eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
442 ویدیو
144 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
005_00.12.8 تشکیک اقوال در وحدت و کثرت.mp3
24.25M
اقوال در وحدت و کثرت عالم: قول اول:وحدت وجود و موجود (وحدت محض یا همان وحدت شخصیه) قول دوم:کثرت وجود و موجود(تباین محض) قول سوم:وحدت وجود و کثرت موجود(قول محقق دوانی) قول چهارم و پنجم:وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت(تشکیک سنخی و سریانی) قول ششم: کثرت و تباین محض درافراد هم عرض (تباین عرضی) و وحدت درعین کثرت و کثرت در عین وحدت در طول(قول علامه مصباح ره) قول هفتم و هشتم: اصالت الماهوی هایی کهرقائل به تشکیک در ماهیت هستند(مثل شیخ اشراق) اصالت الماهوی هایی که قائل به تشکیک در ماهیت نیستند(مثل میر اماد) جلسه پنجم
قابل توجه دوستان کلاس « تشکیک در حکمت متعالیه با محوریت نهایه الحکمه » کلاس « الهیات بالمعنی الاخص در حکمت متعالیه با محوریت نهایه الحکمه » ❌امروز ( دوشنبه ) برگزار نمی شود و ✅انشاءالله سه شنبه ساعت ۱۰ تا اذان ظهر برگزار می گردد
قابل توجه دوستان ⬅️کلاس کلام جدید ؛ ✅چهارشنبه از ساعت ۹:۱۵ تا ۱۰:۳۰
دوری ازواقعیت و استقرار در خیال خطّ قرمز فعالیت های تربیتی فعالیت ها نباید باعث شود که انسان از واقعیت دور گردد و در عالَمی بیگانه از واقعیت به سر برد . اگر در شریعت یکسری از حالات و اعمالی نهی شده است و از او مذمّت شده است به جهت این است که برای انسان سیری می سازد که در بیگانگی با واقعیت و حقیقت است و علی القاعده در مدیریت زندگی دچار مشکل خواهد شد . تبعیّت از هوی و هوس و طولانی شدن آرزوها انسان را در بیگانگی با این عالَم قرار می دهد چرا که برای او عالَمی و دنیایی می سازد که بی ربط به این عالَم وواقعیت های این عالَم است از اینرو دیگر چنین شخصی چشمِ دیدن و گوش شنیدن بسیاری از حقایق و واقعیات را ندارد . هوی و هوس راه حقّ و حقیقت را بر انسان می بندد و طولانی شدن آرزوها ، نسیان آخرت به بار می آورد « ِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ‏ عَلَى‏ أُمَّتِيَ‏ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ أَمَّا الْهَوَى فَإِنَّهُ يَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَيُنْسِي الْآخِرَةَ وَ هَذِهِ الدُّنْيَا قَدِ ارْتَحَلَتْ مُدْبِرَةً وَ هَذِهِ الْآخِرَةُ قَدِ ارْتَحَلَتْ مُقْبِلَةً وَ لِكُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا بَنُونَ فَإِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ وَ لَا تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الدُّنْيَا فَافْعَلُوا فَإِنَّكُمْ الْيَوْمَ فِي دَارِ عَمَلٍ وَ لَا حِسَابَ وَ أَنْتُمْ غَداً فِي دَارِ حِسَابٍ وَ لَا عَمَلَ. ( الخصال / ج 1 / 51 ) در تربیت عواملی همچون بازی و فیلم و ورزش و .... نباید متربّی را از واقعیت دور سازد و نباید او را از عالَمی که در آن نَفَس می کشد جدا سازد . بسیاری از فیلم ها انسان را مستقرّ در خیال می کند و با تخیّلات عالَمی را برای خود می سازد و اُنس آنها در عالَمی دیگر می شود که عالَم واقعیت ، برای شان بیگانه می شود . از اینرو فیلم هایی که تخیّلات آنها و یا نقاشی هایی و کاربرگ هایی که انسان را جدای از واقعیت می سازد آنها را نمی توان رشد متناسب داد . استقرار در عالَم تخیّل ، باعث می شود که انسان برای آن عالَم برنامه ریزی داشته باشد و روز به روز خود را در آن غرق نماید و روز به روز امکانات خود را در آن عالَم افزایش دهد و وسعت در آن عالَم پیدا نماید . بعضی از برنامه های مختصّ به کودکان و نوجوانان برنامه هایی است که فقط در خیال می دمدو متخیّله های آنها را قوی می سازد و پرش ها و تحّرک خیال را رقم می زند و خیالی می سازد که او را از این شاخه به شاخۀ دیگر می کشاند و دائم او را به پرواز می کشاند به گونه ای که آرام و قرار ندارد . برای برگرداندن چنین انسانی به واقعیت ، نیازبه زلزله های شدید می باشد که شاید او را به واقعیت و حقیقت برگرداند و گرنه او بیگانه با واقعیت و در فاصلۀ با حقیقت است و حقیقت و واقعیت برای اش ناآشنا است . انسان ها ، ملکوت گرا هستند و با هر ظاهری که روبرویند می خواهند باطنی بسازند و با آن باطن اُنس یابند . باطن گرایی ، گاهی با خیال تأمین می شود بدون اینکه واقعیتی در میان باشد . به عبارت دیگر باطن گرایی خیالی می شود نه واقعی . از اینرو اگر در باطنی و دنیا و عالَمی سیر کند که خیالش می سازد در اینصورت با فاصله از واقعیت و حقیقت سیر می کند و در نسبت به واقعیت غریبه است و نمی تواند اُنسی برقرار نماید از اینرو با بیگانگی در نسبت به واقعیت و حقیقت خود را به پیش می برد و سخن از حقیقت و واقعیت برای او توهم می شود چرا که حقیقت او توهم اوست . ملکوت گرایی و باطن گرایی می بایست با واقعیت گره بخورد که در اینصورت اگر در باطن و ملکوت واقعی و حقیقی سیر داشته باشد در اینصورت آنچه در بیرون از انسان می باشد ، ادامه و ظهور آن حضور در آن عالَم می باشد ولی اگر در باطن و ملکوتی به سر برد که خیالی است و ربطی به آن چیزی نداشته باشد که در بیرون از انسان می گذرد علی القاعده بیرون ، بریدۀ از درون و باطن خیالی است و در اینصورت نمی تواند با عالَم بیرون لذّت ببرد و دائم می خواهد به عالَم درون خیالی خود بر گردد و در آنجا مأوا گزیند ازاینرو نمی تواند اُنس و صمیمیت و محبّت با غیر خود برقرار سازد .
ادامه ۷۵ 👇 انسان شادی و نشاط اش موقعی است که سیر در واقعیت و حقیقت داشته باشد . وقتی می تواند شاد و با نشاط باشد که در عالَم واقعیت مشکل داشته باشد و تهدید شود و او بتواند از تهدید فرصت بسازد که چنین چیزی نشاط او می شود نه اینکه پناه به عالَمی دیگر ببرد و خود را به خلسه ببرد و با سیر در باطن و ملکوت خیالی خود را آرام سازد . از اینرو هیجان هایی که قرار است که انسان را از عالَم واقعیت و حقیقت دور سازد و او را مستقرّ در خیال و ملکوت خیالی نماید ، مورد پذیرش نیست و برای انسان و زندگی او مضرّ می باشد و انسان نمی تواند به شادی و نشاط متناسب دست پیدا کند . باید برنامه های تربیتی او را به واقعیت سوق دهد و سیر در واقعیت برای اش بسازد ؛ تجربه ها و اردوها و طبیعت ها و ارتباط با الگوها و مسئولیت دادن ها و مشارکت بخشی و درگیر کردن در میدان و پُرکار کردن ها و ... ارتباط بیشتری با واقعیت برقرار می نماید . ایمان گرایی انسان را می تواند تأمین گر ملکوت و باطن گرایی انسان باشد . ایمان به غیب ، باعث می شود انسان ملکوت گرا و باطن گرا باشد و بر اساس ایمان ، واقعیت باطنی و ملکوتی را مهیمن و مسلّط بر واقعیت ظاهری می نمایند . از جمله اموری که می تواند مانع از ملکوت و باطن خیالی باشد ، تقویت ایمان به معاد می باشد که ایمان به معاد چنین هنری دارد و باعث می شود که انسان استقرار در ملکوت و باطن خیالی نداشته باشد .
⬅️سلسله جلسات متن خوانی و گفتگو بر محور کتاب ✅پنجشنبه ؛ ساعت ۷:۱۵ صبح ✅کتاب رشد از مرحوم علی صفایی ⬅️آدرس برگزاری این هفته : اصفهان ؛ خیابان لاله ، خیابان شاهد ، پایگاه مسجد موسی بن جعفر علیهما السلام
متن خوانی کتاب رشد جلسه۵.mp3
12.68M
متن خوانی و گفتگوی کتاب رشد مرحوم علی صفایی حائری حجه الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری جلسه پنجم
023_00.12.11جمع بندی تعریف دین .mp3
28.47M
_جمع بندی تعریف دین جلسه بیست و سوم