پیام حضرت آیتالله سیدمجتبی خامنهای بهمناسبت چهلمین روز شهادت قائد عظیمالشأن انقلاب (قدّس الله نفسه الزکیه) و مسائل مهم مربوط به جنگ تحمیلی سوم
https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=62808
هدایت شده از تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
🔴این را #همه_باید_بدانند باذن الله تعالی
✊۱) ما حتماً متجاوزین تبهکاری که کشور ما را مورد حمله قرار دادند را رها نمیکنیم.
❇️۲) حتماً غرامت تکتک صدمات وارد شده و خونبهای شهیدان و دیه جانبازان این جنگ را طلب خواهیم کرد
👌۳) و حتماً مدیریت تنگه هرمز را به مرحله جدیدی وارد خواهیم نمود.
✅۴)ما طالب جنگ نبوده و نیستیم ولی به هیچوجه از حقوق حقّه خود دست نمیکشیم
🇵🇸۵) و در این جهت همه جبهه مقاومت را بهطور یکپارچه در نظر داریم.
https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=62808
👌📣 ملتِمبعوث پیگیر مطالبات امام سید مجتبی خامنهای است.
باید برخاست.
ایران رهبر، رهبر ایران دارد.
#همه_باید_بدانند
👌✊ #خونخواهی ادامه دارد
⭕️ لطفاً آخرین حلقه نباشید
کانال تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
https://ble.ir/jedbie/
https://eitaa.com/jedbie
🌷✊🇮🇷🇵🇸✊🌷
🔴راه پاسخ به گستاخی ترامپ چیست؟
مذاکره در کنار اعمال اقتدار
✍رضا رحمتی
تحولات اخیر مذاکرات ایران و آمریکا بار دیگر یک واقعیت مهم را در برابر تصمیمگیران ایرانی قرار داد؛ اینکه در روابط با ایالات متحده، بویژه در دورهای که دونالد ترامپ در رأس قدرت قرار دارد، صرف ورود به مذاکره یا حتی ارائه نشانههای حسن نیت، الزاماً به کاهش تنش یا تعدیل ادبیات طرف مقابل منجر نمیشود. برعکس، تجربه نشان داده هرگاه طرف آمریکایی احساس کند ایران به هر دلیل در موقعیت نیاز به توافق قرار گرفته یا برای رسیدن به نتیجه عجله دارد، سطح مطالبات خود را افزایش داده و همزمان از ادبیات تهاجمیتری استفاده میکند.
اظهارات اخیر ترامپ علیه ایران، تهدیدهای لفظی و استفاده از ادبیاتی خارج از عرف دیپلماتیک را باید در همین چارچوب تحلیل کرد. بخشی از این رفتار ناشی از شخصیت وی است؛ شخصیتی که همواره تلاش میکند از طریق نمایش قدرت، ایجاد فضای روانی و استفاده از ادبیات تحقیرآمیز، طرف مقابل را در موضع تدافعی قرار دهد اما بخشی دیگر از این رفتار محصول برداشت او از وضعیت مذاکرات و ارزیابی او از سطح نیاز طرف مقابل به توافق است.
در این میان، برخی تحلیلگران معتقدند بازگشایی سریع تنگه هرمز و ارسال پیامهایی مبنی بر کاهش تنش در شرایطی که هنوز هیچ امتیاز عملی از سوی آمریکا دریافت نشده بود، به شکلگیری این برداشت در واشنگتن کمک کرده که ایران بیش از طرف مقابل به آرامش و توافق نیاز دارد. در عالم سیاست خارجی، برداشتها گاهی به اندازه واقعیتها اهمیت دارد. اگر طرف مقابل تصور کند شما برای رسیدن به توافق عجله دارید، به جای نرمش بیشتر، معمولاً خواستههای خود را افزایش میدهد.
ضرورت راستیآزمایی عملی به جای اعلام تعهد سیاسی
موضوع مهم دیگر، مساله بدعهدی آمریکا در حوزه مالی است. بر اساس گزارشهای منتشرشده، حتی در زمینه آزادسازی بخشی از منابع مالی ایران نیز وعدههای مطرحشده عملی نشده است. این مساله جدید نیست. سابقه روابط ایران و آمریکا طی دهههای گذشته نشان میدهد یکی از ابزارهای اصلی واشنگتن، استفاده از وعدههای مرحلهای، تعویق اجرای تعهدات و ایجاد ابهام در مسیر اجرای توافقات است. به همین دلیل، هرگونه طراحی راهبردی از سوی ایران باید بر مبنای «راستیآزمایی عملی» و نه صرفاً «اعلام تعهد سیاسی» استوار باشد.
مدیریت هوشمندانه فضای رسانه
البته در کنار این تحولات، برخی رفتارهای هیات ایرانی در عرصه نمادین و رسانهای قابل توجه بود. جلوگیری از تبدیل نشست به یک نمایش تبلیغاتی برای رسانههای آمریکایی، خودداری از ثبت تصاویر مشترک و تلاش برای حفظ استقلال و شأن هیات ایرانی، پیام مهمی را منتقل کرد. در فضای سیاست بینالملل، نمادها و تصاویر نقش مهمی در شکلدهی افکار عمومی و برداشتهای سیاسی دارند. از این منظر، مدیریت هوشمندانه فضای رسانهای میتواند از سوءاستفاده طرف مقابل جلوگیری کند.
⁉️با این حال، پرسش اصلی این است: راهبرد مطلوب ایران برای مواجهه با چنین الگویی از رفتار آمریکا چیست؟
1- حذف تصور نیاز فوری ایران به توافق
نخستین اصل، حذف هرگونه تصور نیاز فوری ایران به توافق است....
⭕️متن کامل در زیر
https://vtn.ir/001l3j
https://vatanemrooz.ir/fa/publication
🔲طاعات و عزاداری ها و توسلات مقبول درگاه حضرت حق باشد
❇️امام حسین علیهالسلام
إعْلَمُوا أنَّ حَوَائِجَ النّاسِ إلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اللّه ِ عَلَيْكُمْ فَلا تَمَلُّوا النَّعَمَ فَتَتَحَوَّلُ إلي غَيْرِكُمْ.
بدانيد نيازهاي مردم به سوي شما از نعمت هاي خداوند بر شماست. بنابراين، اين نعمت ها را از خود دور نسازيد؛ كه اگر چنين كنيد، اين نعمت (مراجعه مردم به سوي شما از شما گرفته مي شود) و به ديگران داده مي شود.
بحار الأنوار ، ج 74 ، ص 205
انشاءالله، همواره همه ولایتمدارانی که پرچم ولایت را در دنیا برافراشته نگه میدارند، مشمول عنایات ویژه حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام باشند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
🙏 نثار ارواح طیبه شهدای اسلام بویژه سیدالشهداء اباعبدالله الحسین علیهالسلام و روح مطهر شهدای انقلاب و امام شهدا خمینی کبیر و امام شهید خامنهای عزیز صلوات.
💐أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ💐
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از اندیشکده راهبردی جهاد تبیین شیخ قمی | محسن مجتهدزاده
🔴 نقد خطای محاسباتی جناب سردار قالیباف
با احترام کامل به همه مسولین دلسوز رهبر انقلاب به شدت نگران خطاب محاسباتی مسولین عزیز هستند
لذا برخود لازم دانستم نقد محترمانه و دلسوزانه ای را به گزاره پر غلط و تحلیل خطای مطرح شده توسط سردار قالیباف در این ویدئو که بارها توسط مشاورین ایشون هم مطرح شده را مطرح نمایم:
نقد راهبردی گزاره: «بدون دیپلماسی زحمت عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست»
مشکل اصلی این گزاره آن است که یک رابطه قطعی و همیشگی میان «میدان» و «دیپلماسی» فرض میکند؛ در حالی که در علوم سیاسی چنین قاعده مطلقی وجود ندارد.
1️⃣ خلط میان ابزار و هدف
دیپلماسی یک ابزار است، نه یک هدف.
همانگونه که قدرت نظامی ابزار است، مذاکره نیز ابزار است.
ارزش هر ابزار وابسته به نتیجه آن است.
بنابراین نمیتوان گفت هرجا میدان وجود داشت، الزاماً دیپلماسی نیز باید آن را به ثمر برساند.
گاهی میدان به تنهایی نتیجهساز است و گاهی دیپلماسی دستاوردهای میدان را از بین میبرد.
نمونههای تاریخی فراوانی وجود دارد که پیروزیهای نظامی در میز مذاکره واگذار شدهاند.
2️⃣ نادیده گرفتن ماهیت طرف مقابل
این گزاره فرض میکند طرف مقابل بازیگری عقلانی، متعهد و پایبند به توافقات است.
اما در نظریه رئالیسم سیاسی، اعتبار هر مذاکره وابسته به میزان پایبندی طرف مقابل به تعهدات است.
اگر طرف مقابل مذاکره را صرفاً ابزاری برای خرید زمان، جمعآوری اطلاعات، فریب راهبردی یا تغییر موازنه قدرت بداند، مذاکره نه مکمل میدان بلکه عامل تخریب دستاوردهای میدان خواهد شد.
بنابراین سؤال اصلی این نیست که مذاکره وجود داشته باشد یا نه؛
سؤال اصلی این است که با چه کسی، در چه شرایطی و با چه تضمینی مذاکره صورت میگیرد.
3️⃣ خطای تاریخی در فهم پیروزیها
بسیاری از مهمترین پیروزیهای راهبردی جهان بدون توافق سیاسی با دشمن حاصل شدهاند.
فروپاشی اتحاد شوروی، شکست آمریکا در ویتنام، خروج آمریکا از افغانستان و بسیاری از تحولات بزرگ منطقهای محصول فرسایش قدرت و تغییر موازنه بودند، نه نتیجه توافقات موفق دیپلماتیک.
بنابراین ادعای اینکه میدان بدون دیپلماسی به ثمر نمینشیند، با تجربه تاریخی سازگار نیست.
4️⃣ دوگانگی واقعی میان میدان و دیپلماسی گاهی وجود دارد
بخش دوم گزاره میگوید:
«میان مذاکره و میدان دوگانگی وجود ندارد.»
این ادعا نیز از نظر علمی دقیق نیست.
در شرایط ایدهآل ممکن است میدان و دیپلماسی مکمل یکدیگر باشند؛
اما در شرایط واقعی بارها میان اهداف میدان و اهداف جریان مذاکره تعارض ایجاد شده است.
وقتی رزمنده برای افزایش هزینه دشمن میجنگد اما مذاکرهکننده همزمان به دنبال کاهش فشار بر دشمن است، دوگانگی شکل میگیرد.
وقتی میدان به دنبال تثبیت بازدارندگی است اما دیپلماسی پیام عقبنشینی مخابره میکند، تعارض ایجاد میشود.
بنابراین نبود دوگانگی یک فرض است، نه یک واقعیت دائمی.
5️⃣ نادیده گرفتن مفهوم «خطای محاسباتی»
یکی از مهمترین مفاهیم در امنیت ملی، خطای محاسباتی است.
اگر دشمن احساس کند مسئولان تحت هر شرایطی به دنبال مذاکره هستند، این پیام ممکن است به جای بازدارندگی، دشمن را به افزایش فشار تشویق کند.
در چنین شرایطی مذاکره نه مکمل قدرت بلکه عامل کاهش اثر بازدارندگی خواهد شد.
6️⃣ تجربه جمهوری اسلامی
بر اساس تجربه چند دهه گذشته، هرگاه قدرت ملی، توان دفاعی و بازدارندگی افزایش یافته، دشمن ناچار به عقبنشینی شده است.
اما هرگاه دشمن تصور کرده که میتواند از طریق فشار بیشتر امتیاز بیشتری بگیرد، مذاکرات به ابزاری برای افزایش مطالبات او تبدیل شده است.
بنابراین از منظر راهبردی، این گزاره که «میدان بدون دیپلماسی به ثمر نمینشیند» یک اصل علمی نیست؛ بلکه یک فرض سیاسی قابل مناقشه است.
✅ گزاره دقیقتر این است:
«دیپلماسی زمانی میتواند دستاوردهای میدان را تثبیت کند که توازن قدرت به نفع کشور باشد و طرف مقابل نیز هزینه نقض تعهدات را سنگین بداند؛ در غیر این صورت، دیپلماسی ممکن است به جای تکمیل میدان، دستاوردهای آن را تضعیف کند.»
🔖شیخ قمی
دقت کنید بنده در انتخاب گذشته به قالیباف رای دادم
دور دوم هم به دکتر جلیلی رای دادم
البته نسبت به هر دو عزیز همون موقع هم نقدهایی داشتم که برای حفظ وحدت جبهه انقلاب مطرح نکردم.
شش ماه قبلش هم در کیهان فرهنگی نقدی نسبت به مواضع دکتر قالیباف منتشر کردم.
به نظرم نقد منصفانه لازم هست.
ما تنها به رهبری انقلاب تعهد داریم که بر عملکرد مسولین محترم نظارت کنیم و مراقب باشیم که دچار خطای محاسباتی نشوند.
بقیه مسولین باید خطشون را با رهبر عزیز تنظیم کنند.
ادعای هماهنگی کامل با رهبری هم در بیانیه حضرت آقا تکلیفش معلوم شد👈علی الاصول آقا نظر دیگری داشتند.
➕پاسخ این سوال هم روشن هست که اگر مذاکره نکنیم پس پایان جنگ چطور رقم می خوره 👈اینجا
مستندات بیانات رهبری
👇پیام بعدی👇
🔴مطالبات رهبری را همواره پاس میداریم
همچون گذشته در رکاب امام المسلمین پرچم اسلام ناب محمدی و ولایت و ولایت مداری را همواره برافراشته نگه میداریم
❤️از قانون اساسی که سند ملی ملتِمبعوث و وفادار و فداکار است صیانت و پاسداری میکنیم
✊نمیگذاریم اصول مهم ۷۷ و ۱۲۵ و ۱۲۳ و اصل ۱۵۴ و قاعده نفی سبیل متروک شود.
✊نمیگذاریم ثمرات قرنها فداکاری و رشادت و جانفشانی انبیا و اولیا و شهدا و صلحا و علما خدای ناکرده به طاق نسیان سپرده شود.
👌به یاری خدا و همت ملتمبعوث، ایران اسلامی واتیکانیزه و عرفی گرا نخواهد شد و خط مشی #فرقه_منهائیون به جایی نخواهد رسید.
⭕️فرقه منهائیون چه جریانی است؟:
این ها جریانی هستند که می خواهند ایران و اسلام و نظام و انقلاب را از هویت و اصالت آن منها کنند:
ایران منهای اسلام و روحانیت
انقلاب و نظام جمهوری اسلامی منهای ولایت فقیه و اسلام ناب محمدی
اسلام منهای سیاست و جهاد و اجتهاد
اسلام منهای عرفان و فلسفه
جمهوری اسلامی منهای مردم و ملت و جمهور
هدایت شده از اندیشکده راهبردی جهاد تبیین شیخ قمی | محسن مجتهدزاده
🔴 نقد خطای محاسباتی جناب سردار قالیباف
با احترام کامل به همه مسولین دلسوز رهبر انقلاب به شدت نگران خطاب محاسباتی مسولین عزیز هستند
لذا برخود لازم دانستم نقد محترمانه و دلسوزانه ای را به گزاره پر غلط و تحلیل خطای مطرح شده توسط سردار قالیباف در این ویدئو که بارها توسط مشاورین ایشون هم مطرح شده را مطرح نمایم:
نقد راهبردی گزاره: «بدون دیپلماسی زحمت عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست»
مشکل اصلی این گزاره آن است که یک رابطه قطعی و همیشگی میان «میدان» و «دیپلماسی» فرض میکند؛ در حالی که در علوم سیاسی چنین قاعده مطلقی وجود ندارد.
1️⃣ خلط میان ابزار و هدف
دیپلماسی یک ابزار است، نه یک هدف.
همانگونه که قدرت نظامی ابزار است، مذاکره نیز ابزار است.
ارزش هر ابزار وابسته به نتیجه آن است.
بنابراین نمیتوان گفت هرجا میدان وجود داشت، الزاماً دیپلماسی نیز باید آن را به ثمر برساند.
گاهی میدان به تنهایی نتیجهساز است و گاهی دیپلماسی دستاوردهای میدان را از بین میبرد.
نمونههای تاریخی فراوانی وجود دارد که پیروزیهای نظامی در میز مذاکره واگذار شدهاند.
2️⃣ نادیده گرفتن ماهیت طرف مقابل
این گزاره فرض میکند طرف مقابل بازیگری عقلانی، متعهد و پایبند به توافقات است.
اما در نظریه رئالیسم سیاسی، اعتبار هر مذاکره وابسته به میزان پایبندی طرف مقابل به تعهدات است.
اگر طرف مقابل مذاکره را صرفاً ابزاری برای خرید زمان، جمعآوری اطلاعات، فریب راهبردی یا تغییر موازنه قدرت بداند، مذاکره نه مکمل میدان بلکه عامل تخریب دستاوردهای میدان خواهد شد.
بنابراین سؤال اصلی این نیست که مذاکره وجود داشته باشد یا نه؛
سؤال اصلی این است که با چه کسی، در چه شرایطی و با چه تضمینی مذاکره صورت میگیرد.
3️⃣ خطای تاریخی در فهم پیروزیها
بسیاری از مهمترین پیروزیهای راهبردی جهان بدون توافق سیاسی با دشمن حاصل شدهاند.
فروپاشی اتحاد شوروی، شکست آمریکا در ویتنام، خروج آمریکا از افغانستان و بسیاری از تحولات بزرگ منطقهای محصول فرسایش قدرت و تغییر موازنه بودند، نه نتیجه توافقات موفق دیپلماتیک.
بنابراین ادعای اینکه میدان بدون دیپلماسی به ثمر نمینشیند، با تجربه تاریخی سازگار نیست.
4️⃣ دوگانگی واقعی میان میدان و دیپلماسی گاهی وجود دارد
بخش دوم گزاره میگوید:
«میان مذاکره و میدان دوگانگی وجود ندارد.»
این ادعا نیز از نظر علمی دقیق نیست.
در شرایط ایدهآل ممکن است میدان و دیپلماسی مکمل یکدیگر باشند؛
اما در شرایط واقعی بارها میان اهداف میدان و اهداف جریان مذاکره تعارض ایجاد شده است.
وقتی رزمنده برای افزایش هزینه دشمن میجنگد اما مذاکرهکننده همزمان به دنبال کاهش فشار بر دشمن است، دوگانگی شکل میگیرد.
وقتی میدان به دنبال تثبیت بازدارندگی است اما دیپلماسی پیام عقبنشینی مخابره میکند، تعارض ایجاد میشود.
بنابراین نبود دوگانگی یک فرض است، نه یک واقعیت دائمی.
5️⃣ نادیده گرفتن مفهوم «خطای محاسباتی»
یکی از مهمترین مفاهیم در امنیت ملی، خطای محاسباتی است.
اگر دشمن احساس کند مسئولان تحت هر شرایطی به دنبال مذاکره هستند، این پیام ممکن است به جای بازدارندگی، دشمن را به افزایش فشار تشویق کند.
در چنین شرایطی مذاکره نه مکمل قدرت بلکه عامل کاهش اثر بازدارندگی خواهد شد.
6️⃣ تجربه جمهوری اسلامی
بر اساس تجربه چند دهه گذشته، هرگاه قدرت ملی، توان دفاعی و بازدارندگی افزایش یافته، دشمن ناچار به عقبنشینی شده است.
اما هرگاه دشمن تصور کرده که میتواند از طریق فشار بیشتر امتیاز بیشتری بگیرد، مذاکرات به ابزاری برای افزایش مطالبات او تبدیل شده است.
بنابراین از منظر راهبردی، این گزاره که «میدان بدون دیپلماسی به ثمر نمینشیند» یک اصل علمی نیست؛ بلکه یک فرض سیاسی قابل مناقشه است.
✅ گزاره دقیقتر این است:
«دیپلماسی زمانی میتواند دستاوردهای میدان را تثبیت کند که توازن قدرت به نفع کشور باشد و طرف مقابل نیز هزینه نقض تعهدات را سنگین بداند؛ در غیر این صورت، دیپلماسی ممکن است به جای تکمیل میدان، دستاوردهای آن را تضعیف کند.»
🔖شیخ قمی
دقت کنید بنده در انتخاب گذشته به قالیباف رای دادم
دور دوم هم به دکتر جلیلی رای دادم
البته نسبت به هر دو عزیز همون موقع هم نقدهایی داشتم که برای حفظ وحدت جبهه انقلاب مطرح نکردم.
شش ماه قبلش هم در کیهان فرهنگی نقدی نسبت به مواضع دکتر قالیباف منتشر کردم.
به نظرم نقد منصفانه لازم هست.
ما تنها به رهبری انقلاب تعهد داریم که بر عملکرد مسولین محترم نظارت کنیم و مراقب باشیم که دچار خطای محاسباتی نشوند.
بقیه مسولین باید خطشون را با رهبر عزیز تنظیم کنند.
ادعای هماهنگی کامل با رهبری هم در بیانیه حضرت آقا تکلیفش معلوم شد👈علی الاصول آقا نظر دیگری داشتند.
➕پاسخ این سوال هم روشن هست که اگر مذاکره نکنیم پس پایان جنگ چطور رقم می خوره 👈اینجا
مستندات بیانات رهبری
👇پیام بعدی👇
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
15.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 فاش شدن استراتژی مذاکره؛ مرندی: چرا غزه در مذاکرات ایران و آمریکا «نامحسوس» است؟
تحلیلگر سیاسی: لبنان تحت تجاوز و نسلکشی قرار داشته، در حالی که در غزه، آتشبسی هرچند ساختگی برقرار است.
اگر ایران موضوع غزه را به مذاکرات وارد کند، آمریکاییها خواهند گفت که ما در غزه قبلا به توافق رسیده و آنجا آتشبس برقرار کردیم.
هیچکدام از رهبران کشورهای عربی و اسلامی که به مصر رفته و از توافق پوشالی، نابرابر، ناعادلانه و کریه آمریکا حمایت کردند، در حمایت از غزه فریاد نزده و مطالبهگری نداشتهاند.
🇮🇷کانالهای #نشریه_عبرتهای_عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
🌍 @ebratha_ir بله
10.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️ اگر ما دو اهرم فشار خود را رها کنیم، چه تضمینی داریم برای اجرای تعهدات توسط دشمن؟
هستهای و تنگهی هرمز
بازرسان آژانس همه جاسوسن، هروقت اومدن ایران، اطلاعات جمعآوری کردن رفتن و دانشمندان رو ترور کردن، سایتهارو بمبارون کردن و...
بقیه نکات رو تو کلیپ ببینید
👤 نیما اکبرخانی؛ کارشناس مسائل نظامی
#مطالبه_شروط
.☫وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ۗ☫
اَللّهُمَ عَجِّل♥️لِوَلیِّڪَ الفَرَج
👌شکست و مذاکره آمریکای مستأصل با اتحاد جماهیر اسلامی ایران
مقاومت بیش از 110 شب مردم در خیابانها و میادین شهرها و رزم جانانه رزمندگان اسلام در مقابله با دشمن صلیبی/صهیونی موجب عقبنشینی خفت بار و فروریختن هیمنه امپراطوری فرعونی آمریکا گردید.
امریکایی که دم از نابودی و تسلیم ایران می زد با استیصال کامل مجبور شد به اراده ملت ایران تسلیم شود.
کارشناس و مجری اینترنشنال شاکی از ضعف ترامپ و آمریکا با عصبانیت فریاد زد:
«... در آغاز جنگ دونالد ترامپ از سرنگونی نظام حرف میزد. میگفت جنگ تمام نمیشود مگر اینکه ایران تسلیم بیقید و شرط بشود.... حالا اصلا دولت آمریکا محور مقاومت را به رسمیت شناخته! یعنی با ایران به عنوان جمهوری اسلامی ایران مذاکره نکرده، با اتحاد جماهیر اسلامی ایران مذاکره کرده!! در اسرائیل الان غوغایی شده که مواضع ترامپ نه تنها جنگ را به شکست کشانده بلکه حکومت ایران را در موضع قویتری قرار داده
است...»
دکتر علم صالح کارشناس شبکههای بیبیسی و VOA درباره برنده و بازنده جنگ 40روزه هم به مجری بیبیسی گفت:
«... اهدافی که آقای ترامپ و آقای نتانیاهو برای خود ترسیم کرده بودند،
اول سقوط نظام بود،
دوم تسلیم بدون قید و شرط نظام،
سوم منهدم کردن زیرساختهای صنعتی، نظامی و علمی ایران
و در نهایت از بین بردن تمامیت ارضی ایران....
اما ایران در حال حاضر خود تعیینکننده قیمت نفت در جهان است!
علاوهبر آن ایران حتی کارتهای آخر خودش را استفاده نکرد. حوثیها به راحتی میتوانستند بابالمندب را ببندند. یعنی علاوهبر تنگه هرمز به عنوان یک قدرت بازدارندگی که میتوانست آخرین ضربه باشد به اقتصاد جهانی...»
و تاکر کارلسون، مفسر و کارشناس سیاسی محافظهکار آمریکایی اعتراف نمود که ایران به ما آموخت قدرت آمریکا محدود است و اضافه کرد:
«... به رغم داشتن آن ارتش، با وجود ناوهای هواپیمابری که از ابتدا تا انتها ۱۲۰ میلیارد دلار برای به آب انداختن آنها هزینه شده است، ارتش ایالات متحده نتوانست تنگه هرمز را باز کند...
توهم ترامپ و نتانیاهو شکست خورد.
کارشناس بیبی سی درباره علت این عقبنشینی ترامپ به مجری شبکه فوق گفت:
«... فکر میکنم که آمریکا ابهتش شکسته شد و جمهوری اسلامی توانست آن افسانهای که ما میتوانیم آمریکا را شکست بدهیم، تا حدی عملی سازد. صد و چند روز طرفدارانش در کف خیابان، این ابهت را شکستند. در واقع با کشته شدن (شهادت) آقای خامنهای در ساعات اول، هم طرفداران و پایگاه اجتماعیاش به خیابان آمدند و هم توان نظامیاش که بازسازی شده بود، با ابزارها و اهرمهای جدید، بهکار گرفته و توانست در برابر آمریکا بایستد. فکر کنم آمریکا پیروز میدان نبوده و جمهوری اسلامی دست بالاتری داشته...»
اما جفری ساکس، کارشناس آمریکایی علت پیروزی ایران در برابر آمریکا را شکست توهم ترامپ و نتانیاهو دانست:
«...قرار بود این جنگ، یک غائله یک روزه باشد، در 28 فوریه 2026 قرار بود رهبر عالی ایران کشته شود، دولت سرنگون شود، ایران تحت کنترل درآید و همه چیز تمام شود. این توهم مشترک ترامپ و نتانیاهو بود. اما این توهم شکست خورد و تا الان آمریکا نتوانسته است ارادهاش را تحمیل کند، ایران تا همین لحظه توانایی تلافیجویی و ضربه متقابل خود را حفظ کرده است. تا زمانی که این افتضاح و فاجعه ادامه دارد، بحران انرژی در جهان نیز ادامه خواهد داشت...»
برای مطالعه بیشتر
https://kayhan.ir/001Ogx
لزوم پاسخ قاطعانه دستگاه دیپلماسی به اظهارات توهینآمیز مقامات آمریکایی
دستاوردهای «نقد» میدان را با وعدههای «نسیه» بر باد ندهید!
در حالی که اقتدار نقد میدان موازنه قدرت منطقه را به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر داده است، لفاظیهای توهینآمیز مقامات دغلباز آمریکایی و اصرار بر معامله با داراییهای ملّت ایران در قالب وعدههای نسیه، لزوم پاسخ صریح، انقلابی و قاطعانه دستگاه دیپلماسی را دوچندان کرده است.
بر اساس بند ۱۳ باید بندهای اوّل (خاتمه جنگ در همه جبههها از جمله لبنان)، بند چهارم (رفع محاصره دریایی)، بند پنجم (آغاز بازگشایی تنگه هرمز)، بند دهم (صدور اسقاطیههای تحریم فروش نفت، پتروشیمی و مشتقات ایران) و بند یازدهم (آغاز آزادسازی اموال) اتفاق بیفتد تا مذاکرات بعدی برای توافق نهائی آغاز شود. بنابراین، اگر بند ۱۳ با اولویت ماده یک درباره لبنان اجرا نشود، ایران تعهدات خود را بازگشتپذیر میداند.
کلاهبرداری واشنگتن با فروش نسیه ذرت!
یکی از خطرناکترین ابعاد این دور از تحرکات دیپلماتیک، برنامه طراحیشده آمریکا برای «نسیهفروشی» و کلاهبرداری اقتصادی است.
سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه، بامداد دوشنبه یکم تیر ۱۴۰۵ طی پیامی در شبکه ایکس نوشت:
«این میانجیگری خستگیناپذیر پاکستان و قطر باعث پیشرفتهای بزرگی برای پایان دادن به جنگ در لبنان شد. همچنین تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق شد، محاصره دریایی برداشته شد، برخی از داراییهای مسدود شده، آزاد شدند و طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرائی شد.»
آیا این ادعاهای اقای عراقچی محقق شده است؟
چرا ( OFAC) ( وزارت خزانهداری آمریکا) اطلاعیهای صادر نکرده است
اما این ادعا درباره معافیتهای فروش نفت در حالی است که OFAC (دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا) هیچ اطلاعیهای در این خصوص صادر نکرده است. در واقع، وعده اسقاط تحریمهای ایران تا این لحظه عملی نشده و هیچ اعلام رسمی در سایت وزارت خزانهداری آمریکا منتشر نشده است.
در مقابل، مقامات آمریکایی با صراحت از مدل «نسیهفروشی» و کالا در برابر دارایی سخن میگویند.
👌آیا مجوز گرفتن و نقد دادن و نسیه گرفتن و نظارت خارجی بر مصرف منابع ایران با قاعده نفی سبیل و نفی سلطه بیگانه مغایر نیست؟
جیدی ونس مدعی شد:«جرد کوشنر با همکاری مقامهای قطری طرحی را ارائه کرده است که بر اساس آن، در صورت آزادسازی داراییهای مسدودشده ایران، ایالات متحده و قطر بر نحوه مصرف این منابع نظارت خواهند داشت و باید آن را تایید کنند. این منابع مالی برای خرید محصولات کشاورزی آمریکایی از جمله سویا، ذرت و گندم اختصاص خواهد یافت تا در اختیار مردم ایران قرار گیرد؛ تا کشاورزان آمریکایی ثروتمندتر شوند!»
آمریکاییها میخواهند پول نقد و بلوکهشده ایران را که حق مسلم این ملت است، مسدود نگه دارند و در مقابل، ذرت و محصولات کشاورزی مازاد خود را به عنوان صدقه به ما بفروشند!
دنبال باجدهی ایران و ورود بازرسان آژانس و باز کردن چتر اطلاعاتی روی خطوط قرمز کشور اند
ماجرا به اینجا ختم نمیشود؛ اسکات بسنت، وزیر خزانهداری آمریکا، تعلیق موقت و ۶۰ روزه را شرطی کرده و آن را منوط به باجدهی ایران و ورود بازرسان آژانس نموده است. اسکات بسنت اعلام کرد:
«تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ و معاون رئیسجمهور، ما همچنان به امنتر و مرفهتر کردن جهان ادامه میدهیم. در راستای مذاکرات سازنده جاری در سوئیس، ایران متعهد به ترانزیت آزاد و باز در تنگه هرمز و اجازه ورود بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی به کشورش شده است. به عنوان بخشی از این چارچوب، وزارت خزانهداری یک مجوز عمومی موقت ۶۰روزه صادر کرده است که تولید، تحویل و فروش نفت ایران را مجاز میکند.»
این یعنی نقد دادن و نسیه گرفتن! ورود بازرسان جاسوس آژانس و باز کردن چتر اطلاعاتی روی خطوط قرمز کشور در ازای یک مجوز معلق ۶۰روزه برای فروش نفت، چیزی جز یک خسارت محض دیگر مثل برجام نیست.
ترفند مبتنی بر مقاله فارن افرز
«ایران جنگ را برد، اما ممکن است صلح را ببازد»
انتشار مقالهای با عنوان «ایران جنگ را برد، اما ممکن است صلح را ببازد» در نشریه «فارن افرز» دقیقاً تاییدکننده همین ترفند است. این مقاله ترجمان تلاشی است برای اینکه زمین بازی را از میدان نبرد به میز مذاکره منتقل کند و دستاوردهای واقعی ملت را در پشت میزهای زوریخ دزدی کند.
مراقب کلاهبرداری واشنگتن و نقض قانون اساسی باشید
یکی از خطرناکترین ابعاد این دور از تحرکات دیپلماتیک، برنامه طراحیشده آمریکا برای «نسیهفروشی» و کلاهبرداری اقتصادی است.
سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه، بامداد دوشنبه یکم تیر ۱۴۰۵ طی پیامی در شبکه ایکس نوشت:
«این میانجیگری خستگیناپذیر پاکستان و قطر باعث پیشرفتهای بزرگی برای پایان دادن به جنگ در لبنان شد. همچنین تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق شد، محاصره دریایی برداشته شد، برخی از داراییهای مسدود شده، آزاد شدند و طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرائی شد.»
آیا این ادعاهای اقای عراقچی محقق شده است؟
چرا ( OFAC) ( وزارت خزانهداری آمریکا) اطلاعیهای صادر نکرده است
اما این ادعا درباره معافیتهای فروش نفت در حالی است که OFAC (دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا) هیچ اطلاعیهای در این خصوص صادر نکرده است. در واقع، وعده اسقاط تحریمهای ایران تا این لحظه عملی نشده و هیچ اعلام رسمی در سایت وزارت خزانهداری آمریکا منتشر نشده است.
در مقابل، مقامات آمریکایی با صراحت از مدل «نسیهفروشی» و کالا در برابر دارایی سخن میگویند.
👌آیا مجوز گرفتن و نقد دادن و نسیه گرفتن و نظارت خارجی بر مصرف منابع ایران با قاعده نفی سبیل و نفی سلطه بیگانه مغایر نیست؟
جیدی ونس مدعی شد:«جرد کوشنر با همکاری مقامهای قطری طرحی را ارائه کرده است که بر اساس آن، در صورت آزادسازی داراییهای مسدودشده ایران، ایالات متحده و قطر بر نحوه مصرف این منابع نظارت خواهند داشت و باید آن را تایید کنند. این منابع مالی برای خرید محصولات کشاورزی آمریکایی از جمله سویا، ذرت و گندم اختصاص خواهد یافت تا در اختیار مردم ایران قرار گیرد؛ تا کشاورزان آمریکایی ثروتمندتر شوند!»
آمریکاییها میخواهند پول نقد و بلوکهشده ایران را که حق مسلم این ملت است، مسدود نگه دارند و در مقابل، ذرت و محصولات کشاورزی مازاد خود را به عنوان صدقه به ما بفروشند!
دنبال باجدهی ایران و ورود بازرسان آژانس و باز کردن چتر اطلاعاتی روی خطوط قرمز کشور اند
ماجرا به اینجا ختم نمیشود؛ اسکات بسنت، وزیر خزانهداری آمریکا، تعلیق موقت و ۶۰ روزه را شرطی کرده و آن را منوط به باجدهی ایران و ورود بازرسان آژانس نموده است. اسکات بسنت اعلام کرد:
«تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ و معاون رئیسجمهور، ما همچنان به امنتر و مرفهتر کردن جهان ادامه میدهیم. در راستای مذاکرات سازنده جاری در سوئیس، ایران متعهد به ترانزیت آزاد و باز در تنگه هرمز و اجازه ورود بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی به کشورش شده است. به عنوان بخشی از این چارچوب، وزارت خزانهداری یک مجوز عمومی موقت ۶۰روزه صادر کرده است که تولید، تحویل و فروش نفت ایران را مجاز میکند.»
این یعنی نقد دادن و نسیه گرفتن! ورود بازرسان جاسوس آژانس و باز کردن چتر اطلاعاتی روی خطوط قرمز کشور در ازای یک مجوز معلق ۶۰روزه برای فروش نفت، چیزی جز یک خسارت محض دیگر مثل برجام نیست.
ترفند مبتنی بر مقاله فارن افرز
«ایران جنگ را برد، اما ممکن است صلح را ببازد»
انتشار مقالهای با عنوان «ایران جنگ را برد، اما ممکن است صلح را ببازد» در نشریه «فارن افرز» دقیقاً تاییدکننده همین ترفند است. این مقاله ترجمان تلاشی است برای اینکه زمین بازی را از میدان نبرد به میز مذاکره منتقل کند و دستاوردهای واقعی ملت را در پشت میزهای زوریخ دزدی کند.