eitaa logo
گوهر مراد
722 دنبال‌کننده
851 عکس
135 ویدیو
54 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 پاسخ آية الله سبحانى به یک سؤال سلام علیکم مدتی است بازار «حیات پس از مرگ» در مورد عده ای از اشخاص بسیار داغ بوده و گزارش های گوناگون از ماورای این عالم مبنی بر چگونگی زندگی برزخی و مشاهدات پس از مرگ در فضای مجازی ارایه می‌شود و تاثیر قابل ملاحظه ای در بینندگان داشته است. بسیاری از افراد که لحظاتی جهان دیگر را مشاهده کرده اند میگویند: «آن عالم مملو از شادی و سرور است و خبری از آتش و عذاب و رنجی که می گفتند نیست. در حیات برزخی از دو ملک (نکیر ومنکر) و دیگر اموری که در برخی آیات و روایات بدان شاره شده است خبری نیست! و حال آنکه سخن علماء، نقل است؛ ولی گزارش آن عده یک عینیت است و حقیقتی است ملموس! در این رابطه جهت تنویر افکار و زدودن شبهات درخواست می‌شود پاسخی به صورت موجز ارایه شود: 💠💠💠 بسمه تعالی با اهداء سلام در مورد امور یاد شده بصورت مختصر مطالبی از نظر خوانند گان محترم میگذرد: اولاً: خروج روح این افراد از بدن صد در صد نیست و به اصطلاح شربت مرگ را ننوشیده‌اند بلکه به گونه‌ای مانند کسانی هستند که برای جراحی بیهوش می‌شوند هر چند ممکن است بیهوشی مرتبه ضعیف‌تر باشد؛ زیرا اگر مرگ آنان قطعی بود به این دنیا بازنمی‌گشتند. بازگشت به این دنیا پس از مرگ قطعی، جز در موارد اعجاز امکان‌پذیر نیست. ثانیاً: این گروه بخشی از عوالم را مشاهده کرده‌اند نه همه عوالم را؛ از این جهت گزارش آنان که در آنجا که از عذاب و عتاب خبری نیست بی‌پایه است و گزاره جزئی دلیل بر گزاره کلی نیست و به اصطلاح سالبه جزئیه دلیل بر سالبه کلیه نیست. ثالثاً: از کجا معلوم آنچه که آنان دیده‌اند واقعیت داشته و چه بسا مشاهدات آنان مخلوق نفس و روح آنان بوده چنانچه برای افراد بیمار این مشاهدات رخ می‌دهد موضوعاتی را می‌بینند و از آنها خبر می‌دهند که واقعیت ندارد ولی آنان فکر می‌کنند دارای واقعیت است. رابعاً: روز قیامت هنوز رخ نداده است و تمام آن آثار گناه در روز قیامت تحقق می‌پذیرد. قرآن می‌فرماید: {اذا السماء انفطرت} تا جهان زیر رو نشده، کوهها به صورت گرد درنیامده، قیامت برپا نمی‌شود. و تمام وعیدها مربوط به روز رستاخیز است. بنابراین روح و روان آنان به آنجا راه نیافته است تا داوری کنند که از عذاب و عقاب نیست. خامساً: اما در مورد انکار نکیر و منکر یادآور شدیم موت اینها قطعی نبوده به دلیل بازگشت آنان به این دنیا است و سؤال و جواب این دو فرشته از آن کسانی است که جان به جان آفرین بسپارند و به این جهان برنگردند. و به دیگر سخن: سؤال و جواب این دو ملک در مورد مرگی است که بازگشت به دنیا نباشد و این گروه به دنیا بازگشته‌اند. بر فرض صحت مدعای آنان، آنچه که برای بنده نقل شده است در میان مصاحبه کنندگان، کسانی بر خلاف این ادعا را مشاهده کرده‌اند و با صورت‌های حیوانات درنده روبرو شدند. 🔵 به نقل از: @e_sobhani 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 جايگاه عقل در انديشه اماميه نقش عقل در دين شناسى و معرفت دينى را مى توان اين گونه برشمرد: ١. پايه هاى دين را اثبات مى كند؛ مانند وجود خدا، برخى از صفات الهى كه مبناى اثبات شريعت است، ضرورت دين و... ٢. در كنار وحى مى تواند به عنوان يكى از منابع احكام شرعى باشد. (مستقلّات و ملازمات عقليه) ٣. به عنوان ابزار فهم كتاب و سنت نقش معرفتىِ مهمّى را ايفا مى كند. در اين جا عقل در امتداد وحى (كتاب و سنت) است؛ نه در كنار آن. عقل چون نورى است كه وسيله ديدن اشياء است و خود، چيزى را به آنها نمى افزايد. ٤. در قلمرويى محدود به تبيين عقلانى احكام دينى مى پردازد و حكمت آنها را بيان مى كند. 📖 درآمدى به شيعه شناسى، ص ١٤٥. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
📚 {روشنفکری و روشنفکران در جهان نوین اسلام}، نشر کتاب مرجع، 1399 📖 کتاب "روشنفکری و روشنفکران در جهان نوین اسلام" مجموعه مدخل هایی از دانشنامه جهان اسلام است که به معرفی موضوع حساس روشنفکری پرداخته است. 📖 مؤلفین فرهیخته این اثر برآنند تا ضمن معرفی چیستی و ماهیت روشنفکری در جهان اسلام به تاریخچه روشنفکری ،فعالیت ها، کنش ها و سیرتطور تاریخی این جریان فکری بپردازند. 📖 در این اثر در دو مدخل نخست سیداحمد هاشمی به ترمینولوژی، ادبیات واژگانی، هویت شناسی اسلام روشنفکری دینی و تاریخ آن در جهان اسلام و ایران پرداخته و با تتبعی خوب تصویری کلان از آن را پیش روی مخاطب قرار داده است. 📖 سومین مدخل از دکتر غلامعلی حداد عادل به مقولهٔ روشنفکری در سپهر انقلاب اسلامی پرداخته و نقش روشنفکران و کنش گران در این مقطع حساس را مورد واکاوی قرار داده است. 📖 در مقالات بعدی سیر نظم منطقی روشنفکری بر حسب جغرافیای مکانی ساختار بندی شده است. ناصر پورابراهیم با بررسی زمینه ها و تاریخچه روشنفکری به معرفی جریانات روشنفکری در ترکیه در دوران خلافت عثمانی و دوران معاصر پرداخته و آن جریانات را مورد معرفی قرار داده است. 📖 رحیم رئیس نیا به معرفی روشنفکری در آسیای میانه پرداخته است. همچنین در واپسین بخش این کتاب سعید عدالت نژاد با نگاهی کلان به معرفی شاخصه ها و جریانات فعال در جهان عرب پرداخته و در بازه های متعدد تاریخی آنها را زیر ذره بین پژوهش قرار داده است. https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 گر تو سنگ خاره و مرمر بوی چون به صاحب‌دل رسی گوهر شوی 🔵 یادی از مرحوم آیة الله حق شناس 🔶 مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهى 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 برگزارى دوره آشنايى و نقد الحاد علمى لابد اصطلاح «الحاد علمی» را شنیده اید. بسیاری از ما با خواندن صفحاتی تصور می کنیم که با جریانی کاملا غیرعلمی و گذرا روبرو هستیم. برخی دیگر نیز که به کنجکاوی بیشتر در این زمینه می پردازند، به این نتیجه می رسند که رویکرد فوق را می‌توان به سادگی نقدی فلسفی کرد و بدون نیاز به بحث علمی پاسخ داد: دوره‌ی آشنایی و نقد الحاد علمی برخلاف این دو نگاه، بر این اساس شکل گرفته است که اولا الحاد علمی اصلا مسئله ا‌ی سطحی و گذرا نیست و باید آن را بسیار جدی گرفت. ثانیا برای بررسی این دیدگاه باید علاوه بر نقد فلسفی به فهم دقیق علم روز و اشکالات آن نیز نائل شد. این مسئله باتوجه به اینکه موجی از الحاد بسیاری از دانشگاهیان گریزان از فلسفه را درگیر خود کرده،حایز اهمیت است. 🔵 دوره آشنایی و نقد الحاد علمی با بهره‌گیری از اساتیدِ پژوهشگر در این زمینه ‌برگزار می‌شود؛ اساتیدی که علاوه بر تخصص در فلسفه و الهیات، به فهم زوایای علمی مباحث نیز پرداخته اند. از این رو تاکید و تلاش اصلی این دوره، هم مواجهه‌ی علمی و هم الهیاتی با این نوع از الحاد است. این اساتید عبارتند از: - دکتر یوسف دانشور نیلو: دکتری فلسفه دین از کالج سنت مایکل، مدرسه الهیات تورنتو و دانشگاه تورنتو - دکتر علی شهبازی: پژوهشگر مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب - دکتر میثم توکلی:  دکترای فلسفه دین و رئیس گروه کلام اسلامی موسسه حکمت و فلسفه ، پژوهشگر عرصه‌ی فیزیک، تکامل و الهیات. - دکتر سید فخرالدین طباطبایی: دکترای فلسفه دین از موسسه آموزشی_ پژوهشی امام خمینی و استاد مدعو مرکز معارف دانشگاه صنعتی شریف  و پژوهشگر عرصه‌ی تکامل و الهیات. - دکتر نیما نریمانی: دکترای فلسفه دین از دانشگاه تهران و پژوهشگر عرصه‌ی تکامل، فلسفه ذهن و الهیات. - محمدحسن مرصعی: دانشجوی دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگر عرصه‌ی علوم شناختی و الهیات. 🔵 مخاطبین این دوره: فضلاء و طلاب آشنا به ادبیات مقدماتی (فلسفی و علمی) بحث محتوای دوره: این دوره در  33 جلسه  با بخشهای زیر تدوین شده است: ١. آشنایی با الحاد جدید (2جلسه) ٢. تکامل، خداباوری و الحاد (9جلسه) ٣. علوم شناختی، انسان و الحاد (7جلسه) ٤. آشنایی با نظریات فیزیکی و نقد استنباطهای الحادی (9جلسه) ٥. از الحاد تا طبیعتگرایی علمی (6جلسه)    شکل یافته است 🕰 زمان برگزاری: چهارشنبه ها (بعد از ظهر) و پنج شنبه ها (صبح تا ظهر)  از 3 شهریور 1400 لازم به ذکر است که: - داوطلبان شرکت در این دوره باید با مبانی فلسفی و مقدماتی بحث، آشنا باشند. -ثبت نام به منزله پذیرش نهایی در دوره نیست. 📝 براى ثبت نام به اين آدرس مراجعه كنيد: https://el.balagh.ir/news/5262 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
شهادت حضرت جواد الأئمة عليه السلام را خدمت اعضاى محترم تسليت عرض مى كنم. 🤲 اميدوارم پروردگار متعال زيارت ايشان و حضرت موسى بن جعفر عليهم السلام را نصيب همه آرزومندان بفرمايد. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
✏️ به نظر تو خداوند وجود دارد؟ ✏️ بهترين فرض اينه كه خدايى در كار نباشه؛ چون فقط در اين صورته كه مجبور نيستيم گناه وجود بيمارىِ لاعلاج رو به گردن او بياندازيم... 📚 مطالعه رمان روى ماه خداوند را ببوس به قلم آقاى مصطفى مستور به علاقه مندان پيشنهاد مى شود. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
📚 کتاب «حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» در شش فصل تهیه و نگاشته شده است؛ نویسنده این کتاب در فصل نخست کلیاتی همچون «مؤلفه های مسأله حسن و قبح»، «پیشینه مسأله حسن و قبح» و «حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» و در فصل دوم «معناشناسی حسن و قبح» را از طریق بررسی «رابطه حسن و قبح با مصلحت و مفسده»، «رابطه حسن و قبح با استحقاق مدح و ذم»، «رابطه حسن و قبح با میل و غریزه»، «رابطه حسن و قبح با استحقاق قواب و عقاب»، «تفسیر صحیح حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» و «حسن و قبح، مفهوم ماهوی، منطقی یا مفهوم فلسفی» مورد تبیین قرار داده است. ✏️ نگارنده این کتاب در فصل سوم «هستی شناسی حسن و قبح»، در فصل چهارم «معرفت شناسی حسن و قبح»، در فصل پنجم «منطق شناسی حسن و قبح» و در فصل ششم «کاربرد شناسی حسن و قبح» را مورد تبیین و بررسی قرار می دهد. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔳 جناب كليني«ره» در کتاب كافى از ابي‌بصير نقل مي‌كند كه نزد امام باقر «ع» رفتم و گفتم: شما وارث رسول اكرم «ص» هستيد؟ فرمودند: آرى. گفتم: رسول‌الله وارث انبياست و آنچه آنان مي‌دانند او مي‌داند؟ فرمود: آرى، چنين است. گفتم: بنابراين شما قدرت داريد كه مرده را زنده كنيد و كور مادرزاد و مرض برص را شفا دهيد، چنانچه قرآن درباره عيسي «ع» فرموده؟ فرمود: به اذن پروردگار قدرت داريم. سپس فرمود جلو بيا! چون جلو رفتم دست مبارك خود را به چشم‌هاى من زد و من بينا شدم. سپس به من فرمودند: اي ابي‌بصير! آيا مي‌خواهى بينا باشى؛ ولى در روز قيامت مثل مردم،‌ حساب و كتاب و مشقت‌هاى آخرت را دارا باشى، يا كور باشى ولي در آخرت بدون محاسبه به بهشت روى؟ ابي‌بصير مي‌‌‌‌‌‌‌‌گويد: كورى را انتخاب كردم. 📖 اصول كافی، ج ١، ص ٤٧٠. 📚برگرفته از کتاب زندگانی چهارده معصوم «سلام‌الله‌علیهم» 🔵 به نقل از: @almazaheri 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
مقدمه عاقل شدن.mp3
1.55M
🔶 مقدمه عاقل شدن 🎙 آيت الله جوادی آملی 🔵 به نقل از: https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
گوهر مراد
#گفتگو #نقد_و_بررسى "دين و قدرت" عنوان درس گفتارهاى آقاى دكتر سروش است كه مورد توجه و نقد و بررسى م
به دنبال گفتگوى مكتوب ميان آية الله عليدوست و دكتر سروش با موضوع دين و قدرت و نيز بررسى جايگاه فقه، آية الله فاضل لنكرانى نيز به جوابيه دكتر سروش به آية الله عليدوست واكنش نشان داده و در مقاله اى به تبيين نكاتى درباره فقه، بيان دليل قرآنى ارتداد و ادله جهاد ابتدايى پرداخته است. 🔵 مطالعه متن كامل مقاله در: http://fazellankarani.com/persian/news/23785/ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هر نفس از جناب دوست میرسدم بشارتی سوی وصال خویشتن می کندم اشارتی کعبه من جمال او میکنمش بدل طواف اهل صفا کنند سعی بهر چنین زیارتی در عرفات عشق او هست متاع جان بسی از عرب ملاحتش منتظرند غارتی ذبح منی کنیم ما تا ببریم از او لقا نیست برای عاشقان بهتر از این تجارتی سنگ بدیو میزنم حلق هواش می‌برم در حرم مشاعرم تا نکند جسارتی غسل کنم ز آب چشم پاک شوم ز آز و خشم چون بحرم نهم قدم تا نکنم طهارتی سنگ سیاه شد ز آه در غم حضرت اله برد بدر گهش پناه منتظر زیارتی زمزم از اشگ اولیاست شوری او بدین گواست بر در حق بریز اشگ تا ببری نضارتی ایکه گناه کرده‌ای نامه سیاه‌ کرده‌ای دامن زندهٔ بگیر تا کند استجارتی کعبه دل طواف کن سینه بمهر صاف کن نیست دل خراب را خوشتر ازین عمارتی کرد خلیل حق مقام بر در کعبه منتظر تا رسد ار ولادت شیر خدا بشارتی دوست در آید از درم در قدمش رود سرم بهر چنین شهادتی کی کنم استخارتی در ره کعبهٔ دلی زخمی اگر رسد به تن سود روان بود چه غم تن کشد ار خسارتی می نتوان بیان نمود قصهٔ عشق نزد کس هرزه مپوی گرد دل در طلب عمارتی هر غزلی که طرح شد فیض بدیهه گویدش معنی بکر آورد تا ببرد بکارتی 🔶 مرحوم فيض كاشانى 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
📚 بیش از هزار عنوان از آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔅 کانون اندیشه جوان، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر ♨️ و بیش از سی ناشر معتبر دیگر از جمله: سوره مهر، نشر بین‌الملل، نشر معارف، کتابستان و... 📆 ۳۰ تیر الی ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ 📦 ارسال رایگان (بالای پنجاه هزار تومان) 🌐 Poiict.ir/19157 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔵 آقاى محمدحسين حشمت پور استاد برجسته حكمت و كلام اسلامى در مصاحبه اى سير تحصيل كلام اسلامى و نقاط قوت متون كهن كلامى را مورد توجه قرار داده است. 📜 مشروح مصاحبه در: http://rahnamehmag.ir/%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85/ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 خدا را تا چه اندازه مى توان شناخت؟ ذكر صفات متعدد جمالى و جلالى خدا در قرآن نشانه امكان فهم انسان به صورت اجمالى است. همچنين آيات متكثرى وجود دارد كه از انسان ها مى خواهد با مطالعه در ابعاد مختلف هستى به وجود خداوند با صفات كمالى پى ببرند... كه اينجا به آيه ذيل بسنده مى شود: «أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ...» اعراف/ ١٨٥ آيه ديگر ضمن بيان عدم امكان توصيف خداوند، خود از اين قاعده، استثنايى قايل شده و بندگان مخلَص خدا را شايسته اين توصيف مى داند: «سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ * إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ» صافّات/ ١٥٩ و ١٦٠ اين بندگان انسان هايى هستند كه خدا را نه با معاليل، بلكه با خود خدا مى شناسند... روشن است در صورت استحاله معرفت و شناخت اجمالى مقام اسماء و صفات خدا، آيات فوق لغو خواهد بود و آن بر حكيم محال است. 📖 خدا در حكمت و شريعت، ص ٤٨ 🔵 همين بحث را مرحوم آيةالله مصباح نيز در مجموعه "معارف قرآن" بخش خداشناسى مطرح كرده است. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 لزوم لغويت حديث غدير با وجود نصّ جلىّ بر خلافت اميرالمؤمنين عليه السلام ❓ اگر مولى در حديث غدير به معناى امامت باشد، بيان آن توسط پيامبر -صلى الله عليه و آله- بى فايده خواهد بود؛ زيرا شيعه معتقد است امامت على -عليه السلام- با نصّ جلىّ ثابت شده است. 🔵 از نظر شيعه اماميه نصوص امامت على -عليه السلام- دو دسته اند: نصوصى كه در آنها واژگانى چون خلافت و امامت به كار رفته است كه نصوص جلىّ ناميده مى شود. اين نصوص در دلالت بر معناى مراد، به قراين زبانى يا غير زبانى نياز ندارد. حديث «إنّ هذا خَليفَتى فيكم فٱسمَعوا له و أطيعوا» از اين دسته است. و ديگر نصوصى كه در آنها واژگانى چون ولى يا مولى و مانند آن به كار رفته است؛ مانند آيه ولايت و حديث غدير. اين نصوص، نصوص خفىّ ناميده مى شود؛ زيرا دلالت آنها بر امامت على -عليه السلام- مبتنى بر قراين و شواهد است. 🔵 در هر حال نصّ، خواه جلىّ باشد يا خفىّ از نظر دلالت معتبر است و چه بسا در نصّ خفىّ ويژگى هايى وجود داشته باشد كه در نصّ جلىّ نباشد؛ در نتيجه، بيان آن، پس از بيان نصّ جلىّ، بى فايده نخواهد بود. فايده نصّ غدير اين است كه پيامبر -صلى الله عليه و آله- امامت على -عليه السلام- را براى اولين بار در ميان تعداد بسيارى از مسلمانان به صورت رسمى و با تشريفات ويژه اعلان كرد. از اين جهت، نصّ غدير فوايدى داشت كه نصوص ديگر نداشت. 📖 براهين و نصوص امامت، ص ٢٧٣. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 سازگارى عقل و نقل مطالب برهانى و عقلى در زمينه اعتقاديات به مقدار زيادى در روايات امامان معصوم -عليهم السلام- مشاهده مى شود و نظير آن در مطالب فلاسفه نيز موجود است؛ وجود مبارك ابى ابراهيم امام كاظم -عليه السلام- پس از آنكه به محضرشان عرض شد عده اى گمان مى برند خداوند تبارك و تعالى از آسمان دنيا تنزّل كرده به موجودات مى نگرد، فرمود: «...إِنَّ اَللَّهَ لاَ يَنْزِلُ وَ لاَ يَحْتَاجُ إِلَى أَنْ يَنْزِلَ إِنَّمَا مَنْظَرُهُ فِي اَلْقُرْبِ وَ اَلْبُعْدِ سَوَاءٌ لَمْ يَبْعُدْ مِنْهُ قَرِيبٌ وَ لَمْ يَقْرُبْ مِنْهُ بَعِيدٌ وَ لَمْ يَحْتَجْ إِلَى شَيْءٍ بَلْ يُحْتَاجُ إِلَيْهِ وَ هُوَ ذُو اَلطَّوْلِ «لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ اَلْعَزِيزُ اَلْحَكِيمُ » أَمَّا قَوْلُ اَلْوَاصِفِينَ إِنَّهُ يَنْزِلُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَإِنَّمَا يَقُولُ ذَلِكَ مَنْ يَنْسِبُهُ إِلَى نَقْصٍ أَوْ زِيَادَةٍ وَ كُلُّ مُتَحَرِّكٍ مُحْتَاجٌ إِلَى مَنْ يُحَرِّكُهُ أَوْ يَتَحَرَّكُ بِهِ...» (الكافى، كتاب التوحيد، باب الحركة و الإنتقال، حديث ١) 🔵 سطر آخر اين روايت غير از مطالب بلندى كه در سطور ديگر است، همان برهان حركت است كه هر حركتى، عامل حركت و محرّك را طلب مى كند. چرا اگر اين برهان در كلام فيلسوفى چون ارسطو آمد، مسموع نباشد؟ مطلب حقّى است كه هم در روايت آمده و هم حكيمان و فيلسوفان الهى آن را بيان كرده اند. عقل و نقلِ هماهنگ و سازگار، يك چيز را بيان مى كنند؛ نظير برائت عقلى، قبح عقاب بلا بيان و آيه «وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا». 📖 منزلت عقل در هندسه معرفت دينى، ص ٢١٢ و ٢١٣. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 خليفه و امام ❓ فرق خليفه با امام چيست؟ - الخِلافةُ فى لغةِ العرب: النّيابةُ عن الغير و الخليفة: من يخلُف غيرَه و يقومُ مقامَه و يسُدُّ مَسدَّه. خليفه كسى است كه به جاى ديگرى، كارها و وظايف او را انجام مى دهد. 🔵 چهار استعمال خليفه: ١. خليفهٔ يك شخص كه به همان معناى لغوى است. مَن يقومُ بعَمَله فى غيابه. ٢. خليفةُ الله فى الأرض: كسى كه خدا او را براى تبليغ شريعت تعيين مى كند؛ اعم از اينكه شريعت را از وحى بگيرد يا از رسول. ٣. خليفة الرسول. ٤. خليفه در اصطلاح مسلمين كه به خلفا اطلاق مى شده. - الإمامُ فى اللغة: الإنسانُ الذى يُؤتَمّ به و يُقتَدىٰ بقوله أو بفعله مُحِقّا كان أو مُبطِلا امام در اصطلاح اسلامى دو كاربرد دارد: ١. كتابى كه از سوى خدا بر پيامبران نازل مى شود. ٢. انسانى كه از سوى خدا براى هدايت مردم معين مى شود و بايد معصوم باشد. ✏️ به لحاظ مصطلح كلامى در بحث جانشينى پيامبر -صلى الله عليه و آله- بنابر اعتقاد اماميه هر امامى خليفه است و هر خليفه هم امام است. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 عقل گرايى، نص گرايى و ايمان گرايى در حوزه فلسفه دين و مباحث مربوط به الاهيات، عقل گرايى به مكاتبى اشاره دارد كه در برابر معارف وحيانى، بر نقش قوه عقل و ديگر ابزار عادى كسب معرفت ارج مى نهند و آن را ناديده نمى گيرند. اين ارج و حرمت نهادن به عقل، خود مراتب متفاوتى دارد و بر اين اساس، عقل گرايى در اين اصطلاح، طيف گسترده اى (از عقل گرايان افراطىِ دين ستيز گرفته تا خردگرايان معتدل دين باور) را در خود جاى مى دهد. 🔵 در برابر اين معنا از عقل گرايى، گاه نص گرايى به كار مى رود. نص گرايان (بر خلاف عقل گرايان) بر نصوص دينى جمود ورزيده و انديشه بشرى را از دستيابى به توجيه و تبيين عقلانى بسيارى از معارف دينى ناتوان مى پندارند. 🔵 پاره اى از اوقات نيز جبهه مخالف عقل گرايان را ايمان گرايان تشكيل مى دهند. مقصود از ايمان گرايى ديدگاهى است كه دين داران را از ارزيابى عقلانى باورهاى دينى بر حذر مى دارد و معتقد است كه دين از آدميان، تسليم و تعبّد بى چون و چرا مى طلبد؛ نه پذيرش عاقلانه و فيلسوفانه. 📖 عقل و وحى، ص ٣٩. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a