📚 تقریباً تمام آثار فلسفی و هنری پیش از انقلاب را خوانده بودند. نامهای #داستایوفسکی و #نیچه از آن روزها یادم هست که زیاد دربارهاش حرف میزدند.
📄 راجع به #کامو و داستایوفسکی در مقالهای نوشته بود که آنان فلسفه را زیسته بودند؛ نه این که فقط مطالعه کرده و یا دربارهی آن سخن گفته باشند.
💡 فکر میکنم مرتضی هم دقیقاً این طور بود. به خیلیهای دیگر هم میشد باسواد گفت؛ ولی مرتضی فضای آن روزها و آثار فلسفی و رمانهایش را زندگی کرده بود و چون با جان و دلش آن فضا را احساس کرده بود وقتی جواب سوالاتش پیدا شد، دیگر درنگی اتفاق نیفتاد و تزلزلی پیش نیامد.
📚 برشی از کتاب #شهید_فرهنگ، شهید سید مرتضی آوینی در آینه خاطرات، نشر معارف
•| گروه کتاب مهوا |•
#مناسبتی
#سالگرد_شهادت_شهید_آوینی۲
#گروه_کتاب
#مهوا
@kanoon_mahva
🎬 او معتقد بود با سینما میشود انقلاب را هم عرضه و هم صادر کرد. میگفت باید با سینما حرف زد. او میگفت امروز از مدیوم سینما - که مهمترین مدیوم بشر است - باید بیشترین استفاده را کرد.
🌋 جملهی معروفی نیچه دارد که میگوید: متفکر باید بر قلهی آتشفشان زیست کند. به همین دلیل مرتضی مخالف ممنوع کردن ویدئو بود. میگفت: ما باید وسط معرکه باشیم. نباید جا بزنیم و باید به دل خطر برویم. مرتضی میگفت تقوای ستیز درست است؛ نه تقوای گریز!
📚 برشی از کتاب #شهید_فرهنگ، شهید سید مرتضی آوینی در آینه خاطرات، نشر معارف
•| گروه کتاب مهوا |•
#مناسبتی
#سالگرد_شهادت_شهید_آوینی۳
#گروه_کتاب
#مهوا
@kanoon_mahva
هدایت شده از نیوکلیدر
2. جلسه دوم دوره دوم آوینیخوانی.mp3
زمان:
حجم:
84.5M
🔰🔰 #فایل صدای ضبط شده جلسهی #دوم از #دورهی_دوم حلقهی آوینیخوانی - انفجار اطلاعات
۲ خرداد ۱۴۰۰
✍️ گذری اجمالی به مباحث دورهی قبل
✍️ نکتهی مهم: نوع مواجههی آوینی با مسائل
- ماهواره و ویدئو، مسائل دیروز و امروز
✍️ دریای کمعمق فقه شیعه؛ اسلام و مسائل جدید
- اهمیت نظریهپردازی در آثار شهید آوینی
- وادادگی یا رهبانیت؟ دو نوع واکنش نسبت به ماهواره و ویدئو
✍️ انفجار اطلاعات و انتظار برای سرنوشت محتوم بشر مدرن
- نگاه ادواری به تاریخ بشریت : دور آخر!
- ما و شهروندان مطیع دهکدهی جهانی
- حصار اطلاعاتی غرب و انقلاب ما: تجربهی یک شکست
✍️ خانه را در دامنهی آتشفشان بنا کنید!
- توبه و تعالی، در پس بلا
- تاملی در سیاستگذاریهای فرهنگی کشور
@Nucleader
37.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💍 عفت چشمانتظار همسرش، در روز سالگرد ازدواجشان است؛ ولی مدتی است که از او خبری ندارد. پس از مدتی نامهای به همراه انگشتری از طرف همسرش به دست او میرسد... .
🎥 فیلم کوتاه #انگشتر
👤 کارگردان: محمد حسین عباسی
👤 تهیهکننده: حامد یامینپور
📖 قالب: خرده روایت
📆 به مناسبت #سالگرد_شهادت_شهید_صیاد_شیرازی
🔎 •| گروه مکتب شهادت مهوا |•
#مناسبتی
#سینما
#تلویزیون
#دفاع_مقدس
#گروه_مکتب_شهادت
#مهوا
@kanoon_mahva
مهوا
«بسم الله الرحمن الرحیم»
🕊 اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْءٍ وَ بِقُوَّتِكَ الَّتى قَهَرْتَ بِها كُلَّ شَىْءٍ وَ خَضَعَ لَها كُلُّ شَىْءٍ وَ ذَلَّ لَها كُلُّ شَىْءٍ وَ بِجَبَرُوتِكَ الَّتى غَلَبْتَ بِها كُلَّ شَىْءٍ وَ بِعِزَّتِكَ الَّتى لا يَقُومُ لَها شَىْءٌ وَ بِعَظَمَتِكَ الَّتى مَلاَتْ كُلَّ شَىْءٍ وَ بِسُلْطانِكَ الَّذى عَلا كُلَّ شَىْءٍ وَ بِوَجْهِكَ الْباقى بَعْدَ فَناءِ كُلِّ شَىْءٍ وَ بِأَسْمائِكَ الَّتى مَلاَتْ اَرْكانَ كُلِّ شَىْءٍ وَ بِعِلْمِكَ الَّذى اَحاطَ بِكُلِّ شَىْءٍ وَ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذى اَضاَّءَ لَهُ كُلُّ شىْءٍ يا نُورُ يا قُدُّوسُ يا اَوَّلَ الاْوَّلِينَ وَ يا آخِرَ الآخِرينَ.
به نام خداوند بخشایندهٔ مهربان
🤲 خدایا! دست نیاز به سوی رحمتت دراز کردهام که دامنهٔ آن فراخنایِ گیتی را فرا گرفته؛ به جانبِ تواناییات که با آن تمام موجودات را مقهور خود کردهای، آنطور که جملگی در برابر قدرتت سر فروتنی به پیش افکنده، زبون و ناتواناند؛ به سوی شکوه و جلالت که همه را مغلوب خویش ساخته؛ به سوی عزّتت که از شدت بزرگی چیزی را در برابر آن یارای عرضاندام نیست؛ به سوی عظمتت که همه جا را پر کرده؛ به سوی سلطنتت که بر همه چیز چیره شده است. ای خدایی که پس از فنای کائنات هنوز باقی باشی و تو را نشانههایی است که ارکان وجود موجودات را پُر ساخته؛ علمی است که بر همه چیز احاطه دارد. ای خدایی که نور وجودت حقایق تمام اشیا را بر خود آشکار ساخته؛ ای نور! ای منزّه!
ای مبدأ گذشتگان و ای غایت آیندگان! روی نیاز به سوی تو
فرا میدارم.
🇵🇸 در نیایشهای شبهای جمعه، در کمیلخوانیهای این شبها، پناه بخواهیم برای کودکانی که جز خدا پناهی ندارند!
📘 بخشی از ترجمه دعای کمیل توسط #شهید_مصطفی_چمران، نشر فرهنگ اسلامی
#شب_جمعه
#نیایش_شبانه
#دعای_کمیل
#فلسطین
@kanoon_mahva
«مفهوم سرزمین اشغالی»
🕌 در حقوق بینالمللی، سرزمین اشغالی به سرزمینی گفته میشود که تحت کنترل موثر دولتی است که بر آن سرزمین حق حاکمیت ندارد. به عبارت دیگر، اگر یک دولت بر سرزمینی کنترل موثر داشته باشد بیآنکه حق حاکمیت آن دولت بر آن سرزمین به رسمیت شناخته شده باشد، آن دولت را اشغالگر مینامیم. این مفهوم در کنوانسیون ۱۹۰۷ صلح لاهه و کنوانسیونهای چهارگانه ۱۹۴۹ ژنو تحت عنوان اشغال توسط طرف متخاصم شناخته میشود.
🏚 نوار غزه و کرانهٔ غربی، جزء مناطق اشغالی هستند. چراکه این دو منطقه، قبل از جنگ سال ۱۹۶۷ بخشی از اسرائیل نبودند و در آن سال بود که اسرائیل این مناطق را اشغال کرد.
🧩 ادامه دارد....
🔹️مفهوم سرزمین اشغالی از منظر حقوق بینالملل، مرضیه قبادی
🇵🇸 •| گروه فلسطین، اولین کوفیه |•
#گروه_فلسطین
#کوفیه
#فلسطین
#حقوق_سرزمین۱
#اشغال_سرزمین
#مهوا
@kanoon_mahva
⚔ از آنجایی که این دو منطقه در سال ۱۹۶۷ جزء خاک دولت دیگری نبودند، پس تصرف آنها نیز اشغال محسوب نمیشود!
🧩 ادامه دارد....
🔹️از جمله استدلالهای اسرائیلیها بر اشغال نبودن آن چه تصرف کردند، مرضیه قبادی (حقوقدان در گفتوگو با اکوایران)
🇵🇸 •| گروه فلسطین، دومین کوفیه |•
#گروه_فلسطین
#کوفیه
#فلسطین
#حقوق_سرزمین۲
#اشغال_سرزمین
#مهوا
@kanoon_mahva
مهوا
🕯 اندر احوالات امام خمینی (ره) و جناب سعدی شیرازی
📘 #امام_خمینی در کتاب #آداب_نماز، صفحهٔ ۱۰۹ و در توضیح افراد شریفالنفس آوردهاند:
📖 «... آنان که اصحاب معارف و ارباب فضائل و فواضلند، و شریفالنفس و کریمالطینهاند، چیزی را به مناجات حق اختیار نکنند، و از خلوت و مناجات حق، خود او را طالباند و عزّ و شرف و فضیلت و معرفت را همه در تذکر و مناجات با حق دانند. اینان اگر توجه به عالم کنند و نظر به کونین اندازند، نظر آنها عارفانه باشد، و در عالم حقجو و حقطلبند و تمام موجودات را جلوهٔ حق و جمال جمیل دانند.»
🔎 ایشان در تبیین چنین انسانی به غزلی از #سعدی که هم جنبهٔ عاشقی و هم جنبهٔ موعظه و حکمت و عرفانی دارد؛ ارجاع میدهند و کلام خود را با این شعر به پایان میرسانند، گویی تفسیر انسان کامل را در این شعر سعدی میدیدهاند:
«به جهان خرم از آنم که جهان خرم ازوست
عاشقم بر همه عالم که همه عالم ازوست
به غنیمت شمر ای دوست دم عیسی صبح
تا دل مرده مگر زنده کنی کاین دم ازوست
نه فلک راست مسلم نه ملک را حاصل
آنچه در سر سویدای بنیآدم ازوست
به حلاوت بخورم زهر که شاهد ساقیست
به ارادت ببرم درد که درمان هم ازوست
زخم خونینم اگر به نشود به باشد
خنک آن زخم که هر لحظه مرا مرهم ازوست
غم و شادی بر عارف چه تفاوت دارد
ساقیا باده بده شادی آن کاین غم ازوست
پادشاهی و گدایی بر ما یکسانست
که برین در همه را پشت عبادت خم ازوست
سعدیا گر بکند سیل فنا خانه عمر
دل قوی دار که بنیاد بقا محکم ازوست»
📚 منبع: کتاب #خاطرات حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالکریم بیآزار شیرازی، پروتال امام خمینی.
#مناسبتی
#سعدی_شیرازی
#گروه_کتاب
@kanoon_mahva
🍎 «انارنامه کودک و نوجوان»
🎙 #رهبر_انقلاب در سال ۱۳۸۸:« این هشت سال، مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه میتواند به آنها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد. یعنی #دفاع_مقدس مظهر حماسه است، مظهر معنویت و دینداری است، مظهر آرمانخواهی است، مظهر ایثار و از خودگذشتگی است، مظهر ایستادگی و پایداری و مقاومت است، مظهر تدبیر و حکمت است.»
📕 هر چه از جنگ میگذریم و هر چه کودکهای جنگدیده یا بهتر بگویم دفاع مقدسدیده بزرگتر میشوند، کتابهای خاطراتشان بیشتر خاک میخورد و کودکان جنگندیده هم چیزی از گمشدهای که در این کتابها گم کردهاند به یاد نمیآوردند. نه این که به دنبالش نروند! نه. بلکه در میان تمام کتابهای بزرگسالان که در تیراژ انتشارات منتشر میشود، کتابهای خودشان را کمتر پیدا میکنند.
📚 کتابهایی که آن دوران و حالوهوایش را بهتر برایشان بگوید! کتابهایی خاص از شهدا و دفاع مقدس برای نسل نوجوان و کودکی که تا به دنیا آمدند دیگر خبری از آن دوران نبود.
💌 ما قصد داریم در بخشی از انارنامهی مهوا، به کمک دانشجویان ادبیات کودک و نوجوان، هر از چندگاهی سری به این آثار بزنیم و آنها را به شما معرفی کنیم.
🌱 امیدواریم که شروع خوبی برای پرداختن به این موضوع کمتر شنیده شده باشد.
📚 •| گروه کتاب مهوا |•
#گروه_کتاب
#کودک_و_نوجوان
#انارنامه
#مهوا
@kanoon_mahva
🪁 اولین انارنامه #کودک_و_نوجوان
«باید این مسئله را حل بکنیم!
حاصل مدرسه منهای چهار
میشود: مدرسه منهای هزار
میشود: مدرسه منهای بهار
باید این مسئله را حل بکنیم»
✍ قیصر امینپور
📘 برگرفته از کتاب #مثل_چشمه_مثل_رود»
📚 •|گروه کتاب مهوا، نهمین انارنامه|•
#مناسبتی
#قیصر_امینپور
#گروه_کتاب
#انارنامه
#مهوا
@kanoon_mahva