اولین جلسه سیاسی اجتماعی #فصل_اخیر
#گزارش_تصویری
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
📸 گزارش تصویری
جلسه سیاسی #فصل_اخیر
مباحثه مسائل روز (مساله فلسطین - سفر رئیس جمهور به روسیه - پدیده ی مهرشاد سهیلی ها)
۱۴۰۰/۱۱/۳
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت_تحلیلی
✍️ بررسی و نقد سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔻بخش اول
🔸 در پی دستور رهبر انقلاب جهت بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی و علمی و با اتمام فرصت دو ماهه ایشان به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت بررسی این موضوع، طی چند روز اخیر شاهد تصویب سندی موسوم به «سند تحول» در صحن این شورا به ریاست جناب رییسی بودیم که انتقادات و پیشنهادات افراد مختلف و متفکران و فعالین عرصه فرهنگ را برانگیخت که موارد گوناگونی را شامل میشود.
🔸 ضمن تشکر از زحمات بزرگوران شورا، نکات مثبت زیادی در سند دیده میشود از جمله اینکه به تمامی موارد و دغدغه های فرهنگی پرداخته است اما قصد دارم در چند بند مهمترین سوالها و انتقادات ناظر به سند را بررسی کنم :
1️⃣ نقش مردم چیست و جایگاه مردم در تحول به چه شکل است ؟
🔸 متن سند را که بررسی میکنیم قسمتهایی از متن که به این موضوع پرداخته شده، در نگاه اول بیشتر جنبه ی کارکردن روی مردم دارد تا کارسپاری به مردم. ارتباط با مردم را یک طرفه برقرار میکند و به جای اینکه بنیان تعریف تمامی فعالیتها مردم باشند، مردم را به عنوان جزئی در کنار اجزای دیگر بیان کرده است.
📌 در عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی حضور نخبگان و عموم مردم کم است. تصمیمات با رفت و برگشتهایی که به ارکان پایینتر شورا صورت میگیرد، در صحن شورا تصویب میشود و حتی در مواردی مجلس شورای اسلامی را هم که ظاهرا نمایندگی مردم را به عهده دارد، کنار میزند و به عنوان نهادی تقنینی ورود میکند و تصمیمات گرفته میشود و جهت اجرا به بخش های پایینتر سپرده میشود.
🔸 البته جای بررسی این موضوع هم هست که شورا، اساسا نهادی حاکمیتی و فرا قانونی است یا خیر. در اینصورت موضع بررسی ما و مواجهه ما با شورا متفاوت میشود.
📌 ما در هر صورت مشکل ما صرفا با خود سند نیست. بلکه مسئله اصلی در رویکردهاست. رویکردی که مردم را یا اساسا مشارکت نمیدهد یا در بهترین حالت، مردم را مجری تصمیمات خود میبینند. البته منظورم این نیست که بزرگواران شورا و کارگروه تحول این رویکرد را دارند بلکه شاید توجه کمی به این مسئله داشتند.
🔸 برخی از مسئولین زحمتکش ما هنوز متوجه این امر نشده اند که دوران بخشنامه های بالا به پایینی گذشته است. متوجه این نیستیم که اگر در تصمیمات اقناع حداکثری صورت نگیرد و کار از بالا به پایین شکل بگیرد و مردم و نخبگان، نقش واقعی و موثر حس نکنند، علقه ای هم به نتیجه تصمیمات و فرآیندها ندارند و طبیعتا در مرحله اجرا هم کمکی نمیکنند. باید این مسئله را درک کنیم که قدرت واقعی شورا باید با اتصال به مجامع علمی نخبگانی و مردمی شکل بگیرد.
2️⃣ تضمین فرهنگی یا الزامی
🔸 یکی از مواردی که از اول انقلاب، شورای عالی فرهنگی، با آن دست و پنجه نرم میکرد، عدم وجود تضمین اجرایی برای مصوباتش بوده و است. دستگاه های مختلف دولتی و خصوصی، تعهدی برای اجرای این مصوبات ندارند و در بسیاری از موارد، طرح های خوب به مرحله اجرا نمیرسد.
🔸به همین علت، شورا قصد نشستن در مقام و قدرتی بالاتر از اکثر دستگاه های اجرایی را دارد و راه حل این مسئله را را در زیاد کردن الزامات و قوانین تحکمی میداند.
🔸در ادبیات علوم انسانی برای اجرا کردن هر امر، دو رکن تنظیمی و فرهنگی تعریف میشود. در این سند، جهت حل مشکل تضمین اجرای مصوبات، به شدت رکن تنظیمی پررنگ تر از رکن فرهنگی است.
📌ظاهرا اعزه توجه ندارند که اساسا فرهنگ الزام پذیر نیست. مسلما امری را که میخواهد الزام را بردارد، با الزام نمیتوان پیاده کرد و راه حل، پیاده کردن فرهنگ به وسیله ی رکن فرهنگی است. اتفاقا رهبری هم در پیامشان به شورا به این امر اشاره داشتند که ( فرهنگسازی در هریک از اجزاء تمدّنی جامعه، بینیازکننده از ابزارهای الزامآور و تحکّمی است)
3️⃣ اولویت گذاری و نسبت سازمانها با همدیگر
🔸 در سند، منطق اولویت گذاری مسائل فرهنگی و اولویت بندی و زمان بندی مشخص نیست. سطح بندی سازمانهای فرهنگی مشخص نشده است و به موارد زیر پاسخ درستی داده نشده است:
- حدود چهل ساختار گوناگون در کشور هستند که متکفل فرهنگند و تعدد نهادها باعث موازی کاری و عدم پاسخگویی شده است.
- روزمره شدند و روند کلی سازمان ها مشخص نیست
- از همه مهمتر نیرو انسانی و مدیران گرایی به اجرای مصوبات ندارند.
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
#گزارش_تصویری
موضوعات: مباحثه حول چیستی و چگونگی جهاد تبیین - روند مذاکرات در دولت جدید
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
🔻مرکز نوآوریهای اجتماعی مبتدا برگزار میکند:
♨️ فراخوان نقش آفرینی "به اتفاق"
⚙️ شرایط شرکت در فراخوان:
- ایدهپردازی برای حل چالشهای اجتماعی
- دارای تیم (حداقل ۲ نفر)
- امکان حضور در قم و شرکت در کارگاه (وابسته به محدودیتهای کرونایی)
- دارای پاسخ مبتنی بر ظرفیتهای دینی، سنتهای ایرانی و تجربیات جوامع اسلامی
🎁 امتیازات:
- جایزه نقدی یکمیلیون تومانی برای راهیافتگان به مرحله دوم
- تسهیلات پیادهسازی ایده تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان
- آموزشهای تخصصی توسعه تیم و شناخت مخاطب
- کاروزی مبتنی بر ایده با همراهی راهبر تخصصی
- عضویت در دوره پیششتابدهی مبتدا
- استفاده از خدمات راهبری و فضای اشتراکی شبکه همراهان فراخوان (اشراق، آلاء، امید)
- استفاده از تسهیلات دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزههای علمیه
مهلت ثبتنام: ۱۲ تا ۲۲ بهمن
درگاه ثبتنام و اطلاعات تکمیلی:
🌐 www.mobtada.org
🔅مرکز نوآوریهای اجتماعی مبتدا
@mobtada_org
#گزارش_تصویری_فصل_اخیر
موضوعات؛ مروری بر اخبار مهم هفته - مباحثه در مورد جهاد تبیین
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
بسم الله الرحمن الرحيم
📣 برگزاری پنجمین جلسه سیاسی اجتماعی
#فصل_اخیر
🔰 موضوعات این جلسه:
۱-جشنواره فیلم فجر، تحلیل فیلمها و سیمرغها
۲-اثرات تغییر قیمت مصرف کننده به قیمت تولیدکننده
۳-وضعیت مسلمانان هند
۴-میز خبری؛ مروری بر مهمترین اخبار هفته گذشته
⏰ یکشنبه 24 بهمن ماه، ساعت ۱۳:۱۵ الی ١۴:٢٠
📍 دفتر بسیج مشکوه
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
📸 گزارش تصویری
جلسه سیاسی #فصل_اخیر
مباحثه مسائل روز
۱۴۰۰/۱۱/۲۴
بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوه علی بن موسی الرضا علیه السلام
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
بسم الله الرحمن الرحيم
📣 برگزاری ششمین جلسه سیاسی اجتماعی
#فصل_اخیر
🔰 موضوعات این جلسه:
۱- مذاکرات وین
۲- سامانه شفافیت حقوق (پاکنا)
۳- بحران اوکراین
۴- حمله ارتش یمن به امارات
⏰ یکشنبه 1 اسفند ماه، ساعت ۱۳:۱۵ الی ١۴:٢٠
📍دفتر بسیج مشکوه
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
اعوذبالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
ولتکن منکم امة یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون (104 آل عمران)
فضلای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
سلام علیکم
در روزهای اخیر برخی حواشی جشنواره فیلم فجر واکنش جدی متدینین، علمای اعلام، جامعه محترم مدرسین و برخی مبلغین را برانگیخت و پرتویی از غیرت دینی را به نمایش گذاشت. بدین مناسبت بسیج طلاب حوزه علمیه مشکات لازم میداند ناصحانه و خیرخواهانه نکاتی را درباره موضع گیری جامع روحانیت در اصلاح امور کشور متذکرشده و بخشهایی از پیام پرطنین و منهج¬ساز منشور روحانیت امام عظیمالشان (ره) را در سالروز صدور آن یادآور گردد:
1) «تردیدی نیست که حوزههای علمیه و علمایمتعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجرویها بودهاند.». «مجاهدتها و روشنگریهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در روند تاریخ و حرکت انقلاب اسلامی تأثیر مهمی داشتهاست.» و تکلیف این نهاد در ادامه این سیر افزونشده تا آنجا که رهبرمعظمانقلاب(حفظه الله تعالی) فرمودند: «جامعه مدرسين در مسائل كشور نقش لا و نعم و در صحنه تحولات حضور پر رنگ و محوري و تأثيرگذار داشتهباشد».
2) در مسایل مهم کشور بهویژه در حوزه فرهنگ، وظیفه روحانیت و حوزات مبارکه علمیه بیش از صرف اعلام موضع و یا محکومنمودن نابههنجاریهای اجتماعی است؛ همانطور که ولیّ معظم(مدظله) در دیدار با جامعه مدرسین در سال 89 فرمودند: «من بخشی از نقایص موجود در مسائل فرهنگی بهویژه صداوسیما و آموزشوپرورش را متوجه روحانیت و حوزه علمیه میدانم، زیرا وظیفه جهتدهی صحیح فرهنگی و منطبق با ارزشها واعتقادات دینی، برعهده روحانیت و حوزه علمیه است.»
3) بیانیه اخیر جامعه مدرسین در محکومیت حواشی نابههنجار جشنواره فیلم فجر، از جهت نمایش غیرت دینی، قابل تحسین و تقدیر است. این بیانیه که مدتها پس از آخرین موضعگیری رسمی جامعه مدرسین نسبت به مسائل داخلی -غیر از انتخابات و امثاله- صادر شد، میتواند آغازی باشد تا جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه در موضعگیریها جایگاه اصیل خویش را بازیابد و روند عرفی و تکراریشدن این اتخاذ مواضع را دگرگون سازد.
4) جامعه مدرسین از ابتدای شکلگیری داعیهدار مبارزه با طاغوت و ظلم و اصلاح امور مردم بوده و محدودبودن موضعگیریهای رسمی چندسال گذشته، صرفا در بیانیههای تبریک و تسلیت، دون شأن این نهاد حوزوی با شصتسال سابقه تلاش و مجاهدت درخشان است. جنایات بینالمللی علیه مسلمانان، درست و بهموقع در مواضع مختلف توسط جامعه مدرسین محکوم شدهاست اما مطالبهگری در برابر مسائل مهم داخلی، مانند مسئله خصوصیسازیها و معیشت کارگران، شفافیت، حقوقهای نجومی، تبعیض طبقاتی و ... مشاهده نمیشود.
5) این درحالی است که به فرموده امام(ره)، «اگر روحانیون طرفدار اسلام ناب و انقلاب دیر بجنبند، ابرقدرتها و نوکران خارجی [و دنبالگان داخلیشان] مسائل را به نفع خود خاتمه می دهند»*. ادامه این تبعیض در حضور فعال و واکنش نسبت به مسائل مختلف، خدای ناکرده منجر به تضعیف انقلاب و سکولاریزهشدن نگاه مردم نسبت به نقش روحانیت خواهدشد.
6) لازمه اصلی ایفای درست نقش روحانیت در مسایل گوناگون، یدواحدهبودن بدنه طلاب و بزرگان حوزه بوده و از مطالبات اصلی امامین انقلاب است: «جامعه مدرسین وبزرگان حوزه باید طلاب انقلابی را از خود بدانند، از طرحها و نظریات آنان استقبال نمایند» و «حلم را و تحمّل را نسبت به جوانها در نظر داشته باشند». «طلاب انقلابی هم مدرسین عزیز طرفدار انقلاب را محترم بشمارند و با دیده احترام به آنان بنگرند» «و در مقابل طیف بی عرضه و فرصتطلب و نقزن یدواحده باشند و خود را برای ایثار و شهادت در راه هدایت مردم آماده تر کنند.»
درنهایت طلاب بسیجی حوزهعلمیه مشکات آمادگی خود را جهت ایفای وظیفه در عرصه جهاد تبیین و آنچه در این بیانیه از موارد وظایف روحانیت و علمای دین، مطالبهشد ذیل رهنمودهای علمایاعلام انقلابی و بصیر، اعلام میدارد.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
منشور روحانیت
بیانات در دیدار اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 01/08/1389
بیانات رهبر انقلاب در دیدار طلاب حوزههای علمیه 18/02/1398
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
🛑 شیطانها از نماز جمعه میترسند 🛑
⚡️ نشست صمیمی طلاب بسیجی حوزه علمیه مشکوه با امام جمعه محترم لاهیجان، حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد سلیمانی با موضوع نماز جمعه مطلوب و عملکرد دستگاه امامت جمعه در لاهیجان، در محل دفتر امام جمعه محترم لاهیجان
⚡️ انشاءلله گزارشهایی از محتوای این جلسه به زودی در کانال و صفحهی اینستاگرام #جنبش_علم و #بسیج_مشکوه قرار میگیرد.
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شیطانها_از_نمازجمعه_میترسند
💎 هنر و قدرت #نماز_جمعه، بیان درد مردم است.
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 این حرف اگر از روی نا آگاهی زده شده باشد، خب نا آگاهیست ولی اگر از روی آگاهی زده شده باشد، خیانت است.
#مرحوم_هاشمی
#اکراین
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوه با همکاری مرکز راهبری برهان برگزار میکند:
⚔️ جنگ تحمیلی مدرن
به بهانه تحولات اخیر بین المللی
🎤 *با ارائه آقای توحید شیخ علی زاده*
طلبه سطح عالی حوزه علمیه مشکوه
عضو گروه سیاست خارجه مرکز راهبری برهان
🕦 شنبه ٧ اسفند ١۴٠٠، ساعت ١١:٢٠
دفتر بسیج حوزه علمیه مشکوه
🔻علاقهمندان میتوانند به صورت مجازی نیز از جلسه استفاده کنند:
https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/basij-meshkat
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
بسم الله الرحمن الرحیم و له الحمد
✍️ یادداشت طلبه حوزه علمیه مشکوه؛ سید محمد حسنین حیدر
پیرامون وقایع کشور هند
#حجاب_حق_من_است (بخش اول)
💎 «جلوی در ورودی مدرسه ما را از بقیه دانش آموزان جدا کردند و به اتاق دیگری بردند و گفتند که نمی توانید با روسری سر کلاس بروید حجاب خودتون رو بردارید تا به سر جلسه امتحان بروید من گفتم: که حجاب جزئی از دین من است و نمی توانم آن را بردارم. بقیه هم با من هم نظر بودند، بعد از شنیدن جواب ما با تندی گفتند: حجابتان را بردارید و ما هم پافشاری کردیم و از مدرسه رفتیم و امتحان آن روز را صفر گرفتیم...»
💎 این ها بخشی از مصاحبه ی یکی از دانش آموزان سال دهم ایالت کرناتک هند است، که بدون هیچ گونه اعلام قبلی در صبح روز امتحانشان از ورود آن ها به مدرسه و جلسه امتحان جلوگیری شد، و چنین اتفاقی در سرتاسر مدارس دبیرستان ودانشگاه های این ایالت که مسلمانان 15 درصد از جمعیت آنرا تشکیل می دهند روی داد. متاسفانه همه ی افرادی که با این اتفاق روبرو شدند واکنش یکسانی نداشتند و عده ای از دختران مسلمان مجبور به برداشتن حجاب خود شدند تا بتوانند امتحان بدهند و نمی خواستند زحمت یک ترم درس خواندن خود را هیچ کنند.
💎 این اتفاق باعث خشمگین شدن خانواده این دانش آموزان و مسلمانان هند شد و منجر به شکل گیری تجمعات مختلفی روبروی مدارس و دانشگاه های این ایالت شد که در آن معترضان خواستار برداشته شدن این قانون بودند و میگفتند که این قانون در تضاد با قانون اساسی هند است که در آن آزدی ابراز و انجام عبادات هر دینی freedom of religious activities در هند تضمین شده است، و علاوه براین ناقض قانون جهانی freedom of expression است.
💎 تصاویر این تحصنات و اعتراضات به سرعت در فضای مجازی پخش شد و واکنش های متفاوتی داشت، مسلمانان این اتفاق را باعث تحقیر خود و نادیده گرفته شدن حقوقشان می دانستند. هندوها از این اتفاق حمایت کردند و ادعای همه در برابر قانون یکی هستند را داشتند، کار به جایی رسیده که یکی از نویسندگان مطرح غربی در صفحه ی فضای مجازی خود نوشت :«این اتفاق او را یاد حمله و وحشت انگیزی در بین زنان مسلمان فرانسه در سال 2016 انداخت.»
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
#حجاب_حق_من_است (بخش دوم)
💎 در پی ادامه ی تظاهرات دو طرف مخالف و مدافع حجاب، هندوها ادعای جدیدی را مطرح کردند، مبنی به این که اگر مسلمانان حق حجاب را دارند ما هم می خواهیم آثار مذهبی خود را بپوشیم، که نماد آن شال قیصری رنگی شد که در تصاویر اجتماعات هندوهای افراطی به کرّات دیده می شود و در واقع نمادی برای تفکرات افراطی آنها است. با بالا گرفتن قضیه، دادگاه ایالتی در اقدامی که کاملا پا پیش گذاشتن از اختیارات خود است، حکم به این داده که تا اطلاع ثانوی و بررسی این که آیا حجاب جزئی از اسلام و ضروریات آن هست یا نه هیچ کس حق پوشیدن نماد های مذهبی در مدارس را ندارد، پا پیش گذاشتن هم از آن جهت است که ضروریات دین را در هند که بزرگترین دموکراسی دنیا است و دین رسمی ندارد، دادگاه تعیین نمی کند بلکه در این کشور که هر دینی از ابراهیمی و غیر ابراهیمی بخشی از آن را تشکیل داده هر دینی گروهی از افراد و نخبگان خود را انتخاب می کند تا نماینده ی آنان در تعامل با دولت باشد، و حقوق آنان را مطالبه کند و قاعدتا این کار(تعیین اینکه حجاب از ضروریات اسلام است یانه) باید با آنان باشد اما دادگاه کاملا آن هارا نادیده گرفته و این بار اولش هم نیست. عمق فاجعه آن جایی مشخص می شود که این گروه نماینده ی مسلمانان در این زمینه هیچ گونه تلاشی برای بازپس گرفتن حق خود نمی کنند و این پرونده هم چنان باز است، و تمام هند منتظر فرا رسیدن تاریخ دادگاه است تا گروه مشخص شده برای بررسی این اتفاق رای نهایی خود را اعلام کند و تکلیف 200 میلیون مسلمان هندی در سرتاسر این کشور را مشخص کند.
💎 در نگاه اول شاید این یکسری حوادثی به نظر بیاید که هیچ پیچیدگی خاصی ندارد، و صرفا اصرار مدارس به التزام دانش آموزان به لباس فرم مدرسه باشد و یا به اذعان مدیران این مدارس آن ها فقط از ابلاغیه ای که به آن ها شده پیروی می کنند اما حقیقت بسیار دور تر از این است، وقتی این اتفاق را در کنار سایر اقدامات دولت وقت هند که متشکل از حزب BJP که یک جریان افراطی هندو است می بینیم یک الگوی مشخصی خود را نشان می دهد که تضعیف و از بین بردن نشانه های اسلام در سرتاسر هند است. از عوض کردن اسم شهر های با نام اسلامی تا جلوگیری از پخش اذان از مساجد، قضیه طلاق سه گانه، به حراج گذاشتن زنان مسلمان در سایت ها و تهدید به قتل عام و...مثال های این اتفاق زیاد است و مربوط به یک مکان و یک عرصه هم نمی شود، از تحت فشار قرار دادن مسلمانان از لحاظ اقتصادی گرفته تا نا امن کردن فضای عمومی سطح شهر برای مسلمانان که شواهدش در همه جا دیده می شود، از زمانی که دولت فعلی روی کار آمده حمله به اقلیت های مذهبی افزایشی 40 درصدی در سرتاسر هند داشته است، که نه تنها برخوردی با این افراد صورت نگرفته و یا اگر صورت گرفته با کم ترین مجازات آزاد شده اند بلکه در مواردی مورد تشویق و تقدیر از سوی عالمان مذهبی خود قرار گرفته اند.
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
#حجاب_حق_من_است (بخش سوم)
💎 البته ردپای گروه RSS در تمامی این اتفاقات دیده می شود. این گروه به ظاهر دینی عقائد بشدت افراطی و خطرناکی دارد آنها ادعا دارند که هند کشوری برای هندوها است و اگر دقیق تر بگوییم برای برهمن ها است که از اقوام هندو ها هستند و وظیفه سروری و هدایت دنیا به دوش آنهاست که از سال های متمادی در حال ساخت تشکیلات وافراد خود بودند و از هندوهایی که با دیدن خون غش می کردند قاتلانی ساخته اند که هیچ مقدار خون اعم از خون مسلمان، مسیحی یا یهودی سیرابشان نخواهد کرد.این گروه عقده ای دیرینه از مسلمانان دارند بخاطر اینکه حدود 800 سال حاکم بخش زیادی از هندوستان بودند و حال برای انتقام کینه پدری آمده اند و با پروپاگاندا های سیاسی و اسلام هراسی وتحریف تاریخ رأی هندو ها را می گیرند و اکنون چندین دوره در هند بر سره کار هستند و امیدی هم به از دست دادن قدرتشان تا آینده دور نمی رود، چرا که نه تنها دارای بنیان هایی محکم و تشکیلاتی راسخ هستند، بلکه با بازی های سیاسی مثل همین داستان حجاب روز به روز به قدرت و محبوبیت خود در بین هندو ها می افزایند به این صورت که با تحریک مسلمانان آنان را فریب می دهند تا واکنشی احساسی انجام دهند تا واکنش تندی نشان دهند که این باعث می شود عموم هندوهای قشر خاکستری از جانب آنان احساس خطر کنند و سپس با دو قطبی کردن جامعه وبا قدرت مطلق رسانه ای خود عموم جامعه را به سمت خود می کشند و آنان را کم کم با خود هم نظر می کنند، و همین برنامه را برای انتخابات ایالت UP که در حال برگذاری است و این جا است که بیش از پیش لزوم وجود رهبری که با بصیرت و تدبیر بگونه ای با این قضیه برخورد کند که مسلمانان نه دشمن هندوییت به نظر برسند و نه در مقابل قانون اساسی قرار بگیرند احساس می شود که مع الأسف چنین شخصی فی الحال در شبه قاره هند وجود ندارد و اختلاف بین علمای داخل هند به آشفتگی معرکه و سردرگمی دیگر مسلمانان افزوده است.
💎 در این میان سکوت جمهوری اسلامی به عنوان داعیه دار دفاع از حق مستضعفین قابل توجه و باعث تاسف است، چراکه بعد از گذشت چند هفته از شروع این اتفاق هنوز هم حتی یک بیانیه از هیچ کدام از ارگان ها و نهاد های دولتی و غیر دولتی در نیامده است، چه برسد به اقدامی در جهت کمک، و همه ی این ها بیشتر سوزناک می شود وقتی که می شنویم از مسلمانان آمریکا تا ترکیه حمایت خودشان از زنان مسلمان هند را اعلام کردند و اقدامات دولت هند را محکوم کردند و ما هم که نشسته ایم و می گوییم که از دست ما کاری برنمی آید و این وظیفه ی نهاد ها است، که این نگاه واقعا با آرمان های انقلاب فاصله ی بسیاری دارد و در تضاد با شعار های انقلابی ماست که در کل جهان آن را در بوق وکرنا کرده ایم و اقل کاری که از دست ما بر می آید روشنگری خود و اطرافیان است، و آن مقدار بیشتری که کار از دستمان بر می آید را انشالله توفیق انجامش را خدا به ما اعطاء کند.
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
بسم الله الرحمن الرحيم
📣 برگزاری هفتمین جلسه سیاسی اجتماعی
#فصل_اخیر
🔰 موضوعات این جلسه:
۱- گزارش دیدار با امام جمعه محترم لاهیجان
۲- طرح صیانت از فضای مجازی
۳- میز خبری؛ مرور اخبار مهم روزهای گذشته
۴- تحولات جهان اسلام
⏰ یکشنبه 1 اسفند ماه، ساعت ۱۳:30 الی ١۴:3٠
📍 دفتر بسیج مشکوه
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
جنبش عَلَم
🛑 شیطانها از نماز جمعه میترسند 🛑 ⚡️ نشست صمیمی طلاب بسیجی حوزه علمیه مشکوه با امام جمعه محترم لاهیج
بسم الله الرحمن الرحیم و له الحمد
📄 گزارش مکتوب از گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی، امام جمعه محترم لاهیجان
📆 تاریخ گفتوگو: پنجشنبه ۵ اسفند ١۴٠٠
💠 جایگاه نماز جمعه
🔺ارائه روایت درست از دستگاه نماز جمعه امری ضروری است و اگر ما کوتاهی کنیم روایت های غلط بر روایت درست غالب خواهد شد.
🔺تا پیش از حکومت صفویه هرجا نشانی از حاکمیت اسلامی بود *خود حاکمان امام جمعه می شدند. این نشان می دهد که پشتوانه دینی نماز جمعه حتی برای خلفای اموی و عباسی یک پشتوانه مردمی و یک تریبون حکمرانی اسلامی بوده است. نماز جمعه تامین کننده مقبولیت حرکت خلفا بود و از این جهت نماز جمعه ماهیتی مردمی–حکومتی داشته است.
🔺اگر قیام #مشروطه شکست خورد چون نماز جمعه (یا شبکه ائمه جمعه) نداشت و به همین جهت فاقد یکی از مهمترین ابزارهای تبیین و #جهاد_تبیین بود. مردم باید بعد از پایان نماز جمعه احساس کنند اولا چیزی بر معلوماتشان افزوده شده است ثانیا شبهه ای از شبهاتشان به واسطه تبیین و شفاف سازی رفع شده است و ثالثا کارهایشان از طریق امام جمعه پیگیری می شود.
🔺امام در اوایل انقلاب فرمودند امام جمعه باید پدر باشد. این نگاه برآمده از واقع بینی حضرت امام ره بود اما یک نگاه دیگر، نگرش آرمانگرایانه است که امام جمعه باید جلودار و #پیشران حرکت های مردمی و نخبگانی باشد.
💠 وضعیت موجود نمازهای جمعه
🔺در دوره آقای حاج علی اکبری کارهای خوبی در شورای سیاستگذاری شده است ولی هنوز با مطلوب فاصله داریم و نیل به مطلوب صرفا با #مدیریت_ستادی رخ نمیدهد. خیلی از خواسته ها و دستورات در برخی دستگاههای کشوری، با تصور وضعیت تهران صادر میشود. حل این معضل در نهاد نمازجمعه از این طریق است که شخص امام جمعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و به نیاز سنجیهای او و تشخیصهای او اعتنای بیشتری شود.
🔺در سطح شهرستانها اختیارات امام جمعه چه بسا از رهبر هم بیشتر باشد. البته این به معنای داشتن اختیارات اجرایی نیست. امام جمعه مسئولیت اجرایی در شهر ندارد، اما #قدرت_اثرگذاری بسیار زیادی میتواند داشته باشد.
🔺در دوره قبلی شورای سیاستگذاری، ملاک ارزیابی ائمه جمعه، فعالیت میدانی ایشان بود اما این دوره بسیاری از ملاکهای ارزیابی مبتنی بر فرم ها و گزارش ها شده است.
🔺جزوات تحلیلی که برای ائمه جمعه ارسال میشود، به مثابه کمکی به امام جمعه است نه متن ابلاغی که حتما باید خوانده شود. اما به نظر من بهتر است که امام جمعه خودش محتوا را آماده کند.
💠 فعالیت های امام جمعه لاهیجان
🔺امام جمعه، قبل از ورود به هر شهری، باید نسبت به آن شهر مطالعه دقیقی داشته باشد تا هر گامی که بر میدارد، به سمت بهتر شدن اوضاع آن شهر باشد.
🔺در لاهیجان از ظرفیت #نخبگان در نماز جمعه غافل بودیم. نخبگان حوزوی و دانشگاهی را جمع کردیم تا به کمک آنها مسائل واقعی شهرستان لاهیجان را حل کنیم. مثلا در بحران #خودکشی در لاهیجان (که مسئله اسفناکی بود) با اساتید دانشگاه یک آسیب شناسی کرده و مسئله را حل کردیم. همچنین مسئله #پسماند را با کمک اساتید دانشگاه حل کردیم. نخستین #گرمخانه لاهیجان را به کمک دانشجویان بسیجی راه اندازی کردیم و توسط خود دانشجوها الان دارد اداره میشود.
🔺یا به عنوان مثال، لاهیجان یک #شهر_رسانهای است. حدود ١٠ نفر از سلبریتی ها در لاهیجان کلاس تئاتر دارند. البته در طول تاریخ پس از اسلام لاهیجان به شدت مذهبی و انقلابی بوده اما امروزه شرایط لاهیجان از این حیث متفاوت شده است، به همین جهت ما هم ضرورت حضور در اینستاگرام برای کار رسانهای را احساس کردیم و تاثیرش راهم دیدیم. فعالین رسانهای شهر را دور هم جمع کردیم. خیلی از آنها صنمی با امام جمعه نداشتند اما خود این گردهماییها و گفت و گو ها شرایط را خیلی متفاوت کرد.
🔺در یک کلمه رمز موفقیت امام جمعه عبارت است از: ١. مخاطب شناسی، ذائقه شناسی و شناخت داروی مناسب ٢. ارتباط با نخبگان
🔺مردم #عدالتخواهی را میپسندند و مثلا در یک شهری که تکاثر فرهنگی رو به فزونی است، ما باید تمرکزمان را بر #گرایشات_فطری مردم قرار دهیم. البته شناخت ذائقهها معنایش ارائه دین به نحوی نیست که مردم خوششان بیاید، بلکه به معنای آن است که این ابزار (یعنی شناخت ذائقهها) کمک بسیار بزرگی برای پیدا کردن راه انتقال مفاهیم دینی به ما خواهد کرد.
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
📸 گزارش تصویری
⚔️ جنگ تحمیلی مدرن
به بهانه تحولات اخیر بین المللی
🎤 با ارائه آقای توحید شیخ علی زاده
طلبه سطح عالی حوزه علمیه مشکوه
عضو گروه سیاست خارجه مرکز راهبری برهان
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 رویکرد مدیریتی حجت الاسلام حاج علی اکبری با رویکرد مدیریتی حجت الاسلام تقوی چه تفاوتی دارد؟
حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی
#پادکست
#امام_جمعه_لاهیجان
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 امام جمعه در ابتدای انقلاب باید پدر باشد ولی در زمان تحکیم انقلاب باید امام باشد.
حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی
#پادکست
#امام_جمعه_لاهیجان
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 چرا در طول تاریخ حاکمان اموی و عباسی زمام نماز جمعه را رها نکردند؟
نماز جمعه تریبون جمهور است.
حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی
#پادکست
#امام_جمعه_لاهیجان
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
بسم الله الرحمن الرحيم
📣 برگزاری هشتمین جلسه سیاسی اجتماعی
#فصل_اخیر
🔰 موضوعات این جلسه:
۱- ارائه برخی تحلیل ها پیرامون نحوه راهبری اقتصادی رهبر انقلاب
۲- اوضاع سیاسی اجتماعی شیعیان پاکستان
۳- میز خبری؛ مرور اخبار مهم روزهای گذشته
⏰ یکشنبه 1 اسفند ماه، ساعت ۱۳:45 الی ١۴:30
📍دفتر بسیج مشکوه
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam
📸 گزارش تصویری
جلسه سیاسی #فصل_اخیر
مباحثه مسائل روز
۱۴۰۰/۱۲/۱۵
🔸 #جنبش_عَلَم ؛ #گام_دوم_طلاب_جوان
لا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
🔸 #بسیج_مشکوه
🆔 @jonbesh_alam