eitaa logo
اطلاع رسانی حوزه کارگری
1.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
7هزار ویدیو
135 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
12.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| نظام سرمایه داری چطور گردش پول را به سمت جیب سرمایه دار هدایت میکند؟ •┈•• @jonbeshsaybery ••┈•
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه شانزدهم ۵اسفند۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ بحث طبقات اجتماعی (واعلم انَّ الرعیة طبقات...) • طبقه دو بار در نهج البلاغه استعمال شده: اینجا (نامه ۵۳) و نامه۲۸ به معاویه • در لغت بمعنای جماعتی از مردم که جماعتی دیگر مثل آن هست؛ با اختلاف مراتب و حالات • در اینجا دو جور معنا شده: صنف/ قشر ❓ سؤالاتی مهم - این تعبیر چه نسبتی با "نظام طبقاتی" و "طبقات اجتماعی"(در جامعه شناسی) دارد؟! ❗️حتی اگر صنف بگیریم، موجب جایگاه اجتماعی می شود. دکتر و وکیل منزلتی متفاوت از کارگر و رفتگر دارند! - آیا تعبیر اینجا، با طبقات اجتماعی مارکس نسبتی دارد؟! ❓آیا از این تعبیر می شود نتیجه گرفت: جامعه لاجرم دارای طبقات است؟! و طبقات به حسب اقتصادی یا منزلت اجتماعی و نفوذ سیاسی متفاوت می شوند؟! ▪︎ توضیح کلمات: • تفاوت: اجمالا تفاوت انسانها قابل انکار نیست اما تفاوتها دو ریشه دارد: - طبیعی: که هرکس استعدادی را بیشتر یا کمتر دارد. - صناعی: تفاوتی که ساختار اجتماعی و نظم اجتماعی برای افراد می سازد. • قشر: جمعیت و گروهی از مردم - الزاماً طبقه نیست؛ چون: الف) طبقه جایگاه تثبیت شده براساس عوامل اقتصادی سیاسی است؛ اما قشر نوعی تقسیم کار اجتماعی است ب) طبقه عادتاً دوتا و مقابل هم میشود (مثل فقرا و اغنیاء) اما قشر متعدد است • البته قشربندی -که اول مبتنی بر استعداد و علاقه و تقسیم کار و وظیفه است- گاهی با تثبیت نهادی و ائتلافهای اقتصادی-اجتماعی ، تبدیل به طبقه می شود! • نگاهی به تاریخ همین هشدار را می دهد: تاجر و امیر سپاه فتوحات و زمین داران(ممتازان صدر اسلام) در ائتلافی نانوشته، طبقه برخوردار و تازه مسلمانان و اهل ذمه و دهقانان جزء، طبقه فرودست شدند! شکاف چنان زیاد شد که خلیفه بدین خاطر ترور یا مورد شورش واقع می شد! ⬅️ پس حتی اگر این فراز عهدنامه را به صنف و قشر هم معنا کنیم؛ باید از حضرت امیر(ع) بپرسیم: چه ضمانتی دارد که اصناف ۷گانه (نظامیان/ دبیران/ قاضیان/ بازرگانان و صنعت گران/ اهل جزیه و خراج/ مستمندان) دو طبقه ی اغنیاء_فقرا را تشکیل ندهند؟! ❓حضرت چه طرحی دارد که اصناف اول بخاطر منافع مشترک، ائتلاف نکنند و علیه طبقه فرودین، طبقه برخوردار تشکیل ندهند؟! ❓آیا راه حلِ "اجازه تحرک اجتماعی بین طبقات" برای این پیشگیری کافی است؟! ▪︎توضیح با مرور انواع طبقات در تاریخ: 1⃣ نظام برده داری: طبقه اربابان_طبقه بردگان! برده، بردگی به فرزند ارث می داد و خود و نسل و ثمره کارش مال ارباب بود! ارباب هم مالکیت به فرزند به ارث می داد! این تفاوتی طبیعی نبود؛ تفاوتی صناعی و ساخت نظم ظالمانه بود! بر پیشانی برده تا قیامت نسل برده بود حتی اگر بهترین هوش و استعداد در نسل داشته باشد! 2⃣ نظام کاستی(در شبه قاره هند) باز مثل نظام برده داری، طبقات جدا از هم و موروثی بود متشکل از ۵مرتبه: برهمنان یا روحانیون/ جنگاوران/ بازرگانان/ مستخدمان و پیشه وران خرد/ نجس ها! سه تای اول طبقه حاکم بر دوتای دوم می شدند. 3⃣ نظام رسته ای(سلسله مراتبی): فئودالیته اشراف و نجباء/ روحانیون/ شوالیه ها(شهسوران)/ سرف ها و دهقانان آزاد/ صنعتگران و بازرگانان شاه یا کلیسا بعنوان فئودال بزرگ، زمین های بزرگ(فیف) را به کُنت ها داده، او به بارون ها و بارون ها شوالیه ها را استخدام و طبقه برخوردار تشکیل می شد! کلیسا هم مثل برهمنان این نظم را تئوریزه می کرد! 4⃣ نظام طبقاتیِ انقلاب صنعتی از آن دو تقریر اصلی شد: - مارکس آنرا براساس روابط مالکیت تحلیل کرد: صاحبان ابزار تولید صنعتی/ نیروی کار ساده. مارکس طبقه را گروهی از مردم که روابط مشترکی با وسائل تولید دارند معنا می کرد. - وبر آنرا بر اساس روابط شغلی-بازار کار تحلیل کرد و سرمایه دار پروتستان را طبقه حاکم دید. ⬅️ در نظام طبقاتی نوین: - طبقات الزاما موروثی نیست (گرچه خاندان های سرمایه سالار بزرگ به فرزندان به ارث می رسد لکن به حسب ظاهر کسان دیگر هم می توانند در این طبقه در آیند) - تحرک اجتماعی بین طبقات هم فی الجمله محال نیست! یک فروشنده جزء یک کارتل شده باشد!(این قصه ها را زیاد برای مشروعیت بخشی به نظام طبقاتی سرمایه داری برایمان می خوانند)! ❓: آیا همین میزان برای نفی طبقاتی شدن کافیست؟! آیا این سهم از تحرک اجتماعی، نظام طبقاتی را مجاز می کند؟! ⬅️ می بینید نظام کاملا طبقاتی می ماند؛فقط یک در چند ده میلیون، یک فقیر یا کارگر ساده هم وارد طبقه بالا می شود! ادامه در بخش دوم @jonbeshsaybery
اطلاع رسانی حوزه کارگری
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه شانزدهم ۵اسفند۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان #بخش_اول ▫️ ب
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه شانزدهم ۵اسفند۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان ❓تکرار سؤال مهم از حضرت امیر(ع): قشر و صنف در بیان حضرت، چگونه به نظام طبقاتی نمی انجامد؟! ⬅️ اجمالاً پاسخ ذیل آیه۳۲ زخرف است: أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّکَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ! - اگر این رفعت و درجات و بالتبع تسخیر را یک طرفه معنا کردید ⬅️ یک طبقه ترفع و تسخیر دارد و بقیه مسخر اویند! و نظام طبقاتی می شود ولو تحرک اجتماعی برای نوادری را بین طبقات اجازه دهید! - اگر دو طرفه معنا کنید یعنی در موردی این قشر رفعت دارد و در مورد دیگری قشر دیگر؛ بالتبع تسخیر هم طرفینی است؛ نانوا مسخر کارمند و کارمند مسخر نانواست و... ⬅️ اینجا قشر و صنف موجب طبقه نمی شود! حتی منزلت اجتماعی بین اقشار توزیع می شود! ❗️در اولی اصل بر استخدام و رقابت می شود و در دومی اصل بر تعاون و همیاری می شود! (این بحث نظری مهم و پرکاربردی است که در اعتباریات فلسفه هم ریشه دارد. جلسه بعد هم این بحث ادامه دارد) ▪︎ پاسخ حضرت امیر(ع): " وَاعْلَمْ أَنَّ الرَّعِيَّةَ طَبَقَاتٌ لاَ يَصْلُحُ بَعْضُهَا إِلاَّ بِبَعْض، وَلاَ غِنَى بِبَعْضِهَا عَنْ بَعْض؛ فَمِنْهَا جُنُودُ اللهِ، وَمِنْهَا کُتَّابُ الْعَامَّةِ وَالْخَاصَّةِ، وَمِنْهَا قُضَاةُ الْعَدْلِ، وَمِنْهَا عُمَّالُ الاِْنْصَافِ وَالرِّفْقِ، وَمِنْهَا أَهْلُ الْجِزْيَةِ وَالْخَرَاجِ مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ وَمُسْلِمَةِ النَّاسِ، وَمِنْهَا التُّجَّارُ وَأَهْلُ الصِّنَاعَاتِ، وَمِنْهَا الطَّبَقَةُ السُّفْلَى مِنْ ذَوِي الْحَاجَةِ وَالْمَسْکَنَةِ؛ وَکُلٌّ قَدْ سَمَّى اللهُ لَهُ سَهْمَهُ، وَ وَضَعَ عَلَى حَدِّهِ فَرِيضَةً فِي کِتَابِهِ أَوْ سُنَّةِ نَبِيِّهِ (صلى الله عليه وآله) عَهْداً مِنْهُ عِنْدَنَا مَحْفُوظاً: بدان، كه رعيت را صنفهايى است كه كارشان جز به يكديگر اصلاح نشود و از يكديگر بى نياز نباشند. صنفى از ايشان لشكرهاى خداى اند و صنفى، دبيران خاص يا عام و صنفى قاضيان عدالت گسترند و صنفى، كارگزاران اند كه بايد در كار خود انصاف و مدارا را به كار دارند. و صنفى جزيه دهندگان و خراج گزارانند، چه ذمى و چه مسلمان و صنفى بازرگانان اند و صنعتگران و صنفى فرودين كه حاجتمندان و مستمندان باشند.  هر يك را خداوند سهمى معين كرده و ميزان آن را در كتاب خود و سنت پيامبرش (صلى الله عليه و آله) بيان فرموده و دستورى داده كه در نزد ما نگهدارى مى شود. " ⬅️ دقت: الف) زیر ساخت اصناف را تسخیر متقابل قرار می دهد: اصلاح بعضی با بعضی؛ نیازمند هم بودن. ب) سهم و حد و مرز هر قشر و صنف هم یک فریضه در دین دارد و حاکم بر آن عهد دارد. یعنی تعیین حد و سهم هریک به میزان قدرت و ثروت و رقابت آن صنف نیست؛ یک قواعد تنظیم گری در کار است که مانع ائتلاف مشترک المنافع ها باهم و تشکیل طبقه علیه محرومان می شود! ⬅️ جلسه بعد خواهید دید: حضرت تفاوت طبیعی را می پذیرد و حاصل آن تفاوت را مشروع می داند(که تفاوتی متعارف است) . اما تفاوت صناعی و ساختاری که طبقه ساز است را از دو طریق از بین می برد: هم زیر ساخت اجتماعی اقشار و اصناف/ هم قواعد تنظیم گر حد و سهم اصناف * این بحث جلسه بعد کامل می شود! @jonbeshsaybery
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹حتما ببینید 👌👌 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 | باید با انس بگیریم 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ▫️ رهبر انقلاب: «یامن تحل به عقد المکاره و یامن تدفع به حرّ الشدائد» با زبان درخواست و التماس حقیقت را بیان مى‌کند. انسان را به آنچه که هست و کیفیتى که باید پیدا بکند آشنا مى‌کند. ما باید با صحیفه‌ى سجادیه انس بگیریم، و من خواهش مى‌کنم از همه‌ى برادران و خواهران کتاب صحیفه‌ى سجادیه را بگیرند، مطالعه کنند، بخوانند تدبر کنند، هم از توجهى که انسان از دعاى صحیفه‌ى سجادیه به خدا مى‌برد، پیدا مى‌کند، بهره ببرند و هم معارف عظیم این کتاب تالى تلو قرآن و نهج‌البلاغه را یاد بگیرند، و باید دانشمندان و متفکرین و دانایان امور معارف روى صحیفه‌ى سجادیه بیش از این کار کنند. ۱۳۶۶/۰۶/۲ اعیاد شعبانیه ومیلاد با سعادت امام زین العابدین وسیدالساجدین مبارکباد 🌹💐🌹💐🌹💐🌹💐🌹 @jonbeshsaybery
16.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥حاج قاسم در یک موقعیت خاص ▪️اگر بخواهند من را به تل‌آویو ببرند تا آخرین فشنگ می‌جنگم 🔹روایتی از قول محافظان شهید حاج قاسم سلیمانی درباره پروازی که حاج قاسم در آن بود و به سمت سوریه می‌رفت اما در میانه راه هواپیما توسط آمریکایی‌ها در عراق نشسته شد. 🔹حاج قاسم برگشت دوباره گفت علی اگر بخواهد مشکل هوایی برای من پیش بیاید و ما را بخواهند به تل آویو ببرند یا در هر کشور دیگری بنشانند، من تسلیم نمی‌شوم و تا آخرین فشنگ می‌جنگم. @jonbeshsaybery
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تعریف بزرگ مرد تاریخ از این واقعه واقعا دیدنیه .... 🔰به زلنسکی نخندید!نمونه بدترش رو خودمون د اشتیم @jonbeshsaybery
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 حسین شریعتمداری در شبکه ۳🔻 🔹اصلاح طلبان بزرگتزین سرمایه های اسرائیل در ایران 🔸اعتراف مایکل لدین به ارتباط سری با اصلاح طلبان 🔹ملاقات مخفیانه محمد خاتمی با جورج سوروس صهیونیست ┈✾•🌷🌸🌷•✾┈ @jonbeshsaybery
🔊 اطلاعیه🔊 چرا کار دسته جمعی و تشکیلاتی آری؟↕️ سلام ✴ اگر حضرتعالی هم:⏬ ◀️ تصمیم و اراده قطعی، ◀️ شرایط علمی و فنی لازم، ◀️ حوصله و وقت کافی، دارید، به "اتاق های فکر" مرتبط به اندیشکده های وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" زیر پیوندید. 1️⃣ اندیشکده "آینده پژوهی و آفندی" 2️⃣ اندیشکده "اجتماعی، سیاسی و دفاعی" 3️⃣ اندیشکده "خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی" 4️⃣ اندیشکده "عرفان، قرآن، اخلاق و عقاید" 5️⃣ اندیشکده "پاسخ به سوالات، رفع شبهه و شایعات" ✴ به اقتضای اهداف هر اندیشکده، محتوای تولیدی باید کاملا محتوای علمی، آموزشی، تربیتی و اخلاقی، مستند، غیرتکراری، به روز و جذاب، برای عامه مردم باشد. (نه صرفا اقشار مذهبی و انقلابی) لذا محتوا در اتاق فکرها(که شما در آینده یکی از اعضای آن خواهید بود) غالبا توسط اهل علم با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا یا معادل آن (که آشنایی مناسبی با ظرافت های مجازی و هنری دارند) بررسی یا تهیه خواهدشد و سپس توسط عوامل اجرایی به جمعیت هدف، ارسال می شود. ✴ اگر معتقد به "تبیین درست" و "تاثیرگذار" هستید و می خواهید در این جهاد مجازی، "همکاری فعالانه و منظم" داشته باشيد، بشرط آنکه: 1️⃣ وقت مناسب، 2️⃣ دغدغه جدی، 3️⃣ و پشتکار لازم را دارید و معتقد به کار 4️⃣ علمی، 5️⃣ هدفمند، 6️⃣ روشمند، 7️⃣ سیستمی 8️⃣ و درازمدت پیام دهید، تا به تناسب تخصص، تجربه و علاقه تان، به عضویت "اتاق فکر" مربوط درآیید. ✴ پس از تکمیل تولیدات در "اتاق فکرها"، نتایج بصورت "سیستمی" به 👈 ۳۶۰ گروه و کانال پرجمعیت، ارسال می گردد. @jonbeshsaybery
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ زنی که نماز جمعه را به هم ریخت‼️ ⛔️ پس بگو چرا تریبون نماز جمعه تهران را بر استاد رحیم‌پور ازغدی، حرام کردن⁉️ 👈🏻چون اگه ایشون این مباحث خودش رو ادامه میداد، مردم، علی‌اکبری ها رو از بالای جایگاه، پایین میکشیدن و چه بسا بلایی سرش میآوردن. از بس خطبه‌ها و کلی‌گویی های بی‌اثر و آدرس غلط، از امثال ایشون شنیدن‼️ @jonbeshsaybery
13.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️‌ ۸ دقیقه طوفانی نجاح محمد علی در دفاع از جمهوری اسلامی ایران 🔸️ نجاح محمد علی خطاب به مجری: 🔹‌ حق ندارید کشور ایران را "رژیم ایران "نام ببرید 🔹‌ در نهایت بخاطر تکرار این ماجرا توسط مجری  از  حضور در برنامه شبكه تلویزیونى المستقلة کناره گیری کرد @jonbeshsaybery