eitaa logo
[نگارخونه]
60 دنبال‌کننده
72 عکس
47 ویدیو
0 فایل
عکاس نیستم اما عکس میگیرم 📸
مشاهده در ایتا
دانلود
"بسم الله الرحمن الرحیم" .
وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً هم‌آنان که می‌گویند: «پروردگارا، از همسران و فرزندانمان، (افرادی که) مایه‌ی روشنی چشم‌ها(یمان شوند)، به ما ببخش و ما را پیشوایی برای پرهیزکاران قرار ده.» [سوره مبارکه فرقان آیه ۷۴] *در قنوت هایتان بخوانید. @jojeh_talabeh
[نگارخونه]
وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَ
نكته‌ها: ‏ايمان بايد بر اساس آگاهی وبصيرت باشد. در قرآن می‌خوانيم: «وَ يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا» [آل‌عمران، ۱۹۱.]۱ يعنی مؤمنان خردمند، ابتدا در آفرينش آسمان‌ها و زمين فكر می‌كنند، سپس اقرار می‌نمايند كه پروردگارا! تو اينها را بيهوده نيافريدی. در اين آيه نيز می‌فرمايد: مؤمنان، چشم وگوش بسته عبادت نمی‌كنند. ‏پيام‌ها: ‏۱- تعبّد وبصيرت، از اوصاف عباد الرّحمن است. إِذا ذُكِّرُوا ... لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْها صُمًّا وَ عُمْياناً بندگان رحمن، آگاهانه به سراغ دين می‌روند. ‏۲- انسان در برابر همسر و فرزند و نسل خود متعهّد است و بايد برای عاقبت نيكوی آنها تلاش و دعا كند. رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا ... ‏۳- در تربيت علاوه بر علم وتلاش بايد از خدا نيز كمك خواست. رَبَّنا هَبْ لَنا ... ‏۴- فرزند صالح، نور چشم است. «قُرَّةَ أَعْيُنٍ» ‏۵- تشكيل خانواده وداشتن همسر و فرزند و دعا برای بدست آوردن آنها، مورد توجّه اسلام است. رَبَّنا هَبْ لَنا ... ‏۶- در دست گرفتن مديريّت جامعه، آرزوی عبادالرحمن است، زيرا عهده‌دار شدن امامت و رهبری متّقين، ارزش است. «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً» ‏۷- در دعا به حداقل اكتفا نكنيد، بلند همّت باشيد. «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً» (خدايا ما را در رسيدن به كمال، رهبر متّقين قرار ده، نه آنكه تنها از متّقين باشيم) ‏۸- بندگان خدا، وحدت هدف و وحدت كلمه دارند. «إِماماً» و نفرمود:/ «ائمة». ‏(ممكن است كلمه «امام» به جای «ائمة»، رمز آن باشد كه در جامعه اسلامی رهبر بايد يك نفر باشد) @jojeh_talabeh
5.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک خنده هم می‌تواند تو را شریک گناه دیگران کند @jojeh_talabeh
هدایت شده از منِ‌من
"فکرکنم تو هیچوقت نتونستی مثل من حسش کنی"
عربی عزیز ،تو برای ۳۶۳ روز زبان مورد علاقه ی منی!
سلام بر "اهالی شب" آنهایی که دل قوی داشته اند ،برای سحرِ نزدیک . . . گرچه شب تاریک است... «دل قوی دار، سحر نزدیک است!» - حمید مصدق
"بسم الله الرحمن الرحیم " .
وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏ (۳۹) وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى‏ (۴۰) و این‌که انسان (در آخرت) فقط مالک اعمال خویش است؛ (۳۹) و این‌که به‌زودی کارهایش (به او) نشان داده می‌شود؛ (۴۰) [سوره مبارکه نجم آیه ۳۹-۴۰] @jojeh_talabeh
[نگارخونه]
وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏ (۳۹) وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى‏ (۴۰) و این‌که انسان
سؤال: آيه‌ «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعی‌» می‌گويد: برای انسان بهره‌ای نيست مگر آنچه تلاش كرده باشد، در صورتی كه در آيات و روايات ديگر می‌خوانيم كه انسان گاهی از طريق شفاعت، به بهشت وارد می‌شود. ‏پاسخ: اولّا اين آيه در ردّ تفكّر جاهلی است كه به يكديگر می‌گفتند: اگر فلان مبلغ را به من‌ بدهی، من بار گناه تو را به عهده می‌گيرم. قرآن كريم فرمود: هيچ كس بار گناه كسی را به عهده نمی‌گيرد و برای هر كس كار و تلاش خودش ثبت می‌شود. ‏ثانياً آيه، نظر به عدل الهی دارد نه فضل الهی، يعنی طبق عدل، بايد كيفر و پاداش هر كس به مقدار تلاش او باشد، ولی خداوند از فضل خود می‌تواند لطف كند و پاداش را بيشتر دهد و يا كيفر را كم كند. «وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ»* [نساء، ۱۷۳.]۳ ‏ثالثاً: اگر در روايات می‌خوانيم كه هركس سنت خوب يا بدی را در جامعه پايه‌گذاری كند، در پاداش و كيفر تمام كسانی كه آن راه را رفته‌اند، شريك است، اين معنا با آيه‌ «لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعی‌» منافاتی ندارد، زيرا ايجاد كننده خط حق و باطل نيز با واسطه‌ی دلالت و راهنمايی يا ايجاد مقدّمات و امكانات يا تبليغات و تشويقات و يا حمايت‌های ديگر مادی و معنوی، به طور غير مستقيم نوعی تلاش كرده است و بهره گرفتن از آن پاداش بی‌جهت نيست، چنانكه اگر شخصی در خط صحيح نبود، مشمول شفاعت نمی‌شد. ‏در روايات می‌خوانيم كه انسان پس از مرگ از كارهای نيك فرزند صالح خود يا كتاب و موقوفاتی كه از او به يادگار مانده، كامياب می‌شود. و يا در بهشت، نسل صالح انسان به او ملحق می‌شود. يا از كار خيری كه سفارش و وصيت كرده، بهره‌مند می‌شود. [خصال، ص ۱۵۱.]۴ [طور، ۲۱.]۵ [كافی، ج ۴، ص ۳۱۵.]۶ ‏در تمام اين موارد گرچه انسان مستقيماً سعی و تلاشی نكرده، ولی غير مستقيم از طريق تربيت فرزند صالح، وقف، وصيت يا كتاب خوبی كه به يادگار گذاشته، نقش داشته است. ‏پيام‌ها: ‏۱- كيفر و پاداش الهی عادلانه است. «أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری‌» ‏۲- به اتكای ديگران، خود را گرفتار خلاف نكنيد كه آنان بار شما را به دوش نخواهند كشيد. «أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری‌» ‏۳- در عزل و نصب‌ها، انحرافات بستگان و نزديكان را به پای مردم نگذاريد. ‏«أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری‌» ‏۴- هستی، ميدان تلاش و كار و نتيجه‌گيری است. «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعی‌» ‏۵- ما مكلّف به انجام وظيفه‌ايم، نه حصول نتيجه. سعی و تلاش وظيفه ماست. ‏«إِلَّا ما سَعی‌» ‏۶- ايمان به بقای عمل و نظام عادلانه كيفر و پاداش، انسان را در برابر رفتار خود، هم دلگرم و تشويق و هم محتاط و مسئول می‌كند. «وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُری‌» ‏۷- هيچ عملی در هستی محو نمی‌شود. «سَعْيَهُ سَوْفَ يُری‌» ‏۸- نيكوكاران در دريافت پاداش كار خود، عجله نكنند. «سَوْفَ يُری‌» ‏۹- دنيا، ظرفيّت جزای كامل را ندارد و بايد قيامتی باشد تا حق مطلب ادا شود. ‏«ثُمَّ يُجْزاهُ الْجَزاءَ الْأَوْفی‌» ‏۱۰- اقدام انسان، با پاداش‌های بهتری پاسخ داده می‌شود. وَفَّی‌ ... الْأَوْفی‌ ‏۱۱- گرچه در دنيا نيز مجازات‌هايی هست، امّا مجازات كامل در قيامت است. ‏«الْجَزاءَ الْأَوْفی‌» ‏۱۲- قيامت دارای مراحل و مواقف متعدّدی است. (از كلمه‌ «سَوْفَ» و «ثُمَّ» استفاده می‌شود كه مرحله شهود عمل با مرحله جزای عمل متفاوت است.) @jojeh_talabeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به هر اندازه ای که بی نشاط هستیم ،از دین بی بهره ایم! @jojeh_talabeh
7.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
::: هر شبِ عمرم به یادت اشک می­ ریزم ولی بعدِ حافظ خوانیِ شب­های یلدا بیشتر .. @jojeh_talabeh