eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
683 ویدیو
201 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ هشتم شوال، سالروز تخریب بارگاه ملکوتی ائمه بقیع به دست وهابیت یهودساخته تسلیت باد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ از تخريب قبور ائمه تا محافظت از قلعه یهود! 💠 به مناسبت هشتم شوال و فاجعه تخريب قبور ائمه بقیع 1⃣ مسلمانان از آغاز، به قبور بزرگانشان توجه داشتند و بر فراز آن‌ها، گنبدهایى مى‌ساختند که از جمله آن‌ها، گنبد قبر مطهر رسول خدا صلى ‌الله ‌علیه ‌و آله است که از ابتدا تاکنون، بوده است. 2⃣ مزار بزرگان و امامان عليهم‌السلام نيز از اين قاعده مستثنى نيست. ابن جبیر (قرن 6) در سفرنامه خود، بقیع را به زيبايى توصيف کرده، از گنبد زيبا و بسيار بلند ائمه بقیع، یاد کرده است. پس از او، ابن بطوطه نیز همان توصیف را دارد. سمهودى نیز از گنبد ائمه اهل ‌بیت علیهم‌السلام، به‌عنوان گنبد باعظمت و بلند یاد کرده است. 3⃣ اما جریان واپس‌گرا و متحجر ، در هشتم شوال سال 1344 ق. اقدام به تخریب آن نمود و به احساسات میلیون‌ها نفر از مسلمانان توجهی نکرد! 4⃣ آن‌ها اقدام به نگهدارى از لباس‌ها و اسباب منزل، خانه، شمشیر و تخت‌خواب نموده‌اند ولى آثار رسول‌خدا و اهل‌‌بیت علیهم‌السلام را خراب کردند!! 5⃣ جالب این‌جاست که اين اقدام آل‌سعود در حالی انجام شده كه آنان در دوران حکومت خود تلاش كرده‌اند به نحو احسن از قلعه زمان پیامبر (ص) كه در منطقه عربستان قرار دارد، محافظت كنند و جلوی تخریب و از بين رفتن آن را بگيرند!! 6⃣ آری! که برای اثبات هویت خود و پيدا کردن اثری از آثار باستانی احتمالیش، زمين و زمان را می‌کاود و به مسجدالاقصی هم رحم نمی‌کند، نمی‌تواند آثار و تاریخ قابل لمس اسلام را ببيند و آرام بنشیند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ قلعه‌ی یهودیان خیبر كه تحت محافظت وهابیت یهودی قرار دارد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ قلعه‌ی یهودیان خیبر كه تحت محافظت وهابیت یهودی قرار دارد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ قلعه‌ی یهودیان خیبر كه تحت محافظت وهابیت یهودی قرار دارد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ نقش بهائیت در ماجرای تخریب قبور ائمه بقیع (ع) 1️⃣ هشتم شوال 1344 ق، یادآور عمل ننگین تخریب قبور ائمه بقیع (ع)، به‌دست شجره ملعونه است. 2️⃣ وقتی وهابیان وارد طائف شدند، گنبد مدفن ابن‌عباس را خراب کردند و هنگامی که وارد مکه شدند، گنبدهای قبر عبدالمطّلب، ابوطالب و خدیجه اُمّ المؤمنین را ویران نمودند و زادگاه پیامبر (ص) و فاطمه زهرا (س) را با خاک یکسان کردند و آن‌گاه که وارد جده شدند، گنبد و قبر حضرت حوّا را خراب کردند و تمام مقابر و مزارات را در مکه، جده، طائف و نواحی آن‌ها ویران نمودند و زمانی هم که مدینه را محاصره کردند به ویران کردن مسجد و مزار حضرت حمزه پرداختند. [1] 3️⃣ این اقدامات ظالمانه واکنش مسلمانان و بالأخص شیعیان جهان را در پی داشت. [2] حکومت که تحت فشار افکار عمومی قرار داشت، هیئتی (به‌رهبری غفارخان جلال و حبیب‌الله عین‌الملک معروف به هویدا که از برجسته به‌شمار می‌آمد [3]) را برای بررسی موضوع، به حجاز گسیل داشت. 4️⃣ هیئت ایرانی در تاریخ 1304/6/24 وارد جده شده [4] و مورد استقبال گرم عبدالعزیز قرار گرفتند. [5] هیئت ایرانی در گزارش خود به تهران، با کم‌رنگ جلوه دادن این مصیبت عظیم، تلاش نمود تا را از ارتکاب این جنایت تبرئه کند؛ همچنان‌که هویدا به نقل از ابن‌سعود می‌نویسد: «خیلی اسباب حیرت است که مسلمانان عالم فقط برای تخریب چند قبر که قبل از ورود من به دست این بدوی‌های (:بیابان‌نشین‌های) جاهل مهدوم (:خراب) شده، این همه اظهار غیرت و حمیّت و دردمندی نمودند و در مجامع و منابر و روزنامه‌ها مرا لعن و تکفیر کردند و عالم را بر من شوراندند و بدنام خواستند». [6] 5️⃣ دولت وهابی در اقدامی زیرکانه، با آوردن نمایندگان کشورهای اسلامی و تلاش برای تأسیس کمیسیونی با عنوان «کنفرانس خلافت اسلامی»، به خنثی کردن اعتراضات مسلمانان و طرح مرحوم مدرس مبنی بر تشکیل «کمیسیون دفاع از حرمین شریفین»؛ در تلاش برای تثبیت حکومت خود برآمد. در این میان، جریان بهائی - ماسونی حاکم بر ارکان اداری کشور، اصرار بر حضور در کنفرانس وهابیت داشت و باب مراوده را با آنان گشود. [7] 6️⃣ اما هنگامی‌که هنوز کمیسیون وهابی‌ها در جریان بود، خبر حمله مجدد وهابیان به ، به ایران مخابره شد. مجلسی در منزل امام جمعه خویی و با حضور علماء و برخی مقامات دولتی تشکیل و قرار بر این شد که پرونده‌های موجود در وزارت خارجه و دفتر شاه بررسی شده تا تصمیمات لازم اتخاذ شود. [8] 7️⃣ با پایان مجلس پنجم و به‌رغم فرمالیته بودن مجلس ششم (که نمایندگان آن به انتخاب شاه بود)، با پیگیری‌های آیت‌الله مدرس، فریضه حجّ برای مدت یک سال تحریم شد. [9] اما به‌تدریج و از سال 1305 ق به بعد، شرایط اعزام حجاج و عادی‌سازی روابط با سعودی به‌صورت مرموزانه‌ای فراهم شد. 8️⃣ عناصر برای گسترش روابط دیپلماتیک با رژیم سعودی تلاش بسیار کردند که نقطه عطف آن را می‌توان در امضای معاهده مودت میان ایران و عربستان، در شهریور 1308 مشاهده کرد. از آن پس، حبیب الله هویدا با سِمت کاردار با استقبالی گرم وارد عربستان شد و تا سال 1353 ق، نقش مهمّی در گسترش روابط دیپلماتیک و خنثی‌سازی تلاش مذهبیون برای بازسازی مراقد شریف ائمه (ع) ایفا کرد. [10] 9️⃣ بدین‌ترتیب جریان قوی بهائی حاکم بر حکومت پهلوی موفق شد که موج اعتراضات ایجاد شده علیه رژیم سعودی را کنترل کرده و با مدیریت زمان و اتلاف وقت، طی پروسه‌ای حساب شده در مرحله‌ی اول موضوع کمیسیون دفاع از حرمین شریفین و فشار برای بازسازی مراقد شریف ائمه (ع) را از دستور کار خارج سازد و در آخر موفق شد که روابط ایران را با رژیم سعودی گسترش دهد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌐 پی‌نوشت‌ها: [1] محمّدصادق نجمی، تاریخ حرم ائمه بقیع (ع) و آثار دیگر در مدینه منوره، تهران: مشعر، چاپ نهم، 1390، ص51. [2] سیدعلی موجانی، مدرّس و کمیسیون دفاع حرمین شریفین (1375)، تاریخ روابط خارجی، ش 9، صص35-25. [3] میرزا حبیب الله عین‌الملک (پدر امیرعباس هویدا)، فرزند میرزا رضا قنّاد از بهائیان متعصب و نزدیکان عباس افندی شمرده می‌شد. ادوارد براون، میرزا رضا قنّاد را یکی از خواص بهاءالله می‌داند که پس از او عهده‌دار حفظ اسرار بهائیت است: بهرام افراسیابی، تاریخ جامع بهائیت، تهران: سخن، چاپ پنجم، 1374، ص723. [4] علی محقق، اسناد روابط ایران و عربستان سعودی، تهران: وزارت خارجه، 1379، ص26. [5] همان، ص27. [6] همان، ص54. [7] سیدعلی موجانی، مدرّس و کمیسیون دفاع حرمین شریفین (1375)، تاریخ روابط خارجی، ش9، صص 35-25. [8] همان. [9] علی محقق، اسناد روابط ایران و عربستان سعودی، تهران: وزارت خارجه، 1379، ص26. [10] همان، ص84. 🔸 منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب / با تلخیص .
🌇 اين تصویر که چندی پیش از سوی یک مؤسسه آمریکایی منتشر شد، نشان می‌دهد که #ملک_سعود شاه اسبق عربستان (ولیعهد وقت) و هیأت همراه، در سفر سال ۱۹۴۷م. به آمریکا چگونه با خضوع و خشوع به زیارت! قبر #جرج_واشنگتن شتافته و برای عرض ارادت، تاج گل اهدا می‌کنند! ✡️ این اقدام در حالی صورت گرفت که در سال ۱۹۲۵م. و با فتوای مفتیان دربار سعودی، قبور مطهر ائمه اهل‌بیت (ع) در #بقیع، تخریب شد و تا امروز هم شجره ملعونه #آل‌سعود [آل یهود]، از زیارت قبر پیامبر (ص) و ائمه (ع) و ایستادن در برابر آنها، به‌شدت جلوگیری می‌کنند و آن را شرک می‌دانند؛ در حالی‌که خود به زیارت قبر سردمداران جنگ و بینان‌گذاران اسلام‌ستیزی در آن سوی دنیا می‌شتابند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بیشتر بدانیم: ✍ آل سعود؛ نابودی آثار تاریخی اسلامی و مرمت نمادهای یهودی: 👉 goo.gl/HSJfe7 ✍ نشانه‌هایی از ردّپای انگلیس در تخریب بقیع : 👉 goo.gl/api2Rn ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 این ایام در تقویم عبری مصادف است با آغاز سلطنت حضرت سلیمان نبی. به همین مناسبت چهار مطلب از چهار مقاله‌ی مختلف را برای شما دوستان و همراهان کانال انتخاب کرده‌ایم که شما را به مطالعه‌ی آن‌ها و همین‌طور مطالعه‌ی متن کامل مقالات در سایت اندیشکده مطالعات یهود دعوت می‌کنیم:
✡️ نام مقاله : ملک سلیمان، آخرین دوره حکومت انبیاء بر بنی‌اسرائیل ✍️ برگزیده مقاله: با تدبیر سلیمان (ع) و تقدیر خداوند، بنی‌اسرائیل در دوران حکومت این پیامبر بزرگ به درخشان‌ترین دوران خود در تاریخ این قوم و بلکه تاریخ بشریت رسید. اما از آنجا که شیطان همواره در صدد است تا با ایجاد راه‌های موازی و انحرافی به مقابله با تلاش‌های انبیاء بپردازد، دست به کار شده و در مقابل، به گسترش سحر و جادو در میان بنی‌اسرائیل اقدام نمود. مشابه این اتفاق را در جهان معاصر و در پی گسترش موج انقلاب اسلامی و معنویت‌گرایی و شدت گرفتن شوق مؤمنان برای ظهور، در قالب‌های گوناگون رواج سحر و جادو و خرافه و همچنین ظهور مکتب‌های به‌ظاهر عرفانی و به‌ویژه گسترش شیطان‌پرستی شاهد هستیم. این امر در عین نامبارکی، نشانه‌ای است مبارک از اتفاقاتی که جهان به استقبال آن می‌رود. 📖 متن کامل مقاله در سایت: 👉 yon.ir/SOLOMON1 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ نام مقاله : سلیمان نبی و پایان دولت یهود ✍️ برگزیده مقاله: حضرت سلیمان (ع) به حاکمیتی بی‌نظیر دست یافت و در همین دوران، «هیکل» را بنا نهاد. هسته انحرافی بنی‌اسرائیل در این حکومت نیز زیست و با مشاهده شکوه و اقتدار آن حکومت عجیب، خواسته جهانی شدنش دو چندان شد. حضرت سلیمان (ع) با وجود حکومتِ با اقتدارش، از بنی‌اسرائیل آزار می‌دید؛ تا آنجا که حضرت را به سحر و کفر متهم ساختند. خواص اهل باطلِ قوم یهود مردم را در مسیر سحر و قدرت‌سازی در برابر قدرت سلیمان (ع) قرار می‌دادند؛ چرا که در حکومت آن حضرت اجازه‌ی بهره‌وری نداشتند. آنها از حکومت سلیمان (ع) راضی نبودند، در حالی‌که حکومت بنی‌اسرائیل بود. از این‌رو، هنگامی‌که آن حضرت از دنیا رفت، به مرور، حکومت حق نیز فرو پاشید. 📖 متن کامل مقاله در سایت: 👉 yon.ir/SOLOMON2 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ نام مقاله : کابالیسم در ملک سلیمان ✍️ برگزیده مقاله: میان شخصیت سلیمان که در تورات آمده با سلیمان قرآنی به حدّی فرق هست که تقریباً هیچ شباهتی ندارند! تورات او را یک پادشاه هوسران دنیادوست و مستکبر که در اواخر عمرش به دین خدا پشت کرد و کافر شد، معرفی می‌کند، و دلیل انحراف او را علاقه به زنانی می‌داند که از مردمان بت‌پرست گرفته بود و آن‌ها در فکر و روح او نفوذ کرده بودند!! در حالی‌که همین تورات تصریح کرده: سلیمان در حکمت از همه‌ی پادشاهان جهان برتر بود و اهل جهان آرزو داشتند به حضور او برسند و حکمت‌هایی را که خدا در دل او نهاده بود بشنوند! چنین شخصی که در حکمت سرآمد جهانیان بود چگونه تحت تأثیر هوس‌های جنسی و شهوت، دین خود و اجدادش را رها کرد؟!! این پرسشی است که نشان از تحریف‌های اساسی و عمیق در تورات می‌دهد. 📖 متن کامل مقاله در سایت: 👉 yon.ir/SOLOMON3 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ نام مقاله : معبد سلیمان و معماری ماسونی ✍️ برگزیده مقاله: باوری که زمانی تمام ماسونرها داشتند این بود که ریشه‌های سازمان به زمان ساخت معبد سلیمان در بیت‌المقدس باز می‌گردد. آنها چنین گمان می‌کردند که وظیفه سازمان این است که این عمارت بسیار بزرگ معنوی را بازسازی نماید. تمامی لژها باید عمارت خود را بر محور شرقی غربی می‌ساختند، چرا که معبد سلیمان چنین بود. هر لژ خود را نمادی از این معبد می‌دانست. از نظر آنها هر «استاد مستطاب» نماینده‌ی خودِ سلیمان بود و هر فراماسون خود را جانشین سازندگان معبد فرض می‌کرد. با این‌که ارتباطات میان فراماسونری و این معبد را نمی‌توان اثبات نمود، اما جایگاه آن در اساطیر سازمان همچنان باقی مانده و بسیاری از آداب و رسوم ماسونی مطابق آن برگزار می‌گردد. 📖 متن کامل مقاله در سایت: 👉 yon.ir/SOLOMON4 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ آیا یهودیان یک قوم‌اند؟ ✍️ یک تاریخ‌نگار اسرائیلی به این پرسش کهن پاسخی نوین می‌دهد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ چگونگی برساختن قوم یهود (مقدمه) 💠 شالوده‌شکنی یک تاریخ اسطوره‌ای ❓ آیا یهودیان یک قوم‌اند؟ 🔹 یک تاریخ‌نگار اسرائیلی به این پرسش کهن پاسخی نوین می‌دهد: 🔸 به خلاف عقیده رایج، یهودیان نه در نتیجه‌ی بیرون رانده شدن عبرانیان از فلسطین، بلکه به سبب به آیین یهود گرویدن مردمان در آفریقای شمالی، جنوب اروپا و خاورمیانه در جای‌های گوناگون پراکنده شده‌اند. 🔸این نظر یکی از بنیادهای اندیشه صهیونیسم را، که مدعی است یهودیان بازماندگان پادشاهی داووداند و نه وارثان جنگجویان بربر یا سواران قوم خزر، به لرزه می‌افکند. 🔸 اين مقاله را به همراه ما مطالعه كنيد: ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ قوم یهود خود را متقاعد نموده که زمانی در سرزمین موعود مستقر بوده و در آن قلمرو شکوهمند داوودی پی افکنده و سپس به دو سرزمین یهودیه و اسرائیل تقسیم گردیده است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ چگونگی برساختن قوم یهود (1) 💠 شالوده‌شکنی یک تاریخ اسطوره‌ای 🌐 ابتدا افسانه‌ی قوم یهود را از زبان معتقدانش بشنويد: 1️⃣ تک تک اسرائیلی‌ها به این امر اطمینان مطلق دارند که از هنگامی که در صحرای سینا بر او نازل شد وجود دارد و ایشان خود نوادگان مستقیم و انحصاری آن قوم هستند! 2️⃣ همگان خود را متقاعد نموده‌اند که این قوم پس از خروج از مصر در مستقر شده که در آن قلمرو شکوهمند داوود و سلیمان پی افکنده شده و سپس میان دو سرزمین و تقسیم گردیده. 3️⃣ به همین منوال، قوم یهود دو بار ناگزیر به ترک سرزمین خود شده: بار نخست پس از ویرانی نخستین معبد سلیمان در سده ششم پیش از میلاد و بار دوم پس از ویرانی دومین معبد در سال ٧٠ پس از میلاد. 4️⃣ از آن پس دوران سرگردانی ( ) آغاز شد که تقریباً دوهزار سال به درازا کشید: راه قوم یهود از پس سفرهایی دشوار، به یمن، مراکش، اسپانیا، آلمان، لهستان و اعماق روسیه انجامید؛ اما این قوم توانست همواره وابستگی خونی میان گروه‌های از هم دور افتاده خود را حفظ کند. 5️⃣ در پایان سده نوزدهم شرایط مناسب برای بازگشت آن به میهن باستانی‌اش فراهم شد. سرزمینی دست نخورده بود، در انتظار آن‌که همان قومی که در آغاز از او برخاسته بود بیاید و دوباره به بارش بنشاند. 6️⃣ چرا که این سرزمین از آنِ قوم یهود بود، نه از آنِ این اقلیت بی‌بهره از تاریخ (فلسطینی‌ها) که به تصادف از اینجا سر در آورده بودند! ✍️ نویسنده: شلومو سند ✍️ برگردان: ویدا امیرمکری 🌐 منبع: لوموند دیپلماتیک 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/jewrace ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ ساکنان یهودیه هرگز تبعید نشدند. تنها نخبگان سیاسی و روشنفکران‌شان مجبور شدند ساکن بابل شوند و در نتیجه‌ی برخورد با آیین‌های ایرانی، یکتاپرستی یهودی زاده شد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ چگونگی برساختن قوم یهود (2) 💠 شالوده‌شکنی یک تاریخ اسطوره‌ای 🌐 این تفسیر تاریخ یهود (كه در پست قبل خوانديد) از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ 1️⃣ این تفسیر، کار افراد با استعدادی است که از نیمه دوم سده نوزدهم به بازسازی گذشته پرداخته‌اند و نیروی تخیل زاینده‌شان برمبنای قطعه‌های پراکنده یادگارهای دینی، زنجیره پیوسته‌ای از نیاکان برساخته است. 2️⃣ هنگامی هم که چیزهایی که ممکن بود خلاف تصویر سرراست گذشته باشند کشف می‌شد، این کشفیات تقریباً هیچ انعکاسی نمی‌یافت. مصلحت ملی سدّی می‌شد در برابر امکان هر نوع مخالف‌خوانی یا انحراف از روایت غالب. 3️⃣ اما ناگهان در دهه ١٩٨٠ زمین لرزید و این افسانه‌های بنیادین را تکان داد. 4️⃣ اکتشافات باستان‌شناسی نوین امکان یک کوچ (Exode) بزرگ در سده سیزده پیش از میلاد را نفی می‌کنند. 5️⃣ به علاوه، نه از شورش بردگان در سرزمین فراعنه اثری یافت می‌شود، نه از تسخیر سریع کشور کنعان به دست عنصری بیگانه. 6️⃣ از پادشاهی شکوهمند داوود و سلیمان نیز نشانه یا یادگاری برجای نیست. کشفیات دهه گذشته نشان‌گر وجود دو پادشاهی کوچک در آن دوران است: ، که توانمندتر بوده است، و . 7️⃣ ساکنان نیز در سده ششم پیش از میلاد ناچار به نشدند: تنها نخبگان سیاسی و روشنفکران‌شان مجبور شدند ساکن شوند. در نتیجه‌ی این برخورد تعیین‌کننده با آیین‌های ایرانی، زاده شد. ✍️ نویسنده: شلومو سند ✍️ برگردان: ویدا امیرمکری 🌐 منبع: لوموند دیپلماتیک 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/jewrace ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ مهم‌ترین گرویدن به دین یهود در منطقه‌ای میان دریای سیاه و دریای خزر روی می‌دهد: در پادشاهی قوم خزر و در سده هشتم! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ چگونگی برساختن قوم یهود (3) 💠 شالوده‌شکنی یک تاریخ اسطوره‌ای 1️⃣ آیا تبعید سال ٧٠ م حقیقتاً روی داده است؟ مایه شگفتی است که درباره این «رویداد بنیادینِ» تاریخ که مبنای «پراکندگی قوم یهود» () محسوب می‌شود، کمترین کار تحقیقی انجام نشده است! 2️⃣ دلیل این امر بسیار ساده است: رومیان هرگز یکی از اقوامِ سمت خاور دریای مدیترانه را تبعید نکردند. به استثنای اسیرانی که به بردگی واداشته شدند، ساکنان حتی پس از ویرانی معبد دوم نیز به زندگی در زمین‌های خود ادامه دادند. 3️⃣ پس اگر پس از غلبه روم کسی از فلسطین نشده، یهودیان پرشماری که از دوران باستان در کرانه‌های مدیترانه ساکن شده‌اند از کجا آمده‌اند؟! 4️⃣ پشت‌پرده تاریخ‌نگاری ملی یک واقعیت تاریخی شگفت‌انگیز نهفته است: از هنگام شورش در سده دوم پیش از میلاد تا در سده دوم میلادی رتبه اول را در میان دین‌هایی که به تبلیغ خود می‌پرداختند داشت. 5️⃣ خاندان حکومتگر ، ادومیان ساکن جنوب یهودیه و یطوریان ساکن منطقه گالیله را به زور وادار به گرویدن به دین یهود نموده و آنان را به «مردم اسرائیل» ملحق کرده بودند. پادشاهی یهودی-هلنیستی حشمونیان کانونی شد برای گسترش دین یهود در سراسر خاورمیانه و کناره‌های دریای مدیترانه. 6️⃣ پیروزی مسیحیت در آغاز سده چهارم به گسترش دین یهود پایان نداد، اما فعالیت تبلیغی یهودیان را به حاشیه‌های حوزه فرهنگی مسیحیت راند. بدین‌گونه است که در سده پنجم، در جایی که اکنون کشور یمن وجود دارد، یک پادشاهی توانمند به نام پدید می‌آید که بازماندگان آن، دین خود را پس از پیروزی اسلام و تا دوران کنونی نیز حفظ نمودند. 7️⃣ همچنین، وقایع‌نگاران از وجود قبائل گرویده به دین یهود در سده هفتم خبر می‌دهند. در برابر فشار هجوم اعراب که در پایان همین سده به شمال آفریقا رسیدند، چهره افسانه‌ای شهبانوی یهودی به نام پدیدار می‌شود که می‌کوشد این هجوم را باز دارد. بربرهای گرویده به دین یهود در فتح شبه‌جزیره ایبری شرکت داشته و در آنجا پایه‌های همزیستی ویژه یهودیان و مسلمانان را که خاص فرهنگ اسپانیایی-عربی است گذاشتند. 8️⃣ مهم‌ترین گرویدن گروه گروه به دین یهود در منطقه‌ای میان دریای سیاه و دریای خزر روی می‌دهد: در پادشاهی در سده هشتم. 9️⃣ گسترش دین یهود از قفقاز تا اوکراین کنونی چندین گروه مختلف یهودی پدید می‌آورد که در اثر هجوم مغول شمار بسیاری‌شان به‌سوی خاور اروپا رانده می‌شوند. در آنجا، این گروه‌ها به‌همراهی یهودیانی که از مناطق اسلاو جنوب و سرزمین‌های کنونی آلمان آمده‌اند فرهنگ بزرگ را پی‌ریزی می‌کنند. ✍️ نویسنده: شلومو سند ✍️ برگردان: ویدا امیرمکری 🌐 منبع: لوموند دیپلماتیک 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/jewrace ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ از دهه ١٩٧٠ به این سو، یک سری پژوهش‌های مثلاً علمی! می‌کوشند از هر راه ممکنی خویشاوندی ژنتیکی یهودیان سراسر جهان را به اثبات برسانند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ چگونگی برساختن قوم یهود (4) 💠 شالوده‌شکنی یک تاریخ اسطوره‌ای 1️⃣ حدوداً تا دهه ١٩٦٠، این روایت‌های اصل و نسب چندگانه (كه در پست قبل خوانديد) کم و بیش آمیخته با تردید در تاریخ‌نگاری صهیونیستی یافت می‌شوند، اما از این زمان به بعد، این روایت‌ها به‌تدریج به حاشیه رانده می‌شوند، تا جایی که به کلی از حافظه‌ی عمومی در رخت برمی‌بندند. 2️⃣ چرا؟ چون فاتحان شهر داوود در سال ١٩٦٧ می‌بایستی بازماندگان مستقیم پادشاهی اسطوره‌ای او باشند، نه خدای نکرده وارثان جنگاوران یا سواران ! بدین‌ترتیب چنین به نظر خواهد رسيد که «قومی»اند که پس از دو هزار سال تبعید و سرگردانی عاقبت به پایتخت خود باز گشته است! 3️⃣ مدعیان این روایت خطی و یکپارچه فقط آموزش تاریخ را به کار نگرفته‌اند: آنان دانش را نیز به خدمت خود فرا خوانده‌اند. 4️⃣ از دهه ١٩٧٠ به این سو، یک سری پژوهش‌های مثلاً «علمی»! می‌کوشند از هر راه ممکنی یهودیان سراسر جهان را به اثبات برسانند! 5️⃣ این دریافت تاریخی مبنای سیاست هویتی دولت را تشکیل می‌دهد، و کار از همین‌جا می‌لنگد! ✍️ نویسنده: شلومو سند ✍️ برگردان: ویدا امیرمکری 🌐 منبع: لوموند دیپلماتیک 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/jewrace ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ یک قوم‌سالاری بی حد و مرز، توجیه‌گر تبعیض شدیدی است که اسرائیل با توسل به اسطوره ملت ابدی، بر بخشی از شهروندان خود روا می‌دارد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter