🔰 دیدگاه «لامارتین» در مورد پیامبر اسلام(ص)
✍ نظر «آلفونس دو لامارتین» -فیلسوف، شاعر و سیاستمدار مشهور فرانسوی- راجع به پیامبر عظیم الشان اسلام(صلیاللهعلیهوآله):
🔹«فیلسوف، سخنران، رسول، قانونگذار، مبارز، فاتح افکار، اصلاحگر عقاید عقلی، موسس بیست امپراطوری زمینی و یک امپراطوری معنوی، این است محمد (صلیاللهعلیهوآله)».
Book: Histoire de la turquie page 280
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
🔰 تهمتی ناروا به شیعه در برخورد با امام خویش!
#شبهه:
معاندین با توجه به روایتی در کتاب کافی، میگویند: امام جواد رنگین پوست بوده و حتی نزدیکترین افراد امام رضا(علیهالسلام) یعنی برادران، خواهران و عموهای ایشان نیز به او شک داشتند و ایشان را متهم کردند که این بچه، فرزند تو نیست، این چه امامی بوده که نتوانسته است اعتماد نزدیکترین افراد خانواده خود را نیز جلب کند. این چه شیعیانی بودند که به حرف امام خود اعتماد نداشتند.
🔹 #بررسی:
✍ این روش معاندین است که با استناد به اخباری ضعیف و مجهول شیعه را متهم کرده و آن را به عنوان عقیده شیعه مطرح میکنند. این موضوع نیز یکی از آن مواردی است که اگر کسی آشنایی با کتب روایی نداشته باشد، فکر میکند آنان درست میگویند و واقعا چنین اتفاقی افتاده و شیعیان به امام خود بدبین بوده و سخن او را قبول نکردهاند.
مرحوم کلینی در کتاب کافی حدیثی را بدین شرح نقل میکند:
«زكريا بن يحيى میگويد: شنيدم على بن جعفر، به حسن بن حسين بن على میگفت: به خدا سوگند كه خدا ابو الحسن الرضا(ع) را يارى كرد، حسن گفت: آرى به خدا قربانت گردم، همانا برادرانش نسبت به او ستم كردند، على بن جعفر گفت:
آرى به خدا ما عموهايش هم به او ستم كرديم، حسن گفت: قربانت گردم، مگر شما چه كرديد؟ زيرا من نزد شما نبودم، گفت: ما و برادرانش به او گفتيم:
هرگز در ميان ما خاندان، امامى كه رنگش دگرگون باشد نبوده؛ حضرت رضا(ع) فرمود: او پسر من است، آنها گفتند: همانا رسول خدا(ص) به حكم قيافهشناس داورى کرده است، ميان تو و ما هم قيافهشناس داور باشد، ...».
🔹 #بررسی_سندی:
🔸 #اولا: این روایت تنها با یک سند در کتب روایی ما نقل شده، دیگر کتب نیز از کافی نقل کردهاند، لذا خبر واحد است و اعتبار چندانی ندارد.
🔸 #ثانیا: سند این روایت بدین شرح است:
«عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْقَاسَانِيِّ جَمِيعاً عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ يَحْيَى بْنِ النُّعْمَانِ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ جَعْفَرٍ يُحَدِّثُ الْحَسَنَ بْنَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ فَقَال».
👈در این سند «عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ الْقَاسَانِی» ضعیف است[2] و «زَكَرِيَّا بْنِ يَحْيَى بْنِ النُّعْمَانِ الصَّيْرَفِی» نیز مجهول است[3]؛ لذا از حدیث سندی، به شدت ضعیف است و چون خبر واحد است، نمیتوان مضمون آن را پذیرفت. لذا علامه مجلسی[4] و آیت الله خویی[5] نیز به ضعف سندی این روایت اشاره کرده و آن را رد کردهاند.
🔸 #بررسی_دلالی:
مرحوم آیت الله خویی(ره) چند اشکال عمده بر این روایت وارد کرده و آن را نمیپذیرد:
1⃣ این روایت بیان میکند امام رضا(علیهالسلام) خواهران و عمههای خود را بدون پوشش در معرض قیافهشناس قرار داد، تا او بتواند اندام آنها را مشاهده کرده و تشخیص دهد، آنها عمه آن طفل هستند یا نه -و چون لازم بوده برخی از اعضای بدن آنان را ببیند تا تشخیص دهد- این کار حرام بوده و از امام معصوم چنین عملی صادر نمیشود.
2⃣ مضمون این روایت مخالف فقه ماست، در فقه، سخن قیافهشناس ملاک نیست و نمیتوان بر مبنای آن گفت این فرزند کسی هست یا نیست.
3⃣ مضمون روایت این است که یاران نزدیک حضرت، همچون عموی بزرگوار حضرت یعنی «علی بن جعفر» نیز در سخن امام شک داشتهاند و سخن حضرت که فرمود: «این فرزند من است» را نپذیرفتند که از مقام شامخ آنان به دور است؛ شیعیان راستین، به خصوص خانواده خود امام، بدون چون و چرا سخنان امام را میپذیرفتند و کوچکترین اعتراضی نمیکردن، تا چه رسد به اینکه امام را دروغگو بدانند.
btid.org/fa/news/144110
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا دوازده امام داریم نه بیشتر؟
✅ پاسخ: #حجت_الاسلام_محمدی
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
چه کنيم که جزء ياران امام زمان عليه السلام باشيم؟.mp3
3.65M
💬 #سوال_مخاطب
#یاران_امام_زمان
🔹چه کنيم که جزء ياران امام زمان عليه السلام باشيم؟
✅ پاسخ: #حجت_الاسلام_محمدی
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
🔰 بالا رفتن سطح آگاهی مردم، زمینهساز ظهور
یکی از مباحث مهمی که افکار مسلمانان را به خود مشغول کرده است، عوامل غیبت امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) است.
✍ باید دانست که غیبت حضرت به دلایل مختلفی به وقوع پیوسته است که یکی از آنها بسترسازی و آماده ساختن جامعه بشری است. منظور از این بسترسازی و آمادگی، ارتقاء سطح آگاهی مردم و احساس نیاز به پیشوایی عادل و عالم است تا مردم در پرتو این آگاهی، امکانات و زمینههای مناسب را برای تشکیل یک حکومت جهانی عدالتگستر که سرشار از معنویت و امنیت است فراهم کنند و با کمکهای خود حضرت را نیرومند سازند.
🔹شیخ طوسی در اینباره میگوید:
«فلسفه غیبت، فقدان قدرت لازم امام است که باید مردم به آن همت گمارند؛ در واقع تا هنگامیکه مردم زمینه اقتدار او را فراهم سازند، غیبت تداوم خواهد یافت؛ چراکه خداوند خواستار تقویت حضرت مهدى (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) به وسیله مردم است.»
📖تلخیص الشافی، ج 2، ص 95
✅ بنابراین میتوان گفت که هر چه سطح آگاهی مردم نسبت به شخصیت و حکومت حضرت بالاتر رود، ظهور زودتر محقق میشود.
btid.org/fa/news/108733
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
5.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیا انتظار باعث بی برنامه گی برای آینده نیست؟
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
♥️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ♥️
🍃 یا رَبَّ الْعالَمین 🍃
🗓 امروز شنبه:
17 آبانماه 1399
21 ربیعالاول 1442
7 اکتبر 2020
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
♥️ #السلام_علیک_یا_اباعبدالله ♥️
🔰منافق بودن ابن تیمیه در کلام الغماری
✍ عبدالله الصدیق الغماری -عالم و محقق اهل سنت- مینویسد:
«انحراف ابن تیمیه از امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام) و اهل بیت(علیهالسلام) معروف است، و علما حکم بر نفاق او دادهاند»
🔹همچنین در پاورقی کتاب نوشته شده: «در حقیقت اسم کتاب ابن تیمیه(منهاج السنه) را باید منهاج البدعت گذاشت!»
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
گفته می شود بعد از ظهور امام زمان (عج) شيطان کشته می شود. این چگونه با عدابت سازگار است؟! افرادي در زمان وجود شيطان به دنيا آمدند و مورد تهديد قرار گرفتند و افرادی نیز زمانی که شيطان وجود ندارد و راحت هدا.mp3
793.8K
💬 #سوال_مخاطب
#شیطان_در_آخرالزمان
🔹گفته می شود بعد از ظهور امام زمان (عج) شيطان کشته می شود. این چگونه با عدالت سازگار است؟! افرادي در زمان وجود شيطان به دنيا آمدند و مورد تهديد قرار گرفتند و افرادی نیز زمانی که شيطان وجود ندارد و راحت هدایت می شوند؟
✅ پاسخ: #حجت_الاسلام_محمدی
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 گزارش نیکول فیشر، ژورنالیست نشریه فوربس (Forbes) آمریکا، در مورد تاثیرات مثبت دین داری و مذهب، بر سلامتی انسان و توان مقابله با مشکلات روانی و جسمی
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
👈 نرخ گندم و نان روز به روز در مدينه بالا مىرفت. نگرانى و وحشت بر همه مردم مستولى شده بود. آن كس كه آذوقه سال را تهيه نكرده بود در تلاش بود كه تهيه كند در اين ميان مردمى هم بودند كه به واسطه تنگدستى... مجبور بودند روز به روز آذوقه خود را از بازار بخرند.
♥️ #امام_صادق (عليهالسلام) از معتب وكيل خرج خانه خود پرسيد: امسال در خانه گندم داريم؟
🔹گفت: بلى يا ابن رسول الله، به قدرى كه چندين ماه را كفايت مىكند، گندم ذخيره داريم.
👈فرمود: آنها را به بازار ببر و در اختيار مردم بگذار و به فروش.
🔹عرض کرد: يا ابن رسول الله گندم در مدينه ناياب است. اگر اينها را بفروشيم، ديگر خريدن گندم براى ما ميسر نخواهد شد.
👈فرمود: همين است كه گفتم. همه اينها را ببر و در اختيار مردم بگذار و بفروش.
🔹معتب دستور امام را اطاعت كرد، گندم ها را فروخت و نتيجه را گزارش داد.
👈امام به او دستور داد: بعد از اين نان خانه را روز به روز از بازار بخر. نان خانه من نبايد با نانى كه در حال حاضر توده مردم مصرف مىكنند تفاوت داشته باشد. نان خانه من بايد از اين پس نيمى گندم و نيمى جو باشد من به حمدالله توانايى دارم كه تا آخر سال خانه خود را با نان گندم به بهترين وجهى اداره كنم، ولى اين كار را نمى كنم تا در پيشگاه إلهى، مسأله اندازه گيرى معيشت را رعايت كرده باشم.
📖 بحار الانوار، ج 11، ص 121
ماجرای فوق در مورد گندم است. ولی شامل هر کالایی که نیاز مردم است، مانند: سکه و ارز و ماشین و ... نیز میشود.
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈