eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
27هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
213 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ٢٩ تیر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٩ ذیحجه ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٠ ژوئیه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١١ آو ۵۷۸١ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سیر شوان از اسلام تا «دین خالده» (١) 📚 مریمیه: از شوان تا سیدحسین نصر (١٠) 1⃣ از اواخر دههٔ ١٩٧٠، مقارن با در ایران، شوان و بخشی از پیروانش از فاصله گرفتند و به‌نوعی (دین جامع و فراتر از ادیان مرسوم) گرایش یافتند که در آن تأکید اصلی بر شخص شوان بود. 2⃣ از رؤیایی در سال ١٩٧٣ خبر داده و می‌نویسد: «این آگاهی بر من غالب شد که مانند سایر انسان‌ها نیستم.» سجویک می‌نویسد: شاید شوان خود را در این مرحله می‌دید که در آخرالزمان ظهور کرده یا تجلّی هندوها. 3⃣ نیز از «نقش الیاسی شوان» سخن گفته است: 👈 «شوان به من گفت که پیش‌ترها... مواجهه‌ای‌ با داشته؛ نبی سبز که با مطابقت دارد... این مواجهه تنها با خود شوان‌ قابل قیاس است.» 4⃣ منطبق کردن خضر یا الیاس (نماد جاودانگی و زندگی و راهنمای خردمند) با موجودی ترسناک و نفرت‌انگیز چون الهه کالی هم از کج‌سلیقگی شوان و شوانی‌ها است و هم بیان‌گر شیوهٔ نگرش آن‌ها که می‌کوشند میان با هندو یا بومیان آمریکا انطباق ایجاد کنند و حتی فراتر از آن یا را جلوه‌ای اصیل از بنمایانند! ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سیر شوان از اسلام تا «دین خالده» (٢) 📚 مریمیه: از شوان تا سیدحسین نصر (١٠) 1⃣ نویسندهٔ ، مبدع «نقش الیاسی» یا «خضرگونه» شوان در آخرالزمان است. او در کنفرانسی که در سال ١٩٧٣ در هیوستن تگزاس برگزار شد، مقاله‌ای ارائه داد با عنوان «کارکرد ایلیایی» که در آن فعالیت‌های با نقش جاودان نبی پیوند داده شد. 2⃣ شوان در خاطراتش می‌نویسد: در هیوستن همایشی علمی برگزار شد که «شرکت‌کنندگان اصلی برخی از پیروان، دوستان و نمایندگان من بودند.» منظور شوان، سیدحسین نصر، لئو شایا و... است. شوان ادامه می‌دهد: لئو شایا «سخنرانی کرد و اشاره کرد که میان کار ما [شوان] و رجعت الیاس در آخرالزمان پیوندی است». و شوان را با یا مقایسه کرد. 3⃣ در سال‌های بعد رؤیاهای شوان بیش‌تر شد. شوان در دسامبر ١٩٨٠ به لئو شایا نوشت: «ابزار انسانی برای تجلّی در آخرالزمان یک خواهد بود.» روشن است که منظور شوان خود اوست. 4⃣ از سال ١٩٧٨، مقارن با آغاز در ایران، فاصله گرفتن خود از را علنی کرد. این رویه شاید به‌دلیل تحولات ایران بود. شاید شوان می‌خواست در غرب «اسلام» او را با اسلام یکسان ندانند. مقالهٔ «جنبه‌های ناسازنمای تصوف» شوان در سال ١٩٧٨، لحنی تقریباً ضداسلامی داشت. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سیر شوان از اسلام تا «دین خالده» (٣) 📚 مریمیه: از شوان تا سیدحسین نصر (١٠) 1⃣ سرانجام، شوان تصمیم گرفت زندگی خود را از سوئیس منتقل کند و در سال ١٩٨١ به آمریکا مهاجرت کرد و در اینورنس فارم واقع در سه مایلی شهر بلومینگتن ایالت ایندیانا، ساکن شد. 2⃣ کلنی اینورنس فارم مرکب از ۶٠-٧٠ نفر بود که در اطراف خانهٔ شوان زندگی می‌کردند. عمدهٔ این افراد نسل جدیدی از مریمی‌ها بودند که خود را (نخستین‌گرا) می‌خواندند نه مسلمان؛ و شوان را به‌عنوان «استاد دین خالده» می‌شناختند نه مسلمان! 3⃣ این شوانی‌های جدید مریمی‌های قدیمی را «مسلمان مسلمان» می‌خواندند، یعنی کسانی که هنوز به چسبیده‌اند. شوان که به ٨٠ سالگی نزدیک می‌شد به‌ندرت در دسترس بود. گاه در مراسم «ذکر» حضور می‌یافت و کم در جمع سخن می‌گفت. 4⃣ در این زمان، زن آمریکایی جوانی به‌نام در جامعهٔ اینورنس فارم به شخصیتی مهم بدل شد و در مقام چهارمین زن و «سوگلی» شوان جای گرفت. مریمی‌های سابق مدعی‌اند شارلین روحیات شوان را تقویت می‌کرد و به او القاء می‌کرد که موجودی است . ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سیر شوان از اسلام تا «دین خالده» (۴) 📚 مریمیه: از شوان تا سیدحسین نصر (١٠) 1⃣ به‌تدریج، واژگان غیراسلامی جایگزین واژگان اسلامی شد. مثلاً به شوان می‌گفتند. یعنی انسانی که روح قدسی در کالبدش حضور دارد. آن‌ها شوان را می‌دانستند. 2⃣ مناسک جدیدی نیز وضع شد. مهم‌ترین این مناسک «رقص خورشید» بود که در جشنی به‌نام «روزهای سرخپوستی» انجام می‌شد. در این مراسم شوان نیمه‌برهنه در کسوت رئیس قبیله سرخپوست، به میان جمع می‌آمد و زنان نیمه‌برهنه می‌رقصیدند. 3⃣ علاوه بر این، مناسکی وجود داشت که در آن تنها شوان و گروه کوچکی از نزدیکانش شرکت می‌کردند. ماد موری، سومین زن شوان، مناسک فوق را این‌گونه توصیف کرده: 👈 «در محافل سرّی زن‌ها بودند. شیخ [شوان] پوستینی آزاد به تن داشت یعنی هیچ چیز زیر آن نبود و می‌شد او را دید. شارلین رومین رقص را شروع می‌کرد. ربکا بیش‌تر بدون حرکت رقص بدن می‌کرد و ران و شکم و سینه را تکان می‌داد. بعد شیخ رقص پرایموردیال را شروع می‌کرد. به‌نظر من، تنها اعتراض جدّی که می‌شود به این مراسم وارد کرد این بود که شارلین مدت طولانی با لنگ‌های باز روبه‌روی شیخ می‌نشست. ربکا هم گاهی این کار را می‌کرد». 4⃣ این همان شوانی است که او را مظهر «برکت محمدیه» خوانده است: 👈 «کسانی که... در خصوص آنچه صوفیه “البرکة المحمدیة” نامیده‌اند، تجربه‌ای‌ عینی و محسوس دارند... می‌گویند که وقتی برای ملاقات شوان به خانهٔ او رفتند، بی‌درنگ حضور این برکت را احساس‌ کرده و رایحهٔ غیرقابل تردید آن را استشمام‌ نموده‌اند. خود من هم... کاملاً مبهوت حضور قدرتمند شدم که از وی ساطع بود.» ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ متن کامل دهمین قسمت از سلسله مقالات «مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر» را با عنوان «سیر شوان از اسلام تا دین خالده» در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/false-mysticism/14530 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : چهارشنبه 🌞 ٣٠ تیر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١٠ ذیحجه ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢١ ژوئیه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١٢ آو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری ✍️🌺 عید سعید قربان 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍️🌹 شهادت خطیب شهیر و واعظ معروف حجةالاسلام (١٣۵٧ش) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : پنج‌شنبه 🌞 ٣١ تیر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١١ ذیحجه ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٢ ژوئیه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١٣ آو ۵۷۸١ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter