🔴رويتپذيري انقلاب اسلامي
✍محمدكاظم انبارلويي
1- بيش از نيم قرن است اخبار انقلاب اسلامي روي آنتن رسانههاي جهان است. روزي نيست رسانههاي جهان اخبار مربوط به ايران را در صدر فرآوردههاي خبري خود نداشته باشند. سرّ اين ديده شدن و مطرح بودن چيست؟
معمولا دو عامل باعث ديدهشدن يك پديده ميشود:
الف- نوري كه به آن ميتابد
ب- چشمي كه آن را ميبيند
اما همه پديدهها بهصرف اينكه نوري به آن تابيده يا چشمي آن را ديده مشمول اصل رويتپذيري و ديدهشدن بهويژه در حوزه سياسي و اجتماعي نميشود.
نيم قرن است صداي انقلاب و سيماي ايران در جهان ديده ميشود. ميگويند يك كنش سياسي يا اجتماعي اگر «معنايي» در آن نباشد ديده نميشود.
اينكه انقلاب اسلامي ديده ميشود مربوط به معنايي است كه در اين پديده نادر انقلابهاي جهان وجود دارد.
ميشل فوكو معتقد است چيزي كه در پديدههاي اجتماعي سبب رويتپذيري ميشود «قدرت» است.«قدرت» همان نوري است كه يك پديده اجتماعي و انساني را روشن و آنرا رويتپذير ميكند.
در جهان قدرتهاي زيادي وجود دارد اما به اندازه ايران و انقلاب اسلامي رويتپذير نيستند. چه قدرتي درجه رويتپذيري ایران را بالا ميبرد؟
جنس قدرت در ايران و انقلاب اسلامي چيست؟ چرا قدرتهاي بزرگ كمر به «هدم» و «نابودي» آن بستهاند؟ چرا عليرغم تفاهم و تباني قدرتهاي جهاني و منطقهاي نتوانستند در جنگ سخت و نرم آن را به زير بكشند.
2- ميشل فوكو هنگامي كه امام (ره) در پاريس بود چند بار به ملاقات امام آمد. او براي درك چنين قدرتي به ايران سفر كرده و در جريان مبارزات ملت ايران عليه استبداد پهلوي و استعمار خارجي قرار گرفت.
پس از اين مسافرتها طي مقالهاي در روزنامه فرانسوي نوول ابزرواتور نوشت.
«در آغاز تاريخ، پارسيان حكومتداري را ابداع كردند. فرمول آن را به اسلام دادند. مديران پارسي به عنوان مديران خلافت اسلامي خدمت كردند. ولي ايران از دل همين اسلام، مذهبي را بيرون كشيد كه به مردمش يك نيروي بيانتها براي مقاومت عليه قدرت حاكميت ميبخشيد.»
از ديدگاه فوكو آن «معنايي» كه در پديده انقلاب اسلامي محرک اصلي ديده شدن و رويتپذيري شده دانش حكمراني و مذهبي است كه يك نيروي بيانتها براي مقاومت در برابر قدرتهاي جهان ميدهد.
او در ادامه مقاله مينويسد. «مردمي كه در اين گوشه كره زمين زندگي ميكنند. – ايران- زير و روي سرزمينشان را ميشناسند و معتقدند در استراتژيهاي جهاني سهم دارند.
او ميافزايد : « مردم ايران به قيمت جانشان دنبال چيزي ميروند كه ما در دوران رنسانس و بحرانهاي بزرگ مسيحيت حتيالامكان آن را فراموش كرديم آن چيز معنويت سياسي است. همینالان ميتوانم خنده فرانسويان را به اين گفته بشنوم
اما ميدانم آنها در اشتباه هستند.»
موقعي كه فوكو اين مطالب را مينوشت «قدرت» ايران به اين اندازه نبود كه مثلا در يمن شريك راهبردي ايران مراسم سان و رژهاي را در صنعا به راه اندازد كه تنه به تنه رژه ارتش روسيه در مقابل كاخ كرملين و رژه ارتش چين در پكن بزند.
آن موقع قدرت ایران و مقاومتي كه فوكو از آن ياد ميكند هنوز به پشت دروازههاي رژيم اشغالگر قدس نرسيده بود و تست جنگ 33 روزه براي سنجش قدرت نظام نامشروع اسرائيل صورت نگرفته بود.
3- كنش انقلاب اسلامي در سرآغاز پديداري آن دستوپنجه نرم كردن به ابرقدرت مسلط آن روز بود. قرار نبود ما خودمان را درگير يك جنگ نيابتي كنيم اما غرب ما را در جنگ داخلي و جنگ تحميلي گرفتار كرد تا مبارزه با استبداد جهاني را فراموش كنيم اما امام (ره) هوشمندانه پس از پذيرش قطعنامه ، سمتوسوی نبرد را به سمت استبداد و استكبار جهاني گرفت. اين كنش نيرومند سياسي،نظامي و فرهنگي انقلاب اسلامي است كه انقلاب اسلامي را در قله «رويتپذيري» نگه داشته است.
قدرتهاي منطقهاي و جهاني چارهاي جز به رسميت شناختن اين «قدرت» ندارند.
امام (ره) در 10 صفحه اول وصيتنامه سياسي و الهي خود پرده از آن نيروي بيانتهايي كه ميشل فوكو از آن بهعنوان يك «مذهب» ياد ميكند، برداشت. آنجا كه امام (ره) با تكرار كليدواژه «ما مفتخريم.» مفاخر انساني و الهي ائمه طاهرين را به رخ جهانيان كشيد. آنجا كه امام (ره) صراحتا از «قرآن» و «عترت» و حديث ثقلين ياد ميكند . حديثي كه جميع فرق اسلامي برآن اتفاق نظر دارند.
انقلاب اسلامي بهواسطه نوري كه از جنس قدرت انبيا و اولياي الهي به آن تابيده ميشود، رويتپذير شده است. انقلاب اسلامي به دليل كنش سياسي و اجتماعي و فرهنگي ملت ايران كه در آن بار «معنايي» خاص وجود دارد ديده ميشود.
⭕️ادامه در صفحه۲
⭕️صفحه دوم
🔴رويتپذيري انقلاب اسلامي
✍محمدكاظم انبارلويي
قدرتهاي جهان همان قدرتهايي كه روزي كاخ سفيد از آنها بهعنوان «جامعه جهاني» ياد ميكرد قدرت ايران را به رسميت شناختهاند در «شانگهاي» ، «بريكس» و «اوراسيا» سهم اين قدرت در راهبردهاي جهاني به رسميت شناختهشده است. آمريكا و سه كشور شرور اروپايي هنوز مقاومت ميكنند آنها در آيندهاي نزديك مجبورند در برابر اين قدرت زانو بزنند همه چشمهاي جهان به تماشاي انقلاب اسلامي ايستاده است ولو اينكه آمريكا و اين سه كشور نخواهند آن را ببينند. اما خصومت ورزی آنها نشان ميدهد.آنها مجبورند قدرت ملت ايران را ببينند و خودشان ايران را در قله «رويتپذيري» قرار دهند.
آنها نمیدانند گاهی جیغوداد ضدانقلاب در اردوکشی خیابانی که با آهنگ بلاهت شنیده میشود، کمک بزرگی به رویت پذیری انقلاب اسلامی است.
یک روز ۱۴۴۰ دقیقه است.
۱۰ دقیقه قرآن خواندن زیاد است؟
📣#توفیق عبارت است از #تهیه_اسباب.
كسى كه خواهان #توفیق باشد امّا نكوشد خودش را #مسخره کرده است،
❇️موفقيت، همراه كوشش است
الإمامُ الرِّضا عليه السلام :
سَبعَةُ أشياءَ بِغَيرِ سَبعةِ أشياءَ مِن الاسْتِهْزاءِ : مَنِ اسْتَغْفَرَ بلِسانِهِ و لَم يَنْدَمْ بقَلبِهِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ، و مَن سَألَ اللّه َ التَّوفيقَ و لَم يَجْتَهِدْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَنِ اسْتَحْزَمَ و لَم يَحْذَرْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ، و مَن سألَ اللّه َ الجَنّةَ و لَم يَصْبِرْ على الشَّدائدِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَن تَعَوّذَ باللّه ِ مِن النّارِ و لَم يَتْرُكْ شَهَواتِ الدُّنيا فقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَن ذَكَرَ اللّه َ و لَم يَسْتَبِقْ إلى لِقائهِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ .[بحار الأنوار : 78/356/11 .]
امام رضا عليه السلام :هفت چيز است كه بدون هفت چيز ديگر مسخره آميز است:
كسى كه به زبان خود استغفار كند اما در دلش [از گناه ]پشيمان نباشد خودش را مسخره كرده است،
كسى كه از خدا بهشت بخواهد امّا در برابر سختيها شكيبا نباشد خود را به سخره گرفته است ،
كسى كه خواهان موفقيت باشد امّا نكوشد خودش را به باد تمسخر گرفته است،
كسى كه جوياى دورانديشى باشد امّا احتياط نورزد خودش را ريشخند كرده است،
كسى كه از آتش دوزخ به خدا پناه برد امّا خواهشهاى دنيايى را رها نكند خود را به باد تمسخر گرفته است
و كسى كه خدا را ياد كند ولى براى ديدار او نشتابد خود را ريشخند كرده است.
هدایت شده از تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
💐در زلال مکتب اهل بیت علیهمالسلام
❇️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم:
إِنَّ لِلْقُلُوبِ صَدَأً كَصَدَإِ اَلنُّحَاسِ فَاجْلُوهَا بِالاِسْتِغْفَارِ
▪️دلها نيز، همچون مس، زنگار مى بندد، پس آنها را با #استغفار صيقل دهيد.
📚وسائل الشیعه ج7 ص176
📣نقش استغفار در زياد شدن رزق
عن النبي صلّي الله عليه و آله: أَكْثِرُوا الِاسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ يَجْلِبُ الرِّزْقَ. [۱]
زياد استغفار کنيد که استغفار سبب جلب روزي است.
روايات مشابه مضمون اين فرمايش فراوان است؛
چند نکته در اين روايت نوراني قابل توجه است:
نکته(۱):اين روايت در اين آيه قرآن و آيات مشابه آن ريشه دارد: «اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ إِنَّهُ كاَنَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكمُ مِّدْرَارًا وَ يُمْدِدْكمُ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِينَ وَ يجَعَل لَّكمُ جَنَّاتٍ وَ يجَعَل لَّكمُ أَنهْارًا».[۲]
حضرت نوح به قومش فرمود: از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد كه او بسيار آمرزنده است تا باران هاى پربركت آسمان را پى در پى بر شما فرستد، و شما را با اموال و فرزندان فراوان كمك كند و باغهاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختيارتان قرار دهد.
اين آيه نشان مي دهد اولا گناه و آلودگي در تنگنايی روزی نقش دارد. اگر انسان گناه کند در روزی های مختلف او مشکل به وجود می آيد. يکي از آن روزی ها روزی مادی است.
حضرت اميرالمومنين عليه السلام مي فرمايند:
«قَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ الِاسْتِغْفَارَ سَبَباً لِدُرُورِ الرِّزْقِ وَ رَحْمَةِ الْخَلْقِ.»[۳]
در نظام آفرينش استغفار سبب فراوانی رزق و روزی و جاری شدن لطف و مهربانی خدا بر خلق است.
حضرت بعد از اين فرمايش به آيه فوقالذکر استناد مي فرمايند.
نکته(۲):استغفار را نبايد به نيت طلب روزی انجام داد. بلکه بايد به قصد قربت استغفار کرد و برکت در رزق و روزي از مترتبات آن خواهد بود. از خداوند متعال پاک شدن از گناه را بخواهيد و بطور طبيعی برکت بر آن مترتب می شود. البته استغفار از باب داعی بر داعی مثل نماز استيجاری اشکال ندارد و در درجه پايين عبادت است.
تو بندگی چو گدايان به شرط مزد مکن که خواجه خود روش بنده پروری داند.
[۱] تحف العقول، ص۱۰۶.
[۲] نوح/سوره۷۱، آیه۱۰.
[۳]نهج البلاغة، خطبه۱۴۳.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷آیا جنگی در دنیا می شناسید که #معرف_یک_دین باشد؟
شهید حاج قاسم سلیمانی:
🔸اولین ویژگی دفاع مقدس ما که کمتر هم به آن پرداخته می شوداین است که این دفاع معرف مذهب ما بود معرف دین ما بود خیلی بعید است در دنیا بتوان جنگی را پیدا کرد لشگرکشی را دید.
🔸که آن جنگ و آن لشگرکشی بتواند معرف یک مذهب باشد #معرف_یک_دین باشد.
🔴 هر روز یک سلام و یک حاجت
🟢 آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی (ره) به شاگردان خود توصیه می کردند :
🔵 هر صبح که از خانه بیرون می آیید ، یک سلام به حضرت صاحب الزمان علیه السلام عرض کرده و یک حاجت بخواهید.
الّلهُمّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
التماس دعا
معاشران خود و دوستان خویش را از اشخاص وارسته و متعهد و متوجّه به معنویّات و آنان که به حبّ دنیا و زخارف آن گرایش ندارند و از مال و منال به اندازه کفایت و حدّ متعارف پا بیرون نمی گذارند و مجالس و محافلشان آلوده به گناه نیست و از اخلاق کریمه برخوردارند، انتخاب کن که تأثیر معاشرت در دو طرف صلاح و فساد اجتناب ناپذیر است، و سعی کن از مجالسی که انسان را از یاد خدا غافل می کند پرهیز نمایی که با خو گرفتن به این مجالس ممکن است از انسان سلب توفیق شود، که خود مصیبتی است جبران ناپذیر.
بدان که در انسان- اگر نگویم در هر موجود- به حسب فطرت، حبّ به کمال مطلق است و حبّ به وصول به کمال مطلق، و این حبّ محال است از او جدا شود و کمال مطلق محال است دو باشد و مکرّر باشد، و کمال مطلق، حق- جلّ و علا- است، همه او را می خواهند و دلباخته به اویند گرچه خود نمی دانند و در حجب ظلمت و نورند و با این حجب، پندارند چیزهای دیگر می خواهند و به هر کمال یا جمال یا قدرت یا مکانت که رسیدند به آن حد قانع نیستند و گم شده خود را در آن نمی یابند.
قدرتمندان و ابرقدرتان به هر قدرتی برسند دنبال قدرت فوق آن می گردند، و علم طلبان به هر مرتبه از علم برسند ما فوق آن را می خواهند و گم شده خود را که خود غافل از آنند در آن نمی یابند. اگر به قدرت طلبان، قدرت تسلّط و تصرّف در همه عالم مادّی، از زمین ها و منظومه های شمسی و کهکشان ها و هر آنچه فوق آنها است، بدهند و بگویند: «قدرت دیگری فوق اینها و عالمی یا عوالمی دیگر فراتر از اینها است، آیا می خواهی به آنها برسی؟» محال است تمنّای آن را نداشته باشند، بلکه به لسان فطرت می گویند: «ای کاش به آنها نیز دست یابیم!». و به همین گونه است طالب علوم، بلکه اگر شک کند که مقام دیگری- فوق آنچه دارد- هست، فطرت مطلق جوی او گوید: «ای کاش بود و من هم قدرت تصرّف در آن داشتم، یا سعه علم من آن را نیز شامل بود!».
صحیفه امام، ج 16، ص: 207- 226)
پسرم! اکنون با تو که جوانی صحبت می کنم. باید توجه کنی که برای جوانان توبه آسان تر و اصلاح نفس و تربیت باطن سریع تر می تواند باشد. در پیران هواهای نفسانی و جاه طلبی و مال دوستی و خود بزرگ بینی بسیار افزون تر از جوانان است، روح جوانان لطیف است و انعطاف پذیر و آن قدر که در پیران حبّ نفس و حبّ دنیا است، در جوانان نیست. جوان می تواند با آسانی نسبی خود را از شرّ نفس امّاره رها سازد و به معنویات گرایش پیدا کند. در جلسات موعظه و اخلاق آن قدر که جوانان تحت تأثیر واقع می شوند، پیران نمی شوند. جوانان متوجّه باشند و گول وسوسه های نفسانی و شیطانی را نخورند. مرگ به جوانان و پیران به یک گونه نزدیک است. کدام جوان می تواند اطمینان حاصل کند که به پیری می رسد و کدام انسان از حوادث دهر مصون است؟ حوادث روزانه به جوانان نزدیک تر است.
پسرم! فرصت را از دست مده و در جوانی خود را اصلاح کن. پیران نیز باید بدانند که تا در این عالم هستند می توانند جبران تبهکاری ها و معصیت ها را بکنند و اگر از این جا منتقل شدند کار از دست آنان خارج است. دل بستن به شفاعت اولیاء- علیهم السلام- و تجرّی در معاصی از خدعه های بزرگ شیطانی است. شما به حالات آنان که دل به شفاعتشان بسته و از خدا بی خبر شده و به معاصی جرأت می کنید بنگرید، ناله ها و گریه ها و دعاها و سوز و گدازهای آنان را ببینید و عبرت بگیرید. در حدیث است که حضرت صادق- علیه سلام اللّه- در اواخر عمر، بستگان و فرزندان خود را احضار نمود و قریب به این مضمون به آنان فرمود که: «فردا با عمل باید در محضر خداوند بروید و گمان نکنید بستگی شما به من فایده دارد».
صحیفه امام، ج 16، ص: 207- 226)
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
ناگفتههایی از مدرسهای که زنگ اول مهر در آن بصدا درآمد
@Afsaran_ir
هدایت شده از حسین م
10.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝آغاز امامتت مبارک...
🌺مولودی زیبای حاج #مهدی_رسولی بمناسبت آغاز امامت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرج الشریف
📌 #آغاز_ولایت_امام_زمان
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از فرزند انقلاب | رسانه
🔰انقلابینمایی غیر از انقلابیگری است
🔹رهبر انقلاب: انقلابینمایی غیر از انقلابیگری است، انقلابیگری کار سختی است؛ پابندی و تدین لازم دارد. نمیشود که انسان یک دهه همهکارهی کشور باشد، بعد یک دههی بعدی تبدیل شود به مخالفخوان کشور.
🗓۹۶/۱۰/۶