eitaa logo
گوهر مراد
722 دنبال‌کننده
851 عکس
135 ویدیو
54 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
🗓 به مناسبت رحلت آیت‌الله در سوم تیرماه ۱۳۵۴ش برابر با ۱۴ جمادى الثانى سال ۱۳۹۵ق در سن نود و پنج سالگى 🔹آیت‌الله : مرحوم آیت‌الله آقامیرزا احمد آشتیانی. تا آنجا که من اطلاع دارم، خصوصیت ایشان، غیر از زهد و تقوا، تألیفات بسیار ایشان است. از همان ابتدای تحصیل، مقیّد بوده است آنچه را فرامی‌گیرد، بنویسد. روزی، آیت‌الله آقا ، قدس‌سره، نوشته‌های ایشان را به من نشان داد. به اندازه یک کارتن می‌شد. البته حاشیه مرحوم آقارضا قمشه‌ای به اسفارهم، در بین آنها بود که متأسفانه بعداً، مفقود شده است. ایشان، علاوه بر معقول و منقول، طب قدیم را خوب می‌دانست. ریاضی، در حدّ لازم، بلد بود. نکته‌ای که هم درباره ایشان است و هم درباره مرحوم آملی، این است که: این بزرگان، با این که فیلسوف بودند، ولی خودشان را دربست در اختیار افکار فلسفی قرار ندادند. 🔹علاّمه حسن زاده آملى: من شفا را خدمت سه نفر خوانده ام اکثر آن را خدمت استاد شعرانى خواندم (از کتاب نفس تا آخر آن) و از ابتدا تا بحث نفس خدمت دو بزرگوار مرحوم فاضل تونى و مرحوم آقا میرزا احمد آشتیانى. ایشان هم جامع علوم عقلى و نقلى و بزرگ مرد علم و عمل بود. در تهران قانون و طب تدریس مى فرمودند: اگرچه آقاى قمشه اى (الهى قمشه اى) و استاد شعرانى هم قانون درس مى‌دادند امّا معروف بود که آقاى میرزا احمد در قانون گفتن متفرّد بود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔶 اجتهاد و تفريع در اصول دين اينكه حضرت امام صادق و امام رضا -عليهما السلام- فرمودند: «عَلَيْنَا إِلْقَاءُ اَلْأُصُولِ وَ عَلَيْكُمُ اَلتَّفْرِيعُ» كه معمولا به آن براى تأكيد بر ضرورت اجتهاد و تفريع فروع فقهى استناد مى شود، ويژه فقه و فروعات مربوط به عمل مكلّفان نيست؛ بلكه در اصول دين و مطالب اعتقادى نيز چنين است. چنان كه در روايتى كه هم اكنون به آن اشاره مى شود پس از تعليم برخى مطالب پايه و بنيادى مى فرمايد: «اين را بفهم و ديگر مطالب را بر پايه آن بنا بگذار.» 🔵 شيخ صدوق -رحمه الله- ذيل احتجاج هايى كه از امام رضا -عليه السلام- نقل مى كند، از جمله به پرسش هاى عمران از حضرت رضا -عليه السلام- اشاره دارد. عمران مى پرسد: آيا ذات اقدس الهى به خودش علم داشت؟ آن حضرت پاسخ سؤال مزبور را مى دهد تا به اينجا كه مى فرمايد: «أَ لَيْسَ يَنْبَغِي أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اَلْوَاحِدَ لَيْسَ يُوصَفُ بِضَمِيرٍ وَ لَيْسَ يُقَالُ لَهُ أَكْثَرُ مِنْ فِعْلٍ وَ عَمَلٍ وَ صُنْعٍ؟» مگر نمى دانى كه خدايى كه واحد و بسيط محض است اگر بخواهد با كمك صور و علوم حصولى به خودش عالم شود، از وحدت مى افتد و ديگر اينكه بيش از يك فعل و صنع و عمل براى او نيست. ❓ اين مطلب اخير آيا چيزى جز قاعده «الواحد» است؟ 📖 منزلت عقل در هندسه معرفت دينى، ص ٢١٦. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 افضليت اميرالمؤمنين عليه السلام همواره مورد توجه متكلّمان بوده است. شيخ مفيد با تأليف "تفضيل أميرالمؤمنين" به اين موضوع پرداخته است. 🔶 اين اثر شيخ مفيد به دست آقاى محمدعلى حاجى زاده به نظم درآمده و با نام "تنوير مصابيح اليقين فى تفضيل أميرالمؤمنين" منتشر شده است. امام جمعه محترم بوشهر نيز تقريظى بر آن نوشته است. 📚 علاقه مندان براى تهيه كتاب به اين آدرس مراجعه كنند: @tanvir110 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
💠 در بیان خاطرات خود از می‌فرماید: ✨ سال ١٣٢٥ بیش از ٤٠، ٥٠ نفر از طلاب قم و جاهای دیگر، در امتحان ، یا معقول و منقول شرکت کردند، وقتی اسم قبول‌شدگان را اعلام کردند؛ مرحوم بهشتی شاگرد دوم و من شاگرد سوم شده بودم. در حقیقت ایشان شاگرد اول بودند، ولی شاگرد اول کسی بود که ٢٥ سال از ما بزرگتر بود و آدم محترمی بود و هرجا می‌رفت امتحان بدهد، به او نمره‌ را می‌دادند... 🍃 اولین خاطره‌ای که از مرحوم شهید بهشتی دارم این است که دیدم کتاب کلفتی زیر بغلش بود. گفتم این چیست؟ گفت این دایره‌المعارف اسلام است. نگاه کردم و گفتم اینکه انگلیسی است! گفت مگر تو نمی‌دانی که مستشرقین (خاورشناسان)، مقالات مهمی به‌صورت «الفبایی» نوشته‌اند و من نمی‌دانستم. او می‌دانست و می‌خواند. این کنجکاوی ایشان را نشان می‌دهد. برخی اصولا آن کنجکاوی که چیزی را بیشتر یاد بگیرند، ندارند. ولی مرحوم شهید بهشتی کنجکاو بود یاد بگیرد. ✨ وقتی که لیسانس گرفتم نزد رئیس فرهنگ شهرستان‌ها، آقای احمد راد رفتم که درعین‌حال، مستوفی مدرسه سپهسالار هم بود؛ او به من گفت قزوین و دامغان نیرو نیاز داریم... گفتم می‌خواهم بروم قم. گفت یک روز دیر آمدی. دیروز قم را به حسینی‌بهشتی دادیم. 🍃سال ١٣٤٧ هم که به کنگره‌ای در «مون‌پلیه»، فرانسه رفته بودم، یکی از استادهای آلمانی پرسید ملا بهشتی را می‌شناسی؟ گفتم بله، ما دوست بوده‌ایم. گفت او وقتی آمد آلمان یک کلمه آلمانی بلد نبود، الان به زبان آلمانی درباره اسلام و فلسفه صحبت می‌کند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
منطق براى همه، ج ٢٣.mp3
3.78M
جلسه ٢٣ 📚 تصديقات قضيه و تقسيم آن به حمليه و شرطيه 🔶 براى دوستانى كه علاقه دارند با مباحث منطقى آشنا شوند يا رفقايى كه مايلند منطق را دوره كنند. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 چند لفظ براى مركب تام خبرى «و ما در اين فصل چند لفظ كه معانى آن بيكديگر نزديكست، استعمال كرديم چون قول جازم و اِخبار و خبر و حكم و قضيه و مراد در همه يكيست، الا آنكِ اين الفاظ را باعتبارات مختلف بر آن مراد، اطلاق كنند. پس از آن روى كه قول مشتمل بر تصديقى باشد متعلِّق باَحد طَرَفَىِ النقيض بر سبيل بتّ و قطع، آنرا قول جازم خوانند. و از آن روى كه اِعلام غير را بِشايد، اِخبار. و از آن روى كه مستلزم صدق يا كذب بوَد لذاته، خبر. و از آن روى كه مشتمل بر ربط دو معنى بوَد بر يكديگر با اِزالت توهم ربط، حكم. و از آن روى كه اقتضاء جزم كنند باثباتى يا نفيى پرداخته و گذارده، قضيه.» 📖 أساس الإقتباس، ص ٦٦. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 ضرورت رعايت سلسله مراتب علمى ما آقايانى را در درس و بحثها مى ديديم كه مثلا «مغنى» مى خواند و زمانى كه در كلاس «اسفار» يا «جواهر الكلام» مى نشستيم، مى ديديم همان طلبه مغنى خوان در آن درسها هم حضور دارد! يا مى ديديم بعضى افراد به سرعت درسها را مى خوانند و بدون بحث و تدبّر بالا مى آيند و كتابهاى بزرگ را زير بغل مى گيرند و در محضر فلان عالم بزرگ حضور مى يابند! چند سال هم در درس خارج حضور مى يابند؛ مثلا در درس خارج فقه يا خارج اصول يا خارج معقول شركت مى كنند و مطالبى از آن درسها يادداشت مى كنند و هر وقت چيزى بخواهند، آن نوشته را نگاه مى كنند، ولى خود نمى توانند به مأخذ رجوع نمايند. به اين صورت آدم ملّا نمى شود. بعد بعضى ها را ديدم كه به يك نسبت هايى منتسب شدند؛ فرمايشاتى مى فرمايند و گاهى از علم تبرّى مى جويند و مى گويند مثلا درس بخوانيم كه چه بشود؟ اين «چه بشود» گفتن براى آن است كه از «مغنى» آمده، در درس «اسفار» نشسته و حال احساس خستگى مى كند؛ چون سلسله مراتب علمى را طى نكرده است و خواسته جهشى بخواند. 📖 دروس شرح اشارات و تنبيهات (علامه حسن زاده)، نمط نهم (مقامات العارفين)، ص ١٣٧. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 پاسخ آية الله سبحانى به یک سؤال سلام علیکم مدتی است بازار «حیات پس از مرگ» در مورد عده ای از اشخاص بسیار داغ بوده و گزارش های گوناگون از ماورای این عالم مبنی بر چگونگی زندگی برزخی و مشاهدات پس از مرگ در فضای مجازی ارایه می‌شود و تاثیر قابل ملاحظه ای در بینندگان داشته است. بسیاری از افراد که لحظاتی جهان دیگر را مشاهده کرده اند میگویند: «آن عالم مملو از شادی و سرور است و خبری از آتش و عذاب و رنجی که می گفتند نیست. در حیات برزخی از دو ملک (نکیر ومنکر) و دیگر اموری که در برخی آیات و روایات بدان شاره شده است خبری نیست! و حال آنکه سخن علماء، نقل است؛ ولی گزارش آن عده یک عینیت است و حقیقتی است ملموس! در این رابطه جهت تنویر افکار و زدودن شبهات درخواست می‌شود پاسخی به صورت موجز ارایه شود: 💠💠💠 بسمه تعالی با اهداء سلام در مورد امور یاد شده بصورت مختصر مطالبی از نظر خوانند گان محترم میگذرد: اولاً: خروج روح این افراد از بدن صد در صد نیست و به اصطلاح شربت مرگ را ننوشیده‌اند بلکه به گونه‌ای مانند کسانی هستند که برای جراحی بیهوش می‌شوند هر چند ممکن است بیهوشی مرتبه ضعیف‌تر باشد؛ زیرا اگر مرگ آنان قطعی بود به این دنیا بازنمی‌گشتند. بازگشت به این دنیا پس از مرگ قطعی، جز در موارد اعجاز امکان‌پذیر نیست. ثانیاً: این گروه بخشی از عوالم را مشاهده کرده‌اند نه همه عوالم را؛ از این جهت گزارش آنان که در آنجا که از عذاب و عتاب خبری نیست بی‌پایه است و گزاره جزئی دلیل بر گزاره کلی نیست و به اصطلاح سالبه جزئیه دلیل بر سالبه کلیه نیست. ثالثاً: از کجا معلوم آنچه که آنان دیده‌اند واقعیت داشته و چه بسا مشاهدات آنان مخلوق نفس و روح آنان بوده چنانچه برای افراد بیمار این مشاهدات رخ می‌دهد موضوعاتی را می‌بینند و از آنها خبر می‌دهند که واقعیت ندارد ولی آنان فکر می‌کنند دارای واقعیت است. رابعاً: روز قیامت هنوز رخ نداده است و تمام آن آثار گناه در روز قیامت تحقق می‌پذیرد. قرآن می‌فرماید: {اذا السماء انفطرت} تا جهان زیر رو نشده، کوهها به صورت گرد درنیامده، قیامت برپا نمی‌شود. و تمام وعیدها مربوط به روز رستاخیز است. بنابراین روح و روان آنان به آنجا راه نیافته است تا داوری کنند که از عذاب و عقاب نیست. خامساً: اما در مورد انکار نکیر و منکر یادآور شدیم موت اینها قطعی نبوده به دلیل بازگشت آنان به این دنیا است و سؤال و جواب این دو فرشته از آن کسانی است که جان به جان آفرین بسپارند و به این جهان برنگردند. و به دیگر سخن: سؤال و جواب این دو ملک در مورد مرگی است که بازگشت به دنیا نباشد و این گروه به دنیا بازگشته‌اند. بر فرض صحت مدعای آنان، آنچه که برای بنده نقل شده است در میان مصاحبه کنندگان، کسانی بر خلاف این ادعا را مشاهده کرده‌اند و با صورت‌های حیوانات درنده روبرو شدند. 🔵 به نقل از: @e_sobhani 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 جايگاه عقل در انديشه اماميه نقش عقل در دين شناسى و معرفت دينى را مى توان اين گونه برشمرد: ١. پايه هاى دين را اثبات مى كند؛ مانند وجود خدا، برخى از صفات الهى كه مبناى اثبات شريعت است، ضرورت دين و... ٢. در كنار وحى مى تواند به عنوان يكى از منابع احكام شرعى باشد. (مستقلّات و ملازمات عقليه) ٣. به عنوان ابزار فهم كتاب و سنت نقش معرفتىِ مهمّى را ايفا مى كند. در اين جا عقل در امتداد وحى (كتاب و سنت) است؛ نه در كنار آن. عقل چون نورى است كه وسيله ديدن اشياء است و خود، چيزى را به آنها نمى افزايد. ٤. در قلمرويى محدود به تبيين عقلانى احكام دينى مى پردازد و حكمت آنها را بيان مى كند. 📖 درآمدى به شيعه شناسى، ص ١٤٥. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
📚 {روشنفکری و روشنفکران در جهان نوین اسلام}، نشر کتاب مرجع، 1399 📖 کتاب "روشنفکری و روشنفکران در جهان نوین اسلام" مجموعه مدخل هایی از دانشنامه جهان اسلام است که به معرفی موضوع حساس روشنفکری پرداخته است. 📖 مؤلفین فرهیخته این اثر برآنند تا ضمن معرفی چیستی و ماهیت روشنفکری در جهان اسلام به تاریخچه روشنفکری ،فعالیت ها، کنش ها و سیرتطور تاریخی این جریان فکری بپردازند. 📖 در این اثر در دو مدخل نخست سیداحمد هاشمی به ترمینولوژی، ادبیات واژگانی، هویت شناسی اسلام روشنفکری دینی و تاریخ آن در جهان اسلام و ایران پرداخته و با تتبعی خوب تصویری کلان از آن را پیش روی مخاطب قرار داده است. 📖 سومین مدخل از دکتر غلامعلی حداد عادل به مقولهٔ روشنفکری در سپهر انقلاب اسلامی پرداخته و نقش روشنفکران و کنش گران در این مقطع حساس را مورد واکاوی قرار داده است. 📖 در مقالات بعدی سیر نظم منطقی روشنفکری بر حسب جغرافیای مکانی ساختار بندی شده است. ناصر پورابراهیم با بررسی زمینه ها و تاریخچه روشنفکری به معرفی جریانات روشنفکری در ترکیه در دوران خلافت عثمانی و دوران معاصر پرداخته و آن جریانات را مورد معرفی قرار داده است. 📖 رحیم رئیس نیا به معرفی روشنفکری در آسیای میانه پرداخته است. همچنین در واپسین بخش این کتاب سعید عدالت نژاد با نگاهی کلان به معرفی شاخصه ها و جریانات فعال در جهان عرب پرداخته و در بازه های متعدد تاریخی آنها را زیر ذره بین پژوهش قرار داده است. https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 گر تو سنگ خاره و مرمر بوی چون به صاحب‌دل رسی گوهر شوی 🔵 یادی از مرحوم آیة الله حق شناس 🔶 مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهى 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 برگزارى دوره آشنايى و نقد الحاد علمى لابد اصطلاح «الحاد علمی» را شنیده اید. بسیاری از ما با خواندن صفحاتی تصور می کنیم که با جریانی کاملا غیرعلمی و گذرا روبرو هستیم. برخی دیگر نیز که به کنجکاوی بیشتر در این زمینه می پردازند، به این نتیجه می رسند که رویکرد فوق را می‌توان به سادگی نقدی فلسفی کرد و بدون نیاز به بحث علمی پاسخ داد: دوره‌ی آشنایی و نقد الحاد علمی برخلاف این دو نگاه، بر این اساس شکل گرفته است که اولا الحاد علمی اصلا مسئله ا‌ی سطحی و گذرا نیست و باید آن را بسیار جدی گرفت. ثانیا برای بررسی این دیدگاه باید علاوه بر نقد فلسفی به فهم دقیق علم روز و اشکالات آن نیز نائل شد. این مسئله باتوجه به اینکه موجی از الحاد بسیاری از دانشگاهیان گریزان از فلسفه را درگیر خود کرده،حایز اهمیت است. 🔵 دوره آشنایی و نقد الحاد علمی با بهره‌گیری از اساتیدِ پژوهشگر در این زمینه ‌برگزار می‌شود؛ اساتیدی که علاوه بر تخصص در فلسفه و الهیات، به فهم زوایای علمی مباحث نیز پرداخته اند. از این رو تاکید و تلاش اصلی این دوره، هم مواجهه‌ی علمی و هم الهیاتی با این نوع از الحاد است. این اساتید عبارتند از: - دکتر یوسف دانشور نیلو: دکتری فلسفه دین از کالج سنت مایکل، مدرسه الهیات تورنتو و دانشگاه تورنتو - دکتر علی شهبازی: پژوهشگر مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب - دکتر میثم توکلی:  دکترای فلسفه دین و رئیس گروه کلام اسلامی موسسه حکمت و فلسفه ، پژوهشگر عرصه‌ی فیزیک، تکامل و الهیات. - دکتر سید فخرالدین طباطبایی: دکترای فلسفه دین از موسسه آموزشی_ پژوهشی امام خمینی و استاد مدعو مرکز معارف دانشگاه صنعتی شریف  و پژوهشگر عرصه‌ی تکامل و الهیات. - دکتر نیما نریمانی: دکترای فلسفه دین از دانشگاه تهران و پژوهشگر عرصه‌ی تکامل، فلسفه ذهن و الهیات. - محمدحسن مرصعی: دانشجوی دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگر عرصه‌ی علوم شناختی و الهیات. 🔵 مخاطبین این دوره: فضلاء و طلاب آشنا به ادبیات مقدماتی (فلسفی و علمی) بحث محتوای دوره: این دوره در  33 جلسه  با بخشهای زیر تدوین شده است: ١. آشنایی با الحاد جدید (2جلسه) ٢. تکامل، خداباوری و الحاد (9جلسه) ٣. علوم شناختی، انسان و الحاد (7جلسه) ٤. آشنایی با نظریات فیزیکی و نقد استنباطهای الحادی (9جلسه) ٥. از الحاد تا طبیعتگرایی علمی (6جلسه)    شکل یافته است 🕰 زمان برگزاری: چهارشنبه ها (بعد از ظهر) و پنج شنبه ها (صبح تا ظهر)  از 3 شهریور 1400 لازم به ذکر است که: - داوطلبان شرکت در این دوره باید با مبانی فلسفی و مقدماتی بحث، آشنا باشند. -ثبت نام به منزله پذیرش نهایی در دوره نیست. 📝 براى ثبت نام به اين آدرس مراجعه كنيد: https://el.balagh.ir/news/5262 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
شهادت حضرت جواد الأئمة عليه السلام را خدمت اعضاى محترم تسليت عرض مى كنم. 🤲 اميدوارم پروردگار متعال زيارت ايشان و حضرت موسى بن جعفر عليهم السلام را نصيب همه آرزومندان بفرمايد. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
✏️ به نظر تو خداوند وجود دارد؟ ✏️ بهترين فرض اينه كه خدايى در كار نباشه؛ چون فقط در اين صورته كه مجبور نيستيم گناه وجود بيمارىِ لاعلاج رو به گردن او بياندازيم... 📚 مطالعه رمان روى ماه خداوند را ببوس به قلم آقاى مصطفى مستور به علاقه مندان پيشنهاد مى شود. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
📚 کتاب «حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» در شش فصل تهیه و نگاشته شده است؛ نویسنده این کتاب در فصل نخست کلیاتی همچون «مؤلفه های مسأله حسن و قبح»، «پیشینه مسأله حسن و قبح» و «حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» و در فصل دوم «معناشناسی حسن و قبح» را از طریق بررسی «رابطه حسن و قبح با مصلحت و مفسده»، «رابطه حسن و قبح با استحقاق مدح و ذم»، «رابطه حسن و قبح با میل و غریزه»، «رابطه حسن و قبح با استحقاق قواب و عقاب»، «تفسیر صحیح حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» و «حسن و قبح، مفهوم ماهوی، منطقی یا مفهوم فلسفی» مورد تبیین قرار داده است. ✏️ نگارنده این کتاب در فصل سوم «هستی شناسی حسن و قبح»، در فصل چهارم «معرفت شناسی حسن و قبح»، در فصل پنجم «منطق شناسی حسن و قبح» و در فصل ششم «کاربرد شناسی حسن و قبح» را مورد تبیین و بررسی قرار می دهد. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔳 جناب كليني«ره» در کتاب كافى از ابي‌بصير نقل مي‌كند كه نزد امام باقر «ع» رفتم و گفتم: شما وارث رسول اكرم «ص» هستيد؟ فرمودند: آرى. گفتم: رسول‌الله وارث انبياست و آنچه آنان مي‌دانند او مي‌داند؟ فرمود: آرى، چنين است. گفتم: بنابراين شما قدرت داريد كه مرده را زنده كنيد و كور مادرزاد و مرض برص را شفا دهيد، چنانچه قرآن درباره عيسي «ع» فرموده؟ فرمود: به اذن پروردگار قدرت داريم. سپس فرمود جلو بيا! چون جلو رفتم دست مبارك خود را به چشم‌هاى من زد و من بينا شدم. سپس به من فرمودند: اي ابي‌بصير! آيا مي‌خواهى بينا باشى؛ ولى در روز قيامت مثل مردم،‌ حساب و كتاب و مشقت‌هاى آخرت را دارا باشى، يا كور باشى ولي در آخرت بدون محاسبه به بهشت روى؟ ابي‌بصير مي‌‌‌‌‌‌‌‌گويد: كورى را انتخاب كردم. 📖 اصول كافی، ج ١، ص ٤٧٠. 📚برگرفته از کتاب زندگانی چهارده معصوم «سلام‌الله‌علیهم» 🔵 به نقل از: @almazaheri 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
مقدمه عاقل شدن.mp3
1.55M
🔶 مقدمه عاقل شدن 🎙 آيت الله جوادی آملی 🔵 به نقل از: https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
گوهر مراد
#گفتگو #نقد_و_بررسى "دين و قدرت" عنوان درس گفتارهاى آقاى دكتر سروش است كه مورد توجه و نقد و بررسى م
به دنبال گفتگوى مكتوب ميان آية الله عليدوست و دكتر سروش با موضوع دين و قدرت و نيز بررسى جايگاه فقه، آية الله فاضل لنكرانى نيز به جوابيه دكتر سروش به آية الله عليدوست واكنش نشان داده و در مقاله اى به تبيين نكاتى درباره فقه، بيان دليل قرآنى ارتداد و ادله جهاد ابتدايى پرداخته است. 🔵 مطالعه متن كامل مقاله در: http://fazellankarani.com/persian/news/23785/ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هر نفس از جناب دوست میرسدم بشارتی سوی وصال خویشتن می کندم اشارتی کعبه من جمال او میکنمش بدل طواف اهل صفا کنند سعی بهر چنین زیارتی در عرفات عشق او هست متاع جان بسی از عرب ملاحتش منتظرند غارتی ذبح منی کنیم ما تا ببریم از او لقا نیست برای عاشقان بهتر از این تجارتی سنگ بدیو میزنم حلق هواش می‌برم در حرم مشاعرم تا نکند جسارتی غسل کنم ز آب چشم پاک شوم ز آز و خشم چون بحرم نهم قدم تا نکنم طهارتی سنگ سیاه شد ز آه در غم حضرت اله برد بدر گهش پناه منتظر زیارتی زمزم از اشگ اولیاست شوری او بدین گواست بر در حق بریز اشگ تا ببری نضارتی ایکه گناه کرده‌ای نامه سیاه‌ کرده‌ای دامن زندهٔ بگیر تا کند استجارتی کعبه دل طواف کن سینه بمهر صاف کن نیست دل خراب را خوشتر ازین عمارتی کرد خلیل حق مقام بر در کعبه منتظر تا رسد ار ولادت شیر خدا بشارتی دوست در آید از درم در قدمش رود سرم بهر چنین شهادتی کی کنم استخارتی در ره کعبهٔ دلی زخمی اگر رسد به تن سود روان بود چه غم تن کشد ار خسارتی می نتوان بیان نمود قصهٔ عشق نزد کس هرزه مپوی گرد دل در طلب عمارتی هر غزلی که طرح شد فیض بدیهه گویدش معنی بکر آورد تا ببرد بکارتی 🔶 مرحوم فيض كاشانى 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
📚 بیش از هزار عنوان از آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔅 کانون اندیشه جوان، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر ♨️ و بیش از سی ناشر معتبر دیگر از جمله: سوره مهر، نشر بین‌الملل، نشر معارف، کتابستان و... 📆 ۳۰ تیر الی ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ 📦 ارسال رایگان (بالای پنجاه هزار تومان) 🌐 Poiict.ir/19157 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔵 آقاى محمدحسين حشمت پور استاد برجسته حكمت و كلام اسلامى در مصاحبه اى سير تحصيل كلام اسلامى و نقاط قوت متون كهن كلامى را مورد توجه قرار داده است. 📜 مشروح مصاحبه در: http://rahnamehmag.ir/%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85/ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a