14.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ طب سنتی ما یک گنج بزرگ است
🆔 @khosropanah_ir
♦️تشکیل «ستاد رسانهای مکتب حاج قاسم سلیمانی» در صداوسیما
🔹«عبدالعلی علیعسکری»؛ رئیس سازمان صداوسیما با صدور حکمی به «حمید شاهآبادی»؛ معاون سیما مأموریت داد «ستاد رسانهای مکتب حاج قاسم سلیمانی» را تشکیل دهد. در حکم علی عسکری برای شاهآبادی تصریح شده است: «معرفی و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ اصیل ایثار و شهادت، برگرفته از مکتب متعالی اهلبیت (علیهمالسلام) و متأثر از اندیشهها و سیرهی امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) از مسئولیتهای مهم رسانهی ملی است.»
🔸«عبدالعلی علیعسکری» در این حکم که در پیوست آن دستور کار این ستاد مشخص شده، با موظفدانستن حوزههای مختلف سازمان صداوسیما به همکاری و هماهنگی با این ستاد، بر تعامل «ستاد رسانهای مکتب حاج قاسم سلیمانی» با دستگاهها و نهادهای ذیربط بهویژه در بزرگداشت اوّلین سالگرد شهادت آن سردار سرافراز تأکید کرده است.
#خبر 14
☑️ @Sh_Aviny
3.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛
📹 گریه می کنه
برای چی؟
از پیدا شدن سگش که معتقده پینگل عضو خانواده شه!
حدیثه تهرانی و همسرش: میخواستیم خبر خوش بهتون بدیم؛ از همه تشکر میکنیم؛ تو رو خدا با روح و روان مردم بازی نکنید!
همین فرهنگ ها رواج پیدا کرده که اِنقدر فرزند آوری کم شده!
یکی از دلایل مهمّ کم شدن جمعیت همینه!
فقط مشکلات اقتصادی نیست!
توسعه ی فرهنگ غربیه..
وقتی رهبری از شبیخون فرهنگی می گویند، این یک نمونه هست..
@tahlile_siasi
قسمت ششم از فصل پانزدهم برنامه زاویه با سردبیری و اجرای حبیب رحیمپور پخش میشود:
رشد اقتصاد ایران در تحریم؛
ممکن یا ناممکن؟
مناظره زنده
دکتر احسان خاندوزی و دکتر علی سرزعیم
چهارشنبه ۲۸آبان۱۳۹۹ ساعت ۲۳ (۱۱ شب)
شبکه چهار سیما
《محفل زمانه شناسی》
⚡️ سهم تأثیر اختیار بر #معرفتهای_حسی، کم است.
اما در سامان دادن به نظام معرفتی و مدلسازی، ارادۀ ما نقش فعالتری دارد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«كيف اختيار انسان در كيف فهم از جهان حاضر است، منتها در همۀ موضوعات معرفت، سهم اختيار انسان را يكسان نميدانيم. يكجاهايي سهم ارادۀ انسان خيلي تبعي است؛ مثل اينكه در محسوسات اوليه، سهم ارادۀ ما تبعی است، نميشود لامسۀ ما از آبِ گرم متأثر نشود، لامسۀ ما از سرما و برودت آب متأثر نشود؛ انسان دستش را كه در آب گرم ميبرد يك تأثر خاصي پيدا ميكند كه از آن تعبير به سوختن ميكنيم؛ اين ارادۀ ما در اين فعل و انفعال و اين ادراك حسّي، تأثيرش بسيار كم است. هرچند همانجا هم انسان ميتواند مثل مرتاضهاي هندي حتّي حواسّ خودش را طوري پرورش بدهد كه دستش را در آب با دمای صد درجه ببرد و نسوزد. ولي معمولاً سهم ارادۀ ما در آنجا كم است.
ولي وقتي #نظريهپردازي ميکنيم، اطلاعاتي كه از بيرون ميآيد را به يك مدل تبديل ميكنيم و سعي ميكنيم به عوامل، جا و نسبت بدهيم، و نسبتِ بين آنها را تعريف كنيم، نقش اراده بیشتر است. ديگری ممكن است به شکل ديگر مدل بدهد. يعني در سامان دادن به نظام معرفتي و مدلسازی، ارادهي ما نقش فعالتري دارد و آن كسي كه براي كلّ معرفت انسان، منطق ميدهد، يعني براي كل دستگاه معرفتي يك سامانه درست ميكند، در آنجا نقش اراده در سامان دادن به معرفت، نقش بيشتري است. نميگويم در آنجا مطلق است.»
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#فلسفه_روش
#اختیار_و_آگاهی
☑️ @mirbaqeri_ir
مبادی حکمی سازی علوم انسانی .mp3
زمان:
حجم:
33.79M
#بشنوید
🎙 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: مبادی حکمی سازی علوم انسانی
📍در جمع استادان دانشگاه اصفهان ۲۸آبان ۱۳۹۹
🆔 @khosropanah_ir
3.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
منتظر کاهش فوتیهای کرونا نباشید!
🔹رئیس کمیته علمی ستاد ملی کرونا: بیش از پنج هزار بیمار بدحال در آیسییوها داریم که متاسفانه نمیتوانیم برای ۵۰ درصدشان کاری کنیم.
#کرونا
@TasnimNews
1.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نگاهی دیگر به کرونا...
گوینده: حسین عباسی فر
جان هر انسان چند؟
نکته تکمیلی: کسی دیه هم نمیده...
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
3.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 اظهارات قابل تامل یک فعال فضای مجازی درباره اتفاقات #کرونایی
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
پایگاه مراجعه «فیرحی» به مشروطه فقه است / مسیرهای خارج فقه به بنبست میرسد(بخش اول)
حجتالاسلام نجف لک زایی با اشاره به ویژگیهای اندیشه مرحوم فیرحی، بیان کرد: پایگاه مراجعه ایشان به مشروطه، فقه است و میگفت مسیری که بخواهد برای حل مسائل ایران نشانی بیرون از فقه بدهد بنبست است، همچنان که برخی اساتید ایشان نیز همین راه را پیمودند.
به گزارش ایکنا، برنامه تلویزیونی زاویه شبکه چهارم سیما، شب گذشته، ۲۱ آبانماه، به موضوع «الهیات حکومت در ایران معاصر؛ گفتوگویی درباره برنامه پژوهشی دکتر فیرحی» اختصاص داشت. حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی، پژوهشگر اندیشه سیاسی در اسلام و استاد دانشگاه تهران، که همگان از او به عنوان پژوهشگری نواندیش و آزاداندیش یاد میکنند، صبح روز گذشته، ۲۱ آبانماه، به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.
در ادامه متن صحبتهای حجتالاسلام والمسلمین نجف لک زایی، استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، را در این برنامه میخوانید؛
آشنایی بنده با دکتر فیرحی به اواخر دهه شصت بازمیگردد که آن زمان در مقطع کارشناسی رشته علوم سیاسی تحصیل میکردم و ایشان مدرک کارشناسی ارشد را اخذ کرده و به قم آمده و هنوز معمم نشده بودند. در ترم آخر کارشناسی، یک یا دو درس با ایشان داشتم؛ یکی نظام سیاسی و دولت در اسلام و دیگری تاریخ تحول دولت در اسلام بود. آیتالله عمید زنجانی که همشهری و استاد دکتر فیرحی بود، این درسها را به رشته علوم سیاسی اضافه کرده بودند. بنابر این ایشان بحث خود را با دروس اسلامی در رشته علوم سیاسی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم شروع کرد و هر دو بحث نیز تبدیل به کتاب شد.
زمانی که مقطع دکتری را میخواند با ایشان ارتباط داشتم که در آن زمان دانشجوی ارشد بودم. در دکتری، دغدغه ایشان این بود که ببیند چه شد که اسلام صدر اسلام، تبدیل به اسلام اموی شد و یا میگفتند چطور از دل اسلامِ نجاتبخش و یا رهاییبخش یک سلطنت استبدادی درآمد؟ با بهرهگیری از نظریه فوکو در دانش، قدرت و مشروعیت سعی کردند، تقریری از این بحث ارائه کنند و میگفتند در دوره اسلام میانه، قدرت روی دانشسازی گذشته شده است و برای خودش تولید مشروعیت کرده است. یعنی چیزی تولید شده که واقعیت ندارد و وقتی به اسلام برگردید، چنین چیزی درست نیست.
اسلام بیخطری که غربیها به دنبالش بودند
ایشان از دوره معاصر به دوره صدر اسلام نگاه میکرد. چون با استبداد و استعمار در دوره پهلوی مواجه بودیم و انقلاب اسلامی برای حذف اینها آمده بود که استقلال به نفی وابستگی، و آزادی به نفی استبداد، اشاره داشت. دوران پهلوی، استبدادی بود که قرآن هم چاپ میکرد و محمدرضا پهلوی به حرم امام رضا(ع) نیز میرفت و به تعبیر یکی از پژوهشگران غربی، آنها تلاش کردند دو مدل اسلام بیخطر در اسلام درست کنند؛ برای شیعیان، پهلویزم بود و برای اهل سنت، کمالیزم که مصطفی کمال آتاتورک، پرچمدارش بود و اینها زمینهساز نفوذ غرب بودند. ایشان از اینجا به گذشته برگشته بود که ببیند کجای آن اسلام حقیقی، دچار چالش شده است؟ که ایشان به دورههای میانه و یا اوایل دورههای میانه میرسید.
دغدغه ایشان ادامه یافت و در دو کار قبلی نیز میتوان اینها را ریشهیابی کرد. ایشان از صدر اسلام شروع میکند و الگوی امامت، خلافت و سلطنت را توضیح میدهد و به دوره جدید میآید و ولایت فقیه را نیز در کتاب نظام سیاسی و دولت در اسلام تبیین میکند. دانشجویانی که این کتاب را میخوانند، هم با اندیشه سیاسی اهل سنت و هم با اندیشه سیاسی شیعه آشنا میشوند که از امامت و دوره غیبت تا دوره مشروطه و انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و قرائتهایی که از ولایت فقیه شده است، شامل میشود و ایشان انتصاب و انتخاب را نیز مطرح میکنند.
در تاریخ تحول دولت، روی دولت، رفته و از جریانهای فکری عبور کرده است و به صورت مفصل تحولات دولت تا دوره عثمانی را بحث کرده است و در دوره اخیر نیز تمرکزی بر فقه مشروطه پیدا کرد که در قم این جلسات شکل گرفت. ایشان جلسههای شبهای چهارشنبه را داشتند که حدود پنج سال به صورت مستمر برگزار میشد و اخیرا هم از تهران به قم میآمدند و با فضلا در انجمن مطالعات سیاسی حوزه این جلسات را داشتند که اساتید دانشگاه یا دانشجویان دکتری بودند که این بحثها نیز ضبط و پیاده میشد.
⬅️ادامه در فرسته بعدی⬇️⬇️⬇️
حجتالاسلام یزدانیمقدم بیان کرد:
مباحث سیاسی در المیزان؛ بیانگر فلسفه سیاسی علامه
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه مباحث سیاسی در تفسیر المیزان، بیانگر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی است، تأکید کرد: امروز، راهی جز دولت اسلامی مد نظر علامه طباطبایی، برای اداره مطلوب جامعه نداریم و نباید کاستیها را به حساب اندیشههای بزرگانی چون علامه گذاشت.
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین احمدرضا یزدانیمقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، ۲۲ آبان در نشست علمی «دولت اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی» که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد ضمن تسلیت ارتحال حجتالاسلام فیرحی با بیان اینکه ایشان فردی بسیار علاقهمند به علامه طباطبایی و افکار ایشان بود، گفت: ایشان همواره میگفت همه تلاشهایی که ما میکنیم برای خدمت به حوزه است؛ وی به اندیشه اسلامی و جلسات ذکر و اعتقادات دینی علاقه واقعی، و قلبی رئوف و پرمحبت نسبت به اهل بیت(ع) داشت.
وی با طرح این پرسش که علامه طباطبایی اندیشه و فلسفه سیاسی دارد یا ندارد؟ افزود: اگر تعریف اشتروس را که متأثر از تعریف فارابی از فسلفه سیاسی است، بپذیریم، قطعا علامه هم فلسفه سیاسی دارد؛ از دید اشتروس سیاست دانشی است که موضوع آن سیاست، و روش آن فلسفی است؛ با این تعریف علامه، فلسفه سیاسی دارند. ایشان رساله مستقل در فلسفه سیاسی دارد و در المیزان و ... هم مباحث زیادی در این زمینه دارند.
یزدانیمقدم با بیان اینکه علامه به صورت آگاهانه به جای فلسفه سیاسی از فلسفه اجتماعی استفاده کرده که میتواند ریشه در بحث مدنیت و فلسفه مدنی داشته باشد، اظهار کرد: بنابراین علامه، واقعاً فلسفه سیاسی و صدها صفحه به عربی و فارسی در این زمینه مطلب دارد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گاهی از ما پرسیده میشود، که ایشان به عنوان مفسر مباحث سیاسی را مطرح کرده و نمیتوان علامه مفسر را فیلسوف تلقی کرد، افزود: کسانی که این پرسش را دارند، ظاهرا با المیزان و روش تفسیری وی آشنا نیستند؛ روش تفسیری علامه این است که علاوه بر فهم زمانی از واژه معانی کلی را هم مد نظر دارد. علامه در المیزان بر پایه یک سری مبانی فلسفی وارد شده؛ تفسیر وی هم عقلی و مباحث تفسیری را از غیر تفسیری جدا کرده است، بنابر این مباحث سیاسی در تفسیر بیانگر فلسفه سیاسی علامه است.
دولت اجتماعی دینی؛ تئوری علامه درباره حکومت
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: علامه در مورد مفهومی به نام ملک و حکومت صحبت کرده و این دو را مترادف هم و سلطه و اقتدار تعریف کرده است؛ (حکومة اجتماعیة دینیه) البته مراد ایشان حکومت به معنای امروز نیست، بلکه وی کار به سامان و فرایند سیاسی دارد که تعریف دولت است. در واقع دولة اجتماعیة دینیه را مطرح فرموده است. ایشان معتقد است که خدا به انسان علم و قوه نظری داده تا حقایق عالم را بفهمد؛ این انسان، قرار است به کمال برسد و این در گرو وجود دولت و جامعه اسلامی است.
یزدانیمقدم تصریح کرد: علامه به ماجرایی که در تورات یعنی درخواست بنی اسرائیل برای داشتن پادشاه را بیان و بحث استخدام یکطرفه را در نظام شاهی زیر سؤال میبرد؛ او معتقد است در حکومت دیکتاتوری، رابطه استثماری میان حاکم و مردم وجود دارد و در نهایت هم به شرک و شاهپرستی، فرعون، پادشاهپرستی و ... ختم خواهد شد؛ علامه، معتقد است انبیاء آمدند تا توحید برقرار و شرک نفی شود؛ بنابر تصریحات علامه، ایشان طرفدار استخدام طرفینی است؛ ایشان میفرماید درست است پیامبر حاکم ما از طرف خداست، ولی اقتدار به دست آمده ناشی از جمع شدن رهبر و مردم از آن همه تکوینا و تشریعا است و این حکومت، اجتماعی است.
یزدانیمقدم تصریح کرد: طبق نظر علامه اگر حکومت حاصل زندگی اجتماعی است پس ملک و حکومت هم اجتماعی میشود، بنابراین درآمدهای کشور هم باید در اختیار همه اقشار قرار گیرد؛ براساس نظر علامه، دین برای برقراری عدالت اجتماعی و برابری متناسب خلق شده و چنین دینی نمیتواند انسان را در مشتهیات(آرزوها) نفسانی آزاد بگذارد. حکومت اسلامی از منظر علامه، دولت اجتماعی دینی است و دین حقیقت اجتماعی است و مردم را از این منظر مورد مخاطبه قرار داده است.
استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هابز و لاک، نظریه دولت ندارند، بلکه در مورد جامعه مشترکالمنافع سخن میگویند که در تفاهم امروزی ما معادل دولت نیست و اگر چنین چیزی را بپذیریم، ملک و اجتماع مد نظر علامه هم همان دولت است، اضافه کرد: هابز معتقد است قرارداد اجتماعی بین حکومت و مردم به نفع حاکم شکل میگیرد ولی علامه معتقد است این قرارداد در فضای اجتماعی ایجاد میشود.
⬅️ ادامه در فرسته بعدی⬇️⬇️⬇️