eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
9.1هزار ویدیو
582 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نام کتاب: «منشور دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه مقام معظم رهبری» گردآوری: زینب مظاهری ناشر: انتشارات بین‌المللی الهدی تعداد صفحات: 123 صفحه 🔷 این کتاب پژوهشی سعی دارد با بررسی بیانات مقام معظم رهبری و استخراج و تحلیل مفاهیم کلیدی مرتبط با روابط و فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی، زمینه را برای هم‌سو نمودن این فعالیت‌ها با منویات رهبری مهیا سازد. نتایج حاصل از این تحلیل می‌تواند در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی، مدیریت عملکرد در سطح نمایندگی‌های فرهنگی، سازمان و در سطح ملی و هم‌چنین شناسایی و جذب نیرو، آموزش نیروها و فرهنگ‌سازی و ارتقاء فرهنگ سازمانی مورد استفاده قرار گیرد. 🔻بخشی از کتاب: «ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی و ظرفیت‌ها و امکانات بی‌بدیل جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به اقتدار فرهنگی در جهان از یک‌سو، و افزایش روزافزون نقش آفرینی عنصر فرهنگ در عرصه‌ی روابط بین‌الملل از سوی دیگر، ضرورت توجه هرچه بیش‌تر به فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی و برنامه‌ریزی هوشمندانه در این زمینه را آشکار می‌سازد.» ☑️ @Sh_Aviny
📺 مستند «سوریه، پرونده یک بحران» روی آنتن می‌رود 🔷 مستند «سوریه، پرونده یک بحران» کاری از سیاوش سرمدی روی آنتن می‌رود. سیاوش سرمدی، نویسنده و کارگردان این مستند در رابطه با محوریت اثرش گفت: این مجموعه مستند روزشمار بحران سوریه از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ است. وی افزود: به‌دلیل حجم زیاد اتفاقات در سوریه، تصویر واضح و کلّی‌ای از روند این بحران وجود ندارد، اما مخاطب این مجموعه متوجه خواهد شد که حقیقتِ رخ‌دادهای یک دهه‌ی اخیر در این کشور چیست. سرمدی با اشاره به این‌که ساخت مستند «سوریه، پرونده یک بحران» چهار سال به طول انجامیده است، گفت: برای تولید این اثر در پنج کشور سوریه، لبنان، مصر، آمریکا و انگلستان مصاحبه‌های اختصاصی و فیلم‌برداری داشته‌ایم و سعی کردیم اطلاعات جامعی را به مخاطب ارائه دهیم. 🔸مجموعه مستند هشت قسمتی «سوریه، پرونده یک بحران» تهیه‌شده در مرکز مستند سوره از ۲۲ آبان‌ماه هر هفته پنج‌شنبه‌ها ساعت ۲۲ از شبکه‌ی مستند سیما پخش می‌شود. 20:30 ☑️ @Sh_Aviny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ | اشرافیت مسئولین ممنوع 🔹امام خمینی(ره): آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخ‌نشینی بیرون برود و به کاخ‌نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‌شود 📅۱ فروردین ۱۳۶۲ 📥 دریافت سایر کیفیت ها👇 http://emam.com/posts/view/19199@EMAM_COM
شرح اصول کافی ۶ .mp3
21.92M
🎧 استاد میرباقری | ، جلسه ششم، ۱۹ آبان ۱۳‌۹۹ ⚡️ ارتقاء برهان مرحوم در ذیل حدیث اول 📜 فهرست جلسات برگزارشده: https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا عقیده حق از طرفدارانش بیشتر ضرر می‌بیند تا مخالفینش؟ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
💢 آیت‌الله خویی در اواخر عمر به جریان حدیث‌گرایی نزدیک شد/ وقتی می‌‏خواهیم از نقش عقل در استنباط صحبت کنیم، بسیاری ناراحت می‌شوند!/ اخباری‌گری به نوعی دیگر متولد شده است/ هیچ زمانی، هجمه‏‌های این‏‌چنینی به تراث شیعی نداشته‌‏ایم ✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹 در دوره اول اخباری‏گری، مدیریت با ائمه(ع) است. عجیب اینکه ائمه(ع) هم با «قیاس‌‏گرایی و اجتهاد به رأی که یک نوع عقل‏‌گرایی» محسوب می‏‌شده، مبارزه می‌‏کنند و هم با «حدیث‌‏گراییِ فارغ از عقل». 🔹 ما امروز با جریان اخباری‏گری مواجهیم. مخالفت با عقل، مخالفت با شهرت‏ها، نقشی قائل نشدن برای شهرتها و … از جمله مختصات اخباری‏گری معاصر است. 🔹 مرحوم ‌‌آیت‌الله خوئی که مدرسه‌‏اش، مدرسه حاکمی است، در اویل عمر علمی خود، قاعده عدل و انصاف را می‌‏پذیرد ولی در اواخر، آن را انکار می‏‌کند! ایشان هر چه به اواخر عمر خود نزدیک شده، به جریان حدیث‌گرایی نزدیک شده است، در اواخر عمر خود با صراحت قاعده عدل و انصاف را رد می‏‌کند. تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/280678 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🗓 سه‌شنبه ٢٠ آبان ماه ١٣٩٩ ... 🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️ می‌خواستند یک نفر را اعدام کنند. ▫️ خانوادۀ آن بندۀ خدا آمدند و با درماندگی گفتند: «شما یک کاری کنید...» ▫️ گفت: «بروید نماز جعفر طیار و دعای زادالمعاد را بخوانید، ان‌شاءالله حکم لغو می‌شود.» ▫️ آمدند و گفتند: «خواندیم، نشد.» ▫️ گفت: «از خدا «جدّاً» بخواهید. بروید یک جای خلوت، با تضرع ازش طلب کنید.» ▫️ آن‌ها رفتند اطراف جمکران، نماز را خواندند و باز آمدند. ▫️ آقا گفت: «بروید؛ حکم لغو شده و ایشان آزاد شده است.» ▫️ گفتند: «ما تازه تلفن کردیم؛ خبری نبوده.» ▫️ گفت: «نخیر، حالا آزاد شده!» رفتند و او را آزاد دیدند. 📚 به شیوه باران، ص۵۴ 🔻مناسبت‌ها: 🔹 روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه 💻 جهت مشاهده شیوه خواندن به ترتیب کتاب به لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت مراجعه فرمایید:🔻 http://bahjat.ir/fa/conten/919 ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت @bahjat_ir
💠لحظه ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم. چه در جنگ و چه در صلح، بزرگ ترین ساده اندیشی این است که تصور کنیم جهان خوران خصوصاً آمریکا از ما و اسلام عزیز دست برداشته اند. لحظه ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم. 📚صحیفه نور، جلد ٢١، صفحه ۵٢ 👥کانال صحیفه نور امام خمینی(ره) @Sahifeh_noor 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
🔶 در کرسی علمی ترویجی"دیالکتیک عوامل داخلی با نظام جهانی در اسفند سال ۱۲۹۹" مطرح شد: 🔰 در آستانه کاملا از هم گسیخته بود ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/kodeta2-2 🆔 @iictchannel
🔶 دکتر در تازه ترین یادداشت خود بررسی کرد: 🔰 دین‌شناسی علمی و کارکرد دین؛ 🔺 روش کارکردگرایی به آثار و خدمات و حسنات دین توجه دارد و آن‌ها را مورد شناسایی قرار می‌دهد؛ پیش فرض‌هایی از قبیل نفی شناختاری بودن زبان دین را برنمی‌تابد؛ به همین دلیل معتقدان به نظریه مطابقت و گزاره‌هایی دینی نیز از کارکردهای دین سخن گفته‌اند. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/karkard 🆔 @iictchannel
🔹 همزمان با سالروز جهانی و بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) 🔰 هم اندیشی نواندیش 🖇 مکتب فلسفی نوصدرایی 🔸 با حضور: آیت الله حجت الاسلام و المسلمین 📅 چهارشنبه ۲۱ آبان ماه ۹۹ ساعت ۱۰ 📌 به صورت مجازی و ارتباط از طریق: 🌐 www.heer.ir/live 🆔 @iictchannel
🔶 حجت‌الاسلام خسروپناه عضو هیات علمی گروه مطرح کرد: 🔰 بایدن نقشی در حل مشکلات ایران ندارد 🔺عده‌ای از اصلاح طلبان اظهار امیدواری می‌کنند که پیروزی بایدن وضعیت اقتصاد ایران را تغییر می‌دهد و لذا این طایفه با نذر و نیاز و دعا از خدا خواستند تا ترامپ از کاخ سفید برود. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/moeghtesad 🆔 @iictchannel
🔔گروه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌کند: ✅ و بررسی کتاب “ (تبار شناسی و نقد مبانی فکری)" 🎙 با حضور: زمان: 📅 سه شنبه 20 آبان ماه 99 ⏰ ساعت 13 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : join.skype.com/njqUY2IbHMAe 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09191541744( آقای روحانی نژاد) @ENOEnsani
💠 ناتوانی علم مادی برای برقراری صلح و آرامش در جهان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه 🔸 از نظر اسلام نظام دموكراسى سرمايه‌‏دارى محكوم به نابودى و شكست قطعى است؛ اما نه به‌دلیل تضادهايى كه سرشت سرمايه دارد و عوامل نابودى‏‌اى كه مالكيت خصوصى در درون خود دارد، چنان‌كه اقتصاد كمونيستى چنين مى‏‌پندارد. بلكه به اعتقاد اسلام منشأ شكست و وضعيت اسف‌بارى كه نظام دموكراسى سرمايه‌‏دارى از آن برخوردار است، برداشت‌هاى مادى محض اين نظام است كه نمى‌‏تواند بشر را با نظامى كه جوهره‏‌اش الهام گرفته از اين برداشت‌هاست و خطوط كلى خود را از روح و جهت‏‌دهى آنها مى‌‏گيرد، به سعادت برساند. 🔹 بنابراين بايستى سرچشمۀ ديگرى- غير از نگرش مادى از هستي- وجود داشته باشد كه نظام اجتماعى از آن سيراب شود. بايستى بينش سياسى صحيحى وجود داشته باشد كه از نگرشى حقيقى برآمده باشد و مسئلۀ بزرگ انسانيت را عهده‌دار گشته و تلاش كند كه آن را بر پايه آن نگرش برپا كند و به بررسى مسائل جهان از اين زاويه بپردازد. وقتى اين بينش سياسى در جهان تكميل شد و ديگر نگرش‌‏ها را به حاشيه راند و با هر نگرشى از زندگى كه با پايه و اساس آن ناسازگار است مبارزه كرد، در اين صورت اين امكان وجود خواهد داشت كه جهان وارد زندگى جديدى شود كه فروزان به نور و سرشار از سعادت باشد. 🔸 اين بينش عميق سياسى، رسالت صلح حقيقى در جهان است و اين رسالت‏ رهايى‌‏بخش، همان رسالت اسلام جاودان است كه نظام اجتماعی‌اش را- كه با تمامى نظام‌هاى گذشته متفاوت است- از طرز فكرى جديد از حيات و هستى گرفته است. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص٣٣٢ 🆔 @shahidsadr
◀️ 🔻 افول رژیم آمریکا 🔻 🔻 کانال رسمی آیت الله اراکی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/4134666240C9da417fa9d .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مردم اکثرا نمی دانند اگر بایدن رای بیارود یا اینکه ترامپ رای بیاورد برای ایران چه فرقی می کند ☑️ @Sh_Aviny
کتاب «احیای تفکر اسلامی» 📚شهید مطهری: ایمان به سه چیز محقق می‌شود: اعتقاد قلبی، اقرار به زبان و عمل به اعضا و جوارح. اصلاً ائمّه‌ی ما عمل را جزو ایمان شمرده‌اند، یعنی کسی که عمل ندارد، ایمان ندارد. ☑️ @sh_Aviny
💠 (5) 🔸 محیط آلوده است 🔹 تقوا جلوی ابتلاء به معصیت را می گیرد. 🔸 روزانه چند سی سی خوف و خشیت در عروق قلبی راه نفوذ شیطان را می بندد. 🔹 در هوای ذکر و یاد خدا، های بندگی را حال می آورد. 🔸 دمنوشِ توبه جلوی لخته شدن گناه در شریان حیات و گرفتگی رگ های ایمان را می گیرد. 🔹 دستانمان را مرتب با آب قناعت بشوییم تا با تعدّی به حقوق دیگران نشود. 👈 به قلم استاد جواد محدثی 🆔 @iictchannel
💠ریشه همه فسادها!؟ 📚صحیفه نور، جلد ١٩، صفحه ١۵٧ 👥کانال صحیفه نور امام خمینی(ره) @Sahifeh_noor 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
💥 فلسفۀ شدن اسلامی (به‌مثابۀ فلسفۀ روش)، نظام روش تحقیق را به‌گونه‌ای بازطراحی می‌کند که حضور و نقش‌آفرینیِ دین را در ساحت علم بپذیرد. 🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری ◀️ دین چگونه در بشر جاری می‌‌شود؟ اگر شما به‌‌گونه‌‌ای نباشد که دخالت دین در روش را بپذیرد، آیا می‌‌توانید محصول آن را به دین گره بزنید؟ آیا روش‌‌های پوزیتیویستی، به دین اجازه ورود و دخالت می‌‌دهند؟ پس اولین چیزی که باید تغییر کند روش تحقیق است، نه . یعنی در حوزه استناد به دین، در حوزه تولید معادلات و در حوزه تولید مدل‌‌های اجرایی، روش تحقیق باید به‌‌گونه‌‌ای باشد که تبعیت از دین در آن جاری شود. ◀️ این روش‌‌ها باید به یک منظومه روش تبدیل شوند و الا اگر این سه حوزه مستقل تعریف شوند، نمی‌‌توان آنها را در عینیت به‌‌هم گره زد. اگر حاصل تفقه دینی شما با حاصل دانش‌‌های کاربردی و اجرایی‌‌تان، در روش، هماهنگ نشده باشند، هماهنگی بین آنها در محصولاتشان، ممکن نخواهد شد [و نتیجه آن،] همین پارادوکسی است که الان در جامعه با آن مواجه هستیم که از یک طرف می‌‌خواهیم به دانش تکیه کنیم و از طرف دیگر به داده‌‌های دین؛ دائماً هم به تناقض برمی‌‌خوریم. اگر روش تحقیق در حوزه تفقه دینی و در حوزه مطالعات اجرایی و کاربردی، هماهنگ نشوند، چگونه می‌‌خواهید محصولات آنها را هماهنگ کنید؟ چگونه امکان دارد از دو محصول بیگانه یک خروجی گرفت؟ چگونه امکان دارد هر دو در فرایند تصمیم‌‌سازی و تصمیم‌‌گیری در حوزه مدیریتی جامعه دخالت کنند و بعد به یک محصول برسند؟ هر کجا دین دخالت می‌‌کند، با علم تعارض پیدا می‌‌کند. ◀️ برای اینکه به روش تحقیق برسیم، نیاز به داریم؛ پس نقطه شروع ما فلسفه روش تحقیق است، نه فلسفه‌‌های مضاف. این فلسفه روش تحقیق است که باید توضیح دهد برای شناسایی جهان، چگونه تحقیق کنیم تا هم بتوانیم مکانیزم‌‌ها و فرایندها را بشناسیم و جهان را ریاضی‌‌سازی کنیم و فقط توصیف به غایات و چرایی‌‌های غائی نکرده باشیم (چرا که مهم‌ترین شاخصه علم مدرن این است که برای بشر امکان تصرف کمّی فراهم می‌‌کند) و هم مبتنی بر دین جهان را ریاضی‌‌سازی کرده باشیم. ما از این فلسفه روش تحقیق که چنین امکانی را در اختیار ما قرار می‌‌دهد، به «فلسفه شدن اسلامی» تعبیر می‌‌کنیم. فلسفه شدن اسلامی، نظام روش تحقیق‌‌ها را طراحی می‌‌کند و به ما می‌‌گوید در حوزه تفقه دینی، باید چگونه و در چه دامنه‌‌هایی تحقیق کرد، به چه نظام سؤالاتی جواب داد و چگونه جواب داد. ◀️ فلسفه شدن علاوه‌‌بر اینکه چگونگی تحقیق در دامنه تفقه دینی را به ما می‌‌گوید، در حوزه مطالعات کاربردی هم به ما می‌‌گوید که باید چه سؤالاتی از دامنه تفقه دینی در این علم بشود و همان سؤالاتی را که شما می‌‌گویید فلسفه باید پاسخ دهد، ما می‌‌گوییم دین باید پاسخ بدهد. این روش تحقیق است که به شما می‌‌گوید باید چه نظام سؤالاتی از حوزه تفقه دینی پرسیده شود؛ نه سؤالات پراکنده [پرسید]. اینکه بعضی گفته‌‌اند «صورت مسئله‌‌ها را از علم بگیریم و دین پاسخ بدهد»، نتیجه آن در دراز مدت این می‌‌شود که شأن دین، پاسخ‌گویی به مسائل مستحدثه باشد، نه . روش تحقیق است که باید بگوید در تحقیق از هر موضوعی از موضوعات، چه نظام سؤالاتی از مبدأ عالی‌‌تر ـ یعنی از دین ـ باید پرسیده شود که تفقه دینی می‌‌بایست به آن پاسخ دهد. این وظیفه روش تحقیق است که به شما بگوید تفقه دینی چگونه و با چه ابزاری و با چه روش تحقیقی، باید به این سؤالات پاسخ دهد؟» ☑️ @mirbaqeri_ir
✅ داشتن دید فرآیندی، درک و لمس مقیاس کلان؛ مهم‌ترین اهرم برای شکل‌گیری 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین در نشست هم‎اندیشی فقه حکومتی مطرح کرد؛ 🔹 ما 50 کلان سیستم داریم که این‌ها حداقل‎های لازم برای شکل‎گیری یک تمدن است. نمی‎توان چیزی از این‌ها را حذف کرد. 🔹 باید بدانیم اگر قرار باشد تمدنی شکل بگیرد، باید از ادله، فرآیند مربوط به این‌ها و مدلی که این‌ها را باید در صحنه میدانی پیدا کنیم، به دست بیاید. 🔹 و تمدن اسلامی وقتی حاصل می‌شود که ما این معادله حرکت‎ها را در تمام خطوط تکمیل کرده باشیم. 🔹 مهم‌ترین و اصلی‎ترین اهرم برای شکل‎گیری علوم انسانی - اسلامی و تمدن نوین اسلامی این است که دید فرآیندی، درک از مقیاس کلان و لمس مقیاس کلان ایجاد شود. 🔹 فضای و با این حد وسط مطلوبیت و عدم مطلوبیت و این‌که باید اجزا و شرایط و موانع و... تدبیر شوند، مرکز ثقلش در احکام وضعی می‎آید. 📖 متن کامل در: 🌐 iict.ac.ir/feghtamadon 📩 دانلود فایل های ضمیمه: 🖇 معرفی فقه تمدنی 🖇 ابواب فقه و توضیح المسائل تمدنی 🖇 مدلسازی و نظریه پردازی 🖇 منطق سیستم‌ها 🖇 نمونه عملکرد اجتهاد تمدنی – در سیستم آموزشی 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پاسخ مخاطبان به سوال روز دوشنبه 19 آبان 99 📲77 درصد از مخاطبان گرامی شبکه خبر گزینه " یک" یعنی لغو همه های ایران و جبران خسارت ها را انتخاب کرده بودند. @irinn_channel www.irinn.ir
🛑باید رو اون 17 درصد و 6 درصد برای انتخابشون تامل کرد . غربزدگی بیماری معاصر عالَم شرق و ما ایرانیان و جهان غیر غربی.
📽برنامه عصر 🔹نادر طالب زاده در این برنامه‌ و طی گفت‌وگوهای اینترنتی با کارشناسان و صاحب‌نظران داخلی و خارجی که به صورت اینترنتی صورت می‌گیرد، هر یک از بحران‌های امروز در آمریکا را موشکافی و نقد می‌کند. ‌ ⏰ امشب ساعت ۲۲:۰۰ عصر را از شبکه افق تماشا کنید 🆔 @ofogh_tv