eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 قیام حضرت حجت(عج) را تفسیر کودکانه نکنیم 🔹کوشش کنید فکر خودتان را در مسئله‌ حضرت حجت(ع) با آنچه که در متن اسلام آمده تطبیق بدهید. 🔸غالب ما این مسئله‌ را به صورت یک آرزوی کودکانه یک آدمی که دچار عقده انتقام است درآورده‌‏ایم. گویی حضرت حجت(ع) فقط انتظار دارند که کی خداوند تبارک و تعالی به ایشان اجازه بدهند که مثلا بیایند ما مردم ایران را غرق در سعادت کنند یا شیعه را غرق در سعادت کنند، آنهم شیعه‌‏ای که ما هستیم که شیعه نیستیم! 🔹نه، این یک فلسفه بزرگ جهانی است، چون اسلام یک دین جهانی است، چون تشیع به معنی واقعی‏‌اش یک امر جهانی است. این را ما باید به صورت یک فلسفه بزرگ جهانی تلقی کنیم. وقتی قرآن می‌گوید: وَلَقَدْ کتَبْنا فِی الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکرِ انَّ الْارْضَ‏ یرِثُها عِبادِی الصّالِحونَ‏، صحبت از زمین است، نه صحبت از این منطقه و آن منطقه و این قوم و آن نژاد. 📗 استاد مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، ص۲۵۹ 🌐کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
❌بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه علیه کار حجت الاسلام تبریزیان ❌تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی اقدامی ناروا و محکوم است ❌چنین تفکراتی در حوزه علمیه جایگاهی ندارد 🔻متن بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه با امضای حجت الاسلام والمسلمین اعرافی بسم الله الرحمن الرحیم 🔻حوزه های علمیه و بزرگان آن با تاکید بر جایگاه علم و اندیشه و نقد عالمانه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است ناروا می دانند و حوزه های علمیه و بزرگان آن و شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه آن را محکوم می نمایند، 🔻آشکار است که این گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه  جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد. 🔻اسلام عزیز، روحانیت معظم، حوزه علمیه و بزرگان آن در طول تاریخ همواره پرچم دار و مشوق رشد و شکوفایی علمی در همه قلمرو ها و در بسیاری از این زمینه ها بویژه در زمینه بهداشت و پزشکی پیشگام بوده اند و این سنت دیرپا همچنان ادامه دارد. 🔻انتظار می رود دستگاه های ذی ربط در این زمینه اقدام لازم بعمل آوردند. 🔻امید است پیشرفت های علمی ایران و رشد مراکز علمی و دانشگاهها، که در پرتو انقلاب اسلامی رشد چشمگیر داشته  است، استمرار و ارتقاء یابد. مرکز مدیریت حوزه های علمیه علیرضا اعرافی ♨️رسانه مستقل خبرحوزه 🔻🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 استاد رحیم پورازغدی گفتن عربستان نابود بشه اسراییل ظرف شش ماه از بین میره قبلا تحلیل کرده بودم
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
❌بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه علیه کار حجت الاسلام تبریزیان ❌تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی
❗️بلاخره حوزه به آمد، هر چند دیر! و البته با اعلام برائت و از خود! ✍ در احوالات آتش زدن کتاب طبی ! 🔲 چرا حوزه علمیه هنوز تکلیفش را با طب اسلامی مشخص نکرده است؟ 🔍 به احتمال زیاد شما هم فیلم کتاب هاریسون توسط آقای تبریزیان را دیده اید و واکنشهایی که از گرفته تا مرکز مدیریت حوزه علمیه و برخی روحانیون و اساتید دانشگاهی سرشناس را هم دیده و خوانده باشید. ❗️اما می توان گفت؛ ریشه این گونه مشکلات، خود و هستند که بعد از چهل سال از انقلاب با این همه و ، هنوز تکلیف خود را با این پرسش ها مشخص نکرده اند: آیا طب اسلامی داریم؟ روایات طبی چقدر معتبر هستند؟ چگونه باید از آنها بهره برد؟ و... پس تعیین تکلیف کردن این مباحث با خود حوزه است. 💠 بنابراین وقتی خود حوزه به صورت ورود نکرده و درسی برای این بحث _که در چند سال اخیر در جامعه فراگیرتر شده_ را به طلاب اضافه نکرده است، و در یک مورد بحث و نظر قرار نداده است، مشخص است که افرادی به صورت به این عرصه ورود کرده و دانسته یا ندانسته باعث تخریب در بین عموم مردم و به ویژه اهل علم و فرهنگ و بعضاً باعث بدبینی به معتبر طبی هم می شوند! 🔹آقای تبریزیان مدتها در حوزه به کتب روایی طبی مشغول بود اما نظارت و اقدام درستی برای پالایش نظرات وی از طرف حوزه صورت نگرفت. که این نیز کوتاهی برنامه ریزان حوزه را می رساند که چرا احتیاط نکرد و از ابتدا چنین کلاس هایی را مدیریت ننمود تا هم اکنون شاهد وهن روحانیت و روایات طبی نباشیم.؟ 📢 توصیه: اگر باز هم حوزه به صورت رسمی خود را مکلف به ورود به این عرصه نکند باز هم شاهد در این عرصه خواهیم بود. پس بهتر است حوزه هر چه زودتر به این تکلیف عمل نماید. 🌐کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نسبت بیوتکنولوژی و مدرنیته با حوزه سلامت و علم طب استاد محمدتقی اکبرنژاد @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔰 حوادث امروز خبر از سر برآوردن یک پدیده‌ی یکتا در جهان امروز خبر میدهد ✍🏻 پیام رهبر انقلاب به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به پنجاه و چهارمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، تأکید کردند: امسال نشست شما در میانه‌ی حوادث مهمی برگزار میشود که هر یک از جهتی نشانه‌ی عظمت و اعتبار ایران اسلامی و ملت انقلابی آن است. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح امروز در وین قرائت شد، به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم جوانان عزیز اتحادیه انجمنهای اسلامی امسال نشست شما در میانه‌ی حوادث مهمی برگزار میشود که هر یک از جهتی نشانه‌ی عظمت و اعتبار ایران اسلامی و ملت انقلابی آن است. شهادتها، قدرت‌نمائیهای نظامی، حضور بی‌نظیر مردمی، روحیه‌ی قوی و عزم راسخ جوانان، در کنار هزاران مجموعه‌ی فعال در عرصه‌ی دانش و فناوری، و نیز رویکرد دینی و معنوی در بخش عظیمی از جوانان سراسر کشور، همه از سر بر آوردن یک پدیده‌ی یکتا در جهان امروز خبر میدهد. پدیده‌ئی که میتواند در آینده‌ی تاریخ تأثيرات عميق و تعیین‌کننده بگذارد. گام دوم انقلاب اسلامی باید بتواند به حول و قوه‌ی الهی این پدیده را به کمال برساند و به ثمر بنشاند. چشم امید و انتظار در این پویش حیاتی به جوانان دانشمند و فرزانه و با ایمان است و شما میتوانید در شمار این برگزیدگان تاریخ‌ساز باشید. به امید موفقیتهای بزرگ شما عزیزان والسلام عليكم ورحمة الله سیّد علی خامنه‌ای ۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۸
📢 هم‌اکنون؛ سایت KHAMENEI.IR 🔻 حوادث مهم اخیر به ما خبر می‌دهد: پدیده‌ای یکتا و موثر در آینده تاریخ، در راه است. 💻 @Khamenei_ir 🌐کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | تریبون مقاومت 🔺️ مروری اجمالی بر خط مقاومت و ایستادگی ملت در چهل سال بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه تهران 📥 سایر کیفیت‌ها👇 http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=44683
🔸«طب اسلامی» و حفره‌های دین/دانش رسمی 🔸 ✍️محسن‌حسام مظاهری 1 انتشار فیلمی از آتش‌زدن کتاب طب هاریسون توسط شیخ عباس تبریزیان، همان‌طور که انتظار می‌رفت، با واکنش‌های تندی مواجه شد. بلافاصله شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی متعددی به تقبیح این اقدام پرداختند و در رد آن مطالب فراوانی نوشتند و گفتند. برخی این اقدام را مایه‌ی وهن دین دانستند و برخی هم یادآور جریان‌های افراطی اندیشه‌ستیز، از نازیسم تا سلفیت. همچنین در اقدامی کم‌سابقه، مدیریت حوزه علمیه نیز رسماً بیانیه‌ای در محکومیت این اقدام صادر کرد. بعید نیست این جریان محکومیت‌ها ادامه یابد و نهایتاً به برخورد قضایی با عاملان اقدام مذکور بیانجامد. 2 این ماجرا، اما از منظری دیگر نیز قابل تأمل است؛ تبریزیان (که هوادارانش او را «آیت‌الله» و «پدر طب اسلامی»‌ می‌خوانند) در کنار حسین روازاده و چند نفر دیگر، چهره‌های شاخص جریان موسوم به «طب اسلامی» محسوب می‌شوند؛ جریانی که معتقد به مخرب‌بودن پزشکی مدرن و تجویز داروهای شیمیایی بوده و به‌جای آن بر روش‌ها و تجویزهایی مبتنی بر احادیثی با مضامین طبی از معصومین تأکید می‌کند. جریان طب اسلامی، باوجود مخالفان بسیاری که در جامعه‌ی پزشکی و نیز در حوزه‌های علمیه دارد، در سال‌های اخیر با اقبال مخاطبانی روبه‌رو شده و می‌توان آن را یکی از «جریان‌های دینی حاشیه‌ای» به‌شمار آورد. پیشتر در یادداشت «به نام دین، به کام قدرت» جریان‌های دینی حاشیه‌ای را تعریف کرده‌ام. 3 برگردیم به کلیپ منتشرشده از مراسم کتاب‌سوزان. به چهره‌ی افراد حاضر در مراسم نگاه کنید؛ از آن دختربچه با مانتوی فرم مدرسه، تا دو جوان جین‌پوش کنار آتش تا پیرمردی که حین فیلمبرداری از صحنه با موبایل «برای به‌پایان‌رسیدن داروهای شیمیایی» طلب «اجماعاً صلوات» می‌کند و آن دو سه خانم چادری میان‌سال که عقب‌تر روی صندلی‌ها نشسته‌اند و دیگران. سروشکل‌ها، لباس‌ها، تیپ‌ها، کاملاً معمولی است؛ همین مردم معمولی کوچه و بازارند. کسانی که درد و رنج بیماری آن‌ها را نزد شیخ کشانده است؛ وگرنه منازعه‌ی طب هاریسون و طب الرضا برایشان هیچ موضوعیتی ندارد. و مسئله دقیقاً همین‌جاست. 👇👇👇 ادامه در پست بعدی 👇👇👇
4 یکی از ویژگی مشترک جریان‌های حاشیه‌ای همین است که مطرود جریان رسمی دانش/دین اند. هیچکدام توسط حوزه‌ی رسمی دانش/دین و نخبگان به رسمیت شناخته نمی‌شوند. اما این طرد و عدم‌‌رسمیت، خللی که در فعالیت آن‌ها وارد نمی‌سازد هیچ، حتی نوعاً امتیاز آنان محسوب می‌شود و بر جذابیت‌شان می‌افزاید. ریشه‌ی این جذابیت کجاست؟ چرا این جریان‌ها با وجود تبلیغات منفی رسانه‌ای علیه‌شان باز در توده‌ی مردم مخاطبانی دارند که مؤمنانه بر حمایت از ایشان پافشاری می‌کنند؟ دلیلش آن‌ است که این جریان‌ها درست پاسخگوی آن نیازی از مخاطبان‌شان هستند که جریان‌های رسمی علم/دین به آن توجهی ندارند. این جریان‌ها درست در محل حفره‌های گفتمان رسمی پدید می‌آیند و ازجمله نوعاً «عامه‌پسند»اند؛ دغدغه‌شان، محور فعالیت‌شان، زبان و ادبیات‌شان، همه و همه آن‌گونه است که عامه‌ی مردم می‌پسندند. کالایی را به مشتری عرضه می‌کنند که به‌شدت نیازمند آن است و در دکان نخبگان و منابع رسمی دین پیدا نمی‌شود. کالایی که برای برخی، عرفان عامه‌پسند است، ‌برای برخی اخلاق عامه‌پسند، برای برخی الاهیات عامه‌پسند، برای برخی سیاست عامه‌پسند و برای برخی هم طبابت عامه‌پسند. مهم همین خصلت «عامه‌پسندی» است. جریان «طب اسلامی»، محل تلاقی دو جریان حاشیه‌ای است که یکی در حاشیه‌ی گفتمان دانش رسمی (پزشکی) شکل گرفته و دیگری در حاشیه‌ی گفتمان دین رسمی. 5 از منظر مخاطبان و مشتریان این جریان، دین آن چیزی نیست که منابع دینی و مفسران رسمی می‌گویند؛ بلکه دین آن چیزی است به کار امروز ما بیاید و به درد زندگی روزمره‌مان بخورد. بنابراین مهم "اصالت" کالایی که به نام دین عرضه می‌شود نیست؛ مهم "کارآمدی" آن کالاست. (نک: سخنرانی «عاشورای نخبگان ـ عاشورای توده‌ی مردم») مخاطبان تبریزیان، مخاطبان "دکتر" رسول جعفریان یا "آیت‌الله" اعرافی رییس حوزه یا "آیت‌الله العظمی" جوادی آملی نیستند. برای آن‌ها مهم نیست که احادیث طبی را مؤسسه‌ی «دارالحدیث» تأیید می‌کند یا نه و نظر مراجع تقلید قم درباب «طب اسلامی» چیست. مخاطبان ‌تبریزیان، مردم معمولی‌اند که خودشان یا آن‌طور که دیده و شنیده‌اند دیگرانی مثل خودشان با تجویزهای وی بیماری‌شان بهبود یافته و مرض لاعلاج‌شان رفع شده یا لااقل چنین می‌پندارند که دلیل بهبودی آن بوده است. برای همین حتی اگر همه‌ی فضلای حوزوی هم تبریزیان را محکوم کنند، و اگر همه‌ی مراجع او را تکفیر کنند، و اگر همه‌ی پزشکان عالم جمع شوند و قسم بخورند که او شیاد و دروغگو است، و اگر دادگاه ویژه روحانیت دوباره تبعید یا خلع لباسش کند، باز تردیدی در دل‌ مخاطبان و مشتریان اصلی او ایجاد نمی‌شود. آن‌ها آنچه را می‌بینند باور دارند و منابع معرف تی‌شان و حتی منابع خبری‌شان اساساً متفاوت است از نخبگان. 6 برخورد قضایی با جریان‌های دینی حاشیه‌ای، متعارف‌ترین و البته ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین نوع مواجهه با آن‌هاست. نمونه‌های قبلی نشان می‌دهد که این جنس برخوردها، شاید مصرف رسانه‌ای داشته باشد، اما مانا نیست و اصل پدیده را از بین نمی‌برد. تنها ادامه‌ی حیات این جریان‌ها را زیرزمینی می‌کند که به‌مراتب مخاطرات بیشتری دارد. برای فهم و حل مسئله به‌جای پرداختن به تبریزیان و غفاری و ابطحی و آقامیری و دیگر نمایندگان جریان‌های دینی حاشیه‌ای، به زمینه‌ی اجتماعی ـ فرهنگی و دینی‌ای باید پرداخت که چنین جریان‌هایی در آن پدید آمده و به‌سرعت رشد می‌کنند. همچنین فراموش نکنیم که بخشی از رونق دکان جریان‌های حاشیه‌ای و عامه‌پسند، ریشه در افول منابع معرفتی "رسمی" در جامعه دارد؛ چه عرفان نظری باشد، چه اسلام فقاهتی باشد و چه پزشکی مدرن. 1398/11/5 محسن حسام مظاهری https://t.me/mohsenhesammazaheri کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔸 ۵ بهمن ۹۸ | در مصاحبه با اشپیگل آلمان : ایران حتی پس از ترور مذاکره با آمریکا را غیر محتمل نمیداند، به شرط آنکه آمریکا تغییر رویه دهد و تحریم‌ها را بردارد. 🔹۵ بهمن ۹۸ | ترامپ: وزیر امور خارجه ایران می گوید ایران خواستار با ایالات متحده است اما می خواهد که ها برداشته شود. نه، مرسی! پ.ن: 🔶 در مباحث غرب شناسی و گفتمانی اصطلاحی هست به نام « » اما برای دولت باید از اصطلاح « » استفاده کرد. 🔻در طول تاریخ ایران معاصر این جماعت سرآمد خودباختگی هستند. الحق و الانصاف که روی تقی زاده ها رو سفید کردند. 🔷 این جماعت یا را نمی شناسند یا را، که ظاهراً هر دو را نمی شناسند! 🔻در برای تک تک دانشجویان و طلاب عملکرد همین دولت کافی است. کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
خدا رحمت کند جلال آل احمد را که، «کتاب » را نوشت. اگر الان زنده بود احتمالا «کتاب » را می نوشت! ! 🌐کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
🌐واکنش فعالان فضای مجازی به طرح دوباره مذاکره با آمریکا 🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
📚 پیشنهاد مطالعه برای ایام فاطمیه: کتاب "فدک در تاریخ" اثر بی‌نظیر نابغه‌ی جهان تشیع، علامه شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر خرید تلفنی: 02537846080 خرید اینترنتی: https://bookroom.ir/book/73582 🆔 @shahidsadr
نشست حجیت الگوی پیشرفت-خبرگزاری حوزه-8بهمن1398.mp3
28.79M
🔉 نشست تخصصی حجیت الگوی پیشرفت - ۸ بهمن ۱۳۹۸ - خبرگزاری حوزه های علمیه! @olgou4
پیاده فوری نشست تخصصی حجیت الگوی پیشرفت ۹۸۱۱۰۸.pdf
2.5M
🗞نشست تخصصی حجیت الگوی پیشرفت - ۸ بهمن ۱۳۹۸ - خبرگزاری حوزه های علمیه! @olgou4
✍دکتر و ویژگی های مجلس تراز انقلاب اسلامی] 🔴 حداقل ویژگی های تراز انقلاب اسلامی از دیدگاه دکتر هدایت خواه 1: باشد: به این معنا که همه ی ساز وکارهای لازم رو برای اجرایی‌ شدن سیاست های ابلاغی مقام‌ معظم رهبری در عرصه های اقصادی ،فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی فراهم بکند. 2: ، و دشمن ستیز باشد:یعنی مواضع صریح و جدی درمقابل دشمن داشته باشد و مصوبات موثر برای مقابله با توطئه های دشمن در مجلس تحقق پیدا کند. 3: باشد: یعنی برای حرکت به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی( ظهور) اقدامات قانونی لازم برای تحقق بیانیه گام دوم که منشور تمدن سازی ما هست روفراهم بکند. 4: و باشد: هم همکاری جدی با قوه قضائیه درمبارزه با فساد داشته باشد وهم قوانین ضد فساد تصویب بکند و هم نظارت جدی اول بر کار مجلس و بعد در کار سایر کارگزاران داشته باشند. 5: وپنجم اینکه این مجلس باید دولت ساز باشد: یعنی برای تحقق تلاش بکند ، ریل گذاری بکند و با اولویت حل مشکلات کنونی کشور در حوزه (اقصادی معیشتی)مثل تورم و بیکاری و همین طورمسائل فرهنگی کشور برنامه ریزی وقانون گذاری بکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در ؟ چرا ساکتند؟ چطور؟ متن زیر از علی علیزاده: اینهایی که پلیس فرانسه اینطور سبعانه کتک میزند نه مهاجر مسلمانند، نه چپ انقلابی و آنارشیست، نه دشمن امنیت. . قهرمانانی که جانشان را برای شهر به آتش می‌اندازند. جرم؟ تقاضای افزایش دستمزد. دولت مکرون، پلیس را به جان آتش‌نشان انداخته. یک بخش حکومت مقابل بخش دیگر. مثل جنگی داخلی. تا در بودجه صرفه‌جویی کند. تا سرمایه‌داران و بانکها و شرکتهای چندملیتی هر روز فربه‌تر شوند. دموکراسی به روایت امانوئل مکرون. تا وقتی حکومتها پادوها و بادیگاردهای سرمایه ‌داران هستند، چیزی به اسم دموکراسی ممکن نیست. 🌐کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 فایل تصویری از : ▪️پرسشی درباره حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها: چرا انسانی معصوم با چنان مقام قدسی برای بازپس‌گیری فدک اقدام کرد؟ ▪️حضرت زهرا سلام الله علیها در برابر زورگویی‌ها ایستاد. ✅ فرهنگ مقاومت در برابر ظلم ▪️به تاریخ قمری، استاد شهید مطهری در ایام فاطمیه دوم (چهارم جمادی الثانی) حدود یک ماه پس از مصاحبه بالا به فیض عظیم شهادت نائل آمد. 🌐کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعرخوانی پرمعنی به زبان زیبای برای سلام الله علیها در محضر ✅با زیرنویس فارسی پیشنهاد دانلود 🌐کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
❌ با ساخت کلیدواژه کار درست نمی‌شود! ✅ باید حقیقت اسلام را معرفی کنیم 🔻آیت الله مصباح یزدی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری: 🔸 ما هرچه فکر کنیم که کلاهی سر بگذاریم، شیطان هم سابقه بیشتری دارد و هم احاطه‌اش بر کارها و قشرهای مختلف بیشتر است. بنده که زورم نمی‌رسد بساط ابلیس را به هم بزنم. هر طرفی بیندازیمش هوا، چهار دست و پا می‌آید زمین. 🔹عام‌ترین واژه‌ای که در جامعه ما به عنوان معیار استفاده می‌شود، واژه اسلام است، اما شیطان با این واژه نیز بازی می‌کند و به اسلام صحیح برچسب می‌زند و به مسیر باطل مدال و نو را می‌بخشد. به همین خاطر این واژه‌ها خیلی کار ساز نیست و هر واژه‌ای بگذاریم دشمن می‌تواند با این الفاظ بازی کند. 🔸شاید مهم‌ترین کار این باشد که آدمی مغز و ریشه را معرفی کند. حتی اگر دشمن با این الفاظ بازی کند، لااقل ما کار خودمان را کرده باشیم و حقیقت اسلام را معرفی کرده باشیم. البته باید فکر کنیم که با هر قشری چطور صحبت کنیم و از چه ادبیاتی استفاده کنیم، اما باید هدف این باشد که اسلام معرفی شود. ۹۸/۱۱/۶
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
❌ با ساخت کلیدواژه کار درست نمی‌شود! ✅ باید حقیقت اسلام را معرفی کنیم 🔻آیت الله مصباح یزدی در دیدار
💥 آیت‌الله مصباح یزدی: تجربه ما بعد از یک عمر طولانی آن است که انسان باید یک چهارچوبی را برای معاشرت با دیگران معین کرده و خطوط قرمزی را مشخص کند تا از مرزها تجاوز نکند، اما در درون این محدوده باید انعطاف داشت و راهی جز این نیست. 🔴 آیت الله مصباح یزدی در دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری، ۱۳۹۸/۱۱/۶: 🔹 چیزی که می‌تواند مایه امید ما باشد این است که خدا یک سرمایه رایگانی به ما داده است و آن هم پیغمبر اکرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) و همه کسانی است که از این خاندان بهره‌ای دارند. 🔹 ما خرجی برای کسب این محبت نکرده‌ایم، بلکه خدا مجانی به ما داده است، اما بی‌خود نیست، این برای روزی است که از آن استفاده کنیم. و الا چیزهای دیگر خیلی قابل نیست. 🔹 در تجربه هشتاد و چند ساله‌مان به این نتیجه رسیده‌ایم اگر آدم توقع داشته باشد که تنها با افراد هم‌فکر و موافق و مورد پسند و بی‌نقص کند، دایره معاشرتش محدود می‌شود به تعداد معصومین علیهم السلام. چرا که علی‌رغم عیب‌هایی که خودمان مبتلا به آنها هستیم، کم کسی پیدا می‌شود که نقطه ضعفی نداشته باشد و اگر بخواهیم خودمان را محدود کنیم ناچار مجبور می‌شویم یی اختیار کنیم و در کوه و بیابان زندگی کنیم. از آن طرف اگر آدمی بخواهد با هر انسانی بدون هیچ گونه محدودیت معاشرت کند، این هم معلوم است که کار آدمی را به کجا می‌کشاند. 🔹 سؤالی مطرح می‌شود که با عبارات قرآن کریم و روایات اهل بیت (صلوات الله علیهم اجمعین) در توصیه به و جلوگیری از چه باید کرد؟ اگر فقط وحدت با آن کسانی است که صددرصد خالص هستند، خیلی خیلی کم پیدا می‌شود و همیشه اینگونه بوده است. پس با چه کسی وحدت و داشته باشیم؟ اگر نخواهیم وحدت داشته باشیم مبتلا به نهی این آیه شریفه می‌شویم که فرمود: «وَ لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا ...» (آل عمران/۱۰۵) 🔹 تجربه ما بعد از یک عمر طولانی آن است که آدمی باید یک چهارچوبی را برای معاشرت با دیگران معین کرده و خطوط قرمزی را مشخص کند تا از مرزها تجاوز نکند، اما در درون این محدوده باید داشت و راهی جز این نیست. 🔹 اگر نخواهیم آزاد آزاد معاشرت کنیم و از آن طرف به کشیده نشویم راهی جز این نیست. 🔹 انسان که باید در حوزه‌ای، با افرادی خاص و در چهارچوبی خاص کند، در یک فضا و محیط دیگری باید در یک چهارچوب وسیع‌تری معاشرت کند. 🔹 این بستگی به تشخیص دارد که مخاطبش در چه چهارچوب و موضوعی قرار می‌گیرد و چگونه باید با او برخورد کرد. 🔹 اما این بخش تئوری مسئله است، اما برای اجرای آن و تشخیص درست نوع رفتارها راهی بهتر از نیست. ما ندیده‌ایم هیچ عامل دیگری به این اندازه اثر کند. برای اجرای صحیح چهارچوب‌های معاشرتی باید خدمت سلام الله علیها گدایی کرد. 🔹 بر اساس برخی روایات سه نفر تا دوازده نفر در طول تربیت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نمره خوبی آوردند و ما بقی با اختلاف مراتب لغزش‌هایی داشته‌اند. در زمانه خودمان هم کسانی که امیدها به آنها داشتیم لغزش‌هایی داشتند. 🔹 حرکت امام(ره) شبیه بود، چه از لحاظ منش و رفتار امام و چه از لحاظ انتخاب‌ها و کارهایی که انجام می‌داد. بعدها معلوم شد رفتارهای امام چه جهات حسنی داشته است و همه اینها هم به تأیید الهی بود و الا این‌گونه رفتارها با فکرهای ساده ما قابل تشخیص نیست. 🔹 اما با این وجود و با وجود آن برکاتی که دوست و دشمن در تمام عالم متوجه آن شدند، در عین حال نزدیکانشان چقدر اختلاف سلیقه داشتند و چه اشتباهاتی مرتکب شدند. 🔹 هم خیلی از آنها را می‌فهمید و می‌دانست و خیلی از آنها را هم به روی این افراد نمی‌آورد. اگر می‌خواست به روی آنها بیاورد باید رها می‌کرد و می‌رفت، آن‌وقت با چه کسی کار می‌کرد؟ @KanooneQarbshenasiAndisheIslami