eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
447 ویدیو
145 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
024_01.1.21 ادامه مقدمه هفتم.mp3
22.94M
مقدمّات اثبات وجودخدا آنچه از واجب الوجود در ذهن است فقط مفهوم واجب به حمل اولی است نه مصداق ذهنی. مفهوم واجب به حمل اولی از این حیث که موجود در ذهن است مخلوق و محدود است. مطلب ششم: مکانیسم مفهوم گیری از خدای متعال جلسه بیست وچهارم
013_01.1.21 ادله تعارض عارضی عرفان با عقل.mp3
17.31M
دلایل تعارض عارضی عقل و عرفان(مذمت عقل توسط عرفا) ۱. یا به دلیل عقل تاریخی پدید آمده ۲. یا به دلیل عقل مشوببه وهم و خیال ۳. یا به دلیل تاویل های مخالف ظاهر عقل گراها ۴. یا به دلیل ضعف و نقص معرفت عقلانی در برابر معرفت شهودی جلسه سیزدهم
مقدمات عرفانی ۰۱.۱.۲۰.mp3
24.67M
نسبت عرفان و عقل دیدگاه اول تعارض ندارند دیدگاه عرفا جلسه دوازدهم
1388_lobolmizan.ir_221_akharolzaman sharayete zohure batenitarine boede hasty.pdf
529K
✅ متن کتاب آخرالزمان شرایط باطنی ترین بعد هستی از استاد طاهرزاده
025_01.1.22 ادامه مقدمه هفتم.mp3
21.55M
مقدمّات اثبات وجودخدا مطلب ششم: مکانیسم مفهوم گیری از خدای متعال جلسه بیست و پنجم
026_01.1.23 ادمه نقدمه هفتم،شرح روایت.mp3
19.57M
مقدمّات اثبات وجودخدا ادامه مقدمه هفتم مطلب ششم: مکانیسم مفهوم گیری از خدای متعال جلسه بیست و ششم
قابل توجه دوستان ❌امروز جلسه متن خوانی برگزار نمی‌شود
انسان شناسی قرآنی ( ۱ ) آدم از همان ابتداء برای زندگی روی زمین خلق شد نکاتی از آیه ۳۵ سوره بقره : « قلنا یا آدم اسکن انت و زوجک الجنه و کلا منها رغدا حیث شئتما و لا تقربا هذه الشجره فتکونا من الظالمین » ✅- در آیات قبل نشان داده شد که آدم ، خلیفۀ خداست و دوست و دشمن و آن کسی که به او احترام می گذارد و آنکه در برابر او قد عَلَم می کند به طور دقیق مشخص شد . در آیات قبل نشان داده شد که : آدم ، می تواند ظرف اسماء الهی شود و ملائکه چنین توانی را ندارند . و نشان داده شد که آدم می تواند آن اسماء را نشان دهد و نشان داده شد که دشمن اش چه کسی است . حالا که اینها مشخص شد ، پس تو و همسرت در بهشت باشید و هر طور که می خواهید در بهشت تصرف کنید ولی در این درخت تصرّف نکنید که اگر تصرف کنید قاعدتا ضرر می کنید و ناکام می مانید و به نتیجه ای که می خواهید نخواهید رسید . ✅- خاصیّت و طبیعت این درخت انحطاط آور است : آن درخت ، درختی نبود که قرار داد خدا باشد که با نزدیکی به او ناچاراً از بهشت خارج می شوید . طبیعت آن درخت ، به گونه ای است که توجه به آن انسان را به پایین می کشد . خاصیّت آن درخت این است . قرب و نزدیکی به آن درخت ، موجب انحطاط انسان می شود و ظرفیّت های انسان را از بین می برد و موجب نادیده گرفته شدن ظرفیّت های انسان می شود . اینکه می فرماید : « فتکونا من الظالمین » نتیجۀ قرب و نزدیکی به درخت است یعنی نزدیکی به درخت ، نتیجه اش این است نه نتیجه نادیده گرفتن حرفِ خدا . قرب به درخت ، اثر آن است . وقتی که دکتر می گوید فلان غذای ترش را نخور حال اگر کسی تخلّف کرد و خورد ، قاعدتا حال او وخیم تر می شود و وخیم تر شدن حال آن ، نه به خاطر این است که حرفِ دکتر را زمین زده است و گرنه غذای ترش خاصیّت آن ، وخیم تر کردن حال مریض نیست ولی چون صِرف حرفِ دکتر زمین زده شده است ، حال او وخیم تر شده است بلکه کاملاً عکس این است ؛ چه دکتر بگوید و چه دکتر نگوید اثر غذای ترش این است و دکتر دارد او را متذکر می شود و به او خبر می دهد که خاصیّت غذای ترش این است . حال خاصیّت درخت این است که توجه و سراغ آن رفتن ، لازمه اش این است که انسان انحطاط نصیبش می شود. از اینرو نباید « ظالمین » را به معنای معصیت کار معنا کرد بلکه باید به معنای این گرفت که به مشکلات می افتید . از اینرو نهی در « لاتقربا » ، ارشادی است نه مولوی . ✅- علامه طباطبایی در المیزان می نویسد : « انی جاعل فی الارض خلیفه » این معنا را دست می دهد که آدم در اصل و در آغاز برای این خلق شده بود که در زمین زندگی کند و در زمین بمیرد و اگر خدا او را چند روزی در زمین منزل داد ، برای این بود که امتحان خود را بدهند ...... » طبق این آیه معلوم می شودکه آدم ، نمی تواند این نهی را رعایت نماید و آدمیّت اقتضایش این است که در آن بهشت نمی ماند و بلکه با انتخابِ نزدیکی به شجرۀ ممنوعه ، زندگی زمینی را برای خود انتخاب می کند . قاعدۀ آدم این است که به آن شجره نزدیک می شود و به زمین هبوط می کند . جنسِ آدم نزدیکی به زمین است و به عبارتی وجهی دارد که مطابق آن وجه زمین را انتخاب می کند و از اینرو آدم ، به عنوان آدمیت به شجره نزدیک می شود .همین که آدم ، آدم و انسان است به گونه ای است که به این شجره نزدیک می شود . قرار است به آدم گفته شود که تو زمینی هستی و باید بیاید در بهشت و زمینی بودن اش را خودش به خودش ثابت نماید و در واقع در آن بهشت قرار است حقیقت هایی به انسان گوشزد شود و قرار است که فهمانده شود که جنبۀ آدمیّت آدم آنچنان است که زمینی بودن را برای خود انتخاب می کند و اساسا اقتضای آدمیت هر انسان چنین است که باید از برزخ نزولی و بهشت اولیه به دنیا بیاید و زندگی تکاملی خود را از این جا شروع کند .
انسان شناسی قرآنی ( ۲ ) تفسیر آیه ۳۵ سوره بقرهدرخت ، حقیقت ملکوتی کثرات دنیایی است . - هر شیئی دارای جنبۀ ملکوتی است و آن جنبۀ ملکوتی ، باطن و حقیقت جنبه های مُلکی و ناسوتی است . هر چه در این دنیاست ، حقیقت اش در ملکوت عالَم ، به صورت خاصّی جلوه گر می شود . - عوالم متطابق اند ؛ هر چه در عالَم پایینی به شکل می آید در عالَم بالا از حقیقتی برخوردار است و به عبارتی هر چه در بالاست ، وقتی خودش را در پایین نشان می دهد ، می شود آنچه که ما می بینیم . انسان در این دنیا ، روی به عالَم مادّه کرده است و عدّه ای هم میل کامل به دنیا دارند و خود را متوجّه کثرت کرده اند ، حال لازم می آید که همین توجه و روی و میل به عالَم دنیا ، خودش را در عالَم بالاتر به یک طوری نشان دهد که خود را در عالَم پایین تر این شکل نشان می دهد . نمی شود چیزی در عالَم پایین تر باشد مگر اینکه آن در حقیقت بالاتر بوده و همان در مرتبۀ بالاتر بوده ، خودش را در مرتبۀ پایین تر نشان می دهد . مثل اینکه ما آمدنی و رفتنی و ... می بینیم ولی همۀ اینها حقایقی هستند که در روح و جان آدمی از احساسات و گرایشات رخ می دهد که خود را در مرتبۀ بدن اینگونه نشان می دهد . مثلا می بینیم کسی صورت اش قرمز می شود ، حقیقتی در نفس به نام خجالت تحقّق یافته است که خود را در مرتبۀ بدن اینگونه نشان داده است . - وجودِ غیبی و ملکوتی کلّ عالَم مادّه به صورت شجره است . قرب و نزدیکی به شجره ، عبارت است از نزدیکی به عالَم مادّه ؛ حال اگر کسی به عالَم کثرت و دنیا و مادّه نزدیک شود ، به این معناست که به « شجره » نزدیک شده است . - اگر به کثرت توجه شود ، از خدای که « واحد » و « احد » است دور می شود ؛ چون نظر به درخت ، نظر به کثرت است . از اینرو خدای متعال به همه می گوید : « لا تقربا هذه الشجره » می فرماید به این درخت نزدیک نشوید ؛ به کثرات نظر نکنید ؛ به اندازه ای که به کثرات نظر کنید و میل کنید ، مشکلات متعدّدی نصیبتان می شود . نزدیکی به آن شجره ، خروج از بهشت را به همراه دارد . همین که به کثرت توجه می شود ، موجب خروج از وحدت می شود .