eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🌹مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ولادت پر نور و سرور حضرت جوادالائمه علیه السلام را محضر حضرت و
🔰 بسان یک در قامت و 💠کلام انقلابی در یک ساحت، یک پویش معرفتی و یک رفتار اجتماعی است. 💠زیستن با «تفکر پویای دینی» سعادت بزرگی برای یک جامعۀ مذهبی است. تکرار دسته‌ای باورها با فکر فعال نسبت به آنها متفاوت است. 💠آن کسی که فراتر از اندیشۀ مذهبی از «تفکر مذهبی» برخوردار است دائماً به آن می‌اندیشد و همین باعث می‌شود که در اذکار رایج روزانۀ خود به بار معرفتی مناسک مذهبی بپردازد و دائماً در حال ارتباط با لبّ دین باشد و سطح حساسیّتهای معرفتی و دریافتهای نظری خود را رشد بدهد. 💠چنین جامعه‌ای دچار فتور فکری نخواهد شد. چنین جامعه‌ای از یک فرهنگ مقاوم برخوردار خواهد شد. یکی از آبشخورهای جدی شکل‌گیری «اندیشۀ عمومی مذهبی» همین گفتگوی دینی است. 💠با خارج شدن کلام و گفتگوی دینی از ساحت متوقع آن، به لحاظ اجتماعی یک خلأ معرفتی پدید خواهد آمد و اکنون آمده است. امروز این گفتگوی دینی در واقع نیمه تعطیل است. تعطیلی یا کم رمقی این لایه گذشته از رخوت انسانی گسترده ای که در جامعه رقم می‌زند، به استواری و رهواری و خوش‌سخنی لایه‌های بعدی ضربه خواهد زد. https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 8⃣3⃣#یادداشت سی و هشتم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای #گفتمان_سازی 🔴#بخش ا
بسم الله الرحمن الرحیم 9⃣3⃣ سی و نهم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای 🔴 دوم 2⃣تأثیر ظاهر در باطن 👈هر چند عمل متأثر از نگاه و طلب بود ولی 👈نگاه و طلب نیز از عمل متأثر می شوند. 👈این فلسفۀ بزرگ تشریع است. 3⃣پدیده ی اجتماعی 👈 پدیده‌ی اجتماعی به عنصری انسانی گفته می‌شود که از موقف فردی خارج‌شده است و به امری ساری و جاری بین انسان‌ها تبدیل‌شده باشد 👈 تنها با تکثیر یک امر انسانی پدیده‌ی اجتماعی شکل نمی‌گیرد بلکه آنچه لازم است، نوعی مزج و درهم آمیختن و صیرورت است، در این صورت از پدیده‌ای که شیوع یافته است به سمت پدیده‌ای واحد که شامل است کشیده می‌شویم 👈 اهمیت پدیده‌ی اجتماعی تنها در شیوع داشتن آن نیست بلکه برخورداری آن از هویت نوین انسانی به آن اهمیت بسیار داده است، این پدیده آثاری متفاوت از خویش نشان می‌دهد آثاری که به یک پدیده‌ی ساری شباهت دارد. 👈 هم شناخت و هم خواست، امکان تبدیل‌شدن به یک پدیده‌ی اجتماعی را دارد، در آن صورت هویت جدیدی یافته است و از احکام جدیدی تبعیت می‌کند. 💠 تعریفی از معروف و منکر 👈 معروف و منکر آنچه نیست که درست و نادرست است بلکه آن است که درست و نادرست تلقی می شود. 👈 [در امر به معروف ونهی از منکر]منظور امر به ارزش‌ها و نهی از ضدّ ارزش‌ها نیست، منظور امر به یک‌چیزی است که معروف شده است، نهی از یک‌چیزی که منکر شده است، برای آن‌که معروف معروف بماند، و منکر منکر بماند، 👈 قبل از امر به معروف و نهی از منکر تبلیغ است، یعنی شما اگر بخواهید لحن امربه‌معروف و نهی از منکر را برای آنجایی که تبلیغ لازم دارد به کار ببرید، قطعاً شکست می‌خورید و بعد از این‌که یک‌چیزی معروف شد و منکر شد اگر به تبلیغش بپردازید، تبلیغ شکست می‌خورد. 👈 یک اندیشه، باور داشت، گرایش یا رفتار می‌تواند معروف یا منکر باشد، ما به این می‌گوییم فرهنگ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
⚠️توجه❗️ توجه❗️ 💠🙏💠مبتنی بر همین رهنمود آیت الله العظمی شاه آبادی قدس سره از تک تک اعضای کانال تقاضامندیم چنانچه مطالب کانال را سودمند میدانند با ارسال پست ذیل حداقل دو نفر را به عضویت این کانال دعوت بفرمایید. 🏴 لینک عضویت👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243 ..
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 1⃣3⃣امام #قاطع بود، #غیر_متزلزل بود، در تصمیم خود انسانی #راسخ بود؛ لکن
💠سلسله جستارهای 2⃣3⃣انسان نمی‌توانست در این پیکر آرام و‌ متین، که از خانه تا مسجد برای تدریس می‌رود و برمی‌گردد و عصر برای درس أصول می‌آید و برمی‌گردد، ببیند چه عظیمی از و و وجود دارد... یک بود؛ نبود که بگویند چرا با تزار روس صحبت کرده ‌بود یا با فلان لرد انگلیس؛ نبود تا بگویند سردسته‌ی یک حزب سیاسی در تبریز بود؛ نبود تا بگویند یک فردی بود که در یک دستگاهی، در یک ارگانی اقتداری داشت، نماینده‌ی مجلس مثلاً بود؛ حتی مرحوم نبود که بتوانند بگویند یک روحانی، یک آیةالله ِ از حوزه‌ بریده است؛ نه، یک بود، یک انسان والای بود، یک که با همه‌ی ایمان و باور و قبولی که خواصّ و بزرگان و اندیشمندان به او ‌داشتند، خود را از یک‌ طلبه فراتر نمی‌دانست و نمی‌گفت. ص_۱۵۴ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 9⃣3⃣#یادداشت سی و نهم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای #گفتمان_سازی 🔴#بخش دو
بسم الله الرحمن الرحیم 0⃣4⃣ چهلم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای 🔴 سوم 4⃣ زبان و هویت زبانی 👈 زبان خود یک پدیده‌ی اجتماعی است، زبان در عین سَیالیت نسبی از نوعی ثبات برخوردار است؛ 👈 اندیشه‌ها و تمایلات فرد در سر زبان و در افق بیان منعکس می‌شوند، با انعکاس هر اندیشه و خواستی بر سر زبان آن دو یعنی اندیشه و خواست از هویت نوین برخوردار می‌شوند؛ 👈 این تعیین زبانی که به آن، گفته، می‌گویند، به گوینده اختصاص دارد، در صورت نوعی تکرار و ثبات به‌نوعی زبان خاص تبدیل می‌شود؛ 👈 همچنین هویت بیانی یافتن آن پدیده‌های انسانی آثار نوینی دارد؛ 👈 اما بیش از این بیان کاملاً فردی با خویش یا برای خویش سخن گفتن هم از این اثر تبعیت می‌کند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🌹مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ولادت پر نور و سرور حضرت جوادالائمه علیه السلام را محضر حضرت و
🌹مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ولادت پر نور و سرور حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را محضر حضرت ولیعصر عج و تمام موحدان و مستضعفان جهان تبریک عرض میکند.🌹 💠امام خمینی ره 🔰تمسك به مقام ولايت معنايش اين است كه،- يكى از معانىاش اين است كه- ما باشيم. كه و است، اين است كه چنانچه حكومت تشكيل شد، حكومت تمسكش به ولايت امير المؤمنين و اين است كه آن كه اميرالمؤمنين اجرا مىكرد، اين هم به اندازه قدرت خودش اجرا كند. به مجرد اينكه ما بگوييم ما متمسك هستيم به امير المؤمنين، اين كافى نيست، اين تمسك نيست اصلش. وقتى كه حكومت قرار داد امير المؤمنين- سلام اللَّه عليه- را در اجراء حكومتش، در اجراء چيزهايى كه بايد اجرا بكند، اگر او را الگو قرار داد، اين تمسك كرده است به ولايت امير المؤمنين. 💠رهبرانقلاب 🔰اساس کار تمسک به ولایت امیرالمومنین و ائمه طاهرین است، ما در دوران طاغوت میگفتیم الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة أميرالمومنين اما این تمسک فقط عاطفی بود و در عمل ولایت طاغوت بود اما امروز ولایت اسلامی با تدبیر امام راحل که عملا به ولایت امیرالمومنین تمسک کرد و نظام اسلامی حاکم شده، ما باید این تمسک قلبی و عمل بیشتر کنیم! ۷۳/۳/۸ https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 0⃣4⃣#یادداشت چهلم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای #گفتمان_سازی 🔴#بخش سوم 4
بسم الله الرحمن الرحیم 1⃣4⃣ چهل و یکم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای 🔴 چهارم 🔴نگاه کلی به بحث 🔵 ✅ انقلاب اسلامی ✅ 1⃣ شناخت انقلاب ⏹ نظریه حاکمیت نوین 👈 امام یک طرحی ارائه می‌کند برای حاکمیت ارزش‌ها، ارزش‌های اسلامی ارزش‌های فطری این طرح، طرح اسلامی است طرح حضرت امام است، طرح شیعی است باید عناصرش را پیدا کرد؛ 👈 آن چیزی که ما در قانون اساسی داریم یک جسد است برای این روح؛ 2⃣ چند دریاقت لازم 👈 ما یک[مواردی] را باید بفهمیم برای این‌که در مدار انقلاب قرار بگیریم: ⏹ تقریر از اسلام ⏹ تصویر از انقلاب ⏹ منویات رهبری 3⃣ درباره‌ی انقلاب ⏹ حقیقت انقلاب 👈 انقلاب را عزیزان اگر من و شما در افق سیاسی داریم قرائت می‌کنیم اول کسی که دارد این انقلاب را منحرف می‌کند من و شما هستیم حقیقت انقلاب قطعاً نزد حضرت امام این نیست؛ 👈 یک مقدار سوابق امام لازم است تا آدم متوجه بشود امام خیلی بزرگ‌تر از این حرف‌ها است، این‌قدر طوفان پشت این جسد امام ذخیره کرده است که خدا بگوید بس، این‌قدر حرف برای این بشریت داشت حضرت امام که خدا بگوید بس، آن‌قدر هم امیر هست بر دل و بیان خودش بود که خیلی از این‌ها را نفرمود؛ ⏹ روند انقلاب تا کنون ⏹ ویژگی‌های انقلاب 👈 انقلاب ما واقعاً نادر است، چنین انقلابی نه بوده است و نه ممکن است! https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 1⃣4⃣#یادداشت چهل و یکم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای #گفتمان_سازی 🔴#بخش چ
بسم الله الرحمن الرحیم 2⃣4⃣ چهل و دوم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای 🔴 پنجم 🔴نگاه کلی به بحث 🔵 ✅ مکتب امام خمینی (ره) ✅ ⏹ مقصود از مکتب امام خمینی (ره) ⏹ موقف مکتب امام خمینی (ره) ⏹ محتوای مکتب امام خمینی (ره) 👈 در محتوا ورود نکردیم ولی یک تصویر داده‌شده است که مکتب امام از 5 رویکرد مادر تغذیه می‌کند، بسیار بحث مهمی است ⏹ فهم مکتب امام خمینی (ره) ⏹ خطر تحریف ✅ گفتمان مکتب امام خمینی (ره) ✅ ⏹ اندیشه ی گفتمان 👈 گفتمان یعنی چه؟ 👈 کارکردهای گفتمان چیست؟ 👈 الگوهای گفتمان سازی چیست؟ ⏹ آشفتگی گفتمانی ما 👈ما الآن گرفتار آشفتگی گفتمانی هستیم با این‌که واقعاً حرف‌های نو داریم حرف‌های توفنده و تهاجمی داریم ولی وضع ما الآن این‌طوری است، دچار آشفتگی گفتمانی هستیم، بعد از حضرت امام تقریباً دولت که سرکار آمد به این آشفتگی دامن زد، دولت بعدی هم همین‌طور، دولت سوم که به قول حضرت آقا انقلاب را به ریل خودش برگرداند، اواخر دومرتبه دچار آشفتگی گفتمانی شد و الآن‌هم که کلاً در این داستان هستیم 👈این‌یک بلیه‌ی بزرگ و باید تبیین بشود که این آشفتگی پدر یک انقلاب را می‌تواند دربیاورد، به‌خصوص انقلاب ما که تقریباً در 360 درجه دشمن دارد https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🌹مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام وفات شهادت گونه حضرت زینب سلام الله علیها را محضر حضرت ولیعصر عج و تمام موحدان و مستضعفان جهان تسلیت عرض میکند.🌹 🔰امام خمینی ره 💠چيزهايى است كه حضرت سيد الشهدا به ملت آموخته است و اهل بيت بزرگوار او و فرزند عالى مقدار او هم فهماند كه بعد از اينكه آن مصيبت واقع شد، بايد چه كرد. بايد تسليم شد؟ بايد تخفيف در مجاهده قائل شد؟ يا بايد همان طورى كه زينب- سلام اللَّه عليها- در دنباله آن مصيبت بزرگى كه تُصَغَّرُ عِنْدَهُ الْمَصائِبُ، ايستاد و در مقابل كفر و در مقابل زندقه صحبت كرد و هر جا موقع شد، مطلب را بيان كرد و حضرت على بن الحسين- سلام اللَّه عليه- با آن حال نقاهت، آن طورى كه شايسته است تبليغ كرد. 🔰امام خامنه ای 💠زینب کبری یک نمونه‌ی برجسته‌ی تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهمترین مسائل تاریخ نشان میدهد. اینکه گفته میشود در عاشورا، در حادثه‌ی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثه‌ی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه‌ی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامىِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعىِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است. این حادثه نشان داد که زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. ۱۳۸۹/۰۲/۰۱ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
بسم الله الرحمن الرحیم 3️⃣4️⃣ چهل و سوم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای 🔴 ششم 🔴نگاه کلی به بحث 🔵 ✅ ✅ 1️⃣ ضرورت ⏹ انقلاب اسلامی 👈 شما فکر نکنید که از پشت مانیتور انقلاب بلند شوید بروید یکجا شعور مترقی می‌توانید پیدا بکنید، اگر مثلاً بزرگ‌ترین حرف‌ها را محی‌الدین زده است، در کار انقلاب است، اگر بزرگ‌ترین حرف‌ها را شیخ انصاری زده است، در کار انقلاب است، هیچ جای دیگر نیست، کل شعور شیعی پشت انقلاب است؛ 👈 فضاهای آکادمیک ما عزیزان سطحشان از شعور نه مکتب امام آن‌که هیچ، از شعور منتهی در این پدیده‌ی خارجی به نام انقلاب اسلامی فضاهای آکادمیک ما سطحش پایین‌تر است، به خاطر همین موقعی که می‌آیند کمک کنند به انقلاب اسلامی، آویزان می‌شوند! 👈 من این نقد را به خودم وارد می‌کنم، به شما دارم وارد می‌کنم، ما به انقلاب وصل نیستیم چون تصور نداریم، از این هم تصور نداریم، متوجه نیستیم که ما به انقلاب وصل نیستیم، این جمله را از من بشنوید، بسیار سخت است اثبات کردن این‌که ما به انقلاب وصل نیستیم، بسیار پروژه‌ی فکری سختی است اثبات کردن این‌که من و شما که هیچ، خیلی از بزرگان به انقلاب وصل نیستند، پروژه‌ی فکری سختی است. ⏹ انقلاب اسلامی، اصلی‌ترین سرمایه‌ی بشر امروز برای 2️⃣ قرار گرفتن در ⏹ نیازمند: https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔰پرونده ویژه 1⃣ 💠چالش اصلی انقلابها ▫️رهبر انقلاب در مقام برشمردن چالشهای انقلاب اسلامی جملۀ عزیزی فرمودند: «چالش اصلى همۀ تحولات بزرگ اجتماعى ـ از جمله انقلابها ـ صیانت از جهتگیرى هاى اصلى این انقلاب یا این تحول است. این مهمترین چالش هر تحول عظیم اجتماعى است كه هدفهائى دارد و به سمت آن هدفها حركت و دعوت مى كند. این جهتگیرى باید حفظ شود. اگر جهتگیرى به سمت هدفها در یک انقلاب، در یك حركت اجتماعى صیانت نشود و محفوظ نماند، آن انقلاب به ضد خود تبدیل خواهد شد؛ در جهت عكس اهداف خود عمل خواهد كرد.» (14/3/89) https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰پرونده ویژه #ماجرای_انقلابها 1⃣ 💠چالش اصلی انقلابها ▫️رهبر انقلاب در مقام برشمردن چالشهای انقلاب
🔰پرونده ویژه 2⃣ 💠چالش اصلی انقلابها شهید مطهری نیز عین همین بیان را دارند و پس از این که می‌فرمایند، «نهضتها مانند همه پدیده هاى دیگر ممكن است دچار آفت زدگى شوند. وظیفه رهبرى نهضت است كه پیشگیرى كند و اگر احیاناً آفت نفوذ كرد، با وسایلى كه در اختیار دارد و یا باید در اختیار بگیرد، آفت زدایى نماید. اگر رهبرى یك نهضت به آفتها توجه نداشته باشد یا در آفت زدایى سهل انگارى نماید قطعاً آن نهضت، عقیم یا تبدیل به ضد خود خواهد شد و اثر معكوس خواهد بخشید.» به شش آفت اشاره می‌کنند که در صدر آن «نفوذ اندیشه‌های بیگانه» است: «اندیشه هاى بیگانه از دو طریق نفوذ مى كنند. یكى از طریق دشمنان. ... نمونه اش را در قرون اولیه اسلام دیده ایم. ... دیگر از طریق دوستان و پیروان. گاهى پیروان خود مكتب به علت ناآشنایى درست با مكتب، مجذوب یك سلسله نظریات و اندیشه هاى بیگانه مى گردند و آگاهانه یا ناآگاهانه آن نظریات را رنگ مكتب مى دهند و عرضه مى نمایند.» (مجموعه آثاراستادشهیدمطهرى، ج24، ص85) https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .