پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش دهم 🔰 #طرح_رهبری 🔰 #طبیعت_رشد 🔰 #قانون_گرایی
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش یازدهم
🔰 #طرح_رهبری
🔰 #طبیعت_رشد
🔰 #قانون_گرایی
▫️قانون اساسی مترقی ما
رهبری معتقد است قانون اساسی ما بسیار مترقی است.
«قانون اساسى يكى از مترقىترين قانونهاى اساسى دنياست ـ قانون اساسى ما ـ اين را توجه داشته باشيد؛ يكى از بهترين قانونهاى اساسى است؛ منتها قانون اساسى دو قسمت دارد؛ يك قسمت آنجايى كه وظائف حكومت اسلامى، وظائف نظام، هدفها و آرمانهاى كلى نظام جمهورى اسلامى، حقوق اساسى ملت و حقوق عمومى، اينها را بيان ميكند؛ در اين زمينه قانون اساسى ما حقّاً و انصافاً يكى از بهترين قانونها است و مترقىترين است و آن بخشهايش اگر هم گوشه و كنارش نقصى داشته باشد، واقعاً دست بايد بهش نخورد، براى اينكه ما هر كار بكنيم، بهتر از آن را شايد نتوانيم بهوجود بياوريم؛ علتش هم اين است، آن كسانى كه نشستهاند اين قانون را تدوين كردند، دو خصوصيت در آن جمع به طور جمع وجود داشت؛ يك خصوصيت علم دين بود، آگاهى از دين بود، يك خصوصيت روحيۀ انقلابى و آگاهى از ايدههاى انقلابى اسلام بود؛ اين مجموعه و اين تركيب، محصول بسيار خوبى را به بار آورده كه آن بخش هدفها و آرمانها و وظايف عمومى و حقوق اساسى و اينجور چيزها كليات قانون اساسى است؛ اينش هيچ خدشهاى و بحثى ندارد.» (08/ 02/ 1368)
البته در عین حال نقاط قابل ارتقایی نیز برای آن میشناسد و معتقد است در بازههای زمانی منطقی باید پیشنهادهای اصلاحی برای آن تهیه نمود.
«قسمت دوم از قانون اساسى، يعنى بخشى از قانون اساسى، بخش تشكيلات ادارهى حكومت است؛ تشكيلات دولت است؛ يعنى آن سازماندهى نيروها براى ادارهى اين كشور و به كار گرفتن امكانات كشور براى رسيدن به آن هدفها است؛ اين بخش، همان بخشى است كه ناقص است؛ چرا حالا؟ علتش بسيار واضح است، چون آن آقايانى كه نشستند، عزيزانى كه قانون اساسى را تدوين كردند، هيچكدام تجربۀ حكومت و مُلكدارى، حتى دخالت در تشكيلات حكومتى هم نداشتند؛ هيچ، نه بزرگان علماء، نه روشنفكرانى كه آنجا بودند، هيچكدام در زمينهى تشكيلات سياسى كشور، هيچگونه تجربهاى نداشتند.» (08/ 02/ 1368)
حضرت ایشان دربارۀ امتیازات قانون اساسی و برخی نکتههای برجستۀ آن سخنان بسیاری گفته است که بدون تردید به صورت جداگانه جای بررسی دارد.
کنترل قدرت
«نفى قدرت مطلقه از ويژگىهاى انقلاب ما بود، طبعاً جمهورى ما از پذيرش هر قدرت ديگرى ابا و امتناع داشت و قانون اساسى ما نيز بر همين پايه ـ پايۀ شكستن قدرت و تقسيم آن ميان نهادهاى قانونى ـ شكل گرفته است.» (31/ 03/ 1360)؛ «همۀ تلاش در مجلس خبرگان ـ بنده خوب در ذهنم هست و يادم است ـ دور اين محور دور ميزد كه كارى كنند كه قدرت يك جا متمركز نشود.»(08/ 02/ 1368)
آزادی بیان
«اصولًا در اسلام و در روش حكام اسلامى صدر اول، بيان عقيده در صورتى كه سالم باشد، در صورتى كه تويش اغواگرى نباشد، در صورتى تويش اضلال نباشد، آزاد است. ... اساساً هم به نفع جامعهى اسلامى است كه افكار آزاد باشد. ... در قانون اساسى ما پيشبينى شده كه برخورد سالم افكار موجب رشد انديشههاست. ... كلًا رشد فكرى جامعه در اين صورت بيشتر تضمين ميشود و تأمين ميشود و آثار اجتماعى و سياسىاش هم در جامعه زياد است.» (04/ 02/ 1366)
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی برگزار مینماید:
📖دوره علمی-تربیتی #مدرسه_معرفتی_امام_خمینی
اساتید:
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
#عالم_زاده_نوری
#سید_علی_موسوی
#مهدیان
#سید_مهدی_موسوی
#باقری
📍مکان: قم- مجتمع فرهنگی نور
🕰زمان: 29فروردین لغایت 1 اردیبهشت
مهلت ثبت نام : 25 فروردین ماه
از طریق تماس با 09106713102 و @hassani_am
هزینه ثبت نام: هر نفر 15000 تومان
🚨 اولویت پذیرش اردوی مدرسه معرفتی امام خمینی با طلاب دوره های حکمت مؤسسه می باشد و به علت محدودیت ظرفیت در صورت تکمیل شدن ظرفیت بقیه برادران برای تکرار دوره در تابستان ذخیره می شوند.
.
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش یازدهم 🔰 #طرح_رهبری 🔰 #طبیعت_رشد 🔰 #قانون_گرا
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش دوازدهم
🔰 #طرح_رهبری
🔰 #طبیعت_رشد
🔰 #قانون_گرایی
▫️نقش راهبردی قانون اساسی ما
به واسطۀ این دست امتیازات بزرگ است که معتقد است قانون اساسی کشور اسلامی ما منطقه ما را فتح خواهد کرد.
«من يك جملهاى را از يك مقام غربى نقل كنم. بنده دأبم نيست از قول اين سياستمدارها و معاريف غربى چيزى بگويم؛ اما اين جملهى جالبى است. او مىگويد: دو چيز است كه اگر در ميان مسلمانها دست به دست بگردد و ملتهاى مختلف مسلمان از اين دو چيز آگاه شوند، ديگر همهى تابوهاى غرب ـ يعنى اصول جزمى غرب ـ در هم خواهد شكست و باطل خواهد شد. اين دو چيز چيست؟ اين متفكر غربى مىگويد:
يكى قانون اساسى جمهورى اسلامى است؛ كه اين قانون اساسى، يك حكومت مردمى و پيشرفتهى امروزى و در عين حال دينى را در چشم مسلمانان جهان ممكن مىسازد. اين قانون اساسى نشان مىدهد كه مىتوان يك حكومتى داشت كه هم متجدد باشد، امروزى باشد، پيشرفته باشد و هم كاملًا دينى باشد. قانون اساسى اين را تصوير مىكند. مىگويد چنين چيزى ممكن است. اين يك.
دوم، كارنامهى موفقيتهاى علمى و اقتصادى و سياسى و نظامى جمهورى اسلامى است؛ كه اگر اين دست مسلمانها برسد، مىبينند كه آن امرِ ممكن اتفاق افتاده است، واقع شده است. او مىگويد اگر ملتهاى مسلمان از اين امكان و وقوع نسبى كه هم ممكن است، هم در ايرانِ امروزِ اسلامى به طور نسبى واقع شده است، مطلع شوند، اين نظامسازى را پيش چشم داشته باشند، ديگر جلوى سلسلهى انقلابها را نمىتوان گرفت.» (15/ 11/ 1389)
کسی که این طور قانون اساسی بر ذهن او حکومت کند نمیتواند به رهاشدگی خیلی از انقلابیون به مقولۀ اصلاح اجتماعی بیاندیشد. از نظر او مهمترین گام تئوریک دربارۀ اصلاح و تعالی جامعه برداشته شده است. برخی از ما وقتی به تعالی جامعه میاندیشیم ذهنمان از یک بستر نظری و چارچوب متعیّن و ... خالی است. این شاید باعث ابتکارها و ایدههای نو شود ولی معلوم نیست ذهن خالی به هیچ وجه قابل اعتماد باشد و قطعاً نمیتواند ذهن و ذهنیّت پایه برای اصلاح قرار گیرد.
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
مرکز مطالعات و گفتمانسازی مکتب امام ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام محضر حضرت ولیعصر عج و تمام موحدان و مستضعفان جهان تبریک عرض میکند.
همچنین روز جوان را به تمام جوانان گام دومی تبریک ویژه عرض میکند.
💠رهبرانقلاب
‼️جوانان عزیز، ببینید نیاز لحظه چیست، هنر این است؛ هزاران نفر در عالم اسلام حسین بن علی را دوست داشتند و یزید را دشمن داشتند اما در فاجعه عاشورا هیچکدامشان حبیب بن مظاهر و زهیر بن قین نشدند، در میان بنی هاشم کسانی عباس و علی اکبر نشدند، چرا؟! چون در لحظه نیاز حضور نداشتند؛ وقتی دین به حضور من در لحظه نیاز احتیاج دارد و من در آن لحظه در میدان نیستم، چه فایده که خود را دیندار بدانم! ۶۴/۶/۱۱
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
هم اکنون شروع دوره مدرسه معرفتی امام خمینی ره
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی ره
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
تدریس درس #زندگی_و_زمانه_امام ره توسط استاد حمید باقری (حفظه الله)
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی ره
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
🔰 #همراه_و_همفکر_با_بهشتیان
مکتب امام (ره) بهشت اندیشه است و محروم شدن از این مکتب محروم شدن از بهشت اندیشه است.
اساسا اندیشه توحیدی، بهشت اندیشه و اندیشه بهشتیان است.
#بهشت_اندیشه
#مکتب_امام
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی ره
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
هم اکنون تدریس درس #اقتدار_تاریخی توسط استاد فلاح شیروانی (حفظه الله)
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی ره
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
تدریس درس #مرام_الاسلام توسط استاد سید مهدی موسوی (حفظه الله)
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی ره
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
هم اکنون تدریس درس #مکتب_امام توسط استاد فلاح شیروانی (حفظه الله)
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی ره
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
🌹مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ایام مبارک ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام و ولادت قطب عالم امکان حضرت ولیعصر عج را به تمام موحدان و مستضعفان جهان تبریک عرض میکند.🌹
🔰امام خمینی ره
💠 «هر یک از انبیاء که آمدند، برای اجرای عدالت آمدند و مقصدشان هم این بود که اجرای عدالت را در همه عالم بکنند، لکن موفق نشدند، حتی رسول ختمی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا، و آن کس که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می فهمند، ...بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش، این ایجاد عدالت است در انسان، ... و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد.»
صحیفه امام ج 12، ص 1ـ480
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
هم اکنون تدریس درس #اقتدار_تاریخی توسط استاد فلاح شیروانی (حفظه الله) #مدرسه_معرفتی_امام_خمینی ره h
#بازتاب
#تقریر
برادر #طراوت
توضیحات و تأمّلاتی پیرامون سخنان استاد فلاح در روز گذشته
💠 1. مغز سخن
اوّلا باید گفت خلاصه و مغز سخن چه بود؟
به نظر می رسد مغز سخنان استاد فلّاح را می شود اینگونه بیان کرد.
🔴 1. ما توانستیم 40 سال پیش انقلابی انجام دهیم و این انقلاب را علی رغم میل دشمنان تا به امروز نگه داشته ایم.
🔵 2. هر انسان یا مجموعه ی از انسان مبتنی بر شعور تصمیم گیری می کنند. به عبارت دیگر در پیش خود دسته ای از باورها وجمع نبدی ها در اصول و فروع دارند که مبتنی بر این ها اقدام می کنند. هر چند که بخشی یا بسیاری از باورها غلط باشد.
🔴 3. ما وقتی به سرمایه ی دانشی یعنی تراث مراجعه کنیم. چیز مدوّنی به نام فلسفه انقلاب اسلامی، منطق رهبری انقلاب های دینی و از این قبیل نمی بینیم. به عبارت دیگر ما با یک محصول مدوّن مواجه ناظر به سؤالات مواجه نیستیم. چه برسد به محصول منسجم ورزخورده و پذیرفته شده در جامعه ی علمی.
🔵 4. اگرچه ما در اینجا پشتیبانی دانشی نداشته ایم. لکن شواهد متعدّد نشان می دهد که یک شعور خودآگاهی در صحنه و فضای رهبری انقلاب موجود بوده.
🔴 5. این شعور موجود در کار رهبران انقلاب که به مرتبه ی دانش نرسیده است را اندیشه می نامیم. اندیشه حضرت امام خمینی یا به عبارتی مکتب حضرت امام یعنی همان شعوری که در صحنه بود و هست و کار را پیش می برد.
در ادامه این بحث را شرح می دهیم.
💠 2. شواهد دالّ بر وجود یک شعور ویژه، مترقّی و خودآگاه در رهبری انقلاب
🔴 2.1. پیروزی، استمرار و امتداد انقلاب علی رغم دشمنی تمدّن دانش محور غرب (اثبات یک شعور ویژه و مترقّی بودن)
🔵1. این انقلاب اساسا در فضا و زمانی به وجود آمد که یک تمدّن مبتنی بر دانش وجود داشت، تمدّنی که به قول استاد از قول آقا تمام وجودش متکّی به دانش است. این تمدّن و سردمداران اصلی آن از قبل از انقلاب با این انقلاب مخالف بوده اند الی یومنا هذا. اینکه انقلاب پیروز شد و اینکه ما همچنان هستیم یعنی ما با یک شعور فوق العاده مترّقی مواجهیم.
🔵2. به عبارت دیگر الاتفاق لا اکثری و لا دائمّی. اگر بر فرض پیروزی انقلاب را هم بخواهیم اتفاقی قلمداد کنیم، استمرار آن تا 40 سالگی و امتداد آن در عرصه های مختلف یقینا اتفاقی نیست. پس اینجا یک شعور ویژه ای هست.
🔴 2.2. بررسی سخنان و شخصیت حضرت امام(اثبات خودآگاهی این شعور)
🔵1. ما وقتی به سخنان حضرت امام مراجعه می کنیم مشاهده می کنیم که این بزرگوار در سخنان خود و در سیره خود، دائم بر نکاتی تأکید دارند. یعنی بحث صرفا یک سری گزاره ی برگرفته از تراث یا ریشه دار در تراث نیست که رهبری انقلاب اینها را به صورت ارتکازی و ناخودآگاه اجرا کند، که اگر این هم بود باز ارزش داشت که ما این تجربه را مطالعه کنیم و نکات آن را استخراج کنیم. بحث صرفا این نیست بلکه ما با مطالعه ی سخنان و بررسی سیره رفتاری حضرت امام در می یابیم که اساسا یک خودآگاهی ویژه در اصول و فروع، نقاط استراتتژیک، حتی ادبیات به کار رفته واضح است.
🔵2. اساسا رهبری انقلاب ما را یک رفتگر برعهده نداشته که نسبت به لزوم اتقان رفتارهایش بشرط لا یا لا بشرط باشد. بلکه هوّیت علمی در وجودش نهادینه شده بود، بلکه ایشان اساسا جزء دانشمندان ما بوده بلکه جزء سرآمدترین و جامع ترین دانشمندان ما بوده است. محال است چنین کسی اقدام به کنش گری بکند و کنش هایش از یک شعور ویژه ی خودآگاه بری باشد.
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی ره
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
#بازتاب #تقریر برادر #طراوت توضیحات و تأمّلاتی پیرامون سخنان استاد فلاح در روز گذشته 💠 1. مغز سخ
💠 3. ضرورت بررسی و اخذ اندیشه حضرت امام به صورت عمیق(مکتب امام)
🔴 3.1. توفیق این اندیشه تا به امروز
🔵 1. یک دلیل واضح که گفته شد این اندیشه تا به امروز توانسته در برابر تمدّن پر ادعای دانشی غرب مقاومت کند و به حیات خود ادامه بدهد بلکه می تواند نشان داد که وارد دوران شکوفایی خود هم شده است.
🔵 2. حتی دشمنان ما نیز این را فهمیده اند که باید برای اندیشه حضرت امام و آقا وقت بگذارند. هر کس دیگری هم جای اینها بود و مرتّب طرح های راهبردی اش در مواجهه با انقلاب شکست می خورد، یقینا به مطالعه و تعمیق بیشتر در این فضا می پرداخت. آنهم تمدّنی که اساسا ضرورت دانش محوری به خوردشان رفته. به نظر می رسد یک دلیل مخالفت با ترامپ این است که اساسا حرف مخالفین این است که برادر ما 40 ساله مشغول دشمنی هستیم و کلی فهم در این فضا به دست آورده ایم، این مسیری که شما در پیش گرفته ای تجربه های دوران خامی ما است.
🔵 3. این دلیل نه تنها ضرورت را اثبات می کند بلکه ما را به درستی آن به شدّت امیدوار می کند. علاوه بر این دانشمندی حضرت امام، بندگی ویژه و مؤمنانه حضرت امام نیز ما به درستی و اتقان این اندیشه بسیار امیدوار می کند.
🔵 4. ممکن است کسانی این را یک نگرش عملگرایانه در دانش که خلاف مبانی روشی ما است تلقّی کنند و ما را به آن متّهم کنند، جواب ما این است که اوّلا در این نقطه یعنی فضای اندیشه ما اساسا توجّهمان معطوف به بررسی فکری و نظری این اندیشه است. ما ادّعای دانشی نکردیم.
🔵 5. ثانیا اگر دانش های مبتنی بر فضای فلسفی و دینی را کنار بگذاریم، اساسا در فضای دانش های تجربی که هوّیت روشی شان تجربی است و در فضای تجربه های تمدّنی و یا تجربه های اجتماعی گسترده مگر چه مقدار می توان تجربه کرد تا درستی اثبات شود، مگر انقلاب کردن و حفظ آن مثل جوشیدن آب در صد درجه است که امکان تکرّر زیاد و پیشبینی پذیر آن(شرط اصلی درستی فرضیه های تجربی)موجود باشد. حتی خود غرب نیز در این فضا به لحاظ روشی چند تجربه را گرفته به صورت پدیدار شناسانه تحلیل کرده و محصولی را ارائه کرده. اگر آن امور را درست تلقّی می کنیم است، اندیشه حضرت امام به لحاظ تجربی یک اندیشه قطعا درست و کارآمد می باشد، به این معنی که این قواعد در در توضیح و پیشبینی حوادث زمانه ما و اتّخاذ راهبرد درست متّکی بر آن بسیار سربلند بیرون آمده است.
🔵 6. از طرف دیگر یک کسی چون حضرت آقا در یک جمله ی خلاصه و فوق العاده راهبردی از آسیب شناسی تاریخ انقلاب اسلامی می گوید هرجا به مکتب امام عمل کردیم جلو رفتیم و هرجا از خطوط مکتب امام عدول کردیم توفیقی نیافتیم و عقب رفتیم.
🔴 3.2. لزوم بررسی عمیق اندیشه حضرت امام فارغ از کارآمدی یا عدم کارآمدی آن
🔵 اگر ما اندیشه حضرت امام را چون آقا بدانی که لزوم بررسی عمیق روشن است. امّا بر فرض که اندیشه حضرت امام را یک اندیشه سطحی باشد که اجمالا توفیقاتی داشته است، ولی در بسط و استمرار انقلاب توفیقی نداشته باز هم ما باید این اندیشه را به عنوان سرآمد اندیشه های متفکّرین معاصر شیعه دقیق بررسی کنیم و نقاط ضعف و قوّت آن را استخراج کرده و خود راهی برگزینیم.
🔵 وقتی می گوییم عمیق، یعنی با تدبّر با تجمیع همه ی سخنان و سیره با توجّه به ریشه های آن در تراث، با توجّه به آثار خود ایشان در فضای دانش های حوزوی. که اگر این کار را کردیم شاید ما هم در بررسی تاریخ مانند حضرت آقا به این نتیجه راهبردی برسیم که هرجا مبتنی بر مکتب امام حرکت کردیم جلو رفتیم و هرجا عدول کردیم عقب رفتیم.
🔵 این یک توضیح ابتدایی و اوّلیه از سخنان استاد فلّاح بود. البته درباره این سخنان تأمّلاتی نیز هست که به مجالی دیگر واگذار می شود.
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی ره
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
جلسه #عرفان_اسلامی
دوره #مدرسه_معرفتی_امام_خمینی، هم اکنون
توسط #استاد_یزدان_پناه زید عزه
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
هم اکنون
درس #اندیشه_توحیدی
استاد مهدیان
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم برگزار مینماید:
📖دوره علمی-تربیتی #مدرسه_معرفتی_امام_خمینی
اساتید،
#آیت_الله_یزدان_پناه
حجج الاسلام:
#فلاح_شیروانی
#عالم_زاده_نوری
#سید_علی_موسوی
#علی_فرحانی
#علی_مهدیان
#سید_مهدی_موسوی
#حمید_باقری
📍مکان: قم- مجتمع فرهنگی نور
🕰زمان: 29فروردین لغایت 1 اردیبهشت
.
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
کلاس اخلاق در مکتب امام
#استاد عالم زاده نوری
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
هم اکنون
#کلاس اندیشه راهبردی
#استاد_فلاح
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
هم اکنون
کلاس تاریخ
سیره امام
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
گزارش روز اول #دوره_مدرسه_معرفتی_امام_خمینی (ره) در قم با حضور اساتید و طلاب حوزه علمیه قم برگزار شد. در این روز به چهار سر فصل زندگی و زمانه امام، اقتدار تاریخی، مرام الاسلام و مکتب امام پرداخته شد.
در بحث زندگی و زمانه امام خمینی، جناب استاد حجت الاسلام حمید باقری ضمن بیان نگاه مرسوم به تاریخ، به تبیین نوع مواجهه اسلامی با تاریخ پرداختند. سپس به بررسی تاریخ معاصر جهان، از شروع جنگ جهانی پرداخته شد.
در جلسه اقتدار تاریخی، جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی در ضمن پنج عنوان به شاخصه های اقتدار تاریخی مکتب امام پرداختند. ذیل سر پایایی انقلاب، آبشخورهای مدرسه معرفتی امام، مدرسه معرفتی امام خمینی، امتداد معرفتی و ضرورت امروز به بررسی علل این اقتدار، و توصیه هایی برای حفظ و تقویت آن پرداختند.
جلسه سوم این دوره، با عنوان مرام الاسلام توسط استاد حجت الاسلام سید مهدی موسوی ارائه شد. استاد موسوی ضمن انذار از تک انگاری پیرامون مطالعه شخصیت امام، به بیان یکی از موثرترین اندیشه ها یعنی آیت الله شاه آبادی در ذهن و اندیشه امام پرداختند. سپس کتاب شذرات المعارف معرفی و بررسی شد.
در جلسه چهار، حضرت استاد حجت الاسلام فلاح شیروانی به معرفی مکتب امام پرداختند. در ابتدا استاد به معرفی ابعاد گوناگون مکتب امام پرداختند. سپس اندیشه امام و پس از آن چهار نوع مواجهه پیروان امام در تبعیت از این مکتب و اندیشه بیان گردید.
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
گزارش روز دوم دوره #مدرسه_معرفتی_امام_خمینی (ره)
روز دوم با عناوین عرفان اسلامی، اندیشه توحیدی و فلسفه اسلامی برگزار گردید.
در بحث عرفان اسلامی از حضور حضرت استاد آیت الله سید یدالله یزدان پناه استفاده شد. ایشان مقدمتا ضمن بیان این که اساسا عارف دغدغه الله و وصول الی الله دارد، به موضوع عرفان پرداختند. پس از آن نگاهی به تاریخچه شکل گیری عرفان عملی و عرفان نظری بر اساس طریقت و حقیقت داشتند و اشاره ای به کتبی که دروس حوزه شدند و حافظه مشترک علما را شکل دادند. در مقدمه دوم به جایگاه عقل و شریعت در عرفان پرداختند. سپس با ورود به بحثی در رابطه با امام خمینی، به تبیین این نکته پرداختند که امام فضای عرفانی را به صحنه اجتماع کشاند.
در اندیشه توحیدی، جناب استاد حجت الاسلام مهدیان ضمن بیان رابطه توحید با سایر شئون دین، به بیان دو مفهوم کلیدی جامعیت و حاکمیت در اندیشه توحیدی امام خمینی پرداختند.
جناب استاد حجت الاسلام علی فرحانی، ضمن توصیف ویژگی های خاص فلسفه صدرایی و روش ریاضی ورود به مباحث، به بیان مکتب فلسفی خاص امام خمینی و علامه طباطبایی پرداختند.
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
#اطلاعیه
⚪️ جلسات #گروه_راهیابی الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت
🔵 جلسه بازخوانی و تحلیل و بررسی متن #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین #استاد_فلاح_شیروانی
🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت ۹ تا ۱۰ صبح
☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#الگوی_پیشرفت_ایران
#حاکمیت_مطلقه_الله
#دین_مهندس_دنیا
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.