eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
231 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: www.jiiss.ir @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهشگاه فقه نظام
💠 نشست روش تبدیل گزاره های فقهی به مدل های کاربردی و اجتماعی برگزار شد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظا
🔸گزارش نشست«روش تبدیل گزاره‌های فقهی به مدل‌های کاربردی و اجتماعی» حجت الاسلام دکتر : 🔹فقیه دو شأن دارد. شأن فقاهت، و دیگری شأن ولایت. شأن فقاهت شأن کشف احکام شرعی است و دستاورد آن حکم تکلیفی و وضعی است. شأن ولایت، شأن جعل است که دستاوردش حکم ولایی می‌شود. 🔹پیش فرض بنده در این بحث این است که ما یک فقه نظام ولایی داریم که ذیلش فقه نظامات دیگر مانند فقه فرهنگ، فقه تربیت و ... قرار دارد. 🔹پس هم فقه الفرد و فقه الاجتماع در ذیل آن قرار دارد. پس این فقه باید با رویکرد ولایی و فقاهی به این نظامات فردی و اجتماعی بپردازد. حجت الاسلام دکتر : 🔹نمی‌خواهیم خود را محدود به گزاره‌های تجویزی فقهی کنیم. کاربردی را به راهبردی تبدیل کردم تا اینکه کلان‌تر شود و از جزئیت فاصله بگیرد و در دسترس باشد. 🔹تلقی بنده از این موضوع این است که بحث پسا فقهی یا پسا استنباطی است. یعنی فرض بر این است که به یک گزاره‌های دینی رسیدیم و برای بعد از آن داریم صحبت می‌کنیم. بنابراین بحثی که تقدیم خواهد شد، ابداً بحث رسیدن به گزاره‌های فقهی نخواهد بود. 🔹این پیش فرض را هم عرض کنم که در صورتی ما می‌توانیم از گزاره‌ها به مدل برسیم که نگاهمان به گزاره‌های دینی هم نظام مند باشد و اینها را مجزا از هم نبینیم. که خود این موجب تکامل آن راه پیشا فقهی است که مورد بحث نیست. حجت الاسلام : 🔹وقتی دربارهٔ گزاره‌های فقهی صحبت می‌کنیم باید توجه کرد که این گزاره‌ها مراتب مختلفی دارند مانند اینکه بعض گزاره‌ها به صورت هدف و غرض احکام است. 🔹بعض دیگر به قواعد و ضوابط خاص که در احکام جاری است اشاره می‌کند. مانند نفی ضرر لایهٔ سوم گزاره‌هایی که به صورت قواعد کلیه به عنوان حکم شرعی صادر می‌شود. لایهٔ دیگر احکام ولایی است که هرچند جزو لایه‌ها نیست ولی جزو تعریف احکام قرار می‌گیرد. 🔹کاربرد اجتماعی اعم از مدل است. کاربرد اجتماعی، قیدی برای اجتماعی است یعنی این گزاره تبدیل شود به یک امر اجتماعی است اما اگر این امر اجتماعی، یک سیستم نظام یافته باشد به طوری‌که به منظومه‌ای از گزاره‌ها ارجاع دهد، مدل خواهد بود.(وسائل) ‌🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
حجت الاسلام خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 🔻 حضور مردم در انتخابات مجلس یازدهم علی‌رغم تبلیغات دشمن در عرصه‌های نظامی و سیاسی و سلامت، مرحله دیگری از انتقام سخت ملت شریف ایران بر ضدآمریکای جنایتکار بود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📷 #اطلاع_نگاشت| عدم ورود فقه در واقعیات اجتماعی 🔸آیت الله #مبلغی 🆔 @vasael_ir
💠خودتان را خدمت گزار مردم بدانید شماها باید برای این ملت خدمت کنید.و خودتان را خدمتگزار مردم بدانید.اگر در ذهنتان بیاید که ٬ بیاورید که من وزیرم و باید مردم از من چه بکنند؟بدانید اصلاح نشدید. در ذهنتان حتی خلجان بکند، در ذهنش خلجان بکند که من شخص اول مملکت هستم و چه و کذا، این اصلاح نشده است!خلجانش هم از شیطان است. آن خلجانش هم، او عمل نمی کند.اما در ذهنش این خلجان را هم بیرون کند.و همین طور هر یک شماها خدمتگزار این مملکت هستید، خدمتگزار این ملت هستید. 📚صحیفه نور جلد ۱۵ صفحه ۱۰۵ بیانات حضرت امام خمینی (ره) در دیدار با رئیس جمهور ٬ نخست وزیر و اعضای هیأت دولت مورخ: ۱۳۶۰/۰۵/۳۱ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💥 انتخابات‌های ایران را باید در ذیلِ «جریان درگیری انقلاب اسلامی با تجدّد» تحلیل کرد. 💠 سید محمدمهدی میرباقری (۱۳۹‌۲): «انتخابات در ایران، در درون وضعیت کلی انقلاب اسلامی در جامعه جهانی اتفاق می‌افتد؛ یعنی درگیری بین انقلاب با تجدّد، بی‌شک در متن انتخابات هم نقش ایفا می‌کند. ما نباید انتخابات را در قالب‌های خُرد تحلیل کنیم و حوادث کوچک را اساس شکل‌گیری انتخابات بدانیم و حتی ساختارهای کلان اجتماعی و برخی صف‌بندی‌ها را مبنای تحلیل انتخابات قرار دهیم؛ گرچه همه اینها را هم باید محاسبه کنیم و جایگاه و نقش هر کدام از حوادث خُرد تا ساختارهای اجتماعی و ضعف و قوت‌های جناح‌های مختلف را ببینیم؛ ولی در فراز همه این‌ها، آنچه باید ببینیم جریان درگیری انقلاب اسلامی با جریان تجدّد است. ما در دوران ظهور مجدد اسلام قرار داریم و امواج غلبه اسلام در جهان، در حال شکل‌گیری است و لذا ادبیات اصلی تحلیل انتخابات ـ که جزء حوادث مهم انقلاب اسلامی است ـ باید مبتنی بر نگاه به پیش‌روندگی انقلاب اسلامی و تمام‌شدگی دوران مدرنیته باشد. در فراز این تبادل و جابه‌جایی قدرت و تداول ایام، امواج انقلاب اسلامی است که پیش می‌رود و بر فراز دولت‌ها و در عمق جامعه مسیر خود را می‌پیماید و با همین تداول ایام، در جامعه شرح صدر ایجاد می‌کند و استقامت و شدت آنها را در درگیری با نظام کفر و در مسیر تمدن‌سازی اسلامی تثبیت می‌کند. در این فرایند، باید جریان‌های مختلف سیاسی، خودشان را بازسازی کنند و ظرفیت‌های خودشان را ارتقاء دهند تا در تراز انقلاب اسلامی ظاهر شوند.» ( تداول قدرت) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه فرهنگ| نگاه روایات به معضل بیکاری و تکلیف دولت / حرمت ترویج قول و فعل بد(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004B2 🔹فقه معاملات ربوی| عدم تعلق خمس به ارتفاع قیمت ناشی از تورم(آیت الله شهیدی) 🌐 vasael.ir/0004B9 🔹فقه سیاسی | وجوب عینی بسط معروف در جامعه(حجت الاسلام والسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0004B6 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🚨 أین الرجبیون... 🔹حلول ماه رجب و ولادت با سعادت امام محمد باقر(ع) تبریک و تهنیت باد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه)🔹 🔸و ما ادریک ماه رجب!🔸 و ما ادریک ماه رجب! رجب ماه ورودی است. زیارت امام رضا علیه السلام که مشرف میشوید، اول می رسید به بست. ارزش بست زیاد است، چون ورودی حرم است. رجب بست است، شعبان صحن است، رمضان حرم است و شب قدر، ضریح است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
منشور روحانیت.pdf
2.76M
📚عنوان : منشور روحانیت 📆به مناسبت سالروز ابلاغ پیام مهم منشور حوزه و روحانیت توسط امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۷ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
اول ماه رجب بايد به زيارت سيدالشهدا(ع) رفت و گفت: ... لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّهِ! گويا حضرت در آغاز ماه رجب ما را به وادي توحيد دعوت می‌کنند و می‌خواهند ما را شفاعت کنند. ما دعوت امام(ع) را لبيک می‌گوييم و با شفاعت ايشان وارد ماه رجب می‌شويم. خوشا به حال آنها که اول ماه رجب زيارت حضرت را دارند و نيمه رجب و نيمه شعبان... . 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می‌خواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد... و از همه نمایندگان خواستارم که با کمال حسن نیت و برادری با هم مجلسان خود رفتار و همه کوشا باشند که قوانین، خدای نخواسته از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احکام آسمانی آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نائل آیید.» وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی (ره)، ص 18 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir