✡ شهادتطلبی در جادهٔ خشم! (١)
🎬 تحلیل فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم»
📖 نگاهی به داستان فیلم
1⃣ داستان فیلم در دنیایی #پساآخرالزمانی تعریف میشود. جهان با مشکلات بسیارش، به ایستگاه آخر خود رسیده و روایت فیلم، روایتی پس از نابودی تمدن است. جنگ هستهای، آلودگیهای زیستمحیطی، بحران آب، جنگ بر سر سوختهای فسیلی و… دنیا را متلاشی کرده و از انسانها، دیوانههایی گرسنه و تشنه و مریض ساخته است.
2⃣ فردی بهنام #جو_جاویدان در سرزمینهای غربی، در شهری بهنام سیتادل قدرت را بهدست گرفته و با تسلط بر منابع مهم زندگی یعنی آب، خوراک و سوخت، بر مردم حکومت میکند.
3⃣ #مکس (تام هاردی) که در گذشته پلیس بوده و گویا بهخاطر عملکرد نادرستش، خانوادهٔ خود را از دست داده است، همچون روحی سرگردان در این دنیا به راه خود ادامه میدهد که ناگهان با #پسران_جنگ (جنگجویان جو جاویدان) روبهرو میشود و به اسارت درمیآید.
4⃣ از سوی دیگر، یکی از فرماندهان زنِ جو جاویدان، بهنام #فیوریوسا (شارلیز ترون) به او خیانت میکند و تانکری که قرار بود به شهر مجاور رفته و سوخت تهیه کند را، بههمراه پنج همسر جو ربوده و به شرق میگریزد. جو بههمراه پسران جنگ به تعقیب فیوریوسا میپردازند و در همین کش و قوس، مکس از دست آنان میگریزد و خود را به تانکر فیوریوسا میرساند و با او راهی شرق و سرزمین مادران میشود.
5⃣ هنگامیکه آنان به #سرزمین_مادران میرسند، با کمال تعجب میبینند که آنجا تبدیل به یک باتلاق شده است. در حالیکه همه نا امید شدهاند، مکس پیشنهاد میدهد به #غرب یعنی همانجایی که از آن فرار کردهاند برگردند و از نبودِ پسران جنگ و جو جاویدان که در تعقیب آنان هستند، استفاده کرده و شهر را تصرف کنند و.…
✍️ نویسنده: میلاد خورسندی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ شهادتطلبی در جادهٔ خشم! (٢)
🎬 تحلیل فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم»
📖 تحلیل استراتژیک فیلم
1⃣ اولین چیزی که فکر را مشغول میکند صفتی است که در فیلم برای جو استفاده میشود. «جاودانگی» و «نامیرایی» از «صفات خدایی» است که لقب جو قرار گرفته و در فیلم بر آن تأکید میشود. برای شخصیتپردازی جو جاویدان، نیمنگاهی هم به #اودین (Odin)، خدای خدایان در اساطیر اسکاندیناوی شده است.
2⃣ دلیل دیگر بر اینکه فیلم قصد دارد جو را یک حاکم خداگونه توصیف کند، نامی است که بارها در فیلم تکرار میشود، یعنی: #والهالا (Valhalla) که این نام نیز در اساطیر اسکاندیناوی به معنی «تالار کشتگان» است و تنها کسانی به آن وارد خواهند شد که در جنگ کشته شوند و اودین مُهر تأیید بر ورود آنان بزند.
3⃣ لذا «پسران جنگ» که سپاه جو جاویدان هستند، سعی میکنند تا به هر نحوی شده در میدان جنگ کشته شوند و با ضمانت جو جاویدان به «والهالا» قدم بگذارند و به جاودانگی و رستگاری برسند. به زبان سادهتر والهالا، همان #بهشت خودمان است!
4⃣ کلماتی همچون «رستگاری» و «شاهد بودن» که در دیالوگ بین پسران جنگ رد و بدل میشود، به این معنا که: «شاهد باش بر اینکه ما جانمان را در راه جو جاویدان فدا کردیم و به عبارت دیگر: در راه جو #شهید شدیم»، بههمراه دیالوگهای دیگری که مفاهیم دینی را در ذهن تداعی میکنند، آنقدر در فیلم تکرار میشود که ما را به یقین میرساند که فیلم، صرفاً یک اثر اکشن نیست.
5⃣ «پسران جنگ» رستگاری خود را در کشتهشدن در راه جو جاویدان و ورود به والهالا میدانند. افراط آنان در این راه تا حدی است که حتی دست به کارهایی شبیه خودکشی و #انتحار در میدان جنگ میزنند تا جان خود را در راه جو جاویدان فدا کنند و کلید ورود به والهالا را بهدست آورند!
✍️ نویسنده: میلاد خورسندی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ شهادتطلبی در جادهٔ خشم! (٣)
🎬 تحلیل فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم»
📖 تحلیل استراتژیک فیلم
1⃣ داستان اصلی فیلم یک شورش است. شورش در برابر حاکم ظالمی که با تسلط بر نیازهای ضروری مردم بر آنها حکومت میکند. حاکمی که چیزهای خوب مثل زنان زیبارو و مواد مغذّی را، برای خود برداشته و درد و رنج و بدبختی را برای مردم گذاشته است. عدهای را با وعدهٔ بهشت، دور خود گرد آورده تا برای منافع او بجنگند و جان خود را فدا کنند!
2⃣ اما مقصد فیوریوسا و قیامش کجاست؟ به سمت «شرق»! آیا استفادهٔ مکرر از مفاهیم #شرق و #غرب در فیلم اتفاقی است؟! بیایید دقیقتر به مسأله نگاه کنیم. در فیلم، فیوریوسا مقصد خود را شرق یا سرزمین مادران معرفی میکند. سؤال این است که بین شرق و سرزمین مادران چه وجه مشترکی هست؟
3⃣ میدانیم که مرکز #ادیان_آسمانی در شرق و منطقهٔ خاورمیانه است. بهعلاوه این منطقه، مبدأ پیدایش #تمدنهای_بزرگ نیز هست. حال متوجه میشویم که چرا فیلم، «شرق» و «سرزمین مادران» را مترادف هم قرار میدهد. سرزمین مادران، یعنی: «سرزمینی که ادیان و تمدنها در آن متولد شدهاند».
4⃣ در ادامه معلوم میشود که سرزمین مادران نابود شده است. به این ترتیب فیوریوسا بههمراه بازماندگانِ سرزمین مادران و زنان جو، تصمیم میگیرند با سوختی که برایشان مانده در بیابان پیشروی کنند تا شاید به سرزمین قابل سکونتی برسند و از مکس هم درخواست میکنند که آنها را همراهی کند.
5⃣ در مقابل، پیشنهاد مکس این است که از همان راهی که آمدهایم به «غرب» بازگردیم و کنترل شهر را در نبود جو جاویدان و پسران جنگ در دست بگیریم، چرا که تمام چیزی که در «شرق» به دنبال آن بودیم، در همان غرب در دسترس ماست!
✍️ نویسنده: میلاد خورسندی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ شهادتطلبی در جادهٔ خشم! (۴)
🎬 تحلیل فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم»
📖 تحلیل استراتژیک فیلم
1⃣ با قبول پیشنهاد مکس، فرمان ماشینها و موتورها به سمت #غرب میچرخد. جو جاویدان هم که در تعقیب فیوریوسا در بیابان آواره است، با دیدن کانتینر حامل زنانش، با ارتش خود به تعقیب کانتینر میپردازد. این قسمت از فیلم، حدود ١٧دقیقه اکشن بیوقفه و نفسگیر را برای مخاطبانش رقم میزند.
2⃣ پس از یک درگیری سنگین در مسیر بازگشت به غرب، فیوریوسا و مکس با همکاری هم، موفق میشوند جو جاویدان را کشته و با جنازهٔ جو وارد شهر سیتادل (نماد آمریکا) شوند تا به مردم و فرزندان جنگ نشان دهند که جو نامیرا نیست و کشته شده است.
3⃣ مردم با فهم حقیقت، جو جاویدان و حکومتش را کنار میزنند و در صحنهٔ پایانی فیلم همه خوشحال هستند. مکس هم از عملکرد خود در همراهی فیوریوسا و نابودی حاکمی چون جو و نجات مردم زجرکشیده راضیاست و به رستگاری و خلاصی از عذاب وجدان، میرسد.
4⃣ «مکس دیوانه: جاده خشم» فیلمی هوشمندانه، هیجانانگیز و نوآورانه است که در پسِ اکشنهای جذابش، #وعدههای_الهی را پوچ قلمداد میکند، انسان را در مقابل خدا دعوت به #قیام میکند و عبور از خدا را برابر با آزادی و خوشی میداند. در یک کلام: فیلمی با محوریت #معنویتهراسی!
5⃣ فیلم، مخاطب را از «بهشت آخرتی» مأیوس، و به ساخت #بهشت_زمینی (که عقیدهای #یهودی است) تشویق میکند. جهانی منهای دین و #سکولار. جهانی که در آن #ادیان تبدیل به باتلاق شدهاند و برای بقا، باید تمام ادیان را از بین برد؛ چرا که انسان را به مسلخ بردگی میبرند!!
✍️ نویسنده: میلاد خورسندی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ متن کامل تحلیل استراتژیک فیلم «مکس دیوانه: جادهٔ خشم» را در آدرس زیر بخوانید:
👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/11147
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ١ تیر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٢٩ شوال ۱۴۴۱ هجری قمری
✝️ ٢١ ژوئن ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢٩ سیوان ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ مرگ #نیکولو_ماکیاولی فیلسوف سیاسی، شاعر، آهنگساز و نمایشنامهنویس ایتالیایی (١۵٢٧م)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ روچیلدها و امپراتوری جهانی صهیونیسم (١)
1⃣ نام #خاندان_روچیلد در فرهنگ غرب دارای شهرت افسانهای است؛ خاندانی که در اروپای قرن١٩ به نماد ثروت بدل گردید و مطبوعات اروپا آنان را «روچیلدشاه» میخواندند و #کارل_مارکس میگفت که تنها یکی از اعضای این خاندان میتواند تمامی سلطنت اطریش را بخرد!
2⃣ کارل بک، در هنگامهٔ انقلاب ١٨۴٨ اروپا شعری با نام «بنیاد روچیلد» سرود که بهسرعت به ترانهای مردمی بدل شد. در این ترانه نفرت مردم اروپا از روچیلدها چنین بیان میشد:
🔸من دست قدرتمند شما را میبینم
🔸که میتواند مرا
🔸تا زمانی که خونم توان جاری شدن دارد
🔸مضروب کند.
🔸ولی به فرمان خداوند و بی هیچ هراس
🔸میخوانم آنچه را که میدانم – آزاد.
3⃣ #روچیلدها کیستند؟ دائرةالمعارف بریتانیکا مینویسد:
📖 مشهورترین خانوادهٔ بانکدار اروپا که نام آنها بهتنهایی برای مدتهای مدید مترادف با ثروت افسانهای بوده است و برای قریب به ٢قرن بر تاریخ اقتصادی اروپا تأثیری جدّی داشتهاند. موفقیتهای مداوم آنان هنوز نیز بر همکاری پنهان میان شاخههای خاندان و توانایی آنها در سرمایهگذاریهای کلان استوار است.
4⃣ دائرةالمعارف یهود از خاندان روچیلد چنین تجلیل میکند:
📖 خاندان ثروتمند... که... در [تحقق] امر یهود، بهویژه در استقرار یهود در «ارض اسرائیل» و تأسیس دولت اسرائیل سهم زیاد داشته است...
5⃣ علیرغم این اهمیت، #امپراتوری_جهانی_روچیلدها برای ما ناآشناست و این ناآشنایی آنگاه عجیب جلوه میکند که پیوند عمیق ولی نامرئی روچیلدها را با #سلطنت_پهلوی مورد کاوش قرار دهیم و ابعاد حیرتانگیز آن را کشف کنیم.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter