هدایت شده از حبیباله بابائی
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» (قسمت اول)
مسلمانان باید الهیاتشان را در باب «روابط اجتماعی» و «مناسبات انسانی» از قرآن آغاز کنند. جهان اسلام در مواجهه با سایههای سنگین فرهنگی برخاسته از دنیای امروز را احتمالا نمیتواند با فلسفههای برگشته از جهان غرب (فلسفههای تکنولوژی و رسانه) و یا حتی الهیاتهای مضاف و مدرن (مثل «Theology of the Internet») و یا بلکه با موجودیهای کلام و فلسفه رایج در امروز جامعه مسلمانان تفسیر و تدبیر کند. در این باره به نظر میرسد، دنیای اسلام در مواجهه با موج تحولات فرهنگی خود، در کنار فقه و کلام و فلسفه و عرفان، باید اصل «فاقروا ما تیسر من القرآن» را به مثابه یک روشِ مسلمانی برای فکرکردن در نظر بگیرد و پیوسته قرآن را ملتمسانه بخواند، نکتههای فرهنگی متناسب با فضای جدید را از نو استظهار و استنطاق کند و عمل به آن را در نقطههای عطف و دشوار تمرین کند تا بلکه اعجاز قرآن را این بار در عبور از نظام هژمون فرهنگی تجربه نماید. ضرورت این تأمل برای مخاطبان تمدناندیش از آن رو است که تصور «تمدن نوین اسلامی» و تمهید آن، بدون اندیشۀ اصیل در بارۀ فرهنگ جدید جهانی و نظام روابط انسانی کنونی میسور و ممکن نخواهد شد.
آنچه در این سلسله یادداشتهای ماه مبارک تقدیم خواهم کرد «تأملات قرآنی» و بیان برخی تکنکتهها در باب روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی در دنیای کنونی است. در این میان، صرفا تلاش میکنم به برخی «مفاهیم»، «مبانی»، «آیهها»، «سنتها»، «راهکارها» و احیانا «آسیبها»ی موجود در مناسبات اجتماعی اشاراتی بکنم و آن را در معرض توجه و تأمل قرار بدهم. شاید از تکرار تأملات بتوان به سمت ایده و یا ایدههایی در زمینه تنظیم روابط انسانی جدید در دنیای اسلام پیش رفت.
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی»
(قسمت دوم: خودِ گسسته)
گسستگی از همنوعان، از همکاران و همسایگان و اختلال در روابط با دیگرهای انسانی، برخاسته از اختلال انسان در درونِ خود است، و اساسا کسی که از خود گسسته است نمیتواند با دیگران پیوندی انسانی داشته باشد. این اختلال نفسی یا گسست خودازخود به مثابه مبنا و اساس در اختلالات روابط انسانی، به گونههای مختلفی رخ میدهد که برخی از آنها در قرآن در قالب «نسیان خود» (انساهم انفسهم)، «سفاهت نفس/تحمیق خود» (سفه نفسه)، و «بخل از خود» (شُحّ/بخل نفسه) بیان شده است. براساس آیۀ «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ » (19/ حشر) یا «نسوالله فنسیهم» (67 / توبه)، این نوع از گسستگی درونی و نسیان خود برخاسته از گسستگی از خداست. «آنگاه که انسان خدا را فراموش کرد اسمای حسنی و صفات علیای او را نیز فراموش میکند، فقر و حاجت ذاتی خود را به خدا از یاد میبرد، و نفس خود را مستقل در هستی میپندارد و اسباب طبیعی عالم را نیز صاحب استقلال در تأثیر میپندارد.» همین پندار و توهم از فردهای مستقل از خدا، گسستهای انسانی و رویکردهای فردگرایانه را بیشتر و عمیقتر میکند.
نکته مهم اینکه، خطاب آیه جمع است و نه فرد. تا زمانی که جامعه در جمعیت خود، رویکرد ایمانی دارد، متذکر به ریشه و اصل خود، و ذاکرِ خدا و متذکر به نعمتهای الهی (به ذکر لفظی و به ذکر قلبی) است، ریشههای الهیاتی و عرفانی، ریشههای هستیشناختی، و ریشههای تاریخی و تمدنی خود را نیز بهتر میشناسد و از آن دور نمیافتد. و آنگاه که جامعه در جمعیت ایمانیاش، متذکر هویت و هستی خود است، همواره در یک پیوستگی اصیل و تنیده به نظام هستی قرار پیدا می کند و از آن رهگذر میتواند با جوامع دیگر، با ملتهای دیگر به نوعی از پیوستگی الهی و توحیدی دست پیدا بکند. براین اساس برای تنظیم مناسبات خود با دیگران، در گام نخست باید خودشناسی و خودسازی را جدی تلقی کرد و آن را البته نه فقط در منابر و مساجد (با راندمانهای صرفا عبادی امروزش) بلکه باید در نظام آموزشی و پرورشی و بلکه در کلیت نظام فرهنگی نهادینه کرد.
@Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 سخنان اختصاصی رهبری در توجه به اسوه های تشکیلاتی
ائمه درس و الگو و راهنمای قدم بقدم زندگی هستند.
باید دید چه درسی باید از بزرگان گرفت.اینها مظهر تلاش در راه خدا و دین خدا بودند.
#امیرالمؤمنین
1.mp3
2.79M
آیت الله قاضی:
قاسم!
مگر مرا دوست نداری، مردانه قول بده امشب .....
⭕️ماجرای تحول قاسم...
#حجت_الاسلام_والمسلمین_عالی
هدایت شده از مکتب سلیمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به یادماندنیترین
تصویر سال ۱۴۰۱ 😍❤️
-------------------------
شما هم به #مکتب_سلیمانی بپیوندید 🔻
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
╭┅───────────┅╮
•''•❀🕊 مکتب سلیمانی🕊✾•''•
Eitaa.com/soleymaneii
Eitaa.com/soleymaneii
╰┅───────────┅╯
Ramezan 1401.mp3.mp3
19.25M
🔉 بشنوید👆| توصیههای سلوکی مهم پیرامون ماه مبارک رمضان و تقارن آن با عید نوروز
⚡️بیانات استاد فیاضبخش در آخرین جلسه شرح حدیث معراج در سال ۱۴۰۱
📣ماه مبارک رمضان کار است.
⭕️برای عبادت و اعمال ماه مبارک مایه باید گذاشت.
خود تهجد برای نماز شب موضوعیت دارد.
الحمدلله الذی احیانی بعد ما اماتنی و الیه المصیر
✅جمال یار ندارد حجاب و پرده ولی،
غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد.
❇️بقول علامه حسن زاده ره:
«در درون ما فریاد به سوی توحید فراوان است»
در اندرون من خسته دل ندانم کیست
که من خموشم و او در فغان و در غوغاست.
✅ایاک و محادثه النساء و مماراة الاحمق
اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِکَ و جَنّبْنی فیهِ مِن سَخَطِکَ و نَقماتِکَ و وفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین.
پروردگارا! در این روز پربرکت مرا به رضایت و خوشنودی خویش نزدیک کن و از خشم و عذاب خود برهان.
خدایا! در این ماه توفیق تلاوت قرآن را بر من ارزانی دار تا چشمم به درخشش آیاتت منور شده، قلبم با هدایت کتابت تسکین یابد. به حق رحمتت. ای رحمکنندهترین رحمکنندگان! آمین!
#دعای_روز_دوم
💐شش ماه
بعد از راه اندازی اغتشاشات در ایران
🔴برخی از رخدادهای خوب سال ۱۴۰۱
✅ نهائی شدن قرارداد با چین
✅ تفاهم عربستان و ایران
✅ پذیرش شروط ایران و یمن توسط عربستان
✅جان تازه گرفتن دریاچه ارومیه
✅ حل شدن بحران آب شرب بوشهر
✅پیوستن چین و هند به اتحاد ایران و روسیه
✅ افتتاح پالایشگاه فاز ۲پارس جنوبی به عنوان ایرانی ترین فاز
✅ افتتاح بیمارستان مهدی عج
✅شکستن توطئه افزایش قیمت دلار
✅شروع بی ثبات ترین دوران تاریخ اسرائیل
✅افزایش ناو جنگی و ده ها شناور جنگی به نیروی دریایی
💐🍀🇮🇷🍀💐
💐#اولین #نماز_جمعه این تهران در سال ۱۴۰۲ به امامت آیتالله کاظم صدیقی ۴ فروردین در #دانشگاه_تهران در حال برگزاری است.
کتاب رمضان با قرآن.pdf
1.04M
📜 #منبر_مکتوب
🔻 عنوان : #رمضان_با_قرآن
⭕️ 30 جزء 30 درس
🎙️ حجت الاسلام قرائتی
💮رمضان
💮روزه
💮تذبر در قرآن
💮امتیازات قرآن
💮دعا
💮اهمیت نماز
💮امر به معروف و نهی از منکر
💮تفسیر سوره حمد
💮نماز شب
💮دو واجب فراموش شده
💮پدر و مادر
💮شکر و سپاسگذاری
💮ماموران الهی
💮مقدسات در اسلام
💮هجرت
💮تفسیر سوره قدر
💮مقدرات
💮اهل بیت
💮موئت اهل بیت
💮امامت و ولایت
💮امام زمان
💮شفاعت
💮گناه و نافرمانی
💮توبه
💮معاد
💮انفاق
💮مسجد
💮آداب اجتماعی
💮خانواده
💮عید رستگاران
•┈┈••••✾•✨📚✨•✾•••┈┈•
🌙 #ماه_رمضان
🗣 #جهاد_تبیین
📚 #بسته_فرهنگی
📝 #محتوای_تبلیغی
🇮🇷 #لبیک_یا_خامنه_ای
🌿🌹 ده توصیه عارفانه وکم نظیر آیة الله کشمیری در ماه مبارک رمضان ؛
۱- تفکر و خلوت باخود و خدا
حتماً دقایقی از ساعات رازآمیز روزه داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز « تفکر » !
با خود و خدای خود خلوت کنید. خصوصاً به نوع رابطه حضرت حق با خودتان بیندیشد؛
امید است ابوابی از معرفت به روی تان باز شود.
۲- حتماً در روز یک سجده ى طولانی داشته باشید.
یکی از مهم ترین حالت های بندگی خصوصاً در رمضان المبارک، حالتی است که توصیه ى مؤکد نبی مکرم است و آن « سجده طولانی » است.
فقط خدا و اولیاء الهی می دانند هنگام سجده ى عبودیت « چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما می بارد ».
۳- اخلاص در روزه گرفتن
آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید فقط براى الله روزه بگیرید ؛ فقط الله !
۴- نشاط در عبادت.
آداب روزه داری را تا آنجا که نشاط دارید، انجام دهید:
یعنی کمیت گرا نباشید ؛ کیفیت جو باشید !
دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید ؛ بلكه درپی هضم آنها باشید! غذای اندک را اگر خوب بجوید جزء جان تان می شود.
« بزرگترین مشکل ما قشری نگری به دین و شریعت است ».
با خود فکر کنید آنقدر در سال های قبل با ولعِ زیادخوانی ، اعمال انجام دادید، به کجا رسیدید ؟!
۵ - تکرار تلاوت یک آیه با تدبر در آن.
این ماه ، ماه « ربیع القرآن » ماست.
در این بهار قرآنی هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر نمایید.
امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد !
۶- هنگام افطار دِلال کنید !
دِلال چیست؟
در اول دعای افتتاح هم به پروردگار عرض می کنیم : « مُدِلّاً علیک »
دِلال يعنى ناز کردن. هنگام افطار برای خدا ناز کنید ! چون براش روزه گرفتید وحضرتش خوان کرم گسترده.
پس وقتی لقمه ى اول را نزدیک دهان بردید ، نخورید ! بلکه دعا کنید ؛ و به خدا عرض کنید : اگر حاجتم را بدی، افطار می کنم !
به این حالت می گويند دِلال؛ معجزه می كند !
۷- داشتن حسن خلق.
رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان کیمیای « حُسن خلق » است.
با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد کنید.
همیشه خصوصاً در این ماه خوش برخورد باشید. لحظه ى عصبانیت و خشم شما همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است !
۸- اشک و گریه.
کشتی رؤیایی رمضان فقط سوار بر امواج دریای «اشک » ، به ساحل نجات می رسد!
از خدای سبحان در این ماه خصوصاً اَسحار سحرآمیز آن ، اشک و گریه درخواست کنید.
البته شرط سحرخیزی و اشک ریزی، « دل شکسته داشتن » است.
۹- لیلة القدر
از ابتدای ماه رمضان باید هدف گذاری شما لیلة القدر باشد که جان رمضان است.
در این خصوص، سخن زیاد است؛ لکن، «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز» !
فقط سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود نه در ماه !
۱۰- توجه به حضرت بقیة الله الاعظم
در سراسر ماه رمضان توجه شما به روزه دار حقیقی و انسان کامل یعنی وجود ذی جود حجة بن الحجج البالغة (عج) نبايد منقطع شود.
روزه و نماز و بندگی شما از « کانال آن حضرت به بارگاه باری تعالی بار می یابد ».
التماس دعا دارم 🌸🌿
لطفاً نشرحداکثری.
روزه؛ دريچهاي به عالَم معنا1.pdf
487.7K
💐روزه دریچه ای به عالم معنا
✍استاد اصغر طاهرزاده
هدایت شده از بیداری ملت
🔴اعتراض کاربر آمریکایی به پروپاگاندای رسانهای در آمریکا
🔹این سه نفر عاملین قتل میلیونها انسان بودند اما رسانه میخواهد شما فکر کنید روسیه و چین مشکل هستند
🔴 #بیداری_ملت 👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
❇️دعای روز سوم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنزلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ.
خدایا در این روز به من هوش و بیداری روزی کن و از نادانی و گمراهی دور بدار، و بهره و فایده ای برای من از هر خیری که در آن نازل می فرمائی قرار بده، به جود و کرمت ای بخشنده ترین بخشندگان.
#ماه_مبارک_رمضان
🔴فضاسازی به جای آییننامهسازی و بیانیهبازی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در کشور ما رسم بر آن شده است که در مسائل مهم بلافاصله به «صدور بیانیه» از سوی شخصیتهای بزرگ و «تهیه آییننامه» از سوی مراکز دولتی و حاکمیتی بسنده میکنیم. اما در مقام عمل و در فضای محسوس و عینی مردم هیچ اقدامی صورت نمیدهیم.
به عنوان مثال، هیچ اقدام عملی و «نمادین»ی در جهت بزرگداشت #ماه_رمضان در کوی و خیابان انجام نمیدهیم و به این بسنده میکنیم که پلیس با صدور بیانیهای، جرم بودن روزهخواری را اعلام کند و شمارههایی را در دسترس مردم قرار دهد که روزهخواران را به پلیس معرفی کنند و .... مراکز فرهنگی مثل سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... نیز بیانیهها و احیاناً آییننامهها و بخشنامههایی در این زمینه تولید میکنند! و در کتاب قطور آییننامههای خود جای میدهند! همین و بس!
خلاصه آنکه «تقریباً هیچ» اقدامی در جهت «فضاسازی رمضانی» نمیکنیم و اساساً از نقش «فضاسازی» در «فرهنگسازی» غفلت داریم و از موضع قدرت به فرهنگ نگاه میکنیم و گمان میکنیم با صدور بیانیه و تولید آییننامه، وظیفه فرهنگی خود را انجام دادهایم!
این در حالی است که در همه کشورهای اسلامی، مثل عراق، عربستان، مصر، تونس، پاکستان، افغانستان، لبنان، سوریه، الجزایر، و ... مردم چندین روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان، با چراغانی خیابانها و معابر عمومی و نصب بنرها و پارچهنوشتههای فراوانی به استقبال ضیافت الهی میروند و فضای شهر را فضایی معنوی و رمضانی میکنند.
مساجد و مراکز فرهنگی برنامههای شاد و مفرح و علمی و فرهنگی خود را برای شبهای ماه رمضان اعلام میکنند. در اغلب مساجد سفرههای رنگین افطاری برای همگان پهن است. رفت و آمدهای خانوادگی و حضور در جلسات علمی و قرآنی از فرهنگهای ثابت و نهادینه مردم کشورهای اسلامی در ماه رمضان است.
اما دریغ و صد دریغ که در کشور ما ....
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
28.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑🎥هنرمندی تماشایی با سبکهای مختلف تلاوت قرآن
🌷 کانال #طریق_بندگی 🌷
📌 ورود به کانال 👈 @aansar313
هدایت شده از طریق بندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تأکید آیت الله قاضی به انس با قرآن
🌷 کانال #طریق_بندگی 🌷
📌 ورود به کانال 👈 @aansar313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌#تلنگر_بیداری
💐استاد شهید مرتضی مطهری:
عمرمان رفت.
اگر ما در این ماه رمضان توبه نکنیم، پس کِی توبه کنیم؟
❇️خرما نتوان خوردن از این خار که کشتیم
دیبا نتوان کردن از این پشم که رشتیم
بر حرف معاصی خط عذری نکشیدیم
پهلوی کبائر حسناتی ننوشتیم
ما کشتهٔ نفسیم و بس آوخ که برآید
از ما به قیامت که چرا نفس نکشتیم
افسوس بر این عمر گرانمایه که بگذشت
ما از سر تقصیر و خطا درنگذشتیم
دنیا که در او مرد خدا گل نسرشتهست
نامرد که ماییم چرا دل بسرشتیم
ایشان چو ملخ در پس زانوی ریاضت
ما مور میان بسته دوان بر در و دشتیم
پیری و جوانی پی هم چون شب و روزند
ما شب شد و روز آمد و بیدار نگشتیم
واماندگی اندر پس دیوار طبیعت
حیف است دریغا که در صلح بهشتیم
چون مرغ بر این کنگره تا کی بتوان خواند
یک روز نگه کن که بر این کنگره خشتیم
ما را عجب ار پشت و پناهی بود آن روز
کامروز کسی را نه پناهیم و نه پشتیم
گر خواجه شفاعت نکند روز قیامت
شاید که ز مشاطه نرنجیم که زشتیم
باشد که عنایت برسد ورنه مپندار
با این عمل دوزخیان کاهل بهشتیم
سعدی! مگر از خرمن اقبال بزرگان
یک خوشه ببخشند که ما تخم نکشتیم
✍سعدی شیرازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐چه کوتاهی هایی که نکردیم/ استاد علی صفایی حائری
اعتراف به گناه
مسأله این است که من با مجموعه امکاناتی که داشتم چه کارهایی میتوانستم انجام دهم و کوتاهی کردم.
.
کرده ها و ناکرده ها را جمع بندی کنید امکانات موجودتان را درنظر بگیرید و آن کسریها و کمبودها را در نظر بگیرید. بعداً می بینی تو چه برخورد مناسبی چه کثرت خیری می توانستی داشته باشی و نداشتی.
آدم با این دید دیگر وابسته به شرایط و موقعیت هایش نمیشود که من اگر آن جور بود چه جور می شدم اگر این بود...
یعنی آدمی اگر با این دید نگاه کند وابسته به شرایط میشود محکوم به شرایط است با همه عذر گناه یا عذر پیشرفتش را هم می گذارد روی شرایط و امکانات.
در حالی که آدمی مشکلاتش با نوع برخوردش حل و فصل باید بشود. این خودساز شد، خودساخته شد. چرا؟ هر دو در یک شرایط بودید این چوب را رو سر شرایط نزنید باج را به شرایط ندهید اگر این جمعبندی بیاید یک حس تقصیر حس گناه در ما شکل میگیرد