وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى (۳۹) وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى (۴۰)
و اینکه انسان (در آخرت) فقط مالک اعمال خویش است؛ (۳۹) و اینکه بهزودی کارهایش (به او) نشان داده میشود؛ (۴۰)
[سوره مبارکه نجم آیه ۳۹-۴۰]
#درمحضرنور
@jojeh_talabeh
[نگارخونه]
وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى (۳۹) وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى (۴۰) و اینکه انسان
سؤال: آيه «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعی» میگويد: برای انسان بهرهای نيست مگر آنچه تلاش كرده باشد، در صورتی كه در آيات و روايات ديگر میخوانيم كه انسان گاهی از طريق شفاعت، به بهشت وارد میشود.
پاسخ: اولّا اين آيه در ردّ تفكّر جاهلی است كه به يكديگر میگفتند: اگر فلان مبلغ را به من بدهی، من بار گناه تو را به عهده میگيرم. قرآن كريم فرمود: هيچ كس بار گناه كسی را به عهده نمیگيرد و برای هر كس كار و تلاش خودش ثبت میشود.
ثانياً آيه، نظر به عدل الهی دارد نه فضل الهی، يعنی طبق عدل، بايد كيفر و پاداش هر كس به مقدار تلاش او باشد، ولی خداوند از فضل خود میتواند لطف كند و پاداش را بيشتر دهد و يا كيفر را كم كند. «وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ»* [نساء، ۱۷۳.]۳
ثالثاً: اگر در روايات میخوانيم كه هركس سنت خوب يا بدی را در جامعه پايهگذاری كند، در پاداش و كيفر تمام كسانی كه آن راه را رفتهاند، شريك است، اين معنا با آيه «لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعی» منافاتی ندارد، زيرا ايجاد كننده خط حق و باطل نيز با واسطهی دلالت و راهنمايی يا ايجاد مقدّمات و امكانات يا تبليغات و تشويقات و يا حمايتهای ديگر مادی و معنوی، به طور غير مستقيم نوعی تلاش كرده است و بهره گرفتن از آن پاداش بیجهت نيست، چنانكه اگر شخصی در خط صحيح نبود، مشمول شفاعت نمیشد.
در روايات میخوانيم كه انسان پس از مرگ از كارهای نيك فرزند صالح خود يا كتاب و موقوفاتی كه از او به يادگار مانده، كامياب میشود. و يا در بهشت، نسل صالح انسان به او ملحق میشود. يا از كار خيری كه سفارش و وصيت كرده، بهرهمند میشود. [خصال، ص ۱۵۱.]۴ [طور، ۲۱.]۵ [كافی، ج ۴، ص ۳۱۵.]۶
در تمام اين موارد گرچه انسان مستقيماً سعی و تلاشی نكرده، ولی غير مستقيم از طريق تربيت فرزند صالح، وقف، وصيت يا كتاب خوبی كه به يادگار گذاشته، نقش داشته است.
پيامها:
۱- كيفر و پاداش الهی عادلانه است. «أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری»
۲- به اتكای ديگران، خود را گرفتار خلاف نكنيد كه آنان بار شما را به دوش نخواهند كشيد. «أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری»
۳- در عزل و نصبها، انحرافات بستگان و نزديكان را به پای مردم نگذاريد.
«أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری»
۴- هستی، ميدان تلاش و كار و نتيجهگيری است. «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعی»
۵- ما مكلّف به انجام وظيفهايم، نه حصول نتيجه. سعی و تلاش وظيفه ماست.
«إِلَّا ما سَعی»
۶- ايمان به بقای عمل و نظام عادلانه كيفر و پاداش، انسان را در برابر رفتار خود، هم دلگرم و تشويق و هم محتاط و مسئول میكند. «وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُری»
۷- هيچ عملی در هستی محو نمیشود. «سَعْيَهُ سَوْفَ يُری»
۸- نيكوكاران در دريافت پاداش كار خود، عجله نكنند. «سَوْفَ يُری»
۹- دنيا، ظرفيّت جزای كامل را ندارد و بايد قيامتی باشد تا حق مطلب ادا شود.
«ثُمَّ يُجْزاهُ الْجَزاءَ الْأَوْفی»
۱۰- اقدام انسان، با پاداشهای بهتری پاسخ داده میشود. وَفَّی ... الْأَوْفی
۱۱- گرچه در دنيا نيز مجازاتهايی هست، امّا مجازات كامل در قيامت است.
«الْجَزاءَ الْأَوْفی»
۱۲- قيامت دارای مراحل و مواقف متعدّدی است. (از كلمه «سَوْفَ» و «ثُمَّ» استفاده میشود كه مرحله شهود عمل با مرحله جزای عمل متفاوت است.)
#تفسیرنور
@jojeh_talabeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به هر اندازه ای که بی نشاط هستیم ،از دین بی بهره ایم!
@jojeh_talabeh
7.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
:::
هر شبِ عمرم به یادت
اشک می ریزم ولی
بعدِ حافظ خوانیِ
شبهای یلدا بیشتر ..
#جنابعسکری
@jojeh_talabeh
هدایت شده از علویات
در نامهاش به ابن عباس میفرمود:
آنچه از دنیا را که
از دستت رفته است،
رها كن؛
و زياد برایش #غصه نخور.
_مولایمتقین، علیعلیهالسلام
@alaviaaat | الكافي،ج۸،ص۲۴۰
جالبه ،همسر / خانواده تبدیل شده به ابزاری برای بیشتر فالوور جمع کردن یا پول در آوردن .