هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
🔻دختر رضاخان در نامهاش به امام خمینی چه گفت؟
🔹 صدیقه دختر رضاخان و زهرا سوادکوهی به آیتالله خمینی نامه نوشت و بهخاطر احضارش توسط کمیته انقلاب، درخواست کمک میکند. این نامه را روزنامه اطلاعات در تاریخ هفتم فروردین ۱۳۵۸ چاپ کرد.
🔹او در نامه خود تأکید میکند که شناسنامه ندارد؛ زیرا وزارت دربار گفته بود شوهرش مصدقی است و اشرف پهلوی هم گفته بود خواهر بیسواد نمیخواهیم و نمیتوانیم به او شناسنامه بدهیم.
در ابتدای نامه مذکور آمده است:
🔹«پیشگاه زعیم و سید عالیقدر و مرجع شیعیان جهان آقای آیتاللهالعظمی روحالله الموسوی الخمینی
اینجانب صدیقه دختر رضاخان (رضاشاه سابق) و زهرا سوادکوهی میباشم که به انگیزه تلفن مورخه ۵۷/۱۲/۱ خانمی که خود را از کمیته آن امام به من معرفی نمود و گویا من بینامونشان را که از مردم طبقه سوم اجتماع نیز محرومترم، با شاهزاده خانمهای معروف پهلوی اشتباه گرفتند و به کمیته احضارم کردند؛ لذا مصدع اوقات شما شدم درحالیکه اکنون مجال رسیدگی به این امور نیست. اینجانب بنا به وظیفه شرعی خود در روز ششم تشریففرمایی آن حضرت، موفق به زیارت شدم؛ ولی حال که احضار گردیدم چهبهتر که این سعادت از نزدیک دست دهد تا جریان بیست سال مبارزه حقطلبانه از دستگاه بیعدالت درباره و طبقه حاکمهاش نخستوزیر هویدا را به عرض برسانم...»
صدیقه دختر پهلوی اول در بخشی دیگر از نامه خود افزود:
🔹در حال حاضر من فاقد شناسنامه هستم به جهت اینکه وزارت دربار گفتند شوهرش مصدقی است و اشرف پهلوی هم گفت ما این خواهر بیسواد را که با لهجه صحبت میکند، نمیتوانیم شناسنامه پهلوی بدهیم. ناچار من تقاضا کردم شناسنامه پهلوی نمیخواهم با شناسنامه مادرم که سوادکوه است به من شناسنامه بدهید آنها پس از تشریفات اداری از دربار به وزارت دادگستری و سپس به اداره ثبت احوال ارسال که آن هم اظهار داشتند که باید یک مقام صلاحیتدار دستور بدهند. سابقه امر طی شماره نامه فلان نزد آقای محسن دها رئیس ثبت احوال کشور میباشد. به علت پیگیری بیستساله نهتنها چیزی دستگیری مرا نکرد؛ بلکه بیش از 40 هزار تومان قرض و ازدست دادن درآمد روزانه شوهرم گردید و فقط نزدیک به هفتصد متر زمین از ارثیه مادری که در مازندران است، به من رسید.
🔹دختر پهلوی اول و زهرا سوادکوهی در پایان از امام خمینی درخواست رسیدگی به پرونده اش را کرد.
✅ @Rajanews_com
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ شب عروج معنوی
🌹١٢ توصیه امام خامنه ای برای استفاده بهتر از لیالی قدر
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 splus.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شهادت بهمن
زندگی پرماجرای شهید بهمن حجت کاشانی و همسرش؛ قسمت آخر
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
قسمت پنجم
قسمت ششم
قسمت هفتم
قسمت هشتم
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از تنبیه الأمة
🔹فرهنگستیزی با نام فرهنگدوستی
🖌 حسین محمودزاده
خواندن خبر و دیدن تصاویر تخریب آثار باستانی چند صد یا هزار ساله با پرتاب نارنجک دستی در چهارشنبهی آخر سال عجیب بود، اما شاید عجیبتر از رسیدن به این مقیاس از فرهنگستیزی در زیر پرچم دروغین فرهنگدوستی و باستانگرایی، سکوت تحلیلگران اجارهای و مدعیان ایراندوستی بود. به راحتی میتوان پیشبینی کرد اگر چنین اتفاق شومی در جریان یک آئین مذهبی انجام شده بود، آنهایی که از لیوان یکبار مصرف مسیر اربعین به سادگی نمیگذرند، چه قلمفرساییها و غوغاسالاریها که نمیکردند. اما این یکی نه، چون چهارشنبهی آخر سال است، کاملا آزاد است به هر کجا که میخواهد کشیده شود و هر سال بدتر و خسارتبار از پارسال تکرار گردد و کسی هم چیزی نگوید.
⬅️ میراث معنوی و اصالت فرهنگی یک ملت اگر مهمتر از سنگ و چوب و میراث باستانی فیزیکی نباشد، قطعا کماهمیتتر نیست. گاهی اوقات در نوروز، همان فرهنگستیزی -اما این بار ستیز با فرهنگ و میراث معنوی ملت ایران- در قالب و با ادعای فرهنگدوستی و گردشگری در برخی از اماکن که قلب فرهنگی و آئینی ملت ایران است، مشاهده میشود. گردشگری و بومگردی ذاتا برای آشنایی با یک فرهنگ با مختصات و اصالت تاریخی آن فرهنگ است، اما امسال و اتفاقا در نوروزی که معطر به عطر بهار قرآن بوده، گزارشهایی از رفتارهای فرهنگستیزانه از برخی استانهای کشور به گوش میرسد که معادلات دلسوزان فرهنگ و دین این ملت را تغییر خواهد داد. تاکنون محاسبه بر این بوده است که مقداری رواداری و چشمپوشی برای رونق گردشگری و تبادل فرهنگی لازم است، اما اگر حرمتها شکسته شوند و احترام متقابل بین میزبان و مهمان از بین برود، حامیان فرهنگ و آئین اصیل ایران اسلامی طور دیگری وارد میدان خواهند شد. به ویژه آنکه اگر مسئول دولتی گردشگری و میراث فرهنگی به جای پیگیری و جدیت در اجرای وظیفهی اصلی خود، باز هم بخواهد با طعنههای تکراری، نمک به زخم دغدغهمندان بپاشد.
✅ دفاع استوار و خردمندانهی امام جمعهی محترم شیراز از مرزهای اصیل فرهنگی و دینی پایتخت فرهنگی ایران، حتما قابل تقدیر و ستایش است. همچنین توقع از بزرگان بلاد و دغدغهمندان هر منطقه از ایران پهناور این است که مانند این عالم بزرگوار با حفظ عقلانیت و عزت، از بیان حرف حق و اجرای فرمان قرآن در بهار قرآن واهمه نداشته باشند و از ملامت تحلیلگران و رسانههای اجارهای نهراسند.
من کان یرید العزة فلله العزة جمیعا الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه و الذین یمکرون السیئات لهم عذاب شدید و مکر اولئک هو یبور.
@Tanbiholomah
هدایت شده از مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
🔺بارزترين ويژگيهاي جنگ سايبري عبارتند از:
- جنگ سايبري به بازيگران اين امكان را ميدهد كه بدون توسل به جنگ مسلحانه، به اهداف سياسي و راهبردي خود دست يابند.
- فضاي مجازي قدرت غيرواقعي به بازيگران كوچك و كماهميت ميدهد.
- با استفاده از آدرس IP اشتباه، سرورهاي خارجي و اسامي مستعار، مهاجمان ميتوانند در عين ناشناس بودن و مصونيت نسبي براي مدت كوتاهي فعاليت كنند.
- در فضاي مجازي، مرز بين نظامي و غيرنظامي و نيز فيزيكي و مجازي چندان روشن و شفاف نيست، از اين رو قدرت يا از طريق دولت ها، بازيگران غيردولتي اعمال ميشود يا از طريق پروكسي.
- در كنار ساير ميدان هاي سنتي نبرد مثل زمين، هوا، دريا و فضا بايد فضاي مجازي را «پنجمين ميدان نبرد» دانست؛ جنگ سايبري از اجزاي جديد اين محيط چند بعدي است، اما كاملاً جدا از آن در نظر گرفته نميشود.
- در فضاي مجازي، اقدامات شبهجنگي به احتمال زياد همراه با ساير اشكال زور و منازعه رخ ميدهد، اما روش ها و ابزارهاي جنگ سايبري قطعاً متفاوت از ساير جنگ ها خواهد بود.
@amniatemeli
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 دستورالعمل علامه مصباح(قدسسره)
🔰 توسل به امام زمان (عجلاللهفرجه)
#مهدویت
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از خبر فوری سراسری
♨️جناب آقای رئیس جمهور در جریان هستید که سفیر فعلی شما که جامانده از دولت روحانی در دولت شماست عزت مردم ایران را پایمال کرد!
به پوشش خبرنگار شبکه تلویزیونی آذربایجان حینمصاحبه با سفیر ایران و پرچم کشور آذربایجان در کنار خبرنگار توجه کنید!
انجام چنین تشریفاتی برای یک خبرنگار، نوعی اهانت به مقام رسمی ایرانی در اون کشور محسوب میشه.
منتظر عکس العمل رییس جمهور و وزیر امورخارجه برای این رفتار خارج از عرف دیپلماتیک سفیر ایران در باکو هستیم.
📌 خبر فوری سراسری
@fori_sarasari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اذان صبح روز نوزدهم ماه رمضان
حرم نجف این اینطوری میشه...
در عالم بالا این ندا سر داده میشود:
تهدَّمَت واللهِ ارکانُ الهُدی، قُتِل ابنُ عمِّ المصطفی، قُتِل علیٌّ المرتضی
بخدا ارکان هدایت فروریخت، پسر عمّ پیغمبر را کشتند، علی مرتضی را بهشهادت رساندند... 😭
هدایت شده از رسول مظاهری عضو هیات علمی گروه حقوق
جزء 19.mp3
4.03M
💠فایل صوتی: تند خوانی جزء نوزدهم قرآن کریم
🔹 با صدای استاد معتز آقایی
تندخوانی
❇️ از ابتدای صفحه362تا پایان صفحه381
🌺اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم
💠 کانال ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان
🌐 @isfsetad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل شبکه سه
🔹خدا نکند ما از طریق همین تلاوت ها بریم جهنم ، نکات و بغض سنگین کریم منصوری
1_1719273840.mp3
4.09M
🔷 هدیه ویژه کانال «روایت فتح» به همه شما اعضای محترم
🔸منتخب دلنشین ترین صوت های شهید آوینی که روح هر انسانی را آرام و او را بیش از همیشه به خودشناسی وادار می کند!
🔷 کانال شهید سید مرتضی آوینی
🆔@aviny_com
🖼 اثر جدید حسن روحالامین، تقدیم به زنان غزه
🔸در کتاب فضائل آمده است روزی عمار پسر یاسر محضر مولا رسید و متوجه خشم و تعب مولایش شد. علت را از حضرت سوال نمود.
حضرت امیر فرمودند: از کوچه عبور میکردم و متوجه شدم مردی در حال دعوا با زنی است و بر سر او فریاد میکشد. همین حالا سراغش برو و بگو اگر دست ازین کار نکشد علی با ذوالفقار میآید.
🔸عمار پیغام را رساند و مرد کوتاه آمد. بعد عمار با صدایی رسا گفت: بدانید که اگر کسی بر سر زنها فریاد بکشد؛ مولای من تحمل نمیکند و با ذوالفقار می آید…
#اقتدار_علوی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پند | در کارها اخلاص داشته باشید
✏️ رهبر انقلاب: در کارهایتان #اخلاص داشته باشید؛ یعنی نگذارید شائبهی منیّت در انگیزههای شما و در کارهای شما دخالت کند؛ اخلاص یعنی فقط برای خدا کار کردن. آنجایی که میبینید شائبهی منیّت است، پس بکشید؛ یعنی انسان کار را ترک کند، بهتر از این است که کار را برای دیده شدن انجام بدهد.
🌙 رسانه KHAMENEI.IR در بهار معنویت -ماه مبارک رمضان- پندهای اخلاقی در بیانات حضرت آیتالله خامنهای را در قالب مجموعه #پند منتشر میکند.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پروردگارا! ما را در شبهای قدر مورد رحمت و مغفرت خودت قرار بده
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: پروردگارا! تو را بهحق این روزها و شبهای مقدس و به حق امیرالمؤمنین سوگند میدهیم دلهای ما را با ذکر خودت آشنا کن.
✏️ پروردگارا! محبت و عشق به خود را روزبهروز در دل ما مستحکمتر کن. پروردگارا! کارهای خدایی را در چشم ما محبوب کن؛ دل ما را از اعمال شیطانی متنفر و دور کن. پروردگارا! ما را در این شبهای رحمت و مغفرت، مورد رحمت و مغفرت خود قرار بده. پروردگارا! پدر و مادر ما، گذشتگان و ذوالحقوق ما را مشمول رحمت و مغفرت خودت قرار بده.
✏️ پروردگارا! ملت ایران را عزیز و سربلند کن. پروردگارا! همهی گرههایی که در کار امت بزرگ اسلامی است، باز کن. پروردگارا! دشمنان اسلام و مسلمین را مقهور و منکوب کن. پروردگارا! قلب مقدس ولیعصر را از ما راضی و خشنود بفرما؛ ما را در این شبهای قدر مشمول دعای خیر آن بزرگوار قرار بده.
🔹️رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن بهار معنویت -ماه مبارک رمضان- گزیدهای از دعاهای رهبر انقلاب در انتهای دیدار اقشار مختلف مردم را در قالب مجموعه #لحظههای_استجابت منتشر میکند.
🌙 #بهار_معنویت
💻 Farsi.Khamenei.ir
تروای فرهنگی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون انتشار آثار انحرافی روشنفکران دینستیز/شماره ۱
[صفحه ۱ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
چندی است که برخی از اقدامات و رویکردها و اظهارنظر های فرهنگی و هنری کارگزاران فرهنگی (دولتی و غیر دولتی)، علما و متدینین و حزب اللهی ها را نگران نموده است و موجبات بیان برخی از انتقادات به این سیاست ها را از سوی افراد دغدغه مند فراهم نموده است، دغدغه ای که برخاسته از ایمان دینی جامعه و نیز بر گرفته از فرمایشات امام و رهبری در اهمیت فرهنگ و هنجار های اسلامی و دینی جامعه و مواظبت بر آن ها است.
البته این دغدغه نسبت به سیاست گذاریِ فرهنگی کشور، متاسفانه در عرصه های مختلف وجود داشته و دارد ولی در این بین عرصه نشر کتاب یکی از حوزه های بسیار مغفول است.
برخی از آثار منتشر شده در سال های اخیر چنان فاجعه بار است که حتی اگر کمترین نظارت ممکن بر آنان وجود می داشت به هیچ وجه نمی بایست اجازه انتشار پیدا می کردند، عجیب اینکه برخی از مطالب این نویسندگان منحرف حتی در عصر سیاه و منحوس پهلوی نیز از ترس مخالفت یکپارچه علما و متدینان فرصت نشر پیدا نکردند.
از جمله کسانی که در دوران پهلوی پروژه تطهیر عناصر خیانتپیشه و وابسته را کلید زد و پیش برد، فریدون آدمیت بود. او این پروژه و یا مأموریت ماسونی را تحت عنوان "تاریخ اندیشههای جدید ایران" مطرح کرد و در ضمن آن به احیای آثار انحرافی و دینستیزانه عناصر بدسابقهای همچون طالبوف، میرزاآقاخان کرمانی و آخوندف پرداخت.(برای اطلاع بیشتر بنگرید به؛ نهضت امام خمینی، ج۳، صص ۱۳۲_۱۲۵)
ساواک از ترس برانگیخته شدن احساسات عمومی و اقدامات متقابل متدینان در برابر محتوای دینستیزانه کتب آدمیت، دستور منع خرید و فروش کتاب اندیشههای آخوندزاده را صادر کرد! البته بعد از حمایت تمامقد فرح و اختصاص جایزه درباری به آن، رئیس دفتر مخصوص شاه در نامه به وزیر فرهنگ و هنر، دستور شاه مبنی بر صدور فوری اجازه نشر این کتاب را ابلاغ کرد و ساواک نیز با اذعان به مطالب ضد دینی کتاب، دستور رفع توقیف صادر کرد!(همان، ج۳، صص ۱۳۱_۱۲۹)
به نظر میرسد پروژه ناتمام آدمیت در گام دوم انقلاب اسلامی در داخل کشور دوباره کلید خورده است!
پرسش اینجاست چرا و چگونه چنین آثار مفتضحی در سال های اخیر اجازه نشر پیدا کردند و در رقم خوردن این #تروای_فرهنگی چه دست های مرموزی در کار بوده است؟
از چه رو فعالان انقلابی عرصه کتاب(که الحمدلله کم هم نیستند و از امکانات فراوانی برخوردارند) در مقابله با این جریان خطرناک اقدام ملموس و موثری بروز نداده اند.
ارزیابی پشت پرده این جریان خطرناک و خزنده در حیطه مسئولیت نهاد های نظارتی و امنیتی است اما رصد و پایش محتوای دین ستیزانه آثار و منشورات از وظایف قطعی عموم حوزویان و حزب اللهیها است.
بررسی و نقد مستند محتوای مخرب آثار مذکور نیازمند مقالات تفصیلی است اما در پرونده ویژه نوروزی روزنه اجمالا برخی از اباطیل مندرج در آثار جهت اطلاع مخاطبان فرهیخته و ارجمند بازنشر می گردد، پیشاپیش از بازنشر این مطالب انحرافی پوزش می طلبیم و امیدواریم مطالعه مطالب این پرونده زمینه ساز اقدامات موثر علمی و عملی در مقابله با این تحرکات مرموز شود.
🔸کتاب اول: سید حسن تقی زاده(مشروطه خواه لیبرال)
مجموعه مقالاتی درباره کارنامه سیاسی و فکری حسن تقی زاده که به سردبیری فرهاد سلیمانژاد در سال 1402(چاپ اول) توسط نشر «اگر» به بازار نشر عرضه شده است.
این کتاب در واقع اولین جلد از مجموعه «پدران بنیانگذار ایران جدید» است که واقع به دنبال زنده کردن روشنفکران حامی حکومت رضاخانی است. دبیر این مجموعه چنین میگوید:
«این کتاب اولین جلد از مجموعه پدران بنیان گذار ایران جدید است و مقصود از این مجموعه اشاره به آن نسل از رجال فکری-سیاسی است که در گام اول نهضت مشروطه و نظام پارلمانی برآمده از آن و در گام دوم دولت متمرکز مدرن رضاشاهی را مستقیم و غیر مستقیم تغذیه فکری کردند و شالوده آن چیزی بار بخشید که به طور کلی می توان و می باید آن را «ایران جدید» خواند.»(ص7)
ترویج تقیزاده در حالی صورت میگیرد که مقام معظم رهبری با اشاره به کارنامه و افکار سیاه وی، نسبت به خطر تقیزادههای جدید این چنین هشدار میدهند:
«امروز هم تقیزادههای جدید از این حرفها میزنند؛ البتّه به این صراحت نمیگویند امّا مضمون حرفشان این است. آنهایی که افکار غربی را، سبک زندگی غربی را، روشهای غربی را، لغات غربی را به طور پیوسته در داخل، در ادبیّات ما، در افکار ما، در دانشگاههای ما، در مدارس ما تزریق میکنند، پمپاژ می کنند، اینها همین تقیزادههای جدیدند. آنهایی که پشت سر سند2030 ...می ایستند، همان تقیزادههای امروز هستند؛ البتّه امروز به توفیق الهی جوان های مومن ما و مردم انقلابی ما نخواهند گذاشت این تقیزادهها حرفشان به کرسی بنشیند.»(1398/01/01)
@rozaneebefarda
تروای فرهنگی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون انتشار آثار انحرافی روشنفکران دینستیز/شماره ۱
[صفحه ۲ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیا عجیب نیست که در فضای نشر در جمهوری اسلامی، تقیزاده را فردی وطنپرست و با ایمان و قانونمدار و ضدبیگانه معرفی میکنند؟!
🔻هرچند بیان تمامی اغلاط کتاب مذکور در این مجال نمیگنجد ولی برخی از مهمترین ادعاهای مخدوش کتاب به شرح ذیل مطرح میشود:
«تقی زاده از عقلای قوم در مجلس بوده و رفتار سنجیده داشته و بیهوده سخن نمی گفته است»(ص140-141)
«پناهندگی تقی زاده به سفارت انگلیس در جریان استبداد صغیر نشان از وابستگی او به بیگانه نبوده و همانند سنت بست نشینی از سر استیصال بوده است»(ص151)
«هم دستی تقی زاده در ترور مرحوم بهبهانی اتهامی بی مدرک و کینه توزانه از سوی دشمنان او بوده است»(ص160)
«استخدام تقی زاده در واحد تبلیغات آلمان در جنگ جهانی اول آسیبی به روحیه ملی گرایی او نمی زند»(ص166-167)
البته نکات منفی این کتاب فقط محدود به ترویج تقی زاده نیست و در جای جای آن به ستایشگری از پهلوی و نیز هجمه به علمای بزرگ شیعه پرداختهاند!
در کتاب ادعا شده هدف واقعی از نهضت عدالتخانه در حکومت استبدادی رضا خان محقق شده است و حکومت کودتایی رضاخان که علاوه بر ننگ استبداد ننگ وابستگی به بیگانه را بر پیشانی داشت را برآورنده اهداف نهضت عدالتخانه معرفی می کند:
«مهم ترین مطالبه نهضت مشروطه ایران، یعنی تاسیس عدالتخانه، توسط رضا شاه و وزیر کاردانش میرزا علی اکبر خان داور محقق شد.»(ص8)
همچنین یکی از رویکرد های اصلی کتاب هجمه به علمای راستین است که تحت عناوین مختلف به آنان هجمه می شود، در جایی از کتاب با هجمه به مرحوم ملا علی کنی به عنوان قهرمان مبارزه با قراردادهای استعماری در دوران قاجار بالاخص قرارداد ننگین رویتر ایشان را مخالف مدرن سازی کشور معرفی می کند، و در مقابل کسی مانند حسین خان سپهسالار را که امضا کننده اصلی قرارداد استعماری رویتر بود را پرچم دار مدرن سازی کشور معرفی می کند:
«ما در کل دوران قاجار نه با به اصطلاح استبداد، بلکه کاملا برعکس با «کسری اقتدار» و در مواقعی حتی با «فقدان اقتدار» پادشاه مواجه ایم، به عنوان مثال، آنچه موجب ابتر ماندن اقدامات سپهسالار در مدرن سازی کشور شد فقدان اقتدار ناصرالدین شاه در برابر نیروهای مخالف اصلاحات سپهسالار به زعامت ملا علی کنی است.»(ص9)
در جایی دیگر نیز علما و روحانیت را ضد تجدد معرفی کرده و به عنوان شاهد به نامه مرحوم میرزای شیرازی صاحب فتوای تاریخی تنباکو استناد کرده و دغدغه ایشان بر عدم اختلاط مسلمانان با کفار را که مقدمه نفوذ استعمارگران است را این چنین تخطئه می کند:
«تجدد و راه های دستیابی بدان، در نگاه بسیاری از علمای وقت، اساسا کفر بود و این موضوع را میرزای شیرازی صریحا در تلگرافی به ناصرالدین شاه ابراز داشت. او درباره ی عواقب حضور فرنگیان در ایران و هم نشینی ملت با آنان و لمس تجدد مینویسد»(ص300)
در ادامه هم تقی زاده معلوم الحال را به عنوان فردی قانون مدار معرفی کرده و روحانیون مخالف او را قشری و متعصب معرفی می نماید:
«تقی زاده با وجودی که بنابر مصلحت گاهی قبول یا سکوت می کرد، از اساس نگاهی سیاسی بر مبنای قانون داشت؛ برای او تعصب معنایی نداشت، اما در نگاه روحانیت وقت، تعصب به معنای ایمان بود و گذر از آن کفر محسوب می شد»(ص301)
در پایان این کتاب نیز گرداورنده اصلی آن که تلاش وافری در تطهیر تقی زاده نموده است و نقش اسطوره ای برای او ترسیم کرده است؛ نسبت به روشنگری های تاریخی درباره کارنامه سیاه تقی زاده حساسیت نشان داده و صریحا این روشنگری ها را با بهانه های «واهی و مبتذل و عمدتا سیاسی»(ص352) می داند و صریحا به بیانات مقام معظم رهبری در مورد تقیزاده اینچنین کنایه میزند:
«در میان تخریب های بسیاری که در تاریخ معاصر جامعه کوتاه مدت و کلنگی ایران، از صدر مشروطه تا کنون، به ویژه در چهار دهه ی اخیر، از اکابر کشور صورت گرفته است، شاید هیچ تخریبی شدیدتر، بی محاباتر، سهمگین تر و ادامه دار تر از تخریب تقی زاده نبوده است....به رغم اینکه قریب به شش دهه از زمان مرگ او در 8 بهمن 1348 گذشته است، هجمه ها به او نه تنها فروکش نکرده، بلکه در مواردی شدیدتر هم شده است؛ بطوری که حضور نمادین او در منازعات سیاسی روز، همچنان به وضوح مشهود است؛ تو گویی که از قرار بنا نیست تقی زاده به تاریخ بپیوندد.به عبارت دیگر می توان گفت که تقی زاده هنوز با ما معاصر است؛ چون حملاتی که گه گاه علیه او صورت می گیرد،نه نوعا از سنخ حملات مورخان در مجادلات بیپایان تاریخی، بدان شکل که فی المثل در آثار سید احمد کسروی و فریدون آدمیت مشاهده میکنیم، بلکه حملاتی از سوی سیاسیون اثرگذار و درگیر در معادلات روز قدرت در بالاترین سطوح است.»(ص354)
#در_غیبت_حکمرانی_فرهنگی
🔘روزنه:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
📄یک سند ویژه: تهدید آیتالله بروجردی به مهاجرت از ایران بخاطر حجابستیزی پهلوی
🔹ماموران #رژیم_پهلوی در گزارشی خیلی محرمانه اعتراضات #آیتالله_بروجردی به وضعیت دینی جامعه را چنین گزارش میکنند:
🔸«راجع بفرهنگ بطور کلی که دولت توجه به بهبود وضع #فرهنگ از حیث تعلیم و تربیت اخلاقی اطفال و جوانان مردم ندارد و از تمام ولایات نامههائی از معاریف مردم رسیده و میرسد و بیشتر از فساد اخلاق مربیان و معلمین شکایت دارند حتی مرا توبیخ کردهاند که اگر حرف تو در حمایت از این و نوامیس مردم اثر ندارد چرا در ایران مانده و بهتر است که از ایران هجرت کنی
🔹... نامههائی از #بندرعباس نوشتهاند که مامورین دولت، زنها را اجبار به رفع حجاب و برداشتن چادر مینمایند
🔸... به غیر از این مطالب که بطور مفصل و با تاثر شدید اظهار داشتند و بطور فهرست به عرض رسید اظهاراتی راجع به فساد اخلاق عمومی و اشاعه فحشاء و انتشار عکس زنهای نیمه عریان در روزنامهها و مجلات و در معابر عمومی و نمایش شخص آنها در سینماها بیان کردند ... بعد از بیان این مطالب اظهار داشتند ... مسئولیت حقیقی این مملکت و ملت بر عهده ذات مقدس ایشان است و اگر نسبت به امور مربوط به احکام و اخلاقی دین توجه نفرمایند و اوضاع بدین نهج بگذرد برای رفع تکلیف از خود ناچار به مهاجرت از ایران هستم»
🔶حاشیه روزنه
امروز در حوزه مقدسه قم برخی مدعیان دروغین پیدا شدهاند که داعیهدار پیروی از مرام آیتالله العظمی بروجردیاند اما در عمل همواره در حمایت از زنان مکشوفه و مخالفت با آمران به معروف موضع میگیرند!
#سکولارهای_حوزوی مخالف بزرگاناند!
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
تروای فرهنگی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون انتشار آثار انحرافی روشنفکران دینستیز/شماره ۱
[صفحه ۱ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
چندی است که برخی از اقدامات و رویکردها و اظهارنظر های فرهنگی و هنری کارگزاران فرهنگی (دولتی و غیر دولتی)، علما و متدینین و حزب اللهی ها را نگران نموده است و موجبات بیان برخی از انتقادات به این سیاست ها را از سوی افراد دغدغه مند فراهم نموده است، دغدغه ای که برخاسته از ایمان دینی جامعه و نیز بر گرفته از فرمایشات امام و رهبری در اهمیت فرهنگ و هنجار های اسلامی و دینی جامعه و مواظبت بر آن ها است.
البته این دغدغه نسبت به سیاست گذاریِ فرهنگی کشور، متاسفانه در عرصه های مختلف وجود داشته و دارد ولی در این بین عرصه نشر کتاب یکی از حوزه های بسیار مغفول است.
برخی از آثار منتشر شده در سال های اخیر چنان فاجعه بار است که حتی اگر کمترین نظارت ممکن بر آنان وجود می داشت به هیچ وجه نمی بایست اجازه انتشار پیدا می کردند، عجیب اینکه برخی از مطالب این نویسندگان منحرف حتی در عصر سیاه و منحوس پهلوی نیز از ترس مخالفت یکپارچه علما و متدینان فرصت نشر پیدا نکردند.
از جمله کسانی که در دوران پهلوی پروژه تطهیر عناصر خیانتپیشه و وابسته را کلید زد و پیش برد، فریدون آدمیت بود. او این پروژه و یا مأموریت ماسونی را تحت عنوان "تاریخ اندیشههای جدید ایران" مطرح کرد و در ضمن آن به احیای آثار انحرافی و دینستیزانه عناصر بدسابقهای همچون طالبوف، میرزاآقاخان کرمانی و آخوندف پرداخت.(برای اطلاع بیشتر بنگرید به؛ نهضت امام خمینی، ج۳، صص ۱۳۲_۱۲۵)
ساواک از ترس برانگیخته شدن احساسات عمومی و اقدامات متقابل متدینان در برابر محتوای دینستیزانه کتب آدمیت، دستور منع خرید و فروش کتاب اندیشههای آخوندزاده را صادر کرد! البته بعد از حمایت تمامقد فرح و اختصاص جایزه درباری به آن، رئیس دفتر مخصوص شاه در نامه به وزیر فرهنگ و هنر، دستور شاه مبنی بر صدور فوری اجازه نشر این کتاب را ابلاغ کرد و ساواک نیز با اذعان به مطالب ضد دینی کتاب، دستور رفع توقیف صادر کرد!(همان، ج۳، صص ۱۳۱_۱۲۹)
به نظر میرسد پروژه ناتمام آدمیت در گام دوم انقلاب اسلامی در داخل کشور دوباره کلید خورده است!
پرسش اینجاست چرا و چگونه چنین آثار مفتضحی در سال های اخیر اجازه نشر پیدا کردند و در رقم خوردن این #تروای_فرهنگی چه دست های مرموزی در کار بوده است؟
از چه رو فعالان انقلابی عرصه کتاب(که الحمدلله کم هم نیستند و از امکانات فراوانی برخوردارند) در مقابله با این جریان خطرناک اقدام ملموس و موثری بروز نداده اند.
ارزیابی پشت پرده این جریان خطرناک و خزنده در حیطه مسئولیت نهاد های نظارتی و امنیتی است اما رصد و پایش محتوای دین ستیزانه آثار و منشورات از وظایف قطعی عموم حوزویان و حزب اللهیها است.
بررسی و نقد مستند محتوای مخرب آثار مذکور نیازمند مقالات تفصیلی است اما در پرونده ویژه نوروزی روزنه اجمالا برخی از اباطیل مندرج در آثار جهت اطلاع مخاطبان فرهیخته و ارجمند بازنشر می گردد، پیشاپیش از بازنشر این مطالب انحرافی پوزش می طلبیم و امیدواریم مطالعه مطالب این پرونده زمینه ساز اقدامات موثر علمی و عملی در مقابله با این تحرکات مرموز شود.
🔸کتاب اول: سید حسن تقی زاده(مشروطه خواه لیبرال)
مجموعه مقالاتی درباره کارنامه سیاسی و فکری حسن تقی زاده که به سردبیری فرهاد سلیمانژاد در سال 1402(چاپ اول) توسط نشر «اگر» به بازار نشر عرضه شده است.
این کتاب در واقع اولین جلد از مجموعه «پدران بنیانگذار ایران جدید» است که واقع به دنبال زنده کردن روشنفکران حامی حکومت رضاخانی است. دبیر این مجموعه چنین میگوید:
«این کتاب اولین جلد از مجموعه پدران بنیان گذار ایران جدید است و مقصود از این مجموعه اشاره به آن نسل از رجال فکری-سیاسی است که در گام اول نهضت مشروطه و نظام پارلمانی برآمده از آن و در گام دوم دولت متمرکز مدرن رضاشاهی را مستقیم و غیر مستقیم تغذیه فکری کردند و شالوده آن چیزی بار بخشید که به طور کلی می توان و می باید آن را «ایران جدید» خواند.»(ص7)
ترویج تقیزاده در حالی صورت میگیرد که مقام معظم رهبری با اشاره به کارنامه و افکار سیاه وی، نسبت به خطر تقیزادههای جدید این چنین هشدار میدهند:
«امروز هم تقیزادههای جدید از این حرفها میزنند؛ البتّه به این صراحت نمیگویند امّا مضمون حرفشان این است. آنهایی که افکار غربی را، سبک زندگی غربی را، روشهای غربی را، لغات غربی را به طور پیوسته در داخل، در ادبیّات ما، در افکار ما، در دانشگاههای ما، در مدارس ما تزریق میکنند، پمپاژ می کنند، اینها همین تقیزادههای جدیدند. آنهایی که پشت سر سند2030 ...می ایستند، همان تقیزادههای امروز هستند؛ البتّه امروز به توفیق الهی جوان های مومن ما و مردم انقلابی ما نخواهند گذاشت این تقیزادهها حرفشان به کرسی بنشیند.»(1398/01/01)
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
تروای فرهنگی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون انتشار آثار انحرافی روشنفکران دینستیز/شماره ۱
[صفحه ۲ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیا عجیب نیست که در فضای نشر در جمهوری اسلامی، تقیزاده را فردی وطنپرست و با ایمان و قانونمدار و ضدبیگانه معرفی میکنند؟!
🔻هرچند بیان تمامی اغلاط کتاب مذکور در این مجال نمیگنجد ولی برخی از مهمترین ادعاهای مخدوش کتاب به شرح ذیل مطرح میشود:
«تقی زاده از عقلای قوم در مجلس بوده و رفتار سنجیده داشته و بیهوده سخن نمی گفته است»(ص140-141)
«پناهندگی تقی زاده به سفارت انگلیس در جریان استبداد صغیر نشان از وابستگی او به بیگانه نبوده و همانند سنت بست نشینی از سر استیصال بوده است»(ص151)
«هم دستی تقی زاده در ترور مرحوم بهبهانی اتهامی بی مدرک و کینه توزانه از سوی دشمنان او بوده است»(ص160)
«استخدام تقی زاده در واحد تبلیغات آلمان در جنگ جهانی اول آسیبی به روحیه ملی گرایی او نمی زند»(ص166-167)
البته نکات منفی این کتاب فقط محدود به ترویج تقی زاده نیست و در جای جای آن به ستایشگری از پهلوی و نیز هجمه به علمای بزرگ شیعه پرداختهاند!
در کتاب ادعا شده هدف واقعی از نهضت عدالتخانه در حکومت استبدادی رضا خان محقق شده است و حکومت کودتایی رضاخان که علاوه بر ننگ استبداد ننگ وابستگی به بیگانه را بر پیشانی داشت را برآورنده اهداف نهضت عدالتخانه معرفی می کند:
«مهم ترین مطالبه نهضت مشروطه ایران، یعنی تاسیس عدالتخانه، توسط رضا شاه و وزیر کاردانش میرزا علی اکبر خان داور محقق شد.»(ص8)
همچنین یکی از رویکرد های اصلی کتاب هجمه به علمای راستین است که تحت عناوین مختلف به آنان هجمه می شود، در جایی از کتاب با هجمه به مرحوم ملا علی کنی به عنوان قهرمان مبارزه با قراردادهای استعماری در دوران قاجار بالاخص قرارداد ننگین رویتر ایشان را مخالف مدرن سازی کشور معرفی می کند، و در مقابل کسی مانند حسین خان سپهسالار را که امضا کننده اصلی قرارداد استعماری رویتر بود را پرچم دار مدرن سازی کشور معرفی می کند:
«ما در کل دوران قاجار نه با به اصطلاح استبداد، بلکه کاملا برعکس با «کسری اقتدار» و در مواقعی حتی با «فقدان اقتدار» پادشاه مواجه ایم، به عنوان مثال، آنچه موجب ابتر ماندن اقدامات سپهسالار در مدرن سازی کشور شد فقدان اقتدار ناصرالدین شاه در برابر نیروهای مخالف اصلاحات سپهسالار به زعامت ملا علی کنی است.»(ص9)
در جایی دیگر نیز علما و روحانیت را ضد تجدد معرفی کرده و به عنوان شاهد به نامه مرحوم میرزای شیرازی صاحب فتوای تاریخی تنباکو استناد کرده و دغدغه ایشان بر عدم اختلاط مسلمانان با کفار را که مقدمه نفوذ استعمارگران است را این چنین تخطئه می کند:
«تجدد و راه های دستیابی بدان، در نگاه بسیاری از علمای وقت، اساسا کفر بود و این موضوع را میرزای شیرازی صریحا در تلگرافی به ناصرالدین شاه ابراز داشت. او درباره ی عواقب حضور فرنگیان در ایران و هم نشینی ملت با آنان و لمس تجدد مینویسد»(ص300)
در ادامه هم تقی زاده معلوم الحال را به عنوان فردی قانون مدار معرفی کرده و روحانیون مخالف او را قشری و متعصب معرفی می نماید:
«تقی زاده با وجودی که بنابر مصلحت گاهی قبول یا سکوت می کرد، از اساس نگاهی سیاسی بر مبنای قانون داشت؛ برای او تعصب معنایی نداشت، اما در نگاه روحانیت وقت، تعصب به معنای ایمان بود و گذر از آن کفر محسوب می شد»(ص301)
در پایان این کتاب نیز گرداورنده اصلی آن که تلاش وافری در تطهیر تقی زاده نموده است و نقش اسطوره ای برای او ترسیم کرده است؛ نسبت به روشنگری های تاریخی درباره کارنامه سیاه تقی زاده حساسیت نشان داده و صریحا این روشنگری ها را با بهانه های «واهی و مبتذل و عمدتا سیاسی»(ص352) می داند و صریحا به بیانات مقام معظم رهبری در مورد تقیزاده اینچنین کنایه میزند:
«در میان تخریب های بسیاری که در تاریخ معاصر جامعه کوتاه مدت و کلنگی ایران، از صدر مشروطه تا کنون، به ویژه در چهار دهه ی اخیر، از اکابر کشور صورت گرفته است، شاید هیچ تخریبی شدیدتر، بی محاباتر، سهمگین تر و ادامه دار تر از تخریب تقی زاده نبوده است....به رغم اینکه قریب به شش دهه از زمان مرگ او در 8 بهمن 1348 گذشته است، هجمه ها به او نه تنها فروکش نکرده، بلکه در مواردی شدیدتر هم شده است؛ بطوری که حضور نمادین او در منازعات سیاسی روز، همچنان به وضوح مشهود است؛ تو گویی که از قرار بنا نیست تقی زاده به تاریخ بپیوندد.به عبارت دیگر می توان گفت که تقی زاده هنوز با ما معاصر است؛ چون حملاتی که گه گاه علیه او صورت می گیرد،نه نوعا از سنخ حملات مورخان در مجادلات بیپایان تاریخی، بدان شکل که فی المثل در آثار سید احمد کسروی و فریدون آدمیت مشاهده میکنیم، بلکه حملاتی از سوی سیاسیون اثرگذار و درگیر در معادلات روز قدرت در بالاترین سطوح است.»(ص354)
#در_غیبت_حکمرانی_فرهنگی
🔘روزنه:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از توییتر انقلابی
هم عذرخواهی کرده و هم از رسیدگی قانونی استقبال کرده اما بازهم راضی نمیشوند چون هدفشان چیز دیگریست؛ بنحوی خواهان استعفای جناب صدیقی میشوند که گویا پیش از این دوستانشان بابت فضاحتهای فرزندانشان (هاشمی)، گندکاریهای خودشان (نجفی) ومفاسد برادرانشان (روحانی، جهانگیری) استعفا دادهاند!
🗣 مهدی قاسم زاده
@twtenghelabi
هدایت شده از محصنات ۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جمعه_های_مطالبه_گری
#مشهد_مقدس
۳ فروردین ماه ۱۴۰۳
🔻وقتی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رایج شد، این موجب میشود، گناه در نظر مردم همیشه گناه بماند و تبدیل به ثواب و کار نیک نشود.
🏷 رهبر عزیز انقلاب| ۱۳۷۹/۰۹/۲۵
┈┄┅═✾═┅┄┈
🛎 تااطلاع ثانوی؛کانال"خبری|تحلیلی"
زنـانعفـیـــفهجهــانمُـحـــصَـنـــــــات(۲)
🆔 @mohsanat2_ir
🕊 ویـراستــــیمــــا
🆔 virasty.com/mohsant
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 لحظه تاریخی اعلام نتایج آرای رفراندوم جمهوری اسلامی
🇮🇷 دوازده فروردین روز احقاق حق، روزی پیروزی دین است.
🇮🇷 روز جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از اساتید انقلابی و نخبگان علمی
🇮🇷🇵🇸
﷽
📝 قدر جمهوری اسلامی را بدانیم
🍃🌹🍃
🔻امام خمینی(ره): اگر خدای نخواسته جمهوری اسلامی، این دسترنج تودههای عظیم رنج کشیده و ستمدیده، شکست بخورد، هرگز گمان نکنند که به جای آن یک رژیم متعهدتر و غمخوارتر و ملیتر و اسلامیتر روی کار میآید؛ و به یقین بدانند که یک رژیم صددرصد غربی آمریکایی یا شرقی کمونیستی به دست یکی از دو ابرقدرت، جایگزین آن میگردد، اگر چه با صورت ملی و اسلامی. (۲ مهر ۱۳۶۰)
🌺 روز جمهوری اسلامی گرامی باد🌺
#روشنگری | #ایران_قوی
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش