جلسه۳فلسفه علوم اجتماعی.mp3
18.36M
#بشنوید
🔰 تدریس استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع فلسفه علوم اجتماعی
موسسه فقه و علوم اسلامی، ۲۴ تیر ۹۹
#جلسه_سوم
🆔 @khosropanah_ir
🔻 سردار قاآنی در واکنش به انفجار ناو آمریکایی: روزهای بسیار سختی در انتظار آمریکا و رژیم صهیونیستی است
فرمانده نیروی قدس در جمع تعدادی از فرماندهان مقاومت:
🔹آنچه امروز در آمریکا اتفاق افتاده بویژه حادثه ناو نتیجه عمل و رفتار و جنایت دولت آمریکا است.
🔹آمریکایی ها بی خودی دنبال مقصر نگردند و دیگران را متهم نکنند این آتشی است که خودشان روشن کرده اند
🔹این اتفاق پاسخ جنایت های شما است که به دست عناصر خود شما اتفاق افتاده است/ خداوند با دست خود شما، شما را مجازات می کند
🔹روزهای بسیار سخت و حوادث سختی پیش روی آمریکا و رژیم صهیونیستی است
🔹ارتش آمریکا خسته و فرسوده شده و تجهیزات آن به آهن پاره تبدیل شده است.
🆘 @Roshangari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خشم عمومی در آمریکا از انتشار فیلم جدیدی از «زانو روی گردن»
🔺انتشار فیلم جدیدی که نشان میدهد یک افسر پلیس آمریکایی زانویش را روی گردن یک فرد سیاهپوست قرار داده موجب خشم عمومی شده است.
🆘 @Roshangari_ir
13.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ شبکه آمریکایی:
📍این یک توافق بزرگ است، اینگونه تحریم های آمریکا علیه ایران شکست خواهد خورد...!
🔻چین تصمیم گرفته از تحریم های آمریکا علیه ایران تبعیت نکند!
🆔 @Kavoshmedia
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺سربازان آمریکایی حاضر در عراق و افغانستان عقیده دارند حضور نظامی در این دو کشور، برای به رخ کشیدن قدرت نظامی ایالات متحده به ایران بوده است ولی ارزشش را نداشته!
تنها مخارج جنگ و حضور در افغانستان برای آمریکا طی حدود ۲۰ سال بیش از ۷۶۰ میلیارد دلار بوده اما چیزی که نصیب این کشور شده، هزاران کشته و مجروح است.
#آمریکا_منفی۲۰
🆔 @ofogh_tv
💠 بررسی تطبیقی معیار ارزشهای اخلاقی در اندیشه #کانت و شهید #صدر
🔸معیار ارزشهای اخلاقی، در فلسفۀ اخلاق با رویکردهای کلی غایتگرایی، وظیفهگرایی و فضیلتگرایی مواجه است. از جملۀ معروفترین نظریههای وظیفهگرایانه، نظریۀ ایمائوئل کانت است که به دلیل نادیدهگرفتن کامل نتایج در سنجش اخلاقیِ افعال، وظیفهگراییِ حداکثری نامیده میشود. در مقابل نظریههایی وجود دارند که در کنار وظیفه، به غایت نیز توجهی ویژه دارند. دیدگاه شهید سید محمدباقر صدر از جملۀ این نظریات است.
🔹شهید صدر و کانت در مسیر کشف معیار ارزشهای اخلاقی روشی مشابه را در پیش گرفته و هر دو سعی کردهاند با روش تحلیلی و قهقرائی به بررسی درک عمومی و وجدانی از اخلاق پرداخته و با استفاده از روش ترکیبی یافتههای خود را مدلّل کنند. نتیجۀ حاصل از این روش، عبور هر دو متفکر از رویکرد غایتگرایان است و توجه ویژۀ آنان به «نقش نیت و انگیزۀ فاعل در ارزش اخلاقی» است.
البته صدر با تحلیل عمیقتر از گروهی از افعال که در علم اصول فقه، تجرّی نام میگیرند، در این مسیر گامی جلوتر نهاده و نشان میدهد عنوان هر عملی را باید متناسب با نیت آن تعیین کرد.
🔸با وجود نقد غایتگرایان توسط کانت و صدر، اما باز هم غایت در هر دو اندیشه، به نحوی ورود پیدا کرده است. از نظر کانت، انسان به عنوان غایت بالذات و مستقل، در صورت دوم امر مطلق، نقش ایفا میکند. اما از نظر صدر، «رضوان الهی» به عنوان معیاری غایتگرایانه در کنار معیار وظیفهگرایانه مطرح است؛ معیاری که نقدهای کانت نسبت به غایتگرایی، آن را مورد خدشه قرار نمیدهد.
شباهتهای بسیار و تفاوتهای در خور توجه کانت و صدر در معیار وظیفهگرایانه و همچنین نقد غایتگرایی محض، زمینه را برای تعامل و گفتگو میان این دو متفکر فراهم کرده و میتوان از تطبیق دیدگاههای آنان، یافتههایی را در مسیر تعمیق اندیشۀ اخلاقی استفاده کرد.
🔹براین مبنا در پژوهش حاضر، بعد از تبیین دیدگاههای هر دو متفکر، توضیح میدهیم که چگونه براساس دیدگاه صدر میتوان: ۱- تحلیل دقیقتری از نقش نیت در ارزش اخلاقی بیان کرد. ۲- معیاری غایتگرایانه به دور از اشکالات کانت ارائه نمود و ۳- مثالهای نقضی که دیدگاه کانت را مخالف فهم عمومی از اخلاق نشان میدهد را به خوبی تحلیل و پاسخ داد.
🔸در مقابل بیان میکنیم مسیر کانت در تحلیل قانون اخلاق و صورتبندی امر مطلق، میتواند دیدگاه اخلاقی صدر را از جهتگیری درونی بیرون آورده و راهی جدید برای امتداد آن بگشاید. راهی که شهید صدر به دلیل تکیه بر معیار رضوان الهی در اخلاق، به آن توجهی نکرده و یا خود را بینیاز از آن دیده است.
@shahidsadr
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
➕/🔻فلسفه علوم انسانی
🔻ماهیت علوم انسانی همواره محل مناقشات فراوان بوده است. آگاهی از کموکیف این مناقشات، علاوه بر آنکه پرتویي بر این ماهیت ميافکند، ميتواند دربارهی علوم انسانی بومی نیز، راهی پیش روی ما بگذارد. در اين درسگفتار، دکتر معينزاده سير تاريخي شکلگيري علوم انساني را بيان کرده و مباني تفکري چهار رويکرد مختلف به علوم انساني (پوزیتیویسم، هرمنوتیک، مکتب فرانکفورت و رئالیسم انتقادی) را توضيح و شرح ميدهد. همچنین نظرات شلايرماخر، ديلتاي، وبر، وينچ، هايدگر، گادامر، هابرماس و... در باب علوم انساني در اين جلسات بيان شده است.
🔰دریافت درسگفتار:
www.afaghehekmat.ir/course/falsafe_oloom_ensani_moeinzade/
7.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺مهاجرت اجباری برای مصونیت از اصلاحات رضاخانی
👈🏻رضاشاه برای دور کردن هرچه بیشتر مردم ایران از ریشههای دینی نقشه های مختلفی را اجرایی کرد که یکی از مهمترین آنها کشف حجاب اجباری بود؛ درست همان زمانی که همسر بانو امین هم نامه شرکت در مجلس کشف حجاب را دریافت کرده بود.
آنها برای اینکه در این مهمانی شرکت نکنند مهاجرت اجباری را انتخاب کردند و از اینجا بود که زندگی بانو امین و همسرش در قم آغاز شد.
🎥مستند #بانوی_ایرانی روایتی از زندگی بانو امین نخستین مجتهده ایرانی است؛
سیده نصرتبیگم امین معروف به #بانو_امین که از جمله علما و مجتهدان دینی معاصر کشورمان به شمار میرود
⏯ تماشای فایل کامل این مستند در یوتیوب :
https://youtu.be/-JpSO8st514
⏯ تماشای فایل کامل این مستند در آپارات :
https://aparat.com/v/8EtXI
🆔 @ofogh_tv
8.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ استاد دانشگاه دفاع ملی واشنگتن:
📍ایران از یک هویت ملی نیرومند برخودار است/برتری ژئوپولیتیک این کشور مایه نگرانی است...!
#کاوش_مدیا
🆔 @Kavoshmedia
🔴 #انقلاب_کوپرنیکوسی [کوپرنیکی] #کانت و لوازم آن در فلسفه
از جمله مفاهیم بسیار مهم که میتوان در دستگاه فلسفی وی به آن اشاره کرد که رسیدن به مابعدالطبیعه درونماندگار [Immanente] نیز از مسیر این مفهوم معنا مییابد، مفهوم انقلاب کوپرنیکوسی کانت است. کانت برای تشریح این مفهوم از مثالی استفاده میکند، این مثال از گالیله راجع به آزمایشهایی که وی انجام میداد، میباشد.
آن چه که در این آزمایشها برای وی حاصل شده است، چیزی است که خِرَد مطابق با طرح خود خلق میکند؛ گالیله ُدریافت که خِرَد باید با اصول داوریهای خود و مطابق با قانونهای ثابت پیش رود و طبیعت را ملزم سازد که به این پرسشها پاسخ گوید؛ نه این که فقط به وسیلهی طبیعت به این سو و آن سو کشیده شود، زیرا در غیر این صورت، مشاهدههای تصادفی که مطابق با هیچ نقشهی از پیش طرحشدهای انجام نگرفته باشد، به هیچ روی در یک قانون ضروری به یکدیگر نمیپیوندند(کانت، نقد خرد محض، BXIII - BXIV).
وی در ادامه اضافه میکند، خِرَد در یک دست باید اصلهای خود را، که فقط پدیدارهایی (Erscheinung) که با آنها تطابق داشته باشند و میتوانند اعتبار قانون بیابند، داشته باشد؛ و در دست دیگر، آزمایشهایی را که خرد بر پایهی همان اصلها براندیشیده است، سپس به سوی فهم طبیعت رهسپار شود. در نتیجه انسان؛ نه در مقام یک شاگرد دبستان که میگذارد هر آن چه آموزگار میخواهد به او بیاموزاند، بلکه در مقابل، همچون قاضی رسمی که شاهدها را ملزم میسازد که به پرسشهایی پاسخ گویند که او خود در برابر ایشان میدهد(همان، B XIV).
لذا خِرَد آن چه را که از پیش اندیشیده است، میتواند در طبیعت نیز بیابد. از این رو، #فاعلشناسا به دنبال استنطاق از امور است، بهسان قاضی در دادگاه که سوالهایی را طرح میکند و به دنبال استنطاق آنها از شاهدها میباشد.
این انقلاب کانتی در مقابل حکمت قرار دارد و معنای آن چنین است که انسان، قانونگذار طبیعت است، در اینجا شاهد #واژگونی_مفهوم_قدیمی_حکمت هستیم و انگاره نقادانه کانتی در مقابل این مفهوم قدیمی قرار میگیرد. لذا به جای نظریه هماهنگی میان ذهن و عین، اصل تبعیت ضروری عین از ذهن قرار میگیرد(ژیل دلوز، فلسفه نقادی کانت، 41).
نکتهی دیگر این که با شکلگیری این چرخش و تلاش برای ترسیم مابعدالطبیعه درونماندگار، مفاهیم ذات یا بود و نمود، جای خود را به مفاهیم نومن و فنومن میدهد. فنومن چیزی است که پدیدار میشود، از آن جهت که پدیدار میگردد، لذا میتوان گفت که بر کسی پدیدار میشود، هیچ پدیداری به ذاتی در پَسِ خود ارجاع ندارد، بلکه به شرطهایی که خودِ پدیدار شدناش را مشروط میسازد، ارجاع دارد. شروطِ پدیدارها همان صورتهایی است که پدیدارها در ذیل آنها پدیدار میشوند؛ مانند صورتهای مکان، زمان و مقولات(ژیل دلوز، انسان و زمانآگاهی مدرن درسگفتارهای ژیل دلوز درباره کانت). لذا نقد خرد محض، شرایط این پدیدارها را بیان میکند، شرایط ایجابی و سلبی آن. مقصود از اصطلاح استعلایی نیز همین بحث از شرایط ایجابی و سلبی است، این شرایط در دستگاه هگلی ثابت نیستند، بلکه صیرورت بر آن حاکم است، هر چند که در دستگاه فلسفی کانت، ثابت فرض شده است. لذا ایدههای کانت، امر ثابتاند و ایدههای هگل، واجد صیرورتاند. کانت متناسب با چنین انقلاب کوپرنیکوسی، دو نوع شناخت خرد را از هم متمایز میسازد.
کانت دو نوع شناخت خرد را از هم متمایز میکند، شناخت نظری خرد و شناخت عملی خرد. وی در توضیح این دو اصطلاح معتقد است که شناخت خرد به دو شیوه به متعلق خود مربوط میشود؛ یا صرفاً متعلق را متعین (Determination: Bestimmung) میکند؛ یا آن را به فعلیت میرساند.