eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
736 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ فیلم سینمایی «حاجی آقا آکتور سینما» محصول سال ۱۳۱۰ و به کارگردانی «اوانس اوهانیانس»، دومین فیلم صامت تولید شده در «سینمای ایران» است که مستقیماً باورها و اعتقادات دینی و ملی ایرانیان را نشانه می‌رفت و نمایش عمومی آن با انتقادات بسیاری مواجه گردید! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تابوشکنی به سبک سینمای رضا قزاق (4) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت دوم) 1⃣ به مرور زمان و با حمایت‌های گسترده‌ی ، جریان پویای در جامعه اسلامی ایران، از گویندگی فیلم‌های خارجی به دنیای تصاویر در یک فیلم غیرایرانی و با یک بازیگر خارجی کشیده می‌شود تا شرایط را برای گام‌های بعدی خود مهیا کند. 2⃣ این‌گونه است که فیلم سینمایی محصول سال ۱۳۱۰، به کارگردانی (Ovanes Ohanian)، که عنوان‌دارِ دومین فیلم صامت تولید شده در صنعت است را می‌توان به‌عنوان اثری پیشرو در این زمینه معرفی نمود؛ اثری شاخص که مستقیماً باورها و اعتقادات دینی و ملی ایرانیان را نشانه رفته است و نمایش عمومی آن در ایران با انتقادات بسیاری مواجه گردید. 3⃣ در این میان یکی از مهم‌ترین نوشته‌های انتقادی نسبت به این اثر سینمایی در این دوره متعلق به نویسنده‌ای با عنوان مستعار «غ مقدم» بود که در شماره ۱۴۴۴ روزنامه اطلاعات مورخ ۲۶ مهر ۱۳۱۰ به چاپ رسید و طی آن نویسنده به‌صراحت در نقد این اثر سینمایی نوشته است: 📝 ، هرچند که نواقص آزادی آن نسبت به سایرین (کافه و تئاتر) کمتر است ولی یقیناً آن نیز از نقطه نظر اخلاقی با این وضعیت فعلی خوب نبوده و محتاج به اصلاحاتی است… ورود انواع و اقسام فیلم‌ها که جز تخریب افکار مردم نتیجه دیگری ندارد، چه فائده دارد؟ معمولاً جوانان ما هنگام خروج از سینماها، جز یک درس عشقی، حکایات و روایات مهمل چیز دیگری نمی‌آموزند… 4⃣ تأکیدهای مدام منتقدان فرهنگی و سینمایی کشور در آن مقطع زمانی، بر این مهم که محتوای فیلم‌های آن دوره با وضعیت کشور و هنجارهای جامعه اسلامی ایران در تضاد است را می‌بایست به‌عنوان دلیلی روشن بر عزم جدی متولیان صنعت سینمای ایران در عصر و یا بهتر است بگوییم شاغلین و فعالین عرصه‌ی سینمای ایران، در دوران پهلوی اول و دوم از برای تغییر مردم مسلمان ایران قلمداد نمود. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/GBrBms ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ فیلم «دختر لر» با نام اصلیِ «ایران دیروز، ایران امروز» هرچند فیلمی «پروپاگاندا» برای نشان دادن پیشرفتِ کاذب ایران در دوره‌ی رضاخانی است، اما در آن می‌توان تابوشکنی‌های بسیاری چون رقص یک زن ایرانی در کاباره را شاهد باشیم! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تابوشکنی به سبک سینمای رضا قزاق (5) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت دوم) 1⃣ تأکیدهای مدام منتقدان فرهنگی و سینمایی کشور، بر این مهم که محتوای فیلم‌ها با هنجارهای جامعه اسلامی ایران در تضاد است را می‌بایست به‌عنوان دلیلی روشن بر عزم جدی متولیان در عصر پهلوی برای تغییر مردم مسلمان ایران قلمداد نمود. 2⃣ به این ترتیب این روند ادامه پیدا می‌کند تا آن‌که نخستین فیلم ناطق صنعت سینمای ایران با عنوان که به‌وسیله و ، از مجموعه ساخته شده بود در ۳۰ آبان ۱۳۱۲، به روی پرده سینماهای ایران می‌رود و صنعت سینمای ایران را به مرحله‌ی جدیدی وارد می‌سازد. 3⃣ فیلم «دختر لر» با نام اصلیِ «ایران دیروز، ایران امروز» هرچند فیلمی پروپاگاندا برای نشان دادن پیشرفتِ کاذب ایران در دوره‌ی رضاخانی است، اما در آن می‌توان تابوشکنی‌های بسیاری چون رقص یک زن ایرانی در کاباره‌ای در خوزستان را شاهد باشیم. 4⃣ این‌گونه بود که پروژه‌ی از جامعه اسلامی ایران در قالب ترسیم روابط زن و مرد و همچنین رقاصی و مطربی و… به‌واسطه این دست فیلم‌ها کم‌کم وارد جامعه ایران می‌شود و این در حالی‌است که روابط خارج از عرف زن و مرد و هم‌چنین رقصیدن در جامعه آن روزهای ایران در ملاء عام امری پسندیده به‌شمار نمی‌آمد، حال چه برسد که بخواهد به‌صورت عمومی نمایش داده شود. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/GBrBms ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نخستین فیلم ناطق صنعت سینمای ایران با عنوان «دختر لر» به‌وسیله «اردشیر ایرانی» و «عبدالحسین سپنتا»، از «پارسیان هند» ساخته شده و در ۳۰ آبان ۱۳۱۲، به روی پرده سینماهای ایران می‌رود و صنعت سینمای ایران را به مرحله‌ی جدیدی وارد می‌سازد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ «نیلا کرم کوک» را اولین مسئول اداره سانسور وزارت کشور در ایران می‌دانند. این مأمور اداره اطلاعات جنگی آمریکا کارمند رسمی دولت ایران بود تا بتواند بر امور تبلیغاتی ایران نظاره‌گر باشد و نیازهای رسانه‌ای متفقین را در ایران محقق کند. کوک بعد از اداره سانسور، استودیوی «احیای هنرهای ایران باستان» را تأسیس و در آنجا آموزشگاه‌های رقص و هنرپیشگی به راه انداخت! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تابوشکنی به سبک سینمای رضا قزاق (6) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت دوم) 1⃣ در همین ایام مستشاران فرهنگی فرانسه و انگلستان و آمریکا برنامه دیگری برای ایرانی پی‌ریزی نمودند و (Nilla Cram Cook) به‌عنوان کاردار فرهنگی سفارت ایالات متحده مأمور شد تا اقدامات تابوشکنانه فرهنگی را در جامعه اسلامی ایران پیگیری نموده و از طریق تولیدات فرهنگی و بالاخص سینمایی، رقص و اختلاط روابط میان زن و مرد و… را به‌عنوان نیاز جامعه ایران معرفی كند! 2⃣ «نیلا کرم کوک» در حوزه فرهنگ و هنر ایران، فعالیت‌های متنوعی را عهده‌دار گردید، که از آن‌جمله می‌توان به نقش ویژه‌ی او در و عهده‌داری ریاست تئاتر و سینما اشاره نمود. مسئولیتی ویژه که پس از ورود متفقین به ایران در سال ۱۳۲۰، بر عهده وزارت داخله (کشور) گذاشته شد و دایره‌ای با عنوان اداره نمایش‌ها در این وزارتخانه ایجاد گردید که البته در آن زمان موارد ممیزی بیشتر حول منافع آمریکا و انگلستان بود و موارد اخلاقی و… نادیده گرفته می‌شد. در نهایت به‌علت کثرت موارد غیر قابل قبول و پیگیری و فشار مطبوعات، نیلا کرم کوک از سمتش برکنار می‌شود. 3⃣ نیلا کوک را اولین مسئول اداره وزارت کشور پس از شهریور ۱۳۲۰ در ایران می‌دانند. این مأمور اداره اطلاعات جنگی آمریکا کارمند رسمی دولت ایران بود تا بتواند بر امور تبلیغاتی ایران نظاره‌گر باشد و نیازهای رسانه‌ای متفقین را در ایران محقق کند. کوک بعد از اداره سانسور، استودیوی «احیای هنرهای ایران باستان» را تأسیس و در آنجا آموزشگاه‌های رقص و هنرپیشگی به راه انداخت. 4⃣ نیلا کرم کوک در مقطعی مدیرکل هنرهای وزارت فرهنگ در حكومت بود و بخش سرویس‌های خارجی رادیو تهران را اداره می‌كرد؛ وی هم‌چنین فعالیت مستمر و ویژه‌ی خود را با عمومی ادامه داد؛ سازمانی که در سال ۱۳۱۷ به‌دستور و به‌منظور دست‌یافتن به در ایران تأسیس شد و نیلا کرم کوک در دوران مأموریت خود در ایران همکاری‌های ویژه‌ای را در حوزه تئاتر و نمایش با این سازمان داشت و به پیگیری برنامه‌های رقص در مدارس و مراکز آموزشی مبادرت ورزیده و در تأسیس نخستین مدرسه مُدرن اُپرا در ایران نقش موثر و فعالی را ایفا نمود. 5⃣ این آموزشگاه شرایط را برای ورود رقص به ، هنر و جامعه ایرانی مهیا کرد. تابوشکنی‌ای که بعدها تبدیل به عادت هر فیلمی در سینمای ایران گردید و به‌عنوان مشخصه‌ی موجب شد تا اصولاً فیلمی که در آن صحنه‌هایی از رقصیدن زنی وجود نداشته باشد در سینمای قبل از انقلاب به‌ندرت دیده ‌شود و همین عادت، به محفل و جشن‌های ایرانی هم نفوذ نموده و سبک مهمانی‌های ایرانی را در قشر خاصی از ایرانیان به نحو ویژه‌ای کاملا دگرگون ساخت. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/GBrBms ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ «سازمان پرورش افکار» در سال ۱۳۱۷ به‌دستور رضاشاه و به‌منظور دست‌یافتن به یکسان‌سازی ملی در ایران تأسیس شد. پهلوی اول و دوم می‌خواستند با سازمان پرورش افکار، رویکرد و باورهای مردم را به سمتی که خودشان به آن مایل بودند، بکشانند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ «کلبه‌ای آن‌سوی رودخانه» به نویسندگی و کارگردانی «احمد شیرازی» و بر اساس داستانی از «منوچهر مطیعی» در سال ۱۳۵۰ در سینمای ایران تولید گردید و بازیگر زن این فیلم، به‌عنوان نخستین زن ایرانی، عهده‌دار ایفای نقش و بازیِ صحنه‌های سکسی اثر گردید! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تابوشکنی به سبک سینمای رضا قزاق (7) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت دوم) 1⃣ فیلم سینمایی «طوفان زندگی» به کارگردانی «علی دریابیگی»، محصول سال ۱۳۲۷ را می‌بایست نخستین اثر سینماییِ به‌اصطلاح قلمداد نمود که ماجرای عشق و عاشقی دختر و پسری جوان در یک مجلس موسیقی و آوازخوانی را حکایت می‌کرد؛ اثری شاخص در که به‌کلی با باورهای مذهبی و سنتی ایران مغایر بود و ساخت آن توسط فارغ‌التحصیلی از مدرسه آمریکاییان و مدرسی از سازمان پرورش افکار، کاملاً دیکته شده به نظر می‌رسید. 2⃣ بر این اساس پهلوی اول و دوم به‌وضوح می‌خواستند در ، رویکرد و باورهای مردم را به سمتی که خودشان به آن مایل بودند، بکشانند. اگرچه این فیلم به‌دلیل هنجارشکنی‌هایی که داشت توسط مردم آن روزگار پذیرفته نشد و حتی موجبات ورشکستگی کمپانی تولید کننده‌اش، یعنی «میترا فیلم» را نیز فراهم آورد. 3⃣ این تابوشکنی‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰، نمایش صحنه‌های غیراخلاقی و مفسده‌آمیز و یا قصه‌هایی که رکن اساسی آن‌ها فحشا و روابط نامشروع بود، پرده تمام سینماها را اشغال کرده بود و این روند از صحبت درباره رقصیدن دختری در کاباره‌ها در فیلم‌هایی همچون «دختر لر» شروع و تا برهنه شدن و نزدیکی در فیلم «کلبه‌ای آن سوی رودخانه» پیش رفته و جامعه اسلامی ایران را متاثر از خود ساخته بود. 4⃣ «کلبه‌ای آن‌سوی رودخانه»، اثری سینمایی به نویسندگی و کارگردانی «احمد شیرازی» و بر اساس داستانی از «منوچهر مطیعی» بود که در سال ۱۳۵۰ در سینمای ایران تولید گردید و برای نخستین بار، بازیگر زن این اثر سینمایی، یعنی خانم ، به‌عنوان نخستین زن ایرانی در مقابل دوربین کارگردان برهنه و عهده‌دار ایفای نقش و بازی صحنه‌های سکسی اثر گردید! شایان ذکر است که تا پیش از این عموماً بازیگران زن خارجی به ایفای نقش‌های سکسی و برهنگی در آثار فیلم‌فارسی مبادرت می‌ورزیدند. 5⃣ البته باید توجه داشت که ساز و کار تابوشکنی جز این را برنمی‌تابد. سودجویی عده‌ای که با ترفند گذر از خطوط قرمز سیاسی و اخلاقی سعی می‌کنند علاوه بر به انحراف کشیدن جامعه به سمت مورد پسند خود، شرایط را جهت پیش بردن اهداف سیاسی مطبوع خود فراهم آورند. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/GBrBms ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ از جمله کاریکاتورهای اعتراضی کشیده شده در دهه ۱۳۵۰ پیرامون سینمای ایران که نشان‌دهنده محتوا و ساختار فیلم‌فارسی در آن دوران می‌باشد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نفرت جهانی از یهود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter