سه متن مهم از #امام_خامنهای دربارهی #زن (1)
«بانوان در پیروزی و تداوم انقلاب و در مقابله با حوادث بزرگ دوران دهساله، یکی از بارزترین و درخشانترین نقشها را داشتهاند. امام فقید بزرگوار ما، با توجه به این نقشِ حساس بود که در ستایش زنان جمهوری اسلامی، بارها لب به سخن گشوده و یادگارهای ارزندهای از قضاوت خود در این مورد برای نسلهای آینده به جای نهاده است.
به طور حتم، اگر بانوان کشور ما این حضور فداکارانه و مواج از #آگاهی و اراده و ایثار را از خود نشان نمیدادند، سرنوشت انقلاب و جمهوری اسلامی چیز دیگری میبود و هرگز این توفیقات بزرگ تاریخی- نه در پیروزی انقلاب و نه در حوادث بعد از آن- به دست نمیآمد.
نقش زنان در انقلاب، ثابت کرد که زن در سایهی #ایمان و آگاهی و به دور از منجلاب فسادی که دنیای غرب برای او درست کرده است، میتواند نقش اول را در تحولات تاریخی و جهانی ایفا کند. ثابت کرد که افتخار و عظمت زن، در چیزهایی که دستهای آلودهی صهیونیسم برای او در دنیای منحط کنونی فراهم آورده، نیست؛ بلکه زن در سایهی طهارت و #عفت و #احساس_مسئولیت است که میتواند #دوشادوش_مردان و در مواردی جلوتر از آنان، گام بردارد.
بانوان در نظام جمهوری اسلامی باید قدر عظمتی را که اسلام به آنان داده است، بدانند. #دام_مصرفزدگی را که سرمایهداران چپاولگر جهانی بر گرد زن امروز دنیا تنیدهاند، کاملاً بدرند و ضدارزشهای فرهنگ غربی، مانند #برهنگی و معاشرت بیبندوبار با مردان و آلودگی به انواع فسادها را که در کشورهای پیشرفته و غالب کشورهای عقبافتاده بر زندگی زنان حاکم است، به چشم تحقیر و نفرت بنگرند و بدانند که امروز زن ایرانی که در صحنههای سیاست و کار و در میدانهای انقلاب با تقوا و #پاکدامنی حضور دارد، برترین زنان دنیاست، و این را مردان و زنان منصف و حقبین در همه جای جهان تصدیق میکنند.
(10/ 03/ 1369؛ پیام به مناسبت اولین سالگرد رحلت #امام_خمینی، بند 9)
https://eitaa.com/jorenush/211
سه متن مهم از #امام_خامنهای دربارهی #زن (۲)
"معلم بزرگ انقلاب حضرت امام خمينى (قدّس سرّه) نقش زن را در انقلاب- چه در پيدايش و چه در استمرار آن- و نيز جايگاه او را در تكامل جامعهى اسلامى و بلوغ اسلامى و انقلابى آن، بسى بزرگ مىداشت و حق هم همين است و اين مستلزم آن است كه زن ايرانى و زن مسلمان، به مجاهدت خود براى رها شدن از دامهاى پرداخته و در راه نهادهى فرهنگ تباهگر غرب، با ارادهاى راسخ ادامه دهد و بههيچرو تسليم اغواى آنان كه زن را ابزارى براى پيشبرد سياستهاى ويرانگر و اسارتبار خواستهاند، نشود.
ظرافتى هوشمندانه لازم است كه ميان تشخّص و منزلت علمى و فرهنگى و اجتماعى و هنرى و سياسى زن، با تنزّل و انحطاط او تا سطح وسيله و ابزارى براى مقاصد سياسى و شخصى فرق گذاشته شود و اين يک، با آنچه مطلوب و محبوب هر انسان آزاده و آگاه است، مشتبه نگردد.
اسلام، آن علوّ رتبه را جايگاه حتمى زن دانسته و سلوک به سوى آن را لازم شمرده و راه آن را با ارزشگذاریها و مقررات و احكامى هموار ساخته است. فرهنگ غرب و بينشى كه پايهى آن است، اگر آن منزلت را نيز ارزانى زن كند- كه البته ديدگاه مادّى فاقد آن گسترهى چشماندازهاى معنوى است- ياراى آن ندارد كه وارستگى از لذات و شهوات و سرگرمىهاى حقير را از شخصيت زن جدا سازد؛ بلكه اين را اصل شمرده، پايهى قضاوت خود دربارهى جوامع و عقايد قرار مىدهد.
تبليغات استكبارى و صهيونيستى، در اين چند سال كه سعى مىكند ايران اسلامى را ضد زن وانمود كند، بهانهاى جز اين ندارد كه در ايران امروز، فساد اجبارى و تحميلىِ ساختهى دست رژيم مزدور غرب متوقف شده و رسم برهنگى و آميزش ناسالم زن و مرد، برافتاده است.
زن امروز ايران، در صحنهى علم و سياست و هنر و در گونهگون فعاليتهاى اجتماعى، از گذشته بسى فعالتر و ميداندارتر است؛ امّا اينها براى ذهن و بينش غربى و نيز رسم و آيينى كه دستهاى صهيونيسم و استعمار از آن ساخته، در مرتبهى دوم است. در مرتبهى اول، آن چيزى مهم است كه ايران اسلامى آن را قاطعانه رد مىكند؛ يعنى مرزشكنى در روابط زن و مرد و هتک حرمت انسانىِ زن و تبديل آن به وسيلهاى براى التذاذ يا دستگاهى براى مصرف مصنوعات پرزرقوبرق.
بارى، ملت ايران امروز به بركت انقلاب قادر گشته است كه نظرگاه جديدى در باب زن و ارزشهاى او ارائه كند و طراز نوينى از زنِ برجسته و والا بيافريند. اين، توفيقى بزرگ و حركتى ماندگار و قابل تقليد است. علىرغم هياهوى امتناع و مقاومت از سوى محافل و مطبوعات غرب، نشانهى تأثير و نفوذ اين حركت را در دنيا مىتوان مشاهده كرد.
بايد زنانِ انديشمند و آگاه ايران اسلامى، راه روشن خود را ادامه دهند و گامها را متين و محكم بردارند. مبادا چنانكه در افراد سطحى و غافل ديده شده است، نسل انقلابى و زنان مؤمن، دوباره روى به مصرف و تجملهاى پوچ و گرايشهاى غير انقلابى بياورند يا رسم جاهلىِ اختلاطِ بیپروا را دوباره زنده كنند."
(۰۳/ ۰۸/ ۱۳۶۸؛ پيام به سمينار بررسى شخصيت زن از ديدگاه امام خمينى)
#زن_عفت_افتخار
#لبیک_یا_خامنهای
#حجاب
https://eitaa.com/jorenush/213
سه متن مهم از #امام_خامنهای دربارهی #زن (۳)
"ارتش هزاران نفرهى #زنان_شهيد ... در تغيير مسير تاريخ اسلام و كشور، نقشى شايسته ايفاء كردند و سربلند به محضر خداى متعال رفتند؛ #لشكرى_از_فرشتگان كه از جان مقدس خويش در راه اسلام مايه گذاردند، تماشاچى نبودند و قدم در ميدان عمل نهادند و در نقش #معماران_ايران_جديد ظاهر شدند. اينان زنان بزرگى بودند كه تعريف جديدى از «زن» به شرق و غرب ارائه كردند.
زن در تعريف غالباً شرقى، همچون عنصرى در حاشيه و بىنقش در تاريخسازى، و در تعريف غالباً غربى، به مثابه موجودى كه جنسيتِ او بر انسانيتش مىچربد و ابزارى جنسى براى مردان و در خدمت سرمايهدارى جديد است، معرفى مىشد.
#شيرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند كه الگوى سوم، «زن نه شرقى، نه غربى» است. #زن_مسلمان_ايرانى تاريخ جديدى را پيش چشم زنان جهان گشود و ثابت كرد كه مىتوان زن بود، #عفيف بود، #محجبه و #شريف بود و در عين حال، در متن و مركز بود. مىتوان #سنگر_خانواده را پاكيزه نگاه داشت و در عرصهى سياسى و اجتماعى نيز سنگرسازىهاى جديد كرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانى كه اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح #جهاد و شهادت و مقاومت درآميختند و مردانهترين ميدانها را با #شجاعت و اخلاص و #فداكارى خود فتح كردند.
در #انقلاب_اسلامى و در #دفاع_مقدس، زنانى ظهور كردند كه مىتوانند تعريف زن و حضور او در ساحت رشد و تهذيب خويش، و در ساحت حفظ خانهى سالم و خانوادهى متعادل، و در ساحت ولايت اجتماعى و جهاد #امر_به_معروف و نهى از منكر، و جهاد اجتماعى را جهانى كنند و بنبستهاى بزرگ را در هم بشكنند.
اقتدار و جذبهى تازهاى به بركت خون اين #زنان_مجاهد در #عصر_جديد ظهور كرده است كه زنان را ابتداء در جهان اسلام تحت تأثير قرار داد و دير يا زود در سرنوشت و جايگاه زنان جهان دست خواهد برد.
تا آفتاب درخشان #خديجهى_كبرى (عليهاالسلام) و #فاطمهى_زهرا (عليهاالسلام) و #زينب_كبرى (عليهاالسلام) مىدرخشد، طرحهاى كهنه و نو #ضدّ_زن به نتيجه نخواهد رسيد و هزاران زن كربلاییِ ما نهتنها خطوط سياه ستمهاى ظاهرى را در هم شكستهاند، بلكه #ستمهاى_مدرن به زن را نيز رسوا و بىآبرو كرده و نشان دادهاند كه حق #كرامت_الهى زن، بالاترين حقوق زن است كه در جهان به اصطلاح مدرن، هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناختهشدن آن است.
به خانوادهى اين شهيدان والامقام تبريك مىگويم و اميدوارم كه به بركت خون اين زنان شريف و مجاهد، #رسانهها و هنرمندان و فرزانگان و سينماگرانى بتوانند جهاد بزرگ زن ايرانى مسلمان را به دنيا كه سخت #محتاج_شناختن آن است، بنمايانند.
زن مجاهد مسلمان ايرانى، #معلم_ثانى براى زنان جهان خواهد بود؛ پس از #معلم_اول كه #زنان_مجاهد صدر اسلام بودند.
سلام خدا بر بانوى بزرگ اسلام حضرت فاطمهى زهرا و بر همهى زنان بزرگ صدر اسلام و بر بانوان فداكار و از جان گذشتهى ايران اسلامى.
(۱۶/ ۱۲/ ۱۳۹۱؛ پيام به كنگرهى «هفت هزار زن شهيد كشور»)
#زن_عفت_افتخار
#لبیک_یا_خامنهای
#حجاب
https://eitaa.com/jorenush/214
#زنان_سرزمین_من
برادران "خانهی طراحان انقلاب اسلامی" طرحی با این عنوان کار کردهاند تا در میدان بزرگ تهران نصب شود.
از اقدام آنان متشکرم و دست آنان را میبوسم.
ولی نمیتوانم گلایه هم نکنم از این حیرت و التقاط.
این تصویر برای چیست و بر چه اساسی طراحی شده؟ بناست چه پیامی را به مخاطب منتقل کند؟
اولین پاسخی که به نظر میآید، این است که در تاریخ معاصر ایران و خصوصاً پس از انقلاب اسلامی، زنان موفق زیادی وجود داشتهاند و سنتها و فرهنگ اسلامی مانع از ورود آنان به عرصههای مختلف ادبی، هنری، علمی، سیاسی و ورزشی نشده است.
این پیام بسیار خوب است، ولی: تعریف روشنی از #زن_موفق و #فرهنگ_اسلامی و الگوی روشنی از #زن_مسلمان ارائه نمیدهد.
بلکه کنار هم نهادن این تصاویر، بر حیرت بیننده میافزاید و پرسش او را جدیتر و عمیقتر میکند:
آیا وجه اشتراکی جز زنبودن و ایرانیبودن میان این شخصیتها وجود دارد؟
آیا یک زن برای موفق بودن، حتماً باید در یکی از این عرصهها وارد شود؟
آیا همهی اینها را میتوان به عنوان #الگو به دختران این سرزمین معرفی کرد؟
آیا بنا بر این نگرش، زن خانهدار متدین و متعهد به خانواده و پرورندهی فرزندانی برومند و انقلابی، موفق تلقی میشود؟
آیا این نگاه، بیش از آنکه حیای زن را ستایش کند، شهرت او را محور نمیکند؟
آیا این ترسیم، دختران و زنان ایران را به فرزندآوری و فرزندپروری تشویق میکند؟
آیا انگیزهی مجاهدت مخلصانه را در او میافزاید یا حضور رسانهای را؟
و دهها پرسش بیجواب از این دست.
https://eitaa.com/jorenush/215
جرعهنوش
#زنان_سرزمین_من برادران "خانهی طراحان انقلاب اسلامی" طرحی با این عنوان کار کردهاند تا در میدان بز
میدانم که این سوالات، برخی دوستان را خواهد آزرد و مرا به سختگیری و جمود متهم خواهند کرد، ولی اجازه دهید ضمن احترام و تقدیر از این برادران، کمی آزادانه به این مسائل بنیادین هم بیندیشیم.
این عدم تبیّن و ابهامهای اساسی در موضوع #زن ، باعث این هرجومرج فکری و عملی شده است.
ما با عقبنشینی در موضوع زن در برابر تمدن غرب، حاضر نیستیم بهصراحت فریاد بزنیم که بزرگترین هنر زن، در حوزههای تخصصی زن تعریف میشود؛ عرصههایی که مردان غالباً توان ادارهی آن را ندارند.
و این، به معنی عدم ورود زنان در اجتماع و سیاست و فرهنگ و علم نیست.
ولی مزیتهای اصلی زن، در عرصههای زنانه است نه در حوزههای مشترک.
موفقیت زن اولاً در همسری و مادریِ موفق اوست، و سپس دیگر نقشها.
ما بنا بر این اصل، باید راهبرد معرفی همسران و مادران نمونه به عنوان زنان موفق را دنبال کنیم، و آنگاه دختران و زنان را به این جایگاه رفیع تشویق کنیم.
از این بحث مبنایی که بگذریم، فاطمه معتمدآریا را در این تصویر گنجاندن چه معنایی دارد؟ بگذارید لااقل چند هفته از کشف حجاب علنی او و افاضاتش در کنایه به نظام بگذرد.
بعید میدانم طراحان این نما، حاضر باشند فرزندانشان را با زندگی فروغ فرخزاد آشنا کنند.
برخی از این هنرمندان که تصویرشان آمده، فراتر از منافع شخصی، چه بهرهای به ایران و اسلام رساندهاند؟
#الگو باید کسی باشد که پای از خود فراتر گذارد و برای حفظ آرمانی- دینی یا ملی- در برابر اهریمنی ایستاده باشد.
دغدغهی شما را میفهمم که میخواهید همهی اقشار کشور در ارائهی تصویر زن ایرانی سهیم باشند، ولی در یک نقطه با شما اختلاف دارم. مردم این کشور از اقشار مختلف و با سلایق گوناگون، به فرهنگ اسلامی علاقهمندند. نمایندگی از همهی اقشار به معنی در هم آمیختن معتقد و بیاعتقاد نیست.
روشنتر بگویم:
شهدای این انقلاب، از اقشار مختلف، از طبقات مختلف، از اقوام مختلف، از ادیان و مذاهب مختلف و حتی از ملیتهای مختلف بودند.
نباید شهدا و خانوادههای شهیدپرور را گروهی از مردم در برابر دیگر اقشار دانست.
شهدا در متن این جامعه و در میان این مردم منتشر بودند و سرامدان آنان در هر قشری.
آیا باید برای معرفی الگوی #زن_ایرانی، زنان شهیده و مجاهده را در گوشهای نهاد و پرکردن تصویر پرافتخار زنان ایرانی از زنان مجاهده را به معنی نادیدهگرفتن دیگر اقشار دانست.
ما هفتهزار بانوی شهید داریم. آیا باید جملگی این فرشتگان را به جرم ناشناخته بودن، فراموش کرد؟
ما بیش از دویستهزار شهید داریم، آیا مادران و همسران این اسطورهها که بسیاریشان شهادت را از دامان پاک آن شیرزنان داشتند، باید از تابلوی پرافتخار زن ایرانی حذف شوند؟
آیا جز دو سه نمونه، نباید از عالمان و عارفان فراوان زن کسی را بشناسانیم؟
آیا خدیجه ثقفی- همسر و همراه همیشگی امام خمینی و مادر علامه سید مصطفی و آقا سید احمد- و زنی فرهیخته چون مادر امام خامنهای تنها به جرم زنانهزیستن و مزیت اجتماعی نداشتن، باید الگو نباشند؟
آیا این ظلم به زن و توهین به جایگاه او نیست؟
(از بحث دربارهی بیبی مریم هم فعلاً میگذرم)
در پایان:
صراحت انقلابی نیروی پیشبرندهی ما به سوی تمدن اسلامی است و منافاتی با لطافت هنری ندارد.
این التقاط بیمبنا، نهتنها تبیین نیست، بلکه ابهام میافزاید. دختران ما و حتی پسرانمان، خواهند پرسید آخر حجاب لازم است یا نه؟ اگر خوب و لازم است، پس چرا تصویر زن ایرانی که توسط هنرمندان انقلابی ترسیم میشود، این چنین است؟
...
باز هم از این برادران تشکر میکنم.
https://eitaa.com/jorenush/217
هشدار! عرفیگرایی انقلابیون
مطلبی از برادر ریاحیپور
https://eitaa.com/marghoomat/588
جرعهنوش
سه متن مهم از #امام_خامنهای دربارهی #زن (۳) "ارتش هزاران نفرهى #زنان_شهيد ... در تغيير مسير تاري
💎 پیام #امام_خامنهای به کنگرهی ملی #لشکر_فرشتگان_تاریخساز
(ویژهی هفدههزار زن شهید، آزاده و جانباز)
«بسم الله الرّحمن الرّحیم
شهیدان و جانبازان و آزادگان زن، نمایشگرانِ یکی از برترین قلّههای افتخارات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامیاند.
#قدرت_ایمان، راه مجاهدتهای بزرگ را به روی زنان ایرانی گشود و صحنههای شگفتانگیز و کمنظیری از #حضور_شجاعانه و فداکارانه و مبتکرانهی آنان در میدانهای دشوار پدید آورد. از تظاهرات شورانگیز روزهای انقلاب تا دوران فراموشنشدنی دفاع مقدّس، و از قهرمانی در صفوف نبرد تا دلبریدن از فرزند و همسر و فرستادن آنان به پیشباز خطر و تا خدمات پشت جبهه، و از حضور در جبههی علم و تحقیق و فنّاوری و درخشندگی در وادی ادبیّات و هنر، تا هنرنمایی در عرصههای اجتماعی و سیاسی و مدیریّتها، و سرانجام فداکاری در میدان سلامت و خدمت به بیماران در آزمون پُرخطر اخیر، همه و همه نشانههای #اعتلای_معنوی_زن_ایرانی است که به برکت #نظام_اسلامی و درسها و ارزشگذاریهای اسلام پدید آمده است.
بیشک زنان شهید و جانباز و آزاده- که تعداد آنان را هفدههزار دانستهاند- در قلّهی این افتخاراتند.
زن ایرانی توانست بهرغم فرهنگ فساد و انحطاط غربیِ تحمیلشده بر بسیاری از زنان در #دوران_نحس_پهلوی، خود را به #شرافت و #طهارتِ مطلوب اسلام نزدیک کند و این افتخاری بزرگ است؛ و الحمد لله ربّ العالمین.
سید علی خامنهای
۱۸ اسفند ۱۳۹۹»
#زن_عفت_افتخار
#زنان_سرزمین_من
#حجاب
https://eitaa.com/jorenush/220
🔊 معرفی کتابی جذاب برای نوجوانان
#امام_خامنهای در دیدار نخبگان در 27 مهر 1401 ضمن ابراز تأسف از کمبود مطالعه در میان دانشجویان، به کتابی دربارهی تاریخ استعمار اشاره کردند:
«من اخیراً یک کتابی دیدم که یکی از همین نویسندگان خودمان- که من از نزدیک [با ایشان] آشنایی ندارم- نوشته، به نام «سرگذشت استعمار»؛ پانزده شانزده جلد کتاب ۱۵۰ صفحهای، ۱۲۰ صفحهای است؛ تشریح میکند که استعمار چگونه در قارّهی آمریکا و در قارّهی آسیا توانست ثروتهای اینها را از بین ببرد و خودش را ثروتمند کند.»
این مجموعه با عنوان کلی #سرگذشت_استعمار نوشتهی آقای مهدی میرکیایی، توسط انتشارات سورهی مهر به بازار عرضه شده است. عناوین جذاب، طراحی زیبا، حجم کم و قطع پالتویی، از مزیتهای این کتابهاست.
این مجموعه برای آشنایی #نوجوانان ۱۳ سال به بالا تولید شده. و میتواند پیشنهاد خوبی برای آنان باشد.
تصاویر این کتب را در ذیل این یادداشت 👇 تقدیم میکنم.
#تاریخ_معاصر
#معرفی_کتاب
https://eitaa.com/jorenush/221
هدایت شده از کتاب رسان 📚
📚 مجموعه ۱۵ جلدی سرگذشت استعمار که هر جلد آن به یک داستان و روایت از استعمار اشاره دارد.این مجموعه برای آشنایی با موضوع استعمار توصیه می شود و بسیار خواندنی هم هستند.
— — — — — — — — — — — —
🔸 برای مشاهده و خرید با تخفیف ویژه مجموعه 15 جلدی سرگذشت استعمار روی لینک زیر کلیک کنید👇👇
.
https://ketabresan.net/w/kFVH5
— — — — — — — — — — — —
راستی اگر میخواید با کارت به کارت خرید کنید به ایدی زیر پیام بدید👇👇
@sefaresh_ketab