✡ آیا تهاجم نظامی آمریکا به ایران جدی است؟
🎯 اول:
1⃣ در چند روز اخیر خط تبلیغاتی جدید و پرقدرتی دال بر احتمال وقوع #حمله_نظامی آمریکا به ایران برجسته شده است. این احتمال را چقدر باید جدی گرفت؟
2⃣ این روزها تحولات #ونزوئلا را با دقت دنبال میکنم زیرا مهمترین مدلی است که میتواند اهداف و روشهای دولت ترامپ را آشکار کند.
3⃣ ابتدا توجه کنیم که ایالات متحده آمریکا و ونزوئلا دارای مرز دریایی هستند؛ فاصله جزایر پورتوریکو (اقلیم تحت حاکمیت آمریکا) تا خاک ونزوئلا حدود ۱۳۰۰ کیلومتر و فاصله پورتوریکو تا میامی (مرکز ایالت فلوریدا) ۱۶۰۰ کیلومتر است یعنی بهسادگی امکان حملات موشکی و دریایی و انتقال نیروی نظامی آمریکایی ممکن است.
4⃣ اگر وضع داخلی کنونی آمریکا اجازهی مداخله نظامی میداد، شک نکنیم که ترامپ علامتی همدلانه در موافقت با درخواستهای #ریک_اسکات و #مارکو_روبیو، سناتورهای مهاجم و جنگطلب فلوریدا (مأمن اصلی مافیای مقتدر شکل گرفته بر بنیاد مهاجرین کوبایی ضد کاسترو در دهه ۱۹۶۰ و سپس مهاجرین نیکاراگوئه و ونزوئلا و سایر کشورهای آمریکای لاتین) نشان میداد که از همان سهشنبه، روز #کودتای_نافرجام و مفتضحِ تیم بولتون-آبرامز در ونزوئلا، خواستار مداخلهی نظامی مستقیم آمریکا شدند.
5⃣ چنین نشد. پس از شکست سریع طرح کودتایی دولت ترامپ، فضا به حالت روزهای قبل بازگشت. رفتار دولت ترامپ در قبال ونزوئلا بار دیگر مبتنی شد بر #جنگ_روانی و #فشار_اقتصادی سنگین و تلاش برای دو شقه کردن جامعهی ونزوئلا و سوق دادنِ این کشور به #فروپاشی_داخلی.
6⃣ رفتار دولت ترامپ در قبال ایران از همین الگو پیروی میکند به اضافهی تجارب دو تحول بزرگ تاریخ معاصر ایران که کانونهای غربی شناخته شده در طراحی و اجرای آن، بر بنیاد بسترهای داخلی، سهم جدی داشتند:
👈 کودتای ۱۲۹۹ و استقرار دیکتاتوری رضا خان و دوران چهار ساله انحلال قاجاریه و استقرار سلطنت پهلوی (۱۳۰۴)
👈 و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که بر دوشقه کردن و تشدید تنش داخلی استوار بود و با عملیات ربودن و قتل سرتیپ افشارطوس، رئیس شهربانی دولت مصدق، در ۳۱ فروردین ۱۳۳۲ و جنگ تبلیغاتی سنگین و بحران شدید سیاسی ناشی از آن آغاز شد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ آیا تهاجم نظامی آمریکا به ایران جدی است؟
🎯 دوم:
1⃣ مرسوم شده که برای تبیینِ تعارضاتِ داخلی کنونی و رو به تشدیدِ #ایران از مفاهیم کلان و مبهم، یا #فراروایتها (Metanarratives)، همچون نزاع دو جناحِ #اصولگرا و #اصلاحطلب یا تعارض دو نگاه #لیبرالی و #دولتگرا (شبه سوسیالیستی) به اقتصاد استفاده میکنند.
2⃣ این رویکرد به شدت گمراهکننده است.
3⃣ آنچه در ایران میگذرد، هرچند در خاستگاه و سیر تکوین خود، در این تعارضاتِ نظری نیز ریشه دارد، ولی اکنون بیش از هر چیز، تکاپویِ تخریبیِ کانونهایی است که تعبیر #مافیای_ایرانی زیبندهترین عنوان برای آن است.
4⃣ این مافیایی است که از دوران جنگ هشت ساله با ورود به معاملاتِ غیرقابل کنترل و فسادآور با خارج، بهویژه قاچاق اسلحه و نفت، واردِ پیوند و تعامل با مافیاهای مشابه، بهویژه #مافیای_اسرائیل و #مافیای_اوکرائين شد و سپس برای #پولشویی و انتقال ثروتهای کلان خود، به تداوم و تعمیق این ارتباطات پرداخت.
5⃣ هستهی اصلی اقداماتی که در جهت به ستوه آوردن و برانگیختن مردم به شورش و «فروپاشیِ ایران از درون» انجام میشود را باید در عملکرد این کلپتوکراتهای عمیقاً فاسد جستجو کرد که به تعبیر ژنرال پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا، از هرگونه حسِّ میهندوستی بیبهرهاند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ آیا تهاجم نظامی آمریکا به ایران جدی است؟
🎯 سوم:
🌐 گمراهکننده بودنِ کاربرد اینگونه مفاهیمِ کلان برای تبیینِ چالشهای کنونی ایران، در کامنت یکی از دوستان به خوبی بیان شده که عیناً نقل میکنم:
👈 «نه این دولت و نه هیچ دولتی در جمهوری اسلامی #لیبرال نیستند، هیچ اقتصادی دستوریتر از اقتصاد ما پیدا نمیکنید.
1⃣ مگر اقتصاد لیبرالی این همه مداخلات دولتی و مراجع اقتصادی اجرایی دولتی دارد؟
2⃣ مگر اقتصاد لیبرالی این همه مراجع مقرراتگذار برای همه شئون اقتصادی کشور دارد؟
3⃣ مگر نه اینکه در اقتصاد لیبرال قوانین ضدانحصار جلوی ایجاد تراستها و کارتلهای منحصربفرد و حاکمیت آنها بر بازار را میگیرد؟
4⃣ مگر نه در اقتصاد لیبرال رقابت در بازار آزاد است که قیمتها را مشخص میکند؟
5⃣ مگر نه اینکه در اقتصاد لیبرال مالکیت خصوصی و حقوق مالکانه اشخاص محترم است؟
👈 در عمل که دولتها بر خلاف این مشی عمل کردهاند: مالکیت خصوصی مردم و اموال خصوصی آنها را تباه کردهاند، در همهی مسائل مقرراتگذاری میکنند، خود انحصار میدهند و رقبا را با حمایت از انحصارگران درهم میشکنند. این اقتصاد، لیبرال نیست، کمونیستی هم نیست، ملغمهای پر از #فساد است که #کانونهای_نفوذ سودِ خود را در آن دنبال میکنند.»
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
5.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ نژاد برتر به دنبال بردهداری!!
🎬 در این ویدئو حاخام کشتیل در مدرسه عقیدتی نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی میگوید: «به امید خدا بردهداری باز خواهد گشت. عربها باید بردهی ما باشند، میخواهند که برده باشند، این مسئله ژنتیک است. آری ما به برتری نژادی یهود باور داریم.»
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 هاشمی و خاتمی : دو روی یک سکه؟ (1)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت 30)
🌐 سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایهداری (6)
1⃣ #دولت_سازندگی دیگر به سوی #سرمایهداری غلتیده بود و اکبر #هاشمی_رفسنجانی بانی تحولاتی شد که آثار زیانبار آن، سالها بعد گریبان خودش را نیز گرفت. او البته در ظاهر سعی میکرد بیشتر روی مسائل اقتصادی متمرکز باشد و شخصیت سیاسیاش را هر چه بیشتر از حاشیههای اقدامات لیبرالی دولت در حوزهی فرهنگ و سیاست دور نگه دارد.
2⃣ با این حال حتماً به پیامدهای فرهنگی و سیاسی استراتژی #توسعه_اقتصادی کابینهاش اشراف داشت؛ همان استراتژیای که «متحدانِ» پنهانِ روزهای ریاستجمهوری و «منتقدانِ» آشکارش در #عصر_اصلاحات آن را نشاندهندهی «سیمای مترقی بورژوازی» خواندند.
3⃣ هاشمی رفسنجانی روز 18 آبان 1369 «مانیفست دولت» و «سیمای سیاست» خود را با عنوان #مانور_تجمل در خطبههای نماز جمعه ارائه کرد:
👈 اظهار «فقر» و «بیچارگی» کافی است. این رفتارهای «درویش مسلکانه» وجههی جمهوری اسلامی را نزد جهانیان تخریب کرده است. زمان آن رسیده که مسئولین ما به «مانور تجمّل» روی آورند... هر چند ما «فقیر» باشیم و اقتصادمان به سامان نباشد، اما برای آنکه در دیدگان سایر ملل مسلمان و غیرمسلمان، «ملتی مفلوک» جلوه نکنیم، لازم است تا «جلوههایی از تجمل» در چهره کشور و مسئولین حاکمیتی رؤیت شود.
4⃣ چنانکه #اصلاحطلبان بعدها نوشتند: شخصِ «هاشمی رفسنجانی به جنگ گفتمان رسمی انقلاب رفت؟!». آنچه بدیهی است، خطبههای نماز جمعه او خبر از ظهور سیاستهایی جدید میداد که با آموزههای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تعارض داشت.
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 yon.ir/khashemi
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
✡ رئیس «دولت کارگزاران» برای مشروعیتبخشی به برنامه «توسعه اقتصادی» خود، قرائتی تازه از زندگی پیامبر اعظم (ص) ارائه کرد. رفسنجانی با نکوهش شدید «زندگی فقیرانه» گفت: «رسول اکرم برای هر زن [از زنان خود] یک اتاق تهیه کرده بودند، در حالی که دیگران فاقد آن [امکانات] بودند»!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 هاشمی و خاتمی : دو روی یک سکه؟ (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت 30)
🌐 سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایهداری (6)
1⃣ رئیس «دولت کارگزاران» چارهای نداشت تا برای مشروعیتبخشی به برنامهی #توسعه_اقتصادی خود به قرائتی تازه از زندگی پیامبر اعظم (ص) اتکاء کند. بهتدریج، #سکولاریسم و «دین» نه در نظر بلکه در عمل با هم در میآمیخت. در لحظهای از همان خطبهها، وقتی هاشمی رفسنجانی به نکوهش شدید «زندگی فقیرانه» و «حزباللهیهای یقه چرکین» دست زد، با استناداتی روایی گفت: «رسول اکرم برای هر زن [از زنان خود] یک اتاق تهیه کرده بودند، در حالی که دیگران فاقد آن [امکانات] بودند»!!
2⃣ این قرائت بعدها به جایی رسید که تابستان سال 1387 سردبیر ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران ایران به صراحت ادعا کرد اگر حضرت خدیجه (س) بهعنوان یک #سرمایهدار در کنار حضرت محمد (ص) نبود، «پیامبر به انجام رسالت خویش موفق نمیشد»!!
3⃣ کارگزاران دولت هاشمی میپنداشتند: «قانون #سرمایهداری مدرن» هم «دینی» و هم «عادلانه» است، چون همانند قرائت اکبر هاشمی رفسنجانی «کام گرفتن از خلقت دنیا» را «فریضهی اسلامی» میپندارند و میگویند «لیبرالها و محافظهکاران سعی میکنند از دنیا لذت ببرند، اما لذت مشروع؛ و شریعت در اینجا نه اخلاق که قانون است»!!
4⃣ این قانون البته منافع «کمونیستها» و «مسلمانان» را هم بهتر تامین میکند! چون:
👈 «در چنین نظامی، بلوکهای اجتماعی نمایندگان سیاسی خود را دارند. «نهادهای اقتصادی» وابسته به هر بلوک از نمایندگان خاص خود با پول و رأی دفاع میکنند و برای به دست آوردن حکومت رقابت میکنند. در چنین نظامی، سرمایهداری مانند «فردریش انگلس» میتواند از «حزب کمونیست» دفاع کند و سرمایهداری مانند «حضرت خدیجه» از «جامعه اسلامی» حمایت کند»!!
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 yon.ir/khashemi
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
🎯 هاشمی و خاتمی : دو روی یک سکه؟ (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت 30)
🌐 سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایهداری (6)
1⃣ #حسین_مرعشی دبیر کل #حزب_کارگزاران ایران در تبیین مرامنامه و فلسفهی نزدیکترین گروه سیاسی به #سردار_سازندگی گفت که در عرصهی سیاسی #اسلام و #لیبرالیسم آشتی پذیرند و «دیدگاه لیبرالیِ ما معتقد است که حاکمیت مسئول هدایت مردم نیست و این درسی است که قرآن به ما میدهد»!!
2⃣ مرعشی سپس با لحن ویژهی خودش، خیلی هیجانزده درباره پروژه #سرمایهداران و #تکنوکراتها برای «تغییر رهبری نظام» ابتدا خیلی محافظهکارانه اظهار داشت اگر سیاستهای حزب کارگزاران با سیاستهای رهبری مغایر بود، کارگزاران در چارچوب سیاستهای رهبری عمل میکند، اما یک دفعه تفسیری خلاف نص از «قانون اساسی» ارائه داد:
👈 «این پتانسیل در قوانین موجود است که «کارگزاران سازندگی» به تنهایی و یا در ائتلاف با مجموعهای از احزاب میتواند «ترکیب مجلس خبرگان» را به شکلی تعیین کند که اعضای آن خبرگان به این دلیل که سیاستهای رهبری در آن مقطع را مناسب با زمان و شرایط کشور نمیدانند، اقدام به #تغییر_رهبری کنند. لذا بر همین اساس رهبر «تغییر» میکند. اینچنین است که احزابی که «ترکیب خبرگان» را چیدهاند، میتوانند اهداف و سیاستهای مدنظر را از طریق «رهبری جدید» اعمال کنند»!!
3⃣ رویکرد کارگزاران، ناشی از همان ذات سرمایهداری نوپا و بورژوازی نوخاستهای است که در انگلستان بهخاطر منافع اقتصادیاش حاکم وقت را برکنار و اعدام کرد و در ایران هم خرده بورژوازی شبهمدرن را برای مقابله با سیاستهای نظام به کوچه و خیابان فرستاد؛ مدلی دیگر از «شورش اشرافیت علیه جمهوریت» با پشتوانه «ارتش بورژوازی در کوچه».
4⃣ منشاء ظهور این انگارهها را باید درون یک پیوند سیاه جست و تنها #اصلاحطلبان هم دربارهی نتایج «پیوند» دولت اکبر هاشمی رفسنجانی با طبقه «سرمایهداری نوپا» اتفاقنظر نداشتند. #یرواند_آبراهامیان، تاریخدان ایرانیتبار و یکی از اعضاء هشتگانهی مرکز نشر اسناد تاریخی CIA در کتاب «تاریخ ایران مدرن» معتقد است: سیاستهای توسعهی اقتصادی دولت سازندگی اگرچه کشور را به «بحران» کشید، اما «راه را نه برای یک انقلاب بلکه برای اصلاحات هموار کرد.»
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 yon.ir/khashemi
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران