💠 با سخنرانی استاد همتیان؛
🔰 چهارمین جلسه درس اخلاق آفلاین ویژه طلاب جامعهالزهرا(س) برگزار میشود
🔻 موضوع جلسه: «آداب طلبگی»
📲 حضور در جلسه از طریق پیوند زیر:
http://www.jz.ac.ir/post/7025
🗓 یکشنبه 13 مهر از ساعت 11
✅ خلاصه سخنرانی استاد همتیان در جلسات گذشته: 👇🏻 👇🏻
http://www.jz.ac.ir/post/7124-
⁉️ ویژگی بنیادین کسی که از #پرستش_طاغوت پرهیز میکند چیست؟
🎙 شهید سیدمحمدباقر صدر(رحمت الله علیه):
◻️ #اصلیترین_ویژگی از نظر قرآن کریم این است:
«فَبَشِّرْ عِبادِی الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»؛
یعنی کسانی که بر #فکر و #ذهن خود زنجیر نبستهاند و آن را در چارچوب خاصی محدود نکردهاند که نتوانند از آن عبور کنند.
🔸 آنان #حقیقت را محور #تلاش و #هدف خود قرار دادهاند؛ به همین دلیل سخنان را گوش فرا میدهند و از بهترین آن پیروی میکنند؛ یعنی آنها در حالت #آرمانخواهی هستند و #به_آینده_مینگرند و در پی #واقعیتاند؛ در حالتی هستند که به آنها اجازه میدهد #حقیقت را بیابند و از آن پیروی کنند.
📚 سنتهای تاریخی در قرآن کریم، ص١۴۶.
🔺 #کارکردهای_فارغالتحصیلان_حوزههای_علمیه_خواهران_و_نقشهای_مطلوب آنان
6⃣ #نظریهپردازی در عرصههای #مورد_نیاز_جامعه و #انقلاب_اسلامی و #تدوین_مبانی_علوم_انسانی از #منابع_اصیل_دینی
🎙 در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای(مدظلهالعالی):
🔹 باید بدانیم در حوزه #نظریهپردازی، کجا جلوئیم و کجا عقبیم. یک جاهایی واقعاً ما جلو هستیم؛ در یک مواردی هم واقعاً عقبیم.
🔸 در همین زمینه #مسئله_زن، این همه #منابع و #تعالیم_اسلامی در دسترس ماست: #آیات_کریمه_قرآن؛ چه آیاتی که مستقیماً به این مسئله ارتباط پیدا میکند و چه آیاتی که با کلیت خود، با عموم و اطلاق خود شامل این مورد میشود، در اختیار ماست؛ اینها را باید تئوریزه کنیم؛ به شکل نظریهها و مجموعههای قابل تشعب، قابل استفاده و قابل استنتاج در بیاوریم و در اختیار هم بگذاریم؛ هم در اختیار خودمان برای برنامهریزی، هم در اختیار مخالفین، هم در اختیار استفسارکنندگان.
⏮ مسئله #زن و #خانواده برای کشور، #جزو_مسائل_درجه_یک است.
📚 ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
20.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 بانوی #عالم، #عارف و #عاملی که نور وجودش از #عمل_به_دانستههایش متشعشع شده بود.
◻️🔸◻️🔸◻️
📽 ویدئو:
🎙 #بانوامین(رحمتاللهعلیها) در کلام حجتالاسلاموالمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان(دامتبرکاته)
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
⁉️ چطور با کسی که ناراحتمان کرده برخورد کنیم؟
شماره 0⃣1⃣
⏮ #کینه_به_دل_نگیرید.
🔸 اینکه چه #پاسخی به رفتار ناراحتکننده طرف مقابل بدهید، کاملاً دست خودتان است:
هم میتوانید از کوره در بروید،
هم میتوانید #سنجیده_عمل_کنید.
🔹 اگر فهمیدید طرف مقابل، قصد و نیتی نداشته، قضیه را بیهوده کِش ندهید و تمامش کنید.
🔹 اگر هم طرف مقابل از روی عمد ناراحتتان کرده و حالا خودش طلب بخشش دارد، #گذشت_کنید و بیشتر از اینها خودتان را در حالت ناراحتی باقی نگذارید.
🔸 اما اگر هنوز نتوانستهاید خطای عمدی طرف مقابل را ببخشید، به خودتان بگویید: «با اینکه خیلی ناراحتم کرده میبخشمش تا بتونم از این حالت ناراحتی خارج شوم.»
◀️ به عبارت دیگر؛ سعی کنید #ناراحتی_را_کنار_بگذارید و تصمیم بگیرید #خوشحالتر_زندگی_کنید.
#شاد_زیستن، #یک_انتخاب_است که فقط به دست خودتان امکانپذیر میشود.
🔸 و از سوی دیگر ناراحتی و رنجش شما به قدری که شما را آزار می دهد، ضرری به آنکه ناراحتی شما را ولو به عمد ایجاد کرده، نمیرساند.
🔴 #معقول_است به خاطر رفتار فرد دیگری خود را تنبیه کنیم؟!
🎙 حجت الاسلام و المسلمین علی مخدوم(دامت برکاته)
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
جلسه دوم درس اخلاق استاد همتیان.pdf
281.8K
🖇 موضوع فایل:
🔺 #آداب_طلبگی
خلاصه مباحث جلسه دوم درس اخلاق
🎙 حجت الاسلام و المسلمین همتیان(دامت برکاته)
◻️🔸◻️🔸◻️
حضرت پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله):
انَّ لِرَبِّکُمْ فی ایامِ دَهْرِکُمْ نََفَحاتٌ فَتَعَرَّضُوا لَها؛
✴️ در ایام زندگیتان، #نسیمهای_الهی وزیدن میگیرد.
هشدار که خویشتن را در معرض آنها قرار دهید.
📚 بحارالأنوار، ج 68، ص 221.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🎙 حضرت آیتالله رضا #استادی(دامتبرکاته):
🔹 ساعت درس را طوری انتخاب کند که خسته و خوابآلوده نباشید.
🔸 سعی کند که از آغاز تا پایان درس در کلاس حضور داشته باشد.
🔹 حتماً پیش از حضور در درس، درس قبلی را #مطالعه و #مباحثه کرده باشد.
🔸 همینطور بسیار سودمند است که درس آینده استاد را قبلاً مطالعه کند. این #پیشمطالعه تا حد زیادی به #فهم_درس و #توجه_به_درس، کمک مینماید.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🎁 #صمیمانه
رفتیم «خانه عمه» تا علی آقا با #مادرش تماس تلفنی بگیرد.
علی آقا شماره را گرفت و با مادرش صحبت کرد.
من متوجه رفتارش بودم.
دو زانو نشسته بود؛ مثل اینکه مادرش رو به روی اوست.
آنقدر هم متواضعانه و آرامش دهنده گفت وگو می کرد که این #آرامش ناخودآگاه به من هم منتقل شد.
🔸 از #پشت_تلفن با مادرش چنین با #ادب و #متواضعانه صحبت می کرد.
🎙 روایتی کوتاه از همسر
🌹 #شهید_علی_ماهانی
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🎥 #اختصاصی
🗓 به مناسبت سالروز هجرت امام خمینی(رحمت الله علیه) از عراق به پاریس
🔺 #تنها_کسی که برای خداحافظی با امام رفت.
🖌 شیخ محمدرضا نعمانی، شاگرد شهید صدر(رحمت الله علیه) مینویسد:
◻️ صبح روزی که امام راحل، آیتاللهالعظمی خمینی تصمیم گرفت عراق را به مقصد کویت ترک کند، #شهید_صدر بهرغم نظارت شدید رئیس جنایتکار سازمان امنیت بر خانه امام، تصمیم گرفت به خانه ایشان برود و با او خداحافظی کند.
شهید صدر صبح به خانه امام رفت؛ اما متأسفانه ایشان کمی قبل از آن حرکت کرده بود. بااینحال شهید صدر مدتی در خانه امام ماند تا تأیید خود را از ایشان نشان دهد و با افرادی که بعد از رفتن امام در خانه بودند همدردی کند.
◻️ شهید صدر برای من تعریف کرد که یکی از سؤالات بازجویی در بازداشت ماه رجب این بوده که از دیدار آن روز چه هدفی داشته است؟ و مدیر کل امنیت به او گفته بود: این کار از نظر حکومت، مصداق برنامهریزی و هماهنگی با خمینی است؛ وگرنه چرا سایر مراجع و علما برای خداحافظی یا دیدار وی اقدام نکردهاند؟!
◻️ شهید صدر میگفت:
من برای #شهادت برنامهریزی کرده بودم و به ذهنم هم خطور نمیکرد که زنده به نجف اشرف برگردم؛ برای همین به او گفتم: «هرطور میخواهید این کار را تفسیر کنید. من برای این رفتم که آشکارا و نه مخفیانه با ایشان خداحافظی کنم.»
رئیس سازمان امنیت که انتظار نداشت من چنین جوابی بدهم از دست من عصبانی شد؛ چون خیال میکرد من بابت آن کار عذرخواهی میکنم.
🔸 در حقیقت ارزش اینگونه موضعگیریها را فقط کسی میداند که در آن جو خفقانِ حاکم بر عراق زندگی کرده و با روشهای رژیم برای سرکوب مخالفانش آشنا باشد.
📚 شرح صدر، ص ١٧۵.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim