eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
متن پیاده شده #شذرات_المعارف جلسات 64 تا 67
✅ توضیح برای کسانی که در مورد فایل های جلسات 64 تا 67 سؤال داشتند! 🔷 این چهار جلسه به علت مشکلی که برای ریکورد پیش آمد فایل صوتی آن ها از دست رفت! به همین دلیل متن پیاده شده آن ها را در فایل PDF فوق تقدیم بزرگواران کردیم که از سیر مباحث عقب نمانند. .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم انشاءالله مجموعه یادداشتهایی از استاد فلاح تحت عنوان پرونده #کلام_انقلابی که
بسم الله الرحمن الرحیم 2⃣ دوم 🔰ضرورت تدارک یک اتمسفر نظری غنی شده و انقلابی 💠ما برای راه یابی انقلابی و قرار دادن خود در افق خدمات تخصصی برتر به انقلاب، نیاز به یک اتمسفر نظری غنی شده و انقلابی داریم. 🔰ضرورت تدارک محیط تربیتی انقلابی 1⃣ محیط تربیت برای فرداست؛ 💠امام علی : فرزند خود را برای امروز تربیت نکن زیرا آنها متعلق به زمانی غیر این زمانند؛ 💠لذا از همین امروز نگاه به فردا برای هدفگیریهای تربیتی درست بسیار لازم است؛ 2⃣ دغدغه های انسان هم معرف شخصیت انسان و هم سازندۀ آن است. به همین جهت جنس و افق دغدغه ها مهم است؛ 💠به ما دستور داده شده که بلند همت باشیم: «کن بعید الهمم إذا طلبت»؛ 💠و گفته شده که ارزش انسان به دغدغه های اوست : قیمۀ کل امرء ما یحسنه؛ 💠و این که دغدغه ها انسان سازند : ثلاث یحجزن المرء عن طلب المعالی قصر الهمۀ و قلّۀ الحیلۀ و ضعف الرأی؛ 3⃣پیشنهاد حضرت آقا؛ 💠عادت به همت و نظر بلند ◀️نكتۀ ديگر، كار جمعى، تعاون و همكارى با يكديگر و همت بلند است. ◀️كودكان و همچنين جوانان را از آغاز عادت بدهيم كه با همتِ بلند نگاه كنند. 💠افق جهانی ◀️مسائل گوناگونى وجود دارد كه اينها را بايد در سطح دنيا ديد، در سطح جهانى بايد مشاهده كرد، نه در سطح منطقه‌اى، چه برسد به اين كه انسان بخواهد آنها را در سطح كشورى يا در سطح ولايتى و استانى ببيند. 💠افق صد ساله ◀️مسائلى وجود دارد كه اينها را بايد در آفاقِ صد ساله و صد و پنجاه ساله ديد، نه در يك افق محدود پنج ساله و ده ساله و كمتر. اينها همت بلند لازم دارد؛ نگاه بلندهمتانه به مسائل گوناگون. اين دانش‌آموز يا اين دانشجوئى كه شما امروز داريد تربيت ميكنيد، چند صباح ديگر يك استاد است، يك مدير فعال است، يك كارشناس برجسته است، يك عنصر مؤثر در حركت سياسى جامعه است؛ چند صباح ديگر اين وجود مؤثرى در جامعه خواهد بود. اين را آنجورى تربيت كنيد كه با اين همتِ بلند بار بيايد.(بيانات در ديدار معلمان و اساتيد دانشگاه‌های خراسان شمالى، 20/7/91) ❗️یک تذکر❗️ 💠وظیفۀ رشد و تعالی شخصی و گروهی را بر دوش خود بدانید و منتظر کسی و چیزی نشوید؛ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
#معرفی_کتاب: آسیب شناسی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مؤلف: حسین ایزدی #اندیشه_انقلاب #میدان_انقلاب #مثل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰انقلاب اسلامی، موجودی زنده و پویا و پیش رونده است و باید برای کمک به این موجود زنده، اثرگذار و امیدآفرین دائما اندیشید و طرح و ایده و انگاره تولید نمود؛ اندیشه هایی که از قالب های رایج و مرسوم در ادبیات علوم انسانی مدرن رها و آزاد باشند و بتوانند با تکیه بر فرهنگ و مبانی اصیل دینی و تمرکز بر ادبیات بومی، هندسه فکری جدید و طرحی نو دراندازد. 🔰کتاب حاضر سیاه مشق هایی در تحلیل آسیب های کنونی انقلاب اسلامی و نیز نگاهی به سه موضوع انقلاب اسلامی، حوزه علمیه و مقوله تولید علم از زاویه انقلاب است. برخی از عناوین بخش های این کتاب عبارتند از: - بازخوانی جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی در متن تاریخ تحولات جهان - گفتمان انقلابی، گفتمان اعتدالی، دو مسیر برای آینده انقلاب - آسیب شناسی کلان جریان جبهه انقلاب اسلامی - آسیب شناسی حرکت های گروهی جبهه انقلاب اسلامی - آسیب شناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی - آسیب شناسی معنویت و انقلاب اسلامی - درآمدی بر روش شناسی برداشت از سخنان رهبری - مقام معظم رهبری و گفتمان سازی - درآمدی بر تیپ شناسی و مدل سازی سبک زندگی عالمان برتر شیعی -درآمدی بر جریان های فکری، علمی و سیاسی حوزه های علمیه - آسیب شناسی تحول در حوزه - مطالبات جبهه انقلاب اسلامی از حوزه علمیه - حوزه سنتی و سنت های حوزوی - هندسه حیات عالم انقلاب اسلامی - و ... مولف در بخشی از مقدمه خود بر کتاب حاضر بیان داشته: این اثر، محصول برخی تاملات و یادداشت های حقیر از دوران آغازین طلبگی تاکنون است که تنها با انگیزه کمک به انقلاب، سلوک با انقلاب و نشان دادن میزان علاقه و اهتمام به این پدیده مقدس به نگارش درآمده است. ◀️برای خرید اینترنتی کتاب به سایت پاتوق کتاب فردا مراجعه کنید: 🌐http://bookroom.ir .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 2⃣#یادداشت دوم 🔰ضرورت تدارک یک اتمسفر نظری غنی شده و انقلابی 💠ما برای راه یاب
بسم الله الرحمن الرحیم 3⃣ سوم حقیقت انقلاب: 1⃣آرمان انقلاب : رقم زدن یک زندگی سعادتمندانۀ اجتماعی گسترده است؛ 💠دین تقریری نیرومند و بی بدیلی از سعادت انسان دارد. 💠این تقریر برتر ریشه در توصیفی متعالی از خداوند عالم و عالم هستی و انسان دارد. 💠و این توان و امتیاز نیز ریشه در این دارد که معمار این انقلاب خود در این افق می زیست. 💠این خود بختیاری و سعادت بسیار بزرگی است. 💠کما این که به پیش افتادن پیامبران و توفیقمندی آنها که از شعور الهی بالایی برخوردار بودند جزء مهمترین حادثه های حیات بشر است. . 2⃣به همین جهت در واقع شیعه پس از انقلاب در افق جدیدی زندگی می کند. 💠این افق جدید یعنی افق مسؤولیتی جدید. 3⃣دربارۀ افق انقلاب 💠 طراحان انقلاب نگاهشان معطوف به نهضت امام زمان عج است؛ 💠 مسألۀ جوهریشان آن است که مهندسی زندگی دنیایی را به دست دین بدهند؛ 💠 معتقدند این کار به دست تودۀ مردم انجام می شود؛ 💠 برای این که مردم جهان را متوجه این هدف و این چهارچوب ارزشی و آیین کنند معتقدند: ◀️باید از ایران یک کشور نمونه بسازیم؛ ◀️در عرصۀ بین المللی با نظام سلطه چالش دائمی داشته باشیم؛ 💠انقلاب در افق تمدن سازی است؛ 💠مسألۀ آن طاغوت و نظام سلطه است؛ 4⃣با این وصف حرکت انقلابی حرکت در افق جهانی و بین المللی است؛ 5⃣امروز زمان اصرار بر آرمانهای انقلاب و جدیت در راه یابی و تواصی به صبر است. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🗓سالروز تصویب قانون اساسی 🔰رهبرانقلاب 💠بارها عرض کرده‌ایم که تجسم انقلاب در «جمهوری اسلامی» و در «قانون اساسی جمهوری اسلامی» است.۱۳۸۵/۰۳/۱۴ 💠بنده دأبم نیست که از سیاستمداران غربى چیزى بگویم اما یک جمله جالبى از یک مقام غربى نقل کنم، او میگوید: دو چیز است که اگر ملتهاى مسلمان از آن آگاه شوند، دیگر همه‌ى تابوها و اصول غرب در هم خواهد شکست، یکى قانون اساسى جمهورى اسلامى است؛ که این قانون اساسى، یک حکومت مردمى و پیشرفته امروزى و در عین حال دینى را در چشم مسلمانان جهان ممکن میسازد و دوم، کارنامه موفقیت هاى علمى و اقتصادى و سیاسى و نظامى جمهورى اسلامى است! ۸۹/۱۱/۱۵ .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 3⃣#یادداشت سوم حقیقت انقلاب: 1⃣آرمان انقلاب : رقم زدن یک زندگی سعادتمندانۀ ا
بسم الله الرحمن الرحیم 4⃣ چهارم 🔰ضرورت بینش تمدنی در باب پیچ تاریخی: 💠دیدگاهها و انگاره های تمدنی در باب پیچ تاریخی از مقام معظم رهبری در 22 مرداد 91 در جمع اساتید نخبۀ دانشگاه: 1⃣توجه به یک پیچ تاریخی و تحول همه جانبه در جهان بشری و تنفس در فضای تمدنی وضعیتى که امروز در دنیا هست، وضعیت تحول است. اوضاع جهان در حال تبدیل به یک شکل جدید و هندسه‌ى جدید است. اگر بخواهیم در گذشته‌هاى نزدیک ـ مثلاً در حدود یکى دو قرن ـ نظیرى براى این پیدا کنیم، تقریباً شبیه اوضاعِ بعد از جنگ بین‌الملل اول، البته در جهت عکس آن است؛ آن روز هم هندسه‌ى سیاسى و اقتصادى دنیا تغییر اساسى و بنیادى کرد. پیداست که به سوى تحولات تازه‌اى داریم پیش می‌رویم. 2⃣شواهد این تحول بزرگ تاریخی شواهد و نشانه‌هایی که این تحول را نشان می‌دهد، چه چیزهایی است؟ من چند تا مثال را عرض می‌کنم : ◀️بیدارى اسلامى ما در طول تاریخمان، چنین وضعیتى را در کشورهاى اسلامى نداشتیم. اینکه احساس هویت، احساس بیدارى، نه در یک ملت، بلکه در کشورهاى متعددى از کشورهاى اسلامى پدید بیاید و این احساس بیدارى، این احساس هویت، متکى به اسلام باشد، این را ما در گذشته هرگز نداشتیم. این بیدارى یک امر عادى نیست. ◀️خیزش ناموفق غرب براى تسلط بر منطقه‌ى ما یک خیزى برداشتند، این خیز ناموفق بود. قضیه‌ى عراق یا قضیه‌ى افغانستان، قضایاى دفعى نبود؛ حوادثى نبود که بر اساس یک تصمیم آنى، فورى و دفعى به وجود آمده باشد؛ نه، این‌ها کاملاً برنامه‌ریزى شده بود؛ هدف هم تسلط کامل غرب به پیشتازى و رهبرى آمریکا بر کل این منطقه بود. چرا این منطقه حساس است؟ چون اولاً در این منطقه، منابع بسیار غنى و عظیمى قرار دارد؛ منابعى که غرب به آن‌ها نیاز دارد، و در درجه‌ى اول منابع انرژى. ثانیاً در اینجا موج اسلامى همیشه قابل انتظار و قابل توقع بوده؛ بخصوص بعد از پیدایش انقلاب اسلامى و نظام جمهورى اسلامى، این موج را همیشه به نحو مبهم انتظار داشتند، براى اینکه بر این موج سیطره پیدا کنند. ◀️حوادث اروپا و زمین خوردن غرب با این خطاهای بنیانی این آینده‌ى مبهمى که سایه افکنده بر کشورهاى ثروتمند اروپا، کشورهاى غرب اروپا، حوادث بسیار مهمى است. این قضایاى اقتصادى ربطى هم به خطاهاى تاکتیکى و راهبردى ندارد که بگوییم فلان تاکتیکشان در فلان جا غلط بود، دچار این مخمصه شدند؛ یا فلان راهبردشان غلط بود، دچار این گرفتارى شدند؛ نخیر، قضیه این نیست؛ قضیه، قضیه‌ى بنیانى است. خطاهاى بنیانى وجود دارد. آنچه که امروز دارد اتفاق مى‌افتد، ناشى از خطاى در نگاه فلسفى و بنیانى و فکر غرب نسبت به جهان و انسان است؛ خطاى در جهان‌بینى است. البته این‌جور خطاها، مثل خطاهاى تاکتیکى تأثیراتش سریع نیست؛ مثل خطاهاى راهبردى، تأثیراتش میان‌مدت نیست؛ این خطاها تأثیراتش بلندمدت است. بعد از دو سه قرن، این خطاها دارد خودش را نشان می‌دهد؛ و بدانید که این‌ها را زمین خواهد زد. ◀️ آمریکا به عنوان قدرت اولِ ثروت و علم و فناورى و نظامى دنیا، چندین دهه با وجهه زندگى کرد؛ که همین وجهه موجب شد نفوذ پیدا کند. در دهه‌هاى اولِ نیمه‌ى دوم قرن بیستم، این وجهه در اوج بود. در ایران خود ما همین جور بود؛ دولت ملى‌اى مثل دولت مصدق که از زیر بار انگلیس می‌گریخت، به دامن آمریکا پناه می‌برد؛ این وجهه بود. در همه‌ى دنیا یک چنین حالتى بود. امروز این وجهه به طور کامل از بین رفته است؛ یعنى آمریکا به عنوان یک متهم در دنیا مطرح است. دولت آمریکا در هیچ کشورى، میان هیچ ملتى، یک وجهه‌ى عمومى ندارد. «مرگ بر آمریکا» دیگر جزو شعارهاى اختصاصى ملت ایران نیست؛ در بسیارى از کشورها گفته می‌شود. یک دولتِ طرفدار ظلم، طرفدار جنگ، طرفدار انباشت تسلیحات، طرفدار سلطه‌ى بر ملت‌ها، طرفدار زورگویی، دخالت در همه جا، یک چنین عنوانى پیدا کرده؛ این هم یکى از نشانه‌هاست. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
#عصر_امام_خمینی ره #کلام_انقلابی #اندیشه #مثلث_شناخت_و_آگاهی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi . .
بسم الله الرحمن الرحیم 5⃣ پنجم بخش اول 🔰شروع عصری جدید 💠یک بینش و انگیزۀ بزرگ من امروز مايلم يك نكته را در باب انقلابمان و در باب تأثير عمل اين عبد صالح خدا، به ملت ايران و به ملتهاى مسلمان عالم و به همهى كسانى كه در سطح جهان، نامى از انقلاب ما و از امام خمينىِ بزرگ ما شنيدهاند، بگويم. اين، مبنا و قاعدهى حركت ماست. بر اساس همين بينش، ما زندگى و مبارزه و حركت مىكنيم. 💠آغاز دورانی جدید آن جمله اين است كه با انقلاب اسلامى در ايران و با تشكيل نظام اسلامى در اين نقطه ى از عالم و با مبارزات طولانی اى كه ملت ما پشت سر رهبر عظيم الشّأنش، براى حفاظت از انقلاب و اسلام انجام داد، عصر جديدى با خصوصياتى متمايز با دوران قبل، در عالم به وجود آمد. قدرتهاى مادّى دنيا، چه بخواهند و چه نخواهند؛ امريكا چه بخواهد و چه نخواهد، اين دوران در دنيا آغاز شده و پيش هم رفته است و تأثيرات اين عصر جديد، روى ملتها و دولتهاى ضعيف و نيز روى دولتهاى قوى و ابرقدرتها محسوس است. (آیت‌الله خامنه‌ای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69) 💠تأثیرات عمومی عصر جدید ◀️اثرپذیری همۀ ملتها از دوران جدید وقتى عصر جديدى در تاريخ بشر آغاز مىشود، هيچكس نمىتواند خود را از تأثيرات آن عصر بركنار بدارد. دوران گذشتهى تاريخ بشر هم همينطور بوده است. هيچكس ممكن نيست خودش را از تأثيرات دورانى كه با پايههاى محكم الهى و انسانى در جهان شروع شده، دور بدارد. ما مىخواهيم اين را اعلام بكنيم. اگرچه بسيارى از ملتها و دولتهاى سطح زمين، تحت تأثير اين عصر جديد قرار گرفتند، حتّى نقشهى سياسى دنيا عوض شده است، اما توقع نداريم كه تحليلگران و قضاوتكنندگانِ قدرتمند و سياسى عالم اقرار كنند كه اين عصر آغاز شده است. آنها اعتراف نمىكنند كه دوران جديدى آغاز شده است؛ اما تحت تأثير اين دوران قرار گرفتهاند و آن را احساس مىكنند. اين عصر و اين دوران جديد را بايد «دوران امام خمينى» ناميد. (آیت‌الله خامنه‌ای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69) https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
#عصر_امام_خمینی ره #کلام_انقلابی #اندیشه #مثلث_شناخت_و_آگاهی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi . .
بسم الله الرحمن الرحیم 5⃣ پنجم بخش دوم 🔰خصوصیات عصر جدید(دوران امام خمینی) 1⃣ گسترش اعتقاد و باورهاى مذهبى يكى از اين خصوصيتها، گسترش اعتقاد و باورهاى مذهبى است. (آیت‌الله خامنه‌ای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69) 💠آیندۀ این حرکت البته آيندهى اين حركت، به اين ترتيب خواهد بود كه هرجا معنويتى عميقتر و خالصتر و سالمتر و منطبقتر با فطرت بشر باشد، جاذبهى بيشترى براى ملتها خواهد داشت. (آیت‌الله خامنه‌ای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69) 2⃣ معنا بخشيدن به ارزش انسانها و حضور مؤثر تودههاى ميليونى مردم 💠خصوصيت ديگر اين عصر جديد، معنا بخشيدن به ارزش انسانها و حضور مؤثر تودههاى ميليونى مردم است. در دوران جديدى كه به وسيله ى امام ما آغاز شده است و دايرۀ آن محدود به ايران هم نيست، تودههاى مردم، اصل و تعيين كننده و تصميمگيرندهاند و آنها هستند كه جريانها را هدايت مىكنند. (آیت‌الله خامنه‌ای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69) 💠مشخصۀ انسانی این دوران پیروزی خون بر شمشیر است به تعبير ديگر، مشخصهى انسانىِ اين دوران و عصر جديد، عبارت از پيروزى خون بر شمشير است ... اين روش، امروز در دنيا روش شناختهشدهيى است. قدرت حضور تودههاى مردم، و لو بدون سلاح، امروز در دنيا معلوم شده است. قدرتها بايد بدانند كه بعد از اين، در هيچ جاى دنيا، علىرغم خواست تودههاى ميليونى مردم، نمىشود حكومت را ادامه داد. (آیت‌الله خامنه‌ای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69) 3⃣ آزادی از سلطه، تصرف و نفوذ قدرتهای بزرگ از جمله خصوصيات ديگر عصر جديدى كه امام بزرگوار و انقلاب ما در سطح جهان به وجود آوردند، عبارت از اصل آزادى از سلطه و تصرف و نفوذ قدرتهاى بزرگ است؛ يعنى همان چيزى كه در انقلاب ما، به عنوان اصل «نه شرقى و نه غربى» شناخته شد. 💠ملت ایران پیشگام دوران جدید ملت ما، پشت سر رهبر باعظمت و استثنايى خود، اولين ملتى بود كه قدم در اين دوران جديد گذاشت و پايههاى آن را مستحكم كرد و با مقاومت خود، براى ملتهاى دنيا، شاهدى بر صدق اين ادعاها شد. (آیت‌الله خامنه‌ای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69) 💠مأیوس کردن دشمن ملت ايران، با قدرت و استقامت و توكل به خدا و اتحاد كامل و شركت در سازندگى عمومى كشور و با آگاهى و هوشيارى خود، بايد دشمنان يعنى امريكا و ارتجاع و زخمخوردگان را از دستاندازى به اين انقلاب و به كشور عزيزمان مأيوس كند. استكبار جهانى از ملت ايران مىترسد؛ مثل همهى بدكاران و راهزنانى كه از انسانهاى شجاع و آگاه مىترسند. (آیت‌الله خامنه‌ای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69) https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
.نشست گفتمانی پیرامون عدالت خواهی مطلوب #اندیشه_اجتماعی ضلع #اندیشه #مثلث_شناخت_و_آگاهی .
🔰یادداشت برادر نامخواه پیرامون ارائه شان: 💠عدالت‌خواهی مجدد و استلزامات نظری آن در نیمه اول دهه هشتاد احیای حرکت عدالت‌خواهی برای مقابله با «سنت فراموشی عدالت» تحرک تازه‌ای به نیروی اجتماعی معطوف به انقلاب اسلامی (حزب‌الله) بخشید. مفاهیم بسیاری همچون ضدیت با اشرافیت، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض و مقابله با سرمایه‌داری تبدیل به گفتمان عمومی جامعه شده و حتی منتفعان از بی‌عدالتی‌ها یا بی‌تفاوت‌ها را نیز متأثر ساخت. در این مرحله باید حرکت عدالت‌خواهانه بر اساس یک طراحی مدون، گام بعدی و گام‌های بعدی را بر می‌داشت. باید پس از گام و قیام اولیه، اندیشه پیشه می‌شد و چشم‌انداز جدیدی از بسط اجتماعی معانی عدالت‌خواهانه گشوده می‌شد. یک جنبش اجتماعی واجد عقلانیت و حرکت رو به جلو، همواره در حال بازاندیشی درباره کشنگری‌هایش است. این بازاندیشی است که به یک جنبش و اعضای آن، امکانی برای کنشگری‌های مجدد می‌دهد. بدون این بازاندیشی، کنشگری به تکرار یا ناکنشگری می‌انجامد و به ضد خود تبدیل می‌شود. امروز بیش از یک دهه از هنگامه‌ای که نهضت عدالت‌خواهانه می‌بایست و می‌توانست گام بعدی خود را بردارد می‌گذرد. ما همچنان به این بازاندیشی و گام نهادن در مرحله‌ای جدید از حرکت عدالت‌خواهانه محتاجیم. پرسش اما این‌جاست که این عدالت‌خواهی مجدد چیست و تمهید آن نیازمند گفتگو نظری پیرامون چه استلزاماتی است؟ .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 5⃣#یادداشت پنجم بخش دوم 🔰خصوصیات عصر جدید(دوران امام خمینی) 1⃣ گسترش اعتقاد
بسم الله الرحمن الرحیم 6⃣ ششم بخش دوم 4⃣زایش فکری جمهوری اسلامی در مقابل نازایی غرب در اندیشه‌های نو رابعاً در مقابل سترون و نازا بودن غرب در برون‌زایی اندیشه‌هاى نو - که بعد از اومانیسم و مکتب‌هایی که متکى به اومانیسم هستند و فلسفه‌هاى زائیده و منشأ گرفته‌ى از اومانیسم غربى، دیگر غرب زایش فکرى نداشته و ایده‌ى نو براى بشر و حیات انسان ارائه نداده - جمهورى اسلامى داراى زایش فکرى است. ما براى مسائل روحى انسان، براى مسائل اجتماعى انسان، براى مسائل حکومتى انسان، حرف‌های تازه‌اى داریم. حرف تازه معنایش این نیست که اگر گفته شد، همه‌ى دنیا آن را قبول خواهند کرد؛ معنایش این است که یک جریان جدیدى را در دریاچه‌ى عظیم فکر بشرى به وجود مى‌آورد؛ موج‌آفرینى می‌کند. ما امروز در زمینه‌ى مسائل سیاسى، «مردم‌سالارى دینى» را عرضه می‌کنیم؛ در زمینه‌ى مسائل عمومىِ اجتماعى، «ابتناء تمدن بر معنویت» را ارائه می‌کنیم؛ در زمینه‌هاى گوناگون، «کرامت انسان» را مطرح می‌کنیم؛ «آمیختگى دین و زندگی» را مطرح می‌کنیم. این‌ها حرف نویی است؛ این‌ها هیچ وقت در دنیا وجود نداشته؛ حتّى قبل از دوران مادی‌گرى و اومانیسم غرب و روى کار آمدن اندیشه‌هاى سکولار هم این‌جور نبود که دین با زندگى توأم و همراه باشد؛ ابداً. بله، در یک بخش‌هایی از دنیا روحانیون حکومت داشتند؛ حکومت کلیسا. حالا با تاریخ پیچیده و طولانى‌اى که اروپا دارد، بین دستگاه‌هاى کلیسایی و حکومت‌ها یک جنگى بود؛ اما به هر حال دستگاه‌هاى کلیسایی هم حکومت داشتند. این معنایش این نبود که زندگى مردم آمیخته‌ى با دین است؛ دین منشأ مقررات و قوانین زندگى براى مردم است؛ به‌هیچ‌وجه چنین چیزى در غرب وجود نداشته؛ در کشورهاى اسلامى هم هرگز وجود نداشته، جز در صدر اسلام. این حرف نویی است که امروز ما داریم مطرح می‌کنیم و می‌گوییم دین با زندگى یکى است. زندگى چیست؟ زندگى یعنى سیاست، فعالیت، تجارت، اقتصاد و همه چیز. 5⃣سرسختى در برابر شیوه‌هاى متداول غرب در پیشبرد کارهاى خود پنجمین نکته و عاملى که کشور را از موقعیت ویژه برخوردار می‌کند، سرسختى در برابر شیوه‌هاى متداول غرب در پیشبرد کارهاى خود است. در طول این دورانى که غرب سیادت سیاسى بر دنیا داشته، شیوه‌هاى متداولى به کار برده؛ این شیوه‌ها را مکرر ملاحظه کردید: تهدید می‌کنند، جنگ‌آفرینى می‌کنند، ترور می‌کنند، کشتار می‌کنند، تطمیع می‌کنند، اختلاف‌افکنى می‌کنند. این‌ها شیوه‌هاى معروف و شناخته شده‌ى غرب در دوران سیادت دویست سیصد ساله‌اش است. کشور ایران، نظام جمهورى اسلامى، ملت ایران، نخبگان ایران در مقابل این شیوه‌ها سرسختى نشان دادند؛ تهدید اثر نکرده، اختلاف‌افکنى‌ها اثر نکرده ـ مسأله‌ى اختلاف‌افکنى خیلى مهم است ـ نتوانستند بر حرکت عمومى ملت ایران غلبه کنند. خب، این موقعیت ویژه‌ى کشور ماست. 💠وظیفۀ ایران اسلامی ـ انقلابی 1⃣سخن نوی بیاورد و آرمان جدیدی برای بشر طرح کند؛ 2⃣طرح نوی برای جامعۀ بشری بریزد و زندگی جدیدی را ترسیم کند؛ 3⃣نمونه و الگویی ارائه کند؛ 4⃣کانون پمپاژ این آرمان و امید باشد؛ 5⃣با دشمنان این فکر(که عمدتاً جزء ستمگران عالم هستند) با قدرت مبارزه کند و نظام سلطه را به چالش بکشد؛ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 5⃣#یادداشت پنجم بخش دوم 🔰خصوصیات عصر جدید(دوران امام خمینی) 1⃣ گسترش اعتقاد
بسم الله الرحمن الرحیم 6⃣ ششم بخش اول 🔰رسالت سنگین جمهوری اسلامی ایران 💠جایگاه ویژه ایران در این تحول جهان منکر هم نمی‌توان شد که کشور ما در این تحول، در این ماجرا، در این داستان طولانى، یک جایگاه ویژه‌اى دارد. ما در این قضیه، یک تماشاچى نیستیم، یک عنصر برکنار نیستیم؛ کشور ما یک جایگاه ویژه‌اى دارد. این جایگاه ویژه ناشى از چیست؟ 1⃣شروع بیداری اسلامی از اینجا اولاً چون بیدارى اسلامى از اینجا آغاز شد. این را همه می‌گویند، همه می‌فهمند، همه می‌دانند. آنچه که امروز ما به آن بیدارى اسلامى می‌گوئیم، سى و چند سال قبل از این در این کشور شروع شد، قربانیان خودش را گرفت، مجاهدت‌های خودش را عرضه کرد، به مقاصد و اهداف عالىِ خودش هم رسید، که تشکیل نظام اسلامى است. 2⃣ساخت مستحکم نظام متکی به ایمان و عقلانیت ثانیاً نظام جمهورى اسلامى در کشور ما بر یک ساخت مستحکمى بنا شده که شالوده‌اش عبارت است از اعتقاد و ایمان، عقل و عاطفه. در شالوده‌ى این نظام مستحکم، هم اعتقادات و ایمان مردم و مسئولین سهیم است، هم عقلانیت‌ها و هم عواطف. یک چنین ساخت مستحکمى به وجود آمده، که من نظیر این را همین الان دیگر در سطح دنیا به یاد ندارم؛ نظامى که متکى است به ایمان مردم، در عین حال به مبانى اعتقادى، در عین حال به عقلانیت، و در عین حال به عواطف شدید. 3⃣ذخائر عظیم طبیعی و انسانی کشور ثالثاً بخش عظیمى از این ثروتى که گفتم دنیاى غرب چشمش دنبال آن است و صد سال است که از این ثروت ارتزاق می‌کند - یعنى انرژى، نفت و گاز - در سرزمین ماست... در فلزات مهم و اساسى، دو صدم، سه صدم، پنج صدم، هفت صدم برخورداریم. علاوه‌ى بر این، ذخائر نیروى انسانى ما، استعداد ما، بیش از این حرف‌هاست. در کشور ما استعداد برترى وجود دارد؛ بالاتر از متوسط دنیا ... امروز مى‌بینید دنبال جوان‌های بااستعداد ما هستند، دنبال نخبه‌هاى ما هستند؛ دانه دانه استاد ما را، دانشجوى ما را، نخبه‌ى ما را شناسایی می‌کنند، پیگیرى می‌کنند که ببرند. ما دچار ضعف‌هایی هستیم که آن‌ها از همین ضعف‌های ما هم استفاده می‌کنند و موفق می‌شوند. به هر حال این نشان دهنده‌ى وجود این ثروت در اینجاست. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
انگیزه هایی برای [تهی کردن حوزه از انقلاب] وجود دارد. اگر بخواهیم نظام اسلامی انقلابی بماند، حوزه قم باید انقلابی بماند. اگر حوزه قم انقلابی نماند، حوزه های علمیّه اگر انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت. : مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین یکی از پرتیراژترین کتابهای نشر https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔰سلسله جلسات 🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد علی یوسفی حفظه الله 🔸ریاست محترم مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی 🌾محورهای بحث: 🔺تبیین مفاهیم اساسی فقه نظام اقتصادی اسلام 🔺انواع و سطوح موضوعات اقتصادی و روش‌شناسی‌ آنها 🔺استنباط و استخراج احکام فقهی موضوعات اقتصادی 🔺ارایه ساختار کلی نظام اقتصادی اسلام براساس فقه اکبر و اصغر 🗓 پنج شنبه ها ⏰ساعت 07:00-تا-08:00 صبح 🔵 جلسه اول پنج شنبه 15 آذر 97 📌آدرس: قم، خیابان جمهوری، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک 12 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔽🔽🔽🔽 برای اطلاعات بیشتر و توضیح در مورد کلاس به آدرس زیر مراجعه بفرمایید https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi 🌾
🌾حجت الاسلام دکتر احمد علی یوسفی حفظه الله 🖊 ✅فقه منفعل و پاسخگو با فقه فعال و مطالبه‌گر متفاوت است. 🔹این دو نوع رویکرد هر چند در استفاده از منابع فقهی، مشترک هستند، اما در نوع موضوع‌شناسی و روش استنباط تفاوت‌هایی دارند. در نتیجه محصول نهایی آن دو متفاوت خواهد شد. 🔸فقه منفعل و پاسخگو آن است که تفکرات و اندیشه‌های سکولار و غیر سکولار برای او موضوع و مساله بسازند و بعد درصدد پاسخگویی آن برآید؛ 🔸اما فقه فعال و مطالبه‌گر، با بکارگیری فقه اصغر و اکبر و تعیین جایگاه هریک، درصدد است تا انواع رفتارها، روابط، ساختارها و نهادها در حوزه‌‌های مختلف اجتماعی را استخراج نماید و آن را به عنوان نظام اجتماعی ارایه دهد. 🔺با ارایه مدل‌های عملیاتی مطابق با نظام‌های اجتماعی و عملیاتی کردن آنها، دنیا را دعوت به توحید در حوزه اجتماعی نماید و در ساختارهای ملی و بین‌المللی مطالبه جدی برای سعادت بشر را دنبال کند. 🔸در فقه نظام اقتصادی اسلام، با رویکرد فعال و مطالبه‌گری مباحث دنبال خواهد شد. میراث فقهی فقیهان برجسته اسلام، در این بررسی بسیار راهگشا است. موضوع‌شناسی دقیق در سطح مناسبی صورت خواهد گرفت و با ارایه موضوع به اصل خاص خود احکام انواع رفتارها، روابط، ساختارها و نهادها استنباط و استخراج و به صورت فقه نظام اقتصادی اسلام ارایه می‌شود. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi 🌾
🔰شرح حال مختصر حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد علی یوسفی حفظه الله 🔺احمدعلی یوسفی در سال 1339 در شهرستان لاهیجان بدنیا آمد. 🔹وی در سال 1358 در رشته (فیزیک و ریاضی) با معدل نوزده و چهارده صدم قبول و برای ادامه تحصیل راهی دانشگاه شد. 🔸در سال 1359 مقارن با انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها، راهی قم ‌شده و در حوزه علمیه قم در کنار دروس حوزوی به تبلیغ و حضور در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل مشغول می‌شود. 🔹در سال 1367 دروس حوزوی را به پایان می‌رساند و دروس خارج فقه و اصول را با شرکت در درس حضرات آیات عظام: «فاضل لنکرانی»، «سبحانی» و «تبریزی» ادامه می‌دهد. 🔸بعد از جنگ در کنار دروس حوزوی، به جهت ضرورت نظام جمهوری اسلامی ایران در رشته «اقتصاد اسلامی» تحصیل را آغاز می‌نماید و در سال 1375 همزمان با تحصیل در حوزه، موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی می‌شود. 🔹وی با دکتری فقه الاقصاد با گرایش اقتصاد نظری در حوزه‌های تخصصی؛ اقتصاد تعاون از منظر اسلام، پول و احکام فقهی آن، نظام اقتصادی اسلام فعالیت می‌کند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi 🌾
معرفی مرکز راهبری مطالعات اسلامی حوزه های علمیه.pdf
1.16M
🔰معرفی مرکز راهبری مطالعات اسلامی حوزه های علمیه در سه سرفصل تقدیم مي‌شود: ۱ ـ اقتصاد مقاومتی و حوزه‌های علمیه ۲ - معرفی اجمالی مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی ۳ ـ گزارشی مختصر از عملکرد مرکز (سال ۹۳ تا ۹۷) 🔵http://emh.ismc.ir/ ⚪️https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi 🌾