💠💠 پیرامون مرگ کوروش کبیر و مقبرهی او (2)
🌐 آیا مقبرهی پاسارگاد متعلق به کوروش است؟
1⃣ #هرودوت (مورخ مشهور یونانی) درباره مرگ #کوروش میگوید که کوروش دوم، پس از فتح بابل (بابیلون)، خواست #ماساژتها (قومی سلحشور در حوالی آراکس -رود سیحون در ازبکستان امروزی-) را مطیع و سرزمین آنها را تصاحب کند.
2⃣ هرودوت معتقد است که دلیل تجاوز #کوروش_کبیر به سرزمین ماساژتها این بود که کوروش، خود را از جهت #نژاد برتر از دیگران میدانست. همچنین بر سرزمین ماساژتها ملکهای (#تومیریس) حکومت میکرد، که کوروش قصد داشت او را به مالکیت خود دربیاورد!
3⃣ ملکهی ماساژتها در ابتدا، پیامی برای کوروش فرستاد و او را از جنگ و خونریزی برحذر داشت، لیکن کوروش توجهی به سخن تومیریس نکردد، او با تمام قوا در فکر حمله و تصاحب سرزمین ماساژتها بود.
4⃣ ارتش #هخامنشی به سرزمین ماساژتها وارد شد، در مراحل اولیهی نبرد، #هخامنشیان پیروزیهایی کسب کردند، اما در ادامه پیروزی از آنِ ماساژتها شد.
5⃣ بخش عظیمی از ارتش متجاوز هخامنشی تارومار شدند، کوروش کبیر نیز کشته شد. جنازه کوروش هم به دست تومیریس افتاد، سر از بدن کورش جدا کردند، سپس آن سر را درون خیکی پر از خون گذاشتند.
6⃣ تومیریس در این هنگام گفت:
🔸 «هرچند من تو را در جنگ شکست دادم، ولى تو از راه فریب مصیبتى بر من وارد کردى و پسر مرا از من گرفتى (به کام مرگ فرستادی). ای کوروش! چنانکه به تو گفته بودم، اکنون تو را از خوردن خون سیر میکنم».
7⃣ هرودوت این نقل تاریخی را معتبرتر و صحیحتر از دیگر نقلها میداند.
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Cyropaedia
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
💠💠 پیرامون مرگ کوروش کبیر و مقبرهی او (3)
🌐 آیا مقبرهی پاسارگاد متعلق به کوروش است؟
1⃣ #کتزیاس دیگر مورخ یونانی میگوید که #کوروش به جنگ قوم #دربیک رفت. جنگی که دهها هزار نفر در آن کشته شدند. کوروش نیز در این جنگ زخمی شد، لیکن توانست بر دربیکها پیروز شود. به گفته کتزیاس، کوروش پس از پیروزی در این نبرد، وصیت کرد و حکومتش را میان فرزندان تقسیم نمود و پس از ۳ روز از دنیا رفت.
2⃣ #برس مورّخ کلدانى هم معتقد است که کوروش در میدان جنگ علیه قوم #دها (که یک قوم سکایی در شمال و شمال شرق فلات ایران بودند) کشته شد.
3⃣ عباراتی نیز به #دیودور_سیسلی نسبت میدهند که کوروش در جنگ با مردم #سکایی کشته شد.
4⃣ در عبارت #ژوستن (تروگپومپه کتاب ۱، بند ۸) نیز نقل هرودوت با اندکی اختلاف آمده است. او معتقد است که کوروش در نبرد علیه #ماساژتها کشته شد، و ۲۰۰ هزار پارسی نیز تار و مار شدند، و حتی یک پارسی هم جان سالم به در نبرد.
5⃣ نتیجه اینکه از تمام روایات، غیر از روایت #گزنفون، چنین استنباط میشود، که کوروش در انتهای زندگی به سرزمینهای شمال شرقی فلات ایران یورش برد، لیکن دربارۀ جنگى که در آن کشته شده یا زخم برداشته گفتههاى مورّخین اندکی مختلف است، یعنى قومى را که با کوروش طرف بوده، هرودوت آنها را ماساژت مىنامد، کتزیاس آنان را دربیک، و برس کلدانى نیز آنان را دها نامید. در #جغرافیاى_استرابون نیز دیده مىشود، که این مردمان هر سه از اقوام سکایى بودهاند.
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Cyropaedia
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
💠💠 پیرامون مرگ کوروش کبیر و مقبرهی او (4)
🌐 آیا مقبرهی پاسارگاد متعلق به کوروش است؟
1⃣ در پایان گفتنی است که بنا بر نقل #هرودوت، ارتش #هخامنشی در نبرد #ماساژتها شکست سختی خورد و به دستور ملکه ماساژتها سر از بدن #کوروش جدا شد، و از این روی، بعید است که مابقی ارتش شکست خورده و فرار کرده هخامنشی جسد کوروش را از ماساژتها پس گرفته باشند و از همین روی، دفن کوروش در #پاسارگاد -نقطهای هزاران کیلومتر دورتر از سرزمین ماساژتها- نامعقول است.
2⃣ با پذیرش نقل قول #کتزیاس هم بعید -بلکه محال- به نظر میرسد که کوروش در آن مدت اندک توانسته باشد به پایتخت خود برگشته باشد (یعنی در این صورت هم دفن کوروش در پاسارگاد، بسیار دور از ذهن است).
3⃣ همین نظر در صورت پذیرش دیدگاه #برس_کلدانی و #دیودور_سیسیلی هم مطرح میشود.
4⃣ #ژوستن هم میگوید که در آن جنگ (جنگی که کوروش در آن شکست خورد و کشته شد)، حتی یک #هخامنشی هم زنده برنگشت! در این صورت هم محال است که جسد کوروش به پایتخت بازگشته باشد.
5⃣ این قرائن به همراه دلایلی بسیار، نشانگر این است که مقبرهای که امروزه به کوروش نسبت میدهند (در پاسارگاد) در حقیقت ربطی به کوروش ندارد و بیشتر یک گزاره تبلیغاتی است.
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Cyropaedia
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ لیبرمن حضرت موسی (ع) را به ارتکاب اشتباه راهبردی متهم کرد!!
1⃣ به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی میگوید از اینکه یهودیان در #فلسطین اشغالی اسکان داده شدهاند، راضی نیست!
2⃣ #آویگدور_لیبرمن در گفتوگوی ویژه با روزنامه «کامِرسانت» روسیه گفت که اقدام حضرت موسی (ع) در انتقال یهودیان از مصر به فلسطین کار اشتباهی بوده است!
3⃣ او گفت: «ما همسایههایمان را انتخاب نمیکنیم، عموماً در رابطه با همسایگان شانس نداشتیم. بهطور کلی معتقدم که اشتباه راهبردیای که [حضرت] موسی از سالهای دور مرتکب شده است این بود که ما را به #خاورمیانه آورد و نه به مرزهای ایتالیا و سوئیس»!
✍ توضیح اندیشکده: شاید اين اظهارات برای افراد نا آشنا با یهود و مطالب #کتاب_عهد یهودیان غریب باشد، اما یقیناً برای همراهان اندیشکده عجیب نیست! در #تورات تحریفشده مطالبی به مراتب سخیفتر از این به انبیاء الهی نسبت داده شده است!
🌐 منبع خبر:
👉 https://www.kommersant.ru/doc/3619258?from=other_read
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 کوروش هخامنشی بر سر دو راهی بتپرستی و ریاکاری
1⃣ هم #منشور_کوروش و هم نمادهای موجود در کاخ سلطنتی کوروش (!) نشانگر این است که وی بتهای شیطانی #بعل و #مردوک (مردوخ) را پرستش میکرد.
2⃣ برخی این مسئله را چنین توجیه میکنند که #کوروش واقعاً بتپرست نبود! بلکه برای همراهی و همزبانی با مردم به خدایان و بتها احترام میگذاشت! و دین خود را به دیگران تحمیل نمیکرد!
✍ در پاسخ باید بگوییم:
1⃣ احترام به بتهای شیطانی که در معابد آنها هر نوع فسادی رخ میدهد، در حقیقت بیاحترامی به #یکتاپرستی است. یکتاپرستی یعنی بندگی خدای یگانه و به رسمیت نشناختن خدایان دروغین. حال چگونه ممکن است کسی یکتاپرست باشد و در عین حال به بتها احترام بگذارد؟! مخصوصاً اینکه کوروش به ادعای #باستانگرایان قدرتِ مطلق امپراتوری #هخامنشیان بود! و در موضع ضعف قرار نداشت که مجبور به مماشات باشد.
2⃣ کوروش دین خود را به دیگران تحمیل نمیکرد (؟!)، پس چرا حاکمیت خود را به دیگران تحمیل میکرد؟! لشکرکشیهای متعدد و وقوع جنگهای فراوان حاکی از این امر است.
3⃣ کوروش در پی حکومت کردن بود و برای او فرقی نداشت که مردم در جهل و بتپرستی و شیطانپرستی غوطهور باشند. لذا نه تنها به مردم اجازهی #شیطانپرستی میداد، بلکه #معبد_اسانگیلا (معبد اسگیله) و… را نیز تعمیر و تزیین میکرد.
4⃣ وجود نماد بت بعل در کاخ سلطنتی کوروش، چه ارتباطی با احترام به مردم سرزمینهای دیگر دارد؟!
5⃣ اگر بپذیریم که کوروش، برای بتهای شیطانی بعل و مردوک و… مقام خدایی قائل بود و خود را بندهی آنان میدانست (همانطور که در منشور آمده است)، دیگر حرفی نمیماند، اما اگر برای راضی نگهداشتن مردم، و جلب توجه و تحکیم قدرت خود آن بتها را محترم میشمرد، و قلباً اعتقادی به آن بتها نداشت، پس رفتارش مصداق دروغگویی و ریاکاری بوده است. و همهی اینها وقتی غیرقابل توجیه میشود که وی در موضع قدرت بود، لیکن هیچ تلاشی برای برقراری حق نکرد!!
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع و ارجاعات:
👉 http://yon.ir/Marduk
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی