🔴ویژهنامه «نهاد علم در ایران»؛
❇️اولین شماره مجله «خردورزی» منتشر شد
📣برخی از مهمترین موضوعاتی که در این ویژهنامه به آن پرداخته شده، عبارتاند از: مختصات نگاه نهادی به علم، مؤلفههای مؤثر در نهادی شدن علم، صنعت و تکنولوژی، اقتضائات و چالشهای ژورنالیسم علم، فلسفۀ اسلامی در زیست اجتماعی انسان، علم و آیندۀ جهان متکثر، مسئلۀ مهاجرت، پدیدۀ سلبریتی علمی و... .
✅اولین شماره مجله «خردورزی» به مدیرمسئولی دکتر رفیعالدین اسماعیلی، سردبیری مجید رحیمی، با مدیریت هنری عرفان خلیلیفر و طراحی جلد توسط آرش فروغی منتشر شد. این شماره از خردورزی با موضوع «نهاد علم در ایران»، شامل سه پرونده با عناوین «جهان علم»، «شناخت علم» و «آیین علم» است.
10.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐 این است رویش های انقلاب اسلامی
📣اینها را #ضریب_بدهیم بقصد #جهاد_تبیین
📌همه اش به سلبریتی های بد حجاب و بی حجاب #ضریب_ندهیم.
خانم حدیث نظری به برکت فضای حاصل از انقلاب، تو سن ۱۴ سالگی داره کارشناسی ارشد می خونه.
🇮🇷الله اکبر! پرچم بالاست🎋
1681116775-farvardin-1402 (1).pdf
1.87M
❇️آخرین فهرست #پژوهشگران پر استناد علوم انسانی معرفی شدند
📣اسامی اساتید پراستناد معرفی شده قابل مشاهده است
📌پیشنهاد می شود بازرسی وزارت علوم بررسی کند فرایند انتخاب و معرفی برخی از این افراد معرفی شده چگونه بوده است، در حالی که برخی از آنها را گروه های علمی به هیچوجه معرفی نکرده اند.
#تلنگر
هدایت شده از تاملات حقوقی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید ابراهیم حسینی، دان، استاد دانشگاه و
امام جمعه شهرستان فردیس
🔴 #پشت_پرده_ها و انگیزه های طرح #رفراندوم
❇️در تمام نظام های مردم سالار دنیا، اصل قانون گذاری بطور #غیرمستقیم با نظام نمایندگی و توسط مجلس ها است اما بطور #استثنایی، در #مسایل_بسیار_مهم #امکان رفراندم و #مراجعه_مستقیم به آرای ملت وجود دارد.
⁉️۸ سال کشور را به جایی بردید که روز اول به آقای رئیسی گفتید حقوق این ماه را نمی توانید بپردازید، حالا دم از رفراندم میزنید؟
⁉️با مطرح کردن رفراندوم می خواهید خرابکار تان را لاپوشانی کنید؟
✅دین و قرآن قابل رفراندم نیست.
✅ برای مناظره با شما اعلام آمادگی می کنم.
🗓️ ١ اردیبهشت ١۴٠٢
#رفراندم
#همه_پرسی
🌏 ایتا:
https://eitaa.com/namazjomefardis
هدایت شده از جهانِ پساکرونا
✍️ اگر شیخ بهایی که روز رحلتش روز معماری نام گرفته است اکنون در میان ما بود و وزارت مسکن و شهرسازی یا شهرداری را به عهده میگرفت حتما با آپارتمان موافقت نمیکرد و از زمین وسیع خدا برای خانه های تک واحدی آرامش زا و سلامت آفرین بهره می برد. ۳ اردیبهشت روزش گرامی باد.
استاد سید صمصام الدین قوامی
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
هدایت شده از تاملات حقوقی
❇️«همهپرسی» یک گام با چندین ملاحظه سیاسی
✍دکتر سید محمدمهدی #غمامی،
دانشیار حقوق عمومی و رئیس اندیشکده حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
استاد حقوق دانشگاه امام صادق تاکید میکند کشورهای پیشرو به دلیل #چالشهای_متعدد از جمله #مخاطرات_پوپولیسم_و_رسانه نسبت به همهپرسی حذر میکنند....
....🔴مروری بر تجربیات جهانی
❇️یک نگاه از #تجربیات_جهانی به شرح زیر، #امکان_عملی و #بسامد مراجعه به آرا مردم را با وجود آنکه مدلهای متعددی از همه پرسی مثبت و منفی، و همه پرسی الزام آور و غیرالزام آور وجود دارد به شرح زیر محل تأمل نشان میدهد:
استرالیا: آخرین همه پرسی ۱۹۹۹
بلژیک: آخرین همه پرسی۱۹۵۰
جمهوری چک: آخرین همه پرسی ۲۰۰۳
فرانسه: آخرین همه پرسی ۲۰۰۵
ایالات متحده #آمریکا هیچ تجربهای ندارد.
سوئد: آخرین همه پرسی ۲۰۰۳
اسپانیا: آخرین همه پرسی ۱۹۸۶
سوئد: آخرین همه پرسی الزام آور ۱۹۸۰ و همه پرسی غیرالزام آور ۲۰۰۳
کانادا: آخرین همه پرسی ۱۹۹۲
📌برخی کشورها هم مثل #هند هیچ پیش بینی قانون اساسی ناظر به همه پرسی ندارند، در #بلژیک هم، چون مدل #دموکراسی_نمایندگی است، قانونا امکان #دموکراسی_مستقیم لحاظ نشده است.
در #آلمان در سطح فدرال هرچند برای وضع قانون اساسی و نه اصلاح آن پیش بینی همه پرسی شده، ولی تجربهای از جنگ جهانی دوم تاکنون به رغم مباحث مفصل، وجود ندارد.
در #انگلستان که فاقد قانون اساسی و از الگوی حکمرانی پارلمانی و #رژیم_پادشاهی مقتدر تبعیت میکند همه پرسی وجهی ندارد چراکه به فرض برگزاری همه پرسی، پارلمان با اختیاراتی که دارد میتواند آنرا ملغی کند. به این ترتیب #عملا_همه_پرسی_در_انگلستان_جایگاهی_ندارد. هرچند یک بار در ۱۹۷۵ و صرفا برای اخذ نظر حمایتی مردم، دو سال بعد از الحاق انگلستان به جامعه اقتصادی اروپا انجام شد و دومین مورد برای تغییر مدل انتخابات، با در نظر گرفتن اختیارات پادشاه و لردها در حکومت بصورت کاملا کنترل شده در ۲۰۱۱.
📌آنچه مسلم است #همه_پرسی هرچند مشارکت جویی مستقیم از مردم است...، ولی کشورهای فناور، نه تنها تجربیات چندانی از آنرا ندارند که عملا از تجربه کردن آن هم بواسطه چالشهای متعدد از جمله مخاطرات #پوپولیسم و #رسانه تحذیر میکنند.
⭕️متن کامل در زیر:
http://www.yjc.ir/00ZKT3
#رفراندم
#همه_پرسی
#امکان_عملی
#امکان_استثنائی
#دمکراسی_نمایندگی
#دمکراسی_مستقیم
#مراجعه_مستقیم
#غیرمستقیم
#مسایل_بسیار_مهم
#تجربه_عملی
#چالشهای_متعدد_همه_پرسی #مخاطرات_پوپولیسم_و_رسانه
هدایت شده از تاملات حقوقی
recording-20230424-124748.mp3
44.13M
💐📖تفسیر سوره فتح
🔴 جلسه ۱۰
🟢حضرت آیت الله کعبی
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره
⁉️عوامل پیروزی مکتب اسلام بر مکاتب و تمدن های دیگر چیست؟
⁉️ ویژگیهای پیشقراولان و مجاهدان خط اول چیست؟
مرزبندی با دشمن/
✅المومن اشد فى دينه من الجبال الراسيه و ذلك ان الجبل قد ينحت منه و المومن لا يقدر احد على ان ينحت من دينه شيئا.
ادفع السیئة (نه سیئ)
#آیت_الله_شهید_بهشتی:
جذب در حد نهایت، حذف در حد ضرورت.
🟡 تفسیر آیه ۲۹
❇️پایان تفسیر سوره مبارکه فتح
#آیت_الله_کعبی
#تفسیر
🟩از سلسله مباحث تفسیر رمضانی مرکز فرهنگی امام حسین علیه السلام_اهواز
💐قرآن عهدنامه خدا و انسان
❇️ فاطمه زهرا(س) در خطبه تاریخی خود میفرمایند:
وَالقُرآنُ عَهد قَدَّمَهُ إلَیکُم،
امام صادق(ع) هم میفرمایند:
قرآن عهدنامه خدا و انسان است که مردم باید به آن اهتمام بورزند و روزی ۵۰ آیه از این وثیقتنامه را بخوانند.
https://iqna.ir/fa/news/3499152/
هدایت شده از تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
﷽
🔴سفارش زندگی ساز #امام_باقرع به #محمد_بن_جابر_جعفی
🌺اینگونه باشیم#زندگی_با_معیار
✳️امام محمد باقر علیه السلام:
اگر به تو ستم کردند، تو ستم مکن،
اگر به تو خیانت کردند، تو خیانت مکن،
اگر تو را تکذیب کردند، عصبانی نشو،
اگر ستایشت کردند شاد مشو،
و اگر نکوهشت کردند دلگیر مشو.
اگر نکوهشت کردند، به جای دلگیر شدن؛ تفکر کن!اگر دیدی آنچه درباره تو گفته شده در تو هست، بدان که افتادن تو از چشم خداوند، از مصیبت افتادن از چشم مردم بزرگتر است. اما اگر آنچه که دربارهات گفتهاند واقعیت نداشته باشد، این خود ثوابی است که بدون زحمت به دست آوردهای.
✅اگر همه همشهریانت بر ضدّ تو همصدا شوند و بگویند: «تو مرد بدی هستی» نباید اندوهگین شوی. و اگر همه بگویند: «تو مرد خوبی هستی» این سخن تو را شاد نسازد. بلکه خودت را با قرآن بسنج. اگر دیدی پوینده راه قرآن هستی و به آن "عمل" میکنی؛ پس استوار و شاد باش؛ زیرا آنچه درباره تو گفته شده است، به تو زیانی نمیرساند. اما اگر دیدی از قرآن جدا افتادهای، دیگر چرا باید خودت را فریب دهی؟!
(تحف العقول ، صفحه ۲۸۴)
#سبک_زندگی_اسلامی
#امام_باقر_علیه_السلام
#محمد_بن_جابر_جعفی
#زندگی_با_معیار
#جهاد_تبیین
#جنگ_ترکیبی
#جهاد_ترکیبی
┈••✾•🌹🌿🌺🌿🌹•✾••┈
@jedbie
تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
882-1.docx
88.4K
آیین نامه ارتقاء مرتبه هیأت علمی دانشگاه ها
🔰 پیرامون مناظره دو اقتصاد دان
شب گذشته مناظره دیدنی میان دو اقتصاد دان ایرانی که هر کدام مدافع دیدگاه خاصی و تاثیر گذار هستند؛ یعنی آقای دکتر موسی غنی نژاد و آقای دکتر مسعود درخشان، در شبکه افق برگزار شد. همانطور که حدس زده می شد مناظره ای عالمانه و بی پرده و بدون ملاحظه و لذا همراه با پاره ای از مواجهه های خارج از عرف بود. نگارنده از این گفتگو بهره بردم و به سهم خود از برگزارکنندگان آن تشکر می کنم. اما در اینجا به چند نکته پیرامون مباحث طرح شده اشاره می کنم.
🖌 1. گفتگو عمدتاً نظری بود و تلاش مجری برای پرداختن آن دو بزرگوار به مسائل جاری اقتصادی کشور چندان نتیجه نداد. ولی بنده این مسأله را ضعف مناظره تلقی نمی کنم. چون مهم تر از فهم واقعیت موجود شناخت ریشه های نظری آن است. مردم نزاع اصلی میان دو اقتصاد دان متعلق به دو گفتمان تاثیر گذار را مشاهده کردند و نه منازعه میان دو مدیر اجرایی اقتصاد.
🖌 2. غنی نژاد نماینده دیدگاه اقتصادی است که پدید آورنده وضعیت موجود است. او چندان در تظاهر به منتقد وضع حالیه بودن موفق نبود. اعتراف و اذعانی که وی از اقتصاد سرمایه داری یا لیبرال داشت مانع پذیرش چنین تظاهری می شد. ذکر چند بانک خصوصی موفق یک نمونه آن است. کیست که نداند وضعیت موجود، نتیجه نسخه پیچی های سه چهار دهه همین دیدگاه است. حتی اگر قبول کنیم مواد اقتصادی قانون اساسی را چپ های مصدقی نوشته اند. قدرت این دیدگاه به حدی است که دیدگاه مقابل را همچنان در نقش منتقد حاشیه نشین مجبور کرده است.
🖌 3. غنی نژاد برای پنهان نگه داشتن نقش بانیان فکری وضع موجود و انحراف افکار عمومی به همان شیوه سنتی و نخ نما شده لیبرال های غربی رو آورد. او به شیوه چپ هراسی و القای اینکه مواد اقتصادی متن قانون اساسی جمهوری اسلامی را چپ ها نوشته اند، چنین وانمود می کرد که وضع موجود نتیجه کار آنان در قانون اساسی بوده است. غنی نژاد حتی برای وجیه نشان دادن گفته خود از آنها با عنوان چپ های مصدقی یاد کرد. در حالی که این عنوان برگردان عنوان چپ های آمریکایی است و دو دهه اخیر طرح شده است و دلالت بر استحاله ایدئولوژیک چپ از مواضع ضد امپریالیستی گذشته شان است. درست مانند ویتنامی های کمونیست که غنی نژاد برای کنار آمدن با امپریالیسم مثال زده است.
🖌 4. به هر حال، فرضاً که ادعای غنی نژاد درباره مواد اقتصادی قانون اساسی درست باشد ولی این ثابت نمی کند که در عمل هم چنین بوده است بلکه بعد از جنگ تحمیلی برنامه ها و سیاست های اقتصادی بر اساس اندیشه لیبرال و دانش آموختگان مدرسه نیاوران تنطیم و اجرا شده است. به عبارتی، هر چند مفاد قانون چپ گرایانه نوشته شد ولی راست گرایانه خوانده شد و عمل کردند. بگذریم که اساساً نزاع چپ و راست در جهان مدرن، صوری است. چون مبانی اومانیستی و سکولاريستی هر دو یکی است.
🖌 5. قضاوت دکتر غنی نژاد درباره دانش اقتصادی امامین انقلاب و وجود اقتصاد اسلامی، متناقض و غیر منصفانه است. ایشان از سویی می گوید مباحث فقه معاملات در قانون اساسی دیده نمی شود و یا اینکه اسلام مالکیت خصوصی را پذیرفته است. از طرف دیگر منکر اقتصاد اسلامی است. مفروض ایشان در ادعای فقدان آشنایی امامین انقلاب با علم اقتصاد را در عدم شناخت از نظریه های اقتصاد دان های غربی است. فرضاً این دو بزرگ مرد، هایک را نخوانده اند ولی دلیل بر عدم آشنایی از امر اقتصاد نمی شود. خوب است که آقای غنی نژاد بداند که هر دو رهبر انقلاب سال های متمادی درس خارج مکاسب برگزار کرده اند و کتاب بیع امام خمینی ره پنج مجلد قطور است.
🖌 6. غنی نژاد مدعی بود که انسان لیبرال نمی تواند مجتهد نباشد. با وصف این، معترف بود که 95 درصد دیدگاه های هایک را قبول دارد. خب، با مخالفت 5 درصدی که به کسی مجتهد نمی گویند. مضافاً اینکه دکتر درخشان به درستی گفتند که اگر شما مجتهد هستید، چرا آثار هایک لیبرال را بدون نقد آن فقط ترجمه می کنید.
🖌 7. دکتر درخشان مدعی بود که اندیشه لیبرالیستی غربی، ماتریالیستی و الحادی است. اما آقای دکتر غنی نژاد در پاسخ مثال به لرد اکتون می زند که او لیبرال مذهبی و مسیحی مقید کاتولیک بود. در حالی که ایشان مغالطه ورزیده است. سخن در دخالت دادن آموزه های دینی در نظریه های علمی است و نه اينکه این افراد چقدر مذهبی هستند. نظریه لیبرال بر پایه اندیشه سکولار با به کار گیری آموزه های دینی در علم اقتصاد مخالف است. اگرچه ممکن است که صاحب آن نظریه فردی مذهبی باشد. مانند جریان موسوم به روشنفکری دینی در ایران که آموزه های دینی را در مباحث علمی شان دخالت نمی دهند.
صفحه اول.
ادامه در صفحه دوم👇
👆ادامه از صفحه اول
🖌 8. نکته مهم دیگری که در گفتار دکتر غنی نژاد مشهود بود تفسیر ایشان از نظام سرمایهداری امپریالیسم آمریکا است. به زعم ایشان نظام سرمایه داری آمریکا از کف کار تا یکجایی قانونی و موافق با اصول علمی پیش می رود ولی از یکجا به بعد یعنی در سطوح فوقانی قدرت به سرمایه داری رفاقتی و انحصاری تبدیل می شود. اما آیا باید چنین اقتصاد سرمایه داری طبقاتی را ستود یا نکوهش کرد. سرمایه داری قانونی که نردبان سرمایه داری رفاقتی است، اصالت علمی ندارد و فریبی بیش نیست.
🖌 9. باور دکتر غنی نژاد به سراب بودن عدالت اجتماعی هم خیلی عجیب و نا گوار است. بی جهت نیست که مدیران اقتصادی مملکت در سه دهه اخیر دغدغه جدی نسبت به مساله عدالت اجتماعی نداشتند.
🔺 به هر حال، کمترین فایده این مناظره آگاهی عمومی از ریشه های فکری پدید آورندگان وضعیت نابسامان اقتصادی موجود است. همان کسانی که امروز به جای پاسخگو بودن، موضع اپوزیسیون گرفته اند. بطور قطع، کار برای دولت تحول خواه آیت الله رئیسی بسیار سخت و دشوار است. ولی اگر دست به جراحی بزرگ نزند، با این پروپاگاندایی که آنها دارند، وضعیت اقتصادی موجود را نا جوانمردانه به پای این دولت ثبت می کنند.
✍ داود مهدوی زادگان
👇👇👇
@mahdavizadegan