💠 مولی امیرالمؤمنين علی علیه السلام:
✅ مَن عَمِلَ بِالجَورِ عَجَّلَ اللّه ُهُلْكَهُ.
⬅️ هر كس ستم كند، خداوند نابودى او را شتاب بخشد.
📚 غرر الحكم (تمیمی آمدی): حکمت ۸۷۲۳
#امام_علی
#بیمارستان_المعمدانی
#غزه
#فلسطین
@dua_sadeqin
@justhadis110
✳️ چقدر این حدیث شریف مایهی امید و محو کنندهی یأس است و دست انسان را برای هر دعایی باز میگذارد...
💠 مولی الموحدین
امام العارفین
سید المتقین
امیر المؤمنين
اسد الله الغالب
غالب کل غالب
علی بن ابیطالب علیهما السلام:
✅ كُن لِما لا تَرجُو أرجى مِنكَ لِما تَرجُو؛
فإنّ موسى بنَ عِمرانَ عليه السلام خَرَجَ يَقتَبِسُ لِأهلِهِ نارا، فَكَلَّمَهُ اللّه ُ عزّ و جلّ فَرَجَعَ نَبيّا،
و خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَأٍ فَأسلَمَتْ مَع سُليمانَ عليه السلام،
و خَرَجَ سَحَرَةُ فِرعَونَ يَطلُبُونَ العِزَّةَ لِفِرعَونَ فَرَجَعُوا مُؤمِنِينَ.
⬅️ به آنچه اميدش را ندارى اميدوارتر باش از نسبت به آنچه بدان اميد دارى؛
زيرا كه موسى بن عمران عليه السلام رفت كه براى خانوادهاش آتشی برگيرد اما [در آن جا] خداوند عزّ و جلّ با او به سخن در آمد و او پيامبر بازگشت.
ملكه سبا نيز از كشور خود بيرون آمد، اما به دست سليمان عليه السلام مسلمان شد.
و جادوگران فرعون براى تقويت قدرت فرعون بيرون آمدند، اما [به خدا] ايمان آوردند و برگشتند.
📚 امالی (شیخ صدوق): ص۲۶۱
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در فراز نامهای خطاب به شیعیان که فرمودند، شیعیان آن را در سجادههای خود قرار دهند و هر روز در آن نظر کنند:
⬅️ بدانید چه بد میاندیشد کسی که به نافرمانی خدا و ارتکاب گناه فکر میکند
و در پی لذتهای دنیوی است، لذتهایی که از صاحبانش جدا میشوند
و ترجیح میدهد پردهی حرمت الهی را بدرد و آن را بر نعمتهای جاودان بهشتی و لذات و کرامت بهشتیان رجحان میدهد.
وای به حال آنها که چه تیرهروز و بختبرگشته و بد حالند نزد خدایشان در روز قیامت.
بهخدا پناه برید تا خداوند شما را از اینکه نظیر آنها گردید همواره حفظ کند، و از اینکه شما را همچون ایشان بیازماید و برای ما و شما جز در پرتو او نیرویی نیست.
پس ای گروه شیعه که به فضل خدا هدایت شدهاید، تقوای الهی را در پیش گیرید.
✅ اِعْلَمُوا أَنَّهُ بِئْسَ اَلْحَظُّ اَلْخَطَرُ لِمَنْ خَاطَرَ اَللَّهَ بِتَرْكِ طَاعَةِ اَللَّهِ وَ رُكُوبِ مَعْصِيَتِهِ فَاخْتَارَ أَنْ يَنْتَهِكَ مَحَارِمَ اَللَّهِ فِي لَذَّاتِ دُنْيَا مُنْقَطِعَةٍ زَائِلَةٍ عَنْ أَهْلِهَا عَلَى خُلُودِ نَعِيمٍ فِي اَلْجَنَّةِ وَ لَذَّاتِهَا وَ كَرَامَةِ أَهْلِهَا وَيْلٌ لِأُولَئِكَ مَا أَخْيَبَ حَظَّهُمْ وَ أَخْسَرَ كَرَّتَهُمْ وَ أَسْوَأَ حَالَهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ اِسْتَجِيرُوا اَللَّهَ أَنْ يُجِيرَكُمْ فِي مِثَالِهِمْ أَبَداً وَ أَنْ يَبْتَلِيَكُمْ بِمَا اِبْتَلاَهُمْ بِهِ وَ لاَ قُوَّةَ لَنَا وَ لَكُمْ إِلاَّ بِهِ.
فَاتَّقُوا اَللَّهَ أَيَّتُهَا اَلْعِصَابَةُ اَلنَّاجِيَةُ.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۸، ص۲
@justhadis110
✳️ در هر تقدیری که مقدّر میشود؛ خداوند برای مؤمن خیری قرار داده است...
💠 حضرت امام حسن عسکری علیه السلام:
✅ ما مِن بَلِيّةٍ إلاّ و للّه ِفيها نِعمَةٌ تُحيطُ بِها.
⬅️ هيچ گرفتارى و بلايى نيست مگر آن كه نعمتى از خداوند آن را در ميان گرفته است.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۴۸۹
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ عَجَباً لِلْمُؤْمِنِ لاَ يَقْضِي اَللَّهُ عَلَيْهِ قَضَاءً إِلاَّ كَانَ خَيْراً لَهُ سَرَّهُ أَوْ سَاءَهُ إِنِ اِبْتَلاَهُ كَانَ كَفَّارَةً لِذَنْبِهِ وَ إِنْ أَعْطَاهُ وَ أَكْرَمَهُ كَانَ قَدْ حَبَاهُ.
⬅️ شگفتا بر مؤمن؛
هرچه را خداوند براى مؤمن، مقدّر فرمايد، خير او است،
خواه حوادثى كه او را ناراحت مىكند (مثل بيمارى) و خواه امورى كه او را خوشحال مىكند.
حوادث محزون كننده، كفارهی گناهان او
و حوادث خوشحال كننده عطاياى الهى است.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۴۸
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قالَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ: عَبدِي المؤمنُ لا أصرِفُهُ في شيءٍ إلاّ جَعَلتُهُ خَيرا لَهُ،
فَلْيَرضَ بِقَضائي، و لْيَصبِرْ على بَلائي، و لْيَشكُرْ نَعمائي،
أكتُبْهُ يا محمّدُ مِن الصِّدِّيقِينَ عِندي.
⬅️ خداوند عزّ و جلّ به رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله فرمود:
بندهی مؤمن خود را به هيچ كارى وا ندارم (و هیچ تقدیری برایش مقدّر نسازم)،
مگر اين كه آن كار را براى او خير قرار دهم؛
پس، بايد به قضاى من راضی باشد (چون برایش مایهی خیر است؛ حتی آن تقدیر به ظاهر ناخوشایند)
و بر بلاى من صبر كند
و از نعمتهايم سپاسگزار باشد
تا او را، اى محمّد، نزد خود در زمره صدّيقین برشمارم.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۶۱
🔅 ولادت پدر گرامی امام زمان ارواحنا فداه، حضرت امام حسن عسکری علیه السلام تبریک و تهنیت باد...
@justhadis110
💠 حضرت امام حسن عسکری علیه السلام خطاب به فرزندشان ارواحنا لتراب مقدمه الفداه:
✅ مهدی جان!
...روزی که بیابی، حتی کودکان در گهواره دوست دارند از جا برخیزند و به سوی تو بیایند...
⬅️ ...يَوَدُّ اَلطِّفْلُ فِي اَلْمَهْدِ لَوِ اِسْتَطَاعَ إِلَيْكَ نُهُوضا...
📚 کمال الدین (شیخ صدوق): ج۲، ص۴۹۹
@justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
✳️ بسيار خواندنی و عمیق و ظریف:
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ اِنَّ لِلّهِ حَرَما وَ هُوَ مَكَّةُ، وَ لِرَسُولِهِ حَرَما وَ هُوَ الْمَدينَةُ، وَ لاَِميرِ الْمُؤمِنينَ حَرَما وَ هُوَ الكُوفَةُ، وَ لَنا حَرَما وَ هُوَ قُم، وَ سَتُدْفَنُ فيها امْرَأةٌ مِنْ وُلْدى تُسَّمى فاطِمةُ، مَنْ زارَها وَ جَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ (قَالَ عليه السلامذلِكَ وَ لَمْ تُحْمَلْ بِمُوسى أُمَّهُ).
⬅ خدا داراى حرمى است كه آن مكّه است،
و پيامبرش هم حرمى دارد كه مدينه است،
و اميرالمؤمنين هم حرمى دارد كه كوفه است،
و ما هم داراى حرمى هستيم كه قم است،
و به زودى بانويى #از_فرزند_من آنجا دفن مى شود كه نامش #فاطمه است،
هركسى او را زيارت كند بهشت بر او واجب مى شود.
(راوى گفت: امام صادق عليه السلام هنگامى اين جمله را فرمود كه هنوز مادر امام موسى بن جعفر عليهما السلام به ايشان باردار نشده بودند)
📚 بحارالانوار (علامه مجلسی): ج۶۰، ص۲۱۶
🔆 در متن زیارتنامه این بانوی بزرگوار، بعد از سلام بر حضرت آدم، حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی و حضرت عیسی علیهم السلام، به یکباره شیوه عرض سلام تغییر میکند و به جای گفتن سلام بر رسول خدا حضرت محمد مصطفی میگوییم:
*سلام بر تو* ای رسول خدا صلوات الله علیه و آله،
يعنی ضمير از سوم شخصِ غايب به دوم شخص حاضر تغيير میكند
و به همین ترتیب یکایک ائمه معصومین عليهم السلام را این چنین مورد خطاب مستقیم قرار میدهیم،
مانند اینکه وارد حرم خود ایشان شدهایم!
🔷 اين معنی دقيق و بلند را عالم ربّانی آيت الله سيد حسين يعقوبی قائنی رضوان الله عليه در بخشی از كتاب زندگینامهشان چنين بيان فرمودهاند:
اولين سالى كه از كربلا به ايران آمدم شب عرفه به حرم مطهر بىبى رفته، به يادم افتاد كه سالهاى گذشته در چنين شبى به زيارت حضرت سيد الشهداء عليه السلام مىرفتم و از ناحيهى آن حضرت عنايت خاصى به حقير مىشد.
آن عنايت بسيار فوق العاده بود و حالى پيدا مىكردم كه قابل گفتن نيست و الفاظ از بيان آن عاجز است. ولى مقدارى كه مى توان به آن اشاره كرد همان معنايى است كه امام صادق عليه السلام در حديثى مىفرمايند: خداوند متعال پيش از آنكه به اهل عرفات نظر كند زوّار امام حسين عليه السلام را مورد عنايت قرار مىدهد. سپس در ذيل آن مىفرمايند: «يخالطهم بنفسه» و همين معنا را بنده تا اندازهاى درك مىكردم.
آن شب وقتى خدمت حضرت معصومه عليهاالسلام عرضِ حال كرده و تأسف خوردم كه امسال از زيارت حضرت سيد الشهداء عليه السلام در عرفه محروم هستم، ناگهان ديدم گويا همين جا كربلاست و من در حرم امام حسين عليه السلام هستم
👈 و همان عنايت خاص بدون هيچگونه تفاوتى
به بركت حضرت معصومه عليهاالسلام برايم حاصل شد.
📚 فرازی از بخش ۸۳ کتاب سفینة الصادقین با عنوان عنایات حضرت معصومه سلام الله علیها
⚫ شهادت کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بر همه ارادتمندان و ریزهخواران سفره احسان و کَرَمشان تسلیت باد...
پ.ن: حقیر خودم هر بار مشرف میشوم با توجه به بیانات فوق و سخن امام صادق علیه السلام، در حرم حضرت معصومه سلام الله علیه، زیارت امین الله هم میخوانم به نیت زیارت خود حضرت امیر صلوات الله علیه.
@justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ أفضَلُ مَعروفِ اللَّئيمِ مَنعُ أذائهِ، أقبَحُ أفعالِ الكريمِ مَنعُ عَطائهِ.
⬅️ بهترين احسان شخص فرومايه، اين است كه آزار نرساند
و زشتترين کار شخص کریم اين است كه بخشش خود را دريغ كند.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۹۹
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ كُلّما ارتَفَعَت رُتبَةُ اللَّئيمِ نَقَصَ النّاسُ عِندَهُ ، و الكريمُ ضِدُّ ذلكَ.
⬅️ هر چه مقام شخص فرومايه بالاتر رود، مردم در نظر او پستتر مىشوند
و شخص بزرگوار عكس اين است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۵۳۴
@justhadis110
✳️ امید برسد به دست هر کس که در این مملکت پُست مدیریتی دارد...
⛔️ کسانی هم که گمان میکنند مرغ همسایه (علوم انسانی غربی) غاز است، با دقت بیشتری نسخهی مدیریتی ارائه شده توسط معصوم علیه السلام را در بیش از ۱۲۰۰ سال قبل توجه فرمایند!
✳️ برای داشتن یک زندگی موفق هم برای همه بسیار راهگشاست👇
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام در سفارش به يكى از شيعيانشان كه به حضرت خبر داد كه سلطان وى را پذيرفته و به او منصبی حکومتی داده است (پس از دادن اذن) فرمود:
✅ اعلم أنَّ التَّشاغل بالصّغيرِ يخلُّ بالمهمّ، و إفراد المُهِمِّ بِالشُّغلِ يأتي عَلَى الصَّغيرِ و يُلحِقُهُ بِالكَبيرِ، و إنّما يمنى بهاتين الخلَّتينِ السُّلطان الذي تحمله قِلّةُ الثِّقةِ عَلى تَركِ الاستِكفاءِ، فَيكونُ كَالنَّهرِ بَينَ الأنهارِ الصِّغارِ تَتَفَجَّرُ إليهِ عِظامُ الأوديةِ، فَإن تَفَرَّدَ بِحَملِ ما تؤدّي إلَيهِ لَم يَلبَث أن يَغمُرَهُ فَيَعودَ نَفعُهُ ضَرَراً، فَإن تَشَعَّبَتهُ مَجارٍ تَعلَقُ بِهِ حَمَلَ بَعضُهُ بَعضاً، فَعادَ جَنابُهُ خَصيباً. فَابدأ بِالمُهِمّ، و لا تَنسَ النَّظَرَ في الصَّغيرِ، واجعَل للاُمورِ الصِّغارِ مَن يَجمَعُها و يَعرِضُها عَلَيكَ دُفعَتَين أو أكثَرَ عَلى كَثرَتِها و قِلَّتِها، وانصِب نَفسَك لِشُغلِ اليَومِ قَبلَ أن يَتَّصِلَ بِهِ شُغلُ غَدٍ، فَيَمتَلئ النَّهرُ الذي قَدَّمتُ ذِكرَهُ، و تَلَقَّ كُلَّ يَومٍ بِفَراغِكَ فيما قَد رَسَمتَهُ لَهُ مِنَ الشُّغلِ في أمسِ. و رَتِّب لِكُفاتِكَ في كُلِّ يَومٍ ما يَعمَلونَهُ في غَدٍ، فإذا كانَ في غَدٍ فاستَعرِض مِنهُم ما رتَّبتَهُ لَهُم بالأمسِ، وأخرِج إلى كُلِّ واحدٍ بِما يوجِبُهُ فِعلُهُ مِن كِفايةٍ أو عَجزٍ، فأمحُ العاجِزَ وأثبِتِ الكافيَ. و شَيِّع جَميلَ الفِعلِ بِجَمِيلِ القَولِ؛ فَإنَّكَ لَن تَستَميلَ العاقِلَ بِمِثلِ الإحسانِ. واجعَل إحسانَكَ إلَى المُحسِنِ، تُعاقِبُ بِهِ المُسيءَ؛ فَلا عُقوبةَ للمُسيء أبلَغُ مِن أن يراكَ قَد أحسَنتَ إلى غَيرِهِ، و لَم تُحسِن إلَيهِ، و لا سِيَّما إن كانَ ذلِكَ مِنكَ، بِاستِحقاقٍ؛ فَإنّ المُستَحِقَّ يَزيدُ فيما هُوَ عَلَيهِ، و المُقَصِّر يَنتَقِلُ عَمّا هُوَ فيهِ. ومِلاكُ أمرِ السُّلطانِ مُشاوَرةُ النُّصَحاءِ، و حِراسةُ شأنِهِم، و تَركُ الاِستِفزازِ، و استثبات الاُمور.
⬅️ بدان كه اشتغال به كارهاى كوچك
كارهاى مهم را مختلّ مىكند
و صرفاً پرداختن به كارهاى مهم نیز كارهاى كوچك را به امور مهم (و مشکلساز) تبديل مىكند.
🔹 و هر کس از سر بیاعتمادی به دیگران، بخواهد همه کارهای کوچک و بزرگ را مستقیماً خودش تدبیر کند
مَثَلش مانند جويى است که در ميان جویهاى كوچك واقع مىشود كه آبهاى فراوان درّه به آن مىريزد،
پس اگر بخواهد خود به تنهايى همه این جویهای کوچک و بزرگ را بِبَرد، ديرى نپاید كه آبها، آن را در خود فروبرند و سودش به زيان تبديل شود،
اما اگر آن را در شاخههاى متعددى بريزد، هر کدام مقدارى از آب را مىبرند
و گرداگرد خود را سبز و خرّم مىسازند.
🔹 پس رسیدگی به امور را از کارهای مهم آغاز کن!
و كارهاى كوچك را هم در نظر دار
و كسى را بر كارهاى كوچك بگمار تا روند انجام آنها را دو بار و يا بيشتر، بسته به اقتضا و موقعیت، بر تو عرضه كند.
و به كار امروز بپرداز، پيش از آن كه كار فردا به آن بپيوندد
كه همان جويى كه برايت مَثَل زدم پُر مىشود
و هر روز در اوقات فراغتت، به وظايفى بپرداز كه برايت گفتم
و یا احیاناً از روز قبل مانده است.
و هر روز وظايف فرداى هر كارمندت را مرتّب و معيّن كن
و فردايش آنچه را برايشان معیّن كرده بودى از آنان بخواه
و با هر كس مناسب كارش رفتار كن،
اگر لايق و با كفايت بوده، باقيش بگذار
و ناتوانان را بر كنار كن.
و كار زيبا را با گفتار زيبا پىگير كه عاقل را با چيزى به مانند احسان جذب نمىكنى،
و به آنکه کارش را نیکو انجام داده نيكى كن كه همين كيفر بدكار است
و كيفرى بدترى از آن براى او نيست كه ببيند تو به ديگرانی کار خود را انجام دادهاند نیکیکردی و به او نيكى نكردى،
بهويژه اگر اين نیکی کردنت از سر شايستگى و استحقاق باشد
كه در اين صورت شايستگان بر كوشش خود مىافزايند
و كمكاران، رفتار خود را تغيير مىدهند.
و اساس كار سلطان (مسئول)، مشورت با خيرخواهان
و نگهدارى از شأن آنان است
و از جا به در نرفتن (و خویشتنداری) و درنگ در امور (و پرهیز از عجله و شتاب).
📚 نزهة النّاظر: ص۱۸۲
🔔 جمله جمله این پیام کوتاه
و بسیار بلند و عمیق از نظر معنا نیاز به شرح دارد، به عنوان مشتی نمونه خروار این فراز از فرمایش امام علیه السلام که:
"رسیدگی به امور را از کارهای مهم آغاز کن
و کارهای کوچک را هم در نظر دار" شاه بیت یکی از مهمترین و پرفروشترین کتابهای روانشناسی موفقیت با عنوان «قورباغهات را قورت بده» است.
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إِنَّ عِيسَى اِبْنَ مَرْيَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
دَاوَيْتُ اَلْمَرْضَى فَشَفَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ
وَ أَبْرَأْتُ اَلْأَكْمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اَللَّهِ
وَ عَالَجْتُ اَلْمَوْتَى فَأَحْيَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ
وَ عَالَجْتُ اَلْأَحْمَقَ فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَى إِصْلاَحِهِ
فَقِيلَ: يَا رُوحَ اَللَّهِ وَ مَا اَلْأَحْمَقُ؟!
قَالَ: اَلْمُعْجَبُ بِرَأْيِهِ وَ نَفْسِهِ اَلَّذِي يَرَى اَلْفَضْلَ كُلَّهُ لَهُ لاَ عَلَيْهِ وَ يُوجِبُ اَلْحَقَّ كُلَّهُ لِنَفْسِهِ وَ لاَ يُوجِبُ عَلَيْهَا حَقّاً فَذَاكَ اَلْأَحْمَقُ اَلَّذِي لاَ حِيلَةَ فِي مُدَاوَاتِهِ.
⬅️ عيسى علیهالسلام فرمود:
من توانستم به اذن خداوند بیماران را شفا دهم
و به اذن خدا پيسى را شفا بخشم
و به اذن خداوند مرده را زنده کردم
ولى نتوانستم احمق را درمان كنم.
در این هنگام از حضرت عیسی علیه السلام سؤال شد: ای روح الله، احمق چه کسی است؟!
آن حضرت فرمود: کسى كه هرچه فضيلت است از آن خود مىداند و براى ديگران، بر خود هيچ فضيلتى قائل نيست،
همه حقوق را براى خود مىداند و هيچ حقّى براى ديگران بر خود قائل نيست.
اين است آن احمقى كه چارهاى براى درمان او وجود ندارد.
📚 اختصاص (شیخ مفید): ج۱، ص۲۲۱
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَن نَظرَ في عُيوبِ النّاسِ فأنْكَرها ثُمّ رَضِيَها لِنَفْسِهِ فذلكَ الأحمَقُ بعَينِهِ.
⬅️ هر کس به عیوب مردم نظر کند و آنها را زشت شِمُرَد، اما همان عیبها را در خود بپسندد، چنین کسی خودِ خودِ احمق است. (احمق واقعی است)
📚 نهج البلاغة (سید رضی): حکمت ۳۴۹
@justhadis110
💠 فرازی از مناجات التّائبین امام سجاد علیه السلام:
✅ إِلٰهِى هَلْ يَرْجِعُ الْعَبْدُ الْآبِقُ إِلّا إِلىٰ مَوْلاهُ؟
...إِلٰهِى إِنْ كانَ النَّدَمُ عَلَى الذَّنْبِ تَوْبَةً فَإِنِّى وَ عِزَّتِكَ مِنَ النَّادِمِينَ...
⬅ ای خدای من! آیا بردهی فراری، جز بهسوی مولایش باز میگردد؟
معبودا، اگر پشیمانی از گناه توبه است، پس به عزّتت سوگند که من از از گناهانم پشیمانم...
📚 زاد المعاد (علامه مجلسی): ج۱، ص۴۰۶
@justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
⬅️ ای گذشتکننده از لغزشهایم،
اگر عیبپوشی تو نبود، از رسوا شدگان بودم...
پناهندهام! پناهم ده. امان میخواهم، واگذارم نکن. گدایم، محرومم مفرما.
دست به دامانم، رهایم مکن.
ای پروردگارم! در حالی به درگاهت آمدهام و تو را میخوانم که مسکین، درمانده، هراسناک، بیمناک، ترسناک، تهیدست، و مضطر هستم.
ای خدای من! از ناتوانی و ضعفم، نمیتوانم نسبت به آنچه به دوستانت وعده دادی شتاب ورزم،
و از آنچه دشمنانت را از آن برحذر داشتی، دوری کنم، و از اندوه زیادم و وسوسهی نفسم، به تو شکایت میکنم.
...هر کجا و در هر موقعیتی که باشم، رازم را به تو میسپارم...
خدای من!
...اگر مرا عذاب كنى، سزاى من است، كه من ستمگرم و تباهكارم و گنهكارم و مقصرم و سهلانگارم و غافل از بهرهى خويش هستم.
و اگر مرا بیامرزی، تو مهربانتری مهربانانی!
✅ يَا مُقِيلِي عَثْرَتِي، فَلَوْ لَا سَتْرُكَ عَوْرَتِي لَكُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحِينَ...
مُتَعَوِّذاً فَأَعِذْنِي، مُسْتَجِيراً فَلَا تَخْذُلْنِي، سَائِلًا فَلَا تَحْرِمْنِي مُعْتَصِماً فَلَا تُسْلِمْنِي.
دَعَوْتُكَ يَا رَبِّ مِسْكِيناً، مُسْتَكِيناً، مُشْفِقاً، خَائِفاً، وَجِلًا، فَقِيراً، مُضْطَرّاً إِلَيْكَ.
أَشْكُو إِلَيْكَ يَا إِلَهِي ضَعْفَ نَفْسِي عَنِ الْمُسَارَعَةِ فِيما وَعَدْتَهُ أَوْلِيَاءَكَ، وَ الُْمجَانَبَةِ عَمَّا حَذَّرْتَهُ أَعْدَاءَكَ، وَ كَثْرَةَ هُمُومِي، وَ وَسْوَسَةَ نَفْسِي.
...وَ حَيْثُ مَا كُنْتُ وَضَعْتُ عِنْدَكَ سِرِّي...
إِنْ تُعَذِّبْ فَأَنَا الظَّالِمُ الْمُفَرِّطُ الْمُضَيِّعُ الآْثِمُ الْمُقَصِّرُ الْمُضَجِّعُ الْمُغْفِلُ حَظَّ نَفْسِي،
وَ إِنْ تَغْفِرْ فَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ.
📚 صحیفهی سجادیه: فرازهایی از دعای ۵۱ (در تضرّع و زاری به درگاه خدا)
@justhadis110
✳️ سه دلیل برای پرهیز از آرزوهای دور و دراز...
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ ...عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
تَجَنَّبُوا اَلْمُنَى فَإِنَّهَا تُذْهِبُ بَهْجَةَ مَا خُوِّلْتُمْ وَ تَسْتَصْغِرُونَ بِهَا مَوَاهِبَ اَللَّهِ تَعَالَى عِنْدَكُمْ وَ تُعْقِبُكُمُ اَلْحَسَرَاتِ فِيمَا وَهَّمْتُمْ بِهِ أَنْفُسَكُمْ.
⬅️ از آرزوها فاصله بگیرید؛ چرا که آرزوها...
شادمانی از داشتههایتان را از بین میبرد،
موهبتهای خداوند (تعالی) را نزدتان کوچک میسازد
و حسرتِ اوهامی که در دلهاتان میساختید را برایتان بهجا میگذارد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۵، ص۸۵
https://eitaa.com/kashkolseyed
@justhadis110