eitaa logo
کلام معصومین علیهم السلام
1.7هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
843 ویدیو
132 فایل
کلام و ادعیه معصومین علیهم السلام شناسه مدیر @ASK110 کپی مطالب حلال اگر مقدور بود #صلوات ی برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایت بفرمایید. https://rubika.ir/kalam_maesoumin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عظمت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله تعالی علیها) و زیارت ایشان در کلام مرجع عظیم الشأن جهان تشیع آیت الله المعظم وحید خراسانی
اسماعیلیه قسمت چهارم 👈با اینکه امام صادق علیه السلام تمام تلاش خود را کردند که مرگ اسماعیل به گوش همگان برسد تا برای کسی شبهه‌ای باقی نماند . ⬅️ولی بعد از مرگ اسماعیل شبهه افکنان شروع به کار کردند.👇 🛑(و فرقة) زعمت ان الامام بعد جعفر بن محمد ابنه (اسماعيل بن جعفر و انكرت موت إسماعيل في حياة ابيه و قالوا كان ذلك على جهة التلبيس من ابيه على الناس لأنه خاف فغيبه عنهم، و زعموا أن اسماعيل لا يموت حتى يملك الأرض يقوم بأمر الناس و أنه هو القائم)‌1 🔰گروهی گمان کردند که امام بعد از امام صادق علیه‌السلام اسماعیل است و مرگ اسماعیل را انکار کردند گفتند که اسماعیل از دنیا نرفته است و آن تشیع جنازه یک تشیع جنازه نمادین بوده است که اسماعیل از خطر و گزند بنی العباس دور باشد و اسماعیل زنده است و فوت نکرده است تا زمانی که ظهور کند و زمین را پر از عدل کند و او قائم موعود است . 👇شبهه افکنی👇 پس از وفات اسماعیل عده‌ای شروع به شبهه افکنی کردند من جمله شخصی به نام سلیمان بن جریر که باعث گرویدن عده ای به زیدیه شد2 { شبهاتی حول مبحث تقیه و بَداء؛ که با توجه به اینکه قصد ایحاد شبهه را نداریم مطالب سلیمان بن جریر را عرض نمیکنم ولی دوستان محقق میتواند به کتاب مرحوم‌نوبختی رجوع کنند) 👇نتیجه👇 👈 با وجود اینکه اسماعیل در زمان حیات امام صادق علیه السلام از دنیا رفت و با توجه به اینکه امام صادق علیه‌السلام تمام سعی خود را کردند که با اعلام عمومی فوت اسماعیل، شبهه امامت اسماعیل را برطرف کند. ولی بعد از شهادت امام صادق علیه‌السلام عده‌ای قائل به امامت اسماعیل بن جعفر شدند . {خود اسماعیل هیج دخالتی در این انحراف نداشتند و همواره مورد احترام امام صادق علیه السلام بودند} 📚: منابع 1: فرق الشیعة نوبختی،ج1ص67 2: فرق الشیعه ج ۱ ص ۶۷
6.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بدانید مخاطب دارید! بیان رهبر انقلاب درباره کسب حضور قلب در نماز 🔸
اسماعیلیه قسمت ششم و آخر 👇مَخلَص بحث👇 🛑أَمَّا إِسْمَاعِيلُ: فَكَانَ أَكْبَرَ إِخْوَتِهِ وَ كَانَ أَبُوهُ شَدِيدَ الْمَحَبَّةِ لَهُ وَ الْبِرِّ بِهِ وَ قَدْ كَانَ قَوْمٌ مِنَ الشِّيعَةِ فِي حَيَاةِ الصَّادِقِ ع يَظُنُّونَ أَنَّهُ الْقَائِمُ بَعْدَهُ وَ الْخَلِيفَةُ لَهُ لِمَيْلِ أَبِيهِ إِلَيْهِ وَ إِكْرَامِهِ لَهُ وَ لِأَنَّهُ أَكْبَرُ إِخْوَتِهِ سِنّاً فَمَاتَ فِي حَيَاةِ أَبِيهِ الصَّادِقِ ع........ الکلام 🔰اما اسماعيل كه بزرگترين فرزندان حضرت صادق عليه السّلام بود، فوق العاده مورد مهر و علاقه پدرش بودند، گروهى از شيعيان در زمان حضرت صادق معتقد بودند كه اسماعيل جانشين پدرش ميباشد، زيرا كه پدر بوى علاقه داشت و او را از فرزندان ديگرش بيشتر مورد لطف و احسان قرار ميداد، و ليكن اسماعيل در زمان حيات پدرش از دنيا رفت. اسماعيل در ناحيه عريض ديده از جهان پوشيد و مردم او را روى دوش خود تا مدينه آوردند، امام صادق سلام اللَّه عليه در مرگ اين فرزندش بسيار بيتابى ميكرد و در پيشاپيش جنازه او بدون كفش حركت مينمود، و امر كرد جنازه او را بر زمين گذاشتند و كفن را از روى او برداشت و به وى نگاه كرد. علت اين امر براى اين بود كه حضرت بدين وسيله مرگ او را اعلان كرد تا كسانى كه وى را جانشين پدرش ميدانستند از شبهه بيرون شوند و بمرگ آن يقين پيدا كنند، سپس جنازه او را در بقيع دفن كردند، و چون وى از دنيا رفت كسانى كه به امامت او اعتقاد داشتند از عقيده خود دست برداشتند، 👈و ليكن گروهى از مردم كه از نزديكان پدر او نبودند ميگفتند: وى نمرده است.👉 پس از وفات حضرت صادق عليه السّلام: دسته‏اى از اين جمعيت به امامت موسى بن جعفر عقيده پيدا كردند، و بقيه هم دو دسته شدند، گروهى از زنده بودن اسماعيل برگشتند و به امامت فرزندش محمد عقيده پيدا كردند، زيرا آنان گمان ميكردند امامت حق اسماعيل بود و پس از آن اين مقام به فرزندش ميرسد، و جماعتى هم گفتند اسماعيل نمرده است، اينك عده اندكى از اين‏ها مانده‏اند كه آنان را اسماعيليه ميگويند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تنها چله ای که خدای مهربان در قرآن خبر داده 🔹از چله ماه ذی القعده غافل نشیم
❤️✅💕 نماز بسیار پرفضیلت یکشنبه های ماه ذیقعده برای آمرزش گناهان 🔵 براى نماز در روز یکشنبه ماه ذیقعده روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده است. در فضیلت این نماز، آمده است: 🔺 که هر کس آن را بجا آورد: 1⃣ توبه اش پذیرفته مى شود 2⃣ و گناهانش آمرزیده مى گردد 3⃣ و سبب برکت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، 4⃣ و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى گردند 5⃣ و با ایمان از دنیا مى رود 6⃣ و قبرش براى او وسیع و نورانى گردد 7⃣ و پدر و مادرش از او راضى شوند 8⃣ و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند، 9⃣ ذریّه او نیز بخشیده شوند 0⃣1⃣ و روزى او وسیع گردد 1⃣1⃣ فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند 2⃣1⃣ و به آسانى جانش را بگیرد. 🌕 کیفیت نماز : رسول خدا(صلى الله علیه وآله) کیفیّت نماز را این گونه بیان فرمود که: 🛑 در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند (دو تا دو رکعتی ) در هر رکعت، سوره «حمد» یک مرتبه، سوره «قل هو الله» سه مرتبه و سوره هاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند; و بعد از اتمام نمازها، هفتاد مرتبه استغفار کند، سپس بگوید: 🔺 لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ آنگاه بگوید: 🔺 یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُنُوبى، وَ ذُنُوبَ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ. 📚 مفاتیح الجنان/اعمال ماه ذیقعده
📌برکت وجود دختر پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: مَا مِنْ بَيْتٍ فِيهِ الْبَنَاتُ إِلَّا نَزَلَتْ كُلَّ يَوْمٍ عَلَيْهِ اثْنَتَا عَشْرَةَ بَرَكَةً وَ رَحْمَةً مِنَ السَّمَاءِ وَ لَا تَنْقَطِعُ زِيَارَةُ الْمَلَائِكَةِ مِنْ ذَلِكَ الْبَيْتِ يَكْتُبُونَ‏ لِأَبِيهِمْ كُلَّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ عِبَادَةَ سَنَةٍ. هر خانه ای که در آن دخترانی باشد، هرروز دوازده ⬅️برکت و رحمت از آسمان بر آن نازل می گردد ⬅️و زیارت از آن خانه قطع نمی شود ⬅️و برای پدرشان در هر شب و روز یک سال نوشته می شود. 📚شعیری، جامع الأخبار، ص 106.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباهلهِ‌ی اسماعیلیان و شیعیان 🛑و روي ان أبا عبد اللّه عليه السّلام كان محبّا لإسماعيل ابنه و كان يثني عليه خيرا فتشاجر قوم من مواليه و موالي أبي الحسن موسى عليه السّلام في ذلك و ادّعوا لإسماعيل الأمر في حياة أبي عبد اللّه عليه السّلام فقال لهم أصحاب أبي الحسن: باهلونا فيه. فخرجوا معهم الى الصحراء ليباهلوهم فأظلّت الجمع غمامة فأمطرت على أصحاب أبي الحسن عليه السّلام دون أولئك. فاستبشروا و رجعوا الى أبي عبد اللّه فأخبروه بذلك فسمّاهم الممطوره 🔰 روايت شده كه: حضرت صادق علیه السلام، اسماعيل را كه پسر آن حضرت بود دوست ميداشت، در حق او دعاى خير ميكرد، لذا بين دوستان اسماعيل و دوستان موسى بن جعفر عليه السّلام مشاجره در گرفت، دوستان اسماعيل در زمان حيات امام صادق عليه السّلام مقام امامت را براى اسماعيل ادعا كردند، دوستان موسى بن جعفر عليه السّلام بآنان گفتند: راجع به اين موضوع با ما مباهله كنيد ، بطرف صحرا رفتند تا مباهله نمايند، ابرى بر سر آنان سايه افكند و براى دوستان حضرت موسى‏ ابن جعفر باران ريخت. ولى براى دوستان اسماعيل باران نريخت، ياران موسى بن جعفر نزد حضرت صادق عليه السّلام آمدند، اين مژده را بآن بزرگوار دادند، از اين لحاظ بود كه حضرت صادق عليه السّلام آنان را ممطوره ناميد 👇 ممطوره يعنى مكانى كه باران بر آن ببارد ولى در اينجا منظور افرادى است كه براى آنان باران آمده باشد 📚:اثبات الوصية، ص: 192
📌امام (ع) علی بن موسی مشهور به امام رضا(ع) فرزند امام (ع) است. مادر ایشان تُكْتَم یا و مشهور به أُمُ ‏الْبَنِين است. نَجْمَة اهل مغرب و زنی عاقل، دیندار و اهل و ذکر بود. زمانی که امام رضا متولد گردید، مادر امام کاظم(حُمَیدَه) او را نامید. امام رضا در یازده ذیقعده سال 148 هجری در شهر مدینه به دنیا آمد و در گوش ایشان و اقامه خوانده شد. آن حضرت در صفر سال 203 به دست مأمون به شهادت رسید. 📚شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا، ج1، ص17- 14. 📚قمى، تاریخ قم، ترجمه حسن بن على قمى، ص199. 📚کلینی، الکافی، ج1، ص486، ص492، 📚شیخ مفید، الإرشاد، ج2، ص255. 📚ابن فتال نیشابوری، روضة الواعظين، ج1، ص236؛ 📚طبرسی، إعلام الورى بأعلام الهدی، ص313. 📚قندوزی، ینابیع الموده لذوی القربی، ج3، ص166.
شبیه شدن‌ شیطان به اسماعیل 🛑 عَنِ الْوَلِيدِ بْنِ صَبِيحٍ قَالَ: جَاءَنِي رَجُلٌ فَقَالَ لِي تَعَالَ حَتَّى أُرِيَكَ ابْنَ الرَّجُلِ قَالَ فَذَهَبْتُ مَعَهُ قَالَ فَجَاءَ بِي إِلَى قَوْمٍ يَشْرَبُونَ فِيهِمْ إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ فَخَرَجْتُ مَغْمُوماً فَجِئْتُ إِلَى الْحَجَرِ فَإِذَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَعْفَرٍ مُتَعَلِّقٌ بِالْبَيْتِ يَبْكِي قَدْ بَلَّ أَسْتَارَ الْكَعْبَةِ بِدُمُوعِهِ قَالَ فَخَرَجْتُ أَشْتَدُّ فَإِذَا إِسْمَاعِيلُ جَالِسٌ مَعَ الْقَوْمِ فَرَجَعْتُ فَإِذَا هُوَ آخِذٌ بِأَسْتَارِ الْكَعْبَةِ قَدْ بَلَّهَا بِدُمُوعِهِ قَالَ فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَقَدِ ابْتُلِيَ ابْنِي بِشَيْطَانٍ يَتَمَثَّلُ فِي صُورَتِهِ. وَ قَدْ رُوِيَ أَنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ فِي صُورَةِ نَبِيٍّ وَ لَا فِي صُورَةِ وَصِيِّ نَبِيٍّ .. فكيف يجوز أن ينص عليه بالإمامة مع صحة هذا القول منه فيه. 🔰وليد بن صبيح مى‏گويد: مردى به نزد من آمد و گفت بيا تا فرزند آن مرد بزرگ را به تو نشان بدهم، همراه او رفتم و مرا به نزد گروهى مي‌گسار برد و اسماعيل بن جعفر در ميان ايشان بود، گويد اندوهناك از آنجا خارج شدم و به بيت اللَّه در آمدم و ناگهان اسماعيل بن جعفر را نزد «حجر» ديدم كه به بيت آويخته بود و گريه مى‏كرد و پرده‏هاى كعبه را به اشك ديده خود تر كرده بود، گويد بيرون آمدم و مى‏دويدم و اسماعيل را ديدم كه با آن قوم نشسته است، دوباره بازگشتم و او را ديدم كه پرده‏هاى خانه خدا آويخته است و آن را به اشك ديده خود تر ساخته است، گويد اين مطلب را به امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم فرمود: پسرم گرفتار شيطانى شده است كه به صورت او در مى‏آيد. 👈(شیخ صدوق در ادامه بیان می‌دارند) و روايت شده است كه شيطان به صورت نبيّ و يا وصيّ پيامبرى در نمى‏آيد چگونه ممكن است به امامت او تصريح كرده باشد در حالى كه سخن فوق را در باره وى بيان كرده است. 📚: كمال الدين ج‏1، ص: 70
امیدی فراتر از امید 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ خَرَجَ يَقْتَبِسُ لِأَهْلِهِ نَارا فَكَلَّمَهُ اَللَّهُ وَ رَجَعَ نَبِيّا وَ خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَإٍ كَافِرَة فَأَسْلَمَتْ مَعَ سُلَيْمَانَ وَ خَرَجَ سَحَرَةُ فِرْعَوْنَ يَطْلُبُونَ اَلْعِزَّ لِفِرْعَوْنَ فَرَجَعُوا مُؤْمِنِينَ. 🔰امام صادق عليه السّلام از قول على عليه السّلام نقل مى كند: نسبت به آنچه اميد ندارى اميدوارتر از آنچه به آن اميد دارى باش،چون موسى عليه السّلام رفت كه براى خانواده‌اش آتشى برگيرد و بياورد ولی خدا با وی صحبت کرد و در حالی برگشت که نبئ الهی شده بود. تا براى امتش از خدا طلب آتش كند،خداوند با او سخن گفت و به عنوان رسالت مراجعت كرد،ملكۀ سبا نيز كافر از شهر خارج شد ولى نزد سليمان مسلمان شد،و جادوگران فرعون برايش طلب عزّت مى كردند ولى خودشان با ايمان بازگشتند. 📚:الکافي ج۵  ص۸۴