eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امام جواد(ع) بانی بحث آزاد در جامعه اسلامی 🔹[امام جواد]، اولين كسى بود كه به طور علنى بحث را بنيان‌گذارى كرد. در محضر مأمون عباسى، با علما و داعيه‌داران، درباره‌ دقيقترين مسائل حرف زد و استدلال كرد و خود را و حقانيت سخن خود را ثابت كرد. 🔹بحث آزاد، ميراث اسلامى ماست، بحث آزاد در زمان ائمه‌ى هدى رائج بوده است و در زمان امام جواد به وسيله‌ى آن امام بزرگوار با آن شكل نظيف انجام گرفته است. 🔹ما امروز اگر به بحثهاى آزاد پاسخ مى‌دهيم به هيچ وجه به خاطر جوسازيهايى كه از سوى بعضى از عناصر مخالف انجام مى‌گيرد نيست، اين ماست. ✍رهبر انقلاب، ۶۰/۲/۲۵‌ http://eitaa.com/@kanooneQarbshenasiAndisheIslami
💢کرسی ترویجی "عقلانیت مدرن و فقه" ✔️مناظره دکتر ابوالقاسم فنایی و دکتر حسین واله 🗓زمان: دوشنبه 28 مرداد ساعت 10 صبح 🏢مکان: مشهد، خیابان سناباد، پژوهشکده ثامن 🆔 @vasael_ir
🔷 نشست علمي «الزامات بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي در پرتو فقه تمدن ساز» با حضور آيت الله زمان: فردا يكشنبه مورخ 98/5/27 از ساعت 10:30 الي 12 مكان:سالن اجتماعات شماره يك دانشگاه علوم اسلامي رضوي @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔵 نشست علمی حقوقی چالش های فقه و حقوق مدرن در جهان معاصر 🔹به همراه ارائه ی مقاله ی علمی (فقه همان حقوق نیست) استاد مدعو: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا یکشنبه 27 مرداد 1398، ساعت 17:30 سالن آمفی تئاتر شماره 1 دانشگاه علوم اسلامی رضوی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
🔵 نشست علمی حقوقی چالش های فقه و حقوق مدرن در جهان معاصر 🔹به همراه ارائه ی مقاله ی علمی (فقه همان ح
متاسفانه به خاطر ضیق وقت جلسه و پیش آمد جلسه ای دیگر پس از نشست مذکور، فرصت ارائه مقاله و تبیین چالش ها بوجود نیامد، لذا در نشستی دیگر متناسب با حال و اقتضای جلسه و مخاطبین مقاله به تفصیل ارائه خواهد شد.
دکتر ارسطا، از فقه موجود تا فقه مطلوب .aac
34.79M
📣🎧صوت جلسه سخنرانی دکتر ارسطا از موجود تا فقه مطلوب در راستای نظام سازی حقوقی 27 مرداد 1398 دانشگاه رضوی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احمد‌مبلغی در دوره علمی #فقه‌نظام ➕/🔻#فقه‌موجود،‌توانایی‌نزدیک‌شدن‌به انسان‌معاصر‌را‌ندارد.‌مسئله‌شناسی؛‌رسالت‌اصلی‌حوزه‌های‌علمیه 🔸فقه موجود، توانایی نزدیک شدن به انسان معاصر را ندارد. هرچند این توانایی به صورت بالقوه در فقه وجود دارد؛ اما برای به فعلیت رسیدن نیازمند دخالت حوزه است. در این راستا حوزه می‌بایست از تمرکز خود بر ابواب کنونی فقه کاسته و به ابواب نامطرح بپردازد. مسائل موجود در جامعه را شناسایی کرده؛ آنها را به فقه عرضه کند؛ و درنهایت پاسخ این مسائل را از فقه بگیرد. اما در عمل بخش بسیار کوچکی از مسائل پاسخ خود را از فقه دریافت می‌کنند؛ درحالی‌که هر روز نیازهای انسان معاصر بیشتر و بیشتر می‌شود. 🔸علاقه‌مندان به دریافت کامل این ویدئو می‌توانند با ثبت‌نام در دوره علمی «فقه نظام»، علاوه بر دریافت این ویدئو از سایر درسگفتارهای این دوره نیز بهره‌مند گردند. دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/feqh-nezam/ ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
🌸الحَمدُ للهِ الذی جعَلنا مِنَ المُتِمَسِکین بوِلایَةِ امیرِالمؤمن عَلِی علیه‌السلام🌸 🔻به مناسبت فرا رسیدن عید ولایت، عید سعید غدیر، مدرسه آفاق ۵۰ درصدی خرید و سایر را برای علاقه‌مندان و دانش‌پژوهان حوزه علوم انسانی در نظر گرفته است. به این منظور از شما دعوت می‌شود تا با مراجعه به سایت مدرسه آفاق حکمت، از این تخفیف بهره مند شوید. ⛔️این تخفیف تا روز شنبه ۱ شهریور معتبر می باشد. 🎁🎁🎁 : qadir98 ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی 🆔 @afaghehekmat 🌐 afaghehekmat.ir
🔴دلایل ضعف دانش در ایران از زبان یک استاد فرهیخته حقوق عمومی دانشگاه بوعلی سینا همدان مصاحبه: ایسنا https://www.google.com/amp/s/www.isna.ir/amp/96022012937/ https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ژاپن چگونه صنعتی شد؟! توضیحات جالب ومهم دکتر شهریار زرشناس: #صنعتی شدن ژاپن ؛ #قدرت نظامی #جنگ جهانی دوم @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
4_5778241742096565511.mp3
1.85M
🔖منبر کوتاه🔖 #استاد_عالی قدرت ائمه معصومین علیهم السلام ♦️ #امام_هادی #امام_کاظم http://eitaa.com/joinchat/1425145856C34217a20aa 🌺 ذاکرین ☝️☝️ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 #آرمگدون: هزاره خوشبختی، بهانه جنگ طلبی 1️⃣ نو تولّدیافتگان چه کسانی هستند؟ 2️⃣ عروج‌کنندگان کیانند؟ 3️⃣ منشاء اعتقاد به هزاره‌گرایی چیست؟ #مطالعات_فرهنگی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
📗📙📚معرفی جدید ویژه اثر: مایکل آلن گیلسپی ترجمه زانیار ابراهیمی https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
توضیح مختصر پشت جلد کتاب...
♦اسلام با سلاح حجاب در حال فتح اروپاست 🔹️دولت انگلیس با تمام ابزارهایش از جمله منوتو، بی‌بی‌سی، مزدوران پولکی و ... تلاش می‌کند #حجاب را از سر بانوی مسلمان ایرانی بردارد؛ غافل از این‌که اسلام با سرعت بسیار بالایی مخصوصاً به خاطر تز «حجاب» در حال فتح انگلیس است! اسلام سریعترین دین در حال رشد در انگلیس است. @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
معرفی #کتاب علمی ویژه ارتباط صحیح با جنس مخالف 📚 به همراه فهرست کتاب 👇 @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
علامه جوادی آملی.mp3
3.47M
🎙 علامه جوادی آملی: نعمتهای باطنی همچون #استعداد و قدرت یادگیری را هدر ندهید. چیزهایی که نه بار علمی دارد و نه ثمره عملی، هرگز یک دانشجو یا طلبه نخواند. #غنیمت_شمردن_فرصت ✅ @tafsire_tasnim1
🔺گلایه حضرت آیت الله جوادی آملی از تمرکز طلاب بر فقه و اصول 🔲آیت الله جوادی آملی در جمع حوزویان مشهد: 🔹 مشکل حوزه های علمیه ما همین است که هم آیه محکمه و هم فریضه عادله و هم سنت قائمه را #فقه_و_اصول دانستند در حالی که «آیه محکمه» مربوط به خداشناسی امامت شناسی، معاد شناسی، انسان شناسی و امثالهم است و «فریضه عادله» و هم «سنت قائمه» مربوط به فقه، اخلاق و حقوق می شود، یعنی دین به ما گفته است که چه بخوانید. 🔹#نهال_فروشی جزو بدترین کارهاست، یعنی اگر طلبه ای مستعد است باید مسیر خواجه نصیر را طی کند و افرادی را برای پاسخ به نیازهای جامعه و نظام تربیت کند، نه اینکه خودش در مسیری غیر از علم آموزی قرار بگیرد. @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
⚡️ایران پر از مشکل است اما مسئله ندارد ✔️رضا داوری اردکانی🔻 🔹ایران پر از مشکل است اما مسئله ندارد. در این کشور کمتر جایی را می‌توان سراغ گرفت که مشکل و گرفتاری نداشته باشد یا لااقل من هر چه فکر کرده‌ام جایی و کاری را بی‌مشکل نیافته‌ام. ما در سراسر ایران مشکل نان و آب و خاک و هوا و آشفتگی در کارها و راه‌ها و منزل‌ها داریم و چون به عمق و ریشه این مشکل‌ها کمتر توجه می‌کنیم نمی‌پرسیم که چگونه می‌توان و باید آنها را رفع کرد و نمی‌خواهیم بدانیم که رفع آنها تا چه اندازه دشوار است و احیاناً می‌پنداریم که رفع مشکل‌ها در هر شرایطی به‌آسانی از عهده دولت و حکومت برمی‌آید (قدرت دولت و حکومت را ناچیز نمی‌انگارم و معتقدم که اگر حکومت عزم اصلاح داشته باشد و همت صرف آن کند به نتیجه می‌رسد) ما مسئله نداریم ولی مشکل‌هایمان فراوان است. 🔹وقتی سیاست از زمین و زمان جدا می‌شود، چون ماهی بیرون افتاده از آب است. این سیاست نظم و تعادل را از دست می‌دهد و به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های پراکنده مبدل می‌شود... سیاستی که همه کاره است، وقتی به خرد زمان پشت کند، همه کارها معطل می‌ماند. در جهان توسعه‌نیافته چگونگی دخالت سیاست در کارها اهمیت بسیار دارد و اگر این دخالت با خرد کارساز صورت نگیرد، پریشانی‌ها بیشتر و مردمان بیش از پیش نومید و بی‌اعتماد و اهمال‌کار و ندانم کار می‌شوند. 🔹برگردیم به بحث مشکلات و مسائل. مشکلات را همه کم‌وبیش حس می‌کنند و آنها را به درجات با درک حسّی و قیاسی می‌شناسند اما کمتر می‌پرسند که این مشکلات چرا هستند و از کجا آمده‌اند. گاهی هم اگر چنین پرسش‌هایی به زبان می‌آید، برای این است که مثلاً بگویند متصدیان امور نالایقند و هر مشکلی هست نتیجه بی‌تدبیری و اهمال و غفلت یا سوءنیت آنان است. شاید حرفشان در مواردی نادرست نباشد اما همه که نالایق نیستند و اگر نالایقند پس لایق‌ها کجا هستند و چرا نمی‌آیند؟ آیا بهتر نیست فرض کنیم که اشخاص لایق هم هستند اما کارها چندان دشوار و پیچیده است که به صرف اعمال لیاقت آسان نمی‌شود. 🔹مشکل بزرگ و اصلی، مشکل چشم‌انداز تاریخی و روابط و مناسبات و نظم است. کارشناسان معمولاً امور را تخصصی می‌بینند و می‌پندارند که با تصمیم‌های موضعی می‌توان مشکل‌های کلی و ساختاری را رفع کرد ولی سازمانی که به‌درستی نمی‌داند برای چه به وجود آمده و چه می‌تواند و باید بکند و چه جایگاهی دارد از عهده چه کاری می‌تواند برآید. ما هر چه را که در جهان تجدد پدید آمده خواسته و در حد توانایی اخذ کرده و همه را در کنار هم قرار داده‌ایم. گویی اینها اشیاء مستقل از یکدیگرند و مهم نیست که در کجا قرار گیرند. 🔹در این میان سخن خوب دیگری هم به میان آمده است و آن سخن تمدن نوین اسلامی است. برای ساختن این تمدن قاعدتاً باید دین و مدرنیته را با هم جمع کرد و با اندیشیدن به طرح آینده لااقل به یاد تجدد آورد که دارد با افق‌های باز خداحافظی می‌کند ولی توجه داشته باشیم که بنای نظام الهی و قدسی جز با رسوخ در توحید و آزادی از تعلقات دنیای جدید و کسب ملکات فاضله و مکارم اخلاق، در عین آشنایی نزدیک با جهان جدید و آزادی از آن (که نمی‌دانیم چگونه ممکن است) متصوّر نمی‌شود. زندگی کردن میان دو جهان مشکل بزرگ ما و معمای تاریخ معاصر است ولی متأسفانه ما هم کمتر صبر داریم و نمی‌دانیم و نمی‌خواهیم بدانیم که راه تاریخ را باید با درد تفکر و جسارت در عمل گشود و پیمود. ما امروز به هر جا بخواهیم برویم، باید از همین جا که ایستاده‌ایم آغاز کنیم. 🔹 در دوران قدیم و قبل از تجدد مسائل تاریخی وجود نداشت که لازم باشد حکومت‌ها و مردم به آنها بیندیشند. در جهان جدید است که آدمی عهده‌دار ساختن جهان برای خود (و این خود، بشری است که تقدیرش تسخیر جهان و تصرف مالکانه در آنست) شده است. اگر نویسندگان دوران رنسانس و مخصوصاً اوتوپی‌نویسان و فیلسوفانی چون بیکن و دکارت و هابز و لاک و روسو و کانت و... این طرح را درنینداخته باشند، لااقل در آزمایش دشوار درک و دریافت و تحمل بار سنگین آن شریک بوده‌اند. تاریخ غرب جدید به یک اعتبار تاریخ طرح و حلّ مسائل است. 🔹شاید ما از آن جهت با مسائل ایران چندان آشنایی نداریم که نمی‌پرسیم یا به این پرسش فکر نمی‌کنیم که ایران چه می‌خواهد و به کجا می‌رود و آینده‌اش چه خواهد بود و برای آن چه می‌توان و باید کرد. اکنون ایران بیش از هر زمان به تذکر تاریخی و خودآگاهی ملی و توجه و دلداری و همنوایی دولت و حکومت و دانشمندان و صاحبنظران و اصحاب قلم نیاز دارد. جهان کنونی پر از انواع خطرها و مصیبت‌هاست و ایران در کانون خطرها قرار دارد. در این شرایط خطیر باید از ایران پاسداری کرد. 🔸متن کامل👇 http://sazandeginews.com/News/4230 @KanooneQarbshenasiAndisheIslami