📚 تصویر جلد دو کتابِ «جزیره خضراء و تحقیقی پیرامون مثلث برمودا» و «جزیره خضرا؛ افسانه یا واقعیت؟»
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ حزب شیطان و مثلث برمودا
☠ تمدن شیطان - قسمت پنجم
🌍 جزیرهٔ خضراء و مثلث برمودا
1⃣ منطقه ماسونی ٣٣ درجه و تاریخ مشکوک عملیات اول در برمودا، که با فاصلهٔ کمی از بمباران اتمی شهرهای ژاپن بر روی همین عرض جغرافیایی اتفاق افتاد، آن را بهعنوان یک #پرونده_ماسونی قابل تأمل میکند.
2⃣ نکتهٔ تأسفآور یا تأملبرانگیز اینکه چندی پیش در طی نگارش یک کتاب (*) ادعا شد که #مثلث_برمودا همان #جزیره_خضراء است که در روایتی مجعول محل زندگی فرزندان امام زمان (عج) و رفت و آمد ایشان است!
3⃣ با توجه به جوّ وحشتی که در خصوص این مثلث پیشتر ایجاد شده بود، این ادعا با موضوع #تروریسم_اسلامی گره خورد و از امام مظلومِ ما چهرهای خشن ساخت که -العیاذ بالله- برای مخفیماندن در جزیره خضراء دست به کشتار افراد بیگناهی میزند که از آن منطقه عبور میکنند!!
4⃣ هماهنگ شدن این دو جریان در تبلیغات ضداسلامی غرب، #سوءظن را به اقدام دوم بیشتر میکند.
✍ دکتر محمدهادی همایون
🔸 (*) در سالهای اخیر، مؤلفی عراقی بهنام «ناجی النجار»، کتابی درباره جزیره خضراء نوشت و آن را با مثلث برمودا تطبیق داد. «علیاکبر مهدیپور» این کتاب را با عنوان «جزیره خضراء و تحقیقی پیرامون مثلث برمودا»، همراه با افزودههایی، به فارسی ترجمه کرد. علامه «سید جعفر مرتضی عاملی» بر این کتاب نقد نوشت و علاوه بر اینکه سند و محتوای روایت را نقد کرد، تطبیق جزیره خضراء را بر مثلث برمودا ناروا دانست. کتاب دیگری که سند و محتوای داستان جزیره خضراء را با تفصیل بیشتر نقد کرده و اشکالات این حکایت را نمایانده و به نقد نظریه انطباق جزیره خضراء بر مثلث برمودا پرداخته، کتابی است شامل دیدگاههای علما که «ابوالفضل طریقهدار» با عنوان «جزیره خضرا: افسانه یا واقعیت؟» تدوین کرده است. [اندیشکده مطالعات یهود]
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ متن کامل مقالهٔ «حزب شیطان در جنگ جهانی دوم و جنگ سرد» را اینجا بخوانید:
👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-politics/11114
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : جمعه
🌞 ٣٠ خرداد ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٢٧ شوال ۱۴۴۱ هجری قمری
✝️ ١٩ ژوئن ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢٧ سیوان ۵۷۸۰ عبری
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌍 ویلیام موریس هیوز (William Morris Hughes) معروف به بیلی هیوز (Billy Hughes) هفتمین نخستوزیر استرالیا
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مالکان حقیقی اقیانوسیه
🔸 در ١۹ ژوئن ١٩١٩، مجلهٔ «سَتِردی ایونینگ پُست» (١) به نقل از #بیلی_هیوز (٢) نخستوزیر استرالیا مینویسد:
✍ «خانوادهٔ #مونتفیوره (٣)، استرالیا را از آن خود کردهاند؛ تمام نواحی زرخیز یا مراکز نگهداری دام از «تاسمانیا» (۴) تا «نیو ساوت ولز» (۵) به آنان باج و خراج سنگین پرداخت میکنند. آنان مالکان حقیقی قارهٔ اقیانوسیه هستند. چه فایدهای دارد که کشوری ثروتمند باشیم، ولی تمام ثروت کشور در دست #یهودیان آلمانی باشد!»
📚 منبع: کتاب «صهیونیسم در مسیر سلطه»، نوشته: «اندرو کارینگتن هیچکاک»، ترجمه: «محمدیاسر فرحزادی»، تهران: نشر ساقی، چاپ اول ١٣٩١، ص٩٢-٩٣.
📖 پینوشتها:
🔸(1) Saturday Evening post
👈 «ستردی ایونینگ پست» یا «مجلهٔ شنبه شب» یک دوماهنامهٔ آمریکایی است. مجلهٔ هفتگی تحت این عنوان از سال ۱۸۹۷ تا سال ۱۹۶۳ و پس از آن هفتهای دو بار تا ۱۹۶۹ منتشر میشد. از دههٔ ۱۹۲۰ تا دههٔ ۱۹۶۰ آن را یکی از مهمترین مجلات میشناختند و بهطور گستردهای توزیع میشد و از مجلات بانفوذ آمریکایی در بین طبقهٔ متوسط بود. اما خوانندگان آن در دههٔ ۱۹۶۰ کاهش یافتند.
🔸(2) Billy Hughes
👈 ویلیام موریس بیلی هیوز (تولد: ۲۵ سپتامبر ۱۸۶۲ و مرگ: ۲۸ اکتبر ۱۹۵۲) سیاستمدار استرالیایی و هفتمین نخستوزیر استرالیا از حزب کارگر بود.
🔸(3) Montefiore family
👈 برای آشنایی با خانوادهٔ یهودی «مونتفیوره» و روابط خویشاوندی آنها با #روچیلدها بنگرید به:
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3078
🔸(4) Tasmania
🔸(5) New South Wales
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : شنبه
🌞 ٣١ خرداد ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٢٨ شوال ۱۴۴۱ هجری قمری
✝️ ٢٠ ژوئن ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢٨ سیوان ۵۷۸۰ عبری
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ شهادتطلبی در جادهٔ خشم! (١)
🎬 تحلیل فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم»
📖 نگاهی به داستان فیلم
1⃣ داستان فیلم در دنیایی #پساآخرالزمانی تعریف میشود. جهان با مشکلات بسیارش، به ایستگاه آخر خود رسیده و روایت فیلم، روایتی پس از نابودی تمدن است. جنگ هستهای، آلودگیهای زیستمحیطی، بحران آب، جنگ بر سر سوختهای فسیلی و… دنیا را متلاشی کرده و از انسانها، دیوانههایی گرسنه و تشنه و مریض ساخته است.
2⃣ فردی بهنام #جو_جاویدان در سرزمینهای غربی، در شهری بهنام سیتادل قدرت را بهدست گرفته و با تسلط بر منابع مهم زندگی یعنی آب، خوراک و سوخت، بر مردم حکومت میکند.
3⃣ #مکس (تام هاردی) که در گذشته پلیس بوده و گویا بهخاطر عملکرد نادرستش، خانوادهٔ خود را از دست داده است، همچون روحی سرگردان در این دنیا به راه خود ادامه میدهد که ناگهان با #پسران_جنگ (جنگجویان جو جاویدان) روبهرو میشود و به اسارت درمیآید.
4⃣ از سوی دیگر، یکی از فرماندهان زنِ جو جاویدان، بهنام #فیوریوسا (شارلیز ترون) به او خیانت میکند و تانکری که قرار بود به شهر مجاور رفته و سوخت تهیه کند را، بههمراه پنج همسر جو ربوده و به شرق میگریزد. جو بههمراه پسران جنگ به تعقیب فیوریوسا میپردازند و در همین کش و قوس، مکس از دست آنان میگریزد و خود را به تانکر فیوریوسا میرساند و با او راهی شرق و سرزمین مادران میشود.
5⃣ هنگامیکه آنان به #سرزمین_مادران میرسند، با کمال تعجب میبینند که آنجا تبدیل به یک باتلاق شده است. در حالیکه همه نا امید شدهاند، مکس پیشنهاد میدهد به #غرب یعنی همانجایی که از آن فرار کردهاند برگردند و از نبودِ پسران جنگ و جو جاویدان که در تعقیب آنان هستند، استفاده کرده و شهر را تصرف کنند و.…
✍️ نویسنده: میلاد خورسندی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ شهادتطلبی در جادهٔ خشم! (٢)
🎬 تحلیل فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم»
📖 تحلیل استراتژیک فیلم
1⃣ اولین چیزی که فکر را مشغول میکند صفتی است که در فیلم برای جو استفاده میشود. «جاودانگی» و «نامیرایی» از «صفات خدایی» است که لقب جو قرار گرفته و در فیلم بر آن تأکید میشود. برای شخصیتپردازی جو جاویدان، نیمنگاهی هم به #اودین (Odin)، خدای خدایان در اساطیر اسکاندیناوی شده است.
2⃣ دلیل دیگر بر اینکه فیلم قصد دارد جو را یک حاکم خداگونه توصیف کند، نامی است که بارها در فیلم تکرار میشود، یعنی: #والهالا (Valhalla) که این نام نیز در اساطیر اسکاندیناوی به معنی «تالار کشتگان» است و تنها کسانی به آن وارد خواهند شد که در جنگ کشته شوند و اودین مُهر تأیید بر ورود آنان بزند.
3⃣ لذا «پسران جنگ» که سپاه جو جاویدان هستند، سعی میکنند تا به هر نحوی شده در میدان جنگ کشته شوند و با ضمانت جو جاویدان به «والهالا» قدم بگذارند و به جاودانگی و رستگاری برسند. به زبان سادهتر والهالا، همان #بهشت خودمان است!
4⃣ کلماتی همچون «رستگاری» و «شاهد بودن» که در دیالوگ بین پسران جنگ رد و بدل میشود، به این معنا که: «شاهد باش بر اینکه ما جانمان را در راه جو جاویدان فدا کردیم و به عبارت دیگر: در راه جو #شهید شدیم»، بههمراه دیالوگهای دیگری که مفاهیم دینی را در ذهن تداعی میکنند، آنقدر در فیلم تکرار میشود که ما را به یقین میرساند که فیلم، صرفاً یک اثر اکشن نیست.
5⃣ «پسران جنگ» رستگاری خود را در کشتهشدن در راه جو جاویدان و ورود به والهالا میدانند. افراط آنان در این راه تا حدی است که حتی دست به کارهایی شبیه خودکشی و #انتحار در میدان جنگ میزنند تا جان خود را در راه جو جاویدان فدا کنند و کلید ورود به والهالا را بهدست آورند!
✍️ نویسنده: میلاد خورسندی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ شهادتطلبی در جادهٔ خشم! (٣)
🎬 تحلیل فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم»
📖 تحلیل استراتژیک فیلم
1⃣ داستان اصلی فیلم یک شورش است. شورش در برابر حاکم ظالمی که با تسلط بر نیازهای ضروری مردم بر آنها حکومت میکند. حاکمی که چیزهای خوب مثل زنان زیبارو و مواد مغذّی را، برای خود برداشته و درد و رنج و بدبختی را برای مردم گذاشته است. عدهای را با وعدهٔ بهشت، دور خود گرد آورده تا برای منافع او بجنگند و جان خود را فدا کنند!
2⃣ اما مقصد فیوریوسا و قیامش کجاست؟ به سمت «شرق»! آیا استفادهٔ مکرر از مفاهیم #شرق و #غرب در فیلم اتفاقی است؟! بیایید دقیقتر به مسأله نگاه کنیم. در فیلم، فیوریوسا مقصد خود را شرق یا سرزمین مادران معرفی میکند. سؤال این است که بین شرق و سرزمین مادران چه وجه مشترکی هست؟
3⃣ میدانیم که مرکز #ادیان_آسمانی در شرق و منطقهٔ خاورمیانه است. بهعلاوه این منطقه، مبدأ پیدایش #تمدنهای_بزرگ نیز هست. حال متوجه میشویم که چرا فیلم، «شرق» و «سرزمین مادران» را مترادف هم قرار میدهد. سرزمین مادران، یعنی: «سرزمینی که ادیان و تمدنها در آن متولد شدهاند».
4⃣ در ادامه معلوم میشود که سرزمین مادران نابود شده است. به این ترتیب فیوریوسا بههمراه بازماندگانِ سرزمین مادران و زنان جو، تصمیم میگیرند با سوختی که برایشان مانده در بیابان پیشروی کنند تا شاید به سرزمین قابل سکونتی برسند و از مکس هم درخواست میکنند که آنها را همراهی کند.
5⃣ در مقابل، پیشنهاد مکس این است که از همان راهی که آمدهایم به «غرب» بازگردیم و کنترل شهر را در نبود جو جاویدان و پسران جنگ در دست بگیریم، چرا که تمام چیزی که در «شرق» به دنبال آن بودیم، در همان غرب در دسترس ماست!
✍️ نویسنده: میلاد خورسندی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ شهادتطلبی در جادهٔ خشم! (۴)
🎬 تحلیل فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم»
📖 تحلیل استراتژیک فیلم
1⃣ با قبول پیشنهاد مکس، فرمان ماشینها و موتورها به سمت #غرب میچرخد. جو جاویدان هم که در تعقیب فیوریوسا در بیابان آواره است، با دیدن کانتینر حامل زنانش، با ارتش خود به تعقیب کانتینر میپردازد. این قسمت از فیلم، حدود ١٧دقیقه اکشن بیوقفه و نفسگیر را برای مخاطبانش رقم میزند.
2⃣ پس از یک درگیری سنگین در مسیر بازگشت به غرب، فیوریوسا و مکس با همکاری هم، موفق میشوند جو جاویدان را کشته و با جنازهٔ جو وارد شهر سیتادل (نماد آمریکا) شوند تا به مردم و فرزندان جنگ نشان دهند که جو نامیرا نیست و کشته شده است.
3⃣ مردم با فهم حقیقت، جو جاویدان و حکومتش را کنار میزنند و در صحنهٔ پایانی فیلم همه خوشحال هستند. مکس هم از عملکرد خود در همراهی فیوریوسا و نابودی حاکمی چون جو و نجات مردم زجرکشیده راضیاست و به رستگاری و خلاصی از عذاب وجدان، میرسد.
4⃣ «مکس دیوانه: جاده خشم» فیلمی هوشمندانه، هیجانانگیز و نوآورانه است که در پسِ اکشنهای جذابش، #وعدههای_الهی را پوچ قلمداد میکند، انسان را در مقابل خدا دعوت به #قیام میکند و عبور از خدا را برابر با آزادی و خوشی میداند. در یک کلام: فیلمی با محوریت #معنویتهراسی!
5⃣ فیلم، مخاطب را از «بهشت آخرتی» مأیوس، و به ساخت #بهشت_زمینی (که عقیدهای #یهودی است) تشویق میکند. جهانی منهای دین و #سکولار. جهانی که در آن #ادیان تبدیل به باتلاق شدهاند و برای بقا، باید تمام ادیان را از بین برد؛ چرا که انسان را به مسلخ بردگی میبرند!!
✍️ نویسنده: میلاد خورسندی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ متن کامل تحلیل استراتژیک فیلم «مکس دیوانه: جادهٔ خشم» را در آدرس زیر بخوانید:
👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/11147
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ١ تیر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٢٩ شوال ۱۴۴۱ هجری قمری
✝️ ٢١ ژوئن ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢٩ سیوان ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ مرگ #نیکولو_ماکیاولی فیلسوف سیاسی، شاعر، آهنگساز و نمایشنامهنویس ایتالیایی (١۵٢٧م)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ روچیلدها و امپراتوری جهانی صهیونیسم (١)
1⃣ نام #خاندان_روچیلد در فرهنگ غرب دارای شهرت افسانهای است؛ خاندانی که در اروپای قرن١٩ به نماد ثروت بدل گردید و مطبوعات اروپا آنان را «روچیلدشاه» میخواندند و #کارل_مارکس میگفت که تنها یکی از اعضای این خاندان میتواند تمامی سلطنت اطریش را بخرد!
2⃣ کارل بک، در هنگامهٔ انقلاب ١٨۴٨ اروپا شعری با نام «بنیاد روچیلد» سرود که بهسرعت به ترانهای مردمی بدل شد. در این ترانه نفرت مردم اروپا از روچیلدها چنین بیان میشد:
🔸من دست قدرتمند شما را میبینم
🔸که میتواند مرا
🔸تا زمانی که خونم توان جاری شدن دارد
🔸مضروب کند.
🔸ولی به فرمان خداوند و بی هیچ هراس
🔸میخوانم آنچه را که میدانم – آزاد.
3⃣ #روچیلدها کیستند؟ دائرةالمعارف بریتانیکا مینویسد:
📖 مشهورترین خانوادهٔ بانکدار اروپا که نام آنها بهتنهایی برای مدتهای مدید مترادف با ثروت افسانهای بوده است و برای قریب به ٢قرن بر تاریخ اقتصادی اروپا تأثیری جدّی داشتهاند. موفقیتهای مداوم آنان هنوز نیز بر همکاری پنهان میان شاخههای خاندان و توانایی آنها در سرمایهگذاریهای کلان استوار است.
4⃣ دائرةالمعارف یهود از خاندان روچیلد چنین تجلیل میکند:
📖 خاندان ثروتمند... که... در [تحقق] امر یهود، بهویژه در استقرار یهود در «ارض اسرائیل» و تأسیس دولت اسرائیل سهم زیاد داشته است...
5⃣ علیرغم این اهمیت، #امپراتوری_جهانی_روچیلدها برای ما ناآشناست و این ناآشنایی آنگاه عجیب جلوه میکند که پیوند عمیق ولی نامرئی روچیلدها را با #سلطنت_پهلوی مورد کاوش قرار دهیم و ابعاد حیرتانگیز آن را کشف کنیم.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تصویر «مایر آمشل روچیلد» (راست) و «ویلیام نهم» (چپ)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ روچیلدها و امپراتوری جهانی صهیونیسم (٢)
☠ مایر روچیلد و پسرانش
1⃣ نام #روچیلد از دو واژه آلمانی«Rot» و «Schild» مأخوذ است و اشاره به حفاظ قرمزرنگی است که اسحاق الهانان، نیای آلمانی این دودمان بر سر در خانهٔ خود در فرانکفورت میآویخت تا طبق رسم آن روز هویت #یهودی خود را مشخص سازد... تاریخ واقعی #خاندان_روچیلد با #مایر_آمشل_روچیلد آغاز میشود.
2⃣ کسب و کار مایر آمشل فروش عتیقهجات و سکههای قدیمی بود. در سال ١٧۶٩ با ویلیام، حکمران آیندهٔ هسه-کاسل (سلسلهای که بر بخشی از آلمانِ آن روز فرمان میراند) آشنایی یافت و به واسطهٔ مورد اعتماد او بدل شد. ویلیام، که بعدها با نام #ویلیام_نهم به سلطنت رسید، یک گردآورندهٔ آزمندِ سکّه و وارث بزرگترین ثروت اروپا بود و مایر آمشل به وی در تهیهٔ سکّههای کمیاب یاری میرسانید.
3⃣ زمانیکه ویلیام به قدرت رسید، مایر آمشل از کارگزاران دربار او شد که بر وامهای کلانی که او به فرمانروایان پروس میپرداخت نظارت داشت. مایر آمشل بهتدریج سهم خود را در این نقل و انتقالات مالی افزایش داد و با بودروس مشاور مالی ویلیام نهم پیوندی نزدیک یافت.
4⃣ با ظهور #ناپلئون، مایر آمشل طوفانهای آینده را پیشبینی کرد و برای استفاده از شرایط، پسران خود را در کشورهای اصلی اروپا پراکنده ساخت. مایر آمشل و سه پسرش (آمشل مایر و سالومون مایر و کارل/چارلز مایر) در فرانکفورت ماندند و هدایت شاخهٔ اصلی «بنیاد روچیلد» را بهدست گرفتند (پس از مرگ پدر، سالومون به اطریش رفت و کارل در ناپل اقامت گزید). پسر دیگر بهنام ناتان مایر به انگلستان رفت و پنجمین پسر بهنام جیمز/یعقوب مایر راهی پاریس شد.
5⃣ با این تمهید، «بنیاد روچیلد» به پنج شاخهٔ آلمانی، اطریشی، انگلیسی، ایتالیایی و فرانسوی، بهعنوان اندامهای یک شبکه واحد مالی، منقسم شد و در جریان جنگهای ناپلئون، یکصدمیلیون لیره سود برد!
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ «ناتان مایر روچیلد»؛ بنیانگذار شاخهٔ انگلیسی بنیاد روچیلد
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ روچیلدها و امپراتوری جهانی صهیونیسم (٣)
1⃣ شاخهٔ انگلیسی «بنیاد روچیلد» که بعدها نقش اساسی در توسعهٔ #امپراتوری_جهانی_صهیونیسم ایفاء کرد، توسط #ناتان_مایر_روچیلد بنیانگذاری شد. ثروت اولیهٔ ناتان نیز مانند پدرش به #ویلیام_نهم تعلق داشت. در سال ١٨٠۶، در پی فروپاشیِ فئودالنشینِ هسه-کاسل، ویلیام نهم با ثروت انبوهش به انگلستان گریخت، در انگستان ویلیام به خرید مبالغ عظیمی سهام دست زد و این وظیفه را به ناتان محول نمود. دائرةالمعارف یهود مدعی است که: «ناتان با سفتهبازیِ محتاطانه و درخشان موفق شد بی آنکه به منافع ویلیام لطمهای وارد سازد [!] برای خود ثروتی بیاندوزد».
2⃣ ناتان در حالیکه بهعنوان تاجر منسوجات انحصار خرید پوشاک ارتش انگلستان را بهدست گرفته بود، این مایحتاج را از قلب کشور متخاصم، یعنی فرانسه، توسط برادرش جیمز مایر تأمین میکرد!
3⃣ فعالیت دیگر این خانواده، انتقال کمکهای مالی انگلیسی به متحدینش در جنگ با ناپلئون، بهصورت شمش طلا بود. پس از کنگره وین، روچیلدها انتقال غرامت جنگی فرانسه شکست خورده به دولتهای پیروزمند به مبلغ ١٢٠میلیون لیره را تقبّل کردند و پس از جنگ با ثروت انبوهی که اندوخته بودند بهعنوان عمدهترین سرمایهگذاران وارد صحنهٔ بازسازیِ اروپای ویران شدند.
4⃣ آخرین «شاهکار» ناتان مایر در واپسین تقلای ناپلئون، یعنی جنگ واترلو، رخ نمود. در سال ١٨١۵، ناتان که پیروزی انگلیسیها را در جنگ پیشبینی میکرد، ثروت غیرمنقول خود را در انگلستان به بهای گزاف فروخت و پس از شکست ناپلئون که منجر به سقوط قیمتها شد، صدها برابر آنچه را که فروخته بود خرید و بدینسان در مدتی کوتاه ثروتی هنگفت را درو کرد.
5⃣ ویل دورانت مینویسد:
📖 ناتان، #خاندان_روچیلد را ممتاز و نامدار ساخته بود. ناتان بهصورت واسطهٔ معتمد حکومت انگلستان در معامله با قدرتهای خارجی درآمد. انتقال مبالغ هنگفت کمکهای مالی انگلستان به اتریش و پروس بهوسیلهٔ او انجام گرفت؛ و بالاخره همین شخص بود که در توسعهٔ صنعتی و بازرگانی انگلستان بعد از سال ١٨١۵ نقش عمده بر عهده داشت.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ «جیمز مایر روچیلد»؛ بنیانگذار شاخهٔ فرانسوی بنیاد روچیلد
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ روچیلدها و امپراتوری جهانی صهیونیسم (۴)
1⃣ در همین زمان که ناتان روچیلد در لندن ثروت افسانهای میاندوخت، برادر کوچکش #جیمز_مایر_روچیلد در پاریس، شاخهٔ فرانسوی #امپراتوری_روچیلدها را بنیاد مینهاد. جیمز بهسرعت به بانکدار درجهٔ اول و مهمترین شخصیت جامعه یهودی فرانسه بدل شد. او سرمایهگذار اصلی دربار فرانسه بود.
2⃣ نام جیمز روچیلد بهعنوان پیشاهنگ احداث راهآهن در تاریخ فرانسه ثبت است. جیمز روچیلد با دودمانهای سلطنتی اروپا نیز رابطهٔ حسنه داشت و دوست شخصی و واسطهٔ مالی #لئوپولد_اول، شاه بلژیک، محسوب میشد.
3⃣ گفتیم مایر آمشل (پدرِ برادرانِ روچیلد) با سه پسرش در فرانکفورت ماند. او در بحبوحهٔ جنگهای ناپلئونی درگذشت و پسر بزرگش آمشل مایر در رأس شاخهٔ پدری روچیلدها در فرانکفورت قرار گرفت.
4⃣ #آمشل_مایر_روچیلد عضو شورای دولتی تجارت پروس شد و در طول جنگ و بحران اقتصادی پس از آن مبالغ معتنابهی به حکّام آلمان وام داد. با مرگ آمشل، که وارثی بر جای نگذارد، فعالیتهای شاخهٔ فرانکفورت توسط برادرزادهاش مایر کارل پی گرفته شد.
5⃣ #مایر_کارل_روچیلد عضو مجلس لردهای پروس شد. نام مایر کارل روچیلد بهعنوان نخستین #یهودی که به عضویت جامعه اشراف آلمان درآمد در تاریخ ثبت است. مایر کارل در دوران حکومت بیسمارک، نقش بانکدار خصوصی او را ایفاء میکرد و با پیشنهاد و هدایت او بانک دولتی پروس تأسیس شد.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter