🔺 توصیه حضرت #امام_خمینی(رحمتاللهعلیه) به طلاب:
⏮ #عبادت_و_تحصیل_در_جوانی
🔸 شما... که مهیا شدهاید از برای تحصیل، حالا که #نعمت_جوانی را دارید، #اوقاتتان_تقسیم_بشود و #قسمت_مهمش صرف #مباحثه و #مطالعه و #مذاکره و #بحث و #تدریس باشد و اگر چنانچه ایام جوانی از دست برود، دیگر خیال نکنید که میتوانید عبادت را بگذارید آخر ایام عمر و تحصیل را بگذارید برای آخر عمر.
◻️ در #آخر_عمر، انسان نه عبادت میتواند بکند و نه تحصیل میتواند بکند و نه افکارش یک افکار قوی مستقیمی است که بتواند مطالب علمی را درک بکند.
🔸 باید شما از حالا که #جوان_هستید تحصیل کنید #مبانی_علمی را، #مبانی_فقهی را و آنوقت در آخر ایام، یک چیزهایی که تحصیل شده است، آنوقت شاخ و برگهایش-آنوقت- ثمره بدهد، آنوقت از آن استفاده بکنید ولی اگر بگذارید و هدر برود این نعمت را، بعدها موفق نخواهید شد.
📚 صحیفه نور، ج ۱، ص ۲۳۳.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
38-Tafsir hamd.mp3_90592.mp3
3.7M
✴️ #روشنای_راه
شماره ۳۸
🎧 تفسیر صوتی سوره مبارکه #حمد (جلسه #آخر)
🎙 آیت الله #جوادی_آملی(دامت برکاته)
🔺 روزم را با روشنای سخن خدای مهربانم، آغاز و مبارک می کنم.
◻️🔸◻️🔸◻️
🔹 شیخ مفید(رحمتاللهعلیها) شبها اندكی میخوابید و بیشتر به #نماز، #مطالعه، #تدریس یا #تلاوت_قرآن_مجید میپرداخت.
📚 كوثر ربانی، محمدرضا ربانی، ص 107.
🔸 محدث قمی(رحمتاللهعلیه) مینویسد:
«میرداماد #قرآن_مجید را بسیار تلاوت مینمود؛ بهطوری كه یكی از افراد مورد اعتماد برای من نقل كرده كه در هر شب، #پانزده جزء قرآن میخواند».
📚 سیمای فرزانگان، ص 172.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🔺 #بانوان_مجتهده_معاصر
⏮ بانو #نصرتبیگم_امین
◻️ در سال 1265 شمسی در اصفهان چشم به جهان گشود. نَسَبَش با سیواسطه به علیبنالحسین(علیهالسلام) میرسد.
🔸 از چهارسالگی به #فراگرفتن_قرآن و از یازدهسالگی به تحصیل #زبان_عربی پرداخت. با اینکه در #پانزدهسالگی ازدواج کرد، هرگز #همسرداری و #تربیت_فرزندان، او را از #تحصیل_علم بازنداشت.
◻️ در بیستسالگی به تحصیل #فقه و #اصول، #تفسیر و #علم_حدیث پرداخت.
به زودی به #حکمت و #فلسفه و در پی آن به #عرفان روی آورد.
🔸 علیرغم تمام مشکلاتی که در آن دوران برای تحصیل #بانوان_متدین وجود داشت، در چهلسالگی به دنبال سالها تلاش شبانهروزی به اخذ درجه #اجتهاد نائل آمد.
◻️ وی از چهلسالگی تا پایان عمر به #تألیف_کتاب، #تدریس و #پاسخگویی_به_پرسشهای_دینی و #تأسیس_مؤسسات_فرهنگی مشغول بود.
🔸تأسیس #مدرسه_علمیهای به نام #مکتب_فاطمه(علیهاالسلام) که با بیش از 600 تا 1000 شاگرد، در سال 1346 آغاز به کار کرد، از دیگر کارهای مهم فرهنگی بانو امین است که در اوضاع بسیار سخت فرهنگی و سیاسی جامعه صورت گرفت و زمینه تحصیل بانوان علاقمند به آموختن #معارف_اسلامی را فراهم ساخت.
◻️ اربعین الهاشمیه، جامع الشتات، معاد یا آخرین سیر بشر، سیر و سلوک در روش اولیاء و طریق سیر سعداء، از آثار علمی و ماندگار ایشان است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
5aace38000a43.mp3
1.76M
🔺 #راه_کارهای_حفظ_خانواده در هجمه های آخرالزمان
🎙 حجت الاسلام و المسلمین عالی(دامت برکاته)
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
💠 با سخنرانی استاد همتیان؛
🔰 چهارمین جلسه درس اخلاق آفلاین ویژه طلاب جامعهالزهرا(س) برگزار میشود
🔻 موضوع جلسه: «آداب طلبگی»
📲 حضور در جلسه از طریق پیوند زیر:
http://www.jz.ac.ir/post/7025
🗓 یکشنبه 13 مهر از ساعت 11
✅ خلاصه سخنرانی استاد همتیان در جلسات گذشته: 👇🏻 👇🏻
http://www.jz.ac.ir/post/7124-
⁉️ ویژگی بنیادین کسی که از #پرستش_طاغوت پرهیز میکند چیست؟
🎙 شهید سیدمحمدباقر صدر(رحمت الله علیه):
◻️ #اصلیترین_ویژگی از نظر قرآن کریم این است:
«فَبَشِّرْ عِبادِی الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»؛
یعنی کسانی که بر #فکر و #ذهن خود زنجیر نبستهاند و آن را در چارچوب خاصی محدود نکردهاند که نتوانند از آن عبور کنند.
🔸 آنان #حقیقت را محور #تلاش و #هدف خود قرار دادهاند؛ به همین دلیل سخنان را گوش فرا میدهند و از بهترین آن پیروی میکنند؛ یعنی آنها در حالت #آرمانخواهی هستند و #به_آینده_مینگرند و در پی #واقعیتاند؛ در حالتی هستند که به آنها اجازه میدهد #حقیقت را بیابند و از آن پیروی کنند.
📚 سنتهای تاریخی در قرآن کریم، ص١۴۶.
🔺 #کارکردهای_فارغالتحصیلان_حوزههای_علمیه_خواهران_و_نقشهای_مطلوب آنان
6⃣ #نظریهپردازی در عرصههای #مورد_نیاز_جامعه و #انقلاب_اسلامی و #تدوین_مبانی_علوم_انسانی از #منابع_اصیل_دینی
🎙 در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای(مدظلهالعالی):
🔹 باید بدانیم در حوزه #نظریهپردازی، کجا جلوئیم و کجا عقبیم. یک جاهایی واقعاً ما جلو هستیم؛ در یک مواردی هم واقعاً عقبیم.
🔸 در همین زمینه #مسئله_زن، این همه #منابع و #تعالیم_اسلامی در دسترس ماست: #آیات_کریمه_قرآن؛ چه آیاتی که مستقیماً به این مسئله ارتباط پیدا میکند و چه آیاتی که با کلیت خود، با عموم و اطلاق خود شامل این مورد میشود، در اختیار ماست؛ اینها را باید تئوریزه کنیم؛ به شکل نظریهها و مجموعههای قابل تشعب، قابل استفاده و قابل استنتاج در بیاوریم و در اختیار هم بگذاریم؛ هم در اختیار خودمان برای برنامهریزی، هم در اختیار مخالفین، هم در اختیار استفسارکنندگان.
⏮ مسئله #زن و #خانواده برای کشور، #جزو_مسائل_درجه_یک است.
📚 ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 بانوی #عالم، #عارف و #عاملی که نور وجودش از #عمل_به_دانستههایش متشعشع شده بود.
◻️🔸◻️🔸◻️
📽 ویدئو:
🎙 #بانوامین(رحمتاللهعلیها) در کلام حجتالاسلاموالمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان(دامتبرکاته)
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
⁉️ چطور با کسی که ناراحتمان کرده برخورد کنیم؟
شماره 0⃣1⃣
⏮ #کینه_به_دل_نگیرید.
🔸 اینکه چه #پاسخی به رفتار ناراحتکننده طرف مقابل بدهید، کاملاً دست خودتان است:
هم میتوانید از کوره در بروید،
هم میتوانید #سنجیده_عمل_کنید.
🔹 اگر فهمیدید طرف مقابل، قصد و نیتی نداشته، قضیه را بیهوده کِش ندهید و تمامش کنید.
🔹 اگر هم طرف مقابل از روی عمد ناراحتتان کرده و حالا خودش طلب بخشش دارد، #گذشت_کنید و بیشتر از اینها خودتان را در حالت ناراحتی باقی نگذارید.
🔸 اما اگر هنوز نتوانستهاید خطای عمدی طرف مقابل را ببخشید، به خودتان بگویید: «با اینکه خیلی ناراحتم کرده میبخشمش تا بتونم از این حالت ناراحتی خارج شوم.»
◀️ به عبارت دیگر؛ سعی کنید #ناراحتی_را_کنار_بگذارید و تصمیم بگیرید #خوشحالتر_زندگی_کنید.
#شاد_زیستن، #یک_انتخاب_است که فقط به دست خودتان امکانپذیر میشود.
🔸 و از سوی دیگر ناراحتی و رنجش شما به قدری که شما را آزار می دهد، ضرری به آنکه ناراحتی شما را ولو به عمد ایجاد کرده، نمیرساند.
🔴 #معقول_است به خاطر رفتار فرد دیگری خود را تنبیه کنیم؟!
🎙 حجت الاسلام و المسلمین علی مخدوم(دامت برکاته)
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
جلسه دوم درس اخلاق استاد همتیان.pdf
281.8K
🖇 موضوع فایل:
🔺 #آداب_طلبگی
خلاصه مباحث جلسه دوم درس اخلاق
🎙 حجت الاسلام و المسلمین همتیان(دامت برکاته)
◻️🔸◻️🔸◻️
حضرت پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله):
انَّ لِرَبِّکُمْ فی ایامِ دَهْرِکُمْ نََفَحاتٌ فَتَعَرَّضُوا لَها؛
✴️ در ایام زندگیتان، #نسیمهای_الهی وزیدن میگیرد.
هشدار که خویشتن را در معرض آنها قرار دهید.
📚 بحارالأنوار، ج 68، ص 221.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🎙 حضرت آیتالله رضا #استادی(دامتبرکاته):
🔹 ساعت درس را طوری انتخاب کند که خسته و خوابآلوده نباشید.
🔸 سعی کند که از آغاز تا پایان درس در کلاس حضور داشته باشد.
🔹 حتماً پیش از حضور در درس، درس قبلی را #مطالعه و #مباحثه کرده باشد.
🔸 همینطور بسیار سودمند است که درس آینده استاد را قبلاً مطالعه کند. این #پیشمطالعه تا حد زیادی به #فهم_درس و #توجه_به_درس، کمک مینماید.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🎁 #صمیمانه
رفتیم «خانه عمه» تا علی آقا با #مادرش تماس تلفنی بگیرد.
علی آقا شماره را گرفت و با مادرش صحبت کرد.
من متوجه رفتارش بودم.
دو زانو نشسته بود؛ مثل اینکه مادرش رو به روی اوست.
آنقدر هم متواضعانه و آرامش دهنده گفت وگو می کرد که این #آرامش ناخودآگاه به من هم منتقل شد.
🔸 از #پشت_تلفن با مادرش چنین با #ادب و #متواضعانه صحبت می کرد.
🎙 روایتی کوتاه از همسر
🌹 #شهید_علی_ماهانی
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🎥 #اختصاصی
🗓 به مناسبت سالروز هجرت امام خمینی(رحمت الله علیه) از عراق به پاریس
🔺 #تنها_کسی که برای خداحافظی با امام رفت.
🖌 شیخ محمدرضا نعمانی، شاگرد شهید صدر(رحمت الله علیه) مینویسد:
◻️ صبح روزی که امام راحل، آیتاللهالعظمی خمینی تصمیم گرفت عراق را به مقصد کویت ترک کند، #شهید_صدر بهرغم نظارت شدید رئیس جنایتکار سازمان امنیت بر خانه امام، تصمیم گرفت به خانه ایشان برود و با او خداحافظی کند.
شهید صدر صبح به خانه امام رفت؛ اما متأسفانه ایشان کمی قبل از آن حرکت کرده بود. بااینحال شهید صدر مدتی در خانه امام ماند تا تأیید خود را از ایشان نشان دهد و با افرادی که بعد از رفتن امام در خانه بودند همدردی کند.
◻️ شهید صدر برای من تعریف کرد که یکی از سؤالات بازجویی در بازداشت ماه رجب این بوده که از دیدار آن روز چه هدفی داشته است؟ و مدیر کل امنیت به او گفته بود: این کار از نظر حکومت، مصداق برنامهریزی و هماهنگی با خمینی است؛ وگرنه چرا سایر مراجع و علما برای خداحافظی یا دیدار وی اقدام نکردهاند؟!
◻️ شهید صدر میگفت:
من برای #شهادت برنامهریزی کرده بودم و به ذهنم هم خطور نمیکرد که زنده به نجف اشرف برگردم؛ برای همین به او گفتم: «هرطور میخواهید این کار را تفسیر کنید. من برای این رفتم که آشکارا و نه مخفیانه با ایشان خداحافظی کنم.»
رئیس سازمان امنیت که انتظار نداشت من چنین جوابی بدهم از دست من عصبانی شد؛ چون خیال میکرد من بابت آن کار عذرخواهی میکنم.
🔸 در حقیقت ارزش اینگونه موضعگیریها را فقط کسی میداند که در آن جو خفقانِ حاکم بر عراق زندگی کرده و با روشهای رژیم برای سرکوب مخالفانش آشنا باشد.
📚 شرح صدر، ص ١٧۵.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🔺 توصیههای حضرت آیتالله مجتهدیتهرانی(رحمتاللهعلیه) به طلاب:
🔹 اگر دیدی با وجود اینکه برای درس و مباحثه و شرکت در امتحانات بسیار تلاش میکنی ولی به قول معروف #شاگرد_ممتاز_نیستی و میدانی در آینده جزء فقهای درجه اول و مراجع تقلید نخواهی شد، #ناامید_مباش.
🔸 همه که نباید مثلاً #مرجع_تقلید باشند. چه بسا بعدها با #منبرهایت در گوشه و کنار این مملکت، کاری از تو ساخته باشد که از عهده آن مرجع بزرگوار برنمیآید؛ زیرا اشتغالات مرجعیت و استفتائات و رجوع انبوه مردم و غیره، اجازه اینگونه امور به آنها نمیدهد و آنها مثل تو آزاد نیستند که همه جا بروند.
◀️ بدان که همه ما انشاءالله #سرباز_امام_زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) هستیم و برای آن حضرت، مدرک و تحصیلات و شهرت و غیره اهمیت ندارد.
🔸 امام(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) اموری از قبیل #اخلاص را میخواهد. اگر کسی بهترین اعمال را انجام دهد ولی اخلاص نداشته باشد، از او پذیرفته نیست.
◀️ باید از اولین روزی که صرف ساده میخوانی، از روی اخلاص باشد، #برای_خدا_بخوان، #برای_خدمت_به_امام_زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) بخوان و این حالت را تا آخر عمر حفظ کن.
📚 آداب الطلاب، ص 267.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
Baghare_001L.mp3
3.62M
✴️ #روشنای_راه
شماره 39
🎧 تفسیر صوتی سوره مبارکه #بقره
🎙 آیت الله #جوادی_آملی(دامت برکاته)
🔺 روزم را با روشنای سخن خدای مهربانم، مبارک می کنم.
◻️🔸◻️🔸◻️
🔺 #جلسه_خانوادگی_قرآن
◻️ همهچیز درباره آشنایی آیتالله سیدعلی خامنهای(مدظلهالعالی) با قرآن، از خانه پدری و از دوران کودکی آغاز شده است:
🔸 «من اولین نغمههای خوش قرآن را از حنجره مادرم شنیدم.»
📚 شرح اسم، ص ۲۴.
🔸 «دور او جمع میشدیم و مینشستیم و ایشان قرآن را با صوتی خیلی شیرین و دلپذیر برای ما میخواند و آیاتی از آن را ترجمه میکرد.»
📚 همان.
◻️ بانو خدیجه میردامادی داستانهای انبیاء الهی و قصههای قرآن را برای کودکانش تعریف میکرد و مراقب بود دقیقاً همانگونه بگوید که قرآن گفته است. شیرینی معارف الهی با محبت مادرانه، خوراک کامل و گوارایی بود برای روح کودکان.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🔺 #ادب_و_آداب_تحصیل_علم
🎙 شهید ثانی(رحمتاللهعلیه):
◻️ #مهمترین_ادب این است که یادگیری را با #حفظ_دقیق_قرآنکریم آغاز نماید که قرآن، #مبنای_دانشها و #مهمترین آنهاست.
🔸 پیشینیان، #حدیث و #فقه را تنها به کسانی میآموختند که پیشتر قرآن را از بر کرده بودند.
🔸 پس از این، باید از #اشتغال_ورزیدن به کار دیگری که به فراموشی بخشی از قرآن یا در معرض فراموشی قرارگرفتن آن میانجامد، بپرهیزد.
◻️ در #مطالعه به اندازهای که #تاب_فهم آن را دارد و ذهنش به سوی آن میشتابد و ناخوشایند طبعش نیست، بسنده کند
🔸 و از #سرگرم_شدن به #کتابهای_فراوان و #تألیفات_متفرقهای که اندیشه را به نابودی میکشاند و ذهن را سرگردان میسازد، بپرهیزد؛ زیرا وقت او را هدر داده، او را پراکندهخاطر میسازد.
◻️ به #کتابی_که_میخواند و به #رشتهای که #در_حال_فراگیری آن است، با تمام وجود، دل بدهد تا آن را با #دقت_تمام، یاد بگیرد و از سردرگمی و پریدن از شاخهای به شاخه دیگر که به هدر رفتن عمر و ناکامی میانجامد، برکنار بماند.
📚 آیین دانشوری، ص ۱۰۶-۱۰۹.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🌐 #مدیریت_زمان
شماره 2⃣
◻️ #زمان بر ما، #حاکم و #قاهر است و ما هیچ نقشی در گذر آن نداریم؛ پس خوب است که انسان ها تا می توانند از #زمان_حال_خود بهره ببرند و #آخرت_خود_را_بسازند.
🔸 امام علی(علیه السلام) می فرمایند که #عمر_انسان مانند بخش های بدن او هستند؛ پس باید برای #نجات خود از آنها استفاده کند و هیچ بخشی را از دست ندهد. لحظه ها در گذرند و تا این لحظه نرود، لحظه بعد نخواهد آمد.
⏪ پس #مدیریت نقش بسیار مهمی در این امر دارد.
◻️ یکی از راه های مدیریت زمان، #برنامه_ریزی است.
برنامه ریزی همان #اندیشیدن_تدبیری برای #گذران_زندگی است که از چند جهت بررسی می شود:
1⃣ #جامعیت:
باید به این نکته توجه کنیم که ما باید برنامه ای بریزیم که #همه_حوزه_های زندگی ما را در بر بگیرد؛ پس بهتر است فهرستی تهیه کنیم و هر کاری را در وقت خود انجام دهیم.
2⃣ #اعتدال:
این مورد به ما می گوید که باید عدل را در همه زمینه ها رعایت کنیم.
3⃣ #اولویت:
با توجه به #شرایط و #نیازها امور را اولویت بندی کنیم.
4⃣ #انعطاف:
در برابر #حوادثی که از قبل #پیش_بینی_نشده_اند، انعطاف داشته و آن را بپذیریم.
5⃣ #بودجه_بندی و #توزیع
🎙حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری(دامت برکاته)
⏮ ادامه دارد...
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🔺 #دروغگویی_در_کودکان
◻️ دروغ گویی کودکان #ویژگی_شخصیتی_آنها_نیست بلکه #واکنشی است به #ویژگیهای_شخصیتی_والدین!
⏮ دو #دلیل_مهم دروغگویی در کودکان عبارت است از:
1️⃣ #نیازی_که_ابراز_شده؛ اما مورد #بیتوجهی پدر و مادر قرار گرفته. در این صورت کودک #نیازش_را_بزرگنمایی_میکند تا بتواند #نظر_مثبت پدر و مادر را #جلب_کند. مثلاً دلش درد میکند و مادر توجهی به او نمیکند. کودک درد و بدحالی خود را شدیدتر نشان میدهد تا مادر یا پدر به دادش برسند.
2️⃣ #ترس از اینکه #گفتن_حقیقت باعث روبرو شدن با #واکنش_منفی پدر و مادر شود. کودک یا خطایی کرده یا فکر میکند کارش از نظر پدر و مادر اشتباه است و اگر بفهمند او را #سرزنش، #بازخواست یا #توبیخ میکنند. این #پیشبینی از رفتار پدر و مادر باعث #پنهانکاری و #دروغگویی او میشود.
📚 دکتر رباب حامدی
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🔺 توصیه حضرت آیتالله محمدرضا #طبسی(رحمتاللهعلیه) به طلاب:
⏮ #سستی_و_کاهلی، #کفران_نعمت
🔸 بهطور طبیعی، در گذشته، #امکانات_کم_و_محدود بود.
◻️ #مطالعه و #مباحثه در #نور_چراغهای_نفتی و #تحمل_گرما_و_سرمای آن روز، بدون وسیلههای امروزی مشکل عمومی محسوب میشد.
🔸 جدا از این، #حوزهها به لحاظ #عدم_امکانات_مادی_متعارف، در یک #فشار_مضاعف بهسر میبردند.
◻️ یادم هست که یک وقت، در نجف آنقد فشار زندگی زیاد و غیرقابل تحمل شد که مجبور شدم روانداز خودم را بفروشم و به احدی اظهار نکردم. این وضع عممی حوزهها بود.
◀️ #عزت_نفس و #قناعت، دو یار تحصیلی طلبه بود.
🔸 همانگونه که عرض کردم، #ناملایمات، #مانع_درسخواندن_نمیشد.... گاه میشد که نان هم گیر ما نمیآمد. با این حال؛ درس و بحث ادامه داشت و ما با #نشاط_کامل مشغول بودیم.
یادم نمیرود که گاهی، خادم مدرسه فیضیه، از اول شب، برای تهیه نان، عازم نانوایی میشد و تا صبح در صف نانوایی میایستاد. صبح هم که نان را میآورد، نمیتوانستیم تشخیص بدهیم که آنچه به عنوان نان آورده، نان است یا چیز دیگر.
◀️ اکنون بحمدالله، شرایط از هر نظر برای #درسخواندن... فراهم است و من عجب دارم که چرا... طلبهها از این #موقعیت_مناسب، #کمال_استفاده را نمیبرند و #آنگونه_که_باید، #جدیت_ندارند.
✴️ #شرایط_بهتر، باید به #تلاش و #کوشش_بیشتر منتهی شود؛ نه #سستی و #کاهلی.
📚 مجله حوزه، شماره ۳۴، ص ۶۰.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim