eitaa logo
کانون انتظار
63 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
550 ویدیو
14 فایل
🔸منجی گرایی نقطه اشتراک تمام ادیان آسمانی است... 📌انتظار، انفعال نیست... تلاشی فعالانه برای بهتر شدن و بهتر و زیباتر کردن جهان است. 🎥 ببینید؛ 📖بخوانید؛ 🎧بشنوید... ارتباط با ما @sokoot_hu کپی تمام مطالب نذرظهورآقا_آزاد🥀یاصاحب الزمان🥀
مشاهده در ایتا
دانلود
😇 👥گفتگوی صمیمی با استاد به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) 🌸به اطلاع مخاطبان عزیز میرساند واحد خانواده موسسه مصاف به مناسبت فرا رسیدن اول ذی الحجة، سالروز فرخنده ترین ازدواج تاریخ گفتگوی صمیمانه ای را به صورت مجازی با استاد رائفی پور برگزار می‌ نماید. ←°موضوع سخنرانی°→ ازدواج آسان و خانواده مهدوی 🌸پخش در: اینستاگرام http://Instagram.Com/_u/ghandaab 🍀زمان: چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ ☘ساعت: ۲۲ 💚 @kanoon_entezar
📢📢 ۱۷ روز تا عید ولایت مانده است📢📢 🌸 مهریه و جهیزیه ساده در دوران پس از هجرت، در آغاز سنین تکلیف، وقتی فاطمه‌ی زهرا سلام اللَّه علیها، با علی‌بن‌ابیطالب علیه‌الصّلاةوالسّلام، ازدواج می‌کند، آن مهریه و آن جهیزیه‌ی اوست؛ که همه شاید می‌دانید که با چه سادگی و وضع فقیرانه‌ای، دختر اول شخص دنیای اسلام، ازدواج خود را برگزار می‌کند. زندگی فاطمه‌ی زهرا سلام‌اللَّه‌علیها از همه‌ی ابعاد، زندگی‌ای همراه با کار و تلاش و تکامل و تعالی روحی یک انسان است. 🍃 در روایات دو نوع مهریه برای حضرت زهرا (س) مشخص شده است: 🌻 مهریه زمینی: مهر حضرت فاطمه(س) همان زره حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بود که آن را به پانصد درهم فروختند. 🦋 مهریه آسمانی: امام محمد باقر علیه السلام روایت شده که فرمود مهریه ی فاطمه ی اطهر یک پنجم دنیا، یک سوّم بهشت، چهار نهر که عبارتند از:نهر فرات،نیل در مصر،نهروان و نهر بلخ. 🌸خرید جهزیه با مهریه 🔹 امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) خطاب به من فرمود: برخیز و زره خود را بفروش! برخاستم و زره را فروختم و پول آن را گرفته نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) آوردم و آنها را در مقابل او نهادم؛ آن حضرت از من نپرسید که آن پولها چه مقدار است و من نیز چیزی در این باره به آن حضرت نگفتم، سپس بلال را صدا کرد و مشتی از آن پولها را به وی داد و گفت: این پولها را بگیر و با آنها برای فاطمه (علیهاالسلام) عطر خریداری کن! 👈 و بعد از او ابوبکر و عمار بن یاسر را احضار نمود و دو مشت از آن پولها را به او داده و گفت: با این پولها، برای فاطمه (علیهاالسلام) لباس و اثاثیه ی منزل خریداری کن. و آنگاه عمار یاسر و گروه آنها وارد بازار شدند و هر چیزی را که لازم می دانستند در نظر گرفتند و آن را خریداری می نمودند. ما باید شایستگی خود را ثابت کنیم. مگر نمیگوییم که جهیزیه‌ی آن بزرگوار چیزهایی بود که انسان با شنیدن آنها اشکش جاری میشود؟ مگر نمیگوییم که این زن والامقام، برای دنیا و زیور دنیا هیچ ارزشی قائل نبود؟ مگر میشود که روزبه‌روز تشریفات و تجمل‌گرایی و زر و زیور و چیزهای پوچ زندگی را بیشتر کنیم و مهریه‌ی دخترانمان را زیادتر نماییم؟!😐 ... 🆔 @kanoon_entezar
▫️﷽▫️ 📝⇦•پاشو برو دست پدر و مادرت رو ببوس و همیشه مثل پروانه دورشون بچرخ، نمی دونی که چقدر لحظه لحظه زندگیشون برات استرس داشتن و غصه خوردن و آب شدن... 📝⇦•گوشیت رو هم وقتی دارند برات چیزی تعریف می کنند کنار بذار... 📝⇦•قلبشون برات می تپه و لحظه لحظه نگرانت هستند و تو همش تلگرام رو چک می کنی که ببینی کسی بهت پیام نداده؟؟؟ کی بهتر از پدر مادره که منتظری پیام بده؟! 🌷امام علی علیه السلام: ✍🏻پاداش آن که تو را شادمان کرد آن نیست که اندوهگینش سازی 📗نهج البلاغه، قسمتی از نامه 31 💠 @resale_hamrah ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
📢📢 ۱۶ روز تا عید ولایت مانده است 📢📢 📌بررسی زندگینامه ی امام علی از دیدگاه کتاب انسان ۲۵۰ساله ⏳زمان مطالعه: ۲دقیقه 📌جریان رَدّه:🤔 بعد از مدت كوتاهى شايد چند ماهى بيشتر نگذشته بود كه ارتداد گروههایی شروع شد، شايد تحريكاتى هم بود. بعضى از قبایل عرب احساس كردند كه حالا پيغمبر نيست، رهبر اسلام نيست، خوب است كه يك ايرادى، اشكالى درست كنند و تعارضى بكنند و جنگ و دعوایى راه بيندازند و شايد هم منافقين تحريكشان مى‌كردند. بالاخره جریان رَدّه پیش آمد ـ يعنى ارتداد عده اى از مسلمين ـ جنگهاى رَدّه شروع شد. اينجا كه وضع اينطور شد اميرالمؤمنين ديد نه اينجا ديگر جاى كنار نشستن نيست، بايد وارد ميدان شد به دفاع از حكومت. در اينجا می فرماید: فَامسَکتُ یَدی من بعد از آنى‌كه قضية خلافت پيش آمد و ابى‌بكر خليفة مسلمين شد، من دست كشيدم. اين حالت كناره گزينى بود،ديدم عده اى از مردم دارند از اسلام بر مى‌گردند، مى‌خواهند اسلام را از بين ببرند، اينجا ديگر وارد ميدان شدم. تردیدی نیست که عده‌ی زیادی از شورشیان علیه مدینه، از دین اسلام برگشتند و مرتد شدند. مدعیان دروغین پیامبری که در آرزوی دست یافتن به قدرت و ریاست از دست رفته ی خود بودند، با استفاده از خلاء رهبری پیامبر در قبایل خود و نیز بدفهمی از دین و نبوّت، مردم را فریب داده و با حاکمیت مدینه به مقابله برخاستند. اما پاره ای از شورشیان، مرتد نبوده و قصد مقابله با حکومت مدینه را نداشتند، بلکه به دنبال جانشین واقعی رسول خدا (صلی‌الله‌آله‌وسلم) بودند متأسفانه خلیفه اول با همه، با خشونت و متهم کردن به ارتداد برخورد کرد، او می توانست با دوراندیشی با بعضی از شورشیان برخورد نماید. از مجموع کتب تاریخی در مورد جنگ های ردّه می توان نتیجه گرفت که دستگاه خلافت به ویژه ابوبکر، از مسئله ی ارتداد بهره برداری سیاسی کرد و برای تحکیم پایه های قدرت خود همه مخالفان [مرتد و مسلمان] را با برچسب ارتداد سرکوب نمود. ماجرای ارتداد سبب شد تا علی (علیه‌السلام) نسبت به اصل اسلام احساس خطر کند.و وارد ميدان شد به صورت فعال؛ در همة قضاياى مهم اجتماعى اميرالمؤمنين حضور داشت. ... 🆔️ @kanoon_entezar
📢📢 ۱۵ روز تا عید ولایت مانده است 📢📢 📌بررسی زندگینامه ی امام علی از دیدگاه کتاب انسان ۲۵۰ساله ⏳زمان مطالعه: ۲دقیقه 📌انتخاب عثمان و تشکیل شورا: در شوراي شش نفره بعد از درگذشت خليفة دوم، اميرالمؤمنين را دعوت کردند. امام قهر نکرد و وارد شد. نگفت که من با اينها هم رديف نیستم. طلحه و زبير کجا، عبدالرحمن بن عوف کجا، عثمان کجا، من کجا. طبق وصیت عمر، شش نفر را به عنوان شورا گذاشتند که در بين خودشان يک نفر را به عنوان خليفه انتخاب کنند. در بين اين شش نفر شانس او براي خلافت از همه بيشتر بود و عبدالرحمن عوف رأيش تعيين کننده بود، یعنی اميرالمؤمنين دو رأي داشت، خودش و زبير. عثمان هم دو رأي داشت، خودش و طلحه. عبدالرحمن بن عوف هم دو رأي داشت، خودش و سعدبن ابي وقاص؛ عبدالرحمن بن عوف رأيش تعيين کننده بود. اگر با امیرالمؤمنین بيعت ميکرد او خليفه ميشد، اگر با عثمان بيعت ميکرد او خليفه ميشد. اول رو کرد به امیرالمؤمنین و به او پيشنهاد کرد که با کتاب خدا و سنت پیغمبر و سيرة شيخين ‌ـ‌ يعني دو خلیفة قبلی ‌ـ‌ حرکت کند. حضرت فرمودند: نه، من کتاب خدا و سنت پیغمبر را قبول ميکنم، سیرة شیخین را من کاری ندارم، من اجتهاد خودم را عمل ميکنم و به اجتهاد آنها کاري ندارم. ميتوانست با کوچکترين اغماضي از آنچه که صحيح و حق ميدانست، حکومت را به دست بگيرد و قدرت را قبضه کند. امیرالمؤمنین يک لحظه به اين فکر نيفتاد و حکومت و قدرت را از دست داد. اينجا هم ايثار کرد و خود و منيّت را مطلقاً مطرح نکرد و زير پا له کرد. اينگونه احساسات از اميرالمؤمنين اصلاً از اول بروز نميکرد. 👈مومن می بایست بصیرت و فهم خود را در دین بالا ببرد تا در زمان تشخیص حق و باطل دچار اشتباه نشود، گاهی تشخیص حق و باطل سخت میشود و فقط افرادی از آن سربلند بیرون می آیند که مطابق دستور خدا و ولی او عمل کنند. تصمیم بین انتخاب درست و انتخاب غلط🤔 گاهی پشیمانی سودی ندارد😕 و انتخاب فرد نادرست منجر میشود تمام اشتباهات و گناهان آن فرد به پای آنان که اورا انتخاب کردند بنویسند.😔 ... 🆔️ @kanoon_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 قضاوت ممنوع! مذهبی ها خیلی وقتا راجب همدیگه کلی قضاوت میکنن .... ☺️ 🆔️ @kanoon_entezar
📢📢 ۱۴ روز تا عید ولایت مانده است 📢📢 📌بررسی زندگینامه ی امام علی از دیدگاه کتاب انسان ۲۵۰ساله ⏳زمان مطالعه: ۲دقیقه 🌸قاطعیت امام در مقابل وليد ابن عقبه🤔 بعد از آنکه با اصرار زیاد مردم، امیرالمؤمنین حکومت را پذیرفتن در مسجد کوفه خطبه ای خواندند و فرمودند : «اموالی که تا امروز افرادِ برگزیده و محترم ها بی جا و به ناحق تصرف کرده اند، هرجا من به این اموال دست پیدا کنم،همه اینها را به بیت المال برمی‌گردانم! حتی اگر ببینم مهر زن هایتان قرار داده اید یا برای حرمسراهای خودتان کنیز خریده اید به بیت المال برمیگردانم» اینجا بود که افراد ذینفع اعتراضاتشون شروع شد، در آن زمان وليد بن عقبة آمد پیش حضرت و گفت : یاعلی با تو بیعت میکنیم به شرط آنکه به پول هایی که ما به دست آورده ایم دست نزنی! حتی بودند افرادی (نظیر طلحه و زبیر) که به حضرت اعتراض می‌کردند و حرف هایی می‌زدند «تو مارا با دیگران در تقسیم بیت المال یکسان کردی» «ما را با کسانی که شبیه ما نیستند، در دادن اموال بیت المال یکی قرار دادی.» «با شمشیر ما اینها به دست آمد؛ ما بودیم که اسلام را پیش بردیم» امیرالمؤمنین در اینجا جواب تندی به آن ها داد و فرمودند: «من که بنیانگذار چنین روشی نیستم؛ هم من و هم شما بودیم و دیدیم پیغمبر این طور عمل می‌کرد، من کار تازه‌اي نکردم؛ همان کار پیغمبر را دنبال میکنم» حضرت این کارو کردن و هزینه اش را هم پرداخت کردند! هزینه این کار وقوع سه جنگ بود، ولی هرگز عقب نکشیدن و عدالت اجتماعی را اولی تر از این می‌دانستند که به واسطه جنگ و اعتراض بشود ازش دست کشید!
لذت مے بری از چت با نامحرم نه... یادت مون باشه یادت باشه.... الان ڪه دارے بانامحرم حرف مے زنے ولبخند مے زنی لذت مے برے....💔 یه آقایی داره خون ڱریه مے کنه یه آقایی دارهـ برامون استغفار مے کنه اگه استغفار نمے کنه برامون عذاب نازل میـــشه بخاطر گناهامون✋🙂 سوخت.....💔 مگه نمےگی یوسف زهرارو دوس داری اشتباهـ ڪردے!،باشه تو هم پاڪ بودی شیطان گولت زد نکنه شطان بهت بگه دیگه خدا نمے بخشتت !!""توبه ڪن هیچوقت دیر نیـــس البته نکنه یه وقت 😊 براے دل شڪسته یوسف زهرا صلوات💔 😔 🆔 @kanoon_entezar @alaviiam
📢📢 ۱۲ روز تا عید ولایت مانده است 📢📢 📌بررسی زندگینامه ی امام علی از دیدگاه کتاب انسان ۲۵۰ساله ⏳زمان مطالعه: ۲دقیقه 🌸آقازادگی وضع معیشت و زندگی امیرالمؤمنین بسیار ساده بود و با قشر ضعیف جامعه برابری میکرد راوی میگوید رفتم و دیدم حسنین علیه السلام دارند غذا می‌خورند و غذای آن ها عبارت بود از نان و سرکه و سبزی😳 گفتم آقازاده ها! شما امیر هستید؛ شما خانواده حکومتید؛ پسر امیرالمؤمنین هستید؛ در بازار هم که این همه آذوقه هست؛ و مردم دارند استفاده میکنند؛ آنوقت شما اقازادها غذایتان این است؟ حضرات رو به او کردند و فرمودند: «تو از امیرالمؤمنین غافلی» ؛ برو زندگی او را ببین! آن حضرت با خانواده خودش هم این طوری بود. در روایتی آمده که یکی از دختران حضرت علی علیه السلام در زمان حکومت ایشان، از خزانه دار حکومت که شخصی به نام علی بن ابی رافع بود، به مناسبت عید قربان گردنبندی را به عاریه (قرض) گرفت که در آن ایام برای زینت خودش استفاده کند، وقتی حضرت مطلع شدن، فورا علی بن ابی ارفع را فرا خواندند و به او فرمودند: « چرا به اموال بیت المال خیانت میکنی؟» علي بن ابي ارفع که از این حرف تعجب کرده گفت : «قربانتان گردم من فقط گردنبند را برای 3 روز به دخترتان عاریه دادم! خیانت کجا بود؟» حضرت خطاب به او فرمودند: «همين الان آن را پس بگير و به بيت المال بازگردان ، و مواظب باش كه ديگر چنين حركتى از تو سر نزند؛ وگرنه سخت محاكمه و مجازات خواهى شد. سپس حضرت افزود : اگر دخترم گردنبند را به عنوان عاريه مضمونه نگرفته بود اوّلين زن هاشميّه اى مى بود كه مورد مجازات قرار مى گرفت». ... 🆔️ @kanoon_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏠 🎙استاد رائفی پور || این‌ همسر زندگیه زیباترین آدم دنیا در ازدواج 😉 ادامه را در سخنرانی گوش کنید 👌 🌹 @kanoon_entezar eitaa.com/yadegaranir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 🏴به مناسبت شهادت امام باقر ع 📹 یکی از مفهومی ترین و زیباترین احادیث درباره و زمان آن از امام باقر ع 🎙 با توضیحات از اساتید مهدویت 👌 این حدیث ناب را از دست ندهید 🏴 @kanoon_entezar @Asheghan_Amiralmomenin
📢📢 ۱۱ روز تا عید ولایت مانده است 📢📢 📌بررسی زندگینامه ی امام علی از دیدگاه کتاب انسان ۲۵۰ساله ⏳زمان مطالعه: ۲دقیقه 🌸دوران خلافت تمام اقطار اسلامي با اميرالمؤمنين بيعت کردند. تا آنروز هيچ بيعتي به عموميت بيعت با اميرالمؤمنين وجود نداشت، جز شام که با اميرالمؤمنين بيعت نکردند. تمام اقطار اسلامي و بزرگان و صحابه بيعت کردند. يک تعداد معدودي کمتر از ده نفر فقط ماندند که اميرالمؤمنين آنها را در يک مسجد حاضر ساخت و يکي‌يکي از اينها پرسيد که شما چرا بيعت نکرديد. ازجمله عبدالله بن عمر و سعدبن ابي وقاص. چند نفری بودند که بیعت نکردند، امیرالمؤمنین از اینها پرسید. هر کدام يک عذري آوردند، یک حرفي زدند. بعضي باز بيعت کردند، بعضي هم بيعت نکردند ـ تعداد خیلی محدودی، انگشت شمار ـ حضرت هم آنها را رها کرد. ولي بقية چهره هاي معروف همچون طلحه و زبير و ديگران همه با اميرالمؤمنين بيعت کردند و قبل از آنکه آنها با اميرالمؤمنين بيعت کنند، حضرت فرمود: بدانیدحالا که شما اصرار ميکنيد من حکومت را به دست بگيرم، اگر من پاسخ مثبت به شما دادم، مبادا خيال کنيد که من ملاحظة چهره ها و شخصيتها و استخوانهاي قديمي و آدمهاي نام ونشاندار خواهم کرد. مبادا خيال کنيد من از اين و آن تبعيت و تقليد خواهم کرد و روش ديگران را روش خودم قرار خواهم داد؛ ابداً. آنجوري که خودم علم دارم و ميدانم و تشخيص دادم و از اسلام دانستم، شما را حرکت خواهم داد و اداره خواهم کرد. اميرالمؤمنين با مردم این اتمام حجتها را هم کرد و خلافت را قبول کرد. اميرالمؤمنين ميتوانست در آنجا هم به ِ خاطر حفظ مصالح و ملاحظة جوانبِ قضيه و اين چيزها کوتاه بيايد و دلها را به دست بياورد، اما اينجا هم با کمال قاطعيت بر اصول و ارزشهاي اسلامي پافشاري کرد، به طوري که آن همه دشمن در مقابل علي صف کشید و امیرالمومنین در یک اردوگاه با تجلی کامل زر و زور و تزوير و در يک اردوگاه با چهره هاي موجّه، معتبر و معروف و در يک اردوگاه دیگر با عناصر مقدس مآب و علي الظاهر متعبّد، اما ناآگاه از حقيقت و روح اسلام و تعاليم اسلام و از شأن و مقام اميرالمؤمنين و اهل تشبّث به خشونت و قساوت و بداخلاقي، مواجه شد. ... 🏴 @kanoon_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💙 یادمان رفت چاره‌ای به حال تنهاییت کنیم ..... . . این‌دردِ‌استخوان‌سوز باآمدن‌توشفا‌می‌یابد ...💔 @kanoon_entezar eitaa.com/yadegaranir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎉🎊دی دی دی دینگ🎉🎊 و اینک رسیدیم به بخش خوشمزه ی مسابقه😇 😍اعلام جوایز مسابقه ی مجازی عید غدیر😍 🦋نفر اول:2/000/000ریال 🦋نفر دوم:1/500/000ریال 🦋نفر سوم:1/000/000ریال زودتر دست بجنبونید😉کتابو بخونید و جوابهاتون رو به ادمین کانال ارسال کنید.به کاملترین پاسخها به ترتیب جوایز بالا اهدا میشه😊 خبر خوبه دیگه اینه که این مسابقه فقط مخصوص دانشجوهای دانشگاه اصفهان نیست وهمه میتونن شرکت کنن❗️🙃 پس مسابقه رو به دوست و آشنا هم معرفی کنید و با یه تیر دو نشون بزنید هم از مطالعه ی کتاب لذت ببرید هم برنده بشید❗️🎁 🆔 @kanoon_entezar
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🌙 اعمال شب عرفه 🌚شب نهم ذي الحجة، از شب‎های متبرك و شب مناجات با قاضى الحاجات است؛ توبه در این شب مقبول و دعا در آن مستجاب است. عبادت در این شب، اجر صد و هفتاد سال عبادت را دارد. ✨ براى شب عرفه چند عمل وارد شده است: 👇👇👇 1⃣ قرائت دعایی که با این عبارت آغاز می‎شود: " اَللّهُمَّ یا شاهِدَ كُلِّ نَجْوى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوى وَ عالِمَ كُلِّ خَفِیَّةٍ وَ مُنْتَهى كُلِّ حاجَةٍ یا مُبْتَدِئاً... " كه روایت شده هر كس آن را در شب عرفه یا در شب‎هاى جمعه بخواند خداوند او را بیامرزد. 2⃣ قرائت هزار مرتبه تسبيحات عشر (ذکر شده در ) 3⃣ قرائت دعاى " اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَیَّاَ... " كه هم در شب عرفه و هم شب هاى جمعه وارد شده است. 4⃣ زيارت حضرت سيّدالشهدا عليه السلام التماس دعا🤲
🌱 آیت اللہ فاطمے نیا : این همہ دࢪ اینتࢪنت و ڪتابها میگࢪدے دنبال اینڪہ آقاے قاضےچے گفتہ آقاے بهجت چے گفتہ، این همہ این دࢪو آن دࢪ میزنے، چے شد آخر؟ تو هنوز جواب ࢪو تلخ میدے!! میخواےبشے « » بندہ خُدا؟! 🆔️ @kanoon_entezar
🤩📢 کمتز از۱۰روز تا عید ولایت مانده است 📢🤩 📌بررسی زندگینامه ی امام علی از دیدگاه کتاب انسان ۲۵۰ساله ⏳زمان مطالعه: ۳دقیقه 📌قاسطین چه کسانی بودند؟🤔 سه گروه با امیر المؤمنین مواجه شدند: گروه قاسطین؛ یعنی بنی امیّه و اهل شام. این‌ها اهل عملِ به ظلم و روش ظالمانه بودند؛ كارشان هم با امیر المؤمنین به شدّت ظالمانه بود.اين اسم را خود آن بزرگوار گذاشته است. قاسطين، يعنى ستمگران، اميرالمؤمنين اسم اينها را ستمگر گذاشت. اينها چه كسانى بودند؟ اينها مجموعه اى از كسانى بودند كه اسلام را به صورت ظاهرى و مصلحتى قبول كرده بودند و حكومت علوى را از اساس قبول نداشتند. هر كارى هم اميرالمؤمنين با اينها مى‌كرد، فايده نداشت. البته اين حكومت، گرد محور بنى‌اميه و معاويةبن ابى‌سفيان ـ که حاکم و استاندار شام بود ـ گرد آمده بودند؛ بارزترين شخصيتشان هم خود جناب معاويه، بعد هم مروان حكم و وليدبن عقبة است. اينها يك جبهه اند و حاضر نبودند كه با على كنار بيايند و با اميرالمؤمنين بسازند. اميرالمؤمنين هر كار هم كه مى‌كرد، معاويه با او نمى‌ساخت. اين تفكر، تفكرى نبود كه حكومتى مثل حكومت علوى را قبول كند؛ هرچند قبليها، بعضيها را تحمل كردند. از وقتى كه معاويه مسلمان شده بود تا آن روزى كه مى‌خواست با اميرالمؤمنين بجنگد، كمتر از سی سال گذشته بود. او و اطرافيانش سالها در شام حكومت كرده بودند، نفوذى پيدا كرده بودند، پايگاهى پيدا كرده بودند. ديگر آن روزهاى اول نبود كه تا يك كلمه بگويند، به آنها بگويند كه شما تازه مسلمانيد، چه مى‌گوييد؛ جايى باز كرده بودند. بنابراين، اينها جريانى بودند كه اساسا حكومت علوى را قبول نداشتند و مى‌خواستند حكومت طور ديگرى باشد و دست خودشان باشد؛ كه بعد هم اين را نشان دادند و دنياى اسلام تجربة حكومت اينها را چشيد. يعنى همان معاويه اى كه در زمان رقابت با اميرالمؤمنين، آنطور به بعضى از اصحاب روى خوش نشان مى‌داد و محبت مى‌كرد، بعداً در حكومتش، برخوردهاى خشن از خود نشان داد، تابه زمان يزيد و حادثة كربلا رسيد؛ بعد هم به زمان مروان و عبدالملك و حجاج بن‌يوسف ثقفى و يوسف بن عمرثقفى رسيد، كه يكى از ميوه هاى آن حكومت است. يعنى اين حكومتهايى كه تاريخ از ذكر جرائمشان به خود مى‌لرزد ـ مثل حکومت حجاج ـ همان حكومتهايى هستند كه معاويه بنيانگذارى كرد و بر سر چنين چيزى با اميرالمؤمنين جنگيد. از اول معلوم بود كه آنها چه چيزى را دنبال مى‌كنند و مى‌خواهند؛ يعنى يك حكومت دنيايى محض، با محور قراردادن خودپرستيها و خوديها؛ همان چيزهايى كه در حكومت بنى‌اميه همه مشاهده كردند. امروز هم در دنیا همین‌طور است. نظام جمهوری اسلامی تداوم شعارهای علوی و نظام علوی است. بنابراین ما به عنوان شیعه باید این درس را به یاد داشته باشیم كه عدالت قابل اغماض و قابل معامله نیست و هیچ‌یك از مصالح گوناگون- نه مصالح فردی و نه مصالح حكومت و كشور اسلامی- نمی‌تواند با عدالت معامله شود. امیر المؤمنین به‌خاطر عدالت این مشكلات را متحمّل شد و عقب‌نشینی نكرد. ... 🆔️ @kanoon_entezar