تا دلم در حرم قرب تو یابد راهی
آتشی زن که برآید ز وجودم آهی
تو به یک کاه دو صد کوه گنه می بخشی
من بیچاره چه سازم که ندارم کاهی
#غلامرضا_سازگار
https://eitaa.com/jorenab
📚 فروش تخم مرغ همراه با شانه و جعبه
💠 سؤال: آیا فروش تخم مرغ با شانه یا جعبه، جایز است؟ این که جعبه تخم مرغ را به قیمت خود تخم مرغ بفروشند و قیمت جعبه را کم نکنند، مصداق کم فروشی نیست؟
✅ جواب: اگر عرف بازار چنین باشد و خریدار بداند که کالا همراه با جعبه و بسته بندی، وزن می شود و وزن جعبه غیرمعمول نباشد، اشکال ندارد.
#احکام_معاملات
🆔 @leader_ahkam
روایت شده است، امیر مؤمنان علی(ع)، مردى را دید که از روى نوشته، دعایى طولانى میخواند. به او فرمود:
«اى مرد! آنکه زیاد را میشنود، اندک را هم پاسخ میدهد».
مرد گفت: سَرورم! پس چه کنم؟
فرمود: بگو:
الْحَمْدُ للهِ عَلَى کُلِّ نِعْمَةٍ
وَ أَسْأَلُ اللهَ مِنْ کُلِّ خَیْرٍ
وَ أَعُوذُ باللهِ مِنْ کُلِّ شَرٍّ
وَ أَسْتَغْفِرُ اللهَ مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ
ستایش، خداى را بر هر نعمتى، و هر خوبى را از خدا میخواهم و از هر بدى، به خدا پناه میبرم و از هر گناهى، از خدا آمرزش میطلبم
بحارالانوار ج ۹۱ ص۲۴۲
https://eitaa.com/jorenab
#عوامل_انحراف_جامعه_اسلامی
#یک_بی_تفاوتی
۱- چرا باید هرساله یاد امام حسین علیه السلام را زنده نگه داشت ؟
جواب اینکه یاد اوری قیام امام حسین برای تذکر و یاد اوری است
۲- برای اینکه باید بدانیم چه کسانی حضرت به شهادت رساندند؟ کسانی بدست جد مطهرش مسلمان شدند ورفتار حضرت را با امام دیدند واینکه حضرت چقدر امام را مورد لطف و محبت خودش قرار می داد و چقدر سفارش می کرد که از آنها پیروی کنند
۳-چرا امام حسین علیه السلام به شهادت رساندند؟امام سجاد می فرمایند
کُلٌّ یَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ وَ هُوَ بِاللَّهِ یُذَکِّرُهُمْ فَلَایَتَّعِظُونَ
(بحارالانوار ج۲۲ص۲۷۲)
برای اینکه با شهادت حضرت به خداوند نزدیک شوند
چرا جامعه اسلامی ۵۰ سال بعداز رحلت پیامبر اینقدر منحرف می شود که پسر پیامبر را به نام دین به شهادت می رسانند؟
۴-سوال مهم و اساسی این است چرا جامعه بدین جا می رسد
یکی از مهمترین عامل بی تفاوتی است نسبت به گناهانی که اتفاق می افتد یا سبک شمردن واجبات
یک اصطلاحی است (إِمَّعَةً)یعنی (انا معه)منم مانند بقیه هستم
همان که گفته می شود خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو
در روایات امده است
لَا تَکُونَنَّ إِمَّعَةً.
حضرت فرمود امعه نباشید
راوی می گوید پرسیدم امعه چیست
قَالَ: وَ مَا الْإِمَّعَةُ
قَالَ لَا تَقُولَنَّ أَنَا مَعَ النَّاسِ وَ أَنَا کَوَاحِدٍ مِنَ النَّاسِ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا هُمَا نَجْدَانِ نَجْدُ خَیْرٍ وَ نَجْدُ شَرٍّ فَمَا بَالُ نَجْدِ الشَّرِّ أَحَبُّ إِلَیْکُمْ مِنْ نَجْدِ الْخَیْرِ.
(بحارالانوار ج۲ ص۲۲)
اینکه بگویی من با مردم هستم من یکی از از مردم هستم
نبی اکرم صلی الله علیه واله و سلم فرمود دو راه است راه خوب و راه بد مبادا راه بد وشر نزد شما از راه خیر دوست داشتنی تر باشد
https://eitaa.com/jorenab
آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی :
فَمَا رَماهُ اِذ رَماهُ حَرمَلَه
وَ اِنَّما رَماهُ مَن مَهَّدَ لَه
سَهمُ اَتی مِن جَانبِ السَّقیِفه
وَ قُوسُهُ عَلی یَدِ الخَلیِفه
آن تیری که حرمله بر گلوی حضرت علی اصغر زد به دست او پرتاب نشد
بلکه پرتابگر تیر کسی بود که مقدمات این کار را فراهم کرد
این تیری است که از طرف سقیفه آمد و کمان آن بر دست خلیفه بود
https://eitaa.com/jorenab
#عوامل_انحراف_جامعه_اسلامی
#دو_عدم_شناخت_دشمن
1. انسان نباید تحت هیچ شرایطی دشمن را ضعیف بشمارد و نسبت به او بی تفاوت باشد.«لا تسصغرَنَّ عدواً و ان ضَعُفَ»[1] . زیرا این بیتفاوتی موجب خواب و غفلت میشود در حالی که دشمن بیدار است و منتظر ضربه زدن «من نام لم ینم عنه[2]» و زمانی بیدار میشود که کار از کار گذشته است هرکس از دشمن خود غافل شود نیرنگها و دسیسه ها او را به خود میآورد واو را از خواب غفلت بیدار می کند
2-ما دونوع دشمن داریم
دشمن درونی و دشمن بیرونی
دشمن درونی یعنی تسلط شیطان بر دل که انسان را از یاد خداوند دور کند و انسان را به سوی گناه سوق دهد لذا در دعای کمیل می فرناید اللهم اغفرلی الذنوب التی تقطع الرجا
خدایا ان دسته از گناهان که امید به تو را قطع می کند ببخش
در انتهای دعای کمیل اشاره می کند ارزش امید به خداوند ان است که این سرمایه ایست برای تهیه اسلحه اشک و گریه برای نجات از دست شیطان و نفس
ارحم من راس ماله الرجا و سلاحه البکا
وقتی دل توسط دشمن درون فتح شد
دشمن بیرون به راحتی انسان را شکست می دهد
3. لذا انسان هنگامی که غفلت کرد آرام آرام نسبت به دشمن بی تفاوت می شود«ان رجلاً قدم علی امیرالمومنین(علیه السلام) فقال یا امیر المومنین انی احبک و احب فلاناً و سمی بعض اعدائه فقال (علیه السلام) أَمَّا الْآنَ فَأَنْتَ أَعْوَرُ فَإِمَّا أَنْ تَعْمَى وَ إِمَّا أَنْ تُبْصِرُ »[3]
4 و همین باعث می شود که آرام آرام سلطه ستمگران را بپذیرد.
«لَكِنَّكُمْ مَكَّنْتُمُ الظَّلَمَةَ مِنْ مَنْزِلَتِكُمْ وَ أَسْلَمْتُمْ أُمُورَ اللَّهِ فِي أَيْدِيهِمْ يَعْمَلُونَ بِالشُّبُهَاتِ وَ يَسِيرُونَ فِي الشَّهَوَاتِ».[4]
[1] . غرر، 10216
[2] . نهج ، کتاب 62
[3] . بحار، 27/58
[4] . تحف العقول،-23
https://eitaa.com/jorenab
#نهج_البلاغه_پنج
اللّهُمَّ اغْفِرْلِی مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّی، فَإِنْ عُدْتُ فَعُدُ عَلَىَّ بِالْمَغْفِرَهِ
بار خدایا آنچه در مورد من که تو بدان از من آگاه تری را بیامرز، واگر آنچه از من میدانی بدان باز گشتم تو نیز به مغفرت باز گرد (اگر دوباره مرتکب چیزی شدم که میدانی ومورد رضایتت نیست تونیز ماند بار اول که مرا بخشیده ا یی دوباره مرا ببخش وبه بخششت باز گرد
آنچه که موجب دوری انسان از خداوند می شود نسبت به افراد متفاوت است ممکن است امری به ظاهر گناه نباشد اما چون جایگاهی که انسان دارد مقام خطیر وعظیمی است آن فعل نسبت به او خوب نباشد مانند کسی که ورزش می کند از چیرهائی دوری می کند که برای فرد عادی نیاز نیست دوری نماید
اما آنچه گناه محسوب میشود به معنای عامی که انسان را با توجه به هرجایگاهی دارد اورا از خداوند دور می سازد
1-گاهی انسان گناه بودن امری را میداند اما به هنگام عمل بخاطر شرایطی که ایجاد میشود مثلا هیجانی که پیدا میکند غافل میشود و آن عمل را مرتکب میشود
2-ممکن است گاهی به خاطر قصور یا تقصیر اساسا نداند که فعلی که مرتکب میشود گناه است
درصورتیکه بخاطر کوتاهی فرد باشد باید پاسخگو باشد
3-وگاهی گناهی را در گذشته انجام داده است اما الان فراموش نموده است
در همه صورت انسان باید از خداوند طلب بخشش کند زیرا تنها اوست که می تواند انسان را یاری کند واز عواقب گناه وغفلت برهاند
لذا حضرت می فرماید اگر من به آنچه میدانی (گناه و غفلت) باز گشتم تو نیز به رحمت و بخشش باز کرد
https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ
وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ
وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ
وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
https://eitaa.com/jorenab