eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
9.1هزار ویدیو
582 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
📝از جنون الهی یا سرگشتگی انسان مدرن مسئله جنون و دیوانگی و لوازم آن مانند حیرت در تاریخ فرهنگ و اندیشه بشری ریشه ای کهن دارد و ز فیلسوفان بزرگ یونان تا حکمای اسلامی و اندیشمندان پست مدرن به آن پرداخته اند. اما در این میان آنچه حائز اهمیت است، تفاوت بنیادین میان دیوانگی در ادبیات متفکرین پیش و پس از عصر مدرن و پست مدرن است. مخصوصا در ادبیات عرفان اسلامی این مفاهیم بارمعنایی خاصی دارند و بر بنیاد خاصی تعریف می شوند که اجازه مقایسه با مفاهیم مشابه پست مدرن را نمی دهد و متاسفانه هنوز شاهد هستیم در فضاهای مختلف و حتی نخبگانی این مقایسه کاملا غلط در حال رخ دادن است. آخرین نمونه آن در برنامه عصر جدید مشاهده کردیم- در این برنامه سید بشیر حسینی به عنوان نماینده طیف تحصیل کرده و نخبه، تمایل به دیوانگی و رهایی از تمام قیود در میان نسل جدید را با مفهوم دیوانه و مجنون در ادبیات حکمی و عرفانی توضیح می دهد- بدون توجه به این مسئله که نسل جدید در اثر متاثر شدن از وسایل ارتباطات جمعی و فرهنگ زندگی در شهر با تعریف مدرن، به سمت نحوی از دیوانگی و حیرت گرایش دارد که مبتنی بر تاریخ و سنت «ما» مسیری نادرست و مذموم است. به همین دلیل بر آن شدم در یادداشتی مختصر توصیفی از حقیقت شیدایی، حیرت و جنون در ادبیات عرفانی را بازخوانی کنم. در جهان پست مدرن، این حیرت و دیوانگی برابر با اباحه گری انسان خودبنیادی است که از تصلب مدرنیته رانده شده و آداب جهان مدرن را مانع ارضای حداکثری حوائج خود می داند. این انسان خود بنیاد مبتنی بر تعالیم جهان مدرن دچار حیرتی شکاکانه گشته است لازمه آن اباحیت و جایز دانستن همه افعال و رفتارها برای بشر صرفاً مادی و خاکی است. این نوع حیرت که در اثر جهل نسبت به علم و مظاهر الهی پدید می آید در نزد اهل معرف حیرتی مذموم و ناپسند است.(1) در مقابل در سنت های ماقبل مدرن، مسئله به گونه دیگری است. افلاطون در رساله فایدروس که مشتمل بر مطالبی پیرامون مفهوم عشق است، به طور مفصل در باب جنون سخن گفته است و درباره ارتباط جنون با تمنای روح انسان برای بازگشت به عالم قدس و مشاهده زیبایی مطلق در آن عالم و نیز ارتباط جنون با الهام شاعرانه صحبت کرده است.(2) بنابراین در اندیشه افلاطون این حالت جنون حاصل غرق شدن در تکثرات نیست بلکه محصولِ ارتباط با امر مطلق است. ابن عربی نیز به عنوان یکی از بزرگ ترین عرفای اسلامی، با تقسیم بندی اهل معرف از لحاظ واردات قلبی، جایگاه دیوانگان حق تعالی را در یک طبقه بندی دقیق نشان می دهد. و وضع این افراد را ناشی از فُجآت یا تجلیات ناگهانی واردات قلبی بر آنها می داند و حال این افراد را با صعق موسی(علی نبینا و علیه السلام) بعد از جلی حضرت حق بر کوه طور شبیه می داند.(3) اما آنچه مهم است این است که از نظر ابن عربی، این وضعیت سبب می شود که عقل آنها از عالم ناسوت به مرتبه عالم لاهوت منتقل شود.(4) نام گذاری ای هم که در عرفان اسلامی برای این افراد می شود از همین باب قابل توجه است. عناوینی مانند عقلاء المجانین، مجانین الحق، مغلوبان و مجذوبان دلالت بر همین امر دارد.(5) حیرت نیز که لازمه این جنون است، پس از گذر از نشئه ی کثرت و مواجهه با حقیقت مطلق حاصل می شود و اثر و پیام مستقیم آن کرنش و عبودیت در برابر خداوند سبحان است. لذا عارف الهی در این مقام به دلیل پای گذاشتن در نشئه وحدت از فراگیری نوری که آسمان ها و زمین را فراگرفته است، شگفت زده و متحیر می شود. او مستغرق در یقین است و به خورشیدی که بر آن می تابد و به آنچه در پرتوی آن می بیند شک نمی تواند داشته باشد.(6) 1. حمید پارسانیا، عرفان و سیاست،بوستان کتاب،1387، صص 82 2. دوره آثار افلاطون، 1380،انتشارات خوارزمی، ج3، ص1238 3. فتوحات، انتشارات دارالعربیه، باب 44 4. همان 5. عین القضاة، نامه ها،1373،انتشارات اساطیر، ج1، ص 74 6. حمید پارسانیا، عرفان و سیاست،بوستان کتاب،1387، صص 82-83 7. همچنین از این مقاله نیز بهره گرفته شد: هاتف سیاه کوهیان، جنون الهی در تصوف و ادبیات عرفانی، فصلنامه تخصصی عرفان، سال ششم، شماره 21 ✍️محمد وحید سهیلی @vahidsoheili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 صحبت‌های بسیار مهم استاد رحیم‌پور ازغدی در مورد خباثت‌ها در بازار‌های مالی بین‌الملل! + هرکسی فکر می‌کنه نظام قیمت‌‌ها بر اساس بازار آزاد و نظام عرضه و تقاضا تعیین میشه بهتره خوب این کلیپ رو ببینه؛ این حاصل علم اقتصاد بی خدا است! 🔸 از آدام اسمیت تا جورج سورس ✍️بیداری ملت @bidariymelat
❇️ دین و دینداری در زمانه کنونی در گفتگو با نشریه خیمه 🔻گزیده هایی از گفتگوی مهدی نصیری با تازه ترین شماره نشریه خیمه 🔸فارغ از مشکلاتی که عصر جدید بر سر راه دینداری ایجاد کرده، باید توجه داشته باشیم که چالش اساسی دینداری برای ما شیعیان با حادثه سقیفه رقم خورد که با آغاز عصر غیبت وارد مرحله ای تازه و چالشی عمیق شد. در این مرحله دست ما از حجت و هادی و فصل الخطاب معصوم کوتاه شد. 🔸مدرنیته و تجدد به مثابه یک مکتب است با جهان بینی و ایدئولوژی خاص خودش. مدرنیته در همه سطوح معرفت شناسی و وجود شناسی و انسان شناسی و آغاز و فرجام شناسی و سیاست و اجتماع و اقتصاد و سبک زندگی و همه اموری که در یک آیین مطرح است، حرف و مبنا و ایده دارد و توانسته است خود را ظرف یکی دو قرن اخیر کم و بیش بر جهان مسلط کند و رقیبی جدی برای همه ادیان الهی و حتی آیین های مشرکانه سنتی مانند هندوئیسم و بودیسم و ... شود. 🔸مهمترین چالش دینداری در عصر جدید، فاصله گرفتن دینداران از باورها و سبک زندگی دینی تحت تاثیر باورها و انگاره ها و سبک زندگی مدرن است و این یعنی فاصله گیری از عالَم دینی و ورود به عالَم غربی. البته بحث این نیست که همه آنچه در دوران ماقبل مدرن بوده مطلوب و بی ایراد و اشکال بوده و دنیای جدید هم حاوی هیچ نکته مثبتی نیست. 🔸همیشه باید در فعالیت های نظری و عملی این امر را مدنظر داشته باشیم که در عصر غیبت به سر می بریم و دستمان از فصل الخطاب معصوم کوتاه است و این بدین معناست که پیوسته با گره های نظری و عملی مواجه هستیم، چیزی که من اسمش را حیرت زدگی در عصر غیبت گذاشته و در کتاب عصر حیرت آن را توضیح داده و مدلل کرده ام. این چیزی است که در اسلام شناسی معاصر و منظومه فکری انقلاب اسلامی شدیدا مورد غفلت است و خود منشآ مشکلات نظری و عملی فراوان بوده است. 🔸یکی از عوامل تورم شبهه ها و سئوالات در اذهان جامعه و جوانان ادعاهای غیرعملی ما در تحقق اتوپیا و مدینه فاضله انقلابی و دینی بوده است که به شدت در این مسیر دچار اشکال بوده و هستیم. کوتاه آمدن از این ادعاهای غیر عملی و غیر واقعی و اکتفا به اصلاح گری و جامعه سازی در حد توان و ارجاع تحقق مطلوب عدالت و آرمانهای دینی به ظهور و حاکمیت امام معصوم، بخش عظیمی از سئوالات و ابهامات را مرتفع و بلاموضوع خواهد کرد. 🔸باید از شیوه اکراه و اجبار در دینی کردن جامعه دست برداریم و دین را به مثابه گوهر گرانبهایی عرضه کنیم که هرکه طالب آن است آن را بقاپد و هر کس نیست، ما را با او ستیز و جبر و اکراهی و حتی بی احترامی نیست و البته به صور معقول برای جذب و هدایت او تلاش خواهیم کرد. 🔸حوزه های علمیه ما ورود عالمانه و عمیقِ در خوری به مقوله دنیای جدید و مدرنیته ندارند و در نظام آموزشی حوزه ها حتی یک جزوه صد صفحه ای در باره تمدن جدید که ظرف یکی دو قرن اخیر همه دنیا را تحت تاثیر خودش در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی قرار داده، برای طلاب و روحانیون تدریس نمی شود و این یعنی فاجعه برای روحانیت که می خواهد در دنیای جدید دینداری را بنا بر وظیفه ذاتی اش تقویت کند و با نسل جدید ارتباط برقرار کند. 🔸بخش سنتی حوزه های علمیه ما تا حد بسیار زیادی از واقعیت جامعه و زمانه بی اطلاع هستند و یا اگر اطلاعاتی دارند فاقد تحلیلی جامع در باره آن می باشند. بخش جدید و انقلابی حوزه های علمیه نیز اغلب سطحی و دچار فقر تفکر انتقادی و قلّت مطالعه و فاقد زمان آگاهی عمیق و متوقف در اندیشه ها و محصولات فکری و فرهنگی چند نام بزرگ و مطرح هستند و اغلب نمی توانند گامهایی در خور شرایط و نیازهای کنونی جامعه و جهان بردارند. 🔸اولین گام این است که حوزه های علمیه وادار شوند تعدادی آثار و کتاب انتقادی را در باره زمانه کنونی و عصر حاضر و عوارض و ذاتیات و اقتضائات دنیای مدرن بخوانند تا چشمان مبارکشان به روی آنچه در عالم و پیرامونشان می گذرد باز شود و گام دوم این است که از حجاب اصول و فقه متورم و فلسفه بی خاصیت و سد راه فهم و دریافت معارف عقلانی و وحیانی قران و سنت به در آیند و به کلام عقلی سلف صالح مراجعه کنند، در این صورت به نظرم اتفاقات مهمی می تواند رخ دهد. 🔸یکی از ضرورت های امروزه محیط های علمی و حوزوی ما راه اندازی منظم و سازمان یافته کرسی های آزاد اندیشی همراه با شرح صدر بی اندازه و فارغ از تنگ نظریهای برخی انقلابیون و یا انقلابی نماست تا در پرتو آن فضای انفعالی و به شدت راکد کنونی تبدیل به فضایی بانشاط و پر زدوخورد فکری و اندیشه ای بشود تا از خلال آن محصولات اندیشه ای و فرهنگی قوی و مفید برای جامعه تولید شود. @nasiri1342
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️ مملكت اسلامى را به طاغوت نكشيد. من اين را دارم كه- خداى نخواسته- اگر اين امور زياد بشود، يكوقت همان مسائلى پيش بيايد كه مردم با طاغوت عمل كردند. ✴️طاغوت براى خاطر اينكه پسر كى بود و نوه كى بود كه نبود؛ براى بود. اگر اعمال ما هم يك اعمال طاغوتى باشد، براى خود باشد، نه براى ملت، دعوا بكنيم سر خودمان، نه براى مصالح ملت، اين همان طاغوت است. منتها به يك صورت ديگرى درآمده اما طاغوت است. ✴️ طاغوت هم مراتب دارد. يك طاغوت مثل رضا خان و محمد رضا خانمان و يك طاغوت هم مثل كارتر و امثال آنهاست. يك طاغوت هم مثل ماهاست. همه از جند ابليس مى‏‌شويم. ✅ شما فكر اين ملت، فكر اين زاغه‏‌نشين‏ها، فكر اين مردمى كه همه چيزشان را دادند و شما را به مسند نشاندند، فكر آنها را بكنيد. شب وقتى مى‏‌كنيد، فكر بكنيد كه من امروز كه كار كردم براى خودم كردم يا براى مردم. امروز كه صحبت مى‏‌كنم براى صحبت مى‏‌كنم يا براى كشور. 📚 صحيفه امام، ج‏13، ص: 200 @sahifeh_entezar
🔰 آیت الله مدیر حوزه های علمیه طی پیامی: ◼️ ارتحال حجت‌الاسلام والمسلمین استاد را تسلیت گفت 🔻 این اتفاق را مصیبت بزرگی برای جامعه حوزوی و دانشگاهی می باشد ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/armusavian 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸به مناسبت سالگرد رحلت آیت الله شیخ مجتبی قزوینی 🔸سخنان حجت الاسلام احمدی سینایی ، نوه ی شیخ مجتبی قزوینی پیرامون این عالم وارسته @razaviac
🔐 شماره ۸ 🔴 توقع بیجا نداشته باشید 🖋⁩استاد سید علیرضا واعظ موسوی 👇👇👇 https://www.aparat.com/v/BD2Wh -------------------------------------------------- منتظر نظرات گرم شما دوستان هستیم. https://www.aparat.com/v/TvfSyبقیه کلیپ ها هم در 👈👈👈 @phoenixnest
⚠️ هشتاد درصد! 🔻 بازنشر به مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی 🔷 وقتی گرايش‌ها از مصلحت عمومی به مصلحت شخصی تغيير جهت پيدا می‌كند، هركس كه در فضايی آكنده از اين گرايش زندگی می‌كند، مجبور می‌شود كه فقط به خودش و دفاع از خودش و حفظ خودش فكر كند و اين‌چنين می‌شود كه هشتاد درصد از توان و امكاناتمان را در درگيری‌های داخلی و درون‌گروهی هزينه می‌كنيم؛ درحالی‌كه اگر به اخلاق انسان عامل متخلق بوديم و به ديگر سخن، اخلاق فداكردن مصلحت شخصی برای مصلحت عمومی در وجودمان بود، می‌توانستيم اين هشتاد درصدی را كه در درگيری‌های داخلی صرف می‌شود، در راه خدا به‌كار بيندازيم؛ برای حمايت از كل مجموعه و برای تثبيت و تقويت و رشد كل اين مجموعه، به‌كار بگيريم. با اين كار خودمان هم بهره می‌برديم، اگر عقلمان را به‌كار می‌انداختيم، می‌ديديم- حتی براساس معيارهای دنيايی و زودگذر- بیشتر بهره می‌بردیم. 📚 بارقه‌ها، ص۴۹۳ 🆔 @shahidsadr
جلسه۱۶فلسفه علوم اجتماعی .mp3
15.7M
🔰 تدریس استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع فلسفه علوم اجتماعی موسسه فقه و علوم اسلامی   🆔 @khosropanah_ir
🔰هویت شناسی ایرانیان در قرون اخیر ✅در سیر تاریخی هویت در ایران باید توجه داشت که سه عنصر مذهب شیعه و زبان فارسی در منطقه جغرافیایی فلات ایران تناسب و نسبت جدیدی را در قالب یک ملت و دولت مستقل شکل دادند ۰ در این راستا هر چند عناصر بسیار دیگری هم نقش داشتند ولی مهم این است که تمامی این عناصر و اجزا در خدمت یک کل به هم پیوسته قرار گرفتند و این روند بعد از،پنج قرن تاریخی هم چنان لایه مرکزی و هسته اصلی هویت ملی ایران را تشکیل می دهد ۰ کتاب هویت شناسی ، موسی نجفی ، ص ۳۱ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
26.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موشن گرافی کوتاه و آموزنده درباره : ✅شناخت ابعاد تاریخی - سیاسی قراردادها و عهدنامه اروپائیان در ایران 🔵🔴(قرارداد استعماری رویتر)🔴🔵 https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 به مناسبت سالگرد ارتحال محدث خبیر حاج شیخ عباس قمی 🔸 سخنان حجت الاسلام دکتر احمدی نیک پیرامون شخصیت صاحب مفاتیح الجنان 🌐 www.razavi.ac.ir 🆔 @razaviac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از میدان پارلمان تا قلب مقاومت مرداد هشتاد و پنج بود. روبروی پارلمان لندن جمع شده‌بودیم به فراخوان ائتلاف ضدجنگ. جمعیت حدود بیست هزار و همه‌مان سرشار از نفرت از حمله ضدانسانی اسراییل. چرخی زدم. بسیاری را میشناختم. دوستان و همرزمان جنبش ضدجنگ که از زمان اشغال عراق صدها هزار جوان را جذب کرده بود. رایان را در ابتدای خیابان وایت‌هال دیدم. پسر بیست و سه چهارساله‌ای که بارها با هم به در و دیوار شهر پوستر دعوت به تظاهرات چسبانده بودیم و چندباری هم با هم از پلیس کتک خورده بودیم. و پرچم زردرنگ مقاومت در دستش. جا خوردم. شعار علیه جنگ و علیه استعمار اسراییل یک چیز بود و دیدن پرچم‌های مقاومت دست دوستان انگلیسیم چیز دیگر. این یکی را نمی‌توانستم قبول کنم. شش سالی از مهاجرتم به انگلیس میگذشت، گرچه هر تابستان برای دیدن خانواده برمیگشتم. مثل امروز ضد امپریالیسم و عدالتخواه بودم. اما اسم مقاومت لبنان برایم یادآور کسانی بود که در ایران خودشان را حزب خدا مینامیدند و بارها در خیابانهای تهران بی علت یا به خاطر آستین کوتاه و موی بلند دستگیر و تحقیرم کرده و در نهایت به مهاجرت واداشته بودند. و حالا پرچم حزب هم‌نام شان وسط لندن دست دوستان انگلیسی چپگرای خودم بود. کمی با رایان بحث کردم و با چند نفر دیگر. بی نتیجه بحث را رها کردیم و روی نفرت مشترکمان از اسراییل تمرکز کردیم تا دعوایمان نشود. شب در آشپزخانه، هم‌خانه‌ام، مارکو، که پسری ایتالیایی بود و در سواس اقتصاد سیاسی خاورمیانه میخواند و عربی میدانست، برایم آهنگی گذاشت از زنی مسیحی. لابلایش کلمات آشنا را تشخیص میدادم. صدایش داشت نفوذ میکرد و مقاومت در برابرش ممکن نبود. و بار دوم گوش کردم. و بار سوم. دیرتر، متنش را در اینترنت جستجو کردم و ترجمه‌ انگلیسی غیردقیقی از متن را. فردا شبش موقع شام، که با هم میخوردیم، با هیجان از اینکه معنی ترانه را پیدا کردم گفتم و مارکو با لبخند مکارانه‌ فاتحانه‌ای گفت که ترانه نیست و متن کلمه‌ به کلمه‌ی ‌نامه‌ی سید مقاومت است به سربازانش. و گفت دیروز این را نگفته تا با کینه و غرض آهنگ را از پیش قضاوت نکنم. و چه خوب کرده بود. و چه مهری را سبب شده بود. و چه غیرمنتظره‌. و چه عجیب که یک زن مسیحی و یک پسر ایتالیایی باید وساطت کنند تا بین من و سیدی که خودی‌ترین است آشتی و وصلت برقرار شود. و تو که در ظواهر مانده‌ای چه میدانی این وصلت چیست. و چه مهری است. فردا سالگرد یکی از بزرگترین شکستهای اسراییل است.همان اسراییلی که امروز برای مقاومت خوابهای پیچیده‌تر دیده. و ما ایمان داریم که باز هم شکست خواهد خورد. سالگرد پیروزی حزب الله در جنگ سی و سه روزه بر همه مبارک. https://www.aparat.com/v/GAb7z
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نفسِ نبی صلی‌الله‌علیه‌وآله به مناسبت ٢۴ذی‌حجه، سالروز مباهلۀ پیامبر با علمای مسیح 🔸 اگر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله علی علیه‌السلام و قرآن را در میان امتش جانشین ساخته، بدین‌روی بوده که قرآن تفسیر معانی علی بزرگ باشد و معانی علی، تجسمی از الگوهای قرآن کریم قرار گیرد. 🔹 اگر خداوند علی علیه‌السلام را در آیۀ مباهله، نفْس [یعنی خود] رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله شمرد، از آن روی بود که مسلمانان دریابند که او امتداد طبیعی محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله و پرتوی فراتابیده از روح بزرگ اوست. 🔸 اگر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله [در لیلةالمبیت] برای هجرت، بیمناکانه از مکه بیرون آمد و علی علیه‌السلام را بر بستر خویش باقی نهاد، تا به‌جای او کشته شود، بدین معناست که تنها این دین مقدس بود که مسیر زندگی این دو انسان بزرگ را ترسیم می‌نمود. فدک در تاریخ، ص۱۰۷. 🆔 @shahidsadr
🎬 مصاحبۀ پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR با استاد سید محمدمهدی میرباقری 💥 تحلیل عدالت و مقیاس عدالت‌خواهی 💥 آسیب‌شناسی عدالت‌خواهی و توصیه‌هایی به عدالت‌خواهان جوان 💥 «عدالت‌خواهی حقیقی» کمک به تحققِ «حکمرانی اسلامی» است. ▶️ farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46239 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مباهله؛ صحنه تمایز حق و باطل 💠رهبر انقلاب: روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد. نکته‌ی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجه‌ای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. 🔹هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. یعنی نشان دهنده‌ی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشه‌کن بشود با عذاب الهی. ١٣٨٨/٠٩/٢٢ 💻 @khamenei_maaref