eitaa logo
گوهر مراد
706 دنبال‌کننده
858 عکس
135 ویدیو
54 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 کتاب «حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» در شش فصل تهیه و نگاشته شده است؛ نویسنده این کتاب در فصل نخست کلیاتی همچون «مؤلفه های مسأله حسن و قبح»، «پیشینه مسأله حسن و قبح» و «حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» و در فصل دوم «معناشناسی حسن و قبح» را از طریق بررسی «رابطه حسن و قبح با مصلحت و مفسده»، «رابطه حسن و قبح با استحقاق مدح و ذم»، «رابطه حسن و قبح با میل و غریزه»، «رابطه حسن و قبح با استحقاق قواب و عقاب»، «تفسیر صحیح حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» و «حسن و قبح، مفهوم ماهوی، منطقی یا مفهوم فلسفی» مورد تبیین قرار داده است. ✏️ نگارنده این کتاب در فصل سوم «هستی شناسی حسن و قبح»، در فصل چهارم «معرفت شناسی حسن و قبح»، در فصل پنجم «منطق شناسی حسن و قبح» و در فصل ششم «کاربرد شناسی حسن و قبح» را مورد تبیین و بررسی قرار می دهد. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔳 جناب كليني«ره» در کتاب كافى از ابي‌بصير نقل مي‌كند كه نزد امام باقر «ع» رفتم و گفتم: شما وارث رسول اكرم «ص» هستيد؟ فرمودند: آرى. گفتم: رسول‌الله وارث انبياست و آنچه آنان مي‌دانند او مي‌داند؟ فرمود: آرى، چنين است. گفتم: بنابراين شما قدرت داريد كه مرده را زنده كنيد و كور مادرزاد و مرض برص را شفا دهيد، چنانچه قرآن درباره عيسي «ع» فرموده؟ فرمود: به اذن پروردگار قدرت داريم. سپس فرمود جلو بيا! چون جلو رفتم دست مبارك خود را به چشم‌هاى من زد و من بينا شدم. سپس به من فرمودند: اي ابي‌بصير! آيا مي‌خواهى بينا باشى؛ ولى در روز قيامت مثل مردم،‌ حساب و كتاب و مشقت‌هاى آخرت را دارا باشى، يا كور باشى ولي در آخرت بدون محاسبه به بهشت روى؟ ابي‌بصير مي‌‌‌‌‌‌‌‌گويد: كورى را انتخاب كردم. 📖 اصول كافی، ج ١، ص ٤٧٠. 📚برگرفته از کتاب زندگانی چهارده معصوم «سلام‌الله‌علیهم» 🔵 به نقل از: @almazaheri 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
مقدمه عاقل شدن.mp3
1.55M
🔶 مقدمه عاقل شدن 🎙 آيت الله جوادی آملی 🔵 به نقل از: https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
گوهر مراد
#گفتگو #نقد_و_بررسى "دين و قدرت" عنوان درس گفتارهاى آقاى دكتر سروش است كه مورد توجه و نقد و بررسى م
به دنبال گفتگوى مكتوب ميان آية الله عليدوست و دكتر سروش با موضوع دين و قدرت و نيز بررسى جايگاه فقه، آية الله فاضل لنكرانى نيز به جوابيه دكتر سروش به آية الله عليدوست واكنش نشان داده و در مقاله اى به تبيين نكاتى درباره فقه، بيان دليل قرآنى ارتداد و ادله جهاد ابتدايى پرداخته است. 🔵 مطالعه متن كامل مقاله در: http://fazellankarani.com/persian/news/23785/ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هر نفس از جناب دوست میرسدم بشارتی سوی وصال خویشتن می کندم اشارتی کعبه من جمال او میکنمش بدل طواف اهل صفا کنند سعی بهر چنین زیارتی در عرفات عشق او هست متاع جان بسی از عرب ملاحتش منتظرند غارتی ذبح منی کنیم ما تا ببریم از او لقا نیست برای عاشقان بهتر از این تجارتی سنگ بدیو میزنم حلق هواش می‌برم در حرم مشاعرم تا نکند جسارتی غسل کنم ز آب چشم پاک شوم ز آز و خشم چون بحرم نهم قدم تا نکنم طهارتی سنگ سیاه شد ز آه در غم حضرت اله برد بدر گهش پناه منتظر زیارتی زمزم از اشگ اولیاست شوری او بدین گواست بر در حق بریز اشگ تا ببری نضارتی ایکه گناه کرده‌ای نامه سیاه‌ کرده‌ای دامن زندهٔ بگیر تا کند استجارتی کعبه دل طواف کن سینه بمهر صاف کن نیست دل خراب را خوشتر ازین عمارتی کرد خلیل حق مقام بر در کعبه منتظر تا رسد ار ولادت شیر خدا بشارتی دوست در آید از درم در قدمش رود سرم بهر چنین شهادتی کی کنم استخارتی در ره کعبهٔ دلی زخمی اگر رسد به تن سود روان بود چه غم تن کشد ار خسارتی می نتوان بیان نمود قصهٔ عشق نزد کس هرزه مپوی گرد دل در طلب عمارتی هر غزلی که طرح شد فیض بدیهه گویدش معنی بکر آورد تا ببرد بکارتی 🔶 مرحوم فيض كاشانى 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
📚 بیش از هزار عنوان از آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔅 کانون اندیشه جوان، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر ♨️ و بیش از سی ناشر معتبر دیگر از جمله: سوره مهر، نشر بین‌الملل، نشر معارف، کتابستان و... 📆 ۳۰ تیر الی ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ 📦 ارسال رایگان (بالای پنجاه هزار تومان) 🌐 Poiict.ir/19157 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔵 آقاى محمدحسين حشمت پور استاد برجسته حكمت و كلام اسلامى در مصاحبه اى سير تحصيل كلام اسلامى و نقاط قوت متون كهن كلامى را مورد توجه قرار داده است. 📜 مشروح مصاحبه در: http://rahnamehmag.ir/%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85/ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 خدا را تا چه اندازه مى توان شناخت؟ ذكر صفات متعدد جمالى و جلالى خدا در قرآن نشانه امكان فهم انسان به صورت اجمالى است. همچنين آيات متكثرى وجود دارد كه از انسان ها مى خواهد با مطالعه در ابعاد مختلف هستى به وجود خداوند با صفات كمالى پى ببرند... كه اينجا به آيه ذيل بسنده مى شود: «أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ...» اعراف/ ١٨٥ آيه ديگر ضمن بيان عدم امكان توصيف خداوند، خود از اين قاعده، استثنايى قايل شده و بندگان مخلَص خدا را شايسته اين توصيف مى داند: «سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ * إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ» صافّات/ ١٥٩ و ١٦٠ اين بندگان انسان هايى هستند كه خدا را نه با معاليل، بلكه با خود خدا مى شناسند... روشن است در صورت استحاله معرفت و شناخت اجمالى مقام اسماء و صفات خدا، آيات فوق لغو خواهد بود و آن بر حكيم محال است. 📖 خدا در حكمت و شريعت، ص ٤٨ 🔵 همين بحث را مرحوم آيةالله مصباح نيز در مجموعه "معارف قرآن" بخش خداشناسى مطرح كرده است. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 لزوم لغويت حديث غدير با وجود نصّ جلىّ بر خلافت اميرالمؤمنين عليه السلام ❓ اگر مولى در حديث غدير به معناى امامت باشد، بيان آن توسط پيامبر -صلى الله عليه و آله- بى فايده خواهد بود؛ زيرا شيعه معتقد است امامت على -عليه السلام- با نصّ جلىّ ثابت شده است. 🔵 از نظر شيعه اماميه نصوص امامت على -عليه السلام- دو دسته اند: نصوصى كه در آنها واژگانى چون خلافت و امامت به كار رفته است كه نصوص جلىّ ناميده مى شود. اين نصوص در دلالت بر معناى مراد، به قراين زبانى يا غير زبانى نياز ندارد. حديث «إنّ هذا خَليفَتى فيكم فٱسمَعوا له و أطيعوا» از اين دسته است. و ديگر نصوصى كه در آنها واژگانى چون ولى يا مولى و مانند آن به كار رفته است؛ مانند آيه ولايت و حديث غدير. اين نصوص، نصوص خفىّ ناميده مى شود؛ زيرا دلالت آنها بر امامت على -عليه السلام- مبتنى بر قراين و شواهد است. 🔵 در هر حال نصّ، خواه جلىّ باشد يا خفىّ از نظر دلالت معتبر است و چه بسا در نصّ خفىّ ويژگى هايى وجود داشته باشد كه در نصّ جلىّ نباشد؛ در نتيجه، بيان آن، پس از بيان نصّ جلىّ، بى فايده نخواهد بود. فايده نصّ غدير اين است كه پيامبر -صلى الله عليه و آله- امامت على -عليه السلام- را براى اولين بار در ميان تعداد بسيارى از مسلمانان به صورت رسمى و با تشريفات ويژه اعلان كرد. از اين جهت، نصّ غدير فوايدى داشت كه نصوص ديگر نداشت. 📖 براهين و نصوص امامت، ص ٢٧٣. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
14.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 روز مأيوس شدن كافران 🔵 به نقل از: @javedan_ir 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا