✡ تابوشکنی مرحلهای در سینما (2)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت اول)
1⃣ تاریخ هنری در جایجایِ دنیا نشان داده که گذر از #تابو ها در #جامعه_هنری خطی بیپایان دارد که به محض شکستهشدن تابوی کوچکی در مقطعی زمانی، بلافاصله در سالهای بعد میتوان انتظار آن را داشت که تابوهای بزرگتری همراستا با تابوی قبلی شکسته شوند و این اصلِ خدشهناپذیر وجودی را میتوان در پدیدهی بزرگ قرن بیستم، یعنی #صنعت_سینما بهخوبی مشاهده نمود.
2⃣ سینمای اوایل قرن بیستم، بعضاً سینمای محترمی شمرده میشد و این احترام تا به آن سطح بود که تعدادی از نسل اول تهیهکنندگان و کارگردانهای سینمای جهان همچون آلیس گی-بلاش، دی دبلیو گریفیث، سیسیل بی دمیل و… محل اقتباس آثار سینمایی خود را #کتاب_مقدس میشمردند و سعی میکردند #سبک_زندگی تودههای مختلف اجتماعی را همراه با توصیههای اخلاقی به سمت انسانیت بیشتر رهنمون باشند.
3⃣ اما این همه در حالی بود که پس از گذشت چندی، تابوشکنیهای پیدرپی فیلمها، متناسب با نیازهای جامعهی برآمده از نظامات #انسانمحور و #مادیگرا ی چپِ سوسیال و راستِ لیبرال، موجب شد تا اعتراضاتی هرچند محدود را در سطح #کلیسا ایجاد و برخی از روحانیون ارشد مسیحی را به موضعگیری در باب برخی آثار سینمایی کشاند.
👈 در ادامه به بررسی یكی از این آثار مینشینیم:
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/VoKgur
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تابوشکنی مرحلهای در سینما (3)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت اول)
1⃣ فیلم سینمایی #اکستازی (Ecstasy) محصول ۱۹۳۳ میلادی، که در ایران با عنوان #خلسه معرفی گردید، نخستین اثر سینمایی شاخص در صنعت سینمای جهان بود که صراحتاً #اعمال_جنسی را بر روی پرده نقرهای سینما به تصویر درآورد و به نمایش عمومی گذاشت.
2⃣ اکستازی در روزگار خود اقدام تابوشکنانهی ویژهای بود که به نویسندگی و کارگردانی #گوستاف_ماخاتی صورت پذیرفت. یک فیلم درام رمانتیک که به سه زبان آلمانی، چکی و فرانسوی، در کشور چکسلواکی تولید گردیده بود و طی آن بازیگر زن #یهودی این اثر سینمایی، یعنی #هدی_لامار در نقش همسر یک پیرمرد ایفای نقش مینمود.
3⃣ لامار برای نخستین بار بهعنوان یک بازیگر زن سینما در مقابل دوربین به صورتی کاملاً برهنه تصویر گردید و سکانسهای مختلفی از #برهنگی او در حال دویدن در جنگل و همچنین تصویر نمای نزدیک وی در حالت اُرگاسم و… در مجموع سبب شد تا این اثر سینمایی بهعنوان شاخصهای از برای تابوشکنیهای گسترده بعدی در صنعت سینمای جهان مبدل گردد.
4⃣ فیلم اکستازی با توجه به ساختار تابوشکنانه خود در ترسیم صحنههای شنیع و مستهجن جنسی، که تا آن زمان در سینمای جهان بیسابقه بود؛ اگرچه در ابتدای اکران عمومی خود بهسرعت از پردهی سینماهای ایالات متحده و برخی سینماهای دیگر در سراسر جهان به پایین کشیده شد؛ اما کمتر از هفت سال طول کشید تا تغییر رویکرد نظارت و ارزشیابی آثار سینمایی در آمریکا سبب شود تا این اثر سینمایی، بار دیگر بر سَردَر سینماهای آمریکا قرار گرفته و به جذب مخاطب گسترده در گیشههای فروش سینما در ایالتهای مختلف بپردازد!!
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/VoKgur
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تابوشکنی مرحلهای در سینما (4)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت اول)
1⃣ با توجه به آنچه گفته شد، #برهنگی یکی از نخستین #تابو هایی بود که بهصورت آهسته و بدون اینکه نهادهای فرهنگی و اجتماعی متوجه حضور تدریجی آن در عالم فیلم و در #صنعت_سینما باشند، شکسته شد.
2⃣ بدون شک شکست قُبح و تابوی ترسیم #اعمال_جنسی در رسانه-صنعت و هنر سینمای همهگیر آن روزها، برای سردمداران #صنعت_پورن بهترین راهکار تبلیغات ایدئولوژیهای بازاریشان به حساب میآمد و مخاطبان این فیلمها را هرچه بیشتر به سمت آن #سبک_زندگی که آنها در سر میپروراندند، رهنمون میساخت.
3⃣ البته #تابوشکنی (Breaking Taboo) و از بین بردن قُبح و شکستن خط قرمزهای عرفی و شرعی توسط فیلمهایی در ژانرهای متنوع سبب شد تا به مرور زمان، نهادهای روانشناسانه و جامعهشناسانه هم به مقابله با برخی آثار و تولیدات سینمایی وادار شوند.
4⃣ نهایتاً مطالبهی این نهادها جهت تصفیهی فیلمها و آثار سینمایی کار را به جایی رساند که #نظام_ریتینگ (Rating system) بهعنوان راهکاری ابتدایی و تا حدودی کارآمد برای جوامع مختلف فرهنگی، جهت کنترل این دست تابوشکنیها، به کار گرفته شود.
5⃣ یکی از فراگیرترین نظامات ریتینگ، سیستمی است که توسط انجمن تصاویر متحرک آمریکا (MPAA) مورد استفاده قرار میگیرد؛ سیستمی که به درجهبندی فیلمها و مجموع تولیدات سینمایی در ایالات متحده اختصاص داشته و تمامی خروجی صنعت سینمای آمریکا را در پنج سطح و گروه اصلی G ؛ PG ؛ PG-13 ؛ R و در نهایت NC-17 تفکیک و دستهبندی مینماید. (شرح مختصر هریک از این درجهها را میتوانید در سایت اندیشکده بخوانید.)
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/VoKgur
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تابوشکنی مرحلهای در سینما (5)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت اول)
1⃣ در این میان صنعت #سینمای_ایران نیز شوربختانه تا حدودی مسیری مشابه با آنچه در سینمای جهان گذشت را پیمود!
2⃣ #سینما از نخستین سالهای ورود خود به ایران، اساس کار خود را برای جذب مخاطب، بر اصل #تابوشکنی قرار داد. تابوشکنیای که مرحله به مرحله گسترده میشود و میتوان از آن با عنوان اصل #تابوشکنی_مرحلهای یاد کرد.
3⃣ این همه در حالی است که گذر از تابوهای اخلاقی و دینی که نشان از برنامههای پنهان و آشکار قدرتهای سلطهگر در دوران قبل از انقلاب داشته، با سوء مدیریت نهادهای متولی سینمایی در دوران پس از انقلاب، شرایط فرهنگی و بالاخص سینمایی کشور را امروزه به وادی #ولنگاری_فرهنگی کشانده است. / ادامه دارد...
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/VoKgur
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ شجرهنامه و اسامی عبری راکفلرها (1)
1⃣ در سلسله مقالات مربوط به گزارش ویژه #ایران_ایری_راکفلر، سرمایهگذاری #خاندان_راکفلر بر مقولهی کشاورزی و «غذا» را از حدود 120 سال قبل بررسی كردیم.
2⃣ در خلال بررسی سوابق این خاندان، مشخص شد که نام پدران این خانواده تا سال 1590 میلادی در دسترس است. #شجرهنامه_راکفلرها حاوی نکات جالبی است که ذکر آن در این گزارش خواهد آمد.
3⃣ نکته اول اینکه این خانواده آلمانیتبار هستند. آنها در نیمهی قرن 18 میلادی و در زمان #ویلیام_راکفلر از آلمان به آمریکا نقل مکان کردهاند.
4⃣ همچنین این خانواده در آلمان و آمریکا با پسوندها و نامهای فامیل مشابه پراکنده شدهاند. از جمله این اسامی میتوان به Rockefeller، Rockenfellar، Rockenfellaren، Rockefellow اشاره کرد.
5⃣ تعداد #راکفلرها با احتساب 5 فرزند برای هر خانواده، از سال 1590 تاکنون، حداقل حدود 10 هزار نفر است.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشكده:
👉 goo.gl/FuVx2V
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ شجرهنامه و اسامی عبری راکفلرها (2)
🎩 #راکفلرها تلاش زیادی میکنند که #یهودی معرفی نشوند، اما اسامی خانواده آنها – خصوصاً پیش از قرن بیستم – حاوی اسامی مکتبی یهودی است. تعدادی از اسامی از این قرار است:
1⃣ نام Goddard : نام جد اعلای راکفلرها در انتهای قرن شانزدهم، Goddard است. این کلمهی مکتبی از ریشهی god + hard بهمعنای «قوی و شجاع» آمده است. همچنین Goddard و Gothard نام فامیل تیرهای مشهور از یهودیان اشکنازی است.
2⃣ نامهای متعدد Johannes ، Johan و John در این شجرهنامه وجود دارد که در فارسی و عربی «یوحنا» و «یحیی» تلفظ میشوند. این نامها، اسامی عبری قدیمی هستند که در مسیحیت نیز کاربرد دارند.
3⃣ نام Elizabeth : الیزابت یک نام یونانی با ریشهی عبرانی است. اصل این کلمه، واژهی عبری אֱלִישֶׁבַע (Elisheva) به معنی my God is abundance (خدای من بخشنده و کریم) است.
4⃣ نام Peter : پیتر یا پطرس نیز یک نام قدیمی است که در زبان آرامی به معنای «سنگ و صخره» است. احتمالاً «پدر» فارسی و «پیتار» هندی نیز از همین ریشه است.
5⃣ نام David : از ریشه عبری דָּוִד یکی از نامهای مشهور عبری و همان داوود فارسی و عربی است.
6⃣ نام Sally : همان ساره یا سارا در عربی و فارسی است و از ریشهی کلمه عبری שָׂרָה گرفته شده است.
7⃣ نام Jacob : همان یعقوب فارسی و عربی که از ریشهی واژه عبری יַעֲקֹב گرفته شده است.
8⃣ نام Samuel : همان اسماعیل در فارسی و عربی و از ریشه عبرانی שְׁמוּאֵל گرفته شده است.
9⃣ نام Michael : معادل میکائیل فارسی و از ریشه מִיכָאֵל عبری است.
🔟 نام Abigail ، Abby : از ریشه عبری אֲבִיגַיִל است. هماکنون نیز با تلفظ Avigayil استفاده میشود.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشكده:
👉 goo.gl/FuVx2V
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter