🔖 #عکس_نوشت | ساختارهای فرهنگی فشل
✍️ دکتر #فرشاد_مهدیپور
🔻 به فعلیت رسیدن نیروهای انقلاب خودجوش در فعالیت های فرهنگی و رسانه پس از آن روی داد که کارآیی ساختارهای فرهنگی موجود، زیرسوال رفت.
📍 برای مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.
🆔 @iictchannel
🔸سلسله نشست های حکمرانی فضای مجازی
🎙 با حضور :
دکتر #فرشاد_مهدی_پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه
🔹 با موضوع: دورنمای حمکرانی #فضای_مجازی
📅 پنجشنبه ۱۸ شهریور ماه l ساعت ۱۰:۳۰
https://online.lmskaran.com/ch/1038-8599/t/eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJleHAiOjE2MzExNjg0NzIsInVpZCI6Mjg2MDg0fQ.hETkOZm3T-X6N8gTfknUREAkWbU7DihsOFlKCL89Stw
تبیین عدالت اجتماعی براساس آیه ۲۵ سوره حدید و آراء رهبر انقلاب
عدالت فردی، مبنای عدالت اجتماعی
در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای، عدالت دغدغهی طبیعی، همیشگی و تاریخی بشر است بهگونهای که احساس نیاز به عدالت در طول تاریخ تا امروز در مردم عمومیّت داشته و متفکّران، فیلسوفان و حکما را بر آن داشته که در این مقوله وارد شوند و دربارهی عدالت و عدالت اجتماعی نظریه دهند؛ ۱۳۹۰/۲/۲۷ امّا نقش ادیان استثنائی است بهطوری که عدالت، از اهداف مهم نظام اجتماعی اسلام و از مفاهیم راهبردی و ارزشی ادیان الهی برشمرده میشود؛ چراکه اگر عدالت تأمین شود، حقوق انسان و کرامت بشرى نیز تأمین مىشود و انسانها به حقوق و آزادى خویش دست مییابند. ۱۳۸۲/۸/۲۳ بر این اساس، یادداشت زیر به جایگاه عدالت اجتماعی در جامعه و نقش مردم در تحقّق عدالت میپردازد.
۱. عدالت؛ مقدّمه رشد و تعالی انسان
«در قلمرو حیات اجتماعی، آنچه بهعنوان هدف بعثت معیّن شده است، عدالت اجتماعی است.» ۱۳۷۱/۱۱/۱ «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ.» (۱) به باور آیتالله خامنهای، مفهوم لغوی عدل بهمعنای میانه و در اصطلاح هر چیزی را در جای خود قراردادن، بدون افراط و تفریط و چپروی و راستروی؛ ۱۳۸۳/۸/۲۰ امّا قسط، همین عدل در مناسبات اجتماعی است؛ یعنی آن چیزی که امروزه از آن به «عدالت اجتماعی» تعبیر میشود. البتّه قسط، یعنی اینکه عدل خرد شود و به شکل عدالت اجتماعی درآید. ۱۳۷۱/۱/۱ از طرف دیگر، در محیط قسط و عدل است که انسانها میتوانند رشد کنند، به مقامات عالی بشری برسند و کمال انسانی خودشان را بهدست آورند. قسط و عدل، مقدّمهی واجبی برای کمال نهایی انسان است. ۱۳۷۶/۴/۲۵ بنابراین، هدف انبیاء در قلمرو زندگی اجتماعی، مقدّمهای برای رسیدن انسان به همان هدفی است که در قلمرو فردی وجود دارد؛ یعنی تحوّل درونی، درستشدن و انسانِ صحیح شدن. ۱۳۷۱/۱/۱
۲. تشکیل نظام سیاسی، لازمه تحقّق عدالت
در فلسفهی سیاسی آیتالله خامنهای، تشکیل حکومت هدف نیست؛ بلکه تشکیل حکومت وسیلهای است برای رسیدن به هدف متعالی که همانا حاکمیّت دین است و از اهداف مهم دین تحقّق عدالت اجتماعی است. (۲) ایشان معتقدند بدون قدرت امکان ندارد عدالت اجتماعی محقّق شود. عدالت اجتماعی با نصیحت، توصیه، التماس و خواهش اجرا نمیشود. مگر میشود عدالت اجتماعی، رفع تبعیض و ظلم و ستم در جامعه و جهان را بدون قدرت انجام داد. ۱۳۷۵/۹/۱۹ بر این اساس، خداوند متعال بلافاصله بعد از «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» میفرماید: «وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ»؛ (۳) «یعنی پیغمبران علاوه بر اینکه با زبان دعوت سخن میگویند، با بازوان و سرپنجگان قدرتی که مجهّز به سلاح هستند و با زورگویان و قدرتطلبان فاسد، معارضه و مبارزه میکنند.» ۱۳۸۱/۷/۳۰ ایشان در جایی دیگر مقصود از «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» را زندگی انسانها در یک نظام عادلانه میدانند که انسانها فرصت مییابند در آن به تکامل و تعالی برسند و هدف از ارسال آهن را دفاع از ارزشهای اصیل بهوسیلهی آن برمیشمرند. (۴) امام خمینی قدسسره پیرامون آیه «وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ» میفرمایند اگر شخصی یا گروهی بخواهند جامعه را تباه کنند، حکومتی را که حکومت عدل است تباه کنند، با بیّنات با آنها صحبت کرد، نشنیدند، با موازین عقلی صحبت کرد، نشنیدند، با حدید با آنها برخورد میشود. (۵) همچنین منظور از «بأس»، شدّت عمل، سختگیری و اِعمال قدرت نیز بیان شده است. (۶)
۳. نقشِ مردم در تحقّق عدالت اجتماعی
بیتردید یکی از اهداف تربیتی انبیاء این است که مردم به رشد و تعالی برسند و آنگاه خود مجری عدالت شوند. ازاینرو، آیتالله خامنهای عدالت را از جمله ویژگیهای جامعهی اسلامی میداند و بر این باور است که اگر در جامعه عدالت وجود ندارد، جامعهی اسلامی باید آن را تأمین کند. ۱۳۷۱/۱۰/۱۰ همچنین آیتالله مصباح یزدی معتقد بود، بهدنبال فعالیّتهای انبیای الهی، مردم میتوانند به مرتبهای از رشد برسند که خودشان برای برپایی عدل اقدام کنند تا دیگر نیازی نباشد که پیامبران عدالت را با اجبار در جامعه اجرا کنند. البتّه این روش برای کسانی است که از طریق بیّنات، کتاب و میزان به اقامهی قسط ترغیب شوند، ولی برخی هم هستند که این امور در آنها تأثیری ندارد و بر اثر پیروی از هواوهوس و برای رسیدن به منافع خودشان همهچیز را زیر پا میگذارند. این افراد را میتوان و باید با الزامات قانونی که بخشی از آن قوانین کیفری اسلام است، وادار به پذیرش عدالت کرد. به همین دلیل در ادامهی آیه آمده است: «وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْس» (۷)
آیتالله مطهری نیز باور داشت که بشر به عدالت نیازمند است و تنها پیامبران هستند که این نیاز را تأمین میکنند. بنابراین، قرآن این مطلب را پذیرفتهشده در نظر گرفته که اگر پیامبران مبعوث نمی
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
تبیین عدالت اجتماعی براساس آیه ۲۵ سوره حدید و آراء رهبر انقلاب عدالت فردی، مبنای عدالت اجتماعی در
شدند، عدالتی در زندگی بشر وجود نداشت، امّا بهسبب اینکه اجبار نیست، وسیله؛ یعنی «الکتاب» و «المیزان» در اختیار بشر گذاشتهشده تا خودش زندگی را اداره و تعدیل کند. (۸) ایشان در جایی دیگر اشاره میکند که آیهی مورد نظر نمیفرماید «لِیقیموا النّاسَ بِالقسطِ»؛ یعنی بهخودیخود به قسط برسد، بلکه میفرماید «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛ یعنی با هدایت و راهنمایی انبیاء خودش عامل به قسط باشد. (۹) علامه طباطبایی رحمهاللهعلیه در بحث مبسوطی امر به عدالت را در آیهی «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ» امر به عدالت اجتماعی دانسته و بر این باور بوده که با توجّه به ظاهر سیاق آیه مراد از عدالت، عدالت اجتماعی است، بهنحوی که با هر یک از افراد جامعه چنان رفتار شود و در جایی گماشته شود که مستحق آن است و این ویژگی است که فردْ فردِ مکلفّین مأمور به انجام آن هستند؛ به این معنا که خدای سبحان دستور میدهد هر یک از افراد اجتماع عدالت را بیاورد و لازمهاش این میشود که امر متعلق به مجموع نیز بوده است. پس، هم فردْ فردِ مأمور به اقامهی حکماند و هم جامعه که حکومت عهدهدار زمام آن است. (۱۰)
۴. عدالتِ فردی؛ ریشه و مبنایِ عدالت اجتماعی
به باور آیتالله خامنهای، «در هر انسانى، عدالت شخصى و نفسانى او، پشتوانهی عدالت جمعى و منطقهی تأثیر عدالت در زندگى اجتماعى است. نمىشود کسى در درون خود و در عمل شخصى خود تقوا نداشته باشد، دچار هواى نفس و اسیر شیطان باشد، امّا ادعا کند که مىتواند در جامعه عدالت را اجرا کند.» ۱۳۷۹/۱۲/۲۶ در جایی دیگر میفرمایند: «اگرچه تأمین عدالت عام و شامل، متوقف بر وجود زیرساختها از جمله قوانین مناسب و بازدارنده است، امّا اینگونه نیست که وجود این زیرساختها لزوماً بهمعنای استقرار عدالت باشد، بلکه آنچه عدالت را تضمین میکند، انسانِ معتقدِ جازمِ عازمِ باارادهی خداترس است. اگر این شد، آن وقت با این دستگاههای متنوّع و امروزی و خوب، میشود به عدالت بهطور کامل رسید. اگر این اراده نبود، در این اراده سستی و اختلال ایجاد شد، هیچکدام از این دستگاهها بهخودیِخود عدالت را تأمین نخواهد کرد، بلکه گاهی حتّی زمینهای برای بیعدالتی میشود.» ۱۳۸۸/۴/۷
«استقرار عدالت، چه در سطح جهانى – آنطور که آن وارث انبیا انجام خواهد داد - و چه در همهی بخشهاى دنیا، احتیاج به این دارد که مردمان عادل و انسانهاى صالح و عدالتطلب، قدرت را در دست داشته باشند و با زبان قدرت با زورگویان حرف بزنند.» ۱۳۸۱/۷/۳۰ به این دلیل است که اهمیّت خودسازی و تزکیّه و تهذیب درونی افراد در اسلام سبب گشته است تا در اندیشهی متفکّران اسلامی، عدالت فردی مقدّمهی هر تحوّلی از جمله عدالت اجتماعی باشد. انسان عادل به تمام ابعاد و مؤلفهها و شاخصهای عدالت آشناست و تمام آنها را در اعمال و گفتار و رفتار خویش رعایت میکند. در پی احقاق حقوق خویش است و بهخوبی با حقوق خود و سایرین آشناست، به قوانین عمل میکند و سعی در ایجاد توازن و برابری در جامعه دارد تا جامعهای فارغ از تبعیض و امتیازات ناعادلانه ایجاد شود. تمامی کسانی که مناصب رسمی حکومتی در حکومت اسلامی را به عهده میگیرند، باید برخوردار از عدالت باشند. البتّه سطح آن در افراد مختلف فرق میکند. کاملترین نوع آن در ولایت فقیه وجود دارد؛ سازوکارهای تحقق عدالت فردی عبارت از تزکیه، تهذیب، مراقبه و محاسبه است. (۱۱)
نتیجهگیری
عدالت در دیدگاه آیتالله خامنهای از اهمیّت و ویژگی خاص و محوری برخوردار است. ایشان بارها با استناد به آیهی ۲۵ سورهی حدید بیان فرمودهاند که نزول کتابهای الهی و ارسال رسل برای تحقّق قسط و عدالت در میان جوامع بوده است. همچنین ایشان، تزکیّهی انسان را هدف اعلی و والای بعثت انبیاء دانسته و تحقّق عدالت و تشکیل حکومت را مقدّمهی رسیدن به تعالی و رشد انسان میدانند. بنابراین، همه چیز مقدّمهی تزکیّه و طهارت آدمی است. دستیابی به عدالت در اندیشهی ایشان در صورتی تأمین میشود که انسانها چنان رشد کنند که خود مجری عدالت شوند و لازمهی این امر، تربیّت فردی و تهذیب اخلاقی آحاد مردم بهویژه کارگزاران امور کشور است.
۱) سورۀ حدید، بخشی از آیۀ ۲۵
۲) عبدالحسین خسروپناه، منظومه فکری آیتالله خامنهای، ص ۱۲۱۱
۳) سورۀ حدید، بخشی از آیۀ ۲۵
۴) حضرت آیتالله خامنهای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص ۳۹۳
۵) سیّدروحالله موسوی خمینی، صحیفه امام، ص ۲۰۶
۶) ناصر مکارم شیرازی، الأمثل فی تفسیر کتاب الله المنزل، ج ۱۸
۷) محمّدتقی مصباح یزدی، راه و راهنماشناسی، ص۱۳۶
۸) مرتضی مطهری، نبوّت، ص۵۵
۹) مرتضی مطهری، نقدی بر مارکسیسم، ص۳۲۴
۱۰) سیّدمحمّدحسین طباطبایی، ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۲، ص۴۷۹-۴۷۸
۱۱) نجمه کیخا، مجموعه مقالات نشست اندیشههای راهبردی با موضوع عدالت
هیئت دولت.pdf
5.66M
📊 نمودار درختی | بیانات رهبر انقلاب در نخستین دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم
💻 @Khamenei_ir | #دیدار_هیئت_دولت
📺 #مستند #شواهد_شوکه_کننده_11سپتامبر
⭕️ این مستند تولید خارجی است و با روایتی متفاوت از واقعه 11 سپتامبر ایالات متحده، مهمان خانه مخاطبین خواهد بود.
✅ پنجشنبه ١٨ شهریور ساعت ٢٢:٠٠
❎ تکرار روز بعد ١٦:٣٠ و شنبه ١٤:٣٠
🆔 @ofogh_tv
بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا
در نشست صحبت صدر۶ با موضوع «بانکداری اسلامی از منظر شهید صدر» بیان شد:
🔻دکتر علی سعیدی (عضو هیئتعلمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه قم)
نکته موردنظر شهید صدر در بانکداری تمایز خیلی پررنگ بین «بانکداری اسلامی» و «بانکداری بدون ربا» است. شهید صدر بحث درباره بانکداری را با تقسیم جامعه به جامعهای با حکومت اسلامی و غیراسلامی شروع میکند. گاهی در جامعهای اسلامی قرار داریم که در آن بخشهای مختلف حکومت و اجزای جامعه، ارزشهای اسلامی را رعایت میکنند و ما میخواهیم از یک الگوی جامع اسلامی در عرصۀ اقتصاد صحبت کنیم که ساحتهای مختلف زندگی اقتصادی را مبتنی بر اندیشههای اسلامی ساماندهی کند.
در مقابل گاهی نظام حاکم بر جامعه، نظام اسلامی نیست؛ در این شرایط ما فقط میخواهیم بهصورت مستقل از سایر اجزای اقتصاد اسلامی، دنبال نظام بانکداریای باشیم که فقط شبهۀ ربوی بودن نداشته باشد.
متأسفانه علیرغم تأکید شهید صدر، پس از انقلاب به این نکته توجه نشده و صرفاً بحث بانکداری بدون ربا که برای جوامع غیراسلامی بوده مدنظر قرار گرفته است.
بانکداری در نظام سرمایهداری برای اینکه بتواند وظیفۀ عینی خود را برای تأمین مالی اقتصاد انجام دهد از گزاره مکتبی «انسانها فقط برای کسب سود فعالیت میکنند» استفاده، و برای تجمیع وجوه و اختصاص آن به نیازهای مختلف، سودی را بهعنوان بهرۀ پول پرداخت میکند. بانک سرمایهداری با این کار وجوه پراکندهای که بهخودیخود کاری از آن در عرصه تولید ساخته نیست، جمع میکند و آن را به سرمایه تبدیل میکند. درنتیجه آن بانک صاحب قدرت میشود و میتواند در اقتصاد تأثیرگذار باشد و پولها را بهنحوی که صلاح میبیند تخصیص دهد.
شهید صدر میگوید در مقابل این وظیفۀ مکتبی بانک در نظام سرمایهداری، اولین کاری که باید در بانکداری اسلامی اتفاق بیفتد این است که یک بانک دولتی شکل بگیرد که بتواند تمام این وجوه را در اختیار بگیرد و اجازه ندهد که این دولت اقتصادی که ناشی از تجمیع وجوه است، مورد سوءاستفاده فعالان بخش خصوصی قرار گیرد که بخواهند در راستای نظام سرمایهداری از این پولها استفاده کنند.
وقتی این پولها در قالب بانکی تحت اشراف و نظارت حکومت صالح اسلامی قرار گرفت، این حکومت بهخاطر ویژگیهای ذاتی خود سعی میکند از این قدرت در جهت مصالح و منافع عمومی مسلمین استفاده کند.
شهید صدر بازار پول مبتنی بر نگاه اسلامی را با نرخ بهره صفر و با اتکا به قرضالحسنه طراحی میکند و بازار سرمایه اسلامی را مبتنی بر فعالیتهای واقعی و پروژههای عینی با سود یا زیان مشخص و توزیع آن سود یا زیان بین دارندگان وجوه طراحی میکند.
🔻 دکتر تاراس چرنینکو (اقتصاددان و اسلامشناس روس)
اگر مشتریای بدون سابقه کاری برای گرفتن وام به بانک معمولی مراجعه کند، تنها مسئله مهم بانک این است که آیا میتواند رهن آن را بگیرد یا خیر؛ اگر رهن آن را گرفتند دیگر خیلی مهم نیست که تجارت مشتری چقدر موفق شود؛ اگر موفق نشود سود بانک ربایی بیشتر میشود.
اما بانک اسلامی شریک زیان احتمالی مشتری خود هم هست؛ اگر مشتریانش سودی نداشته باشند، بانک هم نمیتواند سودده باشد؛ بنابراین خیلی با دقت بررسی میکنند؛ بهنفع خود بانک اسلامی است که مشتری او موفق شود و تجارت مشتری ارتقا پیدا کند و توسعه یابد.
نکته مهم اینکه بانک اسلامی بهآسانی وام نمیدهد؛ اما اگر قرار شود که مشتری وام بگیرد، تا آخر عمر برده اقتصادی این بانک نمیشود. هیئت مدیران و متخصصان بانک قبل از آنکه تصمیم نهایی بگیرند که فلان وام به فلان مشتری داده شود، خیلی دقیق این پروژه را بررسی میکنند. این نوع بانکداری مدلی از جامعه اسلامی است که همه باید به هم کمک کنند.
بانکداری ربایی میتواند به بحران اقتصادی کشور منجر شود؛ امروز حتی بعضی کشورهای سرمایهداری، قوانینی را برای محدودیت کار رباخواران وضع کردهاند تا به مردم زیاد ظلم نکنند. بنابراین حتی با سود و بهره نیم یا پنج درصد که در بعضی کشورهای بهاصطلاح متمدن و پیشرفته میبینیم، میتواند به خراب شدن اقتصاد ملیشان منجر شود.
در بعضی کشورهای غربی بیش از نصف شهروندان تا حدود پنجاه هزار دلار وام دارند؛ اینان اقساط بچهها، نوادگان وارث وام پدران و اجدادشان میشوند؛ وامِ درسشان را میپردازند، وامِ املاکشان را میپردازند. با این سیستم یک میلیونر اگر بیکار شود یا بحران اقتصادی مانند سال ۲۰۰۸ میلادی ایالاتمتحده اتفاق بیفتد، در روز آینده بلافاصله فقیر و ندار میشود.
اگر به جلد دوم اقتصادنا توجه فرمایید برتری اقتصاد اسلامی را خیلی زیبا توصیف میکند، توضیح میدهد و از تجربههای مختلف مقایسه میکند. من توصیه میکنم که همه، این کتاب را کامل بخوانند.
🔗 گزارش کامل این نشست را اینجا بخوانید
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔴🔴تراریخته....
🌽🥕🍅🍓🌶🥔🧬💉🧪
کانال سبک زندگی طیب
https://eitaa.com/joinchat/2627469312Ce79e470920
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مافیای پزشکی می خواهد مردم مریض باشند.
👤 دکتر مجید حسینی
📺 شبکه یک سیما، برنامه «کلید اینجاست» (ویژه برنامه های ثریا)
https://eitaa.com/joinchat/2627469312Ce79e470920
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🛑مردم انگلستان خواهان دستگیری بیل گیتس شدند
افزایش تعداد فوتیها بعد از تزریق واکسن در انگلستان موجب خشم و بیاعتمادی مردم به واکسنهای بنیاد بیل گیتس شده
https://eitaa.com/joinchat/2627469312Ce79e470920
بیدارباش سلامتی - موبایل.pdf
319.5K
✅ سلامتی را #خواب ببینید!
🔸 اگر میخواهید خوابنما نشوید در حد یک چُرت کوتاه وقت بگذارید تا مثل یک خواب شیرین در سلامتی غلت بزنید!
[مقالۀ کوتاهی درباره چگونگی و ساعات خواب]
https://eitaa.com/joinchat/2627469312Ce79e470920ح
💢 ملت مستقل
♦️ امام خمینی(ره):
ملتی که بخواهد خودش روی پای خودش باشد، آزاد باشد، مستقل باشد، این ملت باید مهیا باشد برای اینکه بعد از پیروزی آن گرفتاریهایی که برای هر انقلابی حاصل میشود تحمل کند. هیچ انقلابی نمیشود مگر اینکه دنبالش گرفتاریها هست.
مورخ: ۳ اردیبهشت ۱۳۶۰
#ترجمه_عربی: فیجب ان یکون الشعب- الذی یرید الاعتماد علی نفسه ویرید الحریه والاستقلال- مستعداً، حتی یتحمل المصاعب التی تحدث بعد کل ثوره، فلا تحدث ثوره بدون ان یکون وراءها مصاعب ومتاعب. ۱۸ جمادی الثانیه
#ترجمه_انگلیسی
A nation that wishes to stand up on its own strength and stay free and independent has to be geared up to ensure that after victory it is not afflicted with the same problems that were faced by all other revolutions. No revolution can expect to be free from post-victory issues to deal with. April ۲۳, ۱۹۸۱
#نشر_حداکثری✌️
@sahifeh_noor
📩هم اکنون تیتر سایت امام خمینی
💎 این سید، خیلی ناب است
🔹مراودات جلال آل احمد و امام خمینی (ره)
⬇️ بخوانید:
🌐 http://emam.com/posts/view/22350
✅@EMAM_COM
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
📩هم اکنون تیتر سایت امام خمینی 💎 این سید، خیلی ناب است 🔹مراودات جلال آل احمد و امام خمینی (ره) ⬇️
[In reply to کانال امام خمینی (ره)]
💎 این سید، خیلی ناب است
🔹مراودات جلال آل احمد و امام خمینی (ره)
📆 حیات چهل و شش ساله #جلال_آل_احمد، نویسنده، پژوهشگر و داستاننویس سیاسیِ معاصر، نموداری از یک ظهور نمادین #روشنفکری مستقلِ دهه چهل ایران است. روشنفکرانی که با همه عقبه #تجددخواهی، دینانتقادی و فعالیت رادیکال سیاسی، دیدگاهها و عقاید خود را با عرضه به جامعه مسلمان ایرانی متحول کردند و با برچیدن حجاب خودباخته و نفسانیت خودبنیاد انتلکتوئلی دهه، دریافتند که هنوز در جامعهای خداباور، شریعتباور و اصیل زیست میکنند. «تولد دیگرِ» آل احمد، واپسین عکس از آلبوم خاطرات او را، تصویر مردی قرار میداد که از حزب توده، و بعد شریعتستیزی، به نظریه اتحاد روشنفکران و روحانیت و یک حیات معنویِ ایرانی رسیده است.
📌 گرایش آل احمد به مذهب، که توامان شد با انتقاد از روند روشنفکری و غربزدگی در ایران، به هیچ وجه به مذاق روشنفکران و نویسندگان همعصر او خوش نیامد. در همین رابطه، #غلامحسین_ساعدی، روشنفکر و داستاننویسی که از هیچ اقدامی در نفی و اعتراض به نهضت امام خمینی (ره) دریغ نداشت، صریحا یکی از علل اختلاف عمیق خود با آل احمد را گرایش او به مذهب میداند. او میگوید: «اختلاف فکر من با آل احمد سر خیلی چیزها بود. یکی اینکه من آن برداشت مذهبی که آل احمد میگفت این [مذهبگرایی] وسیله است، یعنی یک جبه یا قبایی است که دوخته میشود و میشود زیر آن هم مبارزه کرد، من این را قبول نداشتم.»
🔻 برای خواندن متن کامل به سایت جامع امامخمینی (ره) مراجعه کنید مراجعه کنید👇
🌐 http://emam.com/posts/view/22350
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️⭕️مصایب مشترک دو ملت ایران و افغانستان...
استاد رحیم پور ازغدی
@Ostad_Rahimpour_Azghadi
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶🔶آتش اختلافات مذهبی در افغانستان....
🔻از دعوای دو گروه شیعه، تا تکفیر طالبان توسط داعشی ها!
استاد رحیم پور ازغدی
@Ostad_Rahimpour_Azghadi
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رئیس پیشین حزب برگزیت انگلیس:
📍نه تنها انگلیس بلکه دیگر هیچ کشوری نمیتواند برای همکاری در مداخله نظامی در دیگر کشورها به آمریکا اعتماد کند!
☑️ @Kavoshplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تونی بلر:
📍رقبای ما اینگونه احساس میکنند که دوران ما به پایان رسیده...!
☑️ @Kavoshplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | خاطره رهبر انقلاب از دوران جوانی سرلشکر فیروزآبادی و تذکر بجایی که وی در یکی از جلسات تفسیر قرآن مشهد در سالهای قبل از انقلاب داد.
🗒 دیدار دانشجویان سال۱۳۹۴
💻 @Khamenei_ir
🏴پیام تسلیت رهبر انقلاب به آقای حسن رحیمپور ازغدی در پی درگذشت آقای حاج حیدر رحیمپور
🔰بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔻جناب آقای حسن رحیمپور ازغدی، دانشمند متفکر، دام بقائه
🔹️درگذشت پدر گرامی آن جناب، مرحوم آقای حاج حیدر آقارحیمپور رحمةالله علیه را به شما و والدهی گرامی و دیگر بازماندگان محترم و همه دوستان و همفکران آن مرحوم تسلیت عرض میکنم.
🔸️سالهای متمادی تلاش صادقانهی برخاسته از غیرت دینی و انگیزهی تحقق احکام و معارف اسلامی، نمایشگر بخش مهم زندگی آن مرحوم است و این موجب رضا و رحمت الهی و علو درجات اخروی ایشان خواهد بود انشاءالله.
🔹️دوام توفیقات جنابعالی را از خداوند مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۰/۰۶/۱۹
🔰 #تحلیل_و_تبیین | توبه روشنفکرانه
👈🏼 چرا زندگی پر فراز و نشیب جلال آلاحمد یک مسیر رو به تکامل بود؟
🗒 همزمان با سالروز درگذشت جلال آلاحمد پایگاه KHEMANEI.IR در گزارشی تحلیلی به بررسی شخصیت وی پرداخته است.
🔻 رهبر انقلاب درباره شخصیت جلال عقیده دارند: «... روزی تودهای بود. روزی ضد تودهای بود و روزی هم نه این بود و [نه] آن. بخش مهمی از شخصیت جلال و جلالت قدر او همین عبور از گردنهها و فرازونشیبها و متوقّف نماندن او در هیچکدام از آنها بود. کاش چند صباح دیگر هم میماند و قلههای بلندتر را هم تجربه میکرد.»
▫️در ادامهی همان یادداشت هویت و ماهیت سیر زندگی مرحوم آلاحمد را چنین تشریح میکنند: «در نظر من، آلاحمد، شاخصهی یک جریان در محیط تفکر اجتماعی ایران است... در یک کلمه میشود آن را توبهی روشنفکری نامید. با همهی بار مفهوم مذهبی و اسلامی که در کلمه توبه هست.»
▫️در چنین نگاهی، میتوان شاخصهی اصلی شخصیتهایی مانند جلال و جریانهای شبیه به آن را جریان توبه و یا بهعبارت لغویاش جریان بازگشت دانست. اگر سخن از بازگشت کنیم، سوال بعدی این خواهد بود که بازگشت از کدام مسیر؟ بازگشت از مسیر قهر با سنتهای فکری و فرهنگی خودی!
▫️مهمترین دلیل نگاه منفی جامعهی روشنفکری داخلی به جلال هم بهدلیل همین مسائل بود. روشنفکر دست به قلمی که به تعبیر حضرت آیتالله خامنهای در روزگاری که او را شناختند، نهتنها ضد مذهب نبود، بلکه گرایش به مذهب داشت…
🔍 ادامه این گزارش را در آدرس khl.ink/FlKu3 بخوانید
🔶 هسته بینالملل ناحیه بسیج دانشجویی استان هرمزگان برگزار میکند:
✅ دوره آشنایی مقدماتی با هفت کشور منطقه (سفیران انقلاب اسلامی)
⏰ مدت دوره از ۲۰ شهریور ۱۴۰۰، لغایت ۲۶ شهریور ۱۴۰۰
1⃣ شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰، #عراق 🇮🇶
2⃣ یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰، #پاکستان 🇵🇰
3⃣ دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰، #سوریه 🇸🇾
4⃣ سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰، #افغانستان 🇦🇫
5⃣ چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰، #لبنان 🇱🇧
6⃣ پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰، #هندوستان 🇮🇳
7⃣ جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰، #فلسطین 🇵🇸
🇮🇶 شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰، کشور #عراق،
صبح ۱۰ تا ۱۲، بعد ازظهر ۱۴ تا ۱۶
👤مدرس: محمد امین سواری
🔻لینک شرکت در نشست:
🔗
https://online.lmskaran.com/ch/1275-11544
#هسته_بینالملل_ناحیه_بسیج_دانشجویی_استان_هرمزگان
#هسته_مرکزی_بینالملل_بسیج_دانشجویی
@iccbso
0022 dar bazme khalife.mp3
1.87M
🔊 اشعار تکاندهنده امام هادی(ع) در مهمانی خلیفه عباسی؛ کتاب صوتی داستان راستان/ گوینده: سید جواد هاشمی
✅ کتابهای صوتی شهید مطهری را میتوانید در اپلیکیشن استاد مطهری بشنوید. دریافت اپلیکیشن:
motahari.ir/app
🔴 هماکنون جشنواره ملی ندای فطرت در اپلیکیشن در جریان است (اپ را باید به روز رسانی کنید)
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir