فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ توصیف دقیق سیاستهای نئولیبرالی در ۵ دقیقه
🎙 #شهریار_زرشناس:
💭 نئولیبرالیسم امروز مشکل ماست؛ شعار عدالت را به حاشیه رانده.
💭 مدیریت نئولیبرال فقر گسترده و فاصلهی طبقاتی ایجاد میکند؛ مدیریت متکبر غیر مسئولی که به مردم و دردهایشان بیاعتناست.
💭 وقتی مدیران نئولیبرال دولت، با آن وضع غیر کارشناسی، یکشبه قیمت بنزین را افزایش میدهند، بدنهی اجتماعی نسبت به نظام دلسرد میشوند؛ نظامی که قرار است ضامن آرمانگرایی انقلابی با افق تاریخ تازهای در این کشور باشد.
💭 نئولیبرالیسم چند مولفه مشخص دارد: در حوزهی اقتصاد، مقرراتزدایی؛ کاستن شدید از مسئولیت اجتماعیِ دولت، #خصوصی_سازی نئولیبرالی، طبقاتی کردن آموزش و پرورش، خودگردانی آموزش و پرورش، خودگردانی بیمارستانها... این سیاستها را کدام دولتها در ایران اجرا کردند؟
💭 مبانی نظری مقدمهی برنامه توسعه، نئولیبرالی نیست؟ قرار نیست کسی رسماً از #استثمار دفاع کند، اما نتایج سیاستهای نئولیبرالی دقیقا استثمار بیشتر مردم بوده...
🔺 برشی از برنامه #زاویه با حضور شهریار زرشناس و محمد قوچانی
@Mostazafin_TV
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
⭕️ توصیف دقیق سیاستهای نئولیبرالی در ۵ دقیقه 🎙 #شهریار_زرشناس: 💭 نئولیبرالیسم امروز مشکل ماست؛ شع
☢ لینک دانلود کامل مناظره شهریار زرشناس و محمد قوچانی در برنامه مجله تصویری زاویه با موضوع :
#نئوليبراليسم وحل مشکلات جامعه ایران
http://www.telewebion.com/episode/2220550
🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم کمتر دیده شده از سخنرانی سپهبد شهید #سلیمانی به زبان عربی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
هدایت شده از Aminikhaah🇱🇧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
💢نترسید و نترسیم و نترسانیم
▪️مؤمن اگرچه به خاطر عدم رعایت #بهداشت، جان خود را در معرض هلاکت قرار نمیدهد،
اما چون #مرگ را جدی گرفته، #از_مرگ_نمیترسد؛
پس میتواند بدترین #تهدید را هم به #فرصت بدل سازد.
📝#حاج_قاسم_سليمانى
من با تجربه این را میگویم که میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خود فرصتها نیست. اما شرط آن، این است که:
#نترسید؛
و #نترسیم؛
و #نترسانیم.
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دانشمند روس: کرونا سلاح بیولوژیک آمریکا علیه چین و ایران است
🔹ایگور نیکولین دانشمند و زیست شناس روس که قبلا در کمیته سلاح بیولوژیک روسیه فعالیت کرده, در مصاحبه با شبکه عربی روسیا الیوم گفت: ویروس کرونا, سلاح بیولوژیک آمریکاست که از آن برای کنار زدن دشمنان خود از جمله چین و ایران استفاده میکند.
🔹در شهرهای چین مانند همه شهرهای بزرگ جهان بازاری وجود دارد که در آن حیواناتی فروخته میشود و چینیها هزاران سال است که این غذاها را میخورند اما ویروس کرونا درطول همه آن سالها به انسان منتقل نشد و در 20 سال اخیر این چهارمین شیوع ویروس در چین است. این مسئله تصادفی نیست بلکه یک طرح است.
🔹در اطراف مرزهای چین 25 آزمایشگاه بیولوژیک آمریکایی فعالند. آمریکاییها برای جلوگیری از وقوع فجایع در کشورشان این آزمایشگاهها را به خارج از آمریکا منتقل کردند.
🔹این تصادفی نیست بلکه این ویروس به صورت انتخابی به کشورهایی که دشمن آمریکا به شمار میروند, منتقل میشود یعنی چین, ایران و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله ایتالیا, که شاهدیم تعداد مبتلایان به این ویروس در این کشورها بیشتر است.
✅دکتر مهدی مولائی آرائی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگاسلامی:
♈️«مسافرتهای کرونایی؛ در فرهنگ مدرن و فرهنگ ایرانی»
💠این روزها، شب و روزمان شده است کرونا. از رعایت نظافت در محیط حقیقی تا محتواهای راست و دروغ در فضای مجازی. کمتر کسی میتوانست پیشبینی و حتی تصور اینگونه زمانی را داشته باشد که مساجد تعطیل شود، صله ارحام و خریدهای نوروزی تبدیل به قرنطیه خانگی شود و جلسات اداری و رسمی حتی در سطح مجلس شورای اسلامی لغو شود. زندانیان هم به مرخصی زودهنگام و بلندمدت روند.
💠در این متن، به دنبال توصیف وضعیت کنونی نیستم که تقریبا همگان نسبت به آن آشنا هستند؛ مسئله اصلی من درباره «فرهنگ عمومی در ایام کرونایی» است و به چند مطلب به صورت خلاصه اشاره میکنم:
1⃣ ظهر روز پنجشنبه خبر تعطیلی مدرسهها و دانشگاهها تا پایان سال به صورت رسمی اعلام میشود و صبح جمعه خبری منتشر شد که مرزهای ورودی شمال کشور بسته شده است. بهراستی چرا باورمان نمیشود که نباید به مسافرت برویم؟ چرا به محض اعلام خبر تعطیلی، بار سفر میبندیم و راهی شمال میشویم؟
2⃣علل انجام این کار بسیار زیاد است اما یکی از علل اصلی آن، نداشتن مهارت گفتگو و گذراندن اوقات فراغت در محیط خانه و کنار اعضای خانواده است. وقتی تعطیلی اعلام میشود اولین سوالی که به ذهن اعضای خانواده میرسد این است: «چکار کنیم؟» از یکسو محیط فیزیکی خانهها در شهرهای به اصطلاح متمدن و پیشرفته به قدری کوچک شده که خانه تبدیل به یک خوابگاه شده است و از سوی دیگر در محیط فرهنگی اجتماعی خانواده هیچ مهارتی برای همنشینی و گفتگوی اعضای خانواده با یکدیگر وجود ندارد و زوجین تلاش میکنند به واسطهی یک متغیر دیگری به نام تغییر محیط، اوقات و زمان خود را بگذرانند حتی اگر صرفا در جاده و ماشین باشند! این در حالی است که در سنت ایرانی ما، بهترین اوقات فراغت، دورهمی اعضای خانواده و قصهگویی پدر و مادر و بزرگان خانواده بود. دنیای مدرن گرچه ادعا میکند دنیای گفتگو و پیشرفت است اما پایهایترین و اساسیترین گفتگوها را در بنیادیترین نهاد جامعه برکنده است و امروز در این دنیای به اصطلاح متجدد، مردم برای گفتگو با یکدیگر و درباره یکدیگر نیازمند آن هستند که عنصری دیگر وارد شود تا بتوانند درباره آن با یکدیگر صحبت کنند. جالبتر انکه برخی نظریات حوزه علوم اجتماعی تحت عنوان مثلثسازی در نظریه سامانههای عاطفی خانواده این رفتار را تئوریزه میکند.
3⃣ دوگانههای دنیای مدرن عینک و شابلون نگریستن ما را تغییر داده است. در مواجهه با یک مسئله داخلی و کاملا عینی و ملموس در عالم پزشکی و تجربی، باز هم دوگانه «مردمی- دولتی» بازتولید میشود. باز هم دو گانه «حکومتی- مردمی» رپرتاژ میشود. مشکل اصلی ما ان است که از عالَم و دنیای فرهنگی خود فاصله گرفتهایم و ادابازی دنیای غرب را برای خود بزک کرده و گمان میکنیم، تحلیلهای پیشرفتهای ارائه میکنیم. در فرهنگ اسلامی و دینی، اصل بر «اصالت الصحه» است. اصل بر «برائت و صداقت» است. چرا به محض اعلام خبرهای رسمی مبنی بر «مسافرت نروید»، ضد آن را عمل میکنیم و به خیال خود «حال مسئولین را میگیریم»، غافل از آنکه همان فردی که به خاطر مسافرت ما به زحمت میافتد اعم از نیروی راهور، رهداری، پزشک و پرستار و... همگی جزء مردم هستند و اصالتا اصالت دادن به دوگانه «مردمی- دولتی» باطل و نادرست است. باور کنیم همه ما سوار بر یک کشتی شدهایم و هر کس اعم از مسئول و غیرمسئول اگر خیانتی کند به همه آسیب میرسد و البته خیانت مسئول سنگینتر و تقاص آن سختتر خواهد بود.
4⃣این متن در پی آن نیست که تاثیر و نقش برخی رفتارهای نادرست حال و گذشته مسئولان در ایجاد عدم اعتماد برخی مردم به تصمیمات و سخنان مدیران بپردازد. اما الان زمانهی کنار هم ایستادن و اعتمادکردن به یکدیگر است بدان امید که با «تعاون و یاری یکدیگر» (تعاونوا علی البر و التقوی) از گسترش این ویروس جلوگیری کنیم و آنرا شکست دهیم.
@isca24
⭕️ حجتالاسلام عالی: اهل دعا بنبست نخواهند داشت/ اگر روزی ۵ بار آیتالکرسی بخوانید خودِ خدا حافظ شما است
🔻واقعاً آغوش خدا به روی کسانی که اهل دعا و توسل و استغفار و ذکرند باز است و بهترین وقت برای آرامش و دفع بلا همین موقع دعا است.
🔻در جوامع غیرایمانی شاید نکات بهداشتی و پزشکی را اینچنین ببینند، اما در جامعه ایمانی چون حفظ جان واجب هست، این نکته حجت شرعی میشود، لذا مراجع تقلید در این زمینه خودشان را مقلّد پزشکان میدانستند.
🔻خدا رحمت کند آقای بهجت را، ایشان میگفت مفاتیح داروخانه است. یعنی این ادعیه هر کدام ویتامینها و خاصیتهای مختلفی برای جایگاههای مختلف دارند. از جمله همین دعای هفتم صحیفه سجادیه که امام هادی علیهالسلام فرمودند ما در گرفتاریها و شدائد دعای «یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِه...» را میخوانیم.
🔻خدا رحمت کند آیتاللّه آسید احمد آقای خوانساری را که میگفت روزی پنج مرتبه آیتالکرسی را بخوانید. در روایت داریم که اگر کسی یکبار آیتالکرسی را بخواند یک صف از ملائکه محافظ او هستند و اگر دو بار بخواند دو صف، و سه بار بخواند سه صف، و چهار بار بخواند چهار صف، اما در پنجمین بار خداوند متعال به ملائکهاش میفرماید که دعوه، شما رهایش کنید، من محافظش هستم، لذا آیتاللّه آسید احمد آقای خوانساری میگفت که اگر پنج مرتبه آیتالکرسی را در روز بخوانید خود خدا محافظتان خواهد شد./تسنیم
http://eitaa.com/ettelaresani_crona
هدایت شده از محیا | سبک زندگی
♻️🔘💫کرونا ویروس
🔘🌀ویروس«کرونا» به عنوان عامل این بیماری به سیستم تنفسی حمله میکند و به تدریج این سیستم را از کار میاندازد و از علائم این بیماری میتوان به سرفه، تب شدید که به التهاب ریه و نارسایی کلیه منجر میشود، اشاره کرد ،اما تاکنون واکسنی برای جلوگیری از ابتلای به آن ساخته نشده است.
♻️💫🌀ویروس کرونا چیست؟
🔘🌀ویروسهای کرونا بخاطر تیغهای تاج مانند روی سطح آنها به این نام شناخته شدهاند و سه زیر گروه اصلی برای ویروسهای کورونا وجود دارد، با عنوانهای«آلفا، بتا، گاما» و یک گروه چهارم که به تازگی بوجود آمده، با عنوان«دلتا».
🔘ویروسهای کرونا برای اولین بار در اواسط دهه 60 شناسایی شدند.
♻️💫پنج ویروس کورونا که میتواند افراد را مبتلا کند، عبارتند از: ویروس کورونای آلفا 229E، NL63 و ویروس کرونای بتا OC43، HKU1 و SARS-CAV. ویروس کورونا میتواند به سندرم تنفسی حاد منجر شود.
🔘🌀ویروسهای کرونا ممکن است حیوانات را نیز مبتلا کند، اکثر این ویروسهای کرونا معمولا تنها یک گونه جانور را مبتلا میکنند ازجمله میمونها، گربههای هیمالیایی، سگهای راکون، گربهها، سگها و جوندگان.
♻️🔘چگونه مبتلا میشوید؟
🔘💫تاکنون درباره راههای شیوع ویروسهای انسانی کرونا مطالعات چندانی صورت نگرفته است، غیر از ویروس SARS. با این حال احتمال این وجود دارد که ویروسهای انسانی کرونا از یک فرد مبتلا به فردی دیگر، از طریق هوا بوسیله عطسه یا سرفه و تماس نزدیک فردی مانند لمس کردن یا دست دادن انتقال یابد.
💫این ویروسها ممکن است از طریق لمس اشیا یا سطوح آلوده و سپس تماس با دهان، بینی یا چشم نیز انتقال یابد.
🔘🌀در یک مورد، ویروس SARS از طریق مدفوع آلوده منتقل شد، به این صورت که این ویروس وارد هوا شده بود و افراد آن هوا را تنفس کرده و مبتلا شده بودند
https://eitaa.com/joinchat/2627469312Ce79e470920
هدایت شده از محیا | سبک زندگی
✅جدیدترین توصیه WHO
(سازمان بهداشت جهانی)برای پیشگیری از کرونا:
۱- ویروس کرونا از پوست سالم رد نمی شود و تا ده دقیقه روی پوست زنده است پس اگر دستکش ندارید نگران نباشید فقط نباید دست های خود را به بینی و دهان خود بزنید.
۲- ویروس کرونا در سطوح پارچه ای تا ۶ تا ۱۲ ساعت
و فلزی ۱۲ تا ۲۰ ساعت
و در سطح استیل تا ۲۰ روز زنده است.
۳- این ویروس تا ۶۰- درجه سانتیگراد زنده ولی در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد به بالا میمیرد، پس بهتر است شستشوها و نظافت ها را با آب گرم انجام داد.
۴- کرونا ویروس با آب گرم و مواد شوینده خانگی از بین میرود.
۵- لباس ها را زیر نور مستقیم خورشید یا روی شوفاژ ها خشک کنید.
۶- با آب گرم حمام کنید.
۷- به هیچ وجه آب سرد و غذای سرد نخورید، آب گرم (چای گرم ، قهوه گرم ، و دمنوشهای گرم) بنوشید.
۸- کلونی (محل تجمع) اصلی این ویروس در بینی است پس مرتب بینی تان را با آب گرم شستشو دهید.
۹- اگر به نوشیدنی گرم دسترسی ندارید آدامس بجوید تا گلویتان مرتب با آب دهانتان مرطوب و شستشو شود.
۱۰-محل زندگی و کارتان تهویه مناسب داشته باشد.
۱۱- در طول روز چندین مرتبه بمدت ۱۰-۱۵ ثانیه نفستان را نگهدارید و سپس بازدم انجام دهید، اگر سرفه پیدا کردید و یا تنگی نفس حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید. نگذارید به مشکل تنفسی دچار شوید و سپس به دکتر مراجعه کنید چون شاید دیر باشد.
۱۲- اگر به بیرون از خانه میروید(کارمند، کارگر، مغازه دار و...) هستید، اولا : فاصله ۱/۵متری از دیگران را مراعات کنید و دوم: بعلت اینکه این ویروس سنگین است (حدود۴۰۰-۵۰۰ نانومتر ) و به زمین می افتد پس کفش هایتان منبع مهم آلودگی است بهیچ وجه آنرا داخل خانه نیاورید .
۱۳- موقع عطسه کردن تا جائیکه امکان دارد از دیگران فاصله بگیرید و محکم با هر چیزی که در دسترس شما هست جلوی دهان و بینی خود را بگیرید و برای چند ثانیه ول نکنید تا تمام ترشحات جذب شود و پراکنده نشود.
۱۴- بعلت درشت بودن این ویروس هر ماسکی می تواند در محیط آلوده محفوظ کننده باشد(پارچه ای ، ویبریلی، با دستمال کاغذی و... ) بشرطی که خشک باشد یعنی باید ماسک ها را مرتبا عوض کرد.
۱۵- لزومی ندارد همه ی لباسهایی که میپوشیم را بشوریم بلکه روی شوفاژ یا نور مستقیم خورشید آنرا پاک می کند.
۱۶- پس از شستشوی دستها وقتی به جای آلوده نمیرویم دستهایمان را با کرم یا وازلین مرطوب کنیم تا به مرور زمان به اگزما دچار نشویم.
https://eitaa.com/joinchat/2627469312Ce79e470920
هدایت شده از کتابیتا
کشف.pdf
3.93M
📚عنوان : کشف الیقین فی فضائل امیرالمومنین
✍نویسنده : علامه حلی
📝مترجم : حمیدرضا آژیر
📖موضوع : امیرالمومنین (ع)
📄تعداد صفحات : ۲۹۱ صفحه
📆 به مناسبت سالروز ولادت حضرت امیرالمومنین (ع)
#امیرالمومنین
#کشف_الیقین
💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید :
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
هدایت شده از محیا | سبک زندگی
✅ #دومین بیانیه جمعی از اساتید و معتقدان به طب اسلامی ایرانی در مورد شیوع #ویروس_کرونا
بسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
💠 ملت غیور ایران
🔸 در این ایام که شاهد ابتلاء هموطنان خود به یک بیماری ویروسی وارداتی هستیم؛ لازم میدانیم نگاهی وسیعتر و دقیقتر به ابعاد پیدا و پنهان این ماجرا انداخته و با تحلیلی همه جانبه موجبات روشنگری اذهان عمومی را فراهم نماییم.
1️⃣ تمامی شواهد و قرائن حاکی از این است که دشمنان ملت ما و ایادی آنان در داخل کشور در حال بزرگنمایی این داستان هستند تا از یکسو با ایجاد جو رعب و وحشت آرامش جامعه را بر هم زده، تمامی مراکز و فعالیتهای علمی و مذهبی را به تعطیلی کشانند، و از سوی دیگر با قطع ارتباط ایران با سایر کشورها ضربات اقتصادی بیشتری بر ما وارد کنند. بدیهی است در چنین شرایطی مردم باید با حفظ آرامش خود اخبار را از مجاری مطمئن و صحیح دنبال کنند.
2️⃣ در مورد بیماری ویروسی منتشر شده در ایران ابهاماتی وجود دارد که شایسته است مسئولان وزارت بهداشت هر چه سریعتر بررسی و شفاف سازی کنند که:
🔹 اولاً؛ چرا درصد تلفات بیماری در ایران از سایر کشورها بیشتر است؟ (در سایر کشورها این آمار حدود ۲ درصد ولی در ایران حدود ۴ درصد میباشد. طبق آخرین آمار تعداد مبتلایان در ایران ۱۵۰۰ و فوت شدگان ۶۶ نفر بودهاند). آیا ویروسی که در ایران شایع شده متفاوت از نوع چینی است؟
🔹 ثانیاً؛ آمار ابتلاء به آنفلوانزا و مرگ و میر ناشی از آن در ماههای گذشته و سال قبل چقدر بوده است؟ اگر آنفلوانزا خطرناکتر و کشندهتر است، چرا الان مراکز علمی و مذهبی به این وسعت تعطیل میشود؟ و چرا آن موقع چنین اقدامی انجام نشده است؟ نکند ما هم تحت تاثیر موج رسانهای دشمن قرار گرفتهایم؟ آیا بین دعوت مردم به آرامش و تعطیلی بسیاری از فعالیتهای آنان تضادی وجود ندارد؟
🔹 ثالثاً؛ چرا از ظرفیتهای طب سنتی و تجارب اساتید آن استفاده نمیکنید؟ چرا برای این مهم یک اتاق فکر از اصحاب طب سنتی تشکیل نمیدهید؟
3️⃣ ما ادعا نمیکنیم تهدیدی وجود ندارد. بدیهی است که این بیماری آسیبها و تلفاتی را به دنبال داشته و خواهد داشت. منتهی همان طور که قبلاً هم گفتیم با تدابیر سادهای که اساتید طب سنتی معرفی کردهاند به راحتی میشود با این ویروس مقابله کرد. (بیانیه شماره یک را بخوانید)
4️⃣ بر اساس روایات طبی منسوب به حضرات اهل بیت علیهم السلام و طبق کلام حکمای طب سنتی و بر اساس مقالات پزشکی معتبر حجامت نقش بسیار مهمی در افزایش سطح ایمنی بدن و پیشگیری از انواع بیماریهای عفونی دارد. لذا اکیداً توصیه میشود هرکس بیش از 6 ماه است حجامت نکرده است، زیر نظر پزشک طب سنتی اقدام به انجام حجامت با خونگیری یا بدون خونگیری (بادکش) نماید.
5️⃣ بسیار محتمل است که در روزهای آینده مافیای جهانی دارو، مدعی تولید فرآوردهای شود که موجب پیشگیری و درمان ویروس کرونا میشود.
سپس دلالان دارو به واردات گسترده آن، و تشویق همه مردم به مصرف آن بپردازند، که طبیعتاً با خروج مقدار زیادی ارز از کشور همراه خواهد بود و جیب آنها را پر خواهد کرد.
مضافاً بر این که همین داروی وارداتی میتواند حاوی مواد سرطانزا یا عامل ایجاد ناباروری باشد.
لذا مجدداً به مردم عزیز تاکید می شود، شما در صورت رعایت توصیههای بهداشتی و انجام تدابیر طب سنتی از جمله حجامت پیشگیرانه، هیچ نیازی به واکسن و داروهای وارداتی نخواهید داشت و قویاً توصیه میکنیم اسیر تبلیغات منفی و هراس افکنی دشمن نشده و داروهای تازه وارد و ناشناخته را مصرف نکنید.
🔸 انشاءالله با توجهات حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و با هوشیاری مردم و مسئولین این مرحله را نیز با موفقیت پشت سر میگذاریم.
والسلام
🗓 1398/12/13
▪️دکتر محمدحسن طریقت منفرد (وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)
▪️دکتر رضا منتظر (نویسنده، محقق و پژوهشگر)
▪️دکتر حمیدرضا ضیائی (محقق و پژوهشگر)
▪️دکتر سید سعید اسماعیلی صابر (متخصص طب سنتی)
▪️دکتر محمد فصیحی (متخصص بیماریهای عفونی)
▪️دکتر سید محمد سیادتی
▪️دکتر حسین روازاده
▪️دکتر میر سید محمد مواظب
▪️دکتر محمدحسن آزما
▪️دکتر ابوالفضل شیردل
▪️دکتر محمدرضا گدازی
▪️دکتر عبدالرحیم گرزین
▪️دکتر محمد حسین ساعی فرد
▪️دکتر سید علی جوادی
▪️دکتر علی اصغر زنده دل
▪️دکتر سید وحید فرزادفرد
▪️سرکار خانم دکتر عالیه خامنه
▪️حجت الاسلام والمسلمین دکتر صمد حسین تبار (نویسنده، محقق و پژوهشگر)
▪️حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد سعیدی مهر
▪️حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن آیت (نویسنده، محقق و پژوهشگر)
▪️حجت الاسلام والمسلمین محمد علی اخوان (نویسنده، محقق و پژوهشگر)
▪️استاد تاجبخش
▪️استاد ابراهیم نیکمنش
💠 انجمن تغذیه سالم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜یادداشت تحلیلی تمدنی
👽🤧😷🤕 #کرونا، مسئلۀ #شر و آیندۀ جامعۀ اسلامی-ایرانی
#دکتر_محمدرضا_قائمی_نیک
1. کرونا، هم اکنون تبدیل به تیتر یک همۀ اخبار جهانی شده و حدود 85 هزار نفر را در سرتاسر دنیا به خود گرفتار کرده است. اما ترس از کرونا نه به خاطر شیوع یا حتی سختیِ بیماریِ آن، بلکه به دلیل نزدیکیِ آن با مرگ است. به همین دلیل، کرونا، اکنون یک شر مطلق تلقی می شود. با این حال شیوع کرونا در ایران، یک تفاوت جدی با دیگر مناطق دنیا داشته و آن، ارتباطش با دین و مذهب است. از واکنش ها به ماجرای تعطیلی هیئات مذهبی تا تعطیلی موقت اماکن زیارتی یا تعطیلی نمازجمعه ها تا شیوع یادداشت ها و نوشته هایی دربارۀ نسبت دین و طب سنتی و پزشکیِ مدرن، همگی گویای آن است کرونا در ایران، به مثابه یک مسئلۀ دینی نیز تلقی می شود.
2. کرونا، هر چه باشد، خواه به مرگ متنهی شود یا نشود، بی شک یک «شر» است و مسئلۀ «شر» یکی از مسائل مهم آموزه های کلامی و اعتقادی ادیان، از جمله اسلام است. همانطور که می دانیم در بحث های کلامی، چه در سنت اسلامی و چه در دیگر ادیان، مسئلۀ شر یکی از غامض ترین مسائلی بوده که متکلمین و متالهین یا حتی حکما و فلاسفۀ هر دوره سعی کرده اند به آن پاسخ دهند. صورت مسئلۀ تحلیلی و روشن آن این است که اگر خداوند قادر مطلق است، عالم مطلق است و خیرخواه محض است، پس چرا در جهان شر وجود دارد؟
شرور هم در یک دسته بندی کلی به دو دستۀ شرور طبیعی و اخلاقی تقسیم می شوند. شرور طبیعی، معمولاً به زلزله و سیل و هر آنچه از جانب طبیعت به انسان می رسد اطلاق می شود و شرور اخلاقی نیز به شروری اطلاق می شود که از کنش های انسانی برخاسته اند. حال اگر توضیح شر در طبیعت یا جهان انسانی را در ذیل علوم طبیعی و علوم انسانی بدانیم، از این منظر، مسئلۀ شر به عنوان یک مسئلۀ الاهیاتی (کلامی) به مسئلۀ علم و دین نیز ارتباط می یابد. علم طبیعی قواعد جهان طبیعت و علم انسانی-اجتماعی بیانگر قواعد جهان انسانی-اجتماعی است و آنگاه مسئلۀ شر در ارتباط با علم انسانی و طبیعی فهم می شود. برای روشن تر شدنِ این مسئله می توان به نمونۀ زلزلۀ لیسبون و تاثیر آن بر بنیانگذاران علوم انسانی مدرن توجه کرد. این زلزله که در 1755 رخ داد به عقاید کلامیِ متفکرینی نظیر لایب نیتس یا ولتر که از بنیانگذاران علوم انسانی مدرن شناخته می شوند، تاثیری جدی گذاشت.
3. با این حال راه حل یا توضیح مسئلۀ شر، مانند مسئلۀ جبر و اختیار همیشه در تاریخ تفکر بشر به یک شکل نبوده است. توضیح متافیزیک سنتیِ مسئلۀ شر که در سنت اسلامی نیز بسیار رایج بوده، یکی از این توضیحات است. اما گاهی نظیر مورد سملر، در سدۀ هفدهم، آنطور که ارنست کاسیرر اشاره می کند، مسئلۀ شر با ریاضیات محاسبه می شده و لذت و الم همچون دیگر امور عالم، مورد محاسبۀ ریاضیاتی قرار می گرفته است. توضیح مسئلۀ شر با بهره گیری از حیات جمعی تقریبا با روسو آغاز می شود و با کار جامعه شناسان پایان می یابد. بازار به مثابه یک عملیات، راه حل اقتصاد کلاسیک برای غلبه بر شر انسانی نابرابری بود که محاسبات عادلانه در آن، با تکیه بر نمودار عرضه و تقاضا صورت می گرفت. جامعه و زندگی جمعی آن جایی است که انسان ها از شرور به آن پناه می برند. از این منظر اساساً می توان تلاش علوم طبیعی یا علوم انسانی-اجتماعی مدرن را در نسبت به مسئلۀ شر مورد توجه قرار داد. اگر به نگاه گنوستیکی رایج در قرون وسطی توجه داشته باشیم، جهان مادی سرتاسر، شر مطلق است. این جهان، گاهی گرفتار شرور طبیعی است و گاهی درگیر با شرور اخلاقی و انسانی نظیر جنگ. در این میان، دو راه در پیش روی انسان وجود دارد. یا می تواند با واقعیت شرور در جهان مواجه شود و شرور را بخشی از این جهان تلقی کند و دیانتش را حفظ کند یا جهانی برساخته ایجاد کند و با این جهان برساخته، از جهان دینی استغنا یابد. راهکار انسان مدرن ایجاد واقعیت ثانویه ای در مقابل جهان طبیعی و واقعی بود که در آن، شرور را مشاهده می کرد. جهان، خواه طبیعی و خواه انسانی، برای انسان مدرن، جهانی مملو از شر بود. زلزله لیسبون، جنگ های سی سالۀ مذهبی، فقر و نظایر آنها همگی شرور این جهان طبیعی و انسانی بودند؛ راهکار، کنار گذاشتنِ این جهان با شک در واقعی بودنش و جعل جهانی جدید بود. این جهان جدید، ابتدا با تکیه بر ریاضیات شکل گرفت. فلسفۀ اولی ریاضیاتی دکارت برای رهایی از شرور اعتقادی، جهان های ممکن لایب نیتس ریاضی دان برای رهایی از شرور اخلاقی، قرارداد سیاسی هابز ریاضی دان برای رهایی از شرِ جنگ، کیهان برساختۀ طبیعیِ کپلر و کوپرنیک و گالیله و نیوتن برای رهایی از شرور کیهانی، جهان زیستیِ داروین که در ذیلِ ریاضیات مالتوسی سامان یافت، برای رهایی از شرور زیستی و جهان اجتماعی فارغ از شرِ روسو و دورکیم و کنت که مبتنی بر علم داده بنیاد پوزیتیو آماری شکل می گرفت، برای پناه بردن به جامعه از دیگر شرور .
دانش پزشکی نیز در ذیل همین ریاضیات و فهم ریاضی از انسان شکل گرفت. میزان فشار خون، قند خون و حتی استرس و دیگر ویژگی های روان شناختی، همگی امروزه با عدد و رقم تعیین می شوند. همۀ اینها راهکارهای انسان مدرن برای عبور از مسئلۀ شر بود. به همین جهت، همۀ این علوم، ابتدا در قامتی ظهور کردندکه پیش از آن، ادیان و بیشتر مسیحیت و کلیسا ظهور می کرد. این بار نه کشیشان کلیسا و اهالی آن، بلکه این دانشمندان بودند که راه غلبه بر این شرور را ارائه می کردند.
3. اگر به کرونا به مثابه یک شر بنگریم، شاید بتوانیم در پس آمد و رفت این بیماری، افقِ دینداری و دیانت را در جامعۀ ایرانی دریابیم. هرچند اغلب توضیحات مسئلۀ شر در سنتِ اسلامی، متافیزیکی بوده اند، اما این توضیحات به قدری قوت داشته اند که توانسته اند از پس همۀ مخاطرات و شرور طبیعی و انسانی، بارِ دیانت را تاکنون به سلامت بر دوش کشند. حضور دیانت در جامعۀ ایرانی، نشانگر آن است که بزرگان حکمت و فلسفه و عرفان و کلام، علیرغم اختلاف نظرهایی که با یکدیگر داشته اند، توانسته اند از گردنه های پر مخاطرۀ تاریخ عبور کنند و از کشاکش با شرورِ زمانۀ خودشان، یا با شعر و عرفان یا با کلام و حکمت، بار دیانت را به سلامت منتقل کنند. از این منظر، شاید اکنون بتوان همت و بزرگیِ مولانا جلال الدین محمد بلخی یا خواجه نصیر الدین طوسی را در کشاکش حملۀ مغول به مثابه یک شر ویرانگر دریافت. اگر از وقوع این شر فراگیر در این دوره غفلت ورزیم، همچون نویسنده زوال اندیشه سیاسی در ایران، خواجۀ طوسی را فرصت طلبی بدانیم که بر کرور کرور کشته شدگان حملۀ مغول پا فکنده و در دولت قبل و بعد از مغول، بر مسند قدرت نشسته بود (طباطبائی،1373، بخش خواجه نصیر) اما با نظر به این شر فراگیر، می توان خواجه نصیرالدین و المله را بزرگمردی دانست که در پس احیاء حکمت اسلامی، توانست بر این شر انسانی و اخلاقی فراگیر زمان، افسار زده و آن را رام کند.
4. کرونا، شری است که نه تنها در جهان مدرن زاییده شده، بلکه نحوۀ ادراک ما از آن نیز در ذیل علم پزشکی مدرن صورت می گیرد. از این منظر، شیوۀ ظهور آن، شیوۀ شیوع و انتقال آن، شیوۀ درمان آن، شیوۀ ترسیم آن در قالب یک ویروس توپی شکل، میزان ماندگاریِ آن در درجه حرارتی خاص یا در امکنه ای ویژه، حتی شیوۀ اطلاع ما از آن و شایعات و اخباری که استرس زا هستند، همه و همه در این جهان سامان یافته است. از این منظر، کرونا به مثابه یک شر و میزان مرگ و میری که در پی داشته است، می تواند بیانگر بحران علم مدرن برای ترسیم جهانی بدون شر باشد؛ اما آنچه برای جهان اسلامی-ایرانی ما در حال حاضر و در آیندۀ آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، نحوۀ مواجهه با این شر است. ظهور این تهدید، به مثابه یک شر، در دست ما نبوده، اما نحوۀ تبدیل آن به یک فرصت در کف اختیار ماست. به این معنا شاید آنچه در اوج اهمیت قرار داشته باشد، نه لزوماً بسته شدن موقتی فلان زیارتگاه یا تعطیلی یک هفته ای نماز جمعه و نظایر آنها، بلکه آیندۀ دین و دینداری، مخصوصاً از وجه اجتماعی و تاریخی اش است. البته نگرانی برای آیندۀ دین و دینداری، به معنای پاگذاشتن بر درد و غم ناشی از فوت شدگان این ماجرا نیست. نمونۀ خواجه نصیر نشان می دهد که در مواجهه با کرور کرور کشته شدگان شرِ حملۀ مغول، آنچه راهگشا بوده و هست، ترسیم افقی برای آیندۀ دین و دینداری به مثابه مهمترین منبع امیدبخشی در جامعۀ ایرانی است. اگر بتوان فهم درستی از ماهیت علم پزشکی مدرن، حد و حدود و ضعف و قوتش داشت یا اگر درک درستی از تعریف شر و لذت و الم در جهان مدرن داشته باشیم، شاید بتوانیم در پس این ماجراها، به آیندۀ ایران اسلامی یا حتی آیندۀ دیانت در جهان بیندیشیم. موقعیت های انسانی و اجتماعی در تاریخ، پیوسته در لحظاتی گرفتار تضاد می شوند، اما آنچه هنر همۀ اهل نظر و عمل بوده، یافتن بهترین راهکار برای غلبه بر این تضادها و رفع آنهاست. با این افق، بی شک امکان تجمیع و بسیج تمام نیروهای انسانی و طبیعی برای مقابله با این شر، افزایش خواهد یافت. نظام احسن، یکی از رایج ترین پاسخ ها به مسئلۀ شر بوده است. ما اکنون بیش از هر زمان دیگری، نیازمند تلاش برای یافتن بهترین نظم و نظام، مخصوصاً از حیث نظم اجتماعی و سیاسی برای مواجهه با این شر هستیم. بی شک با داشتن افقی از آینده، می توان «نظام احسن»ی را از امکانات سامان داد تا بر این شر غلبه یافت. باید در این تامل کرد که چگونه نوعی از الاهیات سیاسی-اجتماعی می تواند در پس مواجهه با این شرور، نظام احسن اجتماعی را سامان بخشد؟
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
هدایت شده از مدرسه درسگفتار آفاق
➕/🔻سیر اندیشه تجدد
🔻امروزه اندیشه تجدد در قالب تمدن غرب، به زندگی انسانها ورود پیدا کرده و بر جهان تسلط یافته است. اما آیا میتوان در ذیل تمدن غرب زندگی کرد و زیست مؤمنانه نیز داشت؟ انسان دینی تحت سلطه تمدن سکولار چگونه میتواند دینداری خود را حفظ کند؟ برای پاسخ به این سؤال شناخت این تمدن و فهمِ نسبتِ آن با دین، ضروری مینماید. اما شناخت هسته و عناصر اصلی تشکیلدهنده یک تمدن درگرو شناخت سیر تحولاتی است که این تمدن را ایجاد کرده است.
🔻در این درسگفتار تلاش شده است تا سیر اندیشه تجدد در غرب و ریشههای تاریخی مدرنیته بررسی گردد. دکتر مهدی مشکی معتقد است برای فهم مدرنیته باید تاریخ غرب از قرن چهاردهم تا هجدهم میلادی به دقت مطالعه شود. در این چند قرن، سه نهضت مهم رخ داده است که فهم آنها نقش اساسی در فهم مدرنیته دارد. نهضت اول، نهضت رنسانس در قرن پانزدهم است؛ نهضت دوم، نهضت اصلاحگری یا پروتستان است و نهضت سوم، جریان انقلاب علمی در قرن هفدهم است. بررسی و شناخت این سه نهضت در کنار نقد آنها از اهداف این درسگفتار میباشد.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/tajadod_meshki/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد میرباقری:
💥 در #بیماری_اخیر که دچار یک امتحان الهی هستیم، انشاءالله جامعۀ ما #با_عافیت و #با_کمال_ایمان، از این امتحان و ابتلا، و از این فتنهها و شبهههایی که شیاطین و دشمنان ایجاد میکنند، عبور خواهد کرد. (شیاطین و دشمنان قرنهاست که این کارها را میکنند و آمدهاند و رفتهاند، اما دین خدا پابرجا مانده است.)
💥 در ابتلای اخیر، به اهل بیت(ع) و امیرالمؤمنین(ع) پناه ببریم که هم رفعِ بلا شود، و هم اینکه که این فتنهها و امتحانات _که بستر رشد ایمان ماست_ موجب ضعف ایمان ما نشود و ما از این صحنه، سربلند بیرون برویم؛
نه اینکه وقتی این صحنه تمام شد و این ابتلا و امتحان الهی گذشت، خدایناکرده دچار شبهه و تردید و ریب و شک شده باشیم.
#کرونا
☑️ @mirbaqeri_ir
🌹زیارتنامه حضرت #زینب کبری(س)
🌹اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یابِنْتَ فاطِمَةَ وَخَدیجَةَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یابِنْتَ وَلِیِّ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِیِّ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا عَمَّةَ وَلِیِّ اللهِ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ،
🌹اَلسَّلامُ عَلَیْک ِعَرَّفَ اللهُ بَیْنَنا وَبَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّةِ،وَحَشَرَنا فی زُمْرَتِکُمْ،وَاَوْرَدَنا حَوْضَ نَبیِّکُمْ، وَ سَقانابِکَاْسِ جَدِّکُمْ مِن یَدِعَلِیِّ ابْن اَبیطالِب صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ،اَسْئَلُ اللهَ اَنْ یُرِیَنافیکُمُ السُّرُورَ وَالْفَرَجَ،وَاَنْ یَجْمَعَنا وَاِیّاکُمْ فی زُمْرَةِ جَدِّکُم ْمُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ،
🌹وَاَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرِفَتَکُمْ، اِنَّهُ وَلِیٌّ قَدیرٌ، اَتَقَرَّبُ اِلَی اللهِ بِحُبِّکُمْ،وَالْبَرائَةِ مِنْ اَعْدائِکُمْ، وَالتَّسْلیمِ اِلَی اللهِ راضِیاًبِهِ غَیْرَ مُنْکِروَلا مُسْتَکْبِروَعَلی یَقینِ ما اَتی بِهِ مُحَمَّدٌ،وَبِهِ راض نَطْلُبُ بِذلِکَ وَجْهَکَ یا سَیِّدی،اَللّهُمَّ وَرِضاکَ وَالدّارَ الآخِرَة َیا سَیِّدَتی یا زَیْنَبُ،
🌹اِشْفَعی لی فِی الْجَنَّةِ،فَاِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ،اَللّهمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ اَنْ تَخْتِمَ لی بِالسَّعادَةِ،فَلا تَسْلُبْ مِنّی ما اَنَا فیهِ،وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ،اَللّهمَّ اسْتَجِبْ لَناوَتَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَعِزَّتِکَ،وَبِرَحْمَتِکَ وَعافِیَتِکَ،وَصَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّد وَآلِهِ اَجْمَعینَ،وَسَلَّمَ تَسْلیماً یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
🌺زیارت قبول-التماس دعا
🕋 وفات #حضرت_زینب سلام الله علیها را تسلیت عرض می نماییم.
الهی به حق حضرت زینب عجل لولیک الفرج
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
🎥 دانشمند روس: کرونا سلاح بیولوژیک آمریکا علیه چین و ایران است 🔹ایگور نیکولین دانشمند و زیست شناس رو
#کرونا_سلاح_بیولوژیک_آمریکا
🔺وزارت دفاع روسیه اعلام کرد آمریکا و مشخصاً وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) مسئول انتشار ویروسها یا «سلاحهای میکروبی» است که با #پهپادهای حامل حشرات مبتلا به ویروس، بیماریها به نقاط هدف منتقل میشوند.
🔺پیش از این نیز «ایگور نیکولین» یک دانشمند و زیست شناس روس در مصاحبه با روسیاالیوم، اعلام کرد ویروس #کرونا_سلاح_بیولوژیک_آمریکاست که از آن برای کنار زدن دشمنان خود از جمله چین و #ایران استفاده میکند.
https://www.yjc.ir/00UWDs
🔸براساس گزارش وزارت بهداشت روسیه، تلاش های بیولوژیک آمریکا حدود ۵۵ میلیارد دلار به صورت مستقیم و غیرمستقیم به بخشهای مختلف روسیه خسارت زده است.
این گزارش میافزاید: آمریکا چندین نمونهگیری از شهروندان روس را در ۳۰ آزمایشگاه جمع آوری کرد تا از آنها برای ساخت سلاح بیولوژیک در نزدیک مرزهای روسیه استفاده کند.
برپایه این گزارش، اسناد و مدارک مرکز "لوگار" آمریکا در #گرجستان ثابت میکند که این مرکز مجهز به پهپادهای ناقل حشرات حامل میکروب بوده است.
www.irna.ir/news/83704213/
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💠سید الشهدا و اصحاب او و اهل بیت او آموختند تکلیف را فداکاری در میدان، تبلیغ در خارج میدان. همان مقداری که فداکاری حضرت ارزش پیش خدای تبارک و تعالی دارد و در پیشبرد نهضت حسین سلام اللَّه علیه کمک کرده است، خطبه های حضرت زینب هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تأثیر داشته است.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور، جلد ١٧،صفحه ۵٩
شادی رقص یا حزن دعا؟
راهبرد پیروزی کدام است؟
«روانشناسی اعتباریات پاسخ می دهد.»
⚠️اینکه هر یک از ما در سختی ها و مشکلات، چه بازخوردی بروز می دهیم، تصمیمی نیست که در لحظه گرفته شود، بلکه سرمایه ای از آموخته ها است که در لحظه بروز می کند.
💠 اینکه در روزگار گشایش چگونه گذران عمر می کنیم، الگوی روزهای رنج را شکل می دهد، تسلیم شدن یا مقاومت کردن و راهبردهای مقاومت در سیل حوادث، به هیچ وجه از یافته های درونی جدا نیست.
🎼رقص و دعا گرچه یک دوقطبی برساخته شده توسط رسانه های مجازی در روزهای اخیر است، امّا می تواند به عنوان دو نماد از تقابل رویکرد معنوی و مادی در مواجهه با مشکلات به آن نگریست.
🎧 تاثیر رقص و موسیقی بر تسکین آلام و دغدغه ها انکارشدنی نیست، امّا فرآیند این تاثیر از برون به درون است، موسیقی و رقص، دریافت حس آرامش از فیزیک اندام و حس شنوایی است، راهی زودبازده امّا به همان میزان سطحی و موقتّی چرا که از جنس تلقین عملی و بر پایه تقویت خیالات و فضاسازی ذهنی است.
🌀فرمول عملکرد ذهن، بر اساس آگاهی عمیق و یافتن راه حل های واقعی است و رقص و موسیقی، در نقش مخدّرهای شبه آگاهی، تنها حامل بار احساسات و امیال خوش آیند هستند و نه آگاهی و شناخت راهگشا.
〽️از این رو بعد از زوال این عواطف و احساسات، فضای روان دچار سرخوردگی خواهد شد و فریب این تخدیرکننده های موقتّی را آشکارا درک خواهد کرد و فرد حس سردرگمی و سرگشتگی را دوچندان تجریه خواهد نمود.
🤲امّا در باب دعا گفتنی فراوان است، کوتاه سخن اینکه : دعا به دنبال تعمیق آگاهی های مربوط به حوزه پرستش و خداشناسی است، به انسان هدف می دهد، سطح نگرانی ها و دغدغه ها را تعدیل می کند و حس نشاط و پشتیبانی شدن را تقویت می نماید، از این رو گرچه هر دعایی با حزن و اظهار نیاز همراه است امّا شادی و نشاطی از جنس آگاهی های ثابت شده به همراه دارد.
سربسته بگویم آنچه به عنوان تجربه عمومی از دعا وجود دارد،بیشتر یک حزن بی پایان است و ما در تشریح شادی و نشاط پس از دعا بسیار ناکام بوده ایم.
میثم قاسمی
18اسفند 98
#کرونا