بسم الله الرحمن الرحیم
✍ #یادداشت_اعضا
🔴 ساده اندیشی در نتیجه
💢 طبیعتاً در ماههای آینده بحثهای انتخاباتی شتاب قابل توجهی خواهد گرفت. اتفاقی که بارها تکرار شده و تجربههای متفاوتی را برایمان رقم زده است.
💢 یکی از سوالاتی که خیلی ذهن #نسل_جوان را مشغول خود کرده این میباشد که آیا با تغییر دولت، وضعیت اقتصاد و فرهنگ بهبود پیدا میکند؟! یا همانند برخی از دولتهای قبل، احساس #نخبگان این خواهد شد که یکی از بزرگترین موانع در راه تعالی کشور، خود دولت میباشد؟! اگر در مقابل این سوال، جوابی مناسب قرار نگیرد، بدنهی فعّال جامعه را منفعل خواهد کرد.
💢 از منظرهای مختلفی میتوان به این سوال پرداخت. شهید بهشتی رحمة الله علیه نسبت به راههای نظارت #مردم در نظام امام و امت بحثهایی مطرح کردهاند، ایشان در خاتمه شرطی را ذکر میکنند که اگر آن شرط نباشد، تضمینی برای تمام راههای مطرح شده نمیباشد.
💎 [آن شرط چیست؟ خواهش میکنم این جمله را به اعماق ضمیر اجتماعی و اسلامیتان بفرستید، چون باور کنید اگر مفاد این جمله در اعماق ضمیر اسلامی و اجتماعیِ ما زنده نماند، مانند هر انقلابی که در معرض خطر است، انقلاب ما نیز چنین خواهد بود. به شرط حضور آگاهانه یک یک افراد امت در ادارهی جامعه. به من چه و به تو چه در جامعهی اسلامی وجود ندارد.] (مبانی نظری قانون اساسی، ص۵۴)
💢 باید واقعاً معتقد بشویم که مهمترین رکن برای اسلام در جامعهی اسلامی #مردم میباشد. باید برای #آگاهی_مردم تلاش کرد و باید طریق اصلاح امور را در درجهی اول از سوی #مردم دانست. اگر #مردم آگاهانه در امور جامعه فعالیت کنند، سلامت جامعه تضمین خواهد بود.
💢 عجیب، نگرش برخی به نحوی است که گویا مهمترین معضل در کشور، عدم مسئولیت آنهاست، حتی برای مسئولیت گرفتن حاضر هستند که سطح #مشارکت_مردم به نحو حداقلی باشد. عجیبتر آن است که قشر جوان و تحصیل کرده، عموماً در زمان انتخابات در این میدان بازی میکنند.
💢 گویا از بهترین کارهایی که در فضای انتخابات میتوان انجام داد، تلاش برای افزایش سطح #آگاهی_مردم در امور جامعه میباشد. تلاشی که #مردم را موضوع (نه طریق) میداند. تلاشی که مخاطبش تک تک افراد جامعه میباشد. هر مقدار این اتفاق رقم بخورد، به همان مقدار در انتخابات به پیروزی رسیدهایم. فلذا نکته این نیست که به نتیجه توجه نکنیم، بلکه نکته این است که باید نتیجه را در رشد #عقلانیت_مردم جستجو کنیم.
🍀 باید به مردم بازگشت...
📌 سید سجاد تقوی؛ طلبه سطح٢ حوزه علمیه مشکوه (امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام)
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🆔 @jonbesh_alam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 توئیت حجت الاسلام پناهیان:
🔻مجلس با تاخیرش درباره #طرح_شفافیت و بدتر از آن با عدم تصویب شفافیت نشان داد از رشد سیاسی کافی برخوردار نیست و از انتظارات مردم انقلابی فاصله دارد.
چه کسانی در مجلس میخواهند به عنوان #مجلس_انقلابی لطمه بزنند؟
این با شهامت یک مجلس انقلابی سازگار نیست.
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🆔 @jonbesh_alam
جنبش عَلَم
📸 #گزارش_تصویری 🔺 ششمین هفته #محفل_صمیمی_طلاب_تهران 🔹 به میزبانی تشکل طلبگی سمر 💠 با حضور طلابی
بسم الله الرحمن الرحیم
📄 خلاصه جلسه مشترک ششمین هفته از #محفل_صمیمی_طلاب_تهران
👤 حجت الاسلام مجتبی عرب
🔴 *نقش حلقههای میانی در اقامه دین و تحقق تمدن اسلامی*
✍ به قلم برادر *مرتضی رضایی* (طلبه سطح١ حوزه علمیه صدر)
❓اهل علم چه کارهاند؟ حوزه برای چه هدفی ایجاد شده است؟ اهل بیت علیهم السلام ناظر به چه کارویژهای نهاد علمی این چنینی را بنا نهاده اند؟ این هویت باید بررسی شود. چرا نامش را #حوزه_علمیه گذاشتهاند؟
🔸وقتی بررسی میکنیم تقریبا به این نتیجه میرسیم که این حوزه، علمیه هست اما کار علمی هدف نهایی آن نیست. ائمه علیهم السلام و بعد از ایشان علماء بزرگ اسلام بحث علمی را برای بحث علمی دنبال نمی کردند، هدف دیگری داشتهاند.
❓برگردیم به همان سوال اول: #هویت اصلی حوزه چیست؟ تا اینجا گفتیم که هویتش صرفا علمی نبوده است.
🔸مشابه این حوزه در #غرب هم هست. دانشگاه یعنی همان حوزه علمیه، محل دانش است. در تمدن شیطانی غرب نیز دانشگاه و نهاد علم کارکردش فقط بحث علمی نیست. هدف و غایت کارکرد #عملی آنها در جامعه است. محل پرورش کسانی است که #راهبری_تحولات_اجتماعی در عرصههای گوناگون را به عهده میگیرند.
حالا با این نگاه شما ببینید که امام صادق علیه السلام از مدینه چطور جامعه تشیع را اداره میکردند؟ درحالی که محل تجمع شیعیان کوفه بوده است. زراره و دیگر اصحاب در شهرهای مختلف چه میکردند؟ چرا باید فقیه میشدند؟ با توجه به اینکه غایت نهایی تحول جامعه است باید تحلیل کنیم.
💡بر این اساس یکی از لوازمی که برای #راهبری_تحولات_اجتماعی لازم است #علم است.
❓سوال مهم: کدام علم؟ کدام #علم است که برای تحول و اداره جامعه لازم است؟ علماء مسئلهگو بودند؟ مفتی بودند؟ برای مسئله گویی من لایحضره الفقیه نوشتند یا به غرض اینکه "برای تحول جامعه نیاز است مردم به احکام عمل کنند و برخی فقیه نمیبینند"؟ توجه کنید، این کتابی که ما به عنوان کتاب حدیثی مهمی به آن نگاه میکنیم کتاب توضیح المسائل مردم آن زمان بوده برای اداره زندگی شان.
❓باز همان سوال ها را تکرار کنم. #حوزه چیست؟ دنبال کدام علم است؟ اگر هدفش راهبری و ایجاد تحولات اجتماعی است، کدام علم به دردش میخورد؟
🔸 نکته مهم دیگر اینکه #مردم باید حرکت کنند. مردم برای این حرکت، #رسل داشتند. به همراه رسل #کتاب هایی بوده است. این رسالت برای این بوده که مردم تغییر کنند. «لیقوم الناس بالقسط». خود مردم باید حرکت کنند و این تغییر را رقم بزنند. به تعبیر استاد عابدینی انسان ده هزار ساله یعنی همه انبیاء و اوصیا و اولیاء برای حرکت مردم تلاش میکردهاند. و علما ورثه انبیا هستند. کار انبیا چه بود؟ در نهایت کار همه تحول اجتماعی بود. عاشورا هم برای همین تحول اجتماعی بوده است.
❓این علمی که برایش حوزه زده ایم، کدام علم است؟ اجتهاد در کدام علم مهم است؟
امام خمینی ره در منشور روحانیت خطر اصلی حوزه علمیه را #تحجر می دانند. تحجر در یک کلام: حالتی است که باعث میشود کار اصلی را که تحول اجتماعی بود کنار بگذاری و حوزه تبدیل بشود به #آکادمی. این که نفهمی برای چه تعلم میکنی.
❓حضرت آقا حوزه علمیه قم را مادر انقلاب میداند. اما چرا در بیانیه #گام_دوم یک کلمه از حوزه حرف نزده اند؟ چرا در چهار پنج سال اخیر دو سه بار با طلاب، آن هم با طلاب تهران دیدار میکنند؟ باید برگردیم و ببینیم چه عنصری میتواند مردم و جوانان کنونی را به سوی اهداف الهی حرکت دهد؟
🔸حضرت علامه جوادی آملی میفرمودند: «ما با نهج البلاغه انقلاب کردیم اما میخواهیم با رساله عملیه انقلاب را ادامه دهیم و این نمیشود.» حوزه دارد میشود مثل واتیکان و این خطر بزرگی است.
🔸آقا در دیدار دانشجوها در ٩٨ از #حلقههای_میانی حرف میزنند. چند مسئله نام میبرند که این حلقه ها انجام دهند. یکی از این حلقه های میانی را هم همین تشکلهای دانشجویی می دانند. آقا میفرمایند راهکار رسیدن به #دولت_اسلامی این است که افراد در جایی توانایی خود را نشان دهند تا به صورت طبیعی با اعتمادی که مردم به اینها پیدا می کنند در مناصب حکومتی قرار بگیرند.
❓حالا شمای طلبه جوان کجای این نظام ایستادی؟ فقط در موسم های تبلیغ وظیفه داری؟
🔸ما باید به آن #هویت برگردیم. در این #محفل ها باید به ساخت آن زیرساخت های هویتی برگردیم. حوزه امروز برای اقامه دین لوازمی نیاز دارد. خوب درس خواندن لازم است، اما کافی نیست. مقدمات اقامه هم #خوب_درس_خواندن است، هم #صحنه_شناسی است، هم #شبکه_سازی است و هم بسیاری لوازم دیگر مورد نیاز است. غرب هم که میبینید تمدنش را چند قرن نگه داشته زحمت کشیده است، ما هم بدون زحمت نمیتوانیم کاری کنیم.
🔸اگر #طلاب کار خود را انجام ندهند دانشجویان کار میکنند، اما با ارتکازات انقلابی خود کار میکنند و ممکن است خطا کنند.
🆔 @jonbesh_alam
بسم الله الرحمن الرحيم
✍ #یادداشت_اعضا
🔴 *چالش های پشت پردهی یک سیلی*
به بهانه سیلی نماینده سبزوار به مامور راهنمایی و رانندگی
📌 برادر علی شمقدری؛ طلبه سطح٢ حوزه علمیه مشکوه (امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام)
🔻 #بخش_اول
🔰در مورد سیلی #نماینده_سبزوار به صورت مامور نیروی انتظامی، با اینکه مدتی از این اتفاق گذشته است ولی ضروری است به چند مسئله بپردازیم که مهمتر از خود این اتفاق و مصداقی که با آن روبرو شدیم هست:
💠 ١. چالش #خود_نظام_پنداری و #خود_انقلاب_بینی برخی مسئولین (تا اندازه ای که یک مسئول جزء در بخشداری انتقاد به خود را انتقاد به ولی فقیه میخواند) این معضل به لحاظ روانی حاشیه امنی برای مسئولین میسازد و به آنها این جرئت را میدهد که تا جای ممکن حقیقت را کتمان کنند.
💠 ٢. معضل احساس جایگاه برتر نسبت به #مردم و اینکه مسئول به بهانه های مختلف (از جمله مسئولیتش و نمایندگی مردم) خود را ورای قانونی بداند که در حق سایر مردم اجرا میشود. (از اینکه ماشین رانتی بگیرد تا اینکه از خط ویژه عبور کند و ...)
💠 ٣. مساله لزوم #عدالتخواهی عمومی و حساسیت مردم نسبت به حوادث پیرامونی و تلاش آحاد مردم برای مبارزه با ظلم های هرچند کوچک
💠 ۴. کلاف سر در گم #سربازی و جایگاه اجتماعی سربازان
🔰این ها مسائلی هستند که ما میتوانیم از این مصداقی که با آن رو به رو شدیم برداشت کنیم و مهم این است که به جای تمرکز صرف بر روی یک مصداق و پدیده، مسائلی که این مصداق را به وجود آورده اند را پیگیری نماییم وگرنه بعد از مدتی که این مورد و امثال آن فراموش شد دوباره با پدیده های مشابه رو به رو خواهیم شد.
⚠️ پس هر چند این پدیده را باید پیگیری کرد و نسبت به آن حساس بود که این خود مقدمه ای در مقابله با ریشه های این پدیده است ولی نباید از ریشه ها و مسائلی که این پدیده ها در بستر آن ها به وجود میآیند غافل شد. حال به بررسی مختصر مسائل فوق الذکر میپردازیم.
💢 *مسئله اول* ریشه اش در فهم غلط از ماهیت #انقلاب و نظام شکل گرفته است (البته اینکه عامل این انحراف فکری چیست خارج از محل بحث ماست)
✅حقیقت انقلاب و نظام، #آرمان های آن هستند و سیستم و #نظم_سیاسی و افراد واشخاصِ درون آن، در نقش قالبی برای این آرمان ها میباشند. در یک جمله "نظام جمهوری اسلامی، نظام آدمها و اشخاص و افراد نیست؛ نظام آرمانهاست" (رهبر معظم انقلاب ٨٠/٨/٩)
🔸این نوع نگرش به نظام و انقلاب هم در میان مسئولین و هم بین عموم مردم باید استقرار بیابد و نباید اجازه داد افرادی به این بهانه خود را مبرا از اشتباه جلوه دهند و یا به بهانه ضربه به نظام شانه از بار مسئولیت اشتباهی که مرتکب شده اند خالی کنند.
❗️ناگفته نماند که نمیشود این حقیقت را پنهان کرد که وقتی شما مجازات اهانت به مسئولین را مضاعف میدانی ولی تخلف ایشان را همچون تخلفات عادی به حساب میآوری، این توهم برای برخی مسئولین به وجود می آید که آنها از این انقلاب و نظام سهم بیشتری دارند و میتوانند خودشان را نظام و انقلاب بدانند.
💢در باب *مسئله دوم* نیز باید گفت اینکه مسئول بتواند به سبب مسئولیتش از برخی مزایای مادی که به نوعی #رانت هستند استفاده کند (هر چند این مزایا کوچک هم باشند) نتیجه ای جز گرفتاری و کوتاهی نسبت به وظایفشان در مسائل بزرگ نخواهد داشت.
✅در واقع ریشه خطاهای بزرگ خطاها و کوتاهی های کوچک هستند(١) قرآن کریم در داستان جنگ طالوت و جالوت بیان میکند که سپاه طالوت به سبب مخالفت از دستور الهی دچار ضعف شد. گرچه مخالفتشان در ظاهر عملی کوچک بود ولی سبب شد تا نسبت به وظیفه بزرگ خود که مبارزه با جالوت بود توان همراهی با جناب طالوت را نداشته باشند. (٢)
🔸بنابر این در مسیر #مبارزه، خطاهای کوچک بازتاب های بزرگی خواهند داشت. به همین جهت نسبت به مسئولین که بار بیشتری بر دوش دارند باید مراقبت بیشتری، هم از جانب خودشان و مهمتر از آن از جانب مردم وجود داشته باشد واین وظیفه قطعی مردم است که نسبت به مسئولین مراقبت داشته باشند.
🔻 *ادامه در بخش دوم ...*
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🆔 @jonbesh_alam
🔴 *چالش های پشت پردهی یک سیلی*
به بهانه سیلی نماینده سبزوار به مامور راهنمایی و رانندگی
📌 برادر علی شمقدری؛ طلبه سطح٢ حوزه علمیه مشکوه (امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام)
🔻 #بخش_دوم (پایانی)
🔸البته لازمه مراقبت مردم از مسئولین #شفافیت امور است که باید جزء مطالبات مردم از مسئولین باشد.
✅ به عنوان مثال برای یکی از زمینه هایی که محتاج #نظارت_مردمی است (ضمن یادآوری ماجرای #دناپلاس) توجه به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در این زمینه خالی از لطف نیست. «من الان اعلام میکنم و قبلاً هم نوشتم و این را گفتم که آن وقتی که آقایان امکانات شخصی دارند، حق ندارند از امکانات دولتی استفاده بکنند. اگر ماشین دارید، آن را سوار شوید و به وزارتخانه و محل کارتان بیایید؛ #ماشین_دولتی یعنی چه؟ به حد ضرورت اکتفا کنید و اندازه نگه دارید؛ اینها ما را از مردم دور میکند» ٧٠/۵/٢٣
❗️برای مطالبه این دستورِ منطبق با #عدالت_اجتماعی_اسلام، مردم باید اطلاع داشته باشند که نمایندگان یا وزرا ماشین شخصی دارند یا نه؟ اگر دارند چرا ماشین دولتی گرفته اند و یا چرا با رانت ماشین جدید خریداری کرده اند ؟
✅ لذا شفافیت مقدمه ای برای تحقق وظیفه مردم در مراقبت از مسئولین است.
💢 *مسئله سوم* از مهمترین مسائلی است که ما محتاج آن هستیم تا در جامعه به صورت یک #گفتمان و حتی یک #فرهنگ بروز پیدا کند.
✅ "جهتگیری تعلیم و تربیت کشور باید به سمت برخورداری از #عدالت باشد؛ یعنی آموزش و پرورشِ ما، تعلیم و تربیتِ ما، عدالتپرور تربیت کند، #عدالتخواه تربیت کند، عدالتساز تربیت کند؛ چون عدالت، آن ارزش والایی است که از اوّلِ تاریخِ بشر تا امروز، همواره مورد نظر آحاد بشر بوده است " ٩٧/٣/٧ یعنی تمامی نسل های کشور این خصیصه را درونشان داشته باشند که عدالت را مد نظر قرار داده و عدالتخواه باشند و محور کنش ها و رفتار های ایشان معیار حق و عدل باشد.
🔸در این حالت که جامعه به چنین جایگاهی برسد بی عدالتی و فاصله طبقاتی و رانت و بسیاری ازمشکلات دیگر در کشور به شدت تقلیل پیدا میکند.
🔸این که مردم خودشان تلاش برای به حرکت در آوردن مسئولین بکنند و همچنین تلاش برای حل مشکلات پیرامونی شان داشته باشند یکی از ابعاد #مردم_سالاری_دینی است که از آرمان های انقلاب اسلامی است و باید تحقق پیدا کند.
💢پیرامون *مساله چهارم* که بحث سربازی است، سخن بسیار است و یادداشت هایی از سایر دوستان #جنبش_عَلَم در این زمینه منتشر گردیده است.
🔹 پینوشتها:
١: انما استزلهم الشیطان ببعض ما کسبوا (١۵۵) سوره مبارکه آل عمران
٢: فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿۲۴۹﴾ سوره مبارکه بقره
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🆔 @jonbesh_alam
♨️ #یک_مباحثه_طلبگی
🔴 پیرو انتشار یادداشت ساده اندیشی در نتیجه به قلم برادر سیدسجاد تقوی، جناب حجت الاسلام #مجتبی_نامخواه ، دو استوری با موضوع گریز از نگاه محافظهکارانه به نقش مردم منتشر فرمودند که به نوعی نقد یادداشت مذکور تلقی گردید.
📌 ضمن تشکر از ایشان بابت حسن توجه، طی چند استوری، متنهای ایشان و نقدی کوتاه بر فرمایشات ایشان از باب درس پس دادن و تضارب آراء، در استوریهای صفحه #جنبش_عَلَم در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است.
🔰 جهت مشاهده استوریها به صفحه جنبش، مورد برگزیده (هایلایت) با عنوان #عیار_اندیشهها مراجعه نمایید.
🌐 پیوند صفحه جنبش در اینستا:
https://instagram.com/jonbesh_alam?igshid=76jynwdko6bq
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🆔 @jonbesh_alam
🔰 #گعدههای_عدالتخواهی
📌 گعده چهارم: جایگاه مردم در حکومت اسلامی
🔸 با حضور حجت الاسلام *مهدی عامری*
🔹 *زمان:* سه شنبه ٢١ بهمن؛ ساعت ١۵
🔹 *مکان:* جلسه به صورت حضوری در دفتر بسیج و مجازی در بستر اسکایروم و اینستاگرام برگزار می گردد.
🌐 لینک *اسکایروم:*
https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/meshkat-boede3
🌐 لینک صفحه *اینستاگرام:*
https://instagram.com/jonbesh_alam?igshid=17uloeyva7afy
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🆔 @jonbesh_alam
بسم الله الرحمن الرحیم
✍ #یادداشت_اعضا
🔴 *دهه فجر، تجلی تجمیع اراده ها*
📌 برادر سیدمحمدجواد ابرکیایی؛ طلبه سطح٢ حوزه علمیه مشکوه (امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام)
🔹یکی از مهم ترین مسائل دهه فجر که غالبا مغفول واقع می شود مساله تجمیع اراده ها است. امام بزرگوار توانست اراده های یک ملت را در این بستر تاریخی مهم که رویارویی استکبار در مقابل مستضعفین بود، جهت تحقق آرمان ها و اهداف الهی تجمیع نموده و #استکبار را در برابر خواسته ها و #اراده_های_الهی_مردم به زانو درآورد.
🔹اساسا اراده های مردم در نظام فکری اسلام نقش ویژه ای دارد؛ چرا که رشد و تعالی انسان ها برای پیامبران مهم است. بنابر دلالت آیه شریفه «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» ارسال رسل و انزال کتب برای تجمیع ارادههای مردم است که منجر به #قیام_مردم برای اقامه قسط می گردد.
🔹نباید این نحوه عملکرد امام که بازتاب جایگاه مردم در نگرش ایشان است، مورد بی توجهی #نخبگان قرار گیرد. باید باور کنیم، پیروزی و تحقق آرمان های الهی زمانی رخ خواهد داد که ارادههای مردم با ارادهی الهی هم راستا گردد. شاید برای تحقق این مساله، ارادهی نخبگانی لازم باشد ولی قطعا کافی نیست
و تا زمانی که خواست و اراده های مردم به یک امر الهی تعلق نگیرد نمی توان آن را محقق کرد. حتی اگر خواست ولی جامعه و نخبگان به آن امر الهی تعلق گرفته باشد اما مردم آن امر را نخواهند، باید برای همراهی ارادههای مردم صبر و تلاش کرد.
🔹مثالهای فراوانی از صدر اسلام وجود دارد. مثلا در قضیه ولایت امیرالمومنین علیه السلام، به خاطر عدم همراهی #مردم مسیر حکومت اسلامی دچار خطرها و انحرافاتی شد که حضرت امیر به خاطر ارادههای مردم صبر و تلاش های فراوانی کردند.
🔹یا مثلا در قضیه بنی صدر، حمایت امام از او به خاطر خواست و ارادهی مردم بود. اگر چه امام حمایت از او را کار درستی نمی دانستند لکن تا اراده های مردم همراه نگردد، نمی شود کاری از پیش برد.
🇮🇷 در #نظام_جمهوری_اسلامی باید برای رشد و تقویت این اراده ها برنامه داشته باشیم. باید مدل هایی برای نقشآفرینی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مردم طراحی بشود. نباید مردم را به عنوان حواشی انقلاب به حساب آورد بلکه متن و اصل این انقلاب مردم و ارادههای آنها هست.
🗳 در مساله #انتخابات که پیش رو داریم، یکی از #معیار هایی که باید در برنامه نامزدها به دنبال آن باشیم، #نقش_مردم است. یعنی باید بینیم جایگاه مردم و اهمیتش در برنامه ای که ارائه می دهند کجاست؟ برای اراده های مردم چه برنامهای دارند؟ آیا اراده ها را در تصمیم گیری ها دخالت می دهند و سوال بعدی اینکه ارادهها را به چه سمتی جهت دهی می کنند؟ آیا جهت دهی به سمت آرمان های الهی است که باعث رشد و تعالی انسانها می شود؟ و یا به سمت امور دنیایی و پست که باعث انحطاط بشر میگردد؟ اینها و بسیاری دیگر، مسائلی هستند که باید نسبت به پاسخ آنها از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مطالبه و پافشاری داشته باشیم.
*#دهه_ی_فجر*
*#مردم_سالاری*
*#اراده_های_مردم*
*#هدف_انبیا_تجمیع_اراده_های_مردم*
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🆔 @jonbesh_alam
💠 #محفل_صمیمی_طلاب_تهران
🔻 *هفته نهم*
🗣 *مباحثه* گروههای طلبگی با محوریت کتابهای #طرحکلی ، #جدالدواسلام و #نگاهی_گذار_برنظریه_ولایت_فقیه
(از مدارس مروی، علمیه حضرت بقیة الله عج، صدر و مشکوة)
🤲 *ذکر صلوات و توسل به اهل بیت سلام الله علیهم*
🔰 *جلسه مشترک طلاب شرکت کننده؛* با موضوع نقد و بررسی وضعیت محفل و برنامههای پیش رو
⏰ زمان: دوشنبه ٢٧ بهمن، از ساعت ١٧
📍مکان: *حوزه علمیه مروی (به میزبانی بسیج طلاب حوزه علمیه مروی)*
🆔 @jonbesh_alam
7.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #به_افق_مردم
🔸 تاملی در باب مساله مردمسالاری در اندیشه #اسلام_ناب
🔹 اراده مردم تا کجا تعیین کننده است؟
🔹 وحدت و نظر اکثریت مردم تا این اندازه مهم است که جناب هارون در ماجرای گوساله پرستی بنی اسرائیل از توحید هم گذشتند؟
🔹 پذیرش قطعنامه پس از ٨ سال دفاع مقدس به چه علت بود؟
🔹 سوال اینجاست که محدوده این مردم سالاری تا کجاست؟
✅ باید به اندیشه ناب انقلاب اسلامی برگردیم.
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🆔 @jonbesh_alam
🔰 #گفتوگو_با_عدالتخواهان
📌 گفتوگوی سوم: مردم و کنشگری اجتماعی
🔸 با حضور دکتر جمال یزدانی
🔹 *زمان:* چهارشنبه ٢٩ بهمن؛ ساعت ١٩
🔹 *مکان:* جلسه به صورت مجازی در بستر اسکایروم و اینستاگرام برگزار می گردد.
🌐 لینک *اسکایروم:*
https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/meshkat-boede3
🌐 لینک صفحه *اینستاگرام:*
https://instagram.com/jonbesh_alam?igshid=17uloeyva7afy
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🆔 @jonbesh_alam
💠 #محفل_صمیمی_طلاب_تهران
🔻 *هفته دهم*
🗣 *مباحثه* گروههای طلبگی با محوریت کتابهای #طرحکلی ، #جدالدواسلام و #نگاهی_گذار_برنظریه_ولایت_فقیه
(از مدارس علمیه مروی، حضرت بقیة الله عج، ثقلین، صدر و مشکوة)
🤲 *توسل به اهل بیت سلام الله علیهم*
🔰 *جلسه مشترک؛* با حضور حجت الاسلام آقانوری با موضوع "طلبه کیست؟"
⏰ زمان: دوشنبه ۴ اسفند، از ساعت ١٧
📍مکان: *مترو دروازه شمیران، خیابان شهید مشکی، مسجد فخرالدوله.*
🆔 @jonbesh_alam