🔺 توصیه حضرت آیتالله #سیستانی(دامت برکاتها) به طلاب:
◻️ #طلبه باید #مراقب_باشد حتی #یک_لحظه_از_وقت_جوانی خود را به #هدر_ندهد؛ چراکه انسان هرچه بزرگتر میشود، حافظه و ذهن او ضعیفتر میشود.
🔸 بنابراین طلبه باید از تمام لحظات عمر خود بهره ببرد که در روایت آمده است:
پنج چیز را قبل از پنج چیز غنیمت دان:
⏮ #جوانی پیش از پیری،
⏮ #سلامتی پیش از بیماری،
⏮ #دارایی پیش از فقر،
⏮ #فراغت پیش از اشتغال
⏮ و #زندگی پیش از مرگ.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
Baghare_006L.mp3
زمان:
حجم:
3.46M
✴️ #روشنای_راه
شماره 44
🎧 تفسیر صوتی سوره مبارکه #بقره
🎙 آیت الله #جوادی_آملی(دامت برکاته)
🔺 روزم را با روشنای سخن خدای مهربانم، مبارک می کنم.
◻️🔸◻️🔸◻️
✴️ همه چیز درباره
آشنایی آیتالله سیدعلی خامنهای(مدظلهالعالی) با قرآن
⏮ #درس_تفسیر_برای_طلاب
🔸 پس از آن، سیدرضا کامیاب و محمدباقر فرزانه، دو طلبه اهل گناباد که در ماجرای کمک روحانیون مشهدی به زلزلهزدگان کاخک در سال ۱۳۴۷ با آیتالله خامنهای آشنا شده بودند، از ایشان میخواهند که برایشان #درس_تفسیر بگوید.
مجلس درس تفسیر برای طلاب در محل مدرسه میرزاجعفر تشکیل شد. عمر این جلسه که با تفسیر آیاتی از سوره مائده آغاز شده بود، چند سالی به درازا کشید و نهایتاً به دست ساواک تعطیل شد.
◻️ #مجالس_تفسیر حضرت آیتالله خامنهای با توجه به مخاطبین آن، دو گونه بود: یک جلسه تفسیر که مباحث آن تخصصی و برای قشر حوزوی و طلاب بیشتر قابل استفاده بود.
🔸 در آن زمان، سه درس تفسیر حوزوی در مشهد وجود داشت؛ یکی درس تفسیر #میرزا_جواد_آقا_تهرانی که بسیار #اخلاقی و #معنوی بود.
دیگری درس تفسیر آیتالله #عزالدین_زنجانی که جنبههای #حکمی و نیز #فقهالباقر در آن بسیار برجسته بود.
درس تفسیر دیگر، مربوط به حضرت آقای #خامنهای میشد. مجلسی که از لحاظ شمار شرکتکنندگان از دو درس دیگر بسیار پیشی گرفته بود و بالغ بر ۲۰۰ طلبه در آن شرکت میکردند.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🔺 #توصیه_های حضرت آیت الله #قاضی(رحمت الله علیه)
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🔺 #تحریفهای_شناختی و تاثیر آن در #زندگی_مشترک
شماره 2️⃣
📒 این داستان:
⏮ #بیتوجهی_به_جنبههای_مثبت
🔸 اولین #تحریف_شناختی که تاثیر زیادی در #زندگی_مشترک دارد، بیتوجهی به جنبههای مثبت است.
◻️ در این نوع تحریف شناختی، فرد جنبههای مثبت رفتار همسرش یا رابطهاش را نادیده میگیرد و فقط بر جنبههای ناراحتکننده و منفی آن متمرکز میشود.
🔸 این رفتار، نوعی #توجّه_انتخابی است که در آن #قمستهایی_از_زندگی مورد توجّه زیاد و وسواسی قرار میگیرد؛ امّا قسمتهای دیگر به طور کامل از ذهن فرد حذف میگردد.
⏬ به این مثالها توجّه کنید:
📱 دائم حواست به گوشی است و به زندگی توجه نمی کنی.
◽️ در اینجا فرد #همه_کارهای_خوب و زحماتی که همسرش برای اداره منزل انجام می دهد را #نادید_گرفته_است.
⏮ این داستان را با ما ادامه دهید...
🎙 سرکار خانم اکرم طهرانی
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🔺 توصیه جناب #میرداماد[خطاب به ملاصدرا، پس از پایان اولین جلسه درس]:
⏮ #تحصیل_حکمت_در_سایه_تهذیب_نفس
◻️ ای محمد!
من امروز گفتم کسی که میخواهد #حکمت را تحصیل کند، باید #حکمت_عملی را تعقیب کند و اینک به تو میگویم که حکمت عملی در درجه اول دو چیز است:
🔸 یکی #به_انجام_رسانیدن_واجبات_دین_اسلامی؛ دانشجو وقتی آن واجبات را انجام میدهد، از هریک نتیجهای میگیرد که به سود اوست.
🔸 روش دوم که باید از طرف کسی که حکمت را تحصیل میکند در پیش گرفته شود، این است که محصل حکمت، باید از #تأمین_درخواستهای_نفس، #خودداری_ورزد.
🔴 کسی که #مطیع_نفس_اماره شد و مشغول تحصیل حکمت هم گردید، به احتمال قوی بیدین خواهد شد و از #صراط_مستقیم_ایمان_منحرف_میگردد.
📚 سلسله مباحثی برای طلاب علوم دینی، ص 24.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
Baghare_007L.mp3
زمان:
حجم:
3.41M
✴️ #روشنای_راه
شماره 45
🎧 تفسیر صوتی سوره مبارکه #بقره
🎙 آیت الله #جوادی_آملی(دامت برکاته)
🔺 روزم را با روشنای سخن خدای مهربانم، مبارک می کنم.
◻️🔸◻️🔸◻️
🔺 همه چیز درباره آشنایی آیتالله سیدعلی خامنهای(مدظلهالعالی) با قرآن
⏮ #درس_تفسیر_برای_دانشجویان
🔸 دیگر گروهِ مخاطب آیتالله خامنهای برای #جلسات_تفسیر_قرآن، #دانشجویان بودند. اگرچه مباحثی که ایشان برای جلسات تفسیر دانشجویی درنظر میگرفتند برای مردم عادی نیز قابل قابل استفاده بود.
◻️ جلسه تفسیر جمعه صبحهای مسجد امام حسن(علیهالسلام)، یک جلسه تفسیر دانشجویی بود. #سوره_بقره و ماجرای #قوم_بنیاسرائیل از جمله محتوای این درس بود.
نکته جالب این درس، #شیوه_جدید و #جذاب آن بود: «بدین قرار که پیش از شروع درس، دو نفر از حاضران به داوطلبی و میل خود، برنامه هفته قبل را تکرار کنند. بدین صورت که نفر اول درس را بهاجمال بازگو کند و نفر دوم در بیان و گزارش او اگر نظری داشت، ابراز دارد؛ چه موافق و چه مخالف. نفر اول را گزارشگر و نفر دوم را انتقادگر نام داده بودم.»
📚 شرح اسم، ص 471.
🔸 پس از بیان این موارد بود که ایشان #آیات و #مبحث_جدید را ابتدا توضیح میدادند و تفسیر آیات را میگفتند و سپس از قاری میخواستند که آیات تفسیر شده را قرائت کند.
◻️ ایشان «میفرمودند حالا که معنی این آیات را فهمیدید، این قاری عزیزمان بیاید بخواند با لحن و صدای خوش تا شما بیشتر لذت ببرید. مردم چون معنی قرآن را فهمیده بودند، راحت ارتباط برقرار میکردند.»
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
☢️ #کتابخواندن_استرس_را_کاهش_میدهد.
🔹 یکی از #بهترین_راهها برای اینکه از #هیاهو و #استرس_دنیا دور شویم، #مطالعه_کتاب است.
⏮ حتما کتابخواندن را در #برنامه_روزانه_خود قرار دهید.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
📚 برگزاری جلسات هفتگی #حدیث_خوانی_اصول_کافی به صورت برخط
🔖 لینک ورود به جلسه:
https://adobevu2.jz.ac.ir:443/r5tuh49esne/
🔸 استاد جلسه:
حجت الاسلام والمسلمین شاهحسینی
🗓 #سهشنبه_ها
🎴 این هفته استثنائا ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰ برگزار می گردد.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim