✡️ کرونا در سینما (٢)
🎬 با نگاهی به فیلم "شیوع"
1⃣ در فیلم #شیوع یک بیماری ویروسی از هنگکنگ و توسط یک زن آمریکایی شروع شده، به شیکاگو و یکی از دوستان قدیمیاش سرایت میکند و سپس وقتی زن به محل سکونتش بازگشته، پسرش را دچار کرده و همسرش را هم در معرض ابتلا قرار میدهد.
2⃣ اما ویروس یاد شده که نتیجهٔ حاصل از ترکیبات #بیولوژیک درون بدن #خفاش و #خوک بوده، توسط خوک آلوده به رستورانی در هنگکنگ رسیده و از طریق سرآشپز آن رستوران به زنِ داستان منتقل میگردد.
3⃣ از این پس ویروس افراد بسیاری را در دنیا آلوده کرده و پس از مرگ سریع زن و پسرش و دوستش در شیکاگو، به دیگر نقاط جهان مانند انگلیس و هند و... کشیده شده و ٢.۵ میلیون نفر را در آمریکا و ٢۶ میلیون نفر را در سراسر جهان میکُشد.
4⃣ سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) تحقیقات وسیع خود را آغاز کرده و در همان اواسط کار یکی از متخصصین خود را براثر ابتلاء به بیماری از دست میدهند ولی متخصص دیگر تا پایان ماجرا حضور داشته و واکسن اصلی را کشف میکند.
✍️ سعید مستغاثی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ کرونا در سینما (٣)
🎬 با نگاهی به فیلم "شیوع"
1⃣ در این میان یک خبرنگار اینترنتی یا وبلاگنویس هم مدام به شایعات دامن زده و همهی تلاشها برای نابودی ویروس و بیماری را نتیجهی زد و بند #شرکتهای_دارویی با #سازمانهای_بینالمللی دانسته و خودش که گویا ١٢میلیون مخاطب در #فیسبوک دارد، دارویی را بهعنوان واکسن اعلام کرده و بابتش میلیونها دلار به جیب میزند!
2⃣ البته در کنار این شایعهپراکنیها، خود دکتر چیورز (سرپرست تحقیقات) هم به #آزمایشات_بیولوژیک ارتش آمریکا که معمولاً سرچشمهٔ چنین اختلالات بیولوژیکی و محیطزیستی است نیز مشکوک شده است.
3⃣ فیلم #شیوع تقریباً از اواسط خود به یک #فیلم_آخرالزمانی شبیه میشود، خیابانها و اماکن شهرها خالی شده، مردم به فروشگاهها و خانهها حمله میکنند، ارتش شهرها را ایزوله کرده و اجناس را میان مردم تقسیم میکند، گروههایی به غارت میپردازند و... اما برخلاف فیلمهای مشابه که به حضور زامبیها و یا موجودات عجیب و غریب میانجامد، فیلم "شیوع" بهگونهای واقعگرایانه پیش میرود.
4⃣ #استیون_سودربرگ تعلیق وحشت از ویروس و بیماری ناشناخته را در اواسط فیلم به نقطهی ناگزیری رسانده اما همچنان میتواند با انبوه بازیگران معروف فیلم، آن را از نقطهی یاد شده رها ساخته و به انجام قابل قبول و امیدبخشی برساند، در حالیکه از هیچ تغییر و تحول غیرمنطقی و فراتر از فیلمنامه نیز بهره نگرفته.
✍️ سعید مستغاثی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ کرونا در سینما (۴)
🎬 به بهانه فیلم "شیوع"
1️⃣ شباهتهای #فیلم_شیوع و آنچه امروز تحت عنوان #کرونا، بهصورت اپیدمی درآمده، باعث شده که شک و شبهههایی درمورد ساخت فیلم بهوجود بیاید و اینکه گویا سناریوی چنین واقعهای از حدود ١٠سال پیش ریخته شده.
2️⃣ اینکه بیماری چه در فیلم "شیوع" و چه در کرونا، از #چین آمده، منشأ آن #خفاش بوده و علائمی همچون #آنفولانزا دارد و بهسرعت #سرایت کرده و #مرگبار است، موضوعاتی است که بسیاری را نسبت به فیلم یاد شده و منشأ بیماری کرونا مشکوک کرده است.
3️⃣ مصاحبههایی هم که اخیراً و پس از اپیدمی ویروس کرونا توسط برخی دستاندرکاران فیلم صورت گرفته به این شکها و ابهامات افزوده است.
4️⃣ اسکات زی برنز نویسنده فیلمنامه "شیوع در مصاحبهای گفته:
👈 شاید بعضیها بگویند که این شباهتها غیرطبیعی است؛ اما من متعجب نیستم. چون زمانی که با متخصصان در این زمینه صحبت کردم، آنها به من گفتند که این موارد روزی در جهان اتفاق خواهند افتاد!
5️⃣ تهیهکننده فیلم "شیوع" هم در مورد شباهتها در مصاحبهای دیگر گفته:
👈 عقیدهٔ سودربرگ و اسکات برنز این بود که فیلمی بهشدت دقیق بسازیم که با پروتکلهای واقعی و علوم مطابقت داشته باشد!!
✍️ سعید مستغاثی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ کرونا در سینما (۵)
🎬 به بهانه فیلم "شیوع"
1️⃣ توجه داشته باشیم که فیلم "شیوع" توسط کمپانیای مانند #برادران_وارنر (از جمله استودیوهای اصلی #هالیوود) تولید شده که در ساخت فیلمهای بهاصطلاح پیشگویانه مانند #جنگیر (که تئوری حمله به عراق را ٣٠سال قبل از آن ارائه کرد) و #هکرز و "برادران سوپرماریو" (تصویرسازی قبلی از حمله به برجهای دوقلوی نیویورک و واقعه یازده سپتامبر) و #جوکر (تصویرسازی و نسخهپیچی برای شورشهای ضد سرمایهداری سال ٢٠١٩) و... سابقه طولانی دارد،
2️⃣ و همچنین #کمپانی_ریجنسی متعلق به #آرنون_میلچان که بهعنوان تأمینکننده اصلی صنعت #سلاحهای_هستهای اسرائیل از سوی #شیمون-پرز رییس سابق رژیم صهیونیستی، لقب «پسر خوب #اسرائیل» را دریافت کرد!
3️⃣ نکتهی جالب اینکه شباهتهای فیلم #شیوع با قضایای #ویروس_کرونا در جهان باعث شده، پس از گذشت سالها مجدداً میلیونها نفر در دنیا به تماشای این فیلم بنشینند و باعث شوند تا فیلم "شیوع" در زمرهٔ پربینندهترین فیلمهای اینترنتی و در وبسایتهایی مانند "آی تونز" در کنار فیلمهای جدید قرار بگیرد!
✍️ سعید مستغاثی
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/10462
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ٢٢ فروردین ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ٢٨ شعبان ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ١١ آوریل ۲۰٢١ میلادی
🕎 ٢٩ نیسان ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
✍️ اعدام #علیمحمد_باب شیرازی؛ بنیانگذار فرقهٔ ضالّهٔ #بابیت (١٢۶۶ق)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 زرسالاران یهودی و پیدایش بابیگری
👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/8789
🌍 مناسبتهای میلادی
✍️ #صلیبیون در سر راه خود به زادگاه مسیح، شهر قسطنطنیه را تصرف و غارت کردند (١٢٠۴م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 جنگهای صلیبی به نام مسیح به کام یهود!
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/10060
🌍 مناسبتهای عبری
✍️ چهاردهم عُومِر
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💎 اشارات مقاممعظمرهبری به پروتکلهای یهود
✡ ۱) پروتکلهای یهود و مسأله زن
1⃣ دربارهٔ #مسأله_زن در جامعه، اساس مشکل، دو چیز است:
👈 یکی عبارت است از نگاه غلط و بد فهمیدن جایگاه زن و شأن زن در جامعه؛ که این نگاه و این بدفهمی از غرب شروع شده و خیلی هم قدیمی و ریشهدار نیست.
2⃣ آن کسانی که مدعی شدند که در #پروتکلهای_اندیشمندان_صهیونیست این مسأله وجود داشته، میشود حدس زد که این، خلاف واقع نیست.
3⃣ نقطهٔ دوم، بد فهمیدن #مسأله_خانواده و بد عمل کردن در رفتارهای داخل خانواده است. این دو تا مشکل است که به نظر ما بحران مسألهٔ زن را – که امروز یک مشکل اساسی در دنیاست – به وجود آورده.
4⃣ شاید تعبیر #بحران_زن، تعبیر تعجبآوری باشد. امروز مسألهٔ بحران آب و هوا، بحران آب، بحران انرژی، بحران گرم شدن زمین، بهعنوان مسائل اصلی بشریّت مطرح میشود؛ اما هیچکدام از اینها مسائل اصلی بشریّت نیست.
5⃣ مشکلات اصلی بشریّت برمیگردد به مسائلی که ارتباط پیدا میکند با #معنویت انسان، با #اخلاق انسان، با #رفتار_اجتماعی انسانها با یکدیگر؛ که یکی از آنها جایگاه و شأن زن در جامعه است؛ که این حقیقتاً یک بحران است.
6⃣ اشکال اینجاست که یک نامعادلهای را بهتدریج به وجود آوردهاند؛ یک طرف ذینفع، یک طرف مورد انتفاع؛ بشریت را اینجوری تقسیم کردهاند. طرفِ ذینفع مرد است، طرفِ مورد انتفاع عبارت است از زن.
7⃣ لذا در #فرهنگ_غربی اگر زن بخواهد در جامعه نمود پیدا کند، شخصیت پیدا کند، حتماً باید از جذابیتهای جنسى خودش چیزی را ارائه بدهد. حتّی در مجالس رسمی، نوع پوشش زن باید جوری باشد که برای طرف ذینفع (یعنی مرد) چشمنواز باشد.
8⃣ به نظر من بزرگترین #ضربه، بزرگترین #اهانت، بزرگترین #حقکشی که در زمینهٔ مسألهٔ زن انجام گرفته، همین است….
📚 بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه = ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
📖 متن کامل این یادداشت:
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/13841
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💎 اشارات مقاممعظمرهبری به پروتکلهای یهود
✡️ ۲) پروتکلهای یهود و الگوسازی
1️⃣ امروز سعی میشود در زمینههای گوناگون برای جوامع مختلف #الگو تراشیده بشود. حقیقتاً سیاستهایی این را دنبال میکنند.
2️⃣ وقتی شما میبینید فرضاً یک موجود منحرف دوجنسی بدون اینکه یک هنر فوقالعاده برجستهای داشته باشد، یکهو اول در تمام رسانههای آمریکایی و بعد غربی، اسم و رسم پیدا میکند و مجلات معتبر و پرتیراژ غربی عکسهای او را، زندگینامهٔ او را، سنین مختلف او را، شکلهای گوناگون زنانه و مردانهٔ او را منعکس میکنند، این را نمیشود حمل بر یک امر تصادفی کرد؛ این، فکرشده است.
3️⃣ اینها الگوسازیهایی است برای منحرف کردن نسلهای بشری. آماج حمله هم فقط ایران نیست.
4️⃣ با مشاهدهٔ این چیزها، در ذهن انسان تأیید میشود آن چیزی که سالها قبل بهعنوان #پروتکلهای_صهیونیستی در دنیا منتشر شد و به زبانهای مختلف ترجمه شد؛ که یکی از مواد آن پروتکلها این بود که باید نسلهای بشری از رویّهها و روشهای انسانىِ متعارف دور بشوند؛ دچار #انحرافات_اخلاقی بشوند.
5️⃣ یکی از اصول کارهای فراهمکنندگان این تفکر انحرافی و خطرناک صهیونیستی، همین بوده. انسان روزهای اول شاید باور نمیکرد، اما بهتدریج انسان باور میکند. میخواهند #الگوسازی کنند.
6️⃣ ما نیاز داریم برای جوان خودمان، برای نسل نونهال خودمان، الگوهایی را از بخشهای مختلف مشخص کنیم. این یکی از کارهای لازم ماست….
📚 بیانات در دیدار نخبگان و برگزیدگان کرمانشاه = ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
📖 متن کامل این یادداشت:
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/13841
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💎 اشارات مقاممعظمرهبری به پروتکلهای یهود
✡️ ۳) پروتکلهای یهود و اهانت به کرامت زن
1️⃣ بزرگترین ضربه و اهانت به #کرامت_زن را همین سیاست غربی دارد انجام میدهد. همین فمینیستهای افراطی هم – که خب، لایههای متعددی دارند – مِن حَیثُ لایَشعُر [=بدون اینکه بفهمند] دارند به زن ضربه میزنند.
2️⃣ حالا من حیث لایشعر که میگوییم، نگاه خوشبینانه است – یعنی اینهایی که دستاندرکارند، ظاهراً نمیفهمند چه کار دارند میکنند – احتمال دارد سیاستگذارانی، برنامهریزانی در پشت صحنه هستند که آنها میفهمند دارند چه کار میکنند؛ کمااینکه این احتمال در همان #پروتکلهای_صهیونیسم کاملاً پیشبینی شده. یعنی ضایع کردن جنس زن و او را مظهری برای استفادهٔ شهوانی مرد قرار دادن، در مواد آن پروتکلها هست.
3️⃣ حالا ممکن است کسی در اعتبار و صحت سند آن پروتکل خدشه کند، لیکن وقتی آدم دستگاه #صهیونیسم و شبکهٔ تبلیغاتی صهیونیسم را ملاحظه میکند، میبیند عملاً همین کار را میکنند.
4️⃣ زن را ضایع میکنند. یعنی آنچنان رسم و عرف و عادت شده که کسانی جرأت نمیکنند برخلاف آن رفتار کنند. در یک مجلس رسمی، یک مرد باید با لباس رسمی بیاید؛ پاپیون بزند، یقهاش بسته باشد، آستینش هم تا سر مچ باشد؛ نه اجازه دارد شلوارک بپوشد، نه اجازه دارد تیشرت بپوشد؛ اما یک خانم در همان جلسهٔ رسمی، حتماً بایستی بخشهای مهمی از بدنش عریان باشد؛ اگر پوشیدهٔ کامل بیاید، محل اشکال است؛ اگر بدون جذابیتها بیاید، محل اشکال است؛ اگر آرایشنکرده بیاید، محل اشکال است! این شده عرف. افتخار هم میکنند!
5️⃣ در غرب مراکز مهمی وجود دارد که اصلاً بنای کارش بر عرضهٔ جنسی زن در مقابل مرد است، هیچکس هم اعتراض نمیکند! این شده عرف، این شده عادت. چه ضربهای برای زن از این بالاتر؟
6️⃣ الگو درست کردن برای زنان به این شکل – زنانِ خودشان را میگویم، و کشورهایی که دنبالهرو آنهایند، نه زنان ما را – یکی از بزرگترین ضربههایی است که دارند میزنند.
7️⃣ بنابراین نباید در مقابل این #فرهنگ_غلط انفعال داشت. غرب در قضیهٔ زن و خانواده، در یک گمراهی و ضلالت عمیقی به سر میبرد. فقط خانواده نیست؛ بلکه در مورد شخصیت زن، هویّت زن، غرب در یک گمراهی عجیبی است.
📚 بیانات در سومین نشست اندیشههای راهبردی = ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
📖 متن کامل این یادداشت:
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/13841
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ «متن کامل پروتکلهای یهود» را اینجا مطالعه کنید:
👉 http://jscenter.ir/jewish-studies/jewish-bibliography/831
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ مجموعه مقالات شناخت تمدن شیطانی غرب
1️⃣ کتاب «تاریخ تمدن و ملک مهدوی» نوشتهی «دکتر محمدهادی همایون» از بهترین کتب در زمینهی مباحث «مهدویت» و #شناخت_یهود است.
2️⃣ در این کتاب تلاش شده است یک دوره «تاریخ تمدن بشر» از هبوط آدم علیهالسلام تا دوران معاصر با رویکردی «مهدوی» و با طرح ایدهی تقابل «حق» و «باطل» یا همان #حزب_الله و #حزب_شیطان به عنوان مفهومِ محوری، در نگرشی کاملاً متفاوت توضیح داده شود.
3️⃣ #تمدن_شیطان، عنوان مشترک مجموعه مقالاتی است که در راستای شناخت تمدن شیطانی غرب از میان مطالب این کتاب ارزشمند انتخاب و به مرور در سایت و کانالهای «اندیشکده مطالعات یهود» منتشر شده است. لینک تمامی این مقالات در آدرس زیر قابل دسترسی است.
👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-culture/13849
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ راز خانقاه صهیون در آثار هالیوود (١)
🎬 نگاهی دیگر به فیلم «رمز داوینچی»
1️⃣ داستان فیلم #رمز_داوینچی اساساً دربارهٔ یک فرقهٔ مخفی #یهودی بهنام «انجمن اخوت خانقاه صهیون» است که گویا در اوایل هزارهٔ دوم میلادی توسط یکی از پادشاهان فرانسه بهنام «گادفری بویلونی» پس از تصرف اورشلیم، برای حفظ رازی مهم تأسیس شد.
2️⃣ آن #راز (که البته موضوع تازهای نیست و قبلاً هم در برخی کتب گفته و نوشته و ادعا شده) وجود فرزندان عیسی مسیح (ع) پس از اوست که از نسل #مریم_مجدلیه بهوجود آمدهاند.
3️⃣ براساس همین ادعا گویا این #انجمن_مخفی_یهودی در طول تاریخ از عقبهٔ عیسی مسیح (ع) در مقابل مسیحیان و کلیسا دفاع و حمایت کرده است! زیرا همواره کلیسا سعی داشته سندها و یا آن فرزندان را بهدست آورده و نابود گرداند!
4️⃣ وظیفهٔ نابودی هم بر عهدهٔ فرقهای از کلیسا بهنام #اپوس_دئی است که فرقهای افراطی تصویر میشود. گرچه از این فرقه تنها دو نفر (یک کشیش مردّد و یک راهب) در فیلم نشان داده میشوند و دیگر هیچ!
5️⃣ و داستان از اینجا وارد حیطهٔ #هالیوود میشود. گفته شده که داستان هم در اصل برای ساخته شدن فیلم از سوی هالیوود سفارش داده شد تا پاسخی در مقابل فیلم ضدیهودی #مصائب_مسیح از «مل گیبسن» باشد!
✍️ نویسنده: سعید مستغاثی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ راز خانقاه صهیون در آثار هالیوود (٢)
🎬 نگاهی دیگر به فیلم «رمز داوینچی»
1️⃣ متأسفانه فیلمنامهنویسِ #رمز_داوینچی بالتبع قصهٔ اصلی کتاب، از برقراری تعادل قابل قبولی مابین بخشهای معمایی و قسمتهای حادثهای ناتوان میماند و نمیتواند از بخشهای نسبتاً طولانیِ بیان ایدئولوژیِ پشت داستان بگریزد.
2️⃣ حفرهٔ اصلی فیلمنامه هم از همین ایدئولوژی میآید و اساس ساختار روایتی قصه و فیلمنامهٔ «رمز داوینچی» را به هم میریزد.
3️⃣ #یهودیان که (براساس روایات تاریخی و مذهبی) عامل اصلی انکار حضرت عیسی و مصلوب شدن وی بودهاند، چگونه باعث نجات #مریم_مجدلیه (که براساس ادعای فوق همسر عیسی مسیح بوده) و شجرهٔ وی میشوند و با تشکیل انجمنی مخفی، وظیفهٔ حمایت و حفاظت از فرزندان مسیح را برعهده میگیرند؟!!!
4️⃣ اساس این تفکر از همان #فرقههای_مخفی یهودی میآید که اتفاقاً این روزها خیلی هم علنی کار میکنند! فرقهٔ مخفی یهودی فیلم «رمز داوینچی» که «انجمن اخوت خانقاه صهیون» نامیده میشود، براساس شواهد تاریخی مخلوطی از #کابالا و #فرانکیسم (از لحاظ نمایش مناسک جنسی و تفکرات فمینیستی) است.
5️⃣ و از همین لحاظ آشکارا آنچه در سراسر «رمز داوینچی» سعی بر اثباتش وجود دارد، نه نمایش یک فرقهٔ مثلاً خشونتگرای واتیکانی بهنام #اپوس_دئی، بلکه ادعای حضور بلاتردید یهودیت جدید یعنی #صهیونیسم در تعیین #سرنوشت آتی جهان است.
✍️ نویسنده: سعید مستغاثی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ راز خانقاه صهیون در آثار هالیوود (٣)
🎬 نگاهی دیگر به فیلم «رمز داوینچی»
1️⃣ نویسندگان #رمز_داوینچی ادعا میکنند که هم عیسی مسیح و هم مریم مجدلیه هر دو از خون #پادشاهان_یهود بودهاند و یهودیان فرانسه از مریم مجدلیهٔ راندهشده و بچهٔ در شکمش، محافظت و مراقبت کردند و بعداً هم نسلش را مراقبت نمودند و انجمن حامیان این نسل را #خانقاه_صهیون نامیدند که علامت آنها، #ستاره_داوود است که بهمعنای تقدس زن و مرد تعریف میشود!!
2️⃣ و جالب اینکه کل زبان رمزی معماهای «رمز داوینچی»، از زبان رمزی و الفبای مخفی #کابالا گرفته شده، از جمله وقتی در صحنهٔ حضور بر بالای جنازهٔ «سونیه» در موز لوور، پروفسور لنگدن با توجه به بههمریختگی #اعداد_فیبوناچی، متوجه حروف عبارات «شیطان قوی و قدیس ضعیف» شده و براساس رمز الفبای «کابالا»، آن را به #لئوناردو_داوینچی و #مونالیزا ترجمه میکند و یا وقتی در هواپیمای عازم لندن، آن حروف برعکس را از زیر لایهی پنهان جعبه #کریپتکس میخواند، به همین حروف نظر دارد!
3️⃣ در طول فیلم، تأکید زیادی برروی اجزای علامت #صهیونیسم و تعبیر و تفسیر آن میشود و به کرّات سعی میشود علائم شیطانی و شرک آمیز، نشانههای #موعود تعبیر شوند!! و عدد 666 که در برخی کتب و اغلب فیلمهای سینمای هراس هالیوود علامت #شیطان معنی شده، در رمز داوینچی علناً این تعبیر برعکس میشود!
4️⃣ همچنین نمایش هرمهای متقابل و مثلثهای ایستاده و برعکس که مکرر در طول فیلم دیده شده و سمبل باروری و زنانگی و مردانگی و تقدس تفسیر میشوند تا حدی که تماشاگر آنها را از بَر میشود اما برعکس مجبور است افسانهی طولانی #جام_مقدس و #مریم_مجدلیه و خانقاه صهیون را سَرسَری بشنود تا خیلی از جزئیات آن را متوجه نشده و در مقابل تناقضات و پارادوکسهای این افسانه، گرفتار پرسشهای بیپایان نگردد.
✍️ نویسنده: سعید مستغاثی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter