🌸 امام باقر علیهالسلام و ایجاد چارچوب تفصیلی شیعه
🔻 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
محور اساسی در فعالیتی که نقش دوم از نقش امامان علیهمالسلام را از نقشهای دیگر ایشان جدا میسازد، ایجاد چارچوب تفصیلی ویژه شیعیان است؛ چارچوبی برای شیعیان به عنوان گروه مؤمن و پاسدارِ میراث حقیقی اسلام و شریعت و احکام قرآن.
چارچوب تفصیلی و خطوط تفصیلی این گروه ـ یعنی فرقه ناجیه ـ در روزگار چهار امام اول به گونه آشکار و مشخص به دست داده نشده بود؛ زیرا خط اصلی در روزگار ایشان این کار نبود، بلکه این بود که از کل اسلام به عنوان یک شریعت پشتیبانی کنند و روحیه معنوی جامعه اسلامی را احیا کنند؛ روحیهای که در اثر آسیبی که [جریان] انحراف پس از درگذشت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله شکل داده بود، نابود شد.
از همین روست که میبینیم صبغه شیعی ناب و آشکار در سخنان امامان علیهمالسلام در مرحله دوم بسیار سریع تر نمود مییابد؛ یعنی سریع تر از آن چه که در سخنان ایشان در نقش نخست بروز مییافت .
اما در حقیقت، بر خلاف آن چه پژوهشگران ناآگاه از اصول این خانواده میپندارند، این به آن معنا نیست که جوهر تشیع به طور پلکانی شکل گرفته باشد. تشیع بهطور تدریجی و پلهای شکل نگرفته است؛ زیرا این چیزی که در آخر به دست داده شد، همان چیزی است که در آغاز به دست داده شده بود، اما در سطحی ویژه و بسیار محدود. چیزی که امام باقر علیهالسلام در سطح همگانی اعطا میکرد، همان چیزی است که ـ به استناد متون صحیح و ثابت ـ امیرمؤمنان علیهالسلام ارائه میداد، اما در سطحی بسیار ویژه از گروه، در سطح سلمان و ابوذر و همانندان ایشان.
پس تشیع، همان تشیع است، اما برنامهای که امامان علیهمالسلام بر اساسش عمل میکردهاند، فراخورِ اقتضای اهداف اسلامی در هر مرحله، رویکرد کلی و ترکیب و شکل متفاوتی داشته است.
بنابراین امام باقر علیهالسلام در حقیقت شبهِ آغازی برای نقش دوم است، یعنی نقش ایجاد چارچوب تفصیلی برای گروه نجاتیافته...
سپس به نقش سوم می رسیم. در این مرحله دیگر شیعیان به سطحی رسیدند که آنان را به گرفتن زمام حکومت نزدیک میکرد. پایگاههای مردمی آنان به جایی رسید که خطر سیاسی بیچونوچرایی برای خلفا شکل میداد. به همین سبب از امام رضا علیهالسلام به بعد تغییری بنیادین در رویکرد سیاسی خلفا به امامان علیهمالسلام به وجود میآید.
🔸 امامان اهل بیت علیهمالسلام؛ مرزبانان حریم اسلام، ص ٢۶٧.
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💥 فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه است نه فلسفه. چون فلسفه اسلامی هنوز امتداد عینی پیدا نکرده است.
🔵 امام خامنهای در دیدار اعضای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی (۱۳۹۷/۱۲/۱۳):
«فلسفه خوب است؛ نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است. در این تردیدی نیست. لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفهی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفهی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛
یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفهی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛
امّا [اینکه] اقتضای فلسفهی ملّاصدرا یا فلسفهی فرض بفرمایید که ابنسینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛
نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ماست».
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📸 دیدار آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین با حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ #شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت باد .
(بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ)
🌷 الإمام الهادي عليه السلام 🌷
🔶یَاْتى عَلماءُ شیعَتِنا الْقَوّامُونَ بِضُعَفاءِ مُحِبّینا وَأهْلِ وِلایَتِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ، وَالاْنْوارُ تَسْطَعُ مِنْ تیجانِهِمْ.
🔹علماء و دانشمندانى كه به فریاد دوستان و پیروان ما برسند و از آن ها رفع مشكل نمایند، روز قیامت در حالى محشور مى شوند كه تاج درخشانى بر سر دارند و نور از آن ها مى درخشد.
📚 بحارالأنوار ج 2 ص 6
اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجهُمْ والعَنْ أعْدَائهم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
◾️ رهبرانقلاب: امام هادی و امامان دیگر علیهم السلام، همه در این خط حرکت کرده اند که حاکمیت خدا را، حاکمیت قانون الهی را بر جامعهها حکومت بدهند. تلاشها شده است، جهادها شده است، زجرها کشیده شده است. زندانها و تبعیدها و شهادتهای پرثمر و پربار در این راه تحمل شده است. ۱۳۶۰/۰۲/۱۸
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠اختلال در نظم عمومی افساد فی الارض است چه بواسطه فضای مجازی، چه با شکستن امنیت بیت المال
🔹باید ببینیم فساد یعنی چه؟ آیا فساد با قتل یکی است؟ با سرقت یکی است؟ چه سرقتی فساد است؟ حالا اگر یک کسی آمد از یک مغازه یک چیزی برداشت و برد، خب اینکه حتی حد هم بر او جاری نمیکنیم به این شکل تعزیر میشود.
🔸در مسئله برادران یوسف وقتی به آنها گفتند: «إِنَّکُمْ لَسَارِقُونَ» بعد اینها چه گفتند: «قَالُواْ تَاللّهِ لَقَدْ عَلِمْتُم مَّا جِئْنَا لِنُفْسِدَ فِی الأَرْضِ وَمَا کُنَّا سَارِقِینَ». چرا گفتند لنفسد فی الارض یعنی چرا آن سرقتی را که به آنها تهمتزده بودند این را آنها چرا گفتند «فساد فی الارض».
🔹چون این دستدرازی به بیتالمال است به مال حاکم است مال حاکم یعنی مال همه مردم این فرق میکند با سرقت یک پرتقال از مغازه یا سرقت چند تا تخممرغ. چرا فساد فی الارض صدق میکند چون اخلال به نظم عمومی است. یعنی اگر حاکم و حاکمیت امنیت نداشته باشد اینجا جامعه امنیت ندارد.
🔸بیتالمال امنیتش یعنی امنیت کل جامعه تعدی به مراکز حاکمیتی یعنی تعدی به کل جامعه و فساد فی الارض چون اخلال به امنیت عمومی است.
🔹اگر کسی از خلال فضای مجازی نظم عمومی را به هم زد یعنی نظم جامعه و قانون را مختل کرد این مفسد است، حتی اگر کسی راهم نکشته، تشری هم به کسی نزده، سیلی هم به کسی نزده این مفسد است، چرا چون نظم عمومی را مختل کرده است.
🔸مفسدان فی الارضی که نظم عمومی را مختل میکنند حرمت ندارند نه حرمت جانی نه حرمت مالی هیچ حرمتی چون اصل حرمت بوسیله مسیر قانون اجرا میشود. کسی که تخلف از قانون را علنی کند و در بین مردم تخلف از قانون را ترویج کند مفسد است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢بررسی جنبهها و تكاپوهای فقهی امام هادی (ع)
✔️به مناسبت سالروز شهادت امام دهم شیعیان:
🔹عصر امام هادی(ع) به لحاظ فقهی، زمانهای است که اقلاً ۵ مذهب فقهی دیگر که طبیعتاً با مبانی فقهی و کلامی امامهادی (ع) سر سازگاری نداشتهاند، با ثبات فراوان، برقرار بودهاند.
🔹امام بیشترین مواجهه فقهی را در این عصر با حنفیان و به طور مشخص با یحیی بن اکثم داشت. چندین برخورد فقهی بین امام و یحیی بن اکثم در تاریخ ثبت شده است.
🔹یكی از كارهای مهمّ امام هادی علیه السلام همچون امامان معصوم دیگر علیهم السلام حفظ خط فكری و فرهنگی تشیّع و جلوگیری از القاءات مخالفان بود. و این كار نیاز به تشكیل حوزهی علمیّه و تدریس فقه و عقائد و اصول و تربیت شاگردان برجسته و فعّال داشت.
🔹در این راستا ایشان شاگردان برجستهای چون، عبدالعظیم حسنی، خیران الخادم، ابن سكّیت اهوازی، ابوهاشم جعفری، حسین بن محمد مدائنی، جعفر بن سهیل، اسماعیل بن مهران و... تربیت كرد. شاگردان برجستهی پدر و جدّش را دور خود جمع كرد و حوزهی علمیهی فعّال و پر تلاشی در مدینه به وجود آورد. بعضی تعداد شاگردان امام هادی علیه السلام را 178 نفر و شیخ طوسی رحمه الله 185 نفر ذكر كرده است.
🔹 همچنین تبیین مسائل فقهی و پاسخ به سؤالاتی در این زمینه به مردم و حاکمان زمان در قالب، نامههای رد و بدل شده بین امام و پیروان، مناظرات و... كه به طور پراكنده در كتب فقه و حدیث شیعه ثبت گردیده است. (اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢بیت کوین از مصادیق اکل مال بالباطل است
✔️دیدگاه آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی درمورد بیت کوین، در نشست علمی «بیت کوین از منظر فقه»:
🔹بیت کوین حباب ارزی است و در یک لحظه میتواند از بین برود و علاوه بر این از مصادیق اکل مال بالباطل است به طوری که مانند قمار بازنده پول داده است و در عوض چیزی نصیبش نمیشود.
🔹این که پول در فضای مجازی است دلیل این نمیشود بدون پشتوانه باشد و به این که برخی افراد بگویند این پول است، نباید اعتنا کرد؛ چرا که جمیع عقلا و مردم باید بگویند پول اعتبار دارد و آن را تایید کنند.
🔹در فقه غرر حین معامله مورد نهی است در فرض این که غرر به معنای خطر باشد، ادعای ما این هست که در حین معامله بیت کوین، غرر وجود دارد.
🔹بیت کوین در واقع هیچ عوض و پشتوانه ای ندارد و علاوه بر این در بیت کوین طرف معاوضه وجود ندارد و فقط در برابر دلار رمز و کد میدهد.
🔹در بیت کوین تبانی بر مالیت است و از اصل مال خبری نیست و علاوه بر این از مفاهیمی است که عرف جامعه آن را نه پول میداند و نه مال.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
❇️ توسعه افقی
🔷 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
آیا میدانید وقتی در حال استخراج نظام اقتصادی اسلام از فقه اسلامی بودم، چقدر احساس مشقت کردم و چقدر این کار، سخت بود؟ وقتی شروع به این کار کردم، احساس کردم فقه اسلامی نیازمند توسعه افقی است و خلأهای بسیارْ بسیار زیادی وجود دارد که فقها به دلیل پیروی از همان روش فقهی موروثی معینی که هیچ کم و زیاد نشده است، آنها را پر نکردهاند و امروز باید این خلأها را که به خاطر تبعیت فقها از روش ثابت سنتی، بهجا ماندهاند، به صورت و روشی فقهی، پر کرد و البته پر کردن فقهی این خلأها کار بسیار دشواری است؛ چون این خلأها مناطق جدیدی هستند که باید با فکری فقهی پر شوند، زمینهای بکری هستند که پژوهشگر فقهی برای اولین بار به آنها قدم میگذارد و آنها را کشف میکند و این، سختی و حساسیت کار را چند برابر میکند و ایجاب میکند که یک ذهن فقهی بسیار دقیق به آن بپردازد. شخص یا اشخاصی میتوانند کار توسعه افقی فقه را به انجام برسانند که در بالاترین حد از رشد و پیشرفت فکری باشند و در امتداد عمودی فقه به اوج رسیده باشند. فقط این افراد که در رشد فکری در بالاترین سطح هستند و در سیر عمودی فقه به اوج رسیدهاند، میتوانند در طول زمان، فقه را افقی گسترش بدهند و این توسعه افقی در همان سطح عالی از عمق و دقت [موجود در پیشرفت عمودی] انجام گیرد و همان ضمانتهایی را داشته باشد که فقه در دایره سنتی خود از آنها برخوردار است.
🔸 بارقه ها، ص ۴١٩.
#سخنان_شهید
#توسعه_افقی_فقه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی؛
📌سوء ظن در محرمات، حرام و در مکروهات و امور مذمومه عرفی مکروه است
💠آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت:
🔹سوء ظن نسبت به محرمات حرام است و نسبت به مکروهات و امور مذمومه عرفی هم مکروه است یعنی مرجوح است این قانون در روایات اجرا میشود و لذا قائل هستیم سوء ظن دو حکم دارد. نخست، حکم تحریمی در آنجایی که سوء ظن به یک محرمی باشد. دوم، حکم تنزیهی و کراهت دارد نسبت به مکروهات و امور مادون محرم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢بیانیه گام دوم، اولین بیانیه رهبری، با انشاء فقیهانه ایشان است/ مراجع نمیتوانند فقه نظام را تدوین کنند
✔️حجت الاسلام و المسلمین سید صمصام الدین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی:
🔹بندبند فصول این بیانیه نیاز به پشتیبانی علوم انسانی اسلامی دارد. اگر علوم انسانی غیر اسلامی و غربی و وارداتی و ترجمه باشد، هیچوقت ما را منتهی به تمدن نوین اسلامی نمیکند؛ ولی اگر با فقه و اجتهاد و فقاهت، اسلامی بشود، امری میسور و دستیافتنی خواهد بود.
🔹حوزه باید به خودش تلقین کند و اراده کند و از این حالت دربیاید و درخواهد آمد و خواهیم دید که فقها پشتوانه این بیانیه قرار میگیرند، مخصوصاً جوانان.
🔹حوزهای که بیش از هزار سال نظام نداشت و نظاماتش، نظامات غیر حوزوی و شاهنشاهی بود؛ حالا یکدفعه با یک نظام کامل مواجه شدند که مبتنی بر فقه است. (اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
سی وهشتمین جلسه #حلقه_نظام_سازی فقهی برگزار گردید.
✔️با حضور حضرات آیات : رشاد، علیدوست، عالمی، و حجج اسلام: #حاج_ابوالقاسم، واسطی، خالد الغفوری، ایزدهی، مقیمی حاجی، رضائیان، قاسمی، همتی و مفتح برگزار گردید.
🔸در این جلسه نظریه فقه تمدنی توسط استاد واسطی مورد نقد وبررسی قرار گرفت.
🔹این سلسله جلسات توسط موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) برگزار می گردد. (فقه نظام ساز)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir