✅ این روزها و با شیوع #کروناویروس، بازار شایعات هم داغ است. از کارتون #سیمپسونها تا کتاب #چشمان_تاریکی که ادعا میشود شیوع این ویروس را پیشگویی کردهاند! عدهی زیادی از دوستان کانال هم این خبرها را برای ما میفرستند و انتظار دارند ما هم اینگونه اخبار را منتشر کنیم. اما متأسفانه نه اعتقادی به صدق این اخبار زرد داریم و نه فرصت کافی برای توضیح!
🔸 حلال کنید / ملتمس دعا / ادمین
✡ تصویر «دین کونتز» و جلد کتاب «چشمان تارکی»
✅اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ آیا دین کونتز چهل سال پیش بیماری کروناویروس را پیشبینی کرده است؟
1⃣ در چند روز اخیر مطالب فراوانی درباره رُمان #چشمان_تاریکی نوشته #دین_کونتز، داستاننویس آمریکایی، پخش میشود دال بر اینکه گویا وی ۴٠سال پیش شیوع بیماری #کروناویروس را با نام «ووهان ۴۰۰» پیشبینی کرده است. [۱]
2⃣ کتاب دین کونتز رُمان تخیلی است. ژانر #ویروس_آخرالزمان The Armageddon virus، که سبب مرگومیر بسیاری از مردم جهان میشود، سوژهٔ جذابی است و از دهههای پیشین داستان و فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی فراوانی با این موضوع ساخته شده است. [۲] بنابراین، سوژهای که دین کونتز برگزیده بدیع نیست و سابقهٔ مفصل دارد.
3⃣ آنچه سبب شده در روزهای اخیر کتاب دین کونتز شهرت یابد به دو دلیل است: اول، اعلام سال ۲۰۲۰ بهعنوان زمان شیوع بیماری؛ دوم، انتخاب نام «ووهان ۴۰۰» برای ویروس خود و شیوع آن از آزمایشگاهی در شهر #ووهان چین.
4⃣ انتخاب سال ۲۰۲۰ بهعنوان زمان شیوع «ویروس آخرالزمان» نیز بدیع نیست. پیش از دین کونتز کسانی بودند که سالهای مختلفی را بهعنوان زمان #آخرالزمان اعلام میکردند از جمله خانم #جین_دیکسون، پیشگو و منجّم خودخوانده آمریکایی (متوفی ۱۹۹۷) که سال ۲۰۲۰ را زمان آخرالزمان میدانست. [۳]
5⃣ دربارهٔ نام «ویروس ووهان ۴۰۰» نیز #پیشگویی در کار نیست. کتاب دین کونتز ابتدا در سال ۱۹۸۱ منتشر شد. آن زمان شروع دوران ریاستجمهوری #رونالد_ریگان و اوج دوران #جنگ_سرد دو بلوک آمریکا و شوروی بود و در آمریکا انتساب «شرّ» به جهانِ #کمونیسم جاذبهٔ داستانی و سینمایی فراوان داشت. دین کونتز در کتابش، که با نام مستعار «لی نیکولز» منتشر کرد، این ویروس آخرالزمان را به اتحاد #شوروی منتسب کرد، نام آن را «گورکی ۴۰۰» گذاشت و خاستگاهش را شهر #گورکی (نیژنی نووگورود کنونی) معرفی کرد که در آن زمان از مراکز مهم تحقیقاتی و آزمایشگاهی شوروی سابق بود.
6⃣ چاپ دوم کتاب در سال ۱۹۸۹ منتشر شد و این بار دین کونتز از نام واقعی خود استفاده کرد. در این زمان اوج فروپاشی اتحاد شوروی بود که کمی بعد (۲۶ دسامبر ۱۹۹۱/ ۵ دی ۱۳۷۰) به انحلال رسمی این دولت انجامید. در این زمان «هراس از شوروی» جاذبه داستانی نداشت. بنابراین، دین کونتز در این چاپ نام ویروس را به «ووهان ۴۰۰» تغییر داد و منشاء آن را شهر ووهان چین خواند که از دهه ۱۹۶۰ از مراکز مهم علمی و آزمایشگاهی چین بود زیرا هنوز چین سیاست جدید همپیوندی با غرب را آغاز نکرده و از منظر ژانر تخیّلی آخرالزمانی نامش بهعنوان قدرت کمونیستی هراسناک بود.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📖 بالا: تصویر چاپ سال ١٩٨١ کتاب «چشمان تاریکی» با اشاره به اسامی «گورکی ۴٠٠» و «روسیه».
📖 پایین: تصویر نسخهٔ بعد از سال ١٩٨٩ کتاب که نام «گورکی ۴٠٠» با «ووهان ۴٠٠» جایگزین شده!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌐 پینوشتها:
۱- درباره ادعای پیشبینی کروناویروس در کتاب دین کونتز مطالب متعددی منتشر شده. برای آشنایی بیشتر مقاله زیر مفید است:
👉 Kate Whitehead
China wasn’t original villain in book ‘predicting’ coronavirus outbreak – it was Russia
The South China Morning Post
Published: 20 Feb, 2020
👉 https://www.scmp.com/lifestyle/arts-culture/article/3051619/china-wasnt-original-villain-book-predicting-coronavirus
👈 برای آشنایی با شهرت کتاب دین کونتز در روزهای اخیر و عدم انطباق آن با بیماری کروناویروس بنگرید به گزارش ۲۸ فوریه ۲۰۲۰ خبرگزاری رویترز:
👉 Partly false claim: a 1981 book predicted the coronavirus 2019 outbreak
👉 https://www.reuters.com/article/uk-factcheck-coronavirus-koontz-book/partly-false-claima-1981-book-predicted-the-coronavirus-2019-outbreak-idUSKCN20M19I
۲- بنگرید به مقاله زیر در ویکیپدیای انگلیسی:
👉 Apocalyptic and post-apocalyptic fiction
👉 https://en.wikipedia.org/wiki/Apocalyptic_and_post-apocalyptic_fiction#Pandemic
۳- بنگرید به زندگینامه جین دیکسون در ویکیپدیای انگلیسی:
👉 https://en.wikipedia.org/wiki/Jeane_Dixon
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز دوشنبه
🌞 ١٢ اسفند ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ٧ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری
✝ ٢ مارس ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ۶ آدار ۵۷۸۰ عبری
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✅ قبل از مطالعهی مطالب امشب لازم است قسمت قبلی مقاله و خصوصاً خاطرات اردشیر ریپورتر را مطالعه کرده باشید.
✡ رضاخان و محمدرضا پهلوی در تخت جمشید
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مکتب اردشیرجی در تاریخنگاری معاصر (١)
💥 ریپورترها، اینتلیجنس سرویس و ایران – قسمت سوم
1⃣ خاطرات #اردشیر_ریپورتر طرح یک «مانیفست» اعتقادی را منعکس میسازد که براساس آن ایدئولوژی #ناسیونالیسم_شاهنشاهی پی ریخته شد و طی قریب به ۶ دهه به شدت ترویج شد.
2⃣ ژرفکاوی در تاریخ معاصر ایران نشان میدهد که این ایدئولوژی در واقع در سه کانون ریشه داشت:
👈 #استعمار_بریتانیا که در جستوجوی مناسبترین کارافزار سیاسی و ایدئولوژیک سلطه بر ایران بود،
👈 طرحهای بلندپروازانه مالی و آرمانی محافل قدرتمند #یهودی اروپا و در رأس آنها #خانواده_روچیلد،
👈 کینهها و رویاهای فروخفته ١٣٠٠ ساله اشرافیت و #موبدان ساسانی که در عملکرد برخی محافل #الیگارشی_پارسی هند تبلور مییافت که به تبع نقش درجه اول خود در اقتصاد هند، #نفوذ جدی در حکومت انگلیسی هندوستان داشتند.
3⃣ اردشیر ریپورتر بهعنوان یک پدیدهٔ تاریخی، ثمرهٔ اشتراک منافع و درآمیزی این سه کانون قدرت بود.
4⃣ این رساله، که محکمترین و قابل دفاعترین استدلالات ممکن را در تبین و توجیه «ضرورت تاریخی» #سلطنت_پهلوی در خود متبلور ساخته، در دهههای بعد در شالودهٔ مکتبی تمامعیار در #تاریخنگاری_معاصر ایران قرار گرفت و باید افزود که تاکنون هیچ نکته جدیدی بر تحلیل #اردشیرجی افزوده نشده است.
5⃣ تشابه، و گاه انطباق کامل آثاری که در دهههای بعد، تا امروز، با نیّت توجیه جایگاه ضروری و اجتنابناپذیر #دیکتاتوری_رضاخان در تاریخ ایران نگاشته شده، با خاطرات اردشیرجی حیرتانگیز است و لذا ما محقّیم که این نحلهی تاریخی را #مکتب_اردشیرجی نامگذاری کنیم.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ رضاخان و محمدرضا پهلوی در تخت جمشید
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مکتب اردشیرجی در تاریخنگاری معاصر (٢)
💥 ریپورترها، اینتلیجنس سرویس و ایران – قسمت سوم
📚 پیروان «مکتب اردشیرجی» بهمنظور اثبات چارچوب نظری فوق، اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران در آستانهٔ صعود #رضاخان را به شیوهای خاص تحلیل میکنند و با #برجستهکردن برخی عوامل و #نادیدهگرفتن عوامل دیگر و گاه #تحریف صریح واقعیتها نتایج دلبخواه خود را از متن تاریخ استخراج مینمایند. این شیوهٔ خاص بازبینی تاریخ ایران در دو دهه نخستین قرن بیستم میلادی به شرح زیر است:
1⃣ در زمینهٔ نقش قدرتهای بیگانه در حوادث ایران، بهشدت نقش #روسیه و #آلمان و #عثمانی برجسته میشود، تا بدینوسیله در قبال نقش #بریتانیا توازن ایجاد شود.
2⃣ جایگاه #قرارداد١٩١٩ بهعنوان آخرین راهحل بریتانیا برای سیطره بر ایران، بهشدت بزرگ میشود! [تا از انحلال آن، پایان سیطرهٔ بریتانیا بر ایران را نتیجه بگیرند!] و نام و نقش لُرد کرزن، وزیرخارجه وقت، بیش از حد مطرح میگردد تا فراموش شود که چهرهای تعیینکنندهتر از او در کابینه بریتانیا وجود داشت و او #وینستون_چرچیل، وزیر جنگ و مقتدرترین چهره تاریخ معاصر انگلیس، بود که در همان زمان با کمک #لورنس_عربستان به کار تأسیس دولتهای جدید در خاورمیانه اشتغال داشت.
3⃣ با بزرگنمایی نقش قدرتهای رقیبِ بریتانیا، #نهضتهای_مردمی را به وابستگی متهم میکنند. از دیدگاه آنان نهضت میرزا کوچکخان در شمال، نهضت شیخ محمد خیابانی در آذربایجان و نهضت مجتهد لاری در جنوب، آشوبهای تجزیهطلبانه وابسته به بلشویسم و یا آلمان بود و نهضت کلنل محمدتقیخان پسیان در خراسان، یاغیگری!!
4⃣ مکتب فوق برای اثبات مشروعیت تاریخی سلطنت رضاخان، سهم قابل توجهی را به تشویه چهره #روحانیت و #اسلام اختصاص میدهد و این سنّت پس از اردشیرجی نیز، توسط شاگردان و پیروان او پی گرفته شد. در خاطرات اردشیر فاش شد که چگونه قریب به دو سال و نیم رضاخان قزاق را با جنون ضداسلامی و ضدروحانیت آموزش میداد و تا پاسی از شب قصههایی از «فساد طبقه علماء» به گوش او میخواند.
5⃣ بهمنظور توجیه تاریخی #سلطنت_پهلوی، بخش ویژهای به تخریب چهره ایلات و عشایر اختصاص یافته تا نقش رضاخان بهعنوان سرکوبگر قسیّ این بخش از جامعه ایرانی تبرئه شود.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍ مقالهی فوق، مقالهای بسیار مهم و مفصل است که چکیدهای از آن را مطالعه کردید. متن کامل مقاله را در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/pahlavi/10485
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter