eitaa logo
گوهر مراد
719 دنبال‌کننده
851 عکس
135 ویدیو
54 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
دو مستند روایت صنوبر و منظومه حُسن درباره زندگی مرحوم علامه حسن‌زاده آملی است. http://www.doctv.ir/program/147137 https://www.aparat.com/v/OKgsc/ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
اولین ‌زائر، حسین را جابر است جان فدای او که اول زائر است کیست جابر؟ زبده ارباب دین پیری از اصحاب «خیر‌المرسلین» عارف اسرار جباری است، او ابن‌عبد‌الله انصاری است، او چون به قبر شاه دین نزدیک شد پیش چشم او جهان، تاریک شد یعنی از اشراق آن مدهوش شد شمع جانش در بدن، خاموش شد جابر زائر چو بازآمد به هوش از جگر برداشت، فریاد و خروش گفت با حسرت سه نوبت: یا حسین زائر قبر تواَم، ای نور عین دید چون آن دم نیاید زآن خطاب بهر وی از شاه مظلومان، جواب گفت: حق داری تو، «یابن‌بوتراب» سر نداری تا دهی بر من، جواب ✏️ بیدل قزوینی 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
علامه حسن‌زاده آملی و سنتی که باید حفظش کرد 🔵 دکتر حسن انصاری هنوز ديپلم نگرفته بودم که چندين کتاب از استاد علامه حسن زاده آملی را تماما خوانده بودم. اگر اشتباه نکنم يکی اتحاد عاقل به معقول و ديگری دروس معرفت نفس که سه جلدش را آن سال‌ها انتشارات علمی فرهنگی منتشر کرده بود. اولی را انتشارات حکمت منتشر کرده بود و من که عادت داشتم هر چند هفته يکبار سری بزنم به کوچه حاج نايب آنجا کتاب اول را پيدا کرده بودم. بعد از اين دو کتاب چند اثر ديگر استاد را خواندم و از جمله انسان و قرآن و همچنين وحدت از ديدگاه عارف و حکيم. بخشی از "هشت رساله عربی" را هم همزمان یا شاید سالی که ديپلم گرفتم خواندم. البته از برخی رساله های آن درست سر در نمی‌آوردم. از ميان اين کتاب‌ها بيشتر کتاب عالمانه اتحاد عاقل به معقول برايم جذابيت داشت و شايد يکی از عللی بود که انگيزه‌ای شد برای اينکه در رشته فلسفه در دانشکده ادبيات ثبت نام کنم. در مرکز دائرة المعارف تقريبا بيشتر آثار استاد علامه حسن‌زاده را داشتيم. وقتی آنجا مشغول به کار شدم چند سالی بود که فلسفه اسلامی را تحصيل می کردم و صرفا در حد مطالعه نبود. آن سال‌ها به چند استاد نامور ديگر در رشته فلسفه مشاء و حکمت متعاليه علاقه پيدا کرده بودم و درس‌های آنان را دنبال می‌کردم. اين تغيير ذوق و شيوه سبب اصلی اش مطالعه تعليقه عميق حضرت آقای مصباح بود بر نهايه علامه طباطبایی. در سال‌های بعد البته با آمدن نوارهای صوتی درس‌های فلسفه، آزادی انتخاب بيشتر بود و می شد همزمان علاوه بر درس‌های اصلی از طريق کاست‌های صوتی درس برخی استادان ديگر را هم شنيد. خوشبختانه در پانزده سال اخير اين امکان توسعه يافته و علاوه بر آن درس‌های بسياری از استادان مسلم فلسفه و عرفان بازنويسی و منتشر شده است. همین سبب شد که در چند سال اخیر باز به درس‌های استاد حسن زاده برگردم. در کتابخانه پرينستون توفيق يافتم درس‌های مکتوب شرح اسفار استاد علامه حسن زاده را پیدا کنم و آنها را دقيق بخوانم. حقيقتا برای فهم متن و درک درست اشکالات و پاسخ‌های ملاصدرا مفيد است. زبان کتاب هم خيلی شيرين و گوياست. من آن را بر برخی دیگر از شروح اسفار ترجیح می‌دهم. علامه حسن‌زاده آملی تنها در عرصه تأليف نيست که آثار ماندگار دارد. تقريبا عمده آثار فلسفی و عرفانی از اشارات و شرح اشارات گرفته تا شرح منظومه و شفای بوعلی و اسفار و از فصوص و برخی شروح آن و تمهيد القواعد گرفته تا مصباح الانس ابن فناری همه را گاهی مکرر تدریس فرموده. استاد به دليل اينکه با سنت تصحيح متون از طريق استادش علامه شعرانی آشنا بوده کاری کرده کارستان و در تمامی موارد همزمان با تدریس اين متن‌ها را با نسخه های مختلف مقابله کرده و از آن تصحيحاتی قابل استفاده همراه با تعليقاتی عالمانه به دست داده که در سال‌های اخير منتشر شده. علامه حسن‌زاده همچون استادش علامه شعرانی از دانشيان آگاه در رشته ها و فنون مختلف و يادآور علمای قديم ما در سنت اسلامی است. دايره دانش و اطلاع او از فقه و اصول و تفسير و فلسفه و منطق و عرفان فراتر رفته و به علوم رياضی و هيئت و علوم ادب هم رسيده است. يادآور نسل‌های خواجه نصير و ملا قطب. الگویی است که می‌توان به نسل جديد معرفی کرد و گفت که دانشيان سنت ما چنين بوده‌اند؛ عمری را صرفا به تحصيل دانش و طلب آگاهی و دقت در متون گذشتگان و تلاش برای راهيابی به فهم‌های جديدتر سپری می‌کرده‌اند؛ همراه با عزت نفس و قناعت ورزی و تنزه و پرهيزکاری. خداوند عمر علامه حسن زاده را دراز دارد. بر روان استادش علامه شعرانی هم درود می‌فرستم. 🔵 به نقل از: @azbarresihayetarikhi 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 نشست نقد و بررسی کتاب فاعلیت خداوند 🔰 گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙با حضور: 📆 پنجشنبه ۸ مهرماه ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۰۰ 📡 ارتباط از طریق: join.skype.com/DhE1CiIwucLa 🔵 به نقل از: @iictchannel 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
اقایزدانپناه...امامزاده ابراهیم...مجلس حضرت علامه.m4a
32.47M
🔶 بزرگداشت علامه حسن‌زاده 🎙 سخنان استاد یزدان‌پناه 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
چیستی فلسفه اسلامی.pdf
121.4K
🔶 چیستی فلسفه اسلامی ✏️ آیة الله جوادی آملی 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
صوت استاد رمضانی.mp3
33.12M
🔶 بررسی اندیشه‌های فلسفی و عرفانی علامه حسن‌زاده آملی رحمةالله علیه 🎙 استاد رمضانی 📆 ۱۰ مهر ۱۴۰۰ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔵 به نقل از: @fekrat_net 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
📚 جلد سوم دانشنامه کلام اسلامی منتشر شد. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
AudioCutter_جریان مسمومیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، شیخ محمدهادی یوسفی غر.mp3
6.48M
❓ آیا پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- مسموم شدند؟ 🔶 استاد شیخ محمدهادی یوسفی غروی پاسخ می‌دهد. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آلبوم عکس علامه حسن‌زاده.pdf
51.86M
🔶 آلبوم عکس علامه حسن‌زاده 🌹 هدیه‌ای به مناسبت حلول ماه ربیع الأول تقدیم به اعضای فرهیخته کانال گوهر مراد 🔵 به نقل از: @hekmateallam 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 شيعه و تحريف قرآن ✏️ دکتر حسن انصاری ❓ يک سند مهم که به اين پرسش پاسخ می‌دهد که آيا در قرن دوم قمری شيعيان به تحريف قرآن باور داشته‌اند يا نه؟ در اثر مهم کتاب «الردود» تأليف عبد الله بن یزيد الفزاري، از متکلمان برجسته و تأثير گذار اباضی مذهب کوفه در نيمه قرن دوم قمری قسمتی به موضوع اعتقاد به زيادت و نقصان در قرآن اختصاص يافته. او با اينکه در اين کتاب و ساير آثارش مکرر از شيعيان با عنوان رافضه ياد کرده و به دليل اينکه در کوفه و سپس بغداد با شيعيان از نزديک آشنایی داشته، با اين وصف در بحث زيادت و نقصان در قرآن مطلقا از شيعه به عنوان گروهی که معتقد به زيادت و يا نقصان در قرآن هستند نامی نمی‌برد؛ با اينکه در سرتاسر اين کتاب در ذيل بحث‌های مختلف اعتقادات فرقه‌ها و مکاتب کلامی دوران خودش را ياد می‌کند و به آنها پاسخ می‌دهد. نکته جالب توجه اين است که می‌دانيم در کوفه، فزاري شريک تجاری هشام بن الحکم بود و با او کاملا آشنا و مرتبط بود و بعدا در بغداد هم در مجلس برامکه با هشام ارتباط داشت و در مجالس مناظرات آن مجلس با هشام و ديگر متکلمان عصر مانند ضرار بن عمرو و غيره شرکت می‌کرد. آنچه در اين قسمت (ص 56. چاپ بريل) فزاري از عقيده به نقص و زيادت قرآن می‌نويسد همان چيزی است که در روايات تاريخی و سنت‌های حديثی درباره معوذتين و عقيده منسوب به ابن مسعود مطرح شده. در اينجا با وجود اينکه عبدالله بن یزيد فزاري در صدد بيان عقيده کسانی بر‌می‌آيد که قائل به زيادت و يا نقص در قرآن هستند؛ اما کاملا درباره شيعه (و به تعبير او رافضه) سکوت می‌کند. مهمترين بخش مطالب او در اين قسمت از اين قرار است: «قال عبد الله بن يزيد: ثم جاءت طائفة أخری إلی رئيسها، فقالوا: ما تقول فیما اختلف الناس فیه من القرآن، فقد زعموا أنّه قد نقص منه أو زید فيه، فقال: اکتبوا ما أحدثکم. روينا أن إبن مسعود رضي خاله عنه أنه قال: یقول: إن المعوذتين لیستا من القرآن وإن أبي بن کعب کان يقرؤها بین السورتین اللتین یدعوا بهما في الوتر، فيقول هما من کتاب الله: "اللهم إنا نستعینک ونستغفرک ونؤمن بک)، إلی قوله: (إنّ عذابک بالکافرين ملحق)، ونحو ذلک مما زعموا أنّه في القرآن فذهب ونقص منه....» اين مطلب نشان می‌دهد که بستر اصلی اعتقاد به تحريف و زيادت و نقصان قرآن اساسا شيعيان نبوده‌اند؛ بلکه اين مخالفان شيعه بوده‌اند که اين بحث‌ها را با نقل اين دسته روايات دامن می‌زده‌اند. اين نکته را چند دهه بعد از فزاري، ابن شاذان نيشابوري در «الایضاح» خود دقيقا مطرح کرده و آنچه در کتاب فزاري می‌بينيم تأييد دوباره‌ای است بر آنچه ابن شاذان گفته است. مطلب ابن شاذان را قبلا به تفصيل در سلسله يادداشت های تحريف قرآن به بحث گذاشتيم. تحليل قسمت های مختلف کتاب الردود در دست تحرير است و به تدريج در اين کانال عرضه خواهد شد؛ ولله الحمد أولاً وآخرا. 🔵 به نقل از: https://t.me/azbarresihayetarikhi 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
مراسم بزرگداشت علامه حسن زاده، با حضور حجت الاسلام ابراهیمیان.mp3
15.04M
◾️مراسم بزرگداشت مقام شامخ علامه حسن‌زاده آملی ◽️به همت مراکز علمی فرهنگی غرب کشور، و با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین سید یوسف ابراهیمیان آملی 📆 جمعه ۱۴۰۰/۰۷/۱۶ 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah ---------------------------------
ورود به جلسه: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 --------------- 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 لحظاتی با مرحوم علامه حسن‌زاده 🔵 به نقل از: @darmahzarekhooban 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 آیا نماز و روزۀ استیجاری نامعقول است؟ ❓ فلسفۀ نماز و روزۀ استیجاری چیست؟ چه معنا دارد که با نمازخواندن فرزند، تکلیف پدر ادا شود. این مانند آن است که زید درس بخواند، اما مدرک تحصیلی را به عَمرو بدهند. یکی از آقایان با این بیانات نماز و روزه استیجاری را به تمسخر گرفته و آن را برداشتی نادرست از دین می‌داند؟ پاسخ شما چیست؟ 🔷 پاسخ: اولا اگر قرار بر نقد نظر فقها و عالمان دین است، تمسخر چه معنا دارد؟ استهزاء کاری غیر اخلاقی است و با آن چیزی اثبات نمی‌شود. اگر استدلال معتبر برای ادعایشان دارند آن استدلال را بیان کنند. متأسفانه خشم و نفرت و هیجان مانع فهم و داوری درست می‌شود. ما اگر به هر دلیلی از کسانی عصبانی باشیم به سختی می توانیم دربارۀ آنها و افکارشان داوری درستی داشته باشیم. براستی کنار نهادن حب و بغض در مقام فهم و داوری از مصادیق جهاد اکبر است. ثانیا حوزۀ دین حوزه اسرار و رموز است. اگر قرار بر این باشد که هر چیزی را که با درک عرفی و عادی ما قابل فهم نباشد به سخره بگیریم، بسیاری از احکام مسلم دینی را می‌توان از روی جهل استهزاء کرد. اصل نماز، روزه، حج، اعتکاف و... مانند کارهایی نیست که انسان‌ها در زندگی عادی و عرفی و غیر دینی خود انجام دهند. این گونه اعمال برای کسی که به دین اعتقاد ندارد بی معنا و لغو است. اما نگاه دیندار متفاوت است. او بر اساس عقلانیت، اصل لزوم عبادت و اطاعت را اثبات می‌کند و دربارۀ شکل و نحوۀ عبادت تابع احکام شریعت و متعبد به آن است. تعبدی که در دیگر احکام شرعی جاری است درباره نماز و روزۀ استیجاری هم جاری است. البته در کنار این نکته حکمت‌هایی هم هست که برای ما قابل فهم است. ثالثا این حکم اختصاص به نماز و روزه ندارد. اگر پدری به کسی بدهکار باشد، ورثه موظفند در صورت توان آن دین را ادا کنند. اگر این آقای محترم که نماز و روزه استیجاری را مسخره می‌کند، از کسی طلبکار باشد و آن شخص از دنیا برود و فرزندان بدهکار بخواهند دین او را به ایشان ادا کنند، آیا ایشان نمی‌گیرد و آنها را مسخره می‌کند و به آنها می‌خندد، یا خوشحال می‌شود و می‌گوید عجب قانون خوبیست و چقدر بد می‌شد اگر با مرگ شخص دین هم از وراث ساقط می‌شد؟! رابعا این حکم اهمیت تکلیف را نشان می‌دهد، که حتی با مرگ هم برخی تکالیف مانند نماز و روزه برداشته نمی‌شوند. این امر موجب می‌شود که انسان به تکالیفش بیشتر توجه کند و بیشتر پایبند به آن باشد و نگوید گذشته‌ها گذشت، بلکه تا زنده است بکوشد تکالیفش را انجام دهد و دیونش را ادا کند. خامسا هنگامی که شخص بداند تکالیف او با مرگش ساقط نمی‌شوند بلکه بر عهده فرزندانش قرار می‌گیرد، از باب عطوفت و دلسوزی به فرزندانش و پیشگیری از به مشقت‌افتادن آنها می‌کوشد تکالیف و دیونش را تا زنده است خود ادا کند. سادسا فرزندان شخص دنباله وجود و ثمرۀ عمر او هستد، چه بُعدی دارد که با اقدام فرزندان شخص تکلیف او ادا شود، چنانکه در دیون مالی این مساله قابل درک است. سابعا بی‌شک پدر و مادر برگردن فرزند حق دارند و فرزند مدیون والدین و موظف به احسان به آنها است. این تکلیف چنانکه در زمان حیات والدین جاری است پس از مرگ آنها هم جاری است. فرزندان با اعمال نیک و خیرات و مبرات می‌توانند بخشی از دین خود به والدینشان را ادا کنند. ثامنا خداوند ارحم الراحمین است و رحمتش بر غضبش سبقت دارد. خداوند دنبال بهانه برای به جهنم‌بردن بندگانش نیست، بلکه بدنبال بهانه‌ای برای عفو و بخشش آنهاست. مقتضای رحمت الهی این است که راه‌هایی را برای جبران کاستی‌های بندگانش حتی پس از مرگ آنها باز بدارد تا هرچه بیشتر مشمول لطف و عنایتش قرار گیرند. تاسعا یکی از حکمت‌های این گونه احکام مأیوس‌نشدن از رحمت الهی است. بنده چون خداوند را ارحم الراحمین می‌داند در هیچ شرایطی از رحمت خدا ناامید نمی‌شود. اگر بنده در پایان عمر توجه کند که تکالیفی از او فوت شده، گرچه نادم و پیشمان و نگران می‌شود اما از رحمت خدا ناامید نمی‌شود و امید می‌برد که فرزندانش بتوانند بخشی از دیونش را ادا کنند. عاشرا در کنار آنچه گفتیم باید توجه داشت که لازمۀ نماز و روزه استیجاری و مانند آن این نیست که کسی که برایش نماز استیجاری می‌خوانند مانند کسی است که خود در حیاتش نمازش را خوانده است. هرگز این دو برابر نیستند و قطعا کسی که نماز نخوانده خسارت عظیم کرده است، اما خداوند از باب رحمتش این باب را به روی بندگان عاصیش گشوده تا بخشی از آن خسارت جبران شود. به جای استهزاء عامیانه باید کوشید اهمیت این گونه احکام را درک کرد و خداوند را که ابواب رحمتش را از راه‌های مختلف به روی بندگانش می‌گشاید سپاس گفت و شاکر بود و دینی را که به این گونه ظرائف توجه دارد تحسین کرد. ✍️ دکتر محمد فنایی استاد موسسه امام خمینی (ره) 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami
با توجه به آنچه از قطعیات و مسلمات معارف اسلامی است که آنچه در قیامت ظهور و بروز می‌کند تجسم آن چیزهاست که انسان در این جهان کسب کرده، روشن می‌شود که علت اینکه انسان همواره با آن چیزهایی محشور می‌گردد که به آنها عشق می‌ورزد و علاقه‌مند است، این است که عشق و علاقه و طلب یک چیز، آن را در مرحله غایت و هدف انسان قرار می‌دهد و در حقیقت آن چیز در مسیر «صیرورت» و «شدن» آدمی واقع می‌شود؛ آن غایت هر چند انحرافی باشد سبب می‌گردد که روح و واقعیت انسان مبدل به او بشود... گر در طلب گوهر کانی، کانی ور در پی جستجوی جانی، جانی من فاش کنم حقیقت مطلب را هر چیز که در جُستن آنی، آنی 📖 مجموعه آثار، ج ۱۶، ص ۵۷۷. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
سیر مطالعاتي فلسفه دین از سطح مقدماتی تا پیشرفته.docx
36.6K
🔶 سير مطالعاتی فلسفه دين ✅ تهیه شده در گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی. 🔵 به نقل از: @meshkatnoor 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
شهادت حضرت امام حسن عسکری -علیه السلام- را خدمت اعضای محترم کانال تسلیت عرض می‌کنم. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
نه ربیع و خبر احمد بن اسحاق.mp3
2.67M
🔶 نه ربیع و خبر احمد بن اسحاق استاد شیخ محمدهادی یوسفی غروی 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a