eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
9.1هزار ویدیو
582 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا در نشست صحبت صدر۶ با موضوع «بانکداری اسلامی از منظر شهید صدر» بیان شد: 🔻دکتر علی سعیدی (عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه قم) نکته موردنظر شهید صدر در بانکداری تمایز خیلی پررنگ بین «بانکداری اسلامی» و «بانکداری بدون ربا» است. شهید صدر بحث درباره بانکداری را با تقسیم جامعه به جامعه‌ای با حکومت اسلامی و غیراسلامی شروع می‌کند. گاهی در جامعه‌ای اسلامی قرار داریم که در آن بخش‌های مختلف حکومت و اجزای جامعه، ارزش‌های اسلامی را رعایت می‌کنند و ما می‌خواهیم از یک الگوی جامع اسلامی در عرصۀ اقتصاد صحبت کنیم که ساحت‌های مختلف زندگی اقتصادی را مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی ساماندهی کند. در مقابل گاهی نظام حاکم بر جامعه، نظام اسلامی نیست؛ در این شرایط ما فقط می‌خواهیم به‌صورت مستقل از سایر اجزای اقتصاد اسلامی، دنبال نظام بانکداری‌ای باشیم که فقط شبهۀ ربوی بودن نداشته باشد. متأسفانه علیرغم تأکید شهید صدر، پس از انقلاب به این نکته توجه نشده و صرفاً بحث بانکداری بدون ربا که برای جوامع غیراسلامی بوده مدنظر قرار گرفته است. بانکداری در نظام سرمایه‌داری برای اینکه بتواند وظیفۀ عینی خود را برای تأمین مالی اقتصاد انجام دهد از گزاره مکتبی «انسان‌ها فقط برای کسب سود فعالیت می‌کنند» استفاده، و برای تجمیع وجوه و اختصاص آن به نیازهای مختلف، سودی را به‌عنوان بهرۀ پول پرداخت می‌کند. بانک سرمایه‌داری با این کار وجوه پراکنده‌ای که به‌خودی‌خود کاری از آن در عرصه تولید ساخته نیست، جمع می‌کند و آن را به سرمایه تبدیل می‌کند. درنتیجه آن بانک صاحب قدرت می‌شود و می‌تواند در اقتصاد تأثیرگذار باشد و پول‌ها را به‌نحوی که صلاح می‌بیند تخصیص دهد. شهید صدر می‌گوید در مقابل این وظیفۀ مکتبی بانک در نظام سرمایه‌داری، اولین کاری که باید در بانکداری اسلامی اتفاق بیفتد این است که یک بانک دولتی شکل بگیرد که بتواند تمام این وجوه را در اختیار بگیرد و اجازه ندهد که این دولت اقتصادی که ناشی از تجمیع وجوه است، مورد سوءاستفاده فعالان بخش خصوصی قرار گیرد که بخواهند در راستای نظام سرمایه‌داری از این پول‌ها استفاده کنند. وقتی این پول‌ها در قالب بانکی تحت اشراف و نظارت حکومت صالح اسلامی قرار گرفت، این حکومت به‌خاطر ویژگی‌های ذاتی خود سعی می‌کند از این قدرت در جهت مصالح و منافع عمومی مسلمین استفاده کند. شهید صدر بازار پول مبتنی بر نگاه اسلامی را با نرخ بهره صفر و با اتکا به قرض‌الحسنه طراحی می‌کند و بازار سرمایه اسلامی را مبتنی بر فعالیت‌های واقعی و پروژه‌های عینی با سود یا زیان مشخص و توزیع آن سود یا زیان بین دارندگان وجوه طراحی می‌کند. 🔻 دکتر تاراس چرنینکو (اقتصاددان و اسلام‌شناس روس) اگر مشتری‌ای بدون سابقه کاری برای گرفتن وام به بانک معمولی مراجعه کند، تنها مسئله مهم بانک این است که آیا می‌تواند رهن آن را بگیرد یا خیر؛ اگر رهن آن را گرفتند دیگر خیلی مهم نیست که تجارت مشتری چقدر موفق شود؛ اگر موفق نشود سود بانک ربایی بیشتر می‌شود. اما بانک اسلامی شریک زیان احتمالی مشتری خود هم هست؛ اگر مشتریانش سودی نداشته باشند، بانک هم نمی‌تواند سودده باشد؛ بنابراین خیلی با دقت بررسی می‌کنند؛ به‌نفع خود بانک اسلامی است که مشتری او موفق شود و تجارت مشتری ارتقا پیدا کند و توسعه یابد. نکته مهم اینکه بانک اسلامی به‌آسانی وام نمی‌دهد؛ اما اگر قرار شود که مشتری وام بگیرد، تا آخر عمر برده اقتصادی این بانک نمی‌شود. هیئت مدیران و متخصصان بانک قبل از آنکه تصمیم نهایی بگیرند که فلان وام به فلان مشتری داده شود، خیلی دقیق این پروژه را بررسی می‌کنند. این نوع بانکداری مدلی از جامعه اسلامی است که همه باید به هم کمک کنند. بانکداری ربایی می‌تواند به بحران اقتصادی کشور منجر شود؛ امروز حتی بعضی کشورهای سرمایه‌داری، قوانینی را برای محدودیت کار رباخواران وضع کرده‌اند تا به مردم زیاد ظلم نکنند. بنابراین حتی با سود و بهره نیم یا پنج درصد که در بعضی کشورهای به‌اصطلاح متمدن و پیشرفته می‌بینیم، می‌تواند به خراب شدن اقتصاد ملی‌شان منجر شود. در بعضی کشورهای غربی بیش از نصف شهروندان تا حدود پنجاه هزار دلار وام دارند؛ اینان اقساط بچه‌ها، نوادگان وارث وام پدران و اجدادشان می‌شوند؛ وامِ درسشان را می‌پردازند، وامِ املاکشان را می‌پردازند. با این سیستم یک میلیونر اگر بیکار شود یا بحران اقتصادی مانند سال ۲۰۰۸ میلادی ایالات‌متحده اتفاق بیفتد، در روز آینده بلافاصله فقیر و ندار می‌شود. اگر به جلد دوم اقتصادنا توجه فرمایید برتری اقتصاد اسلامی را خیلی زیبا توصیف می‌کند، توضیح می‌دهد و از تجربه‌های مختلف مقایسه می‌کند. من توصیه می‌کنم که همه، این کتاب را کامل بخوانند. 🔗 گزارش کامل این نشست را اینجا بخوانید 🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مافیای پزشکی می خواهد مردم مریض باشند. 👤 دکتر مجید حسینی 📺 شبکه یک سیما، برنامه «کلید اینجاست» (ویژه برنامه های ثریا) https://eitaa.com/joinchat/2627469312Ce79e470920
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🛑مردم انگلستان خواهان دستگیری بیل گیتس شدند افزایش تعداد فوتی‌ها بعد از تزریق واکسن در انگلستان موجب خشم و بی‌اعتمادی مردم به واکسن‌های بنیاد بیل گیتس شده https://eitaa.com/joinchat/2627469312Ce79e470920
بیدارباش سلامتی - موبایل.pdf
319.5K
✅ سلامتی را ببینید! 🔸 اگر می‌خواهید خواب‌نما نشوید در حد یک چُرت کوتاه وقت بگذارید تا مثل یک خواب شیرین در سلامتی غلت بزنید! [مقالۀ کوتاهی درباره چگونگی و ساعات خواب] https://eitaa.com/joinchat/2627469312Ce79e470920ح
💢 ملت مستقل ♦️ امام خمینی(ره): ملتی که بخواهد خودش روی پای خودش باشد، آزاد باشد، مستقل باشد، این ملت باید مهیا باشد برای اینکه بعد از پیروزی آن گرفتاریهایی که برای هر انقلابی حاصل می‌شود تحمل کند. هیچ انقلابی نمی‌شود مگر اینکه دنبالش گرفتاریها هست. مورخ: ۳ اردیبهشت ۱۳۶۰ : فیجب ان یکون الشعب- الذی یرید الاعتماد علی نفسه ویرید الحریه والاستقلال- مستعداً، حتی یتحمل المصاعب التی تحدث بعد کل ثوره، فلا تحدث ثوره بدون ان یکون وراءها مصاعب ومتاعب. ۱۸ جمادی الثانیه A nation that wishes to stand up on its own strength and stay free and independent has to be geared up to ensure that after victory it is not afflicted with the same problems that were faced by all other revolutions. No revolution can expect to be free from post-victory issues to deal with. April ۲۳, ۱۹۸۱ ✌️ @sahifeh_noor
📩هم اکنون تیتر سایت امام خمینی 💎 این سید، خیلی ناب است 🔹مراودات جلال آل احمد و امام خمینی (ره) ⬇️ بخوانید: 🌐 http://emam.com/posts/view/22350@EMAM_COM
[In reply to کانال امام خمینی (ره)] 💎 این سید، خیلی ناب است 🔹مراودات جلال آل احمد و امام خمینی (ره) 📆 حیات چهل و شش ساله ، نویسنده، پژوهشگر و داستان‌نویس سیاسیِ معاصر، نموداری از یک ظهور نمادین مستقلِ دهه‌ چهل ایران است. روشنفکرانی که با همه عقبه ، دین‌انتقادی و فعالیت رادیکال سیاسی، دیدگاه‌ها و عقاید خود را با عرضه به جامعه مسلمان ایرانی متحول کردند و با برچیدن حجاب خودباخته و نفسانیت خودبنیاد انتلکتوئلی دهه، دریافتند که هنوز در جامعه‌ای خداباور، شریعت‌باور و اصیل زیست می‌کنند. «تولد دیگرِ» آل احمد، واپسین عکس از آلبوم خاطرات او را، تصویر مردی قرار می‌داد که از حزب توده، و بعد شریعت‌ستیزی، به نظریه اتحاد روشنفکران و روحانیت و یک حیات معنویِ ایرانی رسیده است. 📌 گرایش آل احمد به مذهب، که توامان شد با انتقاد از روند روشنفکری و غربزدگی در ایران، به‌ هیچ وجه به مذاق روشنفکران و نویسندگان هم‌عصر او خوش نیامد. در همین رابطه، ، روشنفکر و داستان‌نویسی که از هیچ اقدامی در نفی و اعتراض به نهضت امام خمینی (ره) دریغ نداشت، صریحا یکی از علل اختلاف عمیق خود با آل احمد را گرایش او به مذهب می‌داند. او می‌گوید: «اختلاف فکر من با آل احمد سر خیلی چیزها بود. یکی اینکه من آن برداشت مذهبی که آل احمد می‌گفت این [مذهب‌گرایی] وسیله است، یعنی یک جبه یا قبایی است که دوخته می‌شود و می‌شود زیر آن هم مبارزه کرد، من این را قبول نداشتم.» 🔻 برای خواندن متن کامل به سایت جامع امام‌خمینی (ره) مراجعه کنید مراجعه کنید👇 🌐 http://emam.com/posts/view/22350
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶🔶آتش اختلافات مذهبی در افغانستان.... 🔻از دعوای دو گروه شیعه، تا تکفیر طالبان توسط داعشی ها! استاد رحیم پور ازغدی @Ostad_Rahimpour_Azghadi @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رئیس پیشین حزب برگزیت انگلیس: 📍نه تنها انگلیس بلکه دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند برای همکاری در مداخله نظامی در دیگر کشورها به آمریکا اعتماد کند! ☑️ @Kavoshplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تونی بلر: 📍رقبای ما اینگونه احساس می‌کنند که دوران ما به پایان رسیده...! ☑️ @Kavoshplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | خاطره رهبر انقلاب از دوران جوانی سرلشکر فیروزآبادی و تذکر بجایی که وی در یکی از جلسات تفسیر قرآن مشهد در سالهای قبل از انقلاب داد. 🗒 دیدار دانشجویان سال۱۳۹۴ 💻 @Khamenei_ir
🏴پیام تسلیت رهبر انقلاب به آقای حسن رحیم‌پور ازغدی در پی درگذشت آقای حاج حیدر رحیم‌پور 🔰بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔻جناب آقای حسن رحیم‌پور ازغدی، دانشمند متفکر، دام بقائه 🔹️درگذشت پدر گرامی آن جناب، مرحوم آقای حاج حیدر آقارحیم‌پور رحمةالله علیه را به شما و والده‌ی گرامی و دیگر بازماندگان محترم و همه دوستان و همفکران آن مرحوم تسلیت عرض میکنم. 🔸️سالهای متمادی تلاش صادقانه‌ی برخاسته از غیرت دینی و انگیزه‌ی تحقق احکام و معارف اسلامی، نمایشگر بخش مهم زندگی آن مرحوم است و این موجب رضا و رحمت الهی و علو درجات اخروی ایشان خواهد بود ان‌شاءالله. 🔹️دوام توفیقات جنابعالی را از خداوند مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
🔰 | توبه روشنفکرانه 👈🏼 چرا زندگی پر فراز و نشیب جلال آل‌احمد یک مسیر رو به تکامل بود؟ 🗒 همزمان با سالروز درگذشت جلال آل‌احمد پایگاه KHEMANEI.IR در گزارشی تحلیلی به بررسی شخصیت وی پرداخته است. 🔻 رهبر انقلاب درباره شخصیت جلال عقیده دارند: «... روزی توده‌ای بود. روزی ضد توده‌ای بود و روزی هم نه این بود و [نه] آن. بخش مهمی از شخصیت جلال و جلالت قدر او همین عبور از گردنه‌ها و فرازونشیب‌ها و متوقّف نماندن او در هیچ‌کدام از آن‌ها بود. کاش چند صباح دیگر هم می‌ماند و قله‌های بلندتر را هم تجربه می‌کرد.» ▫️در ادامه‌ی همان یادداشت هویت و ماهیت سیر زندگی مرحوم آل‌احمد را چنین تشریح می‌کنند: «در نظر من، آل‌احمد، شاخصه‌ی یک جریان در محیط تفکر اجتماعی ایران است... در یک کلمه می‌شود آن را توبه‌ی روشن‌فکری نامید. با همه‌ی بار مفهوم مذهبی و اسلامی که در کلمه توبه هست.» ▫️در چنین نگاهی، می‌توان شاخصه‌ی اصلی شخصیت‌هایی مانند جلال و جریان‌های شبیه به آن را جریان توبه و یا به‌عبارت لغوی‌اش جریان بازگشت دانست. اگر سخن از بازگشت کنیم، سوال بعدی این خواهد بود که بازگشت از کدام مسیر؟ بازگشت از مسیر قهر با سنت‌های فکری و فرهنگی خودی! ▫️مهم‌ترین دلیل نگاه منفی جامعه‌ی روشن‌فکری داخلی به جلال هم به‌دلیل همین مسائل بود. روشن‌فکر دست به قلمی که به تعبیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در روزگاری که او را شناختند، نه‌تنها ضد مذهب نبود، بلکه گرایش به مذهب داشت… 🔍 ادامه این گزارش را در آدرس khl.ink/FlKu3 بخوانید
🔶 هسته بین‌الملل ناحیه بسیج دانشجویی استان هرمزگان برگزار می‌کند: ✅ دوره آشنایی مقدماتی با هفت کشور منطقه (سفیران انقلاب اسلامی) ⏰ مدت دوره از ۲۰ شهریور ۱۴۰۰، لغایت ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ 1⃣ شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰، 🇮🇶 2⃣ یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰، 🇵🇰 3⃣ دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰، 🇸🇾 4⃣ سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰، 🇦🇫 5⃣ چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰، 🇱🇧 6⃣ پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰، 🇮🇳 7⃣ جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰، 🇵🇸 🇮🇶 شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰، کشور ، صبح ۱۰ تا ۱۲، بعد ازظهر ۱۴ تا ۱۶ 👤مدرس: محمد امین سواری 🔻لینک شرکت در نشست: 🔗 https://online.lmskaran.com/ch/1275-11544 @iccbso
0022 dar bazme khalife.mp3
1.87M
🔊 اشعار تکان‌دهنده امام هادی(ع) در مهمانی خلیفه عباسی؛ کتاب صوتی داستان راستان/ گوینده: سید جواد هاشمی ✅ کتابهای صوتی شهید مطهری را می‌توانید در اپلیکیشن‌ استاد مطهری بشنوید. دریافت اپلیکیشن: motahari.ir/app 🔴 هم‌اکنون جشنواره ملی ندای فطرت در اپلیکیشن در جریان‌ است (اپ را باید به روز رسانی‌ کنید) ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
📩هم اکنون تیتر سایت امام خمینی 🔴 پای‌مرد صادق 🔸مرحوم طالقانی از نگاه امام خمینی به بیان آیت‌الله مهدوی کنی ⬇️ بخوانید: 🌐 http://emam.com/posts/view/27989@EMAM_COM
[In reply to کانال امام خمینی (ره)] 💎 پای‌مرد صادق 🔸مرحوم طالقانی از نگاه به بیان آیت‌الله 💠 امام در ابتدا فرمودند ایشان از بودند. این کلمه رجال در مقابل نساء نیست که یعنی مرد است نه زن؛ رجال در اینجا یعنی آنها که مردانگی دارند، پایمرد و استوارند. ▪️ این رجولیّت در مقام مبارزه با دشمن و هواهای نفسانی، و پایمردی و عقب‌نشینی نکردن و به راه ادامه دادن است. سپس امام فرمودند مرحوم طالقانی از شخصیت‌هایی است که در تمام عمرش از جوانی تا دم مرگ، تلاش می‌کرد و از زندانی به زندان و از تبعیدی به تبعیدگاه دیگر در تلاش برای تحقیق و تحقق آرمان‌های اسلامی بود. آرمان‌هایی که از سن جوانی به دنبال آن‌ها بود... 🔻 برای خواندن متن کامل به سایت جامع امام‌خمینی (ره) مراجعه کنید👇 🌐 http://emam.com/posts/view/27989
🟢 تفاوت منطق امام حسین(ع) با منطق سیاسیون و احزاب سیاسی کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
◾️ مسئولیت بزرگ رهبران مذهبی درباره قیام حسینی 🔹 امام حسین(ع) به واسطه شخصیت عالی‏قدرش به واسطه شهادت قهرمانانه‏اش مالک قلبها و احساسات صدها میلیون انسان است. 🔹 اگر کسانی که بر این مخزن عظیم و گرانقدر احساسی و روحی گمارده شدند - یعنی رهبران مذهبی - بتوانند از این مخزن عظیم در جهت هم‌شکل کردن و هم‌رنگ کردن و هم‏احساس کردن روحها با روح عظیم حسینی بهره‌برداری صحیح کنند، جهان اصلاح خواهد شد. 🔹 راز بقای امام حسین(ع) این است که نهضتش از طرفی منطقی است، بُعد عقلی دارد و ... از طرف دیگر در عمق احساسات و عواطف راه یافته است. ائمه اطهار(ع) که به گریه بر امام حسین سخت توصیه کرده‌اند، حکیمانه‏ترین دستورها را داده‌اند. این گریه‌هاست که نهضت امام حسین(ع) را در اعماق جان مردم فرو می‌کند. 🔹تکرار می‌کنم: به شرط آنکه گروهی که بر این مخزن عظیم گمارده شده‌اند بدانند چگونه بهره‌برداری کنند. دل بسی خون به کف آورد ولی دیده بریخت الله الله که تلف کرد و که اندوخته بود؟ 📒 استاد مطهری، قیام و انقلاب مهدی (ع) و مقاله شهید، ص۱۰۲ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام و ایتا t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 عذرهای ناموجه ولی پرطرفدار در میان افرادی که در مقابل منکرها ساکت‌اند 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 چگونه می‌توان مالک دل‌ها و عقاید مردم شد؟ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ جان بولتون: 📍بايدن جز انتقاد کاری عليه ايران نمی‌کند/با مرحله خطرناکی از فعالیت‌های ایران مواجه‌ هستیم‌! 🆔 @Kavoshmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس آمریکایی: 📍اشتباه کردیم، با مذاکره با طالبان به آن‌ها بها دادیم و دولت و دیگر طرف ها را در افغانستان کنار زدیم! ☑️ @Kavoshplus