🔰 سخننگاشت | امام برای دین رسالت تمدنسازی تعریف کرد
🔻رهبر انقلاب: یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیلهای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی میدانستند، امام برای دین، رسالت نظامسازی و تمدّنسازی و جامعهسازی و انسانسازی و مانند اینها تعریف کرد. ۹۹/۳/۱۴
🏷 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام (ره) | #امام_تحول
💻 @khamenei_ir
🔰 سخننگاشت | امام احساس حقارت مردم را به احساس عزت تبدیل کرد
🔻رهبر انقلاب: تحوّل دیگر امام، تحوّل در نگاه مردم به خودشان و به جامعهشان بود. مردم احساس حقارت میکردند، امام این را تبدیل کرد به احساس عزّت، احساس اعتماد به نفْس، و مردم را از این حالت که حکومت استبدادی را یک امر طبیعی بدانند تبدیل کردند به انسانهایی که خودشان نوع حکومت را تعیین میکنند. ۹۹/۳/۱۴
🏷 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام (ره) | #امام_تحول
💻 @khamenei_ir
🔰 سخننگاشت | جوانگرایی به معنای خارج کردن تجربهدارها نیست
🔻رهبر انقلاب: اینکه میگوییم امام به جوانها اعتماد میکردند به معنای این است که این یک ذخیرهای است، یک ثروتی است برای کشور که از این ثروت باید استفاده کنیم؛ معنایش این نیست که اگر تجربهدارها و غیر جوانها که آنها هم یک ثروتی هستند حضور دارند، از اینها استفاده نشود. ۹۹/۳/۱۴
🏷 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام (ره) | #امام_تحول
💻 @khamenei_ir
🔰 سخننگاشت | امام به فکر و عمل جوانان اعتماد میکردند
🔻رهبر انقلاب: یک حوزهی دیگر از تحوّلی که امام به وجود آوردند، تحوّل در نگاه به نسل جوان بود. ایشان به فکر و عملِ جوانان اعتماد کردند؛ این به معنای واقعی کلمه یک تحوّل بود. یعنی مثلاً فرض کنید سپاه پاسداران که تشکیل شد، ایشان جوانهای بیست و چند ساله را در رأس سپاه پاسداران پذیرفتند. ۹۹/۳/۱۴
🏷 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام (ره) | #امام_تحول
💻 @khamenei_ir
🔰 سخننگاشت | امام و کارگزاران امام و جوانان ابرقدرتها را تحقیر کردند
🔻رهبر انقلاب: تحوّل مهم دیگر امام عبارت است از تحوّل در نگاه به قدرتهای جهانی و ابرقدرتها. آن وقت هیچ کس تصوّر نمیکرد که بشود روی حرف آمریکا حرفی زد. امام و کارگزاران امام و جوانهایی که با اشارهی دست امام حرکت میکردند، به معنای واقعی کلمه تحقیر کردند ابرقدرتها را؛ ارادهی اینها را شکستند و اینها را از میدان خارج کردند. ۹۹/۳/۱۴
🏷 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام (ره) | #امام_تحول
💻 @khamenei_ir
🔰 سخننگاشت | طبیعت حکومت آمریکا، ظلم است
🔻رهبر انقلاب: اینکه مثلاً یک پلیسی زانویش را بگذارد روی گردنِ یک سیاهپوستی و فشار بدهد تا او جان بدهد، این طبیعتِ حکومت آمریکا است. اینکه حالا مردم شعار میدهند که «بگذارید ما نَفَس بکشیم» این حرف دل همهی ملّتهایی است که آمریکا در آنجا ظالمانه وارد شده است. ۹۹/۳/۱۴
🏷 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام (ره)
💻 @khamenei_ir
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
#امام_خمینی
⚫️🇮🇷 به مناسب ارتحال امام خمینی امام انقلاب اسلامی پرونده ویژه #ولایت_فقیه تقدیم مخاطبین کانال میگردد.
https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
💥 مطالعه یا مرور کنید: حجیتِ حکومت دینی و ولایت فقیه در عصر غیبت
⬇️⬇️
🌀 قبل از ظهور، نظامی رشدیافتهتر از «ولایت فقیه» نداریم.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/633
🌀 «عارف» اگر «فقیه» نباشد، نمیتواند ولیِّ اجتماعی بشود.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/430
🌀 در جمهوری اسلامی، قوانين به «شريعت» و ساختار قدرت به «ولايت» مقيد میشوند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1117
🌀 جامعه شیعه در عصر غیبت به دستگاه فقها (ولایت فقیه) واگذار شده است، و امام(عج)، این دستگاه را سرپرستی میکنند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/565
🌀 حجيت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، به فقاهت برمیگردد.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1059
🔰 کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
چرایی و چیستیِ حکومت دینی .mp3
23.02M
🔊 استاد میرباقری | مروری بر مبانی حکومت دینی و ولایت فقیه (دین، دولت، جامعه)
۷۶ دقیقه
💥 اگر نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در عدالتخواهی دچار انحراف شویم و در دام مکاتب دیگر بیفتیم.
💥 در برخی موارد ممکن است «عدالتخواهی» رنگوبوی نظریات مارکسیستی داشته باشد، اما این خطا نباید موجب شود مانع از گسترشِ عدالتخواهی اصیل شویم.
💥 عدالتخواهیِ مصداقی اشکالی ندارد، اما نباید به «فرسایش جبهه مؤمنان» منتهی شود.
💥 «ولایت فقیه» محور «نظریه عدالت اجتماعی اسلام» است و عدالتخواهیها در موضوعات اجتماعی، نباید در تعارض با این رکن باشد، بلکه در ذیل آن تعریف میشود.
🔵 استاد میرباقری در گفتگو با روزنامۀ فرهیختگان، ۱۳۹۸/۷/۱۵:
🔸 درباره موضوع «عدالتخواهی» در قدم اول باید به «نظریه اجتماعی اسلام» و مبحث «عدالت اجتماعی» مراجعه و آن را بهدرستی تبیین کرد و براساس مؤلفههایی که در مبانی اسلامی آمده است، شاخصهایی مثل «عدالت» را سامان دهیم. پس از تبیین این مباحث و در مرحله بعد است که میتوانیم ساختارهای اجتماعی طراحی کرده و نهادسازی کنیم. برای ورود به عرصه عدالتخواهی در جامعه اسلامی اگر این مراحل را طی نکنیم ممکن است در دامن مکاتب دیگر بیفتیم. عدالت، هم در مکتب لیبرالیسم - در بحث لیبرالیسم اقتصادی - مطرح میشود که این عدالت «مکتب رفاه» و بحث طبقات اجتماعی و تأمین اجتماعی است و هم در مکتب مارکسیسم.
🔸 در برخی موارد ممکن است عدالتخواهی رنگوبوی نظریات مارکسیستی داشته باشد، کمااینکه امروز ادبیات مارکسیستی [در حوزه عدالتخواهی] مجددا احیا شده است. اما این نباید موجب شود ما مانع از گسترش عدالتخواهی شویم و هر فردی که وارد این عرصه شد و مباحث عدالتخواهانه را مطرح کرد، به سوسیالیسم و مارکسیسم منتسب کنیم. نباید این اتفاق بیفتد که مخالفان عدالتخواهی از این موضوع سوءاستفاده کنند و هر جنبش یا جریانِ عدالتخواه را متهم به مارکسیسم و چپروی کرده و هجو جریانهای عدالتخواه را پیگیری میکنند. این خطاست و نباید در جامعه ما اتفاق بیفتد.
🔸 باید بدانیم اگر ما نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در بحث عدالتخواهی دچار انحراف شویم؛ بهخصوص افرادی که در این حوزه فعال هستند باید به این مسئله توجه کرده و اول از همه سراغ نظریههای اجتماعی اسلام بروند.
🔸 از طرف دیگر، گفتمان عدالتخواهی نباید به «فرسایش جبهه مومنان» منتهی شود، بلکه باید همافزایی [در جامعه اسلامی] را بههمراه داشته باشد. بر این اساس، اگر دیدیم طرح موضوع عدالتخواهی موجب فرسایش جبهه خودی شده است باید بدانیم بخشی از راه را اشتباه رفتهایم و باید در روش و ادبیات خود تجدیدنظر کنیم.
🔸 نکته دیگری که باید به آن توجه شود آن است که عدالتخواهی نباید ما را در برابر نظریه «ولایت دینی» قرار دهد؛ از این جهت که ولایت دینی، محور نظریههای اجتماعی در اسلام است و عدالتخواهی ذیل آن تعریف میشود. البته در نگاه کلان، خود نظریه ولایت دینی هم یکی از ارکان عدالتخواهی است، اما بعد از آنکه نظریه کلان شکل گرفت، عدالتخواهی در موضوعات اجتماعی اعم از کلان و خرد نباید در تعارض با نظریه «حاکمیت دینی» و نظریه ولایت دینی یا همان «ولایتفقیه» باشد.
🔸 اما اینکه برخی مطرح میکنند در عدالتخواهی نباید وارد مصادیق شد، درست نیست. اگر اخلاق اسلامی و قواعد فقهی مراعات شود و گفتمان عدالتخواه همافزا باشد، ورود مصداقی و جزئی هیچ اشکالی ندارد. مسئله این است که «عدالتخواهی مصداقی» نباید سبب فرسایش جبهه مومنان شود.
بنابراین اگر برخی اصول مثل اخلاق اسلامی رعایت شود و حرکت هم براساس نظریه عدالت دینی باشد و درنهایت فرسایش در جبهه مومنان پیش نیاید، ورود به عرصه عدالتخواهی هیچ مسئلهای ایجاد نمیکند در غیر این صورت و در خارج از این چارچوب، عدالتخواهی مصداقی آفت خواهد بود.
☑️ @mirbaqeri_ir
➕/🔻بازخوانی دو روایت امام خمینی(ره) از نظریه ولایت فقیه
.
🔻با نگاهی به سیر اندیشههای سیاسی و فقهی امام خمینی(ره) و با استقرا در آثار ایشان - اعم از مکتوبات و سخنرانیها - با دو قرائت متفاوت از نظریه ولایت فقیه مواجه میشویم. نخستین قرائتی که از سوی امام خمینی(ره) مطرح میشود، نظریه ولایت فقیه در امور حسبه است. اما قرائت دوم حضرت امام از حکومت فقیه در عصر غیبت، نظریه ولایت مطلقه فقیه و عبور از نظریه نظارت فقیه است.
سؤال اینجاست که آیا مفهوم و اندیشه ولایت فقیه در آراء امام خمینی (ره) در دهه بیست با دهه چهل تفاوت ماهوی دارد یا خیر؟
🔻در این درسگفتار، دکتر مسعود معینی پور با واکاوی و بررسی زمینههای تاریخی و اجتماعی بازطرح نظریه ولایت فقیه توسط امام خمینی (ره) در دو کتاب کشفالاسرار و البیع که در سالهای 23 و 48 نگاشته شده، به این پرسش پاسخ میدهد.
🔰دریافت درسگفتار:
www.afaghehekmat.ir/course/velayat_faqihm/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
💢 فقه نظام ساز، نتیجه نگاه واقعی به فقه است/ فقه نظام بدون ولایت فقیه، مضحک است!
✔️ حجتالاسلام امین رضا عابدینژاد، استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد🔻
🔹 ما مقاومت به معنای یک تلاش آگاهانه، در مقابل رویکرد فقهنظام در حوزههای علمیه نداریم. آن چیزی که هست، فیالواقع تلاش اندکی هست، که تا کنون برای معرفی فقهنظام انجام شده است.
🔹 فقه نظام ساز حکومتی، در واقع نتیجهی نگاه درست و واقعی به فقه است. یعنی آن تشریعی که از جانب خداوند متعال برای تنظیم حیات انسان و رساندن انسان به پیشرفت مادی و سعادت اخروی تشریع شده، شامل تمام نظامهای اجتماعی هست.
مشروح گفتگو👈 https://b2n.ir/524540
🆔 https://eitaa.com/ijtihad